Kirjoittaja Aihe: Vesivärivapaus | S | angst  (Luettu 1762 kertaa)

invisible deer

  • susilapsi
  • ***
  • Viestejä: 256
  • ava by Auroora
Vesivärivapaus | S | angst
« : 23.11.2014 23:04:06 »
Kirjoittaja: invisible deer, eli minä
Genre: angst
Ikäraja: S
Summary: - niiden meri on niin syvä, että siihen hukkuu pelkästään katsomalla.

A/N: Tuplaraapale itsetuhoisuudesta. Pilkutin ihan tunteen mukaan ja kerrankin kirjoitin puhekielellä (kaikkea täytyy kokeilla).


Vesivärivapaus

Ne sanoo, me kuollaan tänä yönä, ja mä toistan samaa kaavaa ja sanon takaisin, ette helvetissä. Illalla mä katson ikkunasta ulos ja odotan jonkun soittavan mulle hiljaa ja alentuvasti että, anteeks, mutta ne on mennyt nyt.

Enkä mä halua mennä mukaan siihen peliin, jossa panoksena on elämä ja palkintona kuolema. Yöllä sängyssä mä halaan jalkojani ja heijaan hiljaa eteen ja taakse. Vielä yksi yö, huomenna se helpottaa. Eikä se koskaan helpota.

Aamulla ne soittaa ja sanoo,
hei ei me vielä eilen sittenkään, vasta tänään tai huomenna. Ja mun elämä ei ole enää elämää.

Ne tanssii sillankaiteilla ja puhuu yöt istuen keskellä autotietä. Kerran ne maalasi mun pihaan enkelin karmiininpunaisella vesivärillä. Sanoivat, että vielä joskus ne on samanlaisia; kauniita ja kalpeita. Että vielä joskus kuolema soittaa valssia niiden kylkiluilla ja niiden elämä on punaista ja vapaata.

Ja joka kerran, kun ne astuu vähän enemmän kuoleman puolelle ja istuu sairaalassa happilaitteissa pitäen toistensa käsistä kiinni, ne sanoo, kohta on vapaus. Ja aina, kun ne on taas yhden sydämen lyönnin lähempänä vapautta, mun vapaus juoksee kaksisataa metriä kaakkoon, enkä mä voi muuta kuin katsoa.

Joskus mä olen ollut vapaa ja elänyt onnea, mutta niiden meri on niin syvä, että siihen hukkuu pelkästään katsomalla.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2014 23:35:21 kirjoittanut invisible deer »
there is freedom in the dark once someone has illuminated it

DulzGraham

  • dar(l)ing
  • ***
  • Viestejä: 1 417
  • Magnificent Bastard
Vs: Vesivärivapaus | S | angst
« Vastaus #1 : 19.12.2014 22:25:37 »
Tää upposi. Olkoon positiivinen tai negatiivinen tunne tämä näin tällä hetkellä - mutta ihan helevetin nätisti kirjotettu, nätti kokonaisuus, nättiä kieltä ja omiin sivustaseuraajakokemuksiin kolahtavaa. Mä olin kerran yks niistä, jotka huusi muiden mukana yhdelle ihmiselle, joka julisti kiipeävänsä liittymäsillalle ja hyppäävänsä asfalttiin. Silloin oli sellainen kaakkoon syöksyvä vapaus ja ahdistus ja shokki, ja mä pelkäsin.

Lainaus
Ne sanoo, me kuollaan tänä yönä, ja mä toistan samaa kaavaa ja sanon takaisin, ette helvetissä.
Monestiko me tätä virttä toistettiin

Lainaus
Aamulla ne soittaa ja sanoo,
hei ei me vielä eilen sittenkään
Ja monestiko mä kädet täristen yritin huutaa aamulla, kun yöllä oli tullut viesti, nyt se on menoa, anteeks

Mutta joo positiivisesti sanoen, että vaikka tää avas jotain kipeetä ja muistutti, tää on upeeta tekstiä. Realistisuus ja tunne ja todellisuus paistaa syvälle, ja monellakin tapaa tää on onnistunu.

Kiitos siis,
-Duzku
pannu by wolferain ♥

räiskeperäinen sisulisko

  • kamelikuiskaaja
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: Vesivärivapaus | S | angst
« Vastaus #2 : 21.12.2014 10:37:08 »
Ensinnäkin otsikko on älyttömän kaunis.
Toiseksi tämä on kauniisti kirjoitettu. Miten raadollisesta ja ahdistavasta aiheesta saa näin siron ja tunnelmallisen, niin ettei varsinainen pointti edes katoa mihinkään?

Tämä kanssa nostatti pintaan ajan jolloin yksi parhaista kavereistani oli masentunut ja puhui itsemurhasta koko ajan.
Jos se käyttäytyi kusipäisesti ja haistatteli ja vaikka mitä niin ja sille huomautti asiasta niin heti alkoi valittamaan ettämeen tappaa itteni kun et näköjään piittaa musta paskaakaan.

Joo, hyvin kirjoitettu teksti. Tästä piti tulla kommentti eikä nyyhkyavautuminen joten lopetan tähän.

Wisteria

  • peilipallo
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Vesivärivapaus | S | angst
« Vastaus #3 : 21.12.2014 21:57:55 »
Mun on jo jonkun aikaa pitänyt kommentoida tätä, ja nyt sitten sain aikaiseksi. Tää on todella upea teksti, ja muakin ihmetyttää, miten sä olet saanut näin raadollisesta ja kipeästä aiheesta jotain noin kaunista aikaan. Puhekieli toimi tässä hyvin, ja teksti soljuu hyvin eteenpäin. Plussaa myös runollisuudesta, joka sekin toimi tässä hyvin tunnelmanluojana.

Tunnelmallinen tämä tosiaan on, sekä hämmästyttävän aito ja todenmukainen. Tekstin kertojaan on helppo samaistua, ja tämä herätti myös minussa paljon ajatuksia, osa kipeitä ja osa ei.

Lainaus
Vielä yksi yö, huomenna se helpottaa. Eikä se koskaan helpota.
Niin, näinhän se tavallaan on. Tai ehkä se joskus helpottaa, mutta ei siitä voi olla varma.

Mutta kiitos. Oli mukava lukea tämä kaikesta karuudesta huolimatta. Elämällä on tämäkin puoli.

- Wisteria
​det mørke vi har gør himlen klar, et andet sted

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 989
  • monokkeli huurussa
Vs: Vesivärivapaus | S | angst
« Vastaus #4 : 23.12.2014 15:22:14 »
Nappasin tämän kampanjasta ja lukaisin silloin saman tien, mutta on jotenkin tosi kinkkinen kommentoitava. Tämän kuitenkin on lukaissut sopivaa sanottavaa pohtiessaan mieluusti useampaankin kertaan, on tosi toimiva ja kiinnostava kokonaisuus.

En oo lähtökohtaisesti ihan hirveän lyhyiden tekstien ystävä, mutta aina toisinaan sitä törmää tällaisiin helmiin, joissa tuplaraapaleenkin mitassa saadaan sanottua todella paljon. Tämä on voimakas ja tunnelmallinen, ilmaisee asiansa selvästi ja silti turhia alleviivaamatta, ja olen edelleen ihan hämilläni siitä, että pituutta on vain se parisataa sanaa. Tässä on jotain tosi pakottamatonta. Puhekielisyys on paikallaan, tukee sisältöä ja fiilistä.

Tekstin puhujaa on helppo ymmärtää, ja ehkä kaikkein kovimmin muhun iski se, kuinka rankassa asemassa tyyppi on, muttei silti oikein osaa surkutella omasta puolestaan. Ei ehdi, on liian kiire olla huolissaan muista. Tekstin ne sen sijaan tuntuivat aivan saatanan ärsyttäviltä, ihan kuin tosiaankin pelaisivat vain jotain peliä ymmärtämättä kunnolla, mitä puuhastelevat, ja tässä maistui musta hyvin se, miltä itsetuhoisuus helposti ulkopuolisen silmin näyttää. Sitä on vaikea tajuta. Tykkäsin siitä, että olit saanut mukaan sairaalaistumiset happilaitteineen, koska se toi kuvaan vielä raaempaakin realismia, ei pelkkää tanssia ja punaisia enkeleitä.

Ensimmäisellä lukukerralla tämä kuulosti minusta nuorten kaveriporukasta kertovalta tekstiltä, mutta kun tosiaan useamman kerran on lukaissut läpi, en olisi moisesta enää niin varma. Pidin siis myös siitä, kuinka hahmojen ikiä tai keskinäisiä suhteita ei osoiteta millään tavalla, vaan niiden pohdiskelu jätetään kokonaan lukijan mielikuvituksen valtaan. Tämän voi lukea tosi monenlaisilla tulkinnoilla, ja aina homma toimii.

Kiitoksia siis, hieno teksti.
sano mua rovastiks

invisible deer

  • susilapsi
  • ***
  • Viestejä: 256
  • ava by Auroora
Vs: Vesivärivapaus | S | angst
« Vastaus #5 : 24.12.2014 22:01:20 »
Apua miten paljon tähän on tullutkaan kommentteja.

DulzGram, kiitos kommentista :----). Tosiaan vähän omaa turhautuneisuuttani purin tähän tekstiin, joten kiva jos tekstistä paistaa läpi jotain realistisuutta. Ei oo koskaan kiva tilanne, kun kaveri uhkailee itsemurhalla ja itsensä vahingoittamisella, siinä sattuu niin moneen ihmiseen eikä kukaan voita mitään.

räiskeperäinen sisulisko, ihanaa, että pidit otsikosta! Olin ihan pulassa sen kanssa ja jotenkin ei ihan omaan silmään näyttänyt niin kivalta, mutta hienoa että pidit. Hmm, on aina inhottavaa, kun syvällä olevat ihmiset vetää kaikki ympärillään yhtä syvälle, mutta silti kiva että herätti kumminkin jotain tunteita, vaikkeikaan niitä positiivisimpia. :>

Wisteria, kiva, että herätti tunteita silläkin suunnalla. Kiitos ihanasta kommentista, piristi kyllä iltaa. :----)

Verinen Paronitar, haha, lyhyitä tekstejä on aina vähän hankala kommentoida, kun ei varsinaisesti niin paljon sitä kommentoitavaa ole. Kiva, että silti tämän kommenttikampanjasta nappasit. Jätin tosiaan iät pois, koska tietyllä tapaa tää tilanne on sama, oli henkilöt sitten teinejä tai aikuisia. Se päällimmäisin tunne on kuitenkin se pelko ja turhautuneisuus toisten puolesta. Kiitos kauheasti kommentista, kiva että tykkäsit, vaikka lyhyemmät tekstit ei näin yleensä iske. :>
there is freedom in the dark once someone has illuminated it