Kirjoittaja Aihe: Hobitti: Kaipuun kylmä kosketus, S, Bagginshield  (Luettu 1985 kertaa)

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Kirjoittaja: Hallahäive

Fandom: Hobitti

Ikäraja: S

Genre: Draama/Lievä melankolia

Paritus: Bagginshield

Disclaimer: En omista kumpaakaan herroista, he ovat Tolkienin ja Jacksonin. Kunhan puran tunteitani.

A/N: En oikein tiedä mitä mieltä olisin tästä ficintyngästä. Tuntuu että kuvailua on lähes Tolkienmaisen paljon ja juonen olemassaolosta voidaan olla montaa mieltä. Joka tapauksessa halusin keskittyä hieman Bilboon sen jälkeen kun hän oli palannut kotiin (ja oli vielä suht järjissään sormuksesta huolimatta). Ja ulkona satoi lunta, mikä on mielestäni ihanan inspiroivaa <3 IC:ydestä ei ole mitään takuita, fandom on vielä kohtuu uusi ja kiiltävä kynäni alla. Nimi on ehkä maailmankaikkeuden tönköin, tiedetään. Pidemmittä puheitta palaan suunnittelemaan toista hobittificciäni...

Summary: Näinä päivinä Bilbo on aivan tavallinen hobitti. Ainoastaan hieman kipeä, eikä lainkaan kaihoava.


Kaipuun kylmä kosketus



Kevättalven kalpea valo ujuttautuu sisään Repunpäähän kuuran kukittamista ikkunoista. Aurinko on jo alkanut hiipua lumenpeittämien mäkien taa, mutta sisällä ei siitä huolimatta pala yksikään kynttilä. Bilbo Reppuli istuu hämärässä työpöytänsä edessä ja siristää silmiään edessään lepäävälle, vielä tyhjälle sivulle. Ruskea kotkansulka pyörii hänen levottomien sormiensa välissä.

Hän ei ole saanut sanaakaan aikaiseksi sinä päivänä. Kenties se johtuu hänen ohimoidensa tykytyksestä ja hänen vuotavasta nenästään. Pöydän päällinen on täynnä kirjottuja nenäliinoja, eikä takan hiillos riitä karkottamaan Bilbon lävitse virtaavia värähdyksiä. Hän hytisee sulkakynä kädessään ja toteaa viimein, että lienee parempi vetäytyä vällyjen väliin.

Lämmittävä iltapäiväteekään ei varmasti olisi haitaksi, mutta juuri sillä hetkellä peti voittaa lieden äärellä häärimisen. Bilbo raahustaa raskain askelin makuuhuoneeseensa. Hän riisuutuu, vaikkei tohtisi saattaa kuumeista ihoaan alttiiksi viileälle ilmalle. Sängyssä lakanat tarttuvat kiinni tukehduttavasti.

Kyllähän hän oli jo osannut odottaa jonkinasteista flunssaa. Talvi oli siihen mennessä ollut Konnun kylmin ja lumisin neljäänkymmeneen vuoteen, eikä edes hobitinjalkojen pörröinen karva riittänyt pitämään kylmää loitolla. Jopa pieni Frodo oli köhinyt kurkkunsa käheäksi edellisviikolla. Siitä huolimatta Bilbo ei ollut varautunut aivan tällaiseen ikävään tilaan. Olihan hän selvinnyt pahemmistakin viimoista ilman kolottavia luita. Paljon pahemmista, silloin ei niin kauaa aikaa sitten, kun… Kun…

Noh, mitä sitä nyt menneitä liikaa pohtimaan. Näinä päivinä Bilbo ei ole mitään erityistä, vaan aivan tavallinen, kunnollinen hobitti, sanoi Lobelia mitä hyvänsä. Seikkailuista ja muuten säädyttömistä ajoista muistuttaa vain kaulasta roikkuva kultasormus ja ikkunalaudalla ruukusta puskeva tammentaimi. Bilbo silmäilee sitä hellästi ja pitää huolen siitä, ettei se koskaan kohtaa samaa kohtaloa kuin kääpiö, josta se häntä muistuttaa. Toisinaan se saa hänet hyräilemään sävelmää, jonka jo vaimenneiden äänien kuoro kerran hänen kattonsa alla lauloi. Sitä samaa, joka hänet veti ulos kolostaan ja jonka kuulemisen jälkeen hän ei enää ollut entisensä. 

