Kirjoittaja Aihe: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S  (Luettu 1559 kertaa)

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S
« : 02.01.2014 23:48:58 »
Title: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta

Author: Iloinen Sipuli

Rating: S

Summary: Kauan eläköön tarinat! Hurraahuuto teksteille ja sanoille, kaikelle kielen kauneudelle! Hurraahuuto todellisuudelle, jonne käy käynti vain sanojen takaa! Kunnia maailmojen runsaudelle, katsokaa kuinka me elämme uudelleen ja uudelleen. Ettekä te meitä ymmärrä, voi kuinka säälinkään teitä.   


A/N: Tämä teksti on syntynyt kauan sitten keskellä Ruotsin maaseutua, peltojen ympäröimänä, auringon paistaessa vasten telttakangasta, ruutupaperin palaselle taskusta löytyneellä kynällä. Inspiraationsa se on saanut silkasta riemusta tarinoiden runsaudesta, ja ärtymyksestä niitä kohtaan, jotka meitä pilviinkurottelijoita ja rinnakkaistodellisuuksissa eläjiä paheksuvat. Tarkoituksena ei ole sen enempää eikä vähempää kuin nauttia ja fiilistellä tarinoiden ilosta, ja paheksua vuorostaan niitä, jotka eivät meitä ymmärrä. Varoitan, menee välillä jopa karrikoinnin puolelle.

Tunnistatko itsesi tarinoiden rakastajien joukosta? Olkaa hyvä, lukekaa, nauttikaa ja kommentoikaa! Fandomit for the win!


”A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one.”

-George R.R. Martin



Minä olen kaikkia muita rikkaampi.
Maailmani on monin verroin avarampi.
Lopettakaa väheksyminen, näen paljon enemmän kuin te kaikki muut.

Tule takaisiin tähän todellisuuteen, sanovat. Miksi pitäisi? Ettekö näe, miten paljon enemmän saan? En ole poissa täältä. En ole poissa sieltä. Olen monessa todellisuudessa. Olen kaikkia muita rikkaampi.

On turhaa jäädä tarinoiden äärelle, sanovat. Mutta minne muuallekaan? Te kapeakatseiset houkat, jotka tyydytte vain yhteen elämään! En minä elä vain kerran. Elän monesti. Jokaisessa tarinassa, aina uudestaan ja uudestaan.

Millainen tarinoiden rikkaus ympärillämme onkaan, millainen maailmojen paljous! Miksi väheksyä niitä? Tarinat vievät meidät kaikkialle. Miksi elää vain kerran, kun voi elää monesti? Voi sukeltaa uusiin seikkailuihin, nähdä kauneus kaikkialla. Emmekä ole pakenemassa tästä maailmasta, vaan päinvastoin, saamassa lisää, lisää, lisää.

Ei meillä ole vain yhtä elämää, vain yhtä maailmaa. Avartakaa katseenne ja nähkää sekin kauneus, joka on sanojen takana. Sekin kauneus, johon ette pääse käsiksi. Loppujen lopuksihan teillä on oikeastakin todellisuudesta yhtä paljon jäljellä, kuin mistä tahansa fiktiivisestä. Jo seuraavana päivänä todellinenkaan muisto ei ole sen kummempi, kuin yksikään kaunis uni. Ainoastaan ajatus. Kaunis mielen sisäinen todellisuus siivittämässä kulkua.

Heittäydyn mukaan tarinoihin, sukellan uusiin maailmoihin, haluan lisää. Haluan nähdä senkin, mitä ei silmillä näe, senkin, minne on käynti vain sanojen takaa. Haluan nähdä kaikkialla uutta elämää. Ja otan siitä kaiken irti. Puhukaamme tuntikausia, spekuloikaamme, miettikäämme, analysoikaamme. Sillä miksi emme tekisi niin? Heittäytykäämme, kun siihen on mahdollisuus. Maailma on niiden, jotka avaavat silmänsä kaikelle, katsovat sinnekin, minne muut eivät edes viitsisi vilkaista, sinnekin, missä näkyy näkyvän pelkkää pimeää.

Ja tarinoista peilaan itseäni. Tekstin takaa olen löytänyt sen, mitä haluan. Ihana löytämisen riemu, uudestaan ja uudestaan. Tarinat meitä yhdistävät. Sitä onnellisuuden määrää, kun saa kertoa ja näyttää kaikille: tästä minä pidän, tätä minä haluan, tätä minä olen. Paikka maailmassa löytyy toisen maailman kautta. Kuinka loistava keksintö se onkaan, sillä ei tätä maailmaa kukaan tunne samalla tavalla kuin toinen, mutta ne muut me kaikki yhdessä. Niin, yhdessä! Yhdessä, yhdessä!

