Kirjoittaja Aihe: Kun sä et oo mun nainen [K11]  (Luettu 3201 kertaa)

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Kun sä et oo mun nainen [K11]
« : 08.12.2013 17:18:05 »
Kirjoittaja: Minä itse eli 4forver
Beta: Zarroc
Genre: Angst
Ikäraja: K11
Varoitukset: Käsittelee masennusta ja itsemurhaa

A/N: Osittain omakohtaisia tunteita ja ajatuksia käsittelevä katkelma, johon purin pahaa oloa eron jälkeen.
 Kiitos Betalleni Zarrocille, joka betaamisen lisäksi antoi rohkeutta julkaista kyseisen tekstin ja helpotti otsikonintia, joka on yleensä itselleni melko vaikeaa. Kyseinen teksti on kovin erilainen verrattuna muihin teksteihin, mutta Hope u like it!

Elämäni, mitä se olisikaan ilman sinua? Pelkkää ajantuhlausta hetkestä toiseen. Tapahtumia tapahtumien perään, asioita asioiden, kuten palapelin palat, jotka eivät sopineet toisiinsa. Päivät toisensa perään ovat vain sumua. Missään ei ole järkeä. Mikään ei onnistu.

Elämän palapelin palaset liimautuvat toisiinsa kuin sulanut toffee toisiin karkkeihin. Mikään ei oikein sovi mihinkään ja palapelistä ei koskaan tule valmista. Tällä tavoin näen elämäni ilman sinua. Toisin sanottuna, en pärjää ilman sinua. Taivas on ruosteenpunainen ja puro solisee jossain kaukana. Odotan näkeväni sinut niityllä, jonne kävelen, mutta et ole siellä. Iloisuuteni varisee pois ja tilalla on vain tyhjyys. Elämäni luisuu alamäkeä kovaa vauhtia, koska enää en sinua näe, enkä sinusta kuule. Soitan pianoa, jonka surullinen melodia kaikuu ympäri tyhjää maisemaa. Olen yksin, nyt ja aina.

Korventava kipu mielessäni. Raastavat ajatukset ja hetket. Välkehtivä terä, johon tartun. Jostain niin vaaleasta ja sileästä tulee hetkessä rikkinäistä ja tummaa. Aivan niinkuin ajatuksistani, kun jätit minut. Olen siirtynyt eteenpäin. Edessä on vaihe, josta en tule olemaan ylpeä, enkä tiedä selviänkö siitä, mutta minun on yritettävä. Nimettömät päivät toistensa perään kulkevat ohi hitaasti.. Vartalostani tulee kammottava. Jostain ennen niin kauniista tuleekin jotain aivan järkyttävää ja kamalaa. Laihdun, kuihdun ja muutun arvista kirjavaksi. Arvet ovat niin henkisiä, kuin fyysisiä. Yhtenä päivänä en enää jaksa. Maailma ympärilläni pakenee hetki hetkeltä ja kohta ainoa, mitä tunnen on tyhjyys ja suuri suru. Avaan purkin, nielaisen, astun kynnyksen yli ja putoan.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2014 23:53:48 kirjoittanut 4forever »
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain

Mort

  • ***
  • Viestejä: 571
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #1 : 11.12.2013 01:51:28 »
Kommenttikampanjasta hyvää iltaa. :)

Tämä on pitkään aikaan ensimmäinen kommenttini ja se saattaa myös näkyä sen tasosta, mutta yritän parhaani.

Oon aina pitänyt teksteistä, jotka jollain tavalla pohjautuvat ja ammenttavat inspiraatiota oikeasta elämästä eikä tämä tehnyt poikkeusta asiaan. Alku oli ehkä hieman kangerteleva ja ainakin lukijana minulla oli vaikeuksia päästä tekstiin sisälle, mutta jo toisen kappaleen alussa tykästyin tavaamaani.