Bilbon silmät painuvat kiinni, mutta uni pakenee häntä sukkelin askelin, tanssii juuri sormien ulottumattomissa.  Hän kääntyilee tukalasta asennosta toiseen. Tuntien tai ehkä vain minuuttien jälkeen, pimeän jo laskettua, huoneen hiljaisuus särkyy.

”Sinä palat, voro”, tumma ääni kuiskaa hänen korvaansa. Bilbon suupielet nytkähtävät väsyneesti. Hän ei tohtisi avata silmiään.

”Ja sinun ei olisi pitänyt voida palata”, hän mumisee vastaukseksi. Jälleen uusi väristys kulkee hänen lävitsensä ja hän vetää peitettään ylemmäs, vaikka hikikarpalot valuvatkin hänen kaulaansa pitkin.

”Etkö sitten toivo minua tänne?”

”Tietenkin toivon. Eru tietää, että toivon. Joka ikinen päivä ja petät minut aina.”

”Ah.”

Bilbo tuhahtaa ja hieraisee nenäänsä. Hänen silmiään ei kirvele. Ei tietenkään, millaiseksi hobitiksi häntä nyt kuvitellaan? On jo tarpeeksi paha puhua päiväunelle, saati sitten nyyhkiä sellaiselle.

Kylmänväreet kohottavat hänen ihonsa kananlihalle, saavat hänet tuntemaan karheat sormenpäät kuumottavilla poskillaan. Kurkkua kuristaa, eikä Bilbo tohtisi myöntää, että muiston vuoksi. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, mutta tauti on jättänyt hänet vallan puolustuskyvyttömäksi ja sumeapäiseksi. Kuvajainen vaikuttaa täysin elävältä.

”Mutta tännehän on tunnetusti vaikeaa löytää”, hän naurahtaa. ”Vaikken edes maalannut oven merkkiä piiloon.”

En tietenkään. Miten muuten koskaan löytäisit tänne?

”Sinun olisi pitänyt. Et ole voro enää, ethän?” Thorinin kaiku tiedustelee.

Bilbo puistaa päätään. ”Siihen työhön en enää lähde. Minä kuulun tänne. Kirjojeni ja puutarhani pariin. Joku taisi kerran sanoa, että ihmisten pitäisi arvostaa kotia enemmän ja maailma olisi...” hän nielaisee.

”Hauskempi paikka”, Thorin täydentää. ”Mutta sinä et vaikuta onnelliselta.”

”Hölynpölyä”, Bilbo sanoo. Hänen äänensä särähtää ainoastaan hieman. ”Minulla on kaikki mitä tarvitsen. Olen vain hitusen kipeä.”

”Jos olisimme Ereborissa saisit parasta mahdollista hoivaa. Pitäisin siitä huolen.”

”Mhmm”, Bilbo hymisee. ”Valitettavasti olemme Repunpäässä. Tai siis minä olen. Sinusta en tiedä.”

”Oletko varma, ettet ole lyönyt päätäsi?” Thorin vastaa huvittuneesti.

Bilbo huokaa. Hän on selvästi perinyt äitinsä mielikuvituksen.

”Minua väsyttää.”

”Nuku sitten. Hupsu hobitti”, Thorin naljailee.

”En tahdo nukkua”, Bilbo myöntää. Hän saa vastaukseksi kulmien kohotuksen.

”Miksi et?”

”Koska pelkään”, hän vastaa hiljaa. Puhuminen tuntuu ilkeältä, hänen äänensä on karhea ja tarttuu kurkkuun kiinni.

”Sanoisin, että sinulla on ollut aiemmin paljon enemmän syitä pelätä kuin nyt, voro. Harva vaara hakeutuu Kontuun. Varsinkaan tällaisella ilmalla.”

Bilbo hymyilee vaisusti. Kuinka toinen ymmärtäisikään, että lohikäärmeitä ja örkkejäkin pelottavampaa on se, että hän herää seuraavana aamuna jälleen yksin. Kattaa aamiaisen yhdelle ja kirjoittaa hiljaisuudessa ystävistä, joiden hahmoja hän ei koskaan saa vangittua täydellisesti. Lienee turha edes yrittää selittää. Niinpä Bilbo pistää hikisen kämmenensä peitteidensä ylle ja luo merkitsevän katseen vieraaseensa. Tämän viileät sormet solahtavat hänen omiensa ympärille.

