Kirjoittaja Aihe: Fan fiction mediassa  (Luettu 16126 kertaa)

kultahattu

  • ***
  • Viestejä: 9
Fan fiction mediassa
« : 24.08.2017 16:18:12 »
En löytänyt ketjua muusta mediasta löytyville keskusteluille fanfictionista, joten laitoin sellaisen pystyyn. Eli tänne mielenkiintoisia artikkeleita ja sen sellaisia ja keskustelua niistä.

Luin New Yorkerin kirja-arvotelun Francesca Coppan kokoamasta Fan fiction readeristä. Eli nykyään oman ficcinsä voi saada yliopiston julkaisemaan kokoelmateokseen. Tämä on mielenkiintoinen käänne, ei ainoastaan lainseikkojen, vaan fan fictionin kirjallisuusarvon kannalta.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #1 : 20.06.2019 13:31:02 »
Kappas, tämmöinenkin fanitopic löytyi, kun upposi Saivartelijan sivuille (kiitos Finikesän). Hassua, että tämä ei ole nostattanut keskustelua, vaikka fan fiction onkin esiintynyt enemmän tai vähemmän mediassa. Laajennan tässä viestissäni vähän aihetta, mutta jospa se herättäisi keskustelua sitten täälläkin. Oletteko kohdanneet fan fictionia eri medioissa? En itse seuraa kovinkaan paljon fani- tai muuta vastaavaa uutisym. virtaa, mutta aihe tupsahtelee silloin tällöin vastaan tai sitten puskaradiosta kuulee ja sitä kautta saa linkkiä, joita tähän hätään minulla ei tietenkään ole.

Seuraatteko te, mitä fan fiction rintamalla tapahtuu, noin Finin, AO3:n ym. ulkopuolella ja tuolla "maailmalla"? Fan fictionin historia on pitkä ja aiheesta varmasti on yhtä, jos toistakin uutista tai muuta, jos on kiinnostusta lukea. Somellakin varmaan osansa fan fictionin kanssa, milläpä ei olisi?

Finissäkin tehtiin tätä tutkimusta varten kyselyä ellen väärin muista, mutta kuinka monelle se jäi silloin mieleen? Tämä oli lähinnä retorinen kysymys, joten asiaan. Palasin itseasiassa juuri tämän topan innoittamana Fan fiction Suomessa -opinnäytetyön pariin, joka itseasiassa on omalta alaltani. Opiskelen juurikin itse yhteisöpedagogiksi, joten harrastukseni ja alani yhdistäminen on mielenkiintoista. Kokonaan en ole lukenut, mutta tarkoitus olisi asiaan palattuani tutkia, mitä aiheesta on tutkittu. Oletteko lukeneet kyseisen opparin tai muita fanfictioniin liittyviä tutkimuksia? :) Iina Karasti, joka ko. opparin on kirjoittanut taisi tehdä myös kandinsa ja gradunsa aiheesta.

Itseäni mediassa fan fictioniin liittyen on koskettanut eniten luultavasti George R. R. Martinin suhtautuminen teoksistaan ficcaamiseen. Aiheeseen liittyen yksi video täältä, jossa Martin itse puhuu aiheesta haastattelussa (surkea englantini ei sisäistänyt ihan kaikkea, mutta enivei). Tietenkin on tullut etsittyä uutisia myös siitä, mitä J. K. Rowling on sanonut ficeistä myös. Itse olen rajannut oman kirjoittamiseni siihen, etten Martinin teoksista ficcaa, vaikka luenkin satunnaisia GoT/Tulen ja jään laulu -ficcejä. Kuinka suhtaudutte tällaisiin haastatteluihin ym., joissa tekijä kieltää ficcaamisen?

Tämä "keskustelu" (eli topan otsikko) itsessään herätti hieman ajatettemaan aihetta. On erikseen topic (muistaakseni), jossa puhutaan, kuinka ihmiset suhtautuvat ficcailuusi ja sivuan sitä vähän. Millaisissa medioissa olette fan fictioniin törmänneet ja erityisesti se, millaisen kuvan se antaa fan fictionista "tavan janttereille"? Sellaisille, jotka eivät itse ficcaa. Minun jokainen kaverini taitaa "tietää" fan fictionin, mutta oletukset siitä, mitä se on... ette halua tietää vaikka varmaan arvaattekin. Jos siis seuraatte enemmän fani- ja ficci ym. mediaa, kuinka fan fiction esitetään valtayleisölle? Mistä kumpuaa ajatus siitä, että fan fiction on useimmiten laadutonta ja jokseenkin kyseenalaista, että aina laitettaan Harry ja Draco peppuseksiin? Piirini ovat pienet, mutta siihen törmää yllättävän usein ettei useimmilla käy mielessäkään leikkikenttämme laajuus saati se, miten lahjakkaita kirjoittajia myös (etenkin suomalaisella) ficciareenalla on.

Mediassahan fan fiction nousi myös paljon esille Fifty Shades of Greyn myötä, jota en kamalasti seurannut uutisista. Se kuitenkin vaikuttaneen osittain kuvaan fan fictionista, jota en voi kutsua imartelevaksi jokaisessa tapauksessa (sen perusteella mitä vilkuilin aihetta). Itse olen nähnyt vain ensimmäisen leffan, joten en osaa suuremmin ottaa kantaa aiheeseen, mutta kuulopuheiden perusteella Twilight -hahmot paistavat läpi, ym. Suursuosiota nauttiva Fifty Shades kärsii myös kritiikistä "huonoudellaan". Onko tästä tietoa tai ajatuksia, kuinka se vaikutti ficcimaailmaan ja siitä seuraaviin mielikuviin "tavan janttareilla" fan fictionista yleisesti? Se, nostiko tapaus myös ficcarit miten huonoon valoon juuri rahastuksen takia, kiinnostaisi.