Yksi hienoimmista kohdista tekstissä on kuitenkin tämä:
Lainaus
Korventava kipu mielessäni. Raastavat ajatukset ja hetket. Välkehtivä terä, johon tartun.

Nättiä ja lyhyet lauseet painottaa vielä tuota sanomaa. :)

Ja viimeinen virke oli hieno, tosi hieno.

Tykkäsin kokonaisuudesta todella paljon.

Tulihan siitä kommentti. Mort kiittää tästä lukukokemuksesta. ^^

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #2 : 11.12.2013 11:38:41 »
Kiitos kommentistasi :3<3 Tämä teksti oli kovin erilainen kun tekstini yleensäja pelkäsin, että kukan ei ymmärrä sitä. Kiitokset Kaverilleni joka opetti että, turhaa ei kannata pelätä, koska näin hyvä vastaanotto oli tälläkin tekstillä :3 kiitos sinulle Mort :3<3
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain

Zarroc

  • Epäilyttävä hirviö
  • ***
  • Viestejä: 1 380
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #3 : 30.12.2013 15:27:37 »
Kommenttikampanjasta terve!

Minulla nyt ei ole hirveästi sanottavaa tästä tekstistä, mutta pidän tästä edelleen. Teksti on helposti samaistuttavaa ja helppolukuista, mutta myös muutama kiva kielikuva löytyy välistä. Onhan tämä lievästi klisee, mutta lähes kaikki itsemurha-aiheiset tekstit ovat. Ja kliseethän vain kertovat, että homma on todettu toimivaksi ^^
Pidän tästä osaksi sen takia, että se kuvastaa myös omia ajatuksiani melko hyvin, mutta myös siksi, että se kertoo miten raadollista elämä osaakaan olla. Harmittaa kyllä, että tähän on tullut näin vähän lukuja.

Joka tapauksessa, ihanaa että julkaisit tämän :3

~ Zar

Sinä olet minun elämäni valo jonka takana on pimeys
Avasta kiitokset Ingridille & bannerista Vaniljelle.

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #4 : 07.01.2014 21:57:36 »
Sinä senkin.. miksi ihmeessä olet minun tekstin ylipäätään ottanut luettavaksi ( TAAS! Ihan ku et tätä olis jo Beetatessa lukenu), mutta niin kiitos ihanasta kommentistasi :3 Tämänhetkisestä olotilasta johtuen liikutuin suuresti kun huomasin että olit kommentoinu ja toiseenkin ficciin oli kommentoitu erittäin ihanasti... Olen erittäin otettu että pidät tekstistäni!
~4forever
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #5 : 31.01.2014 18:10:43 »
Tämä oli kaunis teksti.

Kielikuvat olivat kauniita ja taitavia ja kieli sulavaa ja sujuvaa. Tekstissä oli ihan omanlaisensa tunnelma, eikä mikään tuntunut kömpelöltä. Päin vastoin, kaikki oli nimenomaan juuri niin sulavaa, sanat ja lauseet muodostavat kauniin kokonaisuuden, vaikka aihe onkin karu.

Pidän kovasti tässä käyttämästäsi kielestä! Predikaatittomia lauseita, asioiden luettelua, mikä luo intensiivisen tunnelman. Se on myös itseni paljon käyttämä tyylikeino, joten ehkä juuri siksi se vetoaa niin paljon. Mutta se sopi tähän todella hyvin.

Kuvasit todella karua aihetta kauniisti, ilman että se kuulosti kliseeltä. Tästä ei pomppaa raakuus heti naamalle, vaan saat kauheudetkin kuulostamaan sulavan kauniilta. Kaiken kaikkiaan todella onnistunut pätkä.

Suosikkikohtiani oli varmaan tuo "Taivas on ruosteenpunainen..." Ei edes mitenkään erityisesti sanottu, mutta silti se kuulosti ihanalta juuri tuossa kohtaa.

Ainoa kohta, joka jäi häiritsemään, oli otsikko. Se ei mielestäni sopinut tähän yhtään... Mutta se on vain minun mielipiteeni.