”Ole siinä kunnes nukahdan”, Bilbo pyytää. Makaa vieressäni kun nousen ylös, ole niin kiltti.

”Lepää vain”, Thorin sanoo, aivan kuin todella olisi siinä, aivan kuin kuninkaat todella vartioisivat vioittuneiden hobittien unta. Bilbo sallii itsensä vaipua uneen tämän harhan alla. Joskus se olisi voinut käydä toteen.

Aamulla hän herää (yksin, yksin, yksin) lumisateeseen ja hänen päänsä on hieman kirkkaampi. Bilbo kastelee ikkunalaudalla lepäävän tammensa ja teeskentelee, etteivät hänen silmäkulmansa ole kosteat. Hän laittaa kunnollisen aamiaisen ja myöhemmin myös toisen aamiaisen. Onhan hän aivan tavallinen, kunnon hobitti, jolla ei ole minkäänlaista syytä haikailla minkään tai kenenkään perään.
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Vs: Hobitti: Kaipuun kylmä kosketus, S, Bagginshield
« Vastaus #1 : 09.01.2015 17:38:50 »
Ihan tosissaan kukaan ei ole tätä vielä kommentoinut? :o Kummallista, sillä minä ainakin pidin tästä tosi paljon. (:
Tykkään kirjoitustyylistäsi ja oot oikeassa - kuvailua on Tolkienmaisen paljon, mikä on tietysti suuri plussa tässä fandomissa! :D Kaunista tekstiä ja pakko myöntää, että mulle tuli tippa linssiin tätä lukiessa... (:

Lainaus
”Lepää vain”, Thorin sanoo, aivan kuin todella olisi siinä, aivan kuin kuninkaat todella vartioisivat vioittuneiden hobittien unta. Bilbo sallii itsensä vaipua uneen tämän harhan alla. Joskus se olisi voinut käydä toteen.
Suosikkikohtani. Jotenkin niin ihana... ja surullinen.

En haluaisi jättää tätä kommenttia näin lyhyeksi, mutta en taida saada itsestäni enää mitään irti. Paitsi että nyt haluan itsekin alkaa kirjoittaa jotain Hobitti-ficciä, koska Bagginshield.
Ai niin, ja mitä tuohon otsikkoon tulee, niin kyllä se hyvä on. (:

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Hobitti: Kaipuun kylmä kosketus, S, Bagginshield
« Vastaus #2 : 09.01.2015 18:01:20 »
Mitä mitä mitä, luulin kirjoittaneeni tälle kommentin, mutta ilmeisesti en. Että mä olen huono, ja nyt en enää niin hienosti muista mitä minun piti sanoa.

No lähdetään nyt siitä, että tietyllä tavalla rakastan patologisesti vetsin kääntämistä Bilbon sydämessä. Olen aina tykännyt, että Bilbon ja Thorin suhde oli kirjassa itsessään kaikkein oleellisin asia, tulkitsee sen sitten romanttiseksi tai ystävälliseksi, se on hahmonkehityksellisesti oleellisin asia. Siksi minua vaan aina jaksaa kiinnostaa tarinat jossa riivitään sydäntä vielä entisestään - onneksi sentään Thorin ja Bilbo sopivat riitansa ennen Thorinin kuolemaa, mutta ah... Bilbo eli niin kauan yksin, ei avioitunut, ei hankkinut Frodon lisäksi muuta perhettä... se on katkeransuloista. Niin kuin tämä tekstikin, minusta tuntuu, että minulla itsellä ollut kesken samalla aiheella ollut ficciaihio, mutta tämän toteutus uni-Thorineineen oli paljon kauniimpi kuin mihin minä olisin pystynyt.  Toi on vaan niin jotenkin, yhyhy, ihanaa ja kamalaa ja kaikkea, kun ei uskalla nukahtaa, koska kuvitelma menisi herätessä rikki. Minä elättelen harhakuvitelmia, että Bilbo ja Thorin vielä tapasivat kuoleman jälkeen toisensa, ei tässä muuten pysy sydän ehjänä.

