Kirjoittaja Aihe: YouTube ja "tubettajat"  (Luettu 21659 kertaa)

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
YouTube ja "tubettajat"
« : 30.08.2017 15:40:59 »
Jutellaan juutuupista!

Youtube on varmaan kaikille tuttu videoiden jakopalvelu. Se on mielettömän monipuolinen sivusto täynnä erilaista sisältöä aiheesta kuin aiheesta, joten varmaan Finistäkin löytyy sivustolla käyttäviä ihmisiä. Mua kiinnostaisi jutella Youtubesta ja siellä videoita jakavista käyttäjistä sekä sivustoon liittyvistä ilmiöistä. Seuraatko joitain käyttäjiä? Ketkä ovat lemppareitasi? Keitä suorastaan fanitat ihan satasella? Keitä et siedä? Millaisten "genrejen" videoita katselet? Mitä olet mieltä ajankohtaisista aiheista, kuten esim. mainosten ja rahantulon ottamisesta pois tietynlaisilta videoilta ja käyttäjiltä? Parin kuukauden takaisesta tapaus PewDiePiesta? Onisionin älyttömyydestä? Siitä, että voiko Youtube olla työ vai pitäisikö videoiden tekijöillä olla "oikeakin työ"? Jostakin, mistä vaan?





« Viimeksi muokattu: 30.08.2017 15:49:12 kirjoittanut flawless »

bannu by Ingrid

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: YouTube
« Vastaus #1 : 30.08.2017 15:44:54 »
Mä katson päivittäin yhteensä tunnin tai pari videoita Youtubesta. Youtube pyörii mulla aina taustahälynä mm. meikatessa, ruokaa laittaessa ja aamu- ja iltatoimia tehdessä. Itse asiassa video pyörii nytkin vieressä toisella näytöllä :D Youtube on hyvää viihdettä, koska se on niin monimuotoinen paikka ja sisältää jokaiselle fiilikselle jotain katsottavaa, ja sekä pitkiä että lyhyitä videoita. Voi katsoa vakavia ja poliittisia videoita tai vaikka sketsejä ja huumoria tai meikki- ja hiustutoriaaleja tai arvosteluja erilaisista tuotteista. Mitä vaan.

Itse seurailen useampia käyttäjiä muutamasta eri genrestä, mutta pääasiassa seuraan anti-sjw kanavia, kauneuteen liittyviä kanavia ja muutamia huumori- ja life style -kanavia. Lemppareita mulla on muutama. TJ Kirk (ent. AmazingAtheist) tekee mielenkiintoisia videoita ateismista ja poliittisista aiheista ja nostaa esille feminismin ongelmallisia puolia ja kannattaa tasa-arvoa irtaantuen kyseisestä liikkeestä. TJ on vihainen vähän kaikesta, vihaa vähän kaikkia ja omaa mustan huumorintajun. Iskee siis muhun täysin. Sama juttu Blaire Whiten kanssa, hän on nokkela ja pirun kuuma transnainen joka tekee lyhyitä ja iskeviä videoita poliittisista aiheista ja heittää rohkeaa ja räväkkää läppää. Shoe0nHead tekee poliittisista aiheista maukkaita pätkiä, joissa argumentoi mielipiteitään huumorin ja sketsien kautta. JaclynGlennistä tykkään kanssa, hän tekee videoita social justice -aiheista mutta myös ateismista ja uskonnoista sekä niiden ongelmista. ETC Shows on mun lemppari uutistyylinen kanava. Pojat tekevät hauskoja ja informatiivisia videoita, joissa kertovat ajankohtaisista tapahtumista ja uutisista ja kommentoivat niitä. Heillä on muutamia erilaisia sarjoja eri uutisaiheista, esim. hauska Weekly weird news, jonka nimi kertoo kaiken sisällöstä. Qcknd ja Katrin Berndt tekevät molemmat todella kiinnostavia life style -tyyppisiä videoita ja lähinnä tatuointiaiheista materiaalia. Tatuoinnit ja lävistykset ovat kiinnostava aihe ja niihin liittyy paljon erilaisia aspekteja ko. asioiden ympärillä pyörivästä kulttuurista, ja kyseiset käyttäjät tekevät niistä todella viihdyttäviä ja informatiivisia videoita. JennaMarbles on myös ihana, hän tekee vlogeja ja erilaisia hauskoja ja humoristisia pätkiä elämästä ja noh, vähän kaikesta. Hänen videonsa ovat aina todella viihdyttäviä, oli sitten aiheena koirille yhteisen superpaidan tekemisestä tai kännisestä meikkitutoriaalista tai ihan mistä ikinä. Anna Akana tekee myös kiinnostavia pätkiä elämään liittyvistä asioista, mahtavilla erikoisefekteillä ja ripauksella aitoutta ja huumoria. Stephanie Nicole on ainoa kauneusaiheesta videoita tekevä käyttäjä johon luotan täysin, koska hän tekee todella asiantuntevia ja syväluotaavia arvosteluja ja teoriavideoita. Hänellä on mahdoton määrä tietoa alasta ja tuotteista, sekä rohkea, nokkela ja suorasanainen luonne. Hän on ainoita Youtuben "kauneusguruja", joiden arvosteluja ei osteta ja jota ei lahjota sponsoreilla ja affiliate linkeillä ja kaikella mahdollisella. Ainoa, jonka voi luottaa sanovan mielipiteensä suoraan (ja suoraan hän muuten sanookin, rakastan sitä no bullshit -tyyliä) ja joka ei ole läpeensä paatunut ja ahne, toisin kuin valitettavan moni muu.

