Kirjoittaja Aihe: Ihmeotukset (Fantastic Beasts)-elokuvat  (Luettu 61842 kertaa)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Ihmeotukset (Fantastic Beasts)-elokuvat
« : 15.11.2016 12:51:31 »
Ajattelin, että nyt viimeistään on aika tälle topicille!

Ensimmäinen elokuva, Ihmeotukset ja niiden olinpaikat (Fantastic Beasts and where to find them), vie meidät kymmeniä vuosia taaksepäin Harry Potterin aikakaudesta. Tapahtumat sijoittuvat siis tuttuun velhomaailmaan, mutta vuoteen 1926. Taikaeläintutkija Lisko Scamander on saanut juuri päätöksensä tutkimuksensa ja pysähtyy New Yorkiin, missä tuleekin erinäisiä ongelmia matkaan ja salkullinen ihmeotuksia pääsee karkuun. Liskon roolissa nähdään Eddie Redmayne ja IMDb kertoo roolituksesta ja elokuvasta lisää.

Ensimmäinen elokuva on tulossa 2016 eli tänä vuonna ja Suomen erikoisnäytös esitetään jo 15.11. ensi-illan ollessa 23.11. Muiden elokuvasarjan osien on arvioitu ilmestyvän 2018 ja 2020. Myös neljännestä ja viidennestä osasta on ollut puhetta.

Ensimmäinen elokuva ilmestyi 2016 ja seuraava elokuva nähdään 2018 (Fantastic Beasts: Crimes of Grindelwald). Myös näiden jatko-osista on ollut puhetta, jopa yhteensä viiteen elokuvaan asti. Kolmatta elokuvaa on kaavailtu ilmestyväksi 2020.

Elokuvissa tullaan näkemään aikakausi, jolla Gellert Grindelwald (Johnny Depp) eli ja mukana on myös Albus Dumbledore (Jude Law), joka on tuttu aiemmista Harry Pottereista. Tällä kertaa tosin huomattavasti nuorempana.

Oletko nähnyt elokuvat, mitä mieltä olit? Odotatko seuraavaa osaa? Näyttelijät - loisto suoritus vai suuri floppi? Kerro mielipiteesi ja pohdi, mikä menikään hyvin ja mikä metsään! Ennen kaikkea, astu uudelleen ihmeelliseen taikamaailmaan! Uusien leffojen ilmestyessä on tärkeää muistaa spoilerit, jotka voit merkitä koodilla:

Koodia: [Valitse]
[color=red]Spoiler![/color] [size=4pt]Ei pilata muiden jännitystä! Tähän siis tekstisi.[/size]
Ensimmäisen elokuvan spoilervaroitusten pakollisuus loppui tammikuussa 2017. Muistathan kuitenkin spoilerit taas seuraavassa elokuvassa!

Nautinnollisia keskusteluhetkiä Ihmeotusten ihmeellisestä maailmasta!

« Viimeksi muokattu: 01.04.2022 11:51:42 kirjoittanut flawless »


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Karma91

  • Sassmonster
  • ***
  • Viestejä: 415
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #1 : 15.11.2016 13:16:13 »
Tänään menossa katsomaan. Oikeastaan vähän vahingossa, kun itse en ollut tehnyt mitään suunnitelmia leffan suhteen, mutta olin viime viikon töissä Hesassa ja pihinä punkkasin porukoila, kun en viitsinyt joka päivä maksaa 20+ euroa juna ja bussilipuista. Sisko oli kovasti hinkunut sinne ja äiti sitten päätyi kyseleen multakin, että tahdonko mennä, kun vapaita paikkoja oli vielä.

Mitään suurempia ennakko-odotuksia minulla ei ole leffan suhteen, mutta traileri on näyttänyt hyvältä ja on kiva päästä palailemaan Potter-maailmaan vuosien tauon jälkeen. Plus Eddie Redmayne on hot, eli sen naamaa kattelee mielellään kolme tuntia <3

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #2 : 15.11.2016 13:48:02 »
Minäkin olen menossa tänään katsomaan. Kiitos äitin, joka sponsoroin tämän mahdollisuuden, kun itsestä pankkiryöstö alkoi kuulostaa ihan hyvinkin mahdolliselta ratkaisulta. ;D