Hankala sanoa muuta, mutta kuten jo muutaman kertaan mainitsin, erittäin hyvä ja onnistunut teksti!

-Iloinen Sipuli
« Viimeksi muokattu: 31.01.2014 18:12:40 kirjoittanut Iloinen Sipuli »
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

invisible deer

  • susilapsi
  • ***
  • Viestejä: 256
  • ava by Auroora
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #6 : 31.01.2014 18:52:18 »
Pidin tästä. Tykkään lukea lyhyitä tekstejä ja tässä oli paljon nättejä ilmauksia.

Elämän palapelin palaset liimautuvat toisiinsa kuin sulanut toffee toisiin karkkeihin. Mikään ei oikein sovi mihinkään ja palapelistä ei koskaan tule valmista.
Sulanut toffee oli omituinen valinta, mutta pidin siitä ehdottomasti.

- astun kynnyksen yli ja putoan.
Tämä oli suosikkini. Yksinkertainen ja kaunis.

Iloista Sipulia myötäilläkseni, otsikko jäi minullekin vähän irtonaisesti. Sinänsä tajuan sen idean, mutten siltikään jotenkin osaa yhdistää sitä näin surulliseen ja kuvailevaan tekstiin.

Pituus oli sopiva, ei mitenkään pitkitetyn tai pakonomaisen tuntuinen missään vaiheessa. Pidin myös pianosta, joka kaikui tyhjässä maisemassa. Lyhyet lauseet toimivat ja toivat tähän sellaista jäykkää rutiininomaisuutta. Maailma, joka pakenee oli myös ihana.

Kiitos tästä. :>
there is freedom in the dark once someone has illuminated it

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #7 : 04.02.2014 16:39:26 »
Kiitos teille Iloinen sipuli ja Fenrir. On aina ihana saada positiivista palautetta teksteihinsä. Tämä teksti on, vaikka itse sanonkin, mielestäni yksi parhaiten onnistuineista teksteistäni ja pidän tästä erittäin paljon. On ihana huomata, etten ole ainoa joka pitää tätä tekstistä. <3
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 765
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #8 : 10.08.2014 00:16:03 »
Tervehdys Kommenttikampanjasta. (: Ja heti alkuun pahoittelut siitä, että olen myöhässä, auts. Toivottavasti ei haittaa.

Minä usein pidän tällaisista lyhyistä tunnekuvauksista, eikä tämä ole poikkeus. Tämä on todella tunnepitoinen teksti, josta kertojan fiilikset välittyvät upeasti. Kertojan ajatuksista kuultaa epätoivo: elämästä on kadonnut merkityksentuntu, kaikki tuntuu turhalta ilman rakasta ihmistä. Tässä kuvataan todella osuvasti mielestäni sitä, miten toiseen ihmiseen voi jäädä niin kiinni, että tavallaan elääkin hänen kauttaan. Että kaikki tuntuu turhalta ja tuskalliselta, kun sitä toista ei yhtäkkiä enää olekaan. Se voi olla aika vaarallinen ajattelutapa, mutta ei sille välttämättä pysty siinä tilanteessa tekemään mitään. Kun on menettänyt jotain niin tärkeää ja rakasta, voi olla vaikea nähä missään muussa mitään mieltä.

Elämän palapelin palaset liimautuvat toisiinsa kuin sulanut toffee toisiin karkkeihin. Mikään ei oikein sovi mihinkään ja palapelistä ei koskaan tule valmista.
Pidän tästä vertauksesta mielettömästi. Vertaukset tuntuu musta joskus jotenkin keinotekoisilta ja väkisin väännetyiltä, mutta tästä mulle ei tuu ollenkaan sellaista fiilistä. Tuntuu, että tästä kuvauksesta kertojan olotila välittyy hienosti. Kaikki on lopulta samaa massaa eikä valopilkkuja näy. Mikään ei tunnu oikealta ja matka tuntuu uuvuttavan loputtomalta. Vau, miten elävää kuvausta.

Jostain niin vaaleasta ja sileästä tulee hetkessä rikkinäistä ja tummaa. Aivan niinkuin ajatuksistani, kun jätit minut.
Tämä on toinen lempikohtani. Pidän hirveästi siitä, miten olet kuvannut itsensä satuttamisen ulkoisten seikkojen avulla, ja erityisesti siitä, miten vartalon muuttuminen on rinnastettu ajatusten muuttumiseen. Tulee sellainen fiilis, että kertoja kanavoi henkisen tuskansa fyysiseksi, jolloin sen kanssa on ehkä helpompi pärjätä.

Maailma ympärilläni pakenee hetki hetkeltä ja kohta ainoa, mitä tunnen on tyhjyys ja suuri suru. Avaan purkin, nielaisen, astun kynnyksen yli ja putoan.
Haluan lainata vielä tämän kohan. Tästä tulee mielikuva, että tuo tyhjyys ja suru nielaisevat kertojan kokonaan sisäänsä, eikä ratkaisun tekeminen lopulta ole vaikeaa - se on kuin astuisi kynnyksen yli, kynnyksen jota kohti on ehkä ollut matkalla pidemmän aikaa eikä jostain syystä ole saanut apua pahaan oloon, kukaan ei ole vetänyt pois kynnyksen ääreltä. Tämä on todella surullista, käy sydämeen. ): Tekisi mieli hypätä tarinan maailmaan ja rutistaa kertoja halaukseen, pysäyttää hänen aikeensa, mutta eihän se tietenkään ole mahollista. Hienoa joka tapauksessa, miten tämä teksti herättää näin vahvoja tunteita. Olet onnistunut mielestäni tosi hyvin.

Minä pidän tarinan otsikosta. Se on muotoilultaan ja soinniltaan semmoinen, että se voisi hyvinkin saada mut klikkaamaan topicin auki ja ottamaan selvää, mistä on kyse. Ja mielestäni se myös kuvaa tätä tekstiä, kun tässä käsitellään juuri sitä, millaista elämä on ilman rakasta ihmistä. Tosin en tiedä, onko tuo naisen mainitseminen niin tarpeellista, koska eihän sukupuolella ole merkitystä tarinan kannalta eikä tekstistä oikeastaan millään tavoin käykään ilmi kertojan tai hänen rakkaansa sukupuoli. Tuo "nainen" kyllä mielestäni sopii hyvin otsikkoon noin niin kuin esteettisestä ja auditiivisesta näkökulmasta, ei sen puoleen. Jos otsikko olisi esimerkiksi vain "Kun sä et oo mun", ei se mielestäni ehkä olisi ihan niin vetävä kuin mitä se nyt on. Joten ehkä on hyvä, että se "nainen" kuiteskin on siellä. (:

Komppaan vielä edeltäviä kommentoijia siinä, että tässä todella toimivat nuo lyhyet lauseet tehokeinona. Niille latautuu paljon painoa, ja niistäkin ehkä jollakin tavoin välittyy se, ettei kertoja ole lainkaan sellaisella tuulella että viljelisi pitkiä korulauseita. Tärkeintä on vain saada sanottua se, mitä mielen päällä on ja mikä hallitsee olotilaa.

Kiitos tästä hienosta lukukokemuksesta. ♥
« Viimeksi muokattu: 10.08.2014 00:23:48 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Vs: Kun sä et oo mun nainen [K11]
« Vastaus #9 : 13.08.2014 01:39:21 »
Oi Waulish ihanan pitkä kommentti täynnä ihania sanoja. Olen erittäin otettu siitä, että jaksoit noin tarkasti kommentoida. Että on ollut päivieni piristys lukea kommenttiasi uudestaan ja uudestaan ja vielä kerran uudestaan. Hienoa, että pidit tarinasta! <3
- 4forever
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain