Kirjoittaja Aihe: Ihmeotukset (Fantastic Beasts)-elokuvat  (Luettu 61849 kertaa)

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #20 : 26.11.2016 20:00:01 »
No niin! :D Nyt on elokuva nähty ja kovasti tykätty, ja pääsen viimein lukemaan ja keskustelemaan aiheesta kunnolla! :)

En tosiaan siis tiennyt koko elokuvasta oikeasti käytännössä juuri mitään, kun onnistuin niin hyvin olemaan spoilaantumatta. Ja se teki kokemuksesta aivan ihanasti tuoreen tuntuisen. Olin nähnyt mainosjulisteen ja lukenut tämän keskustelun alkua ja siinä kaikki. (Laitan lainaukset kursiivilla, kun hermot menee tuohon joka pätkän erikseen pienentelyyn.)

SPOILAA elokuvaa

Ensinnäkin siitä ei-taik -sanonnasta. Sen hyväksyi heti paljon paremmin, kun se ei ollut mikään elokuvan oletussanasto vaan siihen viitattiin niin, ettei Liskokaan ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetiin, kun briteissä on käytössä oma sana. Eli ei pelkästään oltu vaihdettu ilmausta vaan se oli perustellusti erilainen. Huh.

Juoni ei ehkä ollut erityisen yllättävä loppujen lopuksi, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että aikakausi, miljöö ja yksityiskohdat tekivät paljon.
Kyllä. Tykkäsin tosi paljon, kun keskityttiin 20-luvulle. Tärkeimmät aikakauden merkit (voisi melkein sanoa "kliseet") olivat mukana; puvustus, sisustus, arkkitehtuuri, laivamatkailu, autot, salakapakat, orpokodit sun muut pienet kivat yksityiskohdat. Tämä kultainen aikakausi on ollut aina oma suosikki ja on joka kerta ilo, kun sitä nostetaan esiin missään tavalla tai toisella.

Tykkäsin hirmu paljon siitä, että ihmisten kanssa Lisko oli vähän hämillään, mutta eläinten kanssa heti aivan omalla maaperällään. Lisäksi se elekieli, siis ai että <3 Liskohan vältteli koko ajan katsekontaktia kaikkien kanssa ja oli tavallaan vähän kyyryssä tosi epäuhkaavasti, mikä mun mielestä sopi tosi hyvin, koska niin varmasti juuri taikaeläinten kanssa pitää käyttäytyä.
Ajattelin ihan samaa siinä, että selvästi Lisko oli ollut enemmän (taika)eläinten kuin ihmisten kanssa tekemisissä ja se näkyi hänestä tietynlaisena kömpelyytenä ihmisseurassa. Minullekin näyttelijä oli uusi tuttavuus ja se oli hyvä, sillä silloin suoritukseen liittyy vähiten ennakko-odotuksia. Mies oli söpö ja hellyttävä ja saanee elokuvan myötä laumoittain faneja, ellei niitä ollut jo ennestäänkin. :) Tykkäsin myös muista näyttelijävalinnoista, osin siksikin, ettei kukaan ollut "liian kaunis" tai sanotaanko, että pidän siitä, kun näyttelijät näyttävät tavallisilta ihmisiltä, jos niiden on tarkoitus esittää tavallisia ihmisiä. :) Pidin myös kovasti Jacobista, joka oli harvinaisen ymmärtäväinen ja mukava jästiksi, vaikka ensin tuli jonkinlainen voi ei -fiilis, kun ensimmäinen mielikuva oli joku ameriikan versio Vernon-sedästä. ;) Oli kiva huomata, että mies olikin tuollainen sympaattinen kelpo kaveri. Pelkäsin vähän salaa, että hänestä olisi tullut sellainen velhoystäviään vastaan kääntyvä tyyppi, kun näki niitä hopeaisia munankuoria sun muuta, että pistäneekö taskuunsa. Oli ilo, että siinä oli rehti ja luotettava ystävä, joka ei moisiin sortunut. Sellainen olisi ollut kiusallinen käänne.

Alkuun tuntui oudolta kun taas oli muutamia käännettyjä nimiä ja muita taas ei. Mutta sekin on osa Potter-maailmaa ja siihen tottui nopeasti. Vienot ja Valiot, hih. ;) En ole ikinä tykännyt siitä, että Newt Scamander käännettiin vain suoraan "liskoksi", jo silloin kun siihen viitattiin, että Luna sai puolisokseen "Lisko Scamanderin" pojanpojan, se ärsytti minua tosi paljon, mutta nyt itse asiassa, kun äsken elokuvan jälkeen googlasin asiaa nähdäkseni tarkemmin, ymmärrän heti koko jutun paremmin. Miehen nimi onkin Newton ja "newt" (eli siis lisko) on sitten hänelle vain sellainen aiheesta osuvan tuntuinen lempinimi. Tämänkin kun olisi saanut selville joskus aiemmin, ei olisi tarvinnut nurista turhasta mielessään vuosikausia. ;)

Ja nyt en ole myöskään enää yhtään nyreissäni siitä, että Luna sai tuollaisen miehen, ne ovat varmaan tosi ihana pari ja ymmärtänevät hyvin toisiaan ja varmasti löytöretkeilystä on tullut molemmille ihana elämäntapa. Koetin ajatella niin jo alkuaan, mutta se oli vaikeaa, kun inhosin koko ajatusta siitä tuntemattomasta liskosta saati sen vielä tuntemattomammasta pojanpojasta, joka tuli ihan puskista.

Tykkäsin tosi paljon matkalaukusta! Ja eläinten maailmasta siellä sisällä. En ole ikinä ollut mikään kovin suuri taikaeläinten fani (enkä ole ikinä edes muuta kuin selaillut vähän kaupassa sitä aikoinaan julkaistua Taikaeläimet-kirjaakaan, sen enempää kuin huispauskirjaakaan, en kiinnostunut niistä silloin, kun niissä ei ollut sillä lailla tarinaa) ja toivoin, että eläimet eivät olisi myöskään elokuvassa liian hallitsevassa roolissa. Tykästyin siihen, että niin ei ollutkaan, vaan pääpaino juonessa oli muissa asioissa ja eläimet sellaisena sivuherkkuna lisänä. :) Haisku oli suloinen, mutta myös vähän ärsyttävä. Sen jättimäisen käärmeotuksen kanssa minulle jäi vähän epäselväksi, miksi se juuri tuolla niin suureksi kasvoi, eikä siinä koripesässä, koska olisihan se sieltäkin päässyt yhtä lailla leviämään, tai vaikka teepannun nokan kautta laajenemaan. Mutta menihän tuo noinkin, ja oli ihan hauska niin.

Nuo unhoitutusjutut ovat olleet minusta aina vähän hämäriä, jo kirjoissa. Millä oikein estät sen, että ihminen ei unohda kaikkea, ellet tosiaan käsittele ikäänkuin joka muistoa erikseen? Ja millä siinä määrittää sen, että joku - kuten tässä tapauksessa - unohtaa vain pelkästään velhoihin liittyvät jutut ja muistaa kuitenkin kaikki normaalit asiat, kuten kuka on, missä on töissä tai vaikka että mikä on leivänpaahdin tai jalkapallo. Ja olisivatko tosiaan myös velhot unhoittautuneet jos olisivat menneet siihen sateeseen tai juoneet vettä? Eivät kai nyt kaikki New Yorkin velhot onnistuneet olemaan yhtä aikaa siellä tunnelissa turvassa, vai? (Nyt tuli vastustamaton mielihalu kirjoittaa ficci velhosta, joka hörppää vesilasista väärään aikaan ja unohtaa olevansa velho. ;) ) Ja entä ne jästit, joilla sattui olemaan sateenvarjo mukana paikalla ollessaan? Minusta oli niin sääli, kun Jacob kuitenkin meni sinne sateeseen, vaikkakin onneksi oli aika ilmeistä, että hän kuitenkin päätyi onnellisesti yhteen mielitiettynsä kanssa ja Queenie kuitenkin sitten sai hänestä miehen, vaikka seka-avioliittoja ei tuolla niin kauniisti katsottukaan? Pikku väliajatus, minusta oli jännä lukea jälkikäteen, että Queenie oli heistä se nuorempi sisko. Ajattelin koko ajan toisin päin. Ja vielä sellainen"Teenie & Queenie" -vire teki sen, että tulee heti ikään liittyviä mielikuvia.

