Kirjoittaja Aihe: Tekemällä monimutkainen | K-11 | Femme | 7/7 | Paula/Miia | VALMIS 26.7.  (Luettu 6958 kertaa)

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Nimi: Tekemällä monimutkainen
Kirjoittaja: Lasikuula
Ikäraja: K-11

Paritus: Paula/Miia
Genre: romance, draama, angst
Yhteenveto: "Vedän villapaidan lähes häpeilemättä pääni ylitse ja nautin siitä, kuinka viherruskeat silmät seuraavat liikettäni hieman liian läpinäkyvästi."

Tarina rakkaudesta,
epävarmuudesta,
väärinkäsityksistä, ja
ennen kaikkea mutkikkainta tietä myöten!


Varoitukset: Kiroilu, alaikäisten alkoholinkäyttöä, pientä alastomuuden kuvailua

A/N: Kuusi päivää, seitsemän lukua, reilu viisikymmentä sivua wordissa. Paula ja Miia loivat itse itsensä, tarina syntyi ja hahmot heräsivät sen myötä eloon. Ensimmäinen tarina, joka on koskaan päässyt loppuunasti näinkin pitkänä! Sanomattakin olen ylpeä ja siksi tämän lapsosen julkaiseminen täällä finissä tuntuu aivan häkellyttävän hyvälle! Toivon Paulan ja Miian viihdyttävän teitä yhtä koukuttavasti ja härnäävästi kuin minuakin :) Heidän touhujaan seuraavat voisivat myös kommentoida ;)

Kaikki osat on kerrottu Paulan näkökulmasta.

Originaali10 #2



Syyskuu – Sabotage
Singstar pyörii televisioruudussa, Chisu laulaa lauluaan. Äiti ja minä istutaan sohvalla ja yritetään kestää perässä ja nuotissa yhtä aikaa. Kaikki tuntuu niin helpolta samalla, kun monimutkaiset sanat yrittävät saada tajuntani ymmärtämään niitä. Miksi Chisu puhuu kapaloista ja haavoista?

Äiti on ehkä elämäni kirkkain tähti. Niin rakas ja tärkeä, vaikka se onkin hieman höperö. Kai se on ihan normaalia katsoa lempiohjelmanaan Salattuja elämiä tai pitää koruttomasta, mutta käytännöllisestä sisustuksesta. Kaikessa höpsöydessään se pukeutuu kuitenkin hyvin, suoristaa spiraalikiharoitaan ja meikkaa. Se käy töissä parturikampaajana ja joskus se siivoaa vanhojen ihmisten koteja.

Illalla äiti tarjoaa minulle porkkanasalaattia ja patistaa sitten nukkumaan. Kunhan ensin on hampaat pesty, se muistuttaa vielä lempeästi. Hymyilen ja pesen hampaat kiltisti. Äiti pitää minua edelleen lapsena, vaikka olen jo melkein aikuinen. Keväällä olisi edessä päätös, joka vaikuttaa loppuelämään. Lukio vai ammattikoulu, kaksois- vai kolmoistutkinto? Mihin se saparotukkainen tyttö katosi? Entä hiekkakakut tai tuutulaulut?

Aamuisin upotan kitaani antibioottia, ihan vain sitä raivostuttavaa aknea varten. Ei se lääke ole mihinkään tehonnut vielä, vaikka kolme vai neljä kuukautta sitä on jo kokeiltu. Äiti sanoo, että lääke varmaan vaihdetaan pian.

Puen ylleni löysähköt farkut, nuhjuisen punaisen villapaidan ja huulille sipaisen hieman huulirasvaa. Peilistä katsoo se sama nuori tyttö kuin aikaisemminkin: Paula Anita Koskinen. Kasvojen ympärillä velloo tummanruskeat kiharat, kasvoilla on kevyt hymy ja olkapäällä roikkuu vaatteiden kanssa yhteen sopimaton laukku. Sen kirkkaanoranssi väri suorastaan sotii kaikkia sääntöjä vastaan. En ole koskaan välittänyt muodista.

Kuljen koulumatkat kävellen, ei sinne ole kuin pari kilometriä. Tunneilla istun yksin etupulpetissa ja yritän saada selvää kirjaimista, jotka hyppivät ja pomppivat. Lopulta vain keskityn kuuntelemiseen ja olen kirjoittamatta yhtäkään muistiinpanoa. Ymmärrän ja muistan niin paremmin. Ulkona katselen välituntia kuin televisio-ohjelmaa. Draamaa on ympärilläni niin paljon ja niin vähän. Tuo tuossa pelkää tulevia kokeita, nuo pohtivat omaa elämäänsä. Etäämpänä on poikatyttöjen jengi, jossa sattuu ja tapahtuu aina. Ne katoavat tupakalle nurkan taakse, juoksevat kauppaan tai juttelevat kovaäänisesti menkoistaan.

On minulla seuraakin välillä. Rinnakkaisluokkalaiseni Maiju ja Alisa pitävät seuraa niin usein kuin vain ehtivät, mutta asiaa vaikeuttaa ruokailuaikojen ja tuntien ajankohtien erilaisuus.

En ole koskaan uskonut kohtaloon, vain sattumaan. Yhtenä tiistaina kellojen soidessa kävelen tuttuun tapaan ihmismassan keskellä kohti ulko-ovia päästäkseni sisälle ja pois pakolliselta ulkovälitunnilta luokkahuoneen tunkkaiseen ilmaan. Ovella on tungosta ja odottelen rauhassa muiden menoa, kun joku tulee takaani ja töytäisee hieman turhan lujaa minut syrjään.
”Varo vähän, saatanan lesbo”, töytäisijä ärähtää ja hänen taustajoukkonsa nauravat. Töytäisijä on yksi niistä poikatytöistä, menkoista puhuja. Sen vaatetukseen kuuluu musta kauluspaita, vihreät converset ja siniset miesten pillifarkut. Hiukset sillä on lyhyet ja mustat, leveälle irokeesille leikatut.
”Pakko se kai on, kun tuollainen hetero kävelee ohi”, huomautan tyynesti. Ihan perusjuttu, ihminen minäkin olen. Ei kai kukaan oikeasti tiedä, että olen sellainen luonnonoikku, lesbo. Tuo vain uhittelee.  Kai. Vihertävänruskeat silmät tarkkaavat minua ja taustajoukoissakin tuntuu olevan hämminkiä. Lähden kävelemään hänen ohitseen päästäkseni sisälle ja sille perhanan tunnille, kai se matikkaa oli. Kivaa! Pääsen taas selittämään, että osaan mutten vain saa asioita paperille.
”Mitä sanoit?” kuulen tytön kysyvän lähinnä hämmentyneellä tiuskahduksella. Olenko joutunut keskelle televisiosarjan draamakohtausta?
”Voin toki ilmaista asian toisinkin, ellet ymmärtänyt. Hetero tarkoittaa tytöstä tai pojasta pitävää henkilöä”, selitän ja hymyilen aurinkoisesti. Kaverini pitäisivät minua hulluna, mutta he kyllä pitävätkin jo. Kai puhun vähän höperöitä niiden mielestä. Valistettuani heteron ja homon eroja, pääsen kulkemaan ongelmitta ja kiiruhdan kohti oikeaa luokkaa.