Odotuksia on pilvinpimein, kun odotan jotain uskomatonta. Sitä taianomaistafiilistä, Eddien loistavaa roolisuoritusta, upeasti toteutettuja ihmeotuksia. Lisko on kiehtonut minua siitä lähtien, kun sen nimi tuli esiin kirjasarjassa ja velhokortissa Harry Potter ja Viisasten kivi-pelissä (Playstation 1:llä). Kivaa päästä näkemään nimenomaan taikaolentoihin keskittynyt leffa, kun ne on aina kiehtonut ja niistä on aina halunnut kuulla lisää. Ja komppaan ehdottomasti, että Eddie on aika ihana. Enemmän kyllä pärstän sijaan annan painoarvoa näyttelijän kyvyille. Omaan tietoisuuteeni mies nousi suhteellisen vähän aikaa sitten, mutta heti huomattuani on kyllä annettava painoarvoa miehen taidoille. Jäin katkeraksi siitä, että Oscaria ei tänä vuonna sinne suunnalle tipahtanut. Oli paljon hyviä vastaehdokkaita, mutta olisin silti kallistunut Eddien puoleen. Kaikkien näiden vuosien jälkeen Leonardon piti sitten se pysti viedä... Olisi vaan vielä odotellut omaansa. :D

Trailerit on näyttäneet hyviltä. Ainoa, mikä särkee silmiäni on tuo ei-tai, joka on käännös amerikkalaiselle jästivastineelle. No-maj vai mikä se olikaan ehkä vielä menisi hampaita purren, mutta ei-taik ei mene kyllä sitten millään. "Hei, ovatpa nämä ei-tait hullunkurisia!"... Joo ei. Toivon, että sanaa käytetään mahdollisimman vähän ja ainakin muut käännökset olisivat silmiä hiveleviä. Nyt, kun kuitenkin mukana on paljon erilasia taikaotuksiakin hyvää käännöstyötä varmasti tarvitaan.


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 164
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #3 : 15.11.2016 14:41:01 »
Minäkin odotan tätä kovasti ja äitikin jo kyseli, että lähdenkö sen kanssa joku päivä tämän kattomaan :D Vielä ei ole lyöty lukkoon päivää, mutta olisi hauskaa mennä mahdollisimman pian, ettei ehdi kuulla kaikkea elokuvasta jo ennen sen näkemistä.

Eddie Redmaynesta tykkään minäkin ja se sopii hyvin velhoa esittämään. Muuten en edes tiedä, että keitä tässä leffassa näyttelee tai mitä hahmoja elokuvassa ylipäätään on mukana Liskon lisäksi. Tätä on myyty niin paljon sillä, että tämä perustuu Potterin maailmaan, että on jäänyt tosi hämäräksi, mikä tässä oikeastaan on homman nimi. Pakko sanoa, että oon vähän skeptinen viiden leffan toimivuudesta. En tiedä yhtään, mitä ne meinaavat käsitellä seuraavissa elokuvissa ja käydäänkö läpi vain Liskon tarinaa vai myös jotain muuta. Usein kuitenkin noin paljon venyttäessä loppuu ideat kesken ja leffoista tulee pitkäveteisiä. Toivottavasti niillä on kuitenkin jotain hauskaa hihassa jatko-osia varten, jotta nekin ovat kiinnostavia.

Lainaus käyttäjältä: Odo
Ainoa, mikä särkee silmiäni on tuo ei-tai, joka on käännös amerikkalaiselle jästivastineelle. No-maj vai mikä se olikaan ehkä vielä menisi hampaita purren, mutta ei-taik ei mene kyllä sitten millään. "Hei, ovatpa nämä ei-tait hullunkurisia!"... Joo ei. Toivon, että sanaa käytetään mahdollisimman vähän ja ainakin muut käännökset olisivat silmiä hiveleviä. Nyt, kun kuitenkin mukana on paljon erilasia taikaotuksiakin hyvää käännöstyötä varmasti tarvitaan.

On kyllä tökerön oloinen käännös. Yritin ihan googlata, että kuka tämän leffan on kääntänyt, mutta ei löytynyt tietoa. Kapari-Jatta kääntää tästä kirjana ilmestyvän elokuvakäsikirjoituksen, mutta koska hän ei ole av-kääntäjä, niin itse leffan kääntää varmaan joku muu. En sitten tiedä, onko Kapari-Jatta ollut ideoimassa näitä käännöksiä, mutta musta sillä pitäisi kyllä ehdottomasti olla etuoikeus kaiken Pottereihin liittyvän kääntämiseen, koska Pottereiden käännökset on mielettömän upeita ja olisi kiva, että sama laatu säilyisi myös muissa samaan maailmaan liittyvissä teoksissa. Ja kuten Odo sanoi, "ei-taik" ei taivu mitenkään järkevästi ja sitä on tosi hankala käyttää, koska ei se yhtään istu suomeen. Englanniksi tuollaiset sanat on niin paljon järkevämpiä, kun niitä ei tarvitse taivuttaa. On tuo englanninkielinenkin termikin vähän hassu. Miksi britit on kehittänyt ihan oman termin ei-taikoville ihmisille, mutta jenkit sanoo vain "ei taikaa".

Minä pieni pessimisti onnistun aina löytämään kaikesta valitettavaa, mutta odotan silti oikeasti tätä tosi positiivisella fiiliksellä! Vaikka tämä liittyy Potter-universumiin, tässä on kuitenkin ihan oma miljöönsä ja tosi mielenkiintoista päästä näkemään taikuutta toisella mantereella. Ihmeotukset on myös kiehtovia ja hauska nähdä, mitä kaikkea ovat saaneet leffaan mukaan. Koska nykypäivänä saadaan luotua vaikka mitä upeaa tietokoneella, odotan kyllä kaikin puolin visuaalisesti upeaa kokemusta.

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #4 : 15.11.2016 15:02:18 »
Lainaus
Kapari-Jatta kääntää tästä kirjana ilmestyvän elokuvakäsikirjoituksen
MITÄ :D Tuleeko tästä joku elokuvakäsikirjoitus kirjana, ei hitto XDDD

Katselin traileria ja ihastuin siihen englanninkieliseen jästiin (kirjoitetaanko se siis no-maj?). Mun mielestä se kuvasti tosi hyvin jenkkien logiikkaa: ihminen ei taio, no magic, ja sitten väännetään tuollainen. Mun mielestä sen lausuminen kuulosti vähän nomadilta, eli siis joltain kansalta, joten oli ihan järkevää, että jästejä kutsutaan sellaisiksi. Mutta suomennos... ei herranen aika.

Joo, odotan kauhulla sitä, että tästä on tulossa monta leffaa. Enkä oikein osaa sanoa, mitä odotan itse elokuvalta. Pitää varmaan kuitenkin mennä katsomaan se jossain vaiheessa, vaikka en usko saavani ketään seuraksi, joten pitäisi ylittää henkinen "yksin leffaan" -kynnys :D
Never regret something that once made you smile.

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #5 : 15.11.2016 20:41:54 »
Lainaus
Kapari-Jatta kääntää tästä kirjana ilmestyvän elokuvakäsikirjoituksen
MITÄ :D Tuleeko tästä joku elokuvakäsikirjoitus kirjana, ei hitto XDDD
Niinpä MITÄ, siis oikeastiko siitä tulee kirjakin! Olen seurannut leffaa satunnaisesti ja olen ehdottomasti menossa sitä ensi vuonna katsomaan, mutta että vielä näytelmäkäsikirjoituskin julkaistaan... Kuulostaa rahastukselta, samoin kuin se, että tästä nyt runnotaan viisi leffaa.

Mitäs ihmiset on mieltä siitä, että Johnny Depp on valittu Grindelwaldin rooliin jotain tulevaa leffaa varten? Ilmeisesti siis ainakin Grindelwaldista tulee lisää tietoa, ehkä jopa mahdollisesti myös hänen suhteestaan Dumbledoreen. Vähän kyllä jänskättää, että mitä tästä oikein tulee: pilataanko koko maailma venyttämällä sitä liikaa, vai tuleeko tästä hyvä rikas lisä rakastamaamme maailmaan? Itse en ole hirveän innoissani Johnny Deppistä, koska no, varsin vanha näyttelijä näyttelemässä oletettavasti varsin nuorta henkilöä. En tykännyt mm. Gary Oldmanistakaan Siriuksena, ja Alan Rickmanista pääsin yli vain siksi, että se oli niin täydellinen Severus.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 164
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #6 : 15.11.2016 21:28:39 »
Lainaus
Kapari-Jatta kääntää tästä kirjana ilmestyvän elokuvakäsikirjoituksen
MITÄ :D Tuleeko tästä joku elokuvakäsikirjoitus kirjana, ei hitto XDDD
Niinpä MITÄ, siis oikeastiko siitä tulee kirjakin! Olen seurannut leffaa satunnaisesti ja olen ehdottomasti menossa sitä ensi vuonna katsomaan, mutta että vielä näytelmäkäsikirjoituskin julkaistaan... Kuulostaa rahastukselta, samoin kuin se, että tästä nyt runnotaan viisi leffaa.

Pitää nyhtää faneilta kaikki rahat pois, kun on mahdollista :D Ei se nyt mua häiritse, jos joku käsikirjoitus julkaistaan, en sitä kuitenkaan ole hankkimassa, Mutta leffojen jakaminen sataan osaan ärsyttää, koska niistä nauttisi enemmän tiiviinä yhtenäisenä pakettina. Kuoleman varjelusten tai viimeisen Nälkäpelin jakaminen kahtia ei toiminut ja ärsyttävää, että moneen osaan jakaminen on nykyisin muodissa. Myöntäisivät edes, että kyse on vain rahasta, niin en olisi niin närkästynyt :D

Johnny Deppistä Grindelwaldina en ollutkaan kuullut, mutta hieman oudon kuuloinen valinta. Tykkään Johnny Deppistä tosi paljon, mutta se ei mielestäni sovi tähän rooliin. Ainakin oma kuvani Grindelwaldista on aika erilainen. Toivoisin myös tosi kovasti, että Grindelwaldin ja Dumbledoren romanttista suhdetta tuotasiin esiin, eikä esitettäisi vain ystävyyssuhteena. Näitä asioita turhan usein lakaistaan maton alle, mutta toivottavasti tämä on poikkeus.

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #7 : 15.11.2016 23:36:20 »
Olen koettanut pitää itseni tästä mahdollisimman kaukana siksi, etten kehittäisi suuria ennakko-odotuksia ja todennäköisemmin yllättyisin positiivisesti. Niinpä olen ihan pihalla siitä, mitä tässä kenties tapahtuu, joten kaikki tulee olemaan enempi vähempi yllätystä jo juonenkin osalta. ;)

Toisaalta tuollaisiin asioihin kuin "ei-tai" ( ::) ) on ehkä ihan hyvä ennakkovirittäytyä, niin ei ärsyynny kesken elokuvan. Pitää varmaan vain ajatella, että kyseessä on eri maa, eri sanasto ja myös eri aika, kuin mihin on tottunut.

En ole koskaan ollut mikään kovin suuri taikaolentojen fani sinänsä, ja sitäkin aikoinaan julkaistua Taikaeläimet-kirjaa olen vain vähän selannut, en ostanut itselle. Mutta jos ne on toteutettu hyvin, niin ehkäpä elokuvasta tulee oikein veikeä. Sarjan mahdollisesta tulevasta lisäpituudesta yllätyin kun siitä jostakin luin, jotenkin ajattelin vain, että ehkäpä ne siitä sen trilogian saavat aikaan. Tuossa on siis oltava jotenkin laajempi juoni takana, että se kantaa pidemmälle.

Se vähän harmittaa, että taas tarjotaan käsikirjoitusta, mikä on helppo vain nopsaan laittaa printtauskuntoon leffakuvilla höystettynä ja rahaa tulee... Olisin toivonut kunnollista kirjasarjaa (vaikka epäilinkin että turha odottaa moista).
« Viimeksi muokattu: 15.11.2016 23:51:06 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Korpinkutri

  • ***
  • Viestejä: 37
    • you promised me a story
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #8 : 16.11.2016 02:34:26 »
Johnny Deppistä Grindelwaldina en ollutkaan kuullut, mutta hieman oudon kuuloinen valinta. Tykkään Johnny Deppistä tosi paljon, mutta se ei mielestäni sovi tähän rooliin. Ainakin oma kuvani Grindelwaldista on aika erilainen. Toivoisin myös tosi kovasti, että Grindelwaldin ja Dumbledoren romanttista suhdetta tuotasiin esiin, eikä esitettäisi vain ystävyyssuhteena. Näitä asioita turhan usein lakaistaan maton alle, mutta toivottavasti tämä on poikkeus.
Mulla on Deppistä vähän samanlaiset fiilikset, vaikka se onkin erinomainen näyttelijä ja näin niin jotenkin vaikea kuvitella sitä Grindelwaldin rooliin. Olisin odottanut jotakuta nuorempaa, jos kerran nuori Dumbledorekin tullaan näkemään tulevissa leffoissa. Minäkin toivon että noiden kahden suhdetta tultaisiin edes jollain lailla käsittelemään, eikä piiloteltaisi just sitä romanttista puolta.

En oikein yhtään tiedä mitä odottaa, olen jo ylenpalttista hehkutusta leffasta nähnyt niiltä, jotka kävivät ennakkoon katsomassa. Potter-leffoista en ole koskaan tykännyt, joten hieman huolettaa, onko tämäkään sitten yhtään hyvä. Toisaalta nyt on se hyvä puoli ettei ole kirjaa mihin verrata : D En edes tiedä ihmeotuksista saati leffan hahmoista etukäteen oikeastaan mitään. Viisi jatko-osaa kuulostaa todella paljolta ja jotenkin epäilen pysyykö paketti kasassa ja kiinnostavana sinne asti, mutta aika näyttää.


maigaro

  • ***
  • Viestejä: 375
  • ava by raitakarkki
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #9 : 16.11.2016 14:14:27 »
Odotan tämän elokuvan näkemistä aika innoissani, mutta mitään odotuksia mulla ei ole. Tykkään että tässä seikkaillaan Amerikassa, koska se tuo jotain uutta tähänkin hommaan. Englannin/Euroopan taikahommat on oikeastaan jo nähty joten hyvä että viedään uudelle mantereelle.

En ole ihan vakuuttunut siitä kannattaako näitä elokuvia tehdä viisi niinkuin Rowling on sanonut. Tuntuu aika hassulta että tarinaa riitäisi viiden elokuvan verran, ilman että se lässähtää jossain kohdin. Mutta saa nähdä mitä tapahtuu :D Kun mä luin, vissin Suomalaisen kirjakaupan sivuilta, että Ihmeotuksista tulee kirja niin aattelin että sillä tarkotettiin uutta erää niitä Harryn koulukirjoja eikä elokuva käsikirjaa.