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #2 : 03.07.2019 10:40:46 »
Itseäni mediassa fan fictioniin liittyen on koskettanut eniten luultavasti George R. R. Martinin suhtautuminen teoksistaan ficcaamiseen. Aiheeseen liittyen yksi video täältä, jossa Martin itse puhuu aiheesta haastattelussa (surkea englantini ei sisäistänyt ihan kaikkea, mutta enivei). Tietenkin on tullut etsittyä uutisia myös siitä, mitä J. K. Rowling on sanonut ficeistä myös. Itse olen rajannut oman kirjoittamiseni siihen, etten Martinin teoksista ficcaa, vaikka luenkin satunnaisia GoT/Tulen ja jään laulu -ficcejä. Kuinka suhtaudutte tällaisiin haastatteluihin ym., joissa tekijä kieltää ficcaamisen?
Mä olin itse asiassa siinä käsityksessä, että George R. R. Martin tuomitsisi fanfictionin kokonaan, koskaan en ole hänen näkemykseensä tarkemmin perehtynyt eli lienee tullut liian jyrkkä mielikuva, koska tuossahan hän käytännössä sanoo että mitä hän ei tiedä niin se ei häntä satuta eli jos haluaa tehdä sitä omaksi ilokseen niin siitä vaan, mutta hän ei halua nähdä sitä, JA että niiden kautta tienaaminen on väärin, eli rahan tekeminen niillä on moraalitonta. Fanfictionia julkaistaan toki netissä muuallakin kuin sille tarkoitetuilla sivustoilla, esim. tumblrissa ja muissa someissa, mutta pääasiallisesti se tapahtuu ficeille tarkoitetuilla sivustoilla, missä mä en tässä tapauksessa näe ongelmaa. Koska jos teet sen omaksi ja muiden iloksi paikassa joka on tarkoitettu fanfictionille, eikä Martin halua nähdä fanfictionia, niin hän ei mitä luultavimmin niillä sivustoilla aikaansa vietä eli vaikkei hän siitä innoissaan olekaan niin asia lienee niin ok kuin voi olla, koska hän lienee ymmärtävän ettei voi sitä maailmasta poistaakaan. Koen että mun suomeksi Finissä julkaisemani tekstit ovat niin kaukana Martinin silmistä, että mikäli hän on sitä mieltä että kunhan hänen ei tarvitse sitä katsoa ja kunhan sillä ei tehdä rahaa niin olkoon, niin silloin se lienee niin ok kuin voi olla. Toki mä kyllä myös kirjoitan ihan surutta K-18 tekstejä Pottereista, mistä taas Rowling ei pidä vähääkään, mutta eipä hän niitä suomeksi tule Finistä lukemaankaan. Ja vaikka julkaisisinkin niitä englanniksi tunnetummille kansainvälisille sivuille, niin musta fanfiction menee täysin fair usen piiriin, kunhan tehdään selväksi että kyse on fanfictionista eikä millään muotoa alkuperäisteoksen tekijän tekemästä tai hyväksymästä sisällöstä, ja kunhan sillä ei tavoitella rahallista hyötyä, niin silloin musta se on ok. Mä ymmärrän täysin miksi jotkut eivät haluaisi että heidän teoksistaan ficattaisiin, mutta musta fanfiction on niin laajalle levinnyt ilmiö että se nyt vaan on ns. pakollinen paha ja fanittamisen lieveilmiö, joka nyt vaan on olemassa ja that's it, vaikka siinä ongelmallisia piirteitä olisikin. Se on musta vähän erikoista, mitä Martin tuossa sanoi, että fanart on ok mutta fanfiction ei, mua kiinnostaisi että miksi hän hyväksyy yhden taiteen muodon muttei toista, vaikka molemmissa käytetään hyväksi niitä hänen luomiaan hahmoja ja laitetaan heitä kaikenmoisiin tilanteisiin. Vähän kaksinaismoralistisen oloinen kannanotto. Vaikka toisaalta kyllä ymmärrän sen täysin, jos hän on sitä mieltä että hän on ainoa joka pystyy kirjoittamaan hahmoistaan, koska hän niiden luojana tuntee ne parhaiten, ja pitää fanfictionia siten jonain toisluokkaisena taiteen lajina, mutta meh. Siitä oon Martinin kanssa samaa mieltä, että toisen keksimillä hahmoilla ei ikinä saisi tavoitella rahallista hyötyä, se on todella moraalitonta ja väärin, ja siksi musta esim. 50 shades on pahinta roskaa ikinä, koska se on kuin iilimato alkuperäisteoksen kyljessä imemässä siitä rahaa jota se ei ansaitse.

bannu by Ingrid

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 437
  • ava by Rosmariini
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #3 : 03.07.2019 11:29:24 »
Fini on ainoa fan fictionin seuraamispaikka mulle.

Lisäksi olen katsellut Youtubesta aika paljon Fifty Shades -sarjaan ja Anna Toddin Afteriin (joka on/ oli alunperin rpf Harry Stylesista) liittyviä arvosteluja. Nää on kyllä kaikki ollu negatiivissävytteisiä noita kirjoja kohtaan, mutta useassa on mainittu, että myös oikeast hyvää fanifiktiota kirjoitetaan ja kaikki suhtautuvat fanifiktioon yleensä - siis ilmiönä - positiivisesti.

Itse en ole Fifty Shadesiä enkä Afteria lukenut, joten laadusta on paha mennä sanomaan, mutta jos joskus kirjoihin tarttuisin en odottaisi suuria. Ensimmäisen Fifty Shades elokuvan olen telkkarista nähnyt, se oli ihan ok. Minusta leffastakin näki aika selvästi, että kyseessä on jonkun asteinen Twilight-kopio.

Valtayleisö on varmaan saanut huonoa kuvaa fanficistä näiden takia. Niissä on kaiketi paljon kirjoitusvirheitä ja editointia julkaistavaksi teoksessa muutettaessa olisi voinut suorittaa rankemmalla kädellä. Ja tietysti kumpikin keskittyy seksiin, mikä antaa aika kapean kuvan fanifiktion aihekirjosta.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #4 : 03.07.2019 18:31:20 »
Mielenkiintoinen aihe, hyvä kun nostettiin. :)

Lainaus
Finissäkin tehtiin tätä tutkimusta varten kyselyä ellen väärin muista, mutta kuinka monelle se jäi silloin mieleen?
Minä taisin sen lukea, koska aihe kiinnosti. Ainakin jonkin noista, ellei pariakin, mihin täällä joskus linkitettiin vamistuttuaan. Kuten aina noissa tutkimuksissa, opinnäytetöissä, väitöskirjoissa yms, minua vähän harmittaa että aihetta usein käsitellään aika pintapuolisesti ja melko niukalta katsantokannalta. Toki siksi, että yleensä pysytellään siinä aiheessa, joka ei välttämättä kauhean laaja kannata ollakaan. Mutta lukijan kannalta tietysti olisi mielenkiintoisempi, mitä laajemmin kokonaisuutta käsiteltäisiin eri puolilta. :)

Kuinka suhtaudutte tällaisiin haastatteluihin ym., joissa tekijä kieltää ficcaamisen?
Mielestäni on kohteliasta kunnioittaa kirjoittajan erikseen ilmoittamia toiveita, mutta jos kyse on jostakin normaalista fanijutusta, kuten nyt yleensä fanitarinoista ja fanitaidekuvista, niin ei sen nyt luulisi niin kovasti haittaavan. Ei sitä oikein voi täysin kieltääkään, mutta itse ainakin varmaan välttäisin sellaisia yltiömarginaalisia juttuja, jotka saattaisivat joutua kirjailijan silmiin. Suomenkielistä fanifiktiota tällaisella kohtuullisen pienellä foorumilla en pitäisi kovin pahana juttuna.

Lainaus
Toki mä kyllä myös kirjoitan ihan surutta K-18 tekstejä Pottereista, mistä taas Rowling ei pidä vähääkään, mutta eipä hän niitä suomeksi tule Finistä lukemaankaan.
Sama täällä, anteeksipyyntöni Row-tädille. ;)

Yksi asia, mihin aina silloin tällöin silmä osuu, on se, miten ficcarit saattavat esittää toiveen, ettei heidän hahmoistaan (vaikkapa originaaliteksteissä) saisi tehdä omia versioita. Siinä tulee väkisinkin vähän kaksinaismoralistinen fiilis. En näe siinä eroa, onko hahmo jonkun kuuluisan kirjailijan vai yksittäisen finiläisen; jos se jotakuta inspiroi niin siitä kannattaisi olla vain hyvillään ja ottaa se kehuna. En ole itse toistaiseksi kokenut tarvetta kirjoittaa kovin monilla hahmoilla ylipäätään, saati kenenkään originaalificcarin hahmoilla, mutta jos tuo kirjoittaja on aktiivinen ficcimaailmassa, niin tuntuisi se vähän hassulta sellaista kieltääkään. Mutta kyllä siinäkin on tietynlainen tunneäly paikallaan, mitä niillä toisen hahmoilla tekee; itse rinnastaisin suorastaan nettikiusaamiseen sellaisen tilanteen, jossa joku tahallaan ottaisi toiselle tärkeän ja rakkaan henkilöhahmon vain siksi, että saisi oikein mässäillen sen raiskata, tappaa ja paloitella, ja pistää sitten esille, että alkuperäinen kirjoittaja siihen varmasti törmää. Useimmiten tosin varmaan ne, joilla on halu kirjoittaa toisen hahmosta jotain lisää, tekevät sen siksi, että tykkäävät itsekin hahmosta niin paljon, että tahtovat laajentaa siihen liittyvää kokonaisuutta.

En tiedä, tulenko itse ikinä kirjoittamaan saati julkaisemaan mitään, joka inspiroisi toisia tarttumaan hahmoihini, mutta jos niin sattuisi käymään, lupaan että siitä vaan. Mutta jos se on jotain gorea, niin älkää näyttäkö minulle.  ;D

Millaisissa medioissa olette fan fictioniin törmänneet ja erityisesti se, millaisen kuvan se antaa fan fictionista "tavan janttereille"?
Aika niukasti on tullut vastaan. Jonkin verran olen viime vuosina ottanut aiheen keskusteluissa esiin ja kertonut kirjoittavani muun ohessa myös fanifictiota. Useimmiten vastaanotto on ollut myönteinen. Media nyt totta kai tuppaa sitä seksipuolta näkyviin ihan siksi, että sillähän sitä lukijoiden huomiota herätellään, oli aihe mikä tahansa.

Fifty Shades -sarja ei välttämättä olisi kiinnostanut niin kovin teemansa puolesta muutenkaan, mutta erityisesti sen takia, etten hirveästi tykännyt Twilightista. Ja kun kuulin, että kirja on siitä tehtyä fanfictionia, josta on vain nimet muutettu julkaisua varten, kiinnostus sen lukemiseen lopahti täysin. Tämä on minunkin käsitykseni mukaan se mediassa tunnetuin esimerkki fanfictionista ja sen kaupallistamisesta.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #5 : 18.11.2021 21:37:06 »
Helsingin Sanomissa todella mielenkiintoinen artikkeli fanifictiosta!

Fanifiktion uusi aikakausi

Ihan mahtavaa, että aihetta nostetaan positiivisessa mielessä esiin! Sekä se, että HP-ficit kelpaavat ihan väitöskirjaksi asti :D Onnea vaan väitöskirjatutkijalle urakkaansa, aivan mahtava tutkimuskohde. Ainoa miinus jutussa oli, että Fini suomalaisena ficcauspaikkana oli jäänyt/jätetty pois. Mutta toki hieona, että asia pääsee ylipäätään laajempaan tietoisuuteen :)

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Zsanya

  • Mystinen legenda
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #6 : 19.11.2021 10:21:25 »
Helsingin Sanomissa todella mielenkiintoinen artikkeli fanifictiosta!

Fanifiktion uusi aikakausi

Ihan mahtavaa, että aihetta nostetaan positiivisessa mielessä esiin! Sekä se, että HP-ficit kelpaavat ihan väitöskirjaksi asti :D Onnea vaan väitöskirjatutkijalle urakkaansa, aivan mahtava tutkimuskohde. Ainoa miinus jutussa oli, että Fini suomalaisena ficcauspaikkana oli jäänyt/jätetty pois. Mutta toki hieona, että asia pääsee ylipäätään laajempaan tietoisuuteen :)

Tämä oli kyllä hyvin kirjoitettu juttu, selvästi oli kirjoittaja joko perehtynyt aiheeseen todella hyvin tai, kröhöm, tiesi jo valmiiksi mistä puhui. Ihanaa, kun alkaa pikku hiljaa tulla julkisuuteenkin tätä ajatusta, että ficeillä on tilausta, koska valtavirran heteronormatiivisuus tekee siitä niin monotonista, latteaa, ilmaisuvoimatonta eikä siellä ole tarttumapintaa kuin osalle väestöä.

Ja kaikki mun lempisynnit siellä mainittu rimpsussa 😂 Drarry, Destiel, Sterek, Stucky, Johnlock...Reylo...welp, Larry.
Muista, että surukin on vain rakkautta, jolle aika on antanut naamiaisasun.


Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #7 : 19.11.2021 18:39:49 »
Mä huomasin eilen ton saman jutun kun sisko jako linkin. Oli kyllä samaan aikaan tosi kiva että vähän kuumottava lukea tota juttua, kun fanifiktio on mulle jossain määrin niin "salainen" harrastus/puoli mun elämää, vaikka se samalla niin rakas on (enkä häpeile/erikseen piilottele). Ja jännittihän se, että miten lehtijuttu aihetta käsittelee, kun fanfiktion suhteen on nähnyt vuosien varrella jos jonkinmoista ulostuloa ja antia. Tossa oltiin onneksi selvästi asiaan perehtyneitä, vaikka tietenkään kaikkia puolia ei käsitelty.

Lainaus käyttäjältä: Vendela
Ainoa miinus jutussa oli, että Fini suomalaisena ficcauspaikkana oli jäänyt/jätetty pois.
Joo mä mietin samaa! Odotin lukiessa koko ajan, että Fini olis mainittu. Mutta ei 😭 Noo, kaikkee ei voi saada. Eikä oo kyl pokkaa mennä heittää sinne kommentteihin mitään tästä paikasta... eikä oikeestaan mitään muutakaan kommenttia 😅 varsinkaan omalla nimellä mut ei kyllä edes nimimerkilläkään.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #8 : 19.11.2021 19:34:04 »
Huomasin tuon saman, oli mielenkiintoista lukea se, ja ylipäätään että aihe on esillä. :D

Ainoa miinus jutussa oli, että Fini suomalaisena ficcauspaikkana oli jäänyt/jätetty pois. Mutta toki hienoa, että asia pääsee ylipäätään laajempaan tietoisuuteen :)
Minusta se oli nimenomaan plussaa, ja antaa sen mielikuvan että kirjoittajalle Fini olisi tuttu, koska ei halunnut johdattaa tänne kaiken maailman trolleja? Aidosti kiinnostunut pystyy kyllä tutkimaan ja löytämään tänne tiensä, mutta hyvä vain ettei ollut mitään suoraa linkkiä, josta kuka vain pääsee naureskelemaan ja kauhistelemaan päivänsä ratoksi.

Lainaus
Tuota "shippausta" ei mitenkään käsitelty kriittisesti kun se osuu oikeiden ihmisten kohdalle. Itselläni ainakin kulmakarvat kohosivat kun oikeille henkilöille oli kirjoitettu kymmeniä tuhansia tarinoita joissa ihmisten seksuaalisuus oli mahdollisesti käännetty ylösalaisin. Miltähän itsestä mahtaisi moinen tuntua?
Varsinkin kun heti nousi kommenteissakin RPF esiin.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 049
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #9 : 19.11.2021 22:09:57 »
Oli kieltämättä hieman pulssia nostattava kirjoitus! Kirjoittaja ei tosin minusta tuonut esiin juurikaan mitään sellaista "uutta", mitä näissä fanifiktiota esittelevissä suomalaisissa lehtijutuissa ei olisi jo joskus sanottu. Aina aika ajoin lehdissä nostetaan esiin Potter-fikit ja se erikoisuus että nuoret naiset kuvittelevat Harry Potterin pussailemaan Draco Malfoyta. Niin tässäkin. Mediassa ikään kuin keksitään tämä fanifiktiopyörä uudelleen ja ihmetellään sitä kerta toisensa jälkeen. Mikäs siinä. Jos tosiaan kerrottaisiin jotain uuttakin. Tai jos vaikka kirjoitettaisiin joskus tästä suomiskenestä.

Jäin tosiaan kaipaamaan mainintaa siitä, että fikkausta voi harrastaa suomeksikin. Se kun ei tunnu olevan itsestäänselvyys. Fiorella esitti kyllä ihan hyvän pointin siitä, että suora linkki Finiin olisi voinut tuoda tänne kaikenlaista sakkia, tosin en jaksa uskoa, että kovin moni olisi ihan vain trollimielessä jaksanut nähdä rekisteröitymisen vaivan. Noh, sitä ei voida nyt tietää, kun minkäänlaista mainintaa suomifikeistä saati Finistä ei jutussa ollut.

Kiinnitin huomiota siihenkin, kuinka kirjoittaja esitti ilmeisesti omia näkemyksiään yleisempinä mielipiteinä. Hänen mukaansa "monille fanifiktio saattaa näyttäytyä 2000- tai 2010-luvun alun internetilmiönä", ja jäin kaipaamaan tälle väitteelle jotain tukea. Niin että kenen mielestä fanifiktio olisi ilmiönä jotenkin sammunut sitten vuosituhannen alun? Miksi?

Mua jäi myös vähän kaivelemaan hirveän päälleliimatulta tuntunut esittely My Immortal -fikistä. Mikä sen side koko muuhun artikkeliin oli? Jos tarkoituksena oli kirjoittaa fikkaamisesta kivana ja luovana harrastuksena, miksi ainoa fikki, jota esiteltiin yhtään laajemmin, oli tuo iänikuinen ja tönkkö parodiateksti, josta ei tänä päivänäkään tiedä, onko se tosissaan kirjoitettu vai ei? Että josko olisi sen My Immortalin referoinnin sijaan voinut vaikka kirjoittaa, että tätä hommaa harrastetaan muuten ihan Suomessakin?

Ehkä olen aivan tarpeettoman kriittinen, mutta kirjoitus oli mun mielestä aika ohut ja jopa hassun kliininen kaikkine termiselityksineen, eikä mulle jäänyt tuosta jutusta päällimmäisenä fiiliksenä hyvällä tavalla nähty olo, vaan että taas tässä olla hiukan friikin asian äärellä. Mikäpä toisaalta siinäkään, sillä tykkään hirveästi lukea ja kirjoittaa homofanifiktiota ja teen sitä kyllä jatkossakin. ;D

(Mua ihan btw pikkumaisesti nakersi se, että tekstissä puhuttiin Sherlock Holmesin ja John Watsonin suosiosta ao3:ssa ja kuvituskuvaksi oli valittu Guy Ritchien Sherlock Holmes -leffojen Holmes ja Watson! Niistä on fikkejä ao3:ssa vain noin 1.000 kappaletta (ja jostain syystä fandomnimellä "Downey films", herttinen, missä lymyää Jude Law'n krediitit!), kun taas BBC:n version kaksikosta on tähän päivään mennessä kirjoitettu noin 62.300 fikkiä...) 
« Viimeksi muokattu: 19.11.2021 22:24:52 kirjoittanut Sisilja »
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #10 : 19.11.2021 22:34:14 »
Sisilja, kyllä nykyään ihmeen moni tuntuu liittyvän vaikka sun minne ihan vain voidakseen ilmoittaa että jonkun jutun harrastajat ovat tyhmiä ja niin edelleen.  ::) Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin.

(Mua ihan btw pikkumaisesti nakersi se, että tekstissä puhuttiin Sherlock Holmesin ja John Watsonin suosiosta ao3:ssa ja kuvituskuvaksi oli valittu Guy Ritchien Sherlock Holmes -leffojen Holmes ja Watson! Niistä on fikkejä ao3:ssa vain noin 1.000 kappaletta (ja jostain syystä fandomnimellä "Downey films", herttinen, missä lymyää Jude Law'n krediitit!), kun taas BBC:n version kaksikosta on tähän päivään mennessä kirjoitettu noin 62.300 fikkiä...) 
Oho, aika moka kuvituksessa tosiaan... Toki se ei näytä olleen juuri kirjoittajan valitsema kuvitus.

Ehkä olen aivan tarpeettoman kriittinen, mutta kirjoitus oli mun mielestä aika ohut ja jopa hassun kliininen kaikkine termiselityksineen, eikä mulle jäänyt tuosta jutusta päällimmäisenä fiiliksenä hyvällä tavalla nähty olo, vaan että taas tässä olla hiukan friikin asian äärellä. Mikäpä toisaalta siinäkään, sillä tykkään hirveästi lukea ja kirjoittaa homofanifiktiota ja teen sitä kyllä jatkossakin. ;D
Ehkä juurikin tuosta syystä suomipuolta ei ole tuotu liiaksi esiin, että siinä on vähän friikin leima, jospa kirjoittaja on itsekin Finissä? Ja kyllähän ao3:ssakin on paljon tekstejä suomeksi. Sinänsä pidin siitä, että harrastus esiteltiin sitä tuntemattomille maailmanlaajuisena ilmiönä eikä vain suomalaisten hörhöilynä. ;) Mutta tottahan tuo on, että fanifiktion suhteen ikään kuin pyörä keksitään aina vain uudestaan...

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #11 : 19.11.2021 23:02:31 »
Ai kauhee. Mun piti tulla jotain vielä höpöttää tohon liittyen, toistelin vielä mielessäni moneen kertaan niitä ajatuksiani, mut nyt ku pääsin takas koneen ääreen niin pää onkin ihan tyhjä 🙈

Mut joo. En lukenut tota juttua mitenkään kriittisellä mielellä, mutta kiinnitin kyl huomioo osin samoihin juttuihin kuin Sisilja. Pidin kyllä koko juttua enempi semmoisena pitkälti mutuiluna kirjoitettuna (vaikka haastateltu henkilökin oli) niin en jäänyt sen kummemmin ihmettelemään lähteettömiä väitteitä, vähän aiheesta toiseen hyppimistä sun muita hassuuksia. Kirjoittajalla tuntuu kyllä olevan kokemuspohjaa fanifiktioon liittyen, vaikka tyyli onkin semmonen että kirjoittaa enempi "ummikoille". Olis kyl kiva lukee joku syvällinen, pitkä ja hienosti jäsennelty artikkeli fanifiktiosta.

Lainaus
Mua jäi myös vähän kaivelemaan hirveän päälleliimatulta tuntunut esittely My Immortal -fikistä.
Joo se tuli kyl vähän puskista :D Onhan se toki fanfikfitopiireissä legenda, mutta... 😅

Lainaus
Fiorella esitti kyllä ihan hyvän pointin siitä, että suora linkki Finiin olisi voinut tuoda tänne kaikenlaista sakkia, tosin en jaksa uskoa, että kovin moni olisi ihan vain trollimielessä jaksanut nähdä rekisteröitymisen vaivan.
Kyllähän niitä huvikseen trollaavia typeryksiä löytyy, myös niitä jotka jaksaa tehdä useammankin tilin sitä varten (näihin tuli joskus törmättyy kun pyörin bändifoorumeilla), mutta en tiedä onko Helsingin Sanomien sivusto se todennäköisin paikka, josta trollit tiensä tännekin löytäisivät. Tai mistä minä tiedän. No, nyt ollaan ainakin sen suhteen turvassa 😅
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 049
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #12 : 19.11.2021 23:04:10 »
Jos jutun kirjoittaja tosiaan on itse suomalainen fanifiktioharrastaja, sehän olisi ollut tosi oiva tilaisuus kertoa fanifiktiosta syvällisemmin. :) Ei sitä linkkiä Finiin tai mainintaa juuri Finistä olisi ollut mikään pakko sisällyttää mukaan, mutta kun jutussa jo haastateltiin suomalaista väitöskirjan tekijääkin, olisi samaan syssyyn voinut edes sivulauseessa todeta, että huolimatta ulkomaalaisista fandomeista ja englanninkielisistä termeistä, myös Suomesta löytyy aktiivisia fikkaajia. Olihan tuo juttu nyt selvästi positiivishenkinen, mutta ehkä juuri siksi jäin kaipaamaan siltä vielä vähän enemmän!

Pohdiskelin tässä omaa suhtautumistani, ja on vähän ristiriitaista, että yhtäältä sitä itsekin toivoisin tälle harrastukselle enemmän tunnustusta ja toisaalta en tahtoisi ihan kaikkien mahdollisten "olavien" tietävän fanifiktiosta (viittaan olavilla tuohon viimeisimpään kommentoijaan tuossa Nytin jutussa, häneen joka, ihan asiallisesti kaiketi, tuo esiin lehtijutun kritiikittömyyden vaikkapa RPF:ää kohtaan). Haluan silti mieluummin olla avoin tästä fikkailustani kuin lymytä kaapissa. Taika on siinä, kenelle kaapin ovea raottaa. :)

// Oon myös naiivi sen suhteen, mihin kaikkeen ihmiset haluavat vapaa-aikaansa käyttää, mutta näiden Fiorellan ja Larjuksen pointtien jälkeen oon sitä mieltä, että varmaankin on tosiaan parempi, ettei tie Finiin vienyt suoraan tuosta fanifiktiojutusta, käymättä ensin fandomelämään tutustumisruudun kautta. :')
« Viimeksi muokattu: 19.11.2021 23:07:14 kirjoittanut Sisilja »
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 506
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #13 : 19.11.2021 23:17:35 »
Tunnustan olleeni myös helpottunut, ettei Finiä mainittu tuossa Nytin jutussa! Oma turvallinen leikkikenttä! Larjus mainitsi, että olisi kiva lukea syvällisempi artikkeli fanfictionista, ja siitä tuli mieleeni tämä Nuoressa Voimassa tänä syksynä julkaistu teksti. Siinä on ehkä vähän enemmän analyysiä ja (öh, muistaakseni) kiva sävy, joskin vähän sellaista selittävää tyyliä ja perusjuttuja tuossakin. Tunnistan tuon, mitä Sisilja sanoi, ettei näistä teksteistä tule kovin nähty olo vaan vähän semmoinen fiilis, että tätä juttua yritetään selittää muille mutta ei kuitenkaan ihan tavoiteta sitä minkälaisena tämä mulle itselleni näyttäytyy. Mutta ehkä sellaista sisältä kumpuavaa analyysiä ja keskustelua löytyy sitten täältä meiltä itseltämme paremmin?
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 049
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #14 : 19.11.2021 23:36:31 »
Ricolette, mustakin tuo Nuoren Voiman juttu on ihan hyvä! Tykkäsin lukea sen aikoinaan. :)

Fanifiktiosta kertovissa lehtijutuissa saattaa olla se ongelma, että pitää kirjoittaa laajemmalle yleisölle ja yrittää selittää tätä ilmiötä sitä tuntemattomille, vaikka ainakin musta tuntuu, ettei tätä vain voi tajuta ellei tätä koe. Ja kokemisella en tarkoita sitä, että pitäisi itse olla sisällä jossain fandomissa, vaan että näkisi konkreettisesti millaista fandommeininki on, eikä vain lue siitä jostain lehdestä.

Mistä fanifiktiossa sitten on kyse? Sekin on mielenkiintoinen kysymys, jos sitä yrittää perata syvemmälle kuin että olemassa on tällaisia tekstejä fiktiohahmoista tai todellisista tyypeistä ja näissä teksteissä on tällaisia varoituksia ja termejä ja näissä tarinoissa pyritään kertomaan jotain erilaista tai uutta tarinaa jonkun muun kehittämistä hahmoista (tai sitten tosiaan tosielämän ihmisistä). Tuolla Nytin jutun kommenteissa oli itse asiassa mua kovasti kutittanut väite, että fanifiktiota (// korjataan vielä että siis nimenomaan miespareista kirjoitettua fanifiktiota) selittää se, että "heteroseksuaalisten naisten harjoittama miesten välisen erotiikan kuluttaminen on seksuaalinen preferenssi siinä missä kaikki muukin". Lueskelin eilen kaiken maailman artikkeleja fanifiktiosta, mutta en nyt kuollaksenikaan muista, mistä luin, että esim. ao3 on teettänyt kyselyn käyttäjistään, ja suurin osa vastaajista ilmoitti paitsi identifioituvansa naisiksi myös olevansa seksuaaliselta suuntautumiseltaan muita kuin heteroita. Tällöin esimerkiksi miespareista kirjoitettua fanifiktiota ei selitä se, että siinä ne heteronaiset vain hankkivat kiksejään mies-miesäksönin kirjoittamisesta ja lukemisesta. Kiksejä siinä tosiaan voidaan olla hankkimassa, mutta kaikki kiksauttelijat eivät suinkaan ole heteroita. Jännittävää!

// Huomasinpa äsken stalkkerinappulan kautta yllätyksekseni, että niin, tämä topahan on Saivartelijassa, joka näkyy myös rekisteröimättömille! Play it cool, Sisi, play it cool. 8)
« Viimeksi muokattu: 19.11.2021 23:56:02 kirjoittanut Sisilja »
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Simma

  • The Witch
  • ***
  • Viestejä: 419
  • banneri © Ingrid
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #15 : 20.11.2021 02:02:57 »
Luin kans tuon HS:n jutun aiemmin ja siitä tuli vähän hassu olo. Ehkä olisi saman tien pitänyt kommentoida, kun en enää muista sen hetken ajatuksia kunnolla. Mut kommentoin nyt mitä mieleen juolahtaa.

Ensinnäkin se, että miusta tuosta tulee vähän se kuva, että ficcejä kirjoitetaan englanniksi. Se tietty pitää paikkaansa, mutta koska tämä HS:n juttu on nimenomaan suomalaisille, niin olisi ollut kiva, että siinä mainittaisiin jotenkin suomalainen ficcaus. Ei siis tarvitse olla mitään suoria esimerkkejä esim. Finiin tms. mutta että suomeksi kirjoitetaan myös. Sen lisäksi miua vähän riepoo se, että aina kun kirjoitetaan ficcaamisesta, se keskittyy siihen, miten tytöt kirjoittaa pojista pussailemassa. Et joooo onhan homosteluficit toki aika iso osa tätä juttua, mutta monesti näistä saa sen kuvan, että se on vaan sitä. Monilla ulkopuolisilla on yleensä se kuva, että fanifiktio on synonyymi homopornolle. Oon marmattanut tästä viimeiset kymmenen vuotta, koska ärsyttää, että yksi monista syistä miksi omaa harrastusta haluaa piilotella on just tää, et sit porukka on et ahaa, sä siis kirjottelet pelkkää homopornoo, hyi mikä kauhee rietastelija. Joo, kirjotan homopornoo kyllä, mutta se ei oo se koko juttu. Ja ai jessus oon kyllästynyt sille kummastelulle, että miten voi olla mahdollista, että _naiset tykkäävät lukea miespareista_

Sit miua vähän hämmensi tuo, miten tuossa puhuttiin fanfiction.netistä. Käyttääkö sitä vielä joku? Onko se edelleen aktiivisessä käytössä? Oon saanut sellaisen kuvan, että porukka on jo vuosia sitten vaihtanut sieltä muualle. Et tuo kohta, missä sanotaan Potterin olevan edelleen reilusti suosituin ja Naruton sen jälkeen... Fanfiction.netissä. Et en tiiä, mut muualla nuo voi kyllä olla toisin? Ja toi My Immortal. Onko miun sivistyksessä ihan kammottava aukko, jos en ole ikinä edes kuullut kyseisetä ficistä? XD Noi festit ei myöskään oo miulle lainkaan tuttuja, missä tynnyrissä oon ittekseni lukenu ficcejä kaikki nää vuodet, kun en ymmärrä yhtään mistä puhutaan? XD

Okei joo, oli tossa HS:n jutussa hyviäkin pointteja, oon kai vaan nyt tosi kriittisellä päällä. Yleisesti ottaen on kuitenkin tosi hyvä juttu, että ihmiset vielä muistaa että tällainenkin juttu on edelleen elossa eikä se ole mikään 2000-2010-luvulla tapahtunut juttu, mikä on sen jälkeen vain kadonnut. Ficcaamista vissiin muutenkin katotaan nykyään niin paheksuvasti (varsinkin RPF:ää, mikä on se synneistä pahin), että sinänsä kiva, että tästä kirjoitetaan noinkin isossa lehdessä.

(Luen tuon Nuoren voiman tekstin myöhemmin, joten en kommentoi siitä tähän.)

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #16 : 20.11.2021 02:54:57 »
Onpas hienoa ja mielenkiintosta että fanifiktiosta tehdään väikkäri ja vielä feministisen kirjallisuudentutkimuksen näkökulmasta! Täytyypä lukea itse tutkimus sitten kun se julkaistaan. HS:n artikkelin perusteella ei kannata vielä tuomita itse väitöskirjaa, koska noin suppeaan juttuun usein mahtuu vain pieni tiivistys siitä, mitä väikkärin laajunen teos käsittelee. Ja varsinkin jos artikkelin kirjoittaja ei ole tutustunut fanfiktioniin vaan tekee artikkelin pelkästään haastattelun ja taustatyönsä pohjalta, siinä ei tietenkään voi kaikkea ottaa huomioon. Mutta varmasti väikkärin kirjottaja mainitsee johdannossaan mistä on aineistonsa hankkinut ja jos hänellä on joku syy siihen jos hän tarkastelee vaikka vain enkunkielistä materiaalia. Onhan AO3:ssakin suomenkielistä materiaalia. Ei kovin paljon verrattuna enkunkielisiin, mutta jonkin verran kuitenkin sen verran että jos puhutaan AO3:sta niin ei se sulje pois suomenkielistä fikkailua. Syy voi myös olla puhtaasti määrällinen, koska AO3:ssa on suht hyvät tilastot ja tägäyssysteemi joista on akateemisen tutkimuksen teossa huomattavasti apua, kun voi tehdä myös määrällistä tutkimusta. Mutta musta on hyvä että luette juttua kriittisellä silmällä, mediakriittisyys on aina hyvästä ja HS:n laatu on kyllä viime aikoina ollut kovassa laskussa jos noita sen juttuja tarkastelee yhtään sen kriittisemmin... (terveisin olen viime aikoina tuohtunut jutusta jos toisestakin) mutta se on ehkä eri keskustelu.
 
Se että queer-naisiksi itsensä identifioivat kirjoittavat homoparituksista saattaa selittyä osittain myös sillä, että todella pitkään suositussa populaarikulttuurissa ei ole ollut hyviä ja moniulotteisia naishahmoja. Esimerkiksi just Supernatural on saanut paljon kritiikkiä siitä, että se tappoi lähes kaikki naishahmonsa (puhumattakaan siitä, että pitkään ainoat enemmän kun pari jaksoa esiintyvät naishahmot pystyttiin kiteyttämään "seksualisoitu pahisdemoni" kategoriaan) ja sitten oltiin jotenkin yllättyneitä siitä, että ne pääparitukset ovat homoparituksia :D Asia on ehkä viime vuosina hieman muuttunut parempaan päin kun on tuotu esiin muunkinlaisia moniulotteisia hahmoja kun valkosia heteromiehiä, mutta ei se vie suosiolta niiltä vanhoilta "ikonisilta parituksilta" kuten Darry, Destiel, Johnlock yms. Toivottavasti tämä näkökulma on myös tuossa väikkärissä esillä, tämähän on just sen feministisen diskurssin keskiössä: pakko kirjottaa miehistä jos hyviä naishahmoja ei ole. Tietty fanfiktio on myös keino kirjottaa vastakirjoituksia ja syventää litteiksi jääneitä hahmoja, mutta jos niitä aineksia on ylipäätään ollut niukasti, ei ihme että queer-naiset löytävät inspiraatiota niistä syvemmistä mieshahmoista ja parittavat nämä homoparituksiin.

Lainaus
Kiinnitin huomiota siihenkin, kuinka kirjoittaja esitti ilmeisesti omia näkemyksiään yleisempinä mielipiteinä. Hänen mukaansa "monille fanifiktio saattaa näyttäytyä 2000- tai 2010-luvun alun internetilmiönä", ja jäin kaipaamaan tälle väitteelle jotain tukea. Niin että kenen mielestä fanifiktio olisi ilmiönä jotenkin sammunut sitten vuosituhannen alun? Miksi?
Ihan hyvä huomio. 2020-luvun jatkuva videomuotoon lisääntyminenhän on myös lisännyt "fanfiktiovideoiden" suosiota. En tiedä oletteko esim TikTokissa törmännyt tämmösiin tarinoihin jossa on self-insert tyylisesti "kuvittele itsesi tähän" tarinoita tai ihan vain kuvamuodossa kerrotaan lyhyitä tarinoita. En usko että väikkäri tulee käsittelemään tätä mutta itse epäilen, että kirjoitetusta muodosta videomuotoon siirtyminen on ainakin osittain syypää myös näiden fanfiktioalustojen hiljentymiseen. En ole yhtään perehtynyt tilastoihin, että onko fanfiktion kultakausi jo takanapäin vai julkaistaanko kansainvälisillä sivustoilla yhä yhtä kovaan tahtiin fikkejä kun joskus vuosituhannen alussa. Mutta ennen tätä "internet-aikaa" kun videoalustat kuten youtube oli suht uusia asioita fanfiktio oli se pääkeino kuluttaa ei-heteronormatiivista ja marginaaliin jätettyjen aiheiden/hahmojen/paritusten tarinoita, mutta nyt kun videomuoto on noussut kirjotetun rinnalle, on kiinnostus jakautunut eri alustoille. Tämä on tosin vain minun pohdintaani, ei mitään faktaa. Adaptaatioteoria on kyllä mielenkiintosta jos sitä lähtee tutkimaan syvemmin, en usko että kukaan on sitä vielä tarkastellut fanfiktion näkökulmasta.

Nuo festit oli itellekin ihan uus termi, meinaako tää jotain octoberfest yms tämmösiä kausihaasteita? Finikulttuurissa haasteet ei yleensä oo tommosia niin sidoksissa tiettyyn kauteen, mutta ehkä olen vain sivistymätön moukka kun en ole perillä kansainvälisten alustojen jutuista lol :D

Mutta joo, mustakin on kiva että asiasta puhutaan avoimemmin, koska tarvitaan kyllä tota avoimempaa näkökulmaa fikkailuun että se on muutakin kun "syntistä" homopornoa, millanen leima sillä pitkään on ollut. Mutta ajat on muuttuneet ja sais kyllä mainstream asennoituminen fikkailuunkin muuttua. Itse kun kirjallisuuspiireissä liikuskelen olen hyvin harvalle edes maininnut fikkiharrastuksesta ja silloinkin enemmän ohimennen. Ehdottomasti mullakin on se häpeän leima valitettavasti ollut mukana mikä on ihan tyhmää, mutta valitettavan totta. Nykyään en välitä enää niin kovasti mitä muut ajattelis, mutta viime aikoina fikkaus (ja muu kirjottaminen) on jäänyt melko vähälle eikä enää niin olennainen osa identiteettiä kun se joskus oli.

Never underestimate the power of fanfiction

Simma

  • The Witch
  • ***
  • Viestejä: 419
  • banneri © Ingrid
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #17 : 20.11.2021 13:58:28 »
Crysilla tosi hyviä pointteja liittyen tuohon väitöskirjaan! Itse vähän sivuutin koko väikkärin tuosta jutusta ja rajasin kaiken huomion vaan tuohon HS:ään. Mietin lähinnä just sitä, että millaisen kuvan tämä lehti antaa ficcaamisesta tän lehden lukijoille. Väikkäri itsessään voi kyllä olla tosi mielenkiintoista luettavaa ja ihan varmasti siinä käydään tarkemmin läpi kaikkea ficcaamiseen liittyvää ym. Mutta sitä aika harvat perus Hesarin lukijat tuskin tulevat lukemaan, vaan niille jää ainoastaan tämä tähän artikkeliin kirjoitettu tieto.

Mutta tosiaan, hienoa että tästä aiheesta tehdään erilaisia tutkimuksia! Itsekin joskus mietin että pitäisikö esim. kandiin valita jotain aiheeseen liittyvää tutkittavaksi, mutta jotenkin olen halunnut jättää ficit vain harrastuksen tasolle. :D

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #18 : 20.11.2021 15:07:37 »
Löysin reilu vuoden vanhan myöskin Hesarin kirjoittaman jutun fanifktiosta (näkyy vain tilaajille), ja täällä mainitaan Fini! Sisällöllisesti ja tyylillisesti ei mitään ihmeellistä, mut eihän nää koskaan oo pitkäaikaisten harrastajien silmissä 😅 Tässä puhutaan myös kirjoista, joita on kirjoitettu nyt jo tekijänoikeudellisesti vapautuneista fandomeista. Tuo sama Mäntyniemi ja hänen väitöskirjansakin on mukana.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 437
  • ava by Rosmariini
Vs: Fan fiction mediassa
« Vastaus #19 : 20.11.2021 16:48:39 »
Oon lukenut joitakin lehtikirjoituksia (tämän mukaan lukien) fanifiktiosta ja mun on aina jotenkin vaikea suhtautua niihin, koska en oikein tunnista niistä itseäni. Ymmärrän toki, ettei kaikkia mahdollisia reittejä ficcauksen pariin voi näissä jutuissa selittää, mutta silti.

Oon ajautunut Finiin originaalikirjoittelun kautta. En ole koskaan ollut minkään fandomin superfani; Potterit olen lukenut kerran läpi silloin, kun ne ilmestyivät ja elänyt sen huuman toki mukana, vaikka maltoin aina lukemisen suomennokseen asti odottaa. Potter pohdintaa luin ensin Vuotiksesta, jonne en koskaan tainnut rekata ja sitten siirryinkin Finiin. Kirjoittelin aluksi originaalia, sitten hiljalleen tulivat mukaan Potter ja muut fandomit, ensin hettiparituksilla ja sitten slashilla/femmellä.

No, tuo edellinen avautuminen oli ehkä vähän turha, mutta mua jotenkin ärsyttää, että ficcaus kuvataan yleensä (niin kuin tässäkin jutussa mielestäni ainakin rivien välissä) kovan fanittamisen sivutuotteena, jota se ei kaikille ole. Samoin shippaaminen ei ole mulle koskaan ollut erityisen tärkeää. Kirjoitan ja luen tiettyjä parituksia lähinnä siksi, että kyseisten parien välillä on alkuperäisteoksessakin kiinnostava suhde. Josta pääsenkin seuraavaan aiheeseen....

Olen samaa mieltä etenkin Crysin kanssa siitä, että perinteisesti mieshahmoista on kirjoitettu kokonaisempia. Minä menisin niin pitkälle, että sanoisin myös mieshahmojen väliset ei-seksuaaliset suhteet on sen takia kiinnostavampia. Ajatellaanpa vaan Harrya ja Dracoa, Johnia ja Sherlockia tai Thoria ja Lokia. Näiden avulla on ainakin minusta helppo harjoitella ihmissuhteista kirjoittamista yleensä. En tiedä onko tällaiset ajatukset kuinka yleisiä ficcaajilla, mutta näiden kautta maallikolle selittäminen voisi olla helpompaa ja ehkä se "tytöt kirjoittaa homopornoo" leimakin olisi pienempi.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)