Niin siis, kiitos tästä. Muistaakseni olin ajatellut paljonkin asioita kommentissa, jota en tullut sitten kai kirjoittaneeksi, mutta sanottakoon, että Bagginshiel on elämäni rakkaus ja ihanaa, että parituksesta on alkanut viimevuosina putkahdella ficcejä <3 OTP over all OTPs.

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Vs: Hobitti: Kaipuun kylmä kosketus, S, Bagginshield
« Vastaus #3 : 21.01.2015 00:07:01 »
The Pure-Blood Princess: Mukavaa kuulla että tykkäsit! Jälkikäteen ojentelen nenäliinaa... Kiitos kun jätit kommenttia!

jossujb: Bilbon kohtalo todella on katkeransuloinen. Voi vain kuvitella kuinka yksinäinen hän on seikkailunsa jälkeen ollut ja niin, niin kovin kauan. Seurana vain Frodo ja kirottu sormus. Bagginshield on joka tapauksessa saanut vankan paikan omassakin sydämessä tässä viime aikoina. Kiitos ihanasta kommentistasi!
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: Hobitti: Kaipuun kylmä kosketus, S, Bagginshield
« Vastaus #4 : 06.03.2015 22:30:41 »
Voisin ensi alkuun mainita, että olen vierastanut Bagginshield-paritusta Hobitissa, mutta päätin napata tämän silti. Miksiköhän mulla on ollut ennakkoluuloja kyseistä paritusta kohtaan, koska sä olet saanut sen toimimaan hyvin tässä ficissä! Olet saanut Bilbon ja Thorinin suhteen näyttämään vaivattomalta, sellaiselta kuin he kuuluisivat toisilleen ja lisäksi heidän dialogistaan tuli mulle hyvin haikea fiilis. Sä sait musta esille sen saman jännän selittämättömän kaipauksen tunteen, mikä mulla on joka ikinen kerta Remember Me -leffan lopussa ja se on vain hyvä asia!

Sun kirjoitustyyli ansaitsee myös isot kehut. Se on selkeää, sujuvaa, virheetöntä, vivahteikasta, hyvin kuvailevaa (me likey) ja sidosteista eli lauseet ja tapahtumat eivät vaikuta toisistaan irrallisilta, vaan ne sulautuvat hyvin yhteen muodostaen selkeän jatkumon. Sä hallitset tällaisen melankolisen kirjoittamisen, koska mulle tuli Bagginshield-ennakkoluuloista huolimatta fiilis, että miksei Thorin voisi olla elossa ja oikeasti olla Bilbon vieressä ja ymmärsin paremmin kuin hyvin, miksi hobitti vaikutti hieman masentuneelta. Tykkäsin siitä, miten vielä kursivoinnilla loit haikeaa tunnelmaa entisestään korostamalla yhtä sanaa ja tuomalla esiin Bilbon ajatuksia. Lisäksi oot saanut Bilbon vaikuttamaan samanlaiselta kuin kirjassa ja elokuvissa, ja Thorinista oot puolestaan saanut vähän hempeämmän, mutta oikeestaan se sopi täysin tähän ficciin ja sen luonteeseen.

Kiitoksia siis kovasti, mä tykkäsin paljon!
Ava © flawless

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 486
  • ava by Claire
Vs: Hobitti: Kaipuun kylmä kosketus, S, Bagginshield
« Vastaus #5 : 21.03.2021 20:07:56 »
Kommenttikampanjasta hei!

Violetu kehotti valitsemaan jotain sinulta ja valintani osui tähän tekstiin. Tämä olikin tosi surullinen :'( Voi Bilbo, kun on tullut yksinäiseksi. Ehkä onni kuitenkin, että pikku-Frodo on välillä hänen seuranaan (siis muulloinkin kuin kipeänä). Ja hienoa, että unet voivat saattaa vanhoja ´ystäviä` yhteen. Bilbo lienee nähnyt niitä muutenkin kuin kuumehöyryissä.
Lainaus
Onhan hän aivan tavallinen, kunnon hobitti,
yyhhh, eihän Bilbon tarvitse olla tavallinen, hän on erityinen <3

Kiitos, kun kirjoitit! :-*

-Kel
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)