Tiedän, mitä rakastan, ja miksi en rakastaisi? Miksi pilaisitte iloni, mistä syystä? Mitä muka häviän? Ei, en häviä, vaan voitan. Saan vain lisää sieltä, minne muut eivät uskalla katsoakaan. Osaan rakastaa, osaan nauttia. Osaan löytää uusia tarinoita, enkä pelkää jäädä niihin, en pelkää jatkaa niitä. Jatkaa, jatkaa, loputtomiin. Vaikka avaisin jo silmäni, miksei tarina jatkuisi? Kuka estää? Olkoon sekin osa tätä maailmaa, rinnakkaismaailma. Ei köyhdyttämässä, vaan rikastuttamassa. Ei viemässä vaan antamassa lisää.

Kaikkia muita katsoessani mieleni valtaa sääli: miksi nuo kulkevat pää kumarassa? Miksi tyytyvät vain yhteen harmaaseen todellisuuteen, miksi halveksivat meitä pilviin kurottelijoita? Miten paljon he menettävätkään vain kuvitellessaan olevansa meitä viisaampia, ylempänä, rationaalisempia, sivistyneempiä. Ahdasmielisiä, sanon minä. Miksi kaikki pitäisi aina nähdä uhkana? Miksei voi uskaltaa nähdä mahdollisuutena? Suurin maailma on niillä, jotka ovat itse avarampia, eniten mahdollisuuksia niillä, jotka uskaltavat itse nähdä ne. Rikkaimpia ovat ne, jotka osaavat itse rikastuttaa ympäristönsä avaamalla silmänsä kaikelle.

Joten, älkää kieltäkö kun heittäydymme välillä toiseen maailmaan, älkää paheksuko, kun haluamme ottaa siitä kaiken irti. Älkää väheksykö meitä, te järkeviksi ja kypsiksi itseänne kutsuvat, kun puhumme jostain, mitä te ette ymmärrä. Säälin teitä, kun ette ymmärrä!

Meillä on tarinoita loputtomiin, eikä yksikään tarina koskaan lopu. Siksi ne eivät ole vain tarinoita, vaan kokonaisia maailmoja. Omia ulottuvuuksiaan, yhtä loputtomia kuin itse maailmankaikkeus. Ja kaikki yksin meille. Voi kuinka nyt katsonkaan teitä alaspäin, teitä, jotka tyydytte pää kumarassa vain yhteen harmaaseen maailmaan, kuvitellen olevanne järkeviä ja viisaita. Mitä teille loppujenlopuksi jää käteen järkevästä ja rationaalisesta suhtautumisesta? Vain menetyksiä. Ylpein askelin kävelette kokonaisten elämien ja maailmojen ylitse. Elämien, joista jokainen voisi olla myös osa teitä, ja jonka jokaisen kiellätte alempiarvoisempana, vähäisempänä ja halveksuttuna.

”Sulje se kirja ja palaa todellisuuteen.”
”Älä jaksa, turha puhua, turha miettiä.”
”Hei, ei sillä ole mitään väliä, sitä ei ole oikeasti olemassa.”
”Nörtti.”
”Lapsellinen.”
”Hei, ei sillä ole mitään väliä, sitä ei ole oikeasti olemassa.”
”Turhaa, tuo on niin turhaa, turhaa, turhaa, turhaa, turhaa, turhaa, turhaa…”
Kuka tässä on turha?

Tämä on maailma. Älkää kieltäkö, älkää halveksuko, kun meillä on koko maailma. Avatkaa sanat, löytäkää rakkaus, tuhotkaa ennakkoluulot. Tervetuloa elämään, uskaltakaa ottaa askel. Tai vähintäänkin jättäkää meidät rauhaan mutta samalla muistakaa, jokainen sekunti on menetys.

Teen tarinoita itse, lisää ja lisää, uusia ulottuvuuksia toisensa jälkeen, kokoajan, kaikki minulle. Enkä häviä mitään, kaikki tulee kaupan päälle, vain rikastuttamaan tätä todellisuutta. En elä vain kerran. Elän monesti. Minä olen kaikkia muita rikkaampi.

Silmät auki maailma näyttää niin paljon kauniimmalta.




”Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
-Dumbledore
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Vs: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S
« Vastaus #1 : 03.01.2014 14:52:28 »
Mielikuvitus kunniaan! :D

Pidin tästä! Tarina oli itsessään hyvin erilainen ja kerronta oli erilaista, mutta idea ja sen toteutus onnistuivat mielestäni! Nykyään tuntuu, että monilla puuttuu mielikuvitusta ja kaikkeen pitää olla jokin yksinkertainen selitys. Välillä kun koulussakin on pitänyt kirjoittaa joitain tarinoita, puolet narisevat siitä etteivät he keksi mitään kirjoitettavaa. Se on toisaalta kurjaa, ettei kaikilla ole mielikuvitusta tai jos heillä on, eivät he viitsi sitä käyttää.

Olit osannut kuvailla mielikuvituksen rajattomuutta hyvin. On tavallaan lohdullista, että joskus kamalan tylsistyttävästä arjesta voi luoda hauskemman ja erilaisemman ripauksella mielikuvitusta :D

Mutta siis lyhyesti sanottuna pidin tästä tosi paljon, piristi mukavasti :D

Kiitos :)

-DragonHeart58

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S
« Vastaus #2 : 04.01.2014 09:09:46 »
Oi, kiitos tosi paljon kommentistasi, DragonHeart58! Piristi päivääni todella <3

Mielikuvitus kunniaan, se on ihan totta, sehän lukee ihanasti jo tossa sun titteli-tekstissäkin :). Kyllä se niin vaan on, että on kurjaa miten kaikki eivät sitä älyä ja osaa käyttää :(

Mutta kiitos vielä tosi paljon, ihanaa että pidit ja että tää piristi sua (:

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S
« Vastaus #3 : 10.01.2014 16:31:09 »
Kiitos tuhannesti, MsMacAvity, kun jaksoit kommentoida pitkästi! Rakentava palaute on aina harvinaista herkkua, ja nipoilu on vain hyvä asia, vain sillä tavoin voi kehittyä :)

Ymmärrän kyllä hyvin tuon ajatusten hyppimisen ja epäselvyyden josta puhuit. Tämä teksti onkin syntynyt aika lailla tajunnanvirtana, yhdessä pötkössä, sen kummempia analysoimatta. Kirjoitin vain, mitä mieleen tuli. Ehkä olisi pitänyt jälkikäteen sitten kiinnittää vähän enemmän huomiota viimeistelyyn, mutta annoin kuitenkin mennä. Tässä kuitenkin on se tunnelma tärkein, mutta hyviä pointteja silti esille nostit! Pidän ne mielessäni, ja panostan ensi kerralla enemmän :)

Samoin itsellänikin oli itse asiassa ongelmia hahmottaa, ketä tekstin "persoonat" ovat. "Te", joille puhutaan, on tarkoitus tarkoittaa niitä "muita", niitä jotka eivät ymmärrä tarinoiden päälle, mutta välillä tosiaan hypätään kolmanteen persoonaan. Olisi ehkä pitänyt laittaa "teitä kaikkia muita", niin olisi ollut selkeämpi. Kiitos huomiosta!

Mutta mukavaa että silti pidit, pompin ihan riemusta huomatessani saaneeni kommentin ylipäätänsä! On hienoa jos voit kokea olevasi samaa mieltä :) , ja kiva että nostit vielä esille lempikohtiasi. Ne olivatkin varmaan omasta mielestänikin parhaita kohtia.

Mutta kiiiiiiiiiiiiiitos vielä tosi paljon, arvostan :3

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

Haruka

  • Taskukokoinen
  • ***
  • Viestejä: 1 110
  • Ava by mustapisara
    • Mietteitä musiikista
Vs: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S
« Vastaus #4 : 25.01.2014 16:02:12 »
Kommenttikampanjasta päivää!

Pahoitteluni näin alkuun, jos tämän kommentoimisessa on kestänyt.

Tarinoiden lukeminen ja kirjoittaminen on todella hienoa ja siinä avartaa omaa mielikuvitustaan. Pidin tästä, koska tämä oli kaikessa tajunnanvirrassaan todellinen ylistyslaulu niinkin hienolle asialle kuin tarinat ja niiden luominen. On ikävää, että inhottavat realistit väheksyvät rikkaan mielikuvituksen omistavaa tyyppiä, vaikka uskoisin, että heidänkin keskuudessaan on sellaisia ihmisiä, jotka haluaisivat olla luovia, jos vain uskaltaisivat.

Tykkäsin myös pohdinnasta tässä, samoin alkuun ja loppuun laittamistasi siteerauksista, etenkin Martinin siteeraus on nerokas ja toimi tämän tekstin yhteydessä.

Lempikohdakseni voisin mainita tässä tekstissä etenkin tämän:

Lainaus
Maailma on niiden, jotka avaavat silmänsä kaikelle, katsovat sinnekin, minne muut eivät edes viitsisi vilkaista, sinnekin, missä näkyy näkyvän pelkkää pimeää.

Tuossa on sellaista rikkaan mielikuvituksen omaavan ihmisen uteliaisuutta ja intoa tarkastella loputtomasti asioita, pohtia ja tutkia.
Kiitos tästä, piristit päivääni.

-Haruka

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Tarinoiden riemusta, tekstin rikkaudesta // S
« Vastaus #5 : 26.01.2014 18:30:15 »
Voi, kiitos tosi paljon, Haruka, vai että oikeen kommenttikampanjasta! Ihana se ihminen, joka mun tekstin sinne on linkannu :,)

Ihanaa, että voit olla samaa mieltä tekstin kanssa. Onkin aika ilmeistä, että juuri täältä finistä löytyy muitakin, jotka ajattelevat samalla tavalla, rakastavat sekä tarinoiden lukemista että kirjoittamista, ja muutenkin mielikuvituksen hienoutta.

Lainaus
Tuossa on sellaista rikkaan mielikuvituksen omaavan ihmisen uteliaisuutta ja intoa tarkastella loputtomasti asioita, pohtia ja tutkia. Kiitos tästä, piristit päivääni.

Kiitos itsellesi, piristit minunkin päivää tavattomasti :) Ihanasti sanottu, mukavaa että pidit, teit minut tosi onnelliseksi :) Kiiiiiiiitooooos vielä tuhannesti :):):):):)

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)