Kun se poikatyttö parin päivän päästä, kun satutaan samaan paikkaan samalle välitunnille, tulee juttusille, alan uskoa ettei se aiempi kohtaaminen ollut sattumaa. Taustajoukkonsa se on jättänyt kädenhuitaisulla taakseen.
”Miia”, tyttö toteaa ja hipaisee hiuksiaan. Se on hermostunut.
”Paula”, vastaan hieman hämmentyneenä ja ojennan käteni. Se katsoo sitä oudoksuen, mutta kättelee kuitenkin. Se värähtää ehkä myös hieman.
”Tuota… Minulla olisi yhdet bileet perjantaina, tai siis huomenna, niin haluisitko tulla?” tyttö onkin arempi kuin luulin. Tai sitten se ei vaan vieläkään ymmärrä miksi ärähdin vastaan.
”Heterot ei pyydä treffeille”, huomautan ja se virnistää.
”Älä luule itsestäsi liikoja”, Miia tuhahtaa pyöräyttäen silmiään. Se nojaa painoaan toiselle jalalle ja pitää käsiä ristissä rinnuksellaan. Se jauhaa suussaan myös purkkaa, mutta tuoksuu miellyttävälle.
”Missä, monelta, mihin?” Miian kulmat kohoavat ja jauhanta seisahtuu.
”Aiot siis tulla?” sen äänessä on pieni rahtunen innostusta.
”Et vastannut kysymykseen.”

”Nähdään koulun mopoparkissa kuudelta, ohjaan siitä sitten meille.”



A/N: Näiden lukujen pituus vaihtelee, mutta aloitusluvuksi tällaista lyhyempää (:
« Viimeksi muokattu: 02.11.2014 12:14:17 kirjoittanut Lasikuula »

Chemicalbullet

  • ho ho homo
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Life's a bitch and so am I
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 1/7
« Vastaus #1 : 05.06.2013 01:32:13 »
ää pitiki sit sattuu finiin tällei et kommentoin kokoaja ekana :"Ddd ja ku ei osaaaa. öhömööhöm toi paula :d ihana
Jee mulki on musta kauluspaita.
öhöö mähä sanoin etten osaa. muTTA SIIS tää vaikuttaa kivalt ja oisin voinu lukee enemmänki c; jatka vaaa
killjoys never die 2001 - ∞

ROCK THE BEACH 26.6.2013 ♥

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 1/7
« Vastaus #2 : 10.06.2013 12:11:56 »
Sain aluks semmosen kuvan et toi Paula on just joku ujo, koulukiusattu tyyppi, mut sit se uskalsiki sanoo jotain (pienesti, muttakuitenkin) ja sain semmosen oooo-fiiliksen ;D Paulast tulee mieleen yks meijän luokkalainen (tällee btw) ja ehkä se oli osasyy siihe miks kiinnostuin tästä. En oo mikään minä-kertojan suurin fani (vaikka kirjotan sillä usein itekin) mutt tähän se sopii koska näin Paulan ajatuksii saa helpommin esille.

Lainaus
Ei kai kukaan oikeasti tiedä, että olen sellainen luonnonoikku, lesbo.
äh, noinhan kaikki nykyään ajatteleekin...

Mutta; luen kun jatkuu ja silleen, seuraavat kappaleet voi olla ehkä vähän pidempiä (ja sähän sanoitki että toi oli normaalii lyhyempi luku, mut alotukseks silti ihan sopiva )

Anteeeksi sekavuus, mä nyt vaan oon tämmönen :3

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 1/7
« Vastaus #3 : 10.06.2013 17:34:12 »
Nappasin koska nimi. Luin koska kiinnostus. Ja taidan jäädä seurailemaan. :)

Alun perusteella on paha sanoa mitään, mutta Paula vaikuttaa kivalta hahmolta - ei perinteinen koulukiusattu, mutta ei toisaalta uhittelija tai suosittukaan. Ja tuo, että se on jo sinut normista poikkeavan seksuaalisuutensa kanssa on mielenkiintoista. :)

Kirjoitusvirheitä en bongannut, mutta kappalejakoa voisi jossain määrin väljentää lyömällä pidemmät kuvailut eri kappaleisiin repliikkien kanssa.

Jatkoa! :)





Saadakseen täytyy joskus menettää.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 1/7
« Vastaus #4 : 11.06.2013 20:15:44 »
Chemicalbullet: Kommenttisi oli ihana juuri tuollaisenaan, älä huoli :D

KatieB: Paulasta tosiaan saatoin antaa hieman väärän kuvan aluksi, mutta se kyllä korjautuu :D Kyseessä on lähinnä se luokan joku, johon ei sinänsä kiinnitetä huomiota, mutta sen olemassaolo kuitenkin tiedetään. Ja voi ei! Toivottavasti ei tule liikaa yhtäläisyyksiä luokkasi Paulaan ;)

Yami: Jee! Olen onnistunut :D Paulan oli/on tarkoituskin olla sellainen, että se ei ole perinteisesti mitään, mutta silti tuollainen... Paula :D Kiitos myös rakentavasta, toivottavasti tässä osassa on hieman selkeämpää ja kevyempää lukea!

Sab: Arki on asia, mikä meinaa itsellä unohtua todella usein teksteistä, siksi siis kommenttisi sai hymyn ja onnistumisen tunteen aikaan! Ja mitä märehtimään asioita, jos hahmokin tietää ne faktoiksi? ;) Se on muuten Miia, kahdellä iillä :D Hänen persoonansa avautuu sitä mukaan, mitä paremmin Paula häneen tutustuu (koska tämä tosiaan menee Paulan mielen mukaan :P)

A/N: Nämä osat muuten menee kuukausittain ja niiden nimet on kappaleita, jolla aloitin kyseisen luvun kirjoittamisen :) Yleensä kuuntelin kappaleen sanoja ja rakensin sen pohjalta lukua. Tämä osa ei kuulu todellakaan lemppareihini, kun tuntuu ettei tässä tapahdu mitään ja Paula toimii ihan tyhmästi. Toivottavasti te kuitenkin tykkäätte ja kerrotte mielipiteenne ;)



Lokakuu - Kokeile minua
Kannan kotiin kuutosen englannista ja yhdeksikön käsitöistä. Lääke on vihdoin saatu vaihdettua (Roaccutan) ja kasvojen kukinta on muuttunut hillitymmäksi. Koulussa on samaa paskaa, kotona ankean tylsää ja vapaa-aika kuluu edelleen tietokoneen ruutua tuijotellen. En näe kovinkaan usein ystäviäni vapaa-ajalla, mikä on sinänsä harmi. Toisaalta taas pidän siitä kiireettömyyden tunteesta, kun ei tarvitse huolehtia menemisistään koulun jälkeen. Läksykirjoihinhan ei tietenkään kosketa.

Erehdyin rekisteröitymään facebookiin pitkän harkinnan jälkeen viime viikolla. Nyt kaverikyselyissä on kaksikymmentä luokkalaista hylättynä ja kuusi hyväksyttyä. Suurin osa muista hylätyistä kuuluu Miian bileissä saatuihin tuttuihin, mutta mihin minä niitä tarvitsen? Ei kuka tahansa saa asioistani tietää, pyh.
Kokonaisuudessaan kavereita on yhdeksäntoista: tädit, sedät, äiti, Maiju ja Alisa ja ne muut kavereiksi laskettavat.

Kun saan jälleen uuden kaveripyynnön, meinaan automaattisesti painaa sen hylättyjen listalle. Vaikkei nimi Miia Koskinen sano minulle mitään, vilkaisen kuitenkin hieman tarkemmin. Päädyn klikkaamaan kuvat osion auki ja meinaan pudota penkiltä. Mitä vittua? Se poikatyttö?  Ne silloiset bileet olivat menneet ihan hyvin, hieman siistimmät vaatteet ja juomaa, pullonpyöristystä ja pieni hiprakka. Ei se kovin hyvältä tyypiltä loppujen lopuksi ollut vaikuttanut. Lähinnä äänekkäältä ja jos joku yritti saada äänensä sen yli, sai varautua huutokonserttiin. Se ei ollut myöskään jutellut sen jälkeen, joten… Yritän antaa itselleni syitä miksen hyväksyisi Miian pyyntöä.

Hiirenosoitin viuhuu piilota ja lisää kaveriksi nappien välillä. Kai sillä joku tarkoitus on, kun se minut kuitenkin kaverikseen tahtoo? Miksi se tahtoo minut kaverikseen? Miksi se pyysi minut bileisiin? Koska en varmaan koskaan saa asiaa selvitettyä ilman heittäytymistä, päädyn lisää kaveriksi nappiin. Lisään sen ”oudot” listalle ja hymähdän itsekseni. Mahassa tuntuu kummaa poltetta.
Koulussa Maiju huomaa ensimmäisenä, että olen alkanut vilkuilla ympärilleni tavallista enemmän. En oikeastaan tiedä mitä tai ketä etsin, mutta paha aavistus viittaa viherruskeasilmäiseen Miiaan.

”Taidat olla ihastunut johon kuhun?” Maiju kysyy katsellen itsekin ympärillä olevia.

Se on aina ollut tarkka tällaisissa asioissa. Alisankin kaikki ihastukset se on huomannut heti ja Alisa on vain kikatellut pitkien ruskeiden hiuksiensa takana. Itse olen lähennä äimistyneenä kysellyt, että ai oikeastiko. Kuulemma olen täysi puupää niin tehdessäni.

”En oikeastaan. Tai ehkä, en tiedä”, totean.

Samalla hetkellä välituntialuetta haravoiva katseeni pysähtyy Miiaan ja sydän tuntuu jättävän yhden lyönnin väliin. Puna kohoaa pienesti poskille ja kyllä minäkin pienen ihastumisen tunteen tunnistan.

”Kuka?” Maiju huomaa reaktioni ja kääntää katseensa innoissaan selaamaan aluetta oven läheisyydessä. Se kyllä tajuaa, että joku on tullut paikalle, muttei tajua katsoa tyttöjä. Tai ehkä tajuaakin, muttei uskalla kysyä suoraan. Ainakin sen katse näyttää pysähtyvän hieman liian pitkäksi aikaa sinne poikatyttöjengin suuntaan. Alisakin yrittää kitkeä tietoa, mutta lupaan kertoa sitten, kun tiedän enemmän tunteistani.

Viikon päästä, monen pitkän katseen vaihdon ja Maijun arvauksien jälkeen istun taas koneen ääressä. Facebook kilahtaa ärsyttävämmin kuin skype ja tuhahdan. Pitäisi kummastakin ottaa äänet pois, en jaksa niitä. Ja hymiöt pitäisi lailla kieltää, typeriä nekin. Etsin kymmenen välilehden seasta facebookin ja klikkaan nähdäkseni kuka häiritsee.

Miia Koskinen
Moi :)

Se facebook viesti saa sydämen tykyttämään, ihmeellisen virneen nousemaan kasvoille ja sormet hikoamaan. Samalla kun asetan sormet näppäimille vastatakseni, epäilys alkaa taas kalvaa. Miksi se pistää viestiä vasta nyt? Ollaan me ennenkin oltu monta kertaa samaan aikaan facebookissa, olen kyllä tarkistanut. Miksi siis nyt?

Paula Koskinen
Moi?

Miia Koskinen
Mts? :P

Paula Koskinen
Lähinnä mietin miksi kirjoitat…

Miia Koskinen
Enkö saa?

Paula Koskinen
En tiedä mitä et saa, mutta minulle voit kyllä kirjoittaa. Ihmettelin vain.

Miia Koskinen
Hehe, oli hauskaa. Onko sinulla mitään perjantaina? ;)

Paula Koskinen
Ei, miten niin?
Jotkut bileet taas?


Miia Koskinen
No, tavallaan. Ne tosin ei ole meillä tällä kertaa  ;)

Paula Koskinen
Okei, miksei. Missä ja monelta?

Miia Koskinen
Sama paikka ja aika kuin viimeksi? :P

Paula Koskinen
Ok. Pitää mennä, moikka

Miia Koskinen
Moikka o/

Perjantaina eräällä yhteisellä välitunnilla pyydän Maijun juttelemaan kanssani hieman sivummalle ja hän seuraa hiukan ihmetellen. Alisasta näkee, että se pettyy, mutta lupaan kertoa hänelle myöhemmin. Maiju ehkä ymmärtää paremmin kuin se. Toisaalta en haluaisi jaotella ystäviäni luottamuksen perusteella, mutta en myöskään rikkoa sitä luottamalla liian henkilökohtaisessa asiassa.

”Se on Miia”, puuskahdan niin nopeasti, ettei Maiju saa mitään selvää. Tyttö kohottaa kulmiaan.
”Hitaammin jooko?”
”Se on Miia”, sanon uudestaan ja hitaammin.
”Ai Koskinen?”
”Tiedät sen?” äimistyn.
”Joo, kaikki sen tietää. Sinäkin”, Maiju huomauttaa ja tökkäisee minua kylkeen. Tuhahtaen siirryn alta pois.

”Et ole… Vihainen tai halua heittää minua roskiin?” yritän vielä.
”En”, Maiju lupaa. ”No, meinasitko tehdä ihastuksellesi jotain?”
”Tänään on yhdet bileet ja se vähän niin kuin pyysi sinne…”
”Mitä?” Maiju älähtää äimistyneenä.
”Joo joo, mutta mitä teen? Entä jos se on hetero ja entä jos…”
”Paula, se on lesbo”, Maiju nauraa.
”Oikeasti?” rentoudun hieman.
”Joo, siitä on kulkenut huhuja seiskalta asti ja kasilla näin sen pussailemassa tyttöjen vessassa. Sain aikamoiset lähtöpassit, mutta kuitenkin.”
”Pelastit päiväni!” kiljahdan ja halaan ystävääni.

Alisa hymyilee, kun palaamme sen luo.

Illalla vaihdan farkut ja villapaidan pois. Valitsen vaatekaapista samat juhlavaatteet kuin viimeksikin: tiukemmat farkut, valkea t-paita ja musta huppari. Kiharat vedän ponihännälle ylös, sipaisen äidin huulipunaa ja huikkaan heipat. Äiti vaatii tietää minne menen ja kerron viettäväni tyttöjen iltaa parin kaverin kanssa. Äiti varmistelee, olenko menossa Alisan tai Maijun seuraan ja kieltäessäni kohottaa kulmaansa merkitsevästi.
”Okei, menen viettämään iltaa ihastukseni kanssa”, sanon lopulta ja äiti muuttuu hieman vaikeaksi. Se vaihtaa painoa jalalta toiselle ja katse kiertää.
”Siis onko se joku tyttö?”
”Joo, on se. Se saattaa kyllä olla hetero, mutta…”
”Okei, pidä hauskaa.”

Se ei tuntunut mukavalta. Äiti vain heitti minut ulos, keskeytti lauseeni ja se ilme! Huono-olo kirvelee vatsanpohjassa ja käsiin koskee, kun puristan ne liian kovaa nyrkkiin. Matkalla mopoparkille potkin ojasta löytämääni muovipulloa ärsyyntyneenä.

”Moi”, Miia huikkaa tullessaan itse mopoparkille. Istun parkin perällä olevalla puuaidalla ja hymyilen sille pienesti. Se on oma itsensä, mutta tennarit se on vaihtanut mustiin ja meikin räikeämpään, mutta edelleen se on poikamainen. Vaatteet se vaihtaa muutenkin hieman useammin uusiin kuin minä. Tälläkin kertaa Miialla on yllään vihreä leopardikuvioinen kauluspaita ja mustat farkut. Päivällä sillä oli musta huppuliivi ja siniset farkut.

”Moi”, vastaan. ”Minne mennään?”
”Ne bileet on Marialla, mutta ajattelin sinun tarvitsevan hieman piristystä”, Miia virnistää.
”Ai jaa?” tuhahdan. Miksi se on niin erilainen minun seurassani kuin muiden seurassa? Minun seurassani tuntuu, ettei sen suusta lähde yhtään ääntä ja se vain arpoo. Muiden seurassa se huutaa ja kiljuu, jos ei saa ääntään ja päätöstään muiden yli. Ei tai, vaan ihan ja, koska se haluaa molemmat muiden yli.

”Tule”, Miia lähtee kävelemään alaspäin, kohti kerrostaloalueita. Eli sinne mistä oli tullutkin ja missä se myös asuu.

”Mennäänkö me teille?”
”Itse asiassa joo. Jätin juomat vielä sinne, mutta siellä on myös yksi juttu sinulle”, Miia hymyilee katsellessaan suuntaani. Vatsassani muljahtaa ikävästi ja vältän hänen katsettaan. Onko Miialla jotain minulle? Eihän me edes tunneta kunnolla.

”Ei sinun minulle olisi mitään tarvinnut.”

Miia vain tuhahtaa, että pitääpäs. Kipuamme kolmanteen kerrokseen ja Miia etsii isohkosta avainnipustaan oikean avaimen. Sisälle päästyään hän suuntaa oitis jääkaapille. Eli hänen porukkansa eivät ole taaskaan kotona, totean mielessäni. Kuka täysijärkinen alaikäinen muuten pitäisi jääkaapissa juomiaan? Keittiö on avara. Oven puoleinen seinusta on tapetoitu neutraalilla kukkatapetilla ja muut seinät ovat valkeat. Tiskipöydän yllä on punavalkeat kaakelit. Istun pöydän päälle laiskuuttani, vaikka on tuolejakin. Kun Miia ojentaa omenasiideripulloa minulle, kohotan kulmiani.

”Haluan, että pidät hauskaa”, Miia selittää. ”Ja pidit tuosta viimeksi.”
”Ai. Luulin ettet edes kiinnittänyt minuun huomiota kolmannen paukun jälkeen”, sanon katkerana, mutta avaan hänen mielikseen siideripullon.
"Älä luule, jos et tiedä”, Miia virnistää ja ottaa pussistaan vodkaa ja kaataa sitä pieneen lasiin. Päälle hän laittaa Coca-Colaa.
”Kippis”, kohotan siideripulloa ja hän kilistää selkeästi ilahtuneena.

Ilta vaihtuu pikkuhiljaa alkuyöksi ja olemme aloitelleet mukavasti jo Miian luona. Olen juonut hitaasti, mutta silti tuntuu, että ne siiderit vellovat vatsassa sitäkin pahemmin. Pitäisi kai juoda enemmän ja hommata joku vastustuskyky tai sietokyky, mikä lie. Juttu tuntuu luistavan, vaikka me puhutaankin lähinnä vain Miian asioista. Se kertoo tahtovansa ison koiran, minä totean että pienikin käy. Se selittää että kyllä koiran pitää olla iso, että sitä pelätään. En väitä vastaan.

Me lähdetään kymmeneltä Marialle päin, ja Miian askeleet mutkittelee jo hieman. Sain sen jättämään vodkapullon kotiin, mutta siiderit ja lonkerot se tahtoi välttämättä ottaa. Vannotti minutkin juomaan ne kaikki siiderit kanssaan tämän päivän aikana.

Me saavutaan jonkinlaisen kerrostalon pihaan. Parkkiruudut on täynnä autoja ja astuessamme porraskäytävään, on haju opiskelijamainen. Siis sellainen tunkkainen, ihan kuin ei olisi tuuletettu aikoihin. Asia huvittaa hieman ja Miia ihmettelee asiaa virnuillen. Totean ettei mitään ja me pujotellaan toiseen kerrokseen rimputtamaan ovikelloa.

Maria tulee avaamaan oven innoissaan ja viittoilee sisään. Saan askeleet kuljettamaan itseni oven oikealle puolelle, mutta jämähdän silti tuijottamaan. Katseeni kehrää Marian kehoa pitkin, tutkien ja arvioiden sen ulkonäköä. Täydellinen! Sen vaaleat hiukset on kiharrettuina olkapäillä, povi on keskikokoinen, perse suorastaan kiinteä ja paljetti mekko paljastaa niin paljon säärtä, että on vaikea katsoa. Paska.

”Mariaa!” Miia kiljahtaa ja kapsahtaa toisen kaulaan. Saan mahdollisuuden sulkea suuni pullolla ja yritän lopettaa tyhmästi hymyilyn. Sen lisäksi yritän muistuttaa, että ihastukseni on seuralaiseni, mutta toisaalla taas toinen ääni muistuttaa, etten ole velvollinen vielä mihinkään.

Marian kämppä, tai mikä lie onkaan, on melko tilava kaksio. Ovelta eteenpäin mentäessä on keittiö ja sen kautta pääsee parvekkeelle. Olohuoneeseen pääsee oikealta ja toisesta ovesta taas tavaroista päätellen Marian huoneeseen. Vessa on yhdistetty suihkun kanssa pieneksi kopperoksi eteisen lähelle.

Lyöttäydyn oikeastaan melkein heti Marian seuraan, kun Miia päättää käydä tervehtimässä muita ystäviään tai kavereitaan. Tiedä häntä mitä lienevätkään oikeasti.

Ilta venyy ja huomaan tulevani hyvin juttuun Marian kanssa. Juttelemme koulusta ja oikeastaan todella typeristäkin aiheista. Ehdin ehkä jopa muodostaa pienen toivonkipinän Marian suhteen. Ei kai kukaan näin tiiviisti viihtyisi seurassa ilman hyvää syytä? Mariaa näyttää minulle juuri piirroksia huoneessaan, kun Miia lyöttäytyy seuraamme. Hän asettuu taaksemme sängylle siten, että hänen sormensa ovat osittain minun käteni päällä ja tunnen väreilyn kulkevan kehoani pitkin.

”Vähänkö tuo on hieno!” Miia kehuu piirustusta, jossa tyttö ja poika suutelevat keskenään.
”Kiitos!” Maria hymyilee. ”Siinä on siskoni ja sen mies, mallista piirretty.”
”Ai, luulin että sinä ja poikaystäväsi”, Miia pahoittelee.

Tunnen sisälläni muljahtavan ja suoristaudun hieman. Vedän käteni pois Miian sormien alta samalla kun yritän rauhoittaa tunteitani. Tekikö Miia sen tahallaan? Tajusiko se, että katselin Mariaa sillä silmällä? Miia ei näytä syylliseltä, ei se varmaan ole mitään tajunnut. Pyörittelen tölkkiä ja esitän hieman kännisempää kuin olen.

”Minulta loppuu juomat”, valitan.

Tekee mieli vetää pää oikeasti täyteen, koska ei kiinnosta. Hävettää ja vituttaa, kun olen niin tyhmä. Nousen ja lähden kulkemaan kohti keittiötä, jossa suutelee joku heteropari. Se saa olon tuntumaan entistä typerämmälle ja ärsyyntyneenä hätistän niitä tiskialtaan edestä.

”Minun pitää päästä vesihanalle, jos ei haittaa”, pyydän.
”Ai, sori”, pari irtaantuu toisistaan ja siirtyy parvekkeelle tupakalle, tai siis jatkamaan toistensa imukuppaamista.

Otan lasin tiskialtaan yläpuolelta ja lasken sen täyteen vettä. Vittu! Se on hetero, hetero, hetero. Maria on hetero, pieni ääni huomauttaa mielessäni, mutta Miia taas ei.

”Kumpi se ei nyt minun seurassani viihdy?” Miia ilmaantuu kuin kutsusta keittiöön heti, kun saan veden alas kurkusta. Isken lasin tiskipöytään.

”Ei sinuakaan ole paljon näkynyt”, huomautan. Näen Miian silmistä, että se on humalassa. Sen näkee myös sen kävelystä, sen kehosta ja sen olemuksesta. Silti arvioin sitä huomaamattani ja yritän päättää, onko se oikeasti niin hyvän näköinen tai minun makuuni muutenkaan.

”Älä ole noin läpinäkyvä”, Miia huomauttaa.
”Ai sen suhteen, että tarvitsen juomista?” yritän saada Miian ajatukset ohjattua muualle.
”Se on nopeasti korjattu”, Miia virnistää harhautukseen langenneena.

Miia onnistuu järjestämään siltä parvekkeelle häädetyltä parilta pari tupakkaa, sytyttimen ja kolme mojitoa, eräältä toiselta tytöltä vodkaa. Se sekoittaa minulle taidokkaasti mojitovodkaa ja ojentaa sen pitkillä sormillaan. Se pitää lasista kiinni vielä senkin jälkeen, kun se on jo turvallisesti minulla.

Ilta pitenee, musiikin volyymi hiljenee ja kovenee taas. Kai naapurit ovat valittaneet tai jotain siitä melusta. Olen vallannut itselleni tilaa eräälle tyhjälle sohvalle. Pian siihen ilmestyy joku poika ja se istuu lupaa kysymättä viereen.
”Roope”, vieressä istuva poika esittäytyy ja minä tarraan sen käteen. Miia tuntuu olevan hetkessä meidän luona sohvalla ja iskee jalkansa meidän kummankin syliin. Hymähdän pienesti mielihyvästä. Kyllä ne sen jalat oikeastaan tuntuu hyvälle siinä.
”Miia”, se esittäytyy.
”Joo, me tunnetaankin jo”, Roope virnistää. Sen punaiseksi värjätty pikkuletti heilahtaa sen nyökätessä ja sen paidan napit on hieman liian alas auki. Roope huomaa katseeni ja saa siitä hieman lisää ytyä iskuyrityksiinsä. Minua vain ällöttää, kun se alkaa hipelöidä Miian katseelta piilossa persettäni. Ei se varmaan edes tiedä nimeäni vielä.

”Voitko sekoittaa vielä yhden?” ojennan tyhjää lasia Miialle. Miia hymyilee ja ottaa lasin. Jos Miia nousee, niin varmaan tuokin lopettaa.
”Jos annat pusun?” tyttö ilmoittaa. Roope vislaa ja näyttää keskisormea Miialle.
”Se antaa sata kertaa mieluummin minulle kuin sinulle”, poika uhittelee.

Minulta menee hieman ohi korvien, mutta jotenkin tajuan ettei kyse ole pususta vaan seksistä. Eli… Hitaasti toimivat aivoni analysoivat Miian olevan lesbo ja seuraavassa hetkessä tajuan potkivani Miian jalkoja sylistäni ja juoksevani vessaa kohden. Ei auki, lukossa, vittu varattu! Oksennus on ihan juuri tuloillaan enkä näe kuin yhden reitin.

Parvekkeelle ehdin nipin napin ja oksennan valkean kaiteen yli raitoja asfalttiin. Huimaa ja ällöttää, oksettaa hieman lisää. Valun pitkin parvekkeen kaidetta ja kiitän onneani, että hiukseni ovat kiinni. Pari karannutta suortuvaa ovat hiestä hieman märkiä ja olo on epäseksikäs. Oksennuksen jäljiltä kurkkua kuivaa ja jotenkin tuntuu, ettei mikään ole hyvin. Tai on, olen hengissä, naurahdan omille ironisille ajatuksilleni. Tyhmä! Kukaan ei vittu tykkää minusta tällaisena. Yritä tulla järkiisi! käsken itseäni.

Parvekkeen ovi käy, mutta se on vain joku, joka tulee tupakalle. Sisältä kuuluu huutoa, jonka jälkeen Maria on jo puuttunut peliin. Sen kädet viuhtoo ja näen, kuinka Miia nousee ja osoittelee jotakuta. Marian keho on niin seksikäs, niin kaunis. Ajatukset eivät tunnu pysyvän kasassa ja ihmiset pyörii kummasti.

Maria saa riitapukarit lopulta hiljaisiksi ja tulee kohti parvekkeenovea. Paniikki! Pyyhin naamani ja nousen ylös. Huimaus ei lakkaa, mutta onneksi ei sentään enää okseta.

”Kaikki ok?” Maria kysyy tullen viereen.
”Joo, on”, katson sen hymyä ja tekee mieli pussata. Tahdon vaan pussata jota kuta. Tahdon vain olla lähellä ja halata.

”Saanko halata?” levitän varovasti käsiäni hieman, ihan vain käännän ne sivulle. Ilman kysymystä se ei varmaan tajuaisi, että haluan halia.
”Joo, ei haittaa”, Maria sanoo ja astuu meidän lyhyen välin umpeen. Se halaa ja silittää hiuksia. Puristan itseni sitä vasten ja itkettääkin vielä hieman lisää.
”Anteeksi kun olen tällainen! Ei minun pitänyt mitään pahaa tehdä, mutta kun se ja sinä ja kaikki ja muutenkin…”
”Shh”, Maria rauhoittelee.

Jossain vaiheessa Maria irrottaa otteensa ja menee sisälle. Jään parvekkeelle niin pitkäksi aikaa, että tulee kylmä ja siirryn sisälle. Joskus kolmelta katson kelloa ja totean, etten mene enää kotiin. En ainakaan tässä kunnossa. En oksentanut toista kertaa, mutta en myöskään juonut mitään. Pullonpyöritys on käynnissä olohuoneessa ja katselen sitä keittiöstä käsin. Minulla on suora näköyhteys Miian, mutta se ei vilkaisekaan minuun päin. En jaksa välittää. Vasta kun se nousee ylös ja se horjuu ihan liikaa tullessaan luokseni, tarkennan katseeni siihen kunnolla.

”Lähdetään vittu kotiin. En jaksa olla täällä”, Miia tiuskii ja räväyttää pullot alas tiskipöydältä. Onneksi ne nimenomaiset sattuu olemaan muovisia ja ne jää vain pomppiaan muovimatolle.

”Hys, älä nyt riehumaan ala”, horjun ja otan Miian kädet kiinni, ettei se repisi lasisiakin alas.

”Mitä väliä sillä on, alanko vai en? Et sinä kuitenkaan huomaa tai välitä!” Miian sanat saa ajatukset yrittämään jotain ahaa elämystä, mutta sen sijaan suu päästää ilmoille jotain muuta.

”Katso, poni!” kiljahdan muka innoissani ja osoitan eteiseen. ”Se meni piiloon sinun laukkuusi. Tule, mennään.”

Harhautus saa Miian hämmentyneeksi, mutta hölmistyneenä se menee laukulleen. Vaikkei ponia koskaan löydy, niin meidän kengät löytyy ja me päästään ovesta ulos. En muista miten me onnistutaan luovimaan tiemme hoiperrellen ja toisiimme nojaten Miian luokse. Se sammuu jo portaissa ja saan repiä sen reppuselässä viimeiset portaat ylös kolmoseen ja kirota, kun sen avainnipussa on liikaa avaimia. Miian peittelen sen porukoiden sänkyyn ja itse nukun sen omassa. Ja vain koska tahdon haistella sen tuoksua. Kietoudun peittoon ja nuuhkin tyynyä, kunnes nukahdan.

Aamulla herään ennen sitä ja vessareissun jälkeen lähden itse kotiin. Miia ei osoittanut mitään heräämisen merkkejä missään vaiheessa.

En käynyt koko loppuviikonloppuna facebookissa, koska en halunnut jutella Miian kanssa. Maanantaina en uskaltanut mennä kouluun ja tiistaina äiti pakottaa. Se on palannut omaksi itsekseen ja sanoo, että on ihan ok, jos kokeilen rajojani ennen sen oikean löytymistä. Niinpä niin. Hymyilen sille ja me halataan. Äiti sanoo rakastavansa minua millaisena olenkin ja saan siitä rohkeutta.

Maiju ja Alisa pommittavat sillä ainoalla yhteisellä välitunnilla kysymyksiä: miksen ollut koulussa? Miten meni? Milloin näette toiste? Alisa ei tiedä ihastukseni nimeä mutta ei se haittaakaan. Välitunnilla yksin ollessani istun taas katselemassa saippuasarjaa. Poikatyttöjen jengi näyttää hajoamispistettä, kun kahden välillä on pahaa riitaa. Ja se toinen niistä osapuolista on Miia. Sen toinen taustajengiläinen tuntuu asettuneen Miian puolelle ja toinen pysyy kaukana kummastakin. Hienoa.

Saan osakseni katseita, hymyjä ja tervehdyksiä yllättäviltäkin tahoilta. Tuntuu kuin koko koulu tietäisi minut, vaikka aiemmin kukaan ei edes vilkaissut suuntaani kahdesti. Ainoa kenen katsetta kaipaan ei edes käännä päätään, vaan tuijottelee muualle. Facebookissakin on hiljaista eikä auta, vaikka laitan äänet takaisin päälle ja avaan keskustelun Miian kanssa tuhat ja sata kertaa vain sulkeakseni sen.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013 08:37:30 kirjoittanut Lasikuula »

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Tosi kiva luku taas :) Äh, en osaa sanoo mitää muuta xd
 yhen virheen muuten löysin: paljetti mekko on yhdyssana ;D
Nojoo, ei tää periaattees juonen kulkuun varmaan vaikuttanu, mut ihan kiva lisä noi bileet :3

Lainaus
”Katso, poni!” kiljahdan muka innoissani ja osoitan eteiseen. ”Se meni piiloon sinun laukkuusi. Tule, mennään.”

oonko vähä lapselline ku virnistin täl Cx

nojoo mut anyway, hyvä luku oli mut enslukuu jotai jännitystä? ;)

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
KatieB: Kiitos virheen pongaamisesta, yritän muistaa korjailla tämän luvun postaamisen jälkeen :P Ja toivottavasti tässä on sitä kaipaamaasi jännitystä!

A/N: Tämä luku on näistä kaikista ehkä se tärkein ja rakkain itselle. Tätä kirjoittaessa nauroin, itkin ja vuoroin huusin (siis ihan ääneen), kun Paula on niin tyhmä :D Toivottavasti tämä herättää teillä samantyylisiä tunteita :) + pahoittelen jo valmiiksi mahdollisia virheitä, korjailin tämän aika pika pikaan, eikä käynyt esilukijallakaan tällä kertaa...



Marraskuu  - Nyt
Marraskuu saa minut pukemaan tuulipuvuntakin ja sukkahousut. Koulu menee aina vain huonommin ja vaikka yritänkin saada numerot pyörimään oikeinpäin silmieni edessä, en pysty. Sade piiskaa pihamaata ja lehdet alkavat olla viimeistä vaille pudonneita. Ainoa lohtu on jakson vaihtuminen ja liikuntatunnit. Sekin ilo vaihtuu nopeasti, kun tajuan minkä luokan kanssa meillä on liikuntaa.

”Koskinen Miia”, opettaja luettelee nimiä liikuntasalin tunkkaisessa ilmassa, ja Miia viittaa.

”Koskinen Paula”, kuuluu toinen nimi. Viittaan ja Miian katse suuntaa pitkästä aikaa minuun ja hän heilauttaa pienesti kättään. Hymy kasvoillani tuntuu väkinäiseltä vastatessani hänen tervehdykseensä. Miksi hän nyt tervehtii? Miksei facebookissa, ei missään? Mitä nyt tapahtuu?

En saa selkoa tunteistani, joten annan niiden olla. Ensimmäisellä tunnilla on jalkapalloa ja joudun eri joukkueeseen Miian kanssa. Ei kun pääsen, tai en tiedä. Potkin palloa taidokkaasti, syötän heikommin, mutta yhtälailla saan sen toimimaan melkein juuri niin kuin pitääkin. Vasensyrjä on, kuten aiemminkin, heikompi kuin oikea.

Tuntien päätteeksi Miia lyöttäytyy seuraan, ja sydämeni hakkaa tuhatta ja sataa. Silti tahdon vain kieltää tunteeni ja heivata hänet helvettiin elämästäni. Miia viittoo taustajoukkonsa, he ovat taas väleissä, menemään jo edeltä.

”Moi”, se tervehtii ja hidastaa. Hidastan myös, vaikka jalat huutavat juoksemaan ja jättämään sen omaan arvoonsa.

”Moi”, vastaan.

”Kiitos kun veit minut kotiin viimeksi”, Miia aloittaa varovasti.

”Joo, ei mitään”, vastaan ja hymyilen rohkaisevasti. Tai ainakin yritän, mutta irvistykseksi se varmaan jää.

”Olin aika huonossa kunnossa”, Miia naurahtaa.

”Samoin. Oksensin sen parvekkeen yli”, nauran epävarmasti.

”Ja halailit Mariaa”, Miia muistuttaa, enkä osaa tulkita hänen silmiään. Ne näyttää hassuilta tuolla lailla siristyessään.

”Sain jonkun pillityskohtauksen”, selitän ja Miia virnistää.

”Ensimmäinen kerta juomassa on aina pahin”, hän muistuttaa.

”Se oli kyllä toinen”, alan rentoutua. Pääsemme pukuhuoneille, ja Miia seisahtuu ensimmäisen kohdalle. Niiden luokalla on oma pukukoppi. Tai siis ne on vallannut toisen siinä, missä meidän luokka toisen.

”Voitaisiin tehdä jotain joku päivä?” ehdotan. ”Ilman alkoholia. Piirtää, käydä facebookissa. Kokata?”

”Joo, voisi olla kivaa”, Miia hymyilee ilahtuneena ja olen aika varma, että se on enemmän innoissaan kuin minä.

”Voisit jäädä yöksikin?”

”Ai teille?” Miia hämmästelee.

”No, minä olen käynyt teillä jo kaksi, periaatteessa kolme, kertaa”, kohautan harteita.

”Joo, no… Katsotaan.”

”Ei sitten”, käännyn ja lähden kävelemään.

”No vittu okei!” Miia ärähtää. Käännyn katsomaan takaisin ja tekee mieli pussata ihan vaan, koska se näyttää niin alistuneelta ja häpeävältä.

”Perjantaina, kuudelta, mopoparkki”, hymyilen ja vilkutan. Suorastaan leijailen pukukoppiin vaihtamaan vaatteita.

Välitunnilla kerron Maijulle ja se virnuilee onnellisena, mutta hieman varuillaan.

”Olet sitten varovainen sen kanssa. Se on joka kerta tehnyt saman tempun: juttelee ja lähtee, juttelee ja lähtee.”

”Pitikö muistuttaa?” voihkaisen. En todellakaan halua pudota tältä pilveltä vielä, se on niin pehmoinen ja punainen, söpöydestä puhumattakaan.

”Anteeksi”, Maiju pahoittelee.

”Ei mitään. Mutta ostanko popkornia vai karkkia? Limpparia vai mehua? Entä kahvia? Entä jos se ei juokaa kahvia?”

”Rauhoitu hyvä nainen! Pari päivää aikaa ja kysy vaikka facebookissa. Nyt kun sinulla on se”, Maiju naljailee nauraen.

”Pyh.”

Silti illan tullen avasin facebookista keskustelun Miian kanssa.

Paula Koskinen
Moi

Miia Koskinen
Moi :D Katsohan, aloitit vapaaehtoisesti keskustelun kanssani. Taisi olla ensimmäinen kerta ;P

Paula Koskinen
Heh heh. Sitä vaan, että millaista ruokaa syöt? Juotko maitoa ja käykö tavallinen?

Miia Koskinen
Taidat sitten tosissaan odottaa minua sinne? ;D

Paula Koskinen
Ehkä

Miia Koskinen
Mutta joo, tavallinen maito käy ja laita parastasi! Ei minulla allergioita ole :DD

Paula Koskinen
Hyvä juttu. Ai niin, onko jotain inhoruokaa?

Miia Koskinen
Maksalaatikko. Jos tarjoat sitä, oksennan. D:

Paula Koskinen
Kiva. Ei minulla muuta.

Miia Koskinen
Ok :D

Nyökkään ruudulle tyytyväisenä. Ehkä pitäisi äidille mainita tulevasta yövieraasta? Vilkaisen kelloa, joka näyttää vasta puolta kahdeksaa. Äiti olisi siis todennäköisesti linnoittautumassa tv:n ääreen olohuoneen puolella ja vaihtamassa kanavaa kohti kolmosta. Hymyilen.

Kävelen huoneestani olohuoneen puolelle.
”Äiti?” äiti kohottaa katseensa sohvannurkasta.

”Kerro?”

”Miia on tulossa meille perjantaina yöksi, onko se ok?” kysyn ja pidän sormia selän takana ristissä.

”Joo, kyllä se käy”, äiti kääntää katseensa televisioon, missä Eliaksen homous paljastuu kaikille. Hymyilen hieman.

”Onko se Miia nyt sitten sinun… No, tyttöystävä?” äiti kysyy epäröiden juuri, kun olen palaamassa huoneeseeni.
”Ei! Tai siis, ei”, parahdan ja jään takeltelemaan. Nopeastipa äiti osasi laskea yhteen yksi plus yksi.

”Eli se, kenen luona olit yötä?” äiti oikaisee hieman sanojaan.

”Joo, se. Ei kai meillä mitään ole. Tai siis en vieläkään tiedä onko se… Samanlainen”, soperran.

”No, ole varovainen. Älä anna väärää kuvaa itsestäsi ja suoraan puhuminen auttaa aina. Enkö olekin niin opettanut sinulle?”

”Olet”, hymyilen. ”Olet sinä.”

”Niin sitä pitää. Ja muista, et sinä minun tytöstäni miksikään muutu. Vaikka isä lähti teille tietymättömille, niin minuun voit luottaa”, äiti vannottaa. Nyökkään silmät onnenkyynelissä ja kiiruhdan halaamaan äitiä. En välitä, vaikka kastelen hänen paitansa. Äiti on vain maailman suloisin ja ihanin.

”Lääkkeet ovat tainneet alkaa tehota?” äiti lopettaa halauksen alkaen tutkia kasvojani.

”Roaccutan, tehoaa kuin myrkky rottiin”, nauran ja äiti myötäilee.

”Ei ne antibiootit mitään auttaneet”, hän toteaa. Olen itsekin huomannut kuinka kasvojen finnit ovat vähentyneet jo lähes olemattomiksi ja rintojen yläpuolella olevat ovat vähentyneet merkitsevästi.

”Nyt, iltapalalle ja hampaanpesulle. Onko läksyt tehty?”

”Joo on”, nauran. Äiti on aina äiti.


Perjantaina koen ensimmäistä kertaa pakottavaa tarvetta vaihtaa perusvaatetustani. Etsin tiukimmat farkut, jotka omistan ja vedän ne jalkaan. Seuraavana etsin löysän ja käytetyn näköisen villapaidan tilalle valkean ja toistaiseksi muutaman kerran käytetyn. Koulussa kerään katseita ja jopa Alisan on pakko nauraa.

”En olisi uskonut, että vaihdat sen villapaidan pois! Sehän oli lempparisi”, tyttö nauraa, ja Maiju tökkäisee tätä kylkeen.

”Tärkeä päivