Kirjoittaja Aihe: Elämä ja tähdenlento ll S ll romanttinen, tunnelmoiva ll raapale ll one-shot  (Luettu 1945 kertaa)

Aelina

  • ***
  • Viestejä: 492
Nimi: Elämä ja tähdenlento
Kirjoittaja: Aelina
Ikäraja: S

A/N: Kaikkea sitä löytääkin, kun penkoo pöytälaatikkoa (=tietokoneen muistia). Pitäisi joskus kirjoittaa jotain uutta. Ja keksiä parempia nimiä.

ELÄMÄ JA TÄHDENLENTO

     “Oletko tuntenut elämän?” kysyi joku joskus.

     En tiennyt mitä vastata.

     Enkä tiedä vieläkään.


Elämä alkaa syntymästä ja loppuu kuolemaan. Joku uskoo taivaan portteihin, ja joku karman lakiin. Minä en usko mihinkään, tai en ainakaan uskonut ennen. Olen sekaisin, hajoamassa palasiksi, kadottamassa itseni.

     “Onko hän mukava?”

Saavuit elämääni kuin tähdenlento. Lyhyenä ja kirkkaana. Niin kauniina. Uskomattomana. Ja kuin tähdenlentokin, sinun liitosi jatkui vielä pitkälle. Täällä minä olen yhä. Sama vanha huone, samat vanhat kaverit. Sama vanha minä.

     “Ei saa kerjätä poikaa takaisin.”

Mitä minä sitten teen? En tiedä. Olen hukassa, umpikujassa.

Palaa takaisin, suutele minua kiihkeästi, tee oloni erikoiseksi.

Minä rukoilen.

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 909
Vaihdokkaista hyvää huomenta!

Sainpas haastavan mutta mielenkiintoisen kommentoitavan! Minulle tuli tästä mieleen runo, tai ainakin jokin runomaisuus, ja olen niin huono kommentoimaan niitä ;D Mutta tämä oli tosi hyvä lukukokemus, joten sen voimalla yritän parhaani kommentinkin kanssa ;D

Tässä oli selvästi hahmotettavissa kaksi osaa, ja toisella lukukerralla mietin, mikä niitä yhdistäisi. Kaksi osaa erottui selvästi jo otsikosta: elämä - ja tähdenlento. Minä tulkitsin tätä niin, että kertojalla on elämä, sama tasainen elämä, jota hän ei oikein tunne tai osaa hahmottaa ja jossa hän hajoaa. Siinä elämässä on vieraillut tähdenlento, poika, joka on käynyt tähdenlennon tavoin vain ohikulkumatkalla ja jatkanut sitten eteenpäin. Kertoja ei ole ikään kuin ehtinyt mukaan, vaan elää samaa elämää ja ihmettelee, mitä oikein tapahtui, toivoo pojan palaavan.

Tämä oli mielestäni hienosti kirjoitettu, ja tässä oli hyödynnetty hieman erikoisiakin sanavalintoja. Jo heti alku on sellainen "massasta poikkeava", ei mikään "oletko elänyt?" tai "onko elämällä tarkoitus?" vaan nimenomaan "Oletko tuntenut elämän?" Samoin pidin tuosta "Onko hän mukava?", koska se verrattuna tähdenlentoon sai tämän tekstin tuntumaan todellisemmalta eikä miltään maailman romanttisimman rakkaustarinan haihattelulta. Tämä oli myös aivan ihana:

Lainaus
tee oloni erikoiseksi

Erikoiseksi, tosi kiva sanavalinta tähän yhteyteen, nimenomaan erilainen ja huomiota herättävä.

Olipas mukava saada tämä vaihdokkaissa, en todennäköisesti olisi muuten tätä eksynyt lukemaan :) Kiitokset siis lukukokemuksesta!
Never regret something that once made you smile.

Aelina

  • ***
  • Viestejä: 492
Mä en oikeastaan tiedä miksi heitin tämän Vaihdokkaisiin, koska oon oikeastaan miettinyt tämän poistamista. :D Kaksiosaisuus on joku juttu, joka varsinkin mun ala-asteella kirjoittamissani teksteissä näkyy ja erotan sen itsekin. Oletan sen liittyvän siihen, että olen suunnitellut jotain muuta ja sitten kuitenkin tarina lähtee eri tielle, enkä ole myöhemmin enää editoinut. Näkyy niin runoissa kuin teksteissä.

Kiitos kommentista! :>