Sarveiskalvo

  • ***
  • Viestejä: 177
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #10 : 16.11.2016 14:32:35 »
Aion ehdottomasti mennä katsomaan! Myönnän, että olen jokseenkin epäluuloinen leffojen (varsinkaan näin monen) toimivuuden suhteen, enkä odota lähellekään samanlaista ylitsepursuavaa fiilistä kuin Potterien kohdalla. Kuitenkin taikaolennoista olen innoissani ja mielestäni niiden tuominen elokuviin on hauskaa, joten hyvillä mielin menen kyllä elokuvan vielä katsomaan. Ja onhan siellä toki se Eddie Redmayne, mmm ~

Siitä olen kyllä iloinen, että tämä elokuvasarja ei koske varsinaisia Pottereita samalla tavalla kuin vaikkapa jo mainittu Cursed Child. Eri maa, eri aikakausi ja eri hahmot tuovat leffoihin eroa Pottereista, ja sitä kaipaankin. Mieluummin ihan uusi tarina, kuin loputon jatkumo Harry Potterin ihmeteoille ja oudosti nimetyille lapsille. :D

Grindelwaldiin liittyvä leffa on minulle ihan uusi tieto, mutta hyvin mieluinen sellainen! Olen jo vuosikausia jankannut kavereilleni, miten en kaipaa enempää tarinoita Harrysta ystävineen, vaan haluaisin eritoten saada tietää enemmän Dumbledoren menneisyydestä. Minäkin toivon ehdottomasti, että Dumbledoren ja Grindelwaldin suhdetta uskallettaisiin käsitellä myös romanttiselta kannalta. Johnny Depp on yksi suosikkinäyttelijöitäni, mutta en kyllä itsekään häntä olisi Grindelwaldin rooliin valinnut, vaan mieluummin jonkun nuoremman ja vähemmän tunnetun näyttelijän. Noh, kaikkea ei kai voi saada.
"I'm surrounded by idiots." - Scar

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #11 : 16.11.2016 14:45:56 »
Leffan kävin eilen katsomassa ja lyhyesti kyllä tykkäsin! Oli oikein näyttävä ja hauska elokuva ja odotan mielelläni jatkoa. Spoilerillista viestiä tulossa myöhemmin, mutta nyt halusin jakaa vain yleisfiilikset. :)

Pidin aikakaudesta ja uusista hahmoista. Lisko oli todella mahtava ja Eddie sopi täydellisesti rooliinsa. Ezra Miller oli myös näyttelijäkaartissa kiva lisä. Taikaotukset oli toteutettu myös hienosti. Hieman minua vaan harmittaa, että mulla ei jäänyt taikaotusten nimet mieleen. Ei sitten millään... Kai kun ne tuli vain mainituiksi ja piti keskittyä niin moneen muuhunkin juttuun. Poikkeuksena tietysti ne, jotka olivat jo entuudestaan tuttuja. Leffa oli hauska, mutta vakava ja kuten täällä on puhuttu niin positiivinen yllätys on se, että tapahtumat todella sijoittuvat Grindelwaldin aikaan. En edes tullut ajatelleeksi Ihmeotuksien yhteydessä, että tosiaan 1926 on kuitenkin Grindelwaldin aikakautta ja mielestäni se tuli leffassa hyvin esille. Paljon enemmän kuin odotin ja se on ehdottomasti plussaa.

Ihmettelen kyllä, miksi monet olisi halunneet Grindelwaldin näyttelijästä nuoremman? Joo onhan Johnny Deppillä ikää, mutta eihän millekään vanhukselle näytä. Huomauttaisin myös sen, että Grinderwald on ollut 1926 yli neljäkymppinen, 43-vuotias, että mielestäni iän puolesta Depp ei ole yhtään huono valinta (kymmenen vuoden ikäero joo, mutta kuten sanoin, Depp ei näytä vanhukselta). Tosin muuten kyllä mietityttää hieman, vaikka näyttelijä kuuluukin ehdottomasti omiin suosikkeihini. Jotenkin en osaa yhdistää Deppiä ja Grindelwaldia toisiinsa. Saa nähdä, mitä tulee.

Spoiler! Grindelwald esiintyy itseasiassa jo tässä leffassa. Yllätyin siitä, miten Ihmeotukset napattiin jo ensimmäisessä leffassa ja näyttää sille, että sarja keskittyy nimenomaan Grindelwaldiin - nimi on siis hyvinkin harhaanjohtava tällä elokuvasarjalla, jos nyt oikein käsitin. Depp ei näytä mielestäni Grindelwaldilta, mutta uskon että asiaan tulee totuttua. Pitää pohtia vielä lisää tätä paremmalla aikaa.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2016 14:48:03 kirjoittanut Odo »


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #12 : 16.11.2016 16:03:05 »
Alkaahan se Johnnykin jo vähitellen saada ikää. Toivotaan että ainakin nuoren Gellertin kohdalle on otettu joku sopivamman ikäinen näyttelijä. Myös tuo hieman hämää, kun velhojen elinikä on niin pitkä. Enemmän minua häiritsee se, että on valittu niin megatunnettu näyttelijä, mutta tottahan sellaisella saadaan lisää porukkaa teatteriin elokuvaa katsomaan, kun sinne menevät Potter-fanien lisäksi myös Depp-fanit, jotka eivät sinänsä velhomaailmasta välttämättä edes piittaa.

20-luku oli kaunista aikaa, toivottavasti se näkyy hyvin elokuvassa. Tätä odotan toiveikkaana. :) 

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #13 : 16.11.2016 16:46:46 »
Mä ihmettelen tätä ikuista vinkumista iästä ja siitä, että näyttelijät on rooleihin liian vanhoja ja blaa blaa blaa. Varmaan tuollaisen ikävinkunan takia televisiosta ja elokuvista on kovasti yritetty hävittää kaikki, jotka näyttää vähänkään keski-ikäisiltä ja televisio on muutenkin hirveän ikärasistinen, muttei tarvitse ihmetellä miksi, kun lukee tätäkin topicia. Liian vanha, liian vanha, liian vanha. Kaikki ajatellaan jostain syystä nuorelle yleisölle ja se nuori yleisö niin kuin täälläkin näemmä vinkuu sitä ikää. Mä toivon, että siinä vaiheessa kun teidät itsenne sysätään syrjään liian vanhoina vaikkapa töistänne, koska on niin saamarin seksikästä olla nuori ja vanha ei voi olla seksikäs, te vähän ajattelette mistä vingutte. Mieluummin tietysti vähän aikaisemmin, mutten elättele toiveita, että kukaan ajattelee muuta kuin itseään. Valitettavasti silläkin, mistä vinkuu median ja leffojen suhteen on kauaskantoisia seurauksia ja ikärasismi on nykyään ihan helvetin yleistä. Katsokaa vaan, että telkkarissa saa olla ja miten useimmat ohjelmat on kokeneet nuorennusleikkauksen.  ;D

Sori, aion puhua leffasta, mutta mulla meni siihenkin maku ihan niin kuin aikoinaan siihen saamarin vinkumiseen siitä, että Potter-hahmoista tehtiin liian vanhoja. Olisivat saaneet tehdä vielä vanhempia. ::)

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #14 : 20.11.2016 13:54:16 »
Tällainen väli-ilmoitus, että spoilerivaroituksia on käytettävä Ihmeotusten (ja samoin myös Kirottu lapsi) kohdalla tammikuun 2017 loppuun asti. Sen jälkeen saa keskustella vapaasti ilman spoilerivaroituksia, mutta annetaan hetkeksi kaikille mahdollisuus tutustua teokseen itse ilman vaaraa spoilaantumisesta. Lisäilen tämän asian vielä aloitusviestiinkin tarkennukseksi! :)



Lainaus
Mä ihmettelen tätä ikuista vinkumista iästä ja siitä, että näyttelijät on rooleihin liian vanhoja ja blaa blaa blaa. Varmaan tuollaisen ikävinkunan takia televisiosta ja elokuvista on kovasti yritetty hävittää kaikki, jotka näyttää vähänkään keski-ikäisiltä ja televisio on muutenkin hirveän ikärasistinen, muttei tarvitse ihmetellä miksi, kun lukee tätäkin topicia. Liian vanha, liian vanha, liian vanha. Kaikki ajatellaan jostain syystä nuorelle yleisölle ja se nuori yleisö niin kuin täälläkin näemmä vinkuu sitä ikää.
Ymmärrän sun pointin, mutta kyse on kuitenkin siitä, että näyttelijän ulkoisen habituksen tulisi fanien mielestä vastata heidän mielikuvaansa hahmosta, ja jos näyttelijä on vaikka liian vanhan näköinen tai jollakin muulla miljoonalla mahdollisella tavalla "väärän" näköinen verrattuna omiin mielikuviin niin toki siitä kitistään, oli se asia sitten mikä tahansa. Ainahan casting aiheuttaa ajatuksia ja puhetta ja osin myös nurinaa, koska aina löytyy joku jonka mielestä näyttelijä ei yhtään näytä hahmolta. Radcliffen silmien väärä väri on ihan yhtä validi nurina kuin jonkun näyttelijän väärä ikä. Ikä vaikuttaa ulkonäköön ja ulkonäön mätsääminen hahmon kuviteltuun tai kuvailtuun ulkonäköön on faneille tärkeää, koska halutaan että rakas hahmo näyttää valkokankaalla oikeanlaiselta. Eikä siinä ole mitään pahaa.

Plus tämä toimii toisinkin päin. Monesti nuoria hahmoja (esim. yläkoulu- tai lukioikäisiä) näyttelemään valitaan reilusti päälle kaksikymppisiä näyttelijöitä, jotka ovat ihan liian vanhoja näyttelemään realistisesti tuon ikäisiä. Mutta ei yleisö halua katsoa 13-vuotiaita vaan 23-vuotiaita. Telkkarissa yläasteikäiset sekstailee, roinaa, dokaa ja näyttää kymmenen vuotta vanhemmilta, koska se kiinnostaa katsojia enemmän kuin realistinen yläasteikäisen lapsen elämä. Samalla lailla siis "sorsitaan" nuorempiakin, koska nuoria näyttelemään palkataan aikuisia ihmisiä.

bannu by Ingrid

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #15 : 24.11.2016 07:13:33 »
Kävin eilen katsomassa leffan. Pidin ulkoasusta ja roolituksista suurimmaksi osaksi, mutta sitten tuo suurin keskustelunaihe kai täälläkin:

Spoiler! Grindelwaldissa minus ei jäänyt häiritsemään ikä vaan kansalaisuus! En tiennyt etukäteen, että Depp on leffassa, niin sinänsä oli kiva yllättyä. Mielestäni Grindelwaldin pitäisi kuitenkin olla saksalainen. Mutta no, Hollywood tekee usein näin. Oma mielikuva on vain niin vahva siitä, että Grindelwald on velhojen vastine Hitlerille, näin karkeasti sanottuna.

Juoni ei ollut kovin kummoinen tai yllättävä. Aikakausi, miljöö ja yksityiskohdat (joista koostui taianomainen tunnelma) kiinnostivat itse tarinalinjaa enemmän. Haisku oli niin söpö että!
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #16 : 24.11.2016 11:50:58 »
Spoiler! Grindelwaldissa minus ei jäänyt häiritsemään ikä vaan kansalaisuus! En tiennyt etukäteen, että Depp on leffassa, niin sinänsä oli kiva yllättyä. Mielestäni Grindelwaldin pitäisi kuitenkin olla saksalainen. Mutta no, Hollywood tekee usein näin. Oma mielikuva on vain niin vahva siitä, että Grindelwald on velhojen vastine Hitlerille, näin karkeasti sanottuna.
Spoiler! Minä en tullut itse edes ajatelleeksi kansalaisuutta, koska no Hollywood. Oon varmaan liian tottunut siihen, että tällaisissa asioissa laitetaan mutkia suoriksi. Itselläni oli sama, että en tiennyt Deppin olevan Grindelwald saati, että tätä näytettäisiin ensimmäisessä leffassa. Olin nähnyt ohi mennen jonkun "Huhuja Johnny Depp tuleviin Ihmeotuksiin", tms., mutta scrollannut nopeasti ohi. En siis osannut odottaa, että Depp on jo tässä ja vieläpä Grindelwald. Itselleni sen esiintuleminen jo tässä leffassa oli hyvä. Mitä taas tulee seuraaviin leffoihin niin Row on kertonut, että tapahtumat tulevat sijoittumaan vuoteen 1945 asti, joten kyllä tämä aika pitkälti kuulostaa sille, että keskitytään Grindelwaldiin. Mietin, miten otsikko "Ihmeotukset" enää istuu myöhemmissä osissa, kun Lisko on kirjansa jo kirjoittanut ja karanneet otukset napattu. Toivon todella, että Deppin roolisuoritus yltää siihen, että saa olla ylpeä, että juuri hän on Grindelwald ja saadaan lisää Ihmeotuksia, ettei se vain ole tyylikäs nimi leffasarjalle ilman pohjaa kuin ensimmäisen leffan verran.

Juoni ei ehkä ollut erityisen yllättävä loppujen lopuksi, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että aikakausi, miljöö ja yksityiskohdat tekivät paljon. En kuitenkaan sano, etteikö juoni olisi ollut kummoinen. Minä tykkäsin. Turhan paljon kaikenlaista kikkailua ei olisi enää tuntunut noh potterleffalta ja tämä kuitenkin oli vasta ensimmäinen osa viidestä. :D

Alan muuten kallistua sen puoleen, että matskua viiteenkin leffaan saattaa riittää, kun Row on puikoissa. Ainakin nyt hieman enemmän odotan niitä kuin aiemmin epäilyksien siivittämänä.


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Gil Galad

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 258
  • LightHowl8815
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #17 : 24.11.2016 23:02:30 »
Kävin katsomassa eilen ton Ihmeotukset ja niiden olinpaikat leffan. Pidin siitä paljon. Musta toi ei-taik kuulostaa tyhmältä niin suomeksi kuin englanniksikin, toisaalta oli kiva tutustua erilaiseen velhokuttuuriin kuin siihen tuttuun englantilaiseen. Leffasta jäi kaikkiaan hyvä fiilis ja odottelen jatkoa että mitä Rowling keksii seuraavaksi.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Isilwen

  • ***
  • Viestejä: 491
  • Wildfire
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #18 : 24.11.2016 23:26:02 »
Minäkin kävin katsomassa leffan eilen ja tykkäsin todella paljon! Oli niin nostalginen se alun HP-musiikki, että tuli ihan tippa linssiin. Hahmot olivat hyviä, näyttelijänsuoritukset loistavisa, juoni kekseliäs ja huumori tosi jees. Mahtavaa päästä taas sukeltamaan tuttuun taikamaailmaan!
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin.
Jotka ovat kolunneet kaikki polut,tulevat säihkyvin silmin,
polvet ruvella, outoja hedelmiä hauraassa säkissään.
Niin se ystäväni on, niin se on,
että eksymättä
et löydä perille


~ Tommy Tabermann

https://harrydracorecs.wordpress.com/

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 899
Vs: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat
« Vastaus #19 : 24.11.2016 23:52:15 »
Iiiih vihdoin minäkin pääsin tämän näkemään! (Krhm vihdoin... no siltä se tuntui.) Koska oon laiskalla päällä enkä jaksa kirjoittaa kaikkea uudestaan ja höpöttelin jo vuotiksessa, kopsin sieltä vain suoraan mielipiteeni ;D

SPOILAA KOKO LEFFAA

Ihan alussa mulle tuli Titanic-fiilis, kun oli vapaudenpatsas ja laiva ja tyyppi penkillä takkiin kääriytyneneä ja sitten vielä vähän samantyyppinen musa. Kävikö niin kenellekään muulle? :D

Mulle toi Liskon näyttelijä oli ihan vieras, mutta sai mut puolelleen kyllä aivan saman tien. Siis ihan uskomattoman sympaattinen! Tykkäsin hirmu paljon siitä, että ihmisten kanssa Lisko oli vähän hämillään, mutta eläinten kanssa heti aivan omalla maaperällään. Lisäksi se elekieli, siis ai että <3 Liskohan vältteli koko ajan katsekontaktia kaikkien kanssa ja oli tavallaan vähän kyyryssä tosi epäuhkaavasti, mikä mun mielestä sopi tosi hyvin, koska niin varmasti juuri taikaeläinten kanssa pitää käyttäytyä.

Haisku oli uskomattoman suloinen, ja räkätin sen toilailuille ihan huolella :D Samoin rakastin pokkuroijaa, vaikka se olikin ihan erilainen kuin olin kuvitellut. Thunderbird, se valtava lintu, oli kyllä kaikkein hienoin otus, ja olin jotenkin aivan onnessani, kun Lisko oli sen takia tullut New Yorkiin :D

Pidin myös todella, todella paljon obskuurista ja siitä, että Valio oli obskuuri. Mielestäni siinä tuli hyvin esiin Rowlingille tyypillinen "pikkupahis" (eli ei se iso paha velho), jota pelätään ja joka halutaan tuhota, vaikka oikeasti kyseessä on vain väärinymmärretty tyyppi, joka ei voi itselleen mitään. Olosuhteiden uhri. Mitä enemmän tätä mietin, sitä selvempää minusta on, että Arianakin on tosiaan obskuuri (kuten ilmeisesti aika moni faniteoria kertoo :P).

Grindelwaldista sitten... Kuvittelin, että Grave oli vain joku sen intohimoinen seuraaja, joten tuli ihan puskista, kun se lopussa paljastui Grindewaldiksi (tosin siinä vaiheessa arvasin, kun tyyppi piti lopussa sen puheensa :D). Ja onneksi olen niin huono tunnistamaan näyttelijöitä, että naaman paljastuessa mietin vain, että tuon täytyy olla Grindelwald, enkä ollenkaan tunnistanut Deppiä :D Aloin vain jälkikäteen miettiä, että eikös jossain puhuttu siitä, että Depp näyttelee Grindeä, olikohan toi se. Olisi kyllä varmaan pitänyt tajuta Graven henkilöllisyys jo siitä, kuinka vahvaa taikuutta hän käytti - ei tainnut käyttää sauvaa muutamaan kertaan lainkaan. Ihan ensiesiintymisestä hänet kyllä jo arvasi pahikseksi, oli jotenkin niin luihun (huom! ei luihuisen) oloinen :D

Lopussa harmittelin kovasti, kun Jacob sitten tosiaan meni ja käveli unhoitussateeseen. Sentään kaikki vaikutti kääntyvän parhain päin, kun hän sai leipomon ja leipoi niitä hurjia otuksia ja näki sen naisen, jonka nimen unohdin jo. Hmm, kai hän kuitenkin oikeasti unohti kaiken..? No mutta joka tapauksessa, olisin mielelläni nähnyt samat hahmot mukana seuraavissakin leffoissa, ja tuosta sai sen käsityksen, että näin tuskin tulee tapahtumaan.
Never regret something that once made you smile.