Se obskuuri-juttu oli hyvin toteutettu ja pohjustettu, ja vaikka siinä oli se pikku twisti, niin olihan se aika ilmeistä, että kyse oli juuri Valiosta. Oli sääli, että yrityksistä huolimatta hänet tuhottiin, vaikka olihan poika aika lailla rikki, niin toivoa varmasti kuitenkin olisi toipumisesta ollut.

Mitä enemmän tätä mietin, sitä selvempää minusta on, että Arianakin on tosiaan obskuuri (kuten ilmeisesti aika moni faniteoria kertoo :P).
Sama tuli minullekin mieleen.

Grindelwaldin näkeminen alussa takaa päin sai heti oivaltamaan, että näytetään sitä jo tässäkin elokuvassa, mutta ajattelin, että ehkä Depp ei olisi ollut vielä kirjaimellisesti mukana, vaan pelkästään jotenkin näytetty tuolla tapaa epäselvästi. Oli positiivinen yllätys nähdä se lopussa. Jotenkin tuli myös vahvasti mieleen Viisasten kiven Voldemort, josta kaiken aikaa puhuttiin ja siihen viitattiin pitkin kirjaa/elokuvaa, ja lopulta se sitten sieltä ilmestyi Oraven taustalta, hyvin vastaavalla tapaa kuin Grindelwald tässä. Tavallaan hyvin yhteen kokoava siinä mielessä. Deppin naaman kyllä tunnisti heti, kun se alkoi muuttumaan, mutta olen silti edelleen sitä mieltä, että aika iäkkäältä se näytti jo tuossa. Sen kasvot ovat muuttuneet niin paljon nuoruudesta. Kuten aiemmin Karvalakkirakastaja sanoi, ei pitäisi olla ikärasistinen, ja olen paljolti samoilla linjoilla aiheen suhteen noin yleisesti ottaen, mutta ei se tuossa miltään poikaselta kyllä näyttänyt. Toisaalta, tuollainen rooli kuin Grindelwaldkin on; leikkisä, rakastettava ja hurmaava pahis, on sellainen, josta hän varmaan saa herkullisen hahmon aikaan.

Mikä nyt herättää mielenkiintoisia kysymyksiä onkin se, kuinka paljon tarinassa nähdään enää Liskoa ja Porpentinaa (Oli jännä, kun nainen esiteltiin Tinaksi, ja en muistanut yhtään mikä Newtin vaimon nimi olikaan, mutta mietin että ei se kyllä Tina ollut - varmaan tarkoituksena oli etteivät fanit hoksaisi liian helposti, kuka on kyseessä, vaikka arvaahan sen melkein varmasti.) vai onko tarkoitus ikään kuin seurata Grindelwaldin elämänkertaa niin, että tarina kulkee milloin kenenkin sivuhenkilön kautta eteenpäin ajan kuluessa? Tämä tarina kun tosiaan pyöritettiin niin nätisti kiepille, että siihen ei välttämättä edes tarvita mitään lisättävää, voisi ollakin ihan veikeää, kun seuraavassa elämässä seurattaisiinkin pääosassa taas jotakuta seuraavaa taikamaailman merkkihenkilöä?

Toivoisin kuitenkin, että Grindelwald pysyisi tarinassa edelleenkin jonkinasteisena taustalla häälyvänä sivuhenkilönä, ainakin sarjan loppuhuipennukseen asti, jossa hän todennäköisesti nousee pääosaan. Veikkaan, että loppujaksossa nähdään sekä takaumia hahmon menneisyydestä, Arianan kohtaloa ja suhdetta Dumbledoren kanssa, sekä jonkinlainen eeppinen lopputaistelu kahden toisilleen rakkaan hahmon välillä. Luulen, että siinä mennään jo 40-luvun Saksan tunnelmiin ja synkeisiin vaiheisiin muutenkin, niin en oikeastaan hirveästi sitä odota. Tykkäsin tämän elokuvan keveydestä ja hyväntuulisuudesta myös sen tuntemattoman pelon keskellä, toivottavasti se meno jatkuisi mahdollisimman pitkään ennen väistämätöntä eeppiseen mittakaavaan nousevassa sotatunnelmassa vellomista.

Ja vielä loppuun Hermione-henkinen havainto kotitontuista. Kotitontut olivat selkeästi palvelustehtävissä, kuten sauvankiillottajina (veikeä variaatio kengänkiillottajapojille!) ja hissipoikina (oliko hissipojalla muuten taikasauva vai joku keppi, millä se painoi nappia, vai näinkö vain omiani?) sekä baarimikkoina, mutta oliko niiden asema orjan kaltainen kuten Britanniassa, vai olivatko ne tavallaan itsenäisiä yrittäjiä ja toimijoita, velhoja matalampana tasoltaan vain? Tästä tuli selkeästi viittaus rotuerotteluun ja viime vuosisadan vaihteen Amerikan mustaan palvelusväkeen, eikö vain?

« Viimeksi muokattu: 26.11.2016 20:07:48 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Varjuska

  • sanojen sirottaja
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Clue-ing for looks.
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #21 : 27.11.2016 02:40:23 »
Jes, leffa nähty! En oikein tiedä mistä aloittaa kommentointi, mietin että pitäis ehkä odottaa huomiseen, mutta en malta...

Alkuun täytyy sanoa, että mulla ei ollut hirveästi ennakko-odotuksia leffasta. Olen joitain juoruja ja uutisia kuullut silloin tällöin mutta en ole mitenkään aktiivisesti seurannut uutisointia. Mm. Deppin mukaan liittymisestä taisin lukea jostain mutta jotenkin vain ohitin sen olankohautuksella ja unohdin saman tien. Oli siis oikein mahtavaa vihdoin katsoa leffa kun oli aivan freesi olo. :)

Kuten aiemmin jo moni mainitsi, leffan parhaimmistoa oli ehdottomasti uusi aikakausi ja ympäristö, mikä sai aikaan sen fiiliksen että kaikki oli yhtä aikaa uutta ja silti jotenkin vanhaa ja tuttua. Näyttelijävalinnat olivat kivoja, Eddien roolisuositus osui nappiin vaikkei minulle ollutkaan aiemmin kehittynyt minkäänlaista mielikuvaa Scamanderista. Myös Kowalsky varasti sydämeni ja olen kyllä tosi heart-broken että häntä ei (99% varmuudella) enää näy leffoissa. Taikaotukset oli toteutettu hyvin ja mielikuvituksellisesti, taattua Rowlingin laatua tässä suhteessa. Juoni eteni hyvin, vaikka vauhtia riitti niin ei hengästyttänyt. Tykkäsin myös paljon kuinka humoristisuus ja taustalla vaaniva synkkä ilmapiiri olivat hyvin tasapainossa keskenään.

All in all, leffasta jäi toiveikas olo. Kyllä uskon, että tämä leffasarja tulee kantamaan loppuun saakka. Koska Row on käsikirjoittajan puikoissa ja hänellä on kuulemma rutkasti materiaalia Scamanderin seikkailuihin liittyen, luotan siihen että loputkin leffat ovat kiinnostavia. Vaikuttaa siltä, että tulevaisuudessa Grindelwald ja Dumbledore noisevat koko ajan suurempaan rooliin joten potentiaalista matskua löytyy tässäkin suhteessa. Muistelisin jossain lukeneeni että tulevat leffat myös käsittelisivät Scamanderin ja Dumbledoren välistä ystävyyttä. Odotan siis tuskallisen suurella mielenkiinnolla... tässä vaiheessa yritän olla ajattelematta että sarjan päättymistä ja loppuhuipennusta täytyy odottaa lähes 10v...

Spoilereita!
Kuten joku jo mainitsikin niin hirveät nostalgiat iski kun HP-musa alkoi soimaan alussa... mutta oli mahtavaa saman tien sen jälkeen tajuta että nyt ollaan jonkin aivan uuden ja tuntemattoman äärellä.

Johnny Depp Grindelwaldin roolissa... en osannut odottaa. En tykkää. Ikä ei minulla pistänyt silmään, ainoastaan näyttelijävalinta ylipäätään. Depp ei lainkaan vastaa mun mielikuvia Grindelwaldista ja se on muutenkin häiritsevän tunnettu ja profiloitunut näyttelijä tähäb rooliin ja vain liian... noh, Depp. Lisäksi se maskeeraus oli tosi outo, tuli vain jotenkin tosi vahvasti sellanen fake villain -vaikutelma. Annan kuitenkin mahdollisuuden...
Melko varhain Vakan astuessa kuvioihin minulle muuteb tuli sellainen tunne, että hän ei ole sitä miltä näyttää. Vahva sauvaton taikuus yms salamyhkäisyys. Odotin koko leffan ajan että Grindelwald tekisi debyyttinsä ja jossain vaiheessa kävi mielessä että entä jos se on oikeasti joku tuntemistamme hahmoista jotenkin valeasussa ja ekana tuli mieleen Vaka... mutta sitten kun tämä puolivitsillä heitetty ajatus osoittautui todeksi niin olin aika yllättynyt.  :D

Newt Scamanderiin rakastuin. Eddie on lahjakas näyttelikä ja hän herättu hahmonsa henkiin upealla tavalla. Olikohan Graham Norton Show missä hän kuvaili sitä kuinka loi hahmolle mm. oman kävelytyylin, tosi mielenkiintoista kuulla hänen ajatuksiaan. Ja tosiaan, näkee että taikaolentojen kanssa kommunikointi sujuu paremmin kuin ihmisten, jos vaikka vertaa sitä tanssia jonka hän veti sen sarvimöhkäleen kanssa siihen, kuinka hän puhui kahden kesken Tinan kanssa.

Kowalsky on symppis, kuten jo sanoin. Kikatin ihan räkänä sen näyttelijälle, aivan loistavat kasvonilmeet ja reaktiot iloliemeen... hänen ja Queenien romanssi oli myös ihana sivujuonne tarinassa ja vaikka mun sydän särkyikin lopussa kun Kowalsky menetti muistonsa niin tiesin että Queenie kyllä palaisi hänen luokseen ja totta kai Kowalsky rakastuisi uudelleen häneen. Ja nyt ne elää onnellisina yhdessä ja myyvät ihmeotusleivoksiaan! <3 (ainakin toivottavasti, en tiedä kuinka avoimesti voivat todellisuudessa olla yhdessä kun kerran taikayhteisö nyrpistelee nenäänsä tälle).

Obskuuri-ilmiö on kiehtova uusi lisä. Omat aivoni eivät vielä olleet ehtineet tehdä kytköstä Ariana Dumbledoreen mutta now it all makes sense...

Noista kotitontuista mainitsi joku (sori unohdin jo kuka) ja kiinnitin itsekin huomiota siihen että niitä tunnutaan kohtelevan eri lailla kuin Briteissä. Esim siinä sauvankiillotuspätkässä mun eka reaktio oli melkein kauhistus (kotitontulla sauva kädessä!!! Rangaistavaa!!!), kun on jotenkin jäänyt se käsitys ettei Briteissä kukaan velho tai noita ikinä antaisi kotitontun koskea sauvaansa. Toinen oli se hissikohtaus jossa Tina moikkaa hissipoikana toimivaa kotitonttua hyvin tuttavallisesti ja kutsuu jopa nimeltä (Briteissä tuskin kukaan edes vilkaisi, ilmoittaisi vaan mihin kerrokseen haluaa jne).


Aivot sulaa tähän aikaan yöstä joten kiitän ja kuittaan ja jatkan keskustelua paremmalla ajalla.  :)
« Viimeksi muokattu: 27.11.2016 02:44:56 kirjoittanut Varjuska »

banneri ja ava (c) raitis

Elämän keskipäivässä
minäkin eksyin synkkään metsään.

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #22 : 27.11.2016 11:05:44 »
Minäkin kävin eilen katsomassa leffan! Mulle tuli tämä leffa ihan yllätyksenä vähän aikaa sitten, olin jotenkin aivan missannut että Rowling on tekemässä tällaista, mutta olipas kiva yllätys ja tykkäsin kyllä :) Tykkään myös uudesta aikakaudesta ja siitä että saadaan lisää matskua Potter-maailmasta ja kuitenkin sellaista mikä ei ole liian lähellä sitä jo tuttua settiä. Tekisi myös mieli kirjoittaa heti jotain ficciä näistä meiningeistä mutta ääääh kun on nanowrimo vielä päällä!


Spoilaavampia höpinöitä pienellä! Tykkäsin hahmoista kovasti vaikka en ehkä ihastunutkaan Newtiin ihan yhtä kovasti kuin jotkut muut :D Kowalsky oli ihana, ja tykkäsin että hän pysyi merkityksellisenä hahmona koko leffan ajan ja oli vähän muutakin kuin sellainen hassu mukana raahattava jästi. Ja Queenie ja Kowalsky saivat kyllä sydämeni sykkimään, toivoisin heille onnellista loppua vaikken oikein tiedä miten se on mahdollista, jos amerikkalainen taikalainsäädäntö kerran kieltää jästien ja velhojen avioliitot. Myös obskuurista pidin kuten moni täällä jo ennenkin. Ja mua ei yhtään haittaisi jos meininki tästä synkkenee uusissa leffoissa :D 1920-luvun miljöö oli ihana kaikin puolin! Ja amerikkalaisessa taikamaailmassa näytti olevan muitakin kuin valkoihoista jengiä edustettuna, mikä oli mahtavaa.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #23 : 28.11.2016 00:51:25 »
Jee, leffa käyty katsomassa ja pitää ihan tuoreeltaan tulla tänne purkamaan ajatuksia! :D

Ensinnäkin, tykkäsin kyllä. Eihän se ehkä tarinansa puolesta mikään mestariteos ollut, mutta lajinsa edustajana oikein viihdyttävä! Rakastan Eddie Redmaynea, mutta jotenkin päähahmon ei annettu mun mielestä kasvaa ihan niihin mittoihin kuin olisin toivonut. Kuten joku tuossa aiemmin mainitsikin, fiilistelin ehdottomasti enemmän taikamaailmaa ja miljöötä kuin juonta.

Spoiler! Olin säilynyt harvinaisen spoilaantumatta teatteriin asti, joten yllätyin iloisesti kun Grindelwald mainittiin heti ensiminuuteilla. Pienet kansainväliset konfliktit velhoyhteisössä ovat minusta toivottu lisämauste, ja onhan Grindelwald siitä paljon coolimpi pahis kuin Voldemort, että sillä on paljon poliittisemmat ja kauaskantoisammat motiivit. Lisäksi ilahduin siitä, miten tarina toivottavasti tulee kytkeytymään jästihistorian tapahtumiin. Muistaakseni luin joskus jostakin, että velhosota jäi jästeiltä huomaamatta osin siksi, että se sijoittui päällekäin toisen maailmansodan kanssa? Aika siistiä!

Bongailin leffasta rowlingmaisia viestejä ystävyydestä ja erilaisuuden hyväksymisestä, ne tuntuivat varsin nostalgisilta ja lämmittivät mieltä. Toisaalta odotan innolla, josko tunnelma vähän synkkenisi ja yhteiskunnallisia kannanottoja tulisi enemmän. Mietin esimerkiksi Valion kärsimystä ja sitä, miten juuri Amerikassa on paljon todella konservatiivisia ja tiukkoja uskonnollisia yhteisöjä ja mitä sellaisessa kasvaminen saattaa yksilölle tehdä. Toisaalta leffassa käsiteltiin perheväkivaltaa ja, taattuun Rowling-tyyliin, rakkaudettomassa ympäristössä kasvamista (Harry, Voldemort).

Kuten toyhto, minäkin fiilasin sitä, että amerikkalaisessa taikaväestössä on muitakin kuin valkoisia. Olin myös innoissani mustasta naispresidentistä. Juuri tämä mielestäni on fantasian hienous - 20-luvulla voi hyvinkin olla presidentti, joka on musta ja nainen silloin kun on kyse hyväntuulisesta fantasiaseikkailusta! Pyörittelen aina silmiä G.R.R. Martinin selityksille siitä, että "koska GoT sijoittuu keskiajalle, siinä on pakko olla raiskauksia". Ei ole, kyseessä on sinun fantasiamaailmasi, siellä voi olla ihan mitä sinä haluat. No joo, eksyin vähän, pointtini oli siis, että varsinkin tämäntyyppisiset elokuvat on mainio areena murtaa muutamia stereotypioita.

Ah, oliko muuten kenenkään muun mielestä Liskon ja sen aurorinaisen (olen niin huono nimissä, sori) "romassi" täysin päälleliimattu? :D Eihän ne käynyt keskenään tyyliin yhtäkään syvällistä keskustelua kahdestaan! Oliko niillä ainoatakaan bondaushetkeä? KATSOIVATKO ne edes toisiaan sillä silmällä? Tuntui, että lopetus oli sellainen kuin oli vain siksi, että miespäähahmon nyt vain kuuluu ihastua naispäähahmoon, pöh. Jos elokuvassa ei ole käytetty yhtään minuuttia näiden välisen suhteen rakentamiselle, olisiko se voinut päättyä vain ystävyyteen?

Jos muuten en tietäisi, että tämä ei ole Grindelwaldin tarinan loppu, olisin ollut supertyytymätön loppuratkaisuun. Onneksi vielä on paljon edessä.


Hupsista, paljon negatiivisia fiiliksiä vuodatin tuohon, vaikka pääasiassa kokemus oli positiivinen ja nostalginen! :D Mullakin vähän fikkisormea vipattaa, pitää katsoa saisiko tästä jotakin aikaan. Leffa oli hyvä muistutus siitä, miten iso taikamaailma oikeastaan onkaan, fikkailussa se kun tuppaa rajoittumaan ihmissuhdedraamaan. Myös lapsuudesta tuttu polttava halu kuulua velhoyhteisöön nosti vuosien jälkeen päätään :D kyllä tämä meidän jästimaailma on siihen verrattuna kerrassaan synkeä ja ankea.


« Viimeksi muokattu: 28.11.2016 01:16:17 kirjoittanut Kaira »

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #24 : 28.11.2016 01:24:07 »
Spoiler!

Ah, oliko muuten kenenkään muun mielestä Liskon ja sen aurorinaisen (olen niin huono nimissä, sori) "romassi" täysin päälleliimattu? :D Eihän ne käynyt keskenään tyyliin yhtäkään syvällistä keskustelua kahdestaan! Oliko niillä ainoatakaan bondaushetkeä? KATSOIVATKO ne edes toisiaan sillä silmällä? Tuntui, että lopetus oli sellainen kuin oli vain siksi, että miespäähahmon nyt vain kuuluu ihastua naispäähahmoon, pöh. Jos elokuvassa ei ole käytetty yhtään minuuttia näiden välisen suhteen rakentamiselle, olisiko se voinut päättyä vain ystävyyteen?
Minulle jäi tästä sellainen mielikuva, että tulevaa suhdetta (Tina/Porpentinahan siis on Liskon tuleva vaimo) lähdettiin pohjustamaan hitaasti. Kummankin teki mieli tutustua paremmin, mutta toimintaa rajoittivat sen ajan normit. On ajankuvaa itsessään sekin, että ei heti syöksytä toimintaan, ja että tuollainen kevyt posken sipaisukin on jo suorastaan eroottisvivahteinen kokemus. Mutta käytännössä tietysti tällaisessa toimintaa sisältävässä elokuvatyypissä harvoin ylipäätään kovin syvälliseksi mennäänkään. (Mietitään nyt vaikka jotain Bond-leffoja, niin naiset ovat aina sekunnissa rakastuneita ja vaikka vihille valmiita ja niin edelleen. ;) )

Itse ajattelin tämän niin, että Queenie oli se siskoksista kevytkenkäisempi ja valmis ottamaan riskejä, toimimaan käyttäytymisnormeja vastaan (joka lopulta todennäköisesti johti vahvasti paheksuttuun seka-avioliittoon) ja Tina taas se vakavampi sisar, jonka toiminta oli vahvasti pidättyvää ja säädeltyä ja hän rikkoi tätä kaavaa harvoin (esim. käydessään väkivaltaisen naisen kimppuun). Vaikka olikin aurori, häntä selkeästi kiusasi hieman siskon vapaamielisyys, vaikka ei siihen puuttunutkaan, ja sääntöjen kiertäminen saati rikkominen vaikutti myös olevan hänelle vaikeaa. Karkeasti noihin aikoihin myös alkoi yhteiskunnallinen naisten vapautuminen ja äänioikeus taisi tulla suunnilleen niitä aikoja Amerikassa naisillekin? Lyhyttukkaiset flapper-tytöt sun muut ovat sen ajan naisen perinteisen roolin rikkomista. Näkisin, että musta naispresidentti velhoyhteiskunnassa oli tässä elokuvassa viittauksena siihen, että velhot olivat tavallaan askeleen edellä jo näissäkin asioissa - tosin jos yleisesti ottaen katsoo velhomaailmaa, niin aika vanhoilliset asenteet sielläkin tuntuvat olevan vielä Harryn aikaan 90-luvullakin?

Jäin miettimään sitäkin vähän, että kun Jacob tosiaan lopuksi askarteli niitä ihmeotuksien näköisiä pullia sun muita, kuinka todennäköistä lienee sekin, että jossakin vaiheessa unhoitus kuluisi tai lievenisi jotenkin ajan kanssa ja hän muistaisikin paremmin, mistä oli kyse. Olisi ollut niin kiva, jos se ei olisi mennyt unohduksiin. Ja sekin oikeastaan oli aika erikoista, että jos löytää laukullisen hopeisia munankuoria, ei ihmettele sen kummemmin vaan tarttuu tuosta vain tilaisuuteensa. Minne sellaiset edes saisi myydyksi tai vaihdettua rahaksi ilman, että se herättää hämmennystä jästeissä?

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #25 : 28.11.2016 02:49:24 »
Spoiler!
Lainaus
Minulle jäi tästä sellainen mielikuva, että tulevaa suhdetta (Tina/Porpentinahan siis on Liskon tuleva vaimo) lähdettiin pohjustamaan hitaasti. Kummankin teki mieli tutustua paremmin, mutta toimintaa rajoittivat sen ajan normit.

Hmm, niin... onhan tässä vielä tosiaan neljä elokuvaa jäljellä kasvatella tunteita! :) Itse suorastaan preferoin hitaasti syttyviä romansseja, onhan ne paljon kutkuttavampia tarinoita. Mikä vähän otti päähän oli se, ettei näiden kahden välillä tuntunut olevan mitään kemiaa tai mitään syytä edes orastavien tunteiden syntymiselle. Jotenkin en nähnyt sitä yhtään, vaikka olisihan tämä paritus pitänyt varmaan hoksata ihan vaan sen takia että se on niin usein käytetty juonikuvio. Toisin kuin vaikka siskolla ja sillä jästillä (seriously, kukaan ei oo näin huono nimien kanssa, vastahan mä näin sen elokuvan! Eikun hetkinen - jästin nimi oli ehkä Jacob. Joo.), joilla oli musta selkeesti motiivit ja katseidenvaihdot kohdillaan. En siis kaivannut vielä tähän leffaan mitään varsinaista romanssia, mutta kapasin edes jotakin normaalia merkkiä kiinnostuksesta! :)


Lainaus
Jäin miettimään sitäkin vähän, että kun Jacob tosiaan lopuksi askarteli niitä ihmeotuksien näköisiä pullia sun muita, kuinka todennäköistä lienee sekin, että jossakin vaiheessa unhoitus kuluisi tai lievenisi jotenkin ajan kanssa ja hän muistaisikin paremmin, mistä oli kyse. Olisi ollut niin kiva, jos se ei olisi mennyt unohduksiin. Ja sekin oikeastaan oli aika erikoista, että jos löytää laukullisen hopeisia munankuoria, ei ihmettele sen kummemmin vaan tarttuu tuosta vain tilaisuuteensa. Minne sellaiset edes saisi myydyksi tai vaihdettua rahaksi ilman, että se herättää hämmennystä jästeissä?

Aah tätä mäkin mietin! Tykkäsin tosi paljon siitä, kun loppu jätettiin vähän avoimeksi. Miksi Jacob hymyili - tunnistiko hän kenties jotenkin alitajuisesti naisen vai ihastuiko vain uudelleen? Oon vähän taipuvainen ajattelemaan, että unohdus ei ehkä olekaan niin syvä jos on kokenut niin paljon yhdessä... joo, vähän ruusunpunainen ajatus :D

Abarat

  • ***
  • Viestejä: 684
  • Musadiggari!
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #26 : 28.11.2016 19:18:56 »
PIENIÄ JUONIPALJASTUKSIA

Odotukset oli korkealla kun menin katsomaan (3D-versiona). Scamander oli loistava, mutta jotenkin muut henkilöhahmot vei huomion hänestä toisaalle. Mukavaa, että Colin Farrell oli leffassa mukana. Kokonaisuus oli silti epätasainen; alkuun keskityttiin otuksiin, toinen puolisko: kaikki rakennukset vaan maan tasalle! (Vaikka kaupunki korjattiinkin) Sade oli ihana elementti siihen melko loppuun... Haisku pankissa oli ihan paras! Ja tylsäää miksi juuri Johnny Depp heitettiin siihen hetkeksi mukaan. Leffa oli ontto, sellainen vaikutelma lopuksi jäi. :-/
« Viimeksi muokattu: 28.11.2016 19:24:30 kirjoittanut Abarat »
You're a song
Written by the hands of God
(Shakira-Underneath Your Clothes)

Tippi

  • ex-Hopeakettu
  • ***
  • Viestejä: 652
  • avatar ja banneri Ingridiltä
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #27 : 28.11.2016 21:33:09 »
SPOILERIVAROITUS

No niin, nyt olen nähnyt leffan kahdesti: ekan kerran ensi-illassa ja toisen kerran tänään. Ensimmäisellä katselukerralla oli vähän sellainen jännittynyt olo, että vauuu, mikä leffa, lisää lisää! Tällä toisella kerralla oli toki sama vauuu-fiilis, mutta oli mukavaa, kun tiesin mitä tuleman pitää, koska siten kykenin keskittymään niihin ihaniin yksityiskohtiin, joita leffa oli pullollaan. Mutta niin. Koska lähipiirissäni ihmiset eivät ole nähneet koko leffaa tai eivät ymmärrä, miksi pidän leffasta niin, tulen tänne selittämään sekavia.

Eddie Redmayne oli mielestäni täydellinen valinta Liskoksi. Miellyin mieheen jo katsoessani elokuvaa Tanskalainen tyttö, jossa hän esitti transnaista, mutta Ihmeotuksissa mies oli vieläkin parempi. Kaikki ne eleet, katseet, ah! Täydellistä. Muutkin näyttelijät olivat mielestäni ihan hyviä, mitä nyt tuo Depp vähän jäi arveluttamaan. Mutta seuraavissa osissahan se selviää, että miten mies suoriutuu Grindelwaldin roolista... Jacobin näyttelijä oli minusta myös hyvä roolissaan, se on pakko mainita.

Pidin hirveästi Liskosta (sanokaa rakkaat finiläiset, että Lisko on mukana myöhemmissäkin osissa! Kyseinen hahmo nimittäin pomppasi suoraan lempipotterhahmojeni top vitoseen...) Erityisesti miellyin tällaisiin pikku yksityiskohtiin, kuten siihen alkupuolen kohtaukseen, missä se muna alkoi kuoriutua ja Lisko oli niin... niin... tohkeissaan. Muutenkin hahmon rakkaus ihmeotuksia kohtaan oli suloista.  Ja pakko mainita eräs yksityiskohta: kohdassa, jossa Jacob ja Queenie suutelivat, Lisko päästi sellaisen pienen liikuttuneen niiskauksen, ja Tina katsoi häntä vähän omituisesti. Ei ehkä kuulosta isolta jutulta, mutta itse kiinnitin siihen huomiota. Onkohan meidän pikku Liskossa hiukan romantikon vikaa..? :D

Isommiksi lempikohdikseni voisin nyt mainita Liskon viettelytanssin (:D :D :D), sen kun Jacob ja Lisko kiertelivät tämän matkalaukussa, sen kun haisku (♥) rellesti pankissa, ja jotenkin pidin myös baarikohtauksesta. Jostain syystä olen kuitenkin enemmän yksityiskohtiin huomiota kiinnittävä ihminen, joten en oikein osaa nimetä enempää isoja lempikohtauksia. :P Se kuolemantuomiokohtaus oli muuten minusta vähän ahdistava, etenkin kun se Tinaa saattanut tumma nainen HYMYILI koko ajan iloisesti. Silleen kiva, toinen kuolee kohta  ja eräs vain hymyilee... :D

Musiikit! Olen tässä pari päivää kuunnellut elokuvan soundtrackia ja pidän todella. Näin toisella katselukerralla niihinkin kiinnitti enemmän huomiota ja ne täydensivät elokuvakokemusta upeasti. Yleensäkin Potter-leffoissa on mielestäni tosi kivat musiikit, niin oli myös tässä.

Anteeksi kamalan sekava viesti, en ole vielä saanut aivojani järjestykseen tämän hienon kokemuksen suhteen. Mitään järkevää en taida (vielä) saada sanotuksi, mutta näin lyhyesti ja ytimekkäästi: olen kyllä todella tyytyväinen koko elokuvaan. :) Jos joku haluaa muuten höpötellä Ihmeotuksista enemmän niin eikun yksäriä tännepäin! :D

Puoliverinen prinsessa

  • Vieras
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #28 : 28.11.2016 21:58:44 »
Spoilerivaroitus!!!


Heipsankeikkaa.

Itse näin leffan perjantaina ja itseasiassa oli ensimmäinen kerta, kun kävin katsomassa jonkun Rowlingin leffan teatterissa. Kuoleman varjelusten aikaan en ollut Pottereista kiinnostunut, joten luonnollisesti en mennyt katsomaan. Tämä kokemus olo siis ensimmäinen ja rakastuin leffaan täysin.

Lempihahmoikseni voisin luetella Queenien, Jacobin, Liskon, sen haiskun sekä Tinan.
 Queenie/Jacob nousi heti OTP:kseni ja todella todella haluan tietää, mitä heille tapahtui sen leipomokohtaamisen jälkeen. Muistiko Jacob kaiken yhdessä koetun vai ihastuiko kenties uudelleen? Itse puoltaisin ensimmäistä, sillä mahdollisestihan unhoitus saattaa raueta jos kohtaa tärkeän/läheisen ihmisen unhoitetulta ajalta. Ensikohtaaminen oli hellyyttävä Jacobin häkeltyssä hieman vähäpukeisesta neidistä ja Tinan kommentit väliin olivat mukava lisä. Herrojen lähtiessä Queenie sulatti lopullisesti sydämeni muistellessaan, että he olivat tehneet heille kaakaota. Queenien ja Jacobin suudellessa oli pilkulla etten olisi itkenyt... Perinteinen "suudellaan jäähyväisiksi sateessa" oli ihana! Asfkdg rakastuin paritukseen liikaa.
 Queenien ja Tinan sisarussuhteesta sen verran, että itsekin myönsin aluksi Queenien vanhemmaksi. Ehkä Queensin "Teenie"-kommentti vaikutti asiaan, mutta lopulta päädyin vain hyväksymään tosiasian. Tina oli se uranainen ja Queenie ehkä hieman kevytkenkäisempi, mutta sisarukset vastakohtinaan täyttivät toisiaan.
 Lisko oli myös varsin hellyttävä. Eddie suoriutui hahmostaan hyvin ja sai Liskon tuntumaan aidolta. Ihmeotukset olivat selvästi tälle tärkeitä ja oli ihana huomata, kuinka paljon hän niiden eteen teki työtä. Haisku oli ihana oveluudessaan ja varsinkin korukauppakohtaus oli varsin huvittava :). Thunderbird (öö mikäs sen suomennos olikaan??) oli aivan mahtavan näköinen ja oloinen ja selvästi Liskolle tärkeä.

Kokonaisuudessaan leffa oli hyvin toteutettu ja näyttelijät onnistuivat suorituksissaan. Johnny Deppin ilmaantuminen ruutuun ei ollut järkyts vaan yllätys. Odotan innolla mitä tulevien leffojen pitää. Tosin toivon hyyyyvin paljon että näitä hahmoia näytettäisiin seuraavissakin, edes sivuhahmoina.

Ja yksityisviestiä saa laittaa jos ketään kiinnostaa hehkuttamiseni Queenie/Jacobista... ;)
« Viimeksi muokattu: 29.11.2016 21:56:47 kirjoittanut Lauchuo »

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 929
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #29 : 04.12.2016 21:51:07 »
No niin, onpahan vihdoin tämäkin nähty.

Niin kuin vähän pelkäsinkin, odotukseni olivat päässeet kasvamaan vähän liian suuriksi, kun tätä on niin paljon kehuttu.
Olihan taikaotukset ihania, hahmot sympaattisia ja maailma tosi hieno, mutta jotain jäin silti kaipaamaan. En tiedä mikä siitä sitten jäi puuttumaan. Voi olla, että 3D myös häiritsi omalta osaltaan, hirveästi kamaa tuntui lentävän päin, ja tuntui, ettei kaikkea millään ehtinyt näkemään vaikka kuinka olisi halunnut.
Niin kuin joku jo sanoikin, muut hahmot tuntuivat vievän Liskolta huomion, ja hän jäi itselleni ehkä vähän ohueksi.
Ihana ja symppis kyllä, mutta ei tuossa yhden leffan aikana ehtinyt oikein kiintyä, vaikka kovasti olisi halunnut. Ehkä seuraavissa leffoissa sitten, vaikka ei tuo lopetus varsinaisesti mitään jatko-osaa kiljunut.
Vähän hämmentää, että näistä hahmoista puhutaan jo "seuraavan sukupolven Pottereina", kun itse en meinaa edes muistaa kaikkien päähahmojen nimiä ::) itse en koe näitä minään "seuraavana pottersaagana ilman Potteria..."
Totta kai se on kivaa saada lisää materiaalia mitä velhomaailmaan tulee, mutta itselläni on ainakin toistaiseksi vaikeuksia nähdä leffaa "canonina". Ehkä huomenna, nukutun yön jälkeen on sisäistänyt leffan vähän paremmin eikä ole enää hämmentyneen skeptinen.

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Pineapple_Girl

  • puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 174
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #30 : 07.12.2016 03:20:18 »
Kävin katsomassa perjantaina elokuvan ja se oli ihan mahtava! Ei kylläkään ylittänyt mitenkään odotuksia, arvelinkin sen olevan yhtä mahti.

Luvassa spoileria!!

Outoa, kun se Percival paljastuikin Grindelwaldiksi... eikö se Percival sitten olekaan mikään oma hahmonsa? Tajusin juuri, että Percivalhan on Albuksen nimessä... liittyykö se jotenkin siihen?
Lempihahmokseni valikoitui Newt. Ihanan välittävä taikaotuksista, niin kuin minä. Ja jes, ollaan molemmat puuskupuhissa. :)
Queenie/Jacob oli ihan kiva paritus, taidan nyt shipatakin sitä hieman.
Haisku oli ihan erinäköinen kuin sen kirjoissa kuvittelin. Kuvittelin vain sen joksikin karvapalloksi, jolla näkyy vähän silmiä ja on muuten karvan peitossa ja jotain.
Valio oli surkea käännös, tai no ei nyt ihan surkea, mutta en tykkää. Tulee vain mieleen kaikki Valio - tuotteet.
Does it ever drive you crazy,
just how fast the night changes

maigaro

  • ***
  • Viestejä: 375
  • ava by raitakarkki
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #31 : 09.12.2016 23:27:54 »
Kävin tänään katsomassa tän elokuvan ja oli ihan pakko päästä heti kertomaan mietteet siitä.

Spoiler


Elokuva oli ehdottomasti parempi kuin etukäteen ajattelin. Ne kaikki taikaolennot oli mahtavasti toteutettuja, harmitti vaan ettei kaikista kerrottu mitä ne ovat. Haiskut ja pokkuroijat tunnistin heti ja niistä ja siitä linnusta, eikös se ollut myrskylintu, tuli mun suosikkeja.

Pidin myös Liskosta, Jacobista ja niistä sisaruksista. Lisko oli mun mielestäni tosi sympaattinen hahmo. Itsekin huomasin että oli varovainen muiden ihmisten kanssa, mutta sitten kun hän pääsi taikaeläinten pariin muuttui heti rennommaksi. Tykkäsin siitä miten hän käsitteli kaikkia taikaolentoja ja niillä oli kaikilla nimetkin :) Jacobkin oli sympaattinen ja tykkäsin sen ja Queenien suhteesta. Petyin kun Jacob astelikin sinne sateeseen, mutta se kauppa kohtaus antoi toivoa että ne löytää toisensa uudestaan.

En enää muista minkä nimiseksi olioksi se Valio muuttui, mutta itsellekin tuli mieleen että olisiko Ariana ollut myös samallainen. Eikös Ariana kuollut 8 vuotiaana? Harmi että Valio loppujen lopuksi tapettiin. Yllätyin kun se herra muuttuikin Grindewaldiksi. Ajattelin ettei hän ole esillä vielä tässä elokuvassa.

Itseäni jäi vähän mietityttämään miten tätä elokuvaa voi vielä jatkaa? Onko Lisko muissakin osissa päähenkilönä, vai oliko Liskon tarina tässä? Mua jäis kyllä harmittamaan jos päähenkilö vaihtuu.

Tästä tuli vähä sekava sepustus :D


Ihan alussa mulle tuli Titanic-fiilis, kun oli vapaudenpatsas ja laiva ja tyyppi penkillä takkiin kääriytyneneä ja sitten vielä vähän samantyyppinen musa. Kävikö niin kenellekään muulle? :D

Mulle tuli ihan sama fiilis :D
« Viimeksi muokattu: 09.12.2016 23:30:35 kirjoittanut maigaro »

Radar

  • ***
  • Viestejä: 48
    • Northern Chapters
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #32 : 15.12.2016 22:13:54 »
Tykkäsin kovasti leffasta! Ja sitten suoraan spoilereihin :D

Spoiler!

Tuosta Gravesista tuli mieleen, että mikähän oli hänen taustansa? Graves tuntui olevan sen verran korkea-arvoinen tuolla MACUSAssa, että olettaisin hänen olleen oikea henkilö jossain välissä. Ei kai Gridelwaldilla ole aikaa jatkuvasti esittää Gravesia :D ? Toisaalta koska elokuvassa asiaan ei kiinnitetty mitään huomiota, olettaisin että Grindelwald joko hankkiutui eroon Gravesista jo ennen Newtin saapumista tai sitten Graves astui syrjään, jotta Grindelwald pääsisi tekemään juttujaan. Saa nähdä tuleeko tähän joskus selvyyttä.

Toiseksi, mitähän Credencelle tapahtui lopussa? Vaikutti siltä, että aurorit tappoivat hänet, mutta sitten kuitenkin pieni "palanen" obscuuria näytti lähtevän lopussa karkuun.

Minustakin tuntui, että Newt/Tina oli melkoisen päälleliimattu. Toivottavasti suhdetta kehitettäisiin jatko-osissa edes jotenkin, sillä potentiaalia näen vaikkei tällä kertaa heillä hirveästi kahdenkeskeistä aikaa ollutkaan.

Häiritsikö muita se Newtin ja Tinan kuolemanrangaistus? Joo, käskyn antoi Graves joka luultavasti oli kokoajan Grindelwald, mutta silti. Ne hoitajat ja se huone antoivat vaikutelman, että kyseessä on varsin yleinen ilmiö. Onko amerikkalainen velhoyhteisö kovinkin hanakka jakamaan tällaisia kovempia rangaistuksia?

Jännittää kyllä nähdä miten leffasarja tästä kehittyy. Muistaakseni luin, että Newt on päähenkilö (tai ainakin esiintyy) myös seuraavassa elokuvassa, joten luulisin että näkyy myös kolmannessa. Lopuista ei taida olla mitään tietoa vielä.

Aluksi en ollut yhtään innoissani useasta elokuvasta, mutta nyt mieli on hieman optimistisempi. Ehkä tästä vielä hyvä tulee!
Tonight we're flying and we're free
We're free before the thunderstorm
On towards the wilderness
Our quest carries on

Far beyond the sundown
Far beyond the  moonlight
Deep inside our hearts and all our souls

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #33 : 19.12.2016 21:07:05 »
Toivottavasti tämä nyt ei ole liiaksi teeman sivusta, mutta Ihmeotuksista ja etenkin haiskusta tykkääville vinkiksi, vielä kerkiää muutaman tunnin ajan tilata söpön t-paidan jos sellaisesta tykkäisi (ja varmaan huomenna se on "eilisenä" myynnissä muutaman euron kalliimmalla). Muutenkin hyvä paikka seurata, tuolla on usein tosi veikeitä ja oivaltavia paitoja tarjolla, mutta vain päivän pari myynnissä per printti. Olen tilannut monesti, ja ollut oikein hyvin hintansa väärti. :)

http://www.teetee.eu/

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

pilami

  • ***
  • Viestejä: 152
  • Puuskupuh
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #34 : 08.03.2017 21:36:56 »
Nyt on jo maaliskuu ja spoileripakko taisi kestää vain tammikuun loppuun saakka, mutta sanottakoon nyt varmuuden vuoksi kuitenkin, että tämä viesti spoilaa! :)

Kävin katsomassa elokuvan tänään, enkä ilmeisesti yhtään liian aikaisin, kun viimeinen esityspäivä taitaa olla huomenna. :D Olen onnellinen, että ehdin vielä näkemään sen! Sain houkuteltua äitini mukaan elokuvateatteriin ja meistä molemmista elokuva oli kyllä oikein hyvä.

Pidin ihan valtavasti eri taikaolennoista ja toivon todella, että taikaolentoteema kantaa läpi kaikkien tulevienkin jatko-osien. Haaveilen siitä, että Lisko seikkailisi tulevissa osissa joka kerta hiukan eri maissa (tai jopa maanosissa) ja siinä samalla katsojille esiteltäisiin paitsi eri paikkojen taikakulttuuria myös taikaolentokantoja. Lisko voisi esimerkiksi matkustella pelastaakseen ja suojellakseen taikaolentoja, kuten hän teki muun muassa myrskylinnun (ja no, melkeinpä vähän kaikkien keräämiensä olentojen) kanssa. Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -kirjan kirjoittaminenhan ainakin taisi olla Liskolla vielä kesken, kun eikös hän lopussa sanonut Tinalle, että tuo tälle oman kirjan sitten, kun saa sen valmiiksi. Minusta olisi mukavaa, jos viides elokuva huipentuisi Grindelwaldin kukistumisen ohella kirjan valmistumiseen.

Lisäksi toivon ja otaksun, että Grindelwald pysyisi osana tarinan pääjuonta läpi kaikkien osien. En ole mitenkään erityisen ilahtunut saati pettynyt Johnny Deppiin Grindelwaldina, mutta täytyy myöntää, että Grindelwald oli kyllä hiukan vanhemman ja jotenkin myös valkoisemman (:D) näköinen kuin minun mielikuvissani... Ennen elokuvan näkemistä jostain syystä kuvittelin, että Grindelwald olisi vielä siinä iässä, jossa hän ja Dumbledore olivat läheisiä toisilleen. Ne ajat ovat mitä ilmeisimmin kuitenkin jo takanapäin (mikä olisi ollut kaiketi selvitettävissä pienellä vuosilukuihin perehtymisellä, mutta noh), joten toivon, että Grindelwaldin ja Dumbledoren yhteiseen menneisyyteen palataan takaumien muodossa.

En ollut ollenkaan niin fiksu, että olisin tullut ajatelleeksi Arianan mahdollista obskuuriutta, mutta nyt kun asia tuli tässä keskustelussa puheeksi, niin sehän on aivan järkeenkäyvän kuuloinen skenaario. Melkein toivon, että asia tosiaan olisi niin, sillä se olisi mielenkiintoista ja selittäisi joitain asioita. Obskuureista puheen ollen pidin siitä, että obskuurien syntymiselle ja olemassaololle oli esitetty uskottavan kuuloinen syy. En olisi pitänyt koko obskuurijuonikuviosta ollenkaan, jos ne olisivat jääneet vain epämääräisiksi pahoiksi olennoiksi, joiden olemassaololle ei olisi esitetty kunnon perusteita.

Lainaus
Toiseksi, mitähän Credencelle tapahtui lopussa? Vaikutti siltä, että aurorit tappoivat hänet, mutta sitten kuitenkin pieni "palanen" obscuuria näytti lähtevän lopussa karkuun.
Tämä pohditutti minuakin. Wikipedian mukaan Ezra Miller on kiinnitetty seuraavaan elokuvaan, joten sen perusteella voisi veikata, että Credence eli Valio tulisi vielä esiintymään sarjassa... Luulin aika pitkään, että Modesty eli Vieno olisi noita Credencen velhouden sijaan. Mutta osoittautuiko Modestyn noituus nyt täysin poissuljetuksi, vai voiko olla, että Credencen velhouden ohella myös Modesty olisi noita? Oliko Modestyn sängyn alta löytynyt taikasauva todella Modestyn ja Credence oli surkki vai koettiko Credence niin sanotusti lavastaa siskoaan syylliseksi?

Minusta Queenie oli aivan ihastuttava hahmo, samoin kuin Jacob. Minäkin jäin elokuvan lopussa pohtimaan, että tapahtuiko Jacobin mielessä jonkinlainen muistaminen, ja jos tapahtui, niin kuinka suuri. Oliko se vain hento häivähdys tai déjà vu -tyyppinen asia vai valkenivatko unohtuneet tapahtumat hänelle kuin salama kirkkaalta taivaalta? Toisaalta oli kivaa, että asia jätettiin katsojan oman mielikuvituksen varaan.

Rakastuin Liskon laukunsisäiseen maailmaan. Siitä tuli pikkuisen sellainen Narnia-fiilis. Olisin jaksanut katsella Liskon ja Jacobin seikkailua laukun sisällä vaikka kuinka kauan. Oli hauskaa, että laukussa oli erilaisia elinympäristöjä niin, että jokaiselle taikaolennolle riitti omalle lajilleen tyypillinen - lentävillä taikaolennoilla oli valtavasti tilaa lentää ja niin edelleen. Olen myös samaa mieltä monen muun kanssa siitä, että Eddie Redmayne sopi erinomaisesti Liskoksi. Lisko oli todella hellyyttävä ja kaiken kaikkiaan miellyttävän oloinen persoona.

Lainaus
Eddie on lahjakas näyttelikä ja hän herättu hahmonsa henkiin upealla tavalla. Olikohan Graham Norton Show missä hän kuvaili sitä kuinka loi hahmolle mm. oman kävelytyylin, tosi mielenkiintoista kuulla hänen ajatuksiaan.
Kiinnostavaa kuulla! Kiinnitinkin huomiota Liskon kävelytyyliin, sillä hän käveli monessa kohtaa jalkaterät huomattavassa ulkokierrossa. Mietin, että onko kyseessä Eddie Redmaynen oma tapa kävellä, mutta hän siis kehitti tuon kävelytyylin rooliaan varten. Havainnoin työkseni ihmisten tapoja liikkua, joten tällaisiin yksityiskohtiin tulee tahtomattaankin kiinnitettyä huomiota myös elokuvissa. :D
« Viimeksi muokattu: 08.03.2017 22:09:23 kirjoittanut pilami »

Jäälintu

  • ***
  • Viestejä: 34
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #35 : 16.03.2017 12:34:13 »
Hm, taidanpa itsekin kirjoitella omat kokemukset ja fiilikset leffasta, vaikka sen katsomisesta onkin jo kulunut tovin verran aikaa :D Eli joo, spoilereita elokuvasta ja myös vähän siitä poistetuista kohtauksista.

Itse tykkäsin ihan hirmuisesti, kävin katsomassa sen kahdesti enkä jaksa odottaa, että saan ostaa omaksi. Taikaolennot ja suurin osa hahmoista olivat aivan ihania, ja oli tosi kiva päästä takaisin tuttuun taikamaailmaan, vaikka oltiinkin täysin eri maassa kuin ennen. :D Eddie Redmayne on täydellinen Lisko! Kaikki ne maneerit, vähän hermostunut käytös ja erikoisuudet tekevät hahmosta tosi todellisen ja symppiksen tuntuisen, enkä mä vain voi olla tykkäämättä hänestä. Ennen tätä elokuvaa en oikein tykännyt Eddiestä, ja olin pitkään vähän nääh-fiiliksillä kun ekan kerran kuulin että hän näyttelisi Liskoa, mutta kyllä vaan mies yllätti minut erittäin positiivisesti. Ei se sitä Oscaria ihan turhaan voittanut, myönnettäköön... :D

Jostakin olen lukenut, että seuraava elokuva sijoittuisi ainakin osittain Ranskaan (muistaakseni Pariisiin) ja noin kymmenen (?) vuotta tämän ensimmäisen jälkeen, mutta en ole ihan varma miten luotettavaa tietoa tuo sitten on. Joten maailmankiertoa on todennäköisesti luvassa, toivon ainakin. Olisi tosiaan mahtava päästä näkemään eri maiden taikakulttuureita ja miten ne eroavat Iso-Britannian ja Amerikan taikuuksista. :D Itse en ole käynyt katsomassa joten en tiedä pitääkö paikkaansa tämäkään, mutta nähtävästi Rowling on käynyt lisäämässä Pottermoreen tietoa viidestä taikakoulusta ympäri maailmaa (Ranska, Norja, Uganda, USA, Japani). Mahdollisia tapahtumapaikkoja seuraaville elokuville?

Lainaus
Toiseksi, mitähän Credencelle tapahtui lopussa? Vaikutti siltä, että aurorit tappoivat hänet, mutta sitten kuitenkin pieni "palanen" obscuuria näytti lähtevän lopussa karkuun.
Tämä pohditutti minuakin. Wikipedian mukaan Ezra Miller on kiinnitetty seuraavaan elokuvaan, joten sen perusteella voisi veikata, että Credence eli Valio tulisi vielä esiintymään sarjassa...

Youtubesta voi tietääkseni löytää elokuvasta poistetut/leikatut kohtaukset, joissa näytetään että Credence tosiaankin selviää aurorien hyökkäyksestä hengissä, joten hänet nähdään varmasti myöhemminkin. :) Toivottavasti ainakin, pidän hahmosta, koska hän vaikuttaa niin monipuoliselta, konfliktoituneelta ja mielenkiintoiselta henkilönä. Ezra Miller oli kyllä mainio valinta Credencen rooliin. Poistetuissa kohtauksissa on myös muuta jännää, kuten Jacobin naisystävä ja Ilvermornyn koulun laulu.

Lainaus
Minusta Queenie oli aivan ihastuttava hahmo, samoin kuin Jacob.

Tästä olen ihan samaa mieltä! Queenie oli jotenkin vaan niin ihana, ja Jacob tosi symppis ja hassu, ei heistä voinut olla pitämättä ;D Ja yhdessä he ovat niin suloisia! Tästä aiheesta kävin siskoni kanssa pienen väittelyn sen jälkeen, kun olimme käyneet ensi-illassa katsomassa leffan, kun sisko tykkäsi enemmän Tinasta ja piti Queenieta ärsyttävänä, kun itsellä on täysin toisin päin :'D En tiedä tarkalleen miksi, mutta en tykännyt Tinan hahmosta ollenkaan, en sitten yhtään. Jotenkin tuli vain sellainen fiilis, että hän on tiellä, roikkuu vain mukana ja aiheuttaa ongelmia jotka Lisko ja Jacob ja Queenie saavat sitten korjata. Toivottavasti tykästyn häneen paremmin tulevissa leffoista, koska mä haluan oppia pitämään Tinasta. Vielä en ole siinä onnistunut.

En tiedä muista, mutta itselleni tuli täytenä yllätyksenä että Johnny Deppin Grindelwald nähtiin jo ensimmäisessä osassa. Kyllähän niitä vihjeitä ammennettiin katsojalle koko leffan ajan, mutta jotenkin missasin ne kaikki (hölmönä vain ihmettelin että mitäs hittoa tuolla on Kuoleman varjelukset -koru :D) ja sitten kun hän siitä lopussa ilmestyi, olin ihan kuin puulla päähän kalautettu. Olin odottanut häntä vasta kakkoseen! Noh, eipä tuo mitään, tosin Colin Farrellia olisin voinut katsella tovin pidempäänkin... ;D

Elfmaiden

  • ***
  • Viestejä: 1 223
  • haaveilija
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #36 : 19.03.2017 00:21:03 »
Kiinnostavaa luettavaa täällä!

Jäälintu:
Lainaus
Taikaolennot ja suurin osa hahmoista olivat aivan ihania, ja oli tosi kiva päästä takaisin tuttuun taikamaailmaan, vaikka oltiinkin täysin eri maassa kuin ennen. :D Eddie Redmayne on täydellinen Lisko! Kaikki ne maneerit, vähän hermostunut käytös ja erikoisuudet tekevät hahmosta tosi todellisen ja symppiksen tuntuisen, enkä mä vain voi olla tykkäämättä hänestä.
Olen erittäin samaa mieltä! Kiitos myös vinkistä, että poistettuja kohtauksia löytyy Youtubesta. Ainakin jokin kohtaus vilahti trailerilla, mutta puuttui elokuvasta, ja sellaiset jäävät aina harmittamaan...

Tämä täytyy päästä näkemään uudelleen, ainakin sitten joskus tallenteena... Mielenkiinnolla odotan myös tulevia jatko-osia, ihanaa että niitä on luvassa!
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

maigaro

  • ***
  • Viestejä: 375
  • ava by raitakarkki
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #37 : 14.04.2017 20:11:43 »
Oletteko kuulleet, että Dumbledorea esittää seuraavassa elokuvassa Jude Law. Mitä mieltä olette? Itse olen nähnyt hänet yhdessä elokuvassa, joten en osaa sanoa mitään. Toivottavasti hänen suorituksensa olisi ainakin parempi kuin Deppin.

Harmittaa kun dvd:llä Letan nimi on muutettu joksikin muuksi (en muista nyt mikä se oli) kun leffateatterissa se oli Leta :o

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #38 : 14.04.2017 20:32:25 »
Pakko tulla nyt kysymään mikä Deppin roolisuorituksessa mättää? Sillähän ei ollut juuri ollenkaan ruutuaikaa. ;D

Ärsyttää, kun Deppiä mollataan ja se ei ole vielä päässyt edes kunnolla näyttelemään hahmoa. Kauheasti törmännyt arvosteluun sitä kohtaan. Itse en osaa sanoa vielä juuta enkä jaata. Seuraavat elokuvat paljastanee enemmän.

Jude Law on hyvä näyttelijä. Siitä en osaa vielä mielipidettä sanoa, kuinka istuu Dumbledoren rooliin. Vielä mietityttää Deppikin, vaikka kyse ei olekaan näyttelijän lahjoista, vaan enemmänkin siitä lähdetäänkö Grindelwaldia kauppaamaan Jack Sparrowmaisena...


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #39 : 14.04.2017 22:48:08 »
Oih, rakastan Jude Lawia (tai no ainakin silloin nuorena se oli oikea unelma!) ja on taas yksi syy lisää odottaa seuraavaa elokuvaa. Mutta se, miten mies istuu Dumbledoren rooliin, hmmm... No, se nähdään sitten. Emmehän me ole vielä nähneet nuorta Albusta missään aiemmin. Annetaan miehelle tilaisuus.

Itse luulisin, että arvostelu Deppin suhteen on osin sitäkin, että Gellertin piti olla erityisen hauskannäköinen, eloisa nuori mies. Minusta tuo elokuvassa nähty ei paljon siihen kuvaukseen istunut. Varsinaista näyttelemistähän tuossa ei paljon kerinnyt olemaankaan.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~