Ketkä on teidän lemppareita, millaisia videoita te tykkäätte katsoa?

bannu by Ingrid

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #2 : 30.08.2017 16:36:58 »
Joo, tulee ehkä kulutettua turhankin paljon aika youtubessa :D mainitsempa sitten muutamia lemppareita, mulla on kyllä melkoinen läjä yt:ssä tilauksessa. Ykkössijan jakaa Dan Howell ja AmazingPhil ja näiden yhteinen pelikanava, tarvitseeko muuta sanoa, että mun fanitustaso on heidän suhteensa jo sellanen että olen ruvennut ficcejäkin kirjoittamaan.

Seuraan aika monipuolisesti kaikellaista: muitakin komediapuolelta, paria pelikanavaa, kauneuskanavoita, muutamien julkkisten kanavia ja sitten myös muutamia talk houst tyyppejä, kuten TheEllenShow ja paria Late Show tyyppejä. Nää talk houst kanavat on mun mielestä hyviä tapoja pysyä kärryllä ajankohtaisista aiheista, jos uutisten lukeminen ei jaksa kiinnostaa, kun mukaan tuodaan huumoria.

JennaMarbles on kyllä hyvä :D aloin seuraamaan häntä vasta pari kk sitten, mutta on jaksanut hyvin viihdyttää. Useissa beautybloggaajissa on kyllä just sellanen huono puoli että ne vaikuttaa kovin teennäisiltä, Jennan kanssa ei onneksi ole niin, no ei hän kyllä päätoimisesti kauneusbloggaaja kyllä olekaan :D Zoellaa seurasin (taitaa vieläkin teknisesti olla tilauksessa, mutta en enää katso oikeastaan hänen videoitaan) joskus, mutta alkoi ärsyttää se teennäisyys, en nyt osaa kuvata muulla sanalla :D Esimerkkinä kun jauhetaan samat asiat moneen kertaan. Aly Art -nimistä kanavaa suosittelen vahvasti, hän tekee tosi tietopitoisia kauneisvideoita, hänellä on sarjoja esim eri vartalotyypeille, kasvojen varjostukselle ja hän selittää mahtavasti kikkoja, jotka toimivat erilaisille ihmisille. Hänellä on myös aivan mahtavia "julkkislook" videoita, joissa hän muuttaa itsensä eri julkkiksiksi pelkän meikin avulla.

My holoqueen, Simply Nailogical on ihana, aloitti kynsibloggaajana, mutta nykyään tekee vähän muutakin. JennaMarbelsin tavoin hän ei ota itseään turhan vakavasti ja huumoria löytyy hänen videoiltaan. Hänen kanavallaan on paljon ihania kynsitutorialeja, sekä kynsitaidetta että hyödyllisiä tietopitoisia videoita esim uusimpana miten kasvattaa pitkät kynnet. Jos tykkäät holografisesta materiaalista, kannattaa tsekata.

Täällä potterfoorumilla kun ollaan niin voisin mainostaa tällästa kanavaa kun PistolShrimps, heillä on paljon Harry Potter aiheisia parodiavideoita, nauroin vatsa kipeänä bingetessäni niitä :D Eivät vissiin tee kauheen aktiivisesti videoita nykyään, mutta niillä on paljon hauskoja videoita varastossa. Tätä videota varsinkin suosittelen, Nokia puhelin hirnyrkkinä on aika hupaisa ajatus. Siinä esiintyy jopa justimusfilms pikaisesti :D

On niitä lemmpareita muitakin, mutta tässä nyt pintaraapaisu, palaan juttelemaan lisää myöhemmin.


niin ja flawille pisteet tuosta aloitusviesteen kuvasta, kuvantaa hyvin sitä miten YouTube puskee ruudun läpi pilaamaan parantamaan mun elämän :D

Never underestimate the power of fanfiction

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #3 : 30.08.2017 18:37:56 »
Ooh, youtube! <3

Crystedin tavoin olen kauhea Dan ja Phil trash, mutta kuka ei olisi edes vähän, jos tappaa aikaansa brittitubessa..? Mutta joo. YouTube henkeen ja vereen.

Dan ja Phil, crabstickzin tähdittämän lyhytelokuvat, KickThePj, TomSka, TVFilthyFrank, Team StarKid ja The Hillywood Show sai mut aikanaan noin pari kolme vuotta sitten katsomaan tubea päivittäin.

Ekaa kertaa olen rekannut itseni tubeen 2006, ja käytin sitä lähinnä j-rock fanivideoiden katseluun ja musiikin kuunteluun. Jännää ajatella että sivusto oli silloin NIIN NUORI, koska en mä sitä silloin tiennyt. Mulle tube on ollut aina paikka minne mennä etsimään juttuja.

Yhdistän youtuben aina myspaceen ja last.fm ja teini-ikääni. Jännää, sillä myspace ja last.fm on kuolleita, tai no last.fm ei, mutta melkein, ja silti youtube nauttii suurta suosiotaan vasta nyt. :)

Katson ja seuraan edelleenkin aktiivisesti noita aluksi mainitsemiani tyyppejä, varsinkin phandom on lähellä sydäntäni, mutta joka päivä minut tubeen vie lähinnä 88risingin liveradiot, TheSunnySide, Theory Notes, sekä erilaiset asmr ja subliminal videot. :)

Thoughty2 on myös super ihana, ja koen jonkinlaista tubeylpeyttä että oon seurannut tyyppiä silloin kun äijällä oli alle parisataa subbaajaa (tämänhetkisen reilu parin miljoonan sijaan.)

Thomas Sanders, Dodie, Jon Cozard ja Joji plus 10-20 muuta on myös tosi ihania, joiden videoita käyn aika ajoin fiilistelemässä. <3

Ilman tubea olisin luultavasti paljon yksinäisempi, en olisi tutustunut moneen tyyppiin niin irl kuin netissä enkä soittaisi pianoa enkä harjoittelisi erilaisia tanssityylejä. Ah, oon paljosta velkaa tubelle ja sen luomille yhteisöille.

Suomitubea en ole seurannut koskaan, ja tiedänkin sieltä vain Papananaaman, fintop5 ja Kalevauva FIn (kalevauva on parasta paskaa ikinä, suosittelen!) :,D

Lainaus
Seuraatteko tubettajien livestriimejä? Mitä mieltä ootte niistä?
Ite oon aika innostunut, vaikka tekniikka ainakin vielä aika usein tökkii, plus superchat ärsyttää, kun en tykkää rahan kerjuusta.

Patreonkin ärsyttää, kun moni joka ennen teki sisältöä kaikille, on alkanut jemmailemaan sisältöään rahasumman taakse.

Mutta jooh. Kiitos flawless ihanasta aloituksesta! <3

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #4 : 30.08.2017 18:51:46 »
Mä olen yleensä lähinnä kuunnellut Tubesta musiikkia, mutta nykyään seurailen sieltä myös tubettajia... Lähinnä tulee seurattua sellaisia kuin Rachel & Jun oheiskanavineen, Sharla in Japan, Sharmander, International ME, kimdao, jotka kaikki ovat jvloggereita. Näiden lisäksi seurannassa on myös mm. pahalapsi ja Poliisitube. Lähinnä seuraan YouTubesta jvloggereita, mutta satunnaisesti tulee katselua myös Cat Petersonin, Dave Cadin ja Takagi Genin videoita.

Mä en kauheesti välitä beautytubettajista, enemmän tykkään katsella videoita, jotka esittelee erilaisia kohteita ja kertoo historiasta ja kulttuurista, esim. oon ihan rakastunut Rachelin ja Junin kanavaan (Live Where I'm From on kans ihana, Aiko ja Shin on symppiksiä lapsia) ja etenkin R&J-parin Exploring Japan -soittolista on välillä niin silmäkarkkia, että ei oo tosikaan. Plus heidän videot ovat tosi informatiivisia ja esittelevät välillä varsin mielenkiintoisia aspekteja Japanista. Sharla in Japan ja Sharlan vlogikanava Sharmander ovat kans mielenkiintosia ja edellämainitun ja International ME:n tavoin kaikki esittelevät Japania vähän erilaisista näkökulmista ja oon myös saanut videoista ideoita toivottavasti joskus koittaviin Japaninmatkoihin. Mä katselen Japania käsitteleviä videoita jo ihan silläkin, että aina välillä siellä pääsee kuulemaan japania ja kielen opiskelijana immersio on haastavaa, joten kielitaitoa tulee ylläpidettyä videoiden kautta.

Välillä tulee toki katseltua myäs taideaiheisia videoita, lähinnä John Muir Lawsin nature journalling -aiheen ympärillä pyöriviä videoita workshopeista (jotka on kyllä totsesti auttanut kehittymään piirtäjänä!). Enemmän mä kyllä tällä hetkellä pyörin tuolla jvlog-puolella, kaikki muu puoli youtubessa on mulle ihan mysteeri, vaikka satunnaisia ei-jvloggereita seuraankin. Uusimpana jälkimmäisellä listalla on suomalainen Tapio on the move, koska lentokoneet ja lentäminen on nousseet kiinnostuslistalle teini-iässä.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017 19:18:59 kirjoittanut Vlad »
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #5 : 30.08.2017 19:00:25 »
Mä olen yleensä lähinnä kuunnellut Tubesta musiikkia, mutta nykyään seurailen sieltä myös tubettajia... Lähinnä tulee seurattua sellaisia kuin Rachel & Jun oheiskanavineen, Sharla in Japan, Sharmander, International ME, kimdao, jotka kaikki ovat jvloggereita.
Oooh, jvloggerit! Rachel ja Jun on supersöpöjä, ja nauroin varmaan viisi vuotta kun Junin video (missä se puhdistaa ruostuneen veitsen) oli trendaavissa maailmanlaajuisesti, ja kaikki vaan ihmetteli et kuka hitto toi japsi on.  Seuraatko Duncania (PDR) ja Mimeitä? Jos et, niin suosittelen superpaljon, ne ansaitsee lisää rakkautta. <3 :3

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #6 : 30.08.2017 19:33:43 »
Lainaus
Suomitubea en ole seurannut koskaan, ja tiedänkin sieltä vain Papananaaman, fintop5 ja Kalevauva FIn (kalevauva on parasta paskaa ikinä, suosittelen!) :,D
Mäkään en ole ikinä lämmennyt Suomitubelle, jotenkin ne on kaikki niin... cringe :D Tai no, ei aivan kaikki, esim. Papanaamalla on joskus ihan hyviä juttuja ja Justimuksilla on toisinaan ihan hauskoja juttuja kanssa. Esim. Lanit on aika legendaarinen. Suurimmaksi osaksi Suomitube on kuitenkin mun mielestä vähän kehnon tasoista, paljon näkee sellaista liikaa yrittämistä ja isompien kansainvälisten nimien matkimista. Tai ainakin sen yrittämistä. En jotenkin vaan ole koskaan lämmennyt, tarjontakin on niin suppea englanninkieliseen materiaaliin verrattuna. Kalevauva kyllä on ihan parhautta ;D Jos joku ei ole ikinä heidän laulujaan kuunnellut, niin kuunnelkaa, aivan mahtavia! Tekevät totisen kuuloisia lauluja joissa sanoituksena on vauvafoorumien viestejä. Tämä on ihan paras, naurattaa aina!

Lainaus
Täällä potterfoorumilla kun ollaan niin voisin mainostaa tällästa kanavaa kun PistolShrimps, heillä on paljon Harry Potter aiheisia parodiavideoita, nauroin vatsa kipeänä bingetessäni niitä :D Eivät vissiin tee kauheen aktiivisesti videoita nykyään, mutta niillä on paljon hauskoja videoita varastossa. Tätä videota varsinkin suosittelen, Nokia puhelin hirnyrkkinä on aika hupaisa ajatus. Siinä esiintyy jopa justimusfilms pikaisesti :D
Haha joo nämä on tosi hauskoja ja hyvin toteutettuja, mä ehdottomasti suosittelen myös!

bannu by Ingrid

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #7 : 30.08.2017 22:36:12 »
Olen niin muinainen, etten tiedä noista tubettajista yhtäkään. Seuraan ainoastaan yhtä tubettajaa ja ylipäätään yhtä kanavaa ja se on Steve jotakin, joka käy läpi Toronto Maple Leafsin pelejä. En ole edes seurannut Leafsia joukkueena ikinä, mutta tunnen sääliä intohimoisia Leafs-faneja kohtaan, koska niiden joukkue ei ikinä pärjää. Katsoin myös joskus sen jonkun amerikkalaisen opettajan videoita, mutta en ole löytänyt ketään, jota jaksaisin oikeasti pitempään seurata kiinnostuneena. Ehkä jotain parodiakanavaa, mutta nekin yleensä jaksaa kiinnostaa vain hetken. 

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #8 : 31.08.2017 01:29:23 »
Samat on fiilikset kuin Karvalakkirakastajalla edellä. ;) Minä katson Youtubesta musiikkivideoita, joskus jotain fanijuttuja tai spekulaatioita sarjojen tulevista käänteistä. Joskus jotain tutoriaaleja tyyliin "näin teet jonkun erikoisen neulesilmukan" tai ylipäätään miten jotakin sellaista tehdään, jota en ole itse hoksannut. Tämä on osoittautunut hyödylliseksi, ei voisi kuvitellakaan miten paljon ihmiset ovat laittaneet sinne kaikenlaista ihan ilmaiseksi katsottavaksi! :)

Minulla on Youtube-tili, että voin tallentaa suosikkeja, mutta en ole ikinä itse ladannut sinne mitään sisältöä, enkä varmaan tule laittamaankaan. En myöskään seuraa ketään tiettyä tai tunnista sieltä juuri ketään. Sen olen kyllä huomannut, että monet ihmiset tunnistavat niitä, jotka esiintyvät siellä omalla naamallaan. Tavallaan pidän siitä, että se rikkoo "julkisuuden henkilöyden" rajoja, jos kuka tahansa voi nousta siitä tunnetuksi. Toisaalta harmittaa, jos se johtaa siihen, että ihmiset alkavat tavoitella julkisuutta keinolla millä hyvänsä sitä kautta. Se voi olla vähän säälittävääkin. Ihmisestä näkee kyllä, tekeekö asioita rakkaudesta siihen itse tekemiseen ja jakaa sitä iloa muillekin, vai haluaako vain tulla huomatuksi.

Mikä Youtubessa ärsyttää ja harmittaa, on se, että siihen ei voi yhtään luottaa. :( Tallennat linkkeihin jonkun videon, ja vähän ajan päästä kun katsot, se saattaakin olla poistettu. Olisi kätevä jos saisi kaiken tarpeellisen tallennettua vaikka omalle tietokoneelle, mutta eipä tietokoneen tila mahtaisi sellaiseen riittää. En myöskään vieläkään osaa ihan kunnolla käyttää koko systeemiä. Osaan tallentaa suosikkivideoita kansioihin, mutta en ole oikein kunnolla päässyt perille, mistä ne löytyvät sitten kun niitä haluaa katsoa uudestaan. Tässä tapauksessa on ihan hyvä, että Youtube vähän ennustaa entisten tykkäämisten perusteella ja usein tarjoaa siinä sivupalkissa sellaisia, mitä on ennen katsonut ja muuta vastaavaa. Sieltä usein löytää takaisin entisiin suosikkeihin, ja sivuhistorian kautta myös, jos sitä vain jaksaa kaivella pidemmän ajan takaa.   

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #9 : 31.08.2017 18:49:03 »
Minä kuulun kans siihen kastiin, joka ei ymmärrä YouTubesta tuontaivaallistakaan. Käytän sitä musiikin kuunteluun toisinaan, samoin noita Fiorellan mainitsemia ohjevideoita tulee joskus hyödynnettyä.

Kumppani seuraa enemmän YT-juttuja - se katselee sieltä kaiken maaliman luentoja ja opetusvideoita alaansa liittyen, jääkiekko-juttuja (on Karviksen mainitsema fanaattinen Leafs-fani :D), ruoka-juttuja ja ties mitä. Hänen kanssaan olen bongannut tiny house -käsitteen, josta on YouTubessa paljon siistejä videoita (Living Big In A Tiny House), sekä pari ruoka-aiheista videosarjaa, joissa toisessa joku amerikkalainen tyttö syö muiden maiden ruokia ja herkkuja, joita hänelle lähetetään, ja toisessa pari amerikkalaista nuorta miestä kiertää läpi kolme ruokapaikkaa, jossa kussakin he syövät jonkun saman ruokalajin (esim. pitsan tai juustokakun) ja ruokapaikat valitaan sen mukaan, että mistä saa halvimman, keskiverto-hintaisen ja kalleimman kyseisen ruokalajin. Erityisesti jälkimmäisessä on varsin siisti idea.

Aloitin tuossa vähän aikaa sitten boulderoinnin harrastamisen, ja ollaan kumppanin kanssa katsottu YouTubesta sekä jälkikäteen että suorana boulderoinnin maailmancupia! Tämä on ollut äärimmäisen siistiä, erityisesti tuo livenä katsominen, koska eipä tuota lajia muuten ikinä telkkarista näkisi. Katsooko kukaan muu urheilua suorana YouTubesta? Tuossa aikaisemmin joku sanoikin, että nämä livestreamit toimivat vielä aika katkonaisesti ja äänenlaatu saattaa olla mitä on, mutta itse oon ainakin innoissani siitä, että tällaista ylipäänsä on mahdollista tehdä juuri näiden urheilutapahtumien kannalta, jotka eivät muuten saa ruutuaikaa. Joidenkin tubettajien livestreameista taas en tiedä.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #10 : 31.08.2017 19:26:32 »
Hahaa tuun komppimaan edellisiä : D Mä käytän Youtubea pääasiassa musiikin etsimiseen/kuunteluun. Mun päähän ei vaan mahdu se, että jollain perus löpinävideoilla jotkut tienaa jäätäviä summia rahaa, niinku mitä! Jotkut tutoriaalivideot tosin on kyllä oikeesti hyödyllisiä, niitä oon joskus kurkkinut. Tuntuu että nykyään joka toinen alkaa "tubettajaksi", kun se on niin upeeta ja mahtavaa ja helppoa, mutta kaippa ne prot aika nopeasti erottuu sieltä harrastelijoiden joukosta. (Voisin tällä mun nega-asenteella luoda jonkun parodiatilin ja ruveta tekeen eniten vituttaa kaikki -videoita)

Myönnän kuitenkin että katson Youtubesta Jeffree Starin videoita, joskin se nyt ei kai lähtökohtasesti oo tubettaja, vaikka paljon videoita tekeekin : )


ava & bannu © Inkku

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #11 : 04.02.2018 16:05:35 »
Mä en kauheasti tykkää daily vlog -tyyppisistä videoista, etenkään jos ne ovat oikeasti päivittäisiä. Mua ei kauheasti kiinnosta katsella muiden tavanomaista päivittäistä elämää, kellään ei ole niin kiinnostava elämä että päivittäin saisi aikaan vlogeja jotka ovat kiinnostavia ja korkeatasoisia. Eri asia jos ne vlogit ovat ajoittaisia ja niiden aikana tapahtuu jotain erityistä, silloin on ihan kiva päästä kurkkaamaan siihen hetkeen hiukan aidommalla ja erilaisella tavalla kuin videot yleensä. Joitain vlogeja saatan katsella jos ne otsikon perusteella sisältävät jotain jännää (yleensä petyn koska clickbait-otsikointi...) tai jos videon tekijä on sellainen tyyppi joka itsessään kiinnostaa mua ja johon oon tutustunut vlogien ulkopuolella niin että itse persoona kiinnostaa. Tällaisia tyyppejä on kuitenkin aika harvoja, ja suurin osa mun lemppareista ei tee vlogeja.

Mitä olette mieltä tästä demonetization-ongelmasta joka nyt on jyllännyt Youtubessa jo pidemmän aikaa? Miten ootte huomanneet sen vaikuttavan seuraamiinne käyttäjiin, vai vaikuttaako se? Mitä olette ylipäätään mieltä tästä ongelmasta? Ymmärrättekö mainostajien kannan asiaan ja reagoiko Youtube mielestänne mainostajien painostukseen oikealla tavalla? Onko ongelma niiden käyttäjien syy jotka tekevät videoita kiistanalaisista aiheista vai pitäisikö sananvapauden ylittää kaikki syntynyt polemiikki tärkeysjärjestyksessä? Mä toisaalta ymmärrän mainostajien kannan siitä että toki ei oo kivaa jos oma mainos pyörii sellaisessa videossa jossa puhutaan/tehdään jotain kyseenalaista tai inhottavaa tai mainostajan arvojen kanssa eriävää. Mutta toisaalta musta niiden olisi pitänyt tietää mihin itsensä pistävät, koska Youtube ei todellakaan ole mikään lintukoto ja on aika naiivi jos kuvittelee että siellä on vaan kivoja ja harmittomia videoita eikä käsitellä mm. vakavia aiheita, kontroversiaalisia aiheita, mustaa huumoria tai muuta randomia. Oon myös ollut jo useamman vuoden ajan aika pettynyt Youtuben toimintaan, niin tässä kuin monessa muussakin asiassa. Musta ei ole oikein kumarrella mainostajia ja samalla kääntää perse niille käyttäjille jotka niitä katsojia videoihin vetävät ja jotka sen tuoton tekevät ja sivun pitävät pystyssä. Ymmärrän myös sen että etenkin joillekin vanhemmille ikäpolville voi tuntua siltä että tää on turhanpäiväinen asia naristavaksi ("mee oikeisiin töihin"), mutta pitäisi myös ymmärtää että nyt ollaan tällä vuosikymmenellä ja nykyään sosiaalinen mediakin voi olla jollekin työ. Tätä jauhavat ihmiset eivät tunnu tajuavan, että videoita tekevät eivät vaan istu kameran edessä ja pälise ja sitten lataa niitä nettiin, se on niin paljon muutakin. Jotta video on oikeasti laadukas eikä mikään rakeinen ja pimeä suttukasa jossa ääni rätisee eikä erota onko videossa ihminen vai peruna ja mitä kieltä se ihminen/peruna puhuu, täytyy olla paljon todella kalliita ja laadukkaita vehkeitä joilla videoita tekee: kamerat, mikit, valaistukset... Lisäksi videot täytyy suunnitella ja ideoida mikä vaatii paljon luovuutta. Ja toki joo myös kuvata, mutta sen jälkeen myös editoida, joka saattaa olla todella pitkä, työläs ja taitoa vaativa prosessi. Monelle menestyneimmälle videoiden tekijälle ne videot ovat se oikea työ, ja ne vaativat todella paljon työtä ja resursseja. Kaikki eivät voi tehdä videoita työkseen, mutta jotkut voivat. Ja jos ne videot ovat laadukkaita ja viihdyttäviä, miksei niiden tekemisestä kuuluisikin saada rahaa? Samalla lailla rahaa saa tuottamalla tv-sarjoja ja elokuviakin, ja viihdettä ovat videotkin vaikka eri formaattia edustavatkin. Musta tämä demonetization-ongelma on väijynyt taustalla jo niin pitkään ja niin isona mörkönä, että alan menettää uskoani Youtuben tulevaisuuden suhteen. Jos ongelmaa ei saada korjattua, alkaa porukka etsimään vaihtoehtoisia paikkoja jakaa materiaaliaan ja jos videoiden tekemisestä saatava tuotto ei enää korvaakaan siihen meneviä menoja niin videoiden laatu alkaa laskea ja niiden tekeminen jopa loppua. Tätä näkyy jo nyt jonkun verran ja kieltämättä alkaa tuntua siltä että nyt ollaan ison murroksen ja muutoksen partaalla.

(Jos ei seuraa Youtubea aktiivisesti ja ole mukana skenessä kiinteästi niin ei välttämättä ymmärrä sanaakaan tuosta ylläolevasta, mikäli näin on niin sori vuodatuksesta :D Mutta asia on sen verran monimutkainen ja monitasoinen että en jaksa alkaa sitä juurta jaksaen selittämään että mikä liittyy mihinkin ja millä tavalla. Toivon että täällä olisi jonkun verran ihmisiä jotka ymmärtävät ongelman ja sen juuret ja liitokset eri asioihin, ja musta olisi kiinnostavaa keskustella aiheesta.)

bannu by Ingrid

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Youtube
« Vastaus #12 : 30.04.2019 05:45:18 »
// Minä pökkelö avasin uuden topan, kun entinen olikin Saivartelijassa. :D Mut mitä videoita katotte, millasia tubettajia seuraatte? :)

Itse olen aktiivinen musiikin kuuntelija, mutta myös jonkun verran katsonut jumppavideoita. Olen löytänyt kahvakuulaa, joogaa, venyttelyä, tanssia ja toistaiseksi testaamatonta BodyCombatia! Muita videoita tulee katsottua tosi vähän, mutta ajattelin "parantaa" ja etsiä kivoja suomalaistubettajia ja tutustua kiinnostaviin tutoriaaleihin. Jumppalinkit olisi tosi tervetulleita, mieluiten lajista kuin lajista! :) Ja ne tubettajavinkit!
« Viimeksi muokattu: 02.05.2019 00:07:57 kirjoittanut Odo »


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 164
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #13 : 04.06.2019 17:21:26 »
Oon päässyt pitkän ajan päästä takaisin youtuben maailmaan! Joskus viisi vuotta sitten iso osa elämääni pyöri tubettajien ja niihin liittyvien tumblr-blogien ympärillä. Seurasin silloin lähinnä Dania ja Philiä sekä muita brittitubettajia. Se vähän ajan mittaan jäi, mutta niillä on silti ollut iso vaikutus mun elämään, koska sain sitä kautta myös ystäviä.

Nyt tuli palattua takaisin ihan vaan siksi, että näin muualla puhuttavan Jamesin ja Tatin jupakasta. Ja sen jälkeen Jake Paulin ja Cody Kon draamasta. Tykkään vähän liikaa kaikesta draamasta, niin oli pakko tulla katsomaan, että mikä on homman nimi :D Siitä sitten päädyin katsomaan yhden jos toisenkin tubettajan videoita ja oikeastaan viimeinen viikko meillä on mennyt pääosin youtube-videoiden parissa.

Lainaus käyttäjältä: flawless
Mitä olette mieltä tästä demonetization-ongelmasta joka nyt on jyllännyt Youtubessa jo pidemmän aikaa? Miten ootte huomanneet sen vaikuttavan seuraamiinne käyttäjiin, vai vaikuttaako se? Mitä olette ylipäätään mieltä tästä ongelmasta? Ymmärrättekö mainostajien kannan asiaan ja reagoiko Youtube mielestänne mainostajien painostukseen oikealla tavalla? Onko ongelma niiden käyttäjien syy jotka tekevät videoita kiistanalaisista aiheista vai pitäisikö sananvapauden ylittää kaikki syntynyt polemiikki tärkeysjärjestyksessä?
Ymmärrän molempia osapuolia tämän suhteen mutta ymmärrän hyvin sen, miksi Youtube haluaa mielistellä mainostajia. Mainostajat kuitenkin ovat tärkeä osa koko homman pyörittämisessä ja heidät on tärkeä pitää tyytyväisenä. Televisiomainokset esim ostetaan täsmänä tietylle kanavalle tiettyyn aikaan, youtubessa mainokset menevät sattumanvaraisemmin. En oikeasti ole niin tarkkaan perehtynyt asiaan, että tietäisin kunnolla, miten Youtube-mainokset mainostajan näkökulmasta toimivat, mitä ne maksavat ja mitä mainostaja sillä rahalla saa. Enemmän olen tietoisempi mainostamisesta tubettajien näkökulmasta. Kuitenkin ymmärrän hyvin sen, että mainostajat eivät halua luoda kuvaa, että he tukevat ristiriitaisia aiheita. Mielestäni kyseenalaisista aiheita pitää saada tehdä videoita, mutta mainostajilla on myös oikeus todeta, että eivät halua nimeään yhdistettävän siihen aiheeseen.

Lisäksi oman käsitykseni mukaan suurin osa tubettajien tuloista tulee muualta kuin mainostuloista, jolloin demonetization ei mitenkään kaikkia tuloja tubettajilta vie. Ymmärrän kuitenkin mainosten tärkeyden tubettajille, enkä ole ihan tietoinen siitä, mitä suurempia vaikutuksia tuolla voi olla heidän uraansa ylipäätään. Arvostan heidän työtään kyllä kovasti, sillä moni ainakin on aloittanu tekemällä kaiken itse. Ja onhan se nyt iso homma kuvata, käsikirjoittaa, näytellä ja editoida omat juttunsa, kun yleensä näitä on iso ryhmä ihmisiä tekemässä. Toki suosion kasvettua moni tekee entistä vähemmän itse ja taustatiimi kasvaa, eikä siinä ole mitään pahaa. Työtä se on silti ja he tuottavat viihdettä muille ja ansaitsevat kyllä saada siitä palkkansa.

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #14 : 04.06.2019 21:09:51 »
Meinasin kirjoittaa tähän jo joskus aiemmin, mutta sitten vaan jotenkin en kirjoittanutkaan. Kiva kun Kiirsu herättelit tätä taas. (:

Minä kävin myös vilkaisemassa tuota Jamesin ja Tatin jupakkaa viime viikolla, kun Angelina siitä mainitsi. :D Aika jännää, miten aikuiset ihmiset oikein voivat käyttäytyä... Melkoista draamaa! En seuraa beauty-kanavia ollenkaan enkä tiedä kyseisiä tyyppejä, mutta draamat ovat välillä aika kiinnostavia!

Demonetization-jutusta on kyllä kiva lukea mielipiteitä, vaikken siihen niin itse osaa ottaa kantaa. (:

Onko täällä muita "tubettajia"? Aloitin noin kolmisen kuukautta sitten kirjavideoiden teon, kun huomasin, että suomalainen kirjatube on aivan jäätävän pieni, luen hirveästi ja minulla on ihan tosi vähän mahdollisuuksia päästä puhumaan ja intoilemaan ihanista tai ärsyttävistä kirjoista. Vastaanotto on kyllä ollut tosi positiivinen, ja on tosi yllättävää, että aika ujona ja hiljaisena ihmisenä oon kyllä nauttinut videoiden tekemisestä. (:

Eli kuten ylläoleva kertoo, seuraan YouTubessa pääasiassa kirjatubea eli booktubea. Sitä kautta on kyllä tullut bongattua taas aivan sairas määrä uusia kirjoja, joita lukea! Se on kyllä huippua, mutta toisaalta taas tulee tuska sen kanssa, että mistä löytyy aika kaiken lukemiseen...

Toinen rakkauteni on ASMR! Löysin ASMR:n reilu vuosi sitten ja hurahdin kyllä aika totaalisesti. Tykkään ASMR-videoista erityisesti silloin, kun on vaikea nukahtaa tai rauhoittua nukkumaan. Joskus kuuntelen niitä myös töissä ollessani rauhoittuakseni, ja esimerkiksi nyt telkkarissa pyörii ASMR-video rauhoittavana taustaäänenä. Minä ainakin olen löytänyt niistä aivan valtavasti apua ahdistukseeni.

Olipas tämä vähän paloittainen viesti, mutta jospa keskustelu tästä virkoaisi. (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Vanilje

  • haywiress
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 437
  • © Ingrid
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #15 : 06.06.2019 20:58:20 »
Toinen rakkauteni on ASMR! Löysin ASMR:n reilu vuosi sitten ja hurahdin kyllä aika totaalisesti. Tykkään ASMR-videoista erityisesti silloin, kun on vaikea nukahtaa tai rauhoittua nukkumaan. Joskus kuuntelen niitä myös töissä ollessani rauhoittuakseni, ja esimerkiksi nyt telkkarissa pyörii ASMR-video rauhoittavana taustaäänenä. Minä ainakin olen löytänyt niistä aivan valtavasti apua ahdistukseeni.
Oi ASMR! Jotenkin kun tän topan avasin niin ei jostain syystä tullut mieleen yhdistää tätä tubettamiseen, mutta totta tosiaan! Itsekin joku aika sitten löysin tieni ASMR:n ihmeelliseen maailmaan ja tykästyin. Jotain todella rauhoittavaa siinä on. Sekin on mielenkiintoista, miten erilaisista äänistä eri ihmiset tykkää. Onko siulla jotain tiettyjä suosikkivideoita tai -ääniä? : )

Muuten tulee tosi vähän seurattua mitään tubettajia, jotain ihan yksittäisiä satunnaisia videoita silloin tällöin. Ainut kenen videoita oon vähän enemmän katsonut, on Dave Cad (sekä hänen suomesta kotoisin oleva puolisonsa). Ehkä osittain senkin takia, kun oma poikaystävä on britti, joten on hauskaa seurata samassa tilanteessa olevia. : D Tykkään siitä, että videoissa käsitellään sekä suomalaista että englantilaista kulttuuria ja miten kummatkin osapuolet ne kokevat jne.


i lost my heart / my home is the ocean

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #16 : 06.06.2019 21:28:47 »
Oi ASMR! Jotenkin kun tän topan avasin niin ei jostain syystä tullut mieleen yhdistää tätä tubettamiseen, mutta totta tosiaan! Itsekin joku aika sitten löysin tieni ASMR:n ihmeelliseen maailmaan ja tykästyin. Jotain todella rauhoittavaa siinä on. Sekin on mielenkiintoista, miten erilaisista äänistä eri ihmiset tykkää. Onko siulla jotain tiettyjä suosikkivideoita tai -ääniä? : )
Rakastan Gibi ASMR:n videoita! Katson pääosan videoistani häneltä! Tykkään sellaisesta keskitason vauhdista, ja kuiskaukset on ehdottomasti mun lempparit. Gibi tekee just minulle sopivia videoita, sillä hän aina puhuu niissä ainakin jonkin verran, ja sitten mukana on jotain pieniä suuääniä ja naputusta, joista tykkään.

easyASMR tekee myös aaaaaivan mahtavia suuäänivideoita, niistä tykkään tosi paljon (tosin niitä on kyllä varsin vähän). Nykyään tunnun tosin tarvitsevan yleensä jotain puhetta, johon keskittyä, jotta saan rauhoituttua, vaikka tykkään kyllä tosi paljon myös esim. tapping-videoista. Niitä minulla saattaa olla joskus esim. töissä taustahälynä.

Mistä sinä tykkäät, Vanilje? Entä muut? (:

Minäkin olen joskus jonkun Dave Cadin ja hänen tyttöystävänsä videon katsonut, mutta ei erityisemmin ole jäänyt mieleen. Nyt vasta aloin seurata kahta äitiä, joilla on kaksoset, ja heillä on ihanan normaaleja videoita. (: On mielenkiintoista kuulla sekä sateenkaariperheen että kaksosperheen vauva-arjesta yhtä aikaa.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #17 : 07.06.2019 02:56:59 »
Mä katson YouTubesta enimmäkseen musavideoita, mutta sellainen tubettaja kuin Strange Aeons on vienyt sydämeni. Kyseessä on amerikkalainen lesbonainen joka kommentoi esimerkiksi Tumblr-ilmiöitä. Olen rakastunut^^ hän on todella hauska ja hänen kommenttinsa ovat todella osuvia. Pidän myös itse lesbona siitä, että hän tuo usein lesbonäkökulman asioihin.

Lisäksi katson onlyabidoang-nimisen tubettajan Sims-videoita. Enimmäkseen videot ovat Sims 3:sta, mutta mukana on myös Sims 4:sta ja jokunen Sims 2 -video. Erityisesti Sims Logic -videot ovat mieleeni. Simit tekevät välillä ihan järkyttävän epäloogista shaibaa xD samoin olen jo pitkään pitänyt DramatiSim-käyttäjän Sims 2 -striimauksista, joissa hän siis pelaa Sims 2:sta eri naapurustoissa kaikilla valmisperheillä, kehittelee heille tarinoita, jotka nivoutuvat yhteen, ja hänen draamantajustaan on tullut aivan loistavaa. Hän pelaa tällä hetkellä Kaunialassa kautta 2 ja ai että tämä vetää kyllä vertoja monille saippuasarjoille, on sellaista draamaa menossa.
We had each other. That's how we won.

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #18 : 07.06.2019 09:26:21 »
Minulle myös tubettajat ovat jääneet vieraammiksi vaan etsin you tubesta lähinnä musiikkia ja eläinvideoita. Tosin tuo eläinvideoiden "sarjakuvaaminen" muistuttaa jo etäisesti oravien omaa livevlogia (Back Yard files).

Mutta olen viime aikoinan "joutunut" melko aktiivisesti passiivisen tupakoijan rooliin eikun siis tubettajan seuraajaksi, koska puolisoni seuraa aktiivisesti Suomeen muuttaneiden ulkomaalaisten elämää. Mainitsen näistä nyt Luke Blandin, johon Helsingissä asuvat saattavat törmätäkin. Mies kulkee usein pyörällä ja pieni videokamera mukana. Häneltä tuli reilu kuukausi sitten video, joka keräsi ennätysmäärän katsojia aikaisempiin verrattuna. Siinä hän kertoi tarinansa miten on päätynyt Yhdysvalloista Suomeen asumaan. Videot ovat monesti ihan sellaista kevyttä meininkiä, mutta niistä kyllä huokuu rakkaus Suomeen ja luontoon.

Toinen tällainen Lontoosta Suomeen muuttanut pääkaupungissa asuva on Dave Cad. Videoissa on tyypillistä maksalaatikon maistelua, makkaravertailua ja karkkimaistelua.  :)

Teini- ja tyyli/meikkitubettajat ovat minulle aivan täyttä kuutamoa Tuure Boeliusta lukuunottamatta. Olen muutamia Tuuren videoita katsonut mielenkiinnosta ja todennut että eipä hän mitään ihan tavallisen teinin elämää vietä (osittain) joten en tiedä voisinko itse pitää häntä mitenkään "esimerkkinä" tai rohkaisuna muille teineille, jotka käyvät tavallisesti koulussa eikä ole käytössä suuria määriä omaa rahaa. No, antaa Tuuren olla. Olen muistuttanut itseäni että olen elänyt omat teinivuoteni aivan eri aikakautena ja erilaisissa ympyröissä.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2019 11:11:30 kirjoittanut Fairy tale »

Vanilje

  • haywiress
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 437
  • © Ingrid
Vs: YouTube ja "tubettajat"
« Vastaus #19 : 07.06.2019 22:05:48 »
Arte, kiitos suosituksista, täytyykin käydä tutustumassa heidän videoihinsa! Kuulostaa nimittäin lupaavalta. : ) Samaistun myös tuohon, että joskus vaatii nimenomaan sitä puhetta mihin keskittyä, etenkin jos pitää saada ajatukset rauhoittumaan. Lisäksi tykkään myös kaikenlaisista harjausäänistä yms. tosi paljon. Jotenkin niitä kun kuuntelee kuulokkeet päässä, tulee lähes sama efekti kun joku oikeesti silittelis hiuksia :D Se on todella rentouttavaa, tykkään siitä niiiiiin paljon!

Nyt vasta aloin seurata kahta äitiä, joilla on kaksoset, ja heillä on ihanan normaaleja videoita. (: On mielenkiintoista kuulla sekä sateenkaariperheen että kaksosperheen vauva-arjesta yhtä aikaa.
Oi, nyt kiinnostuin! : ) Mikä heidän kanavansa on nimeltään?


i lost my heart / my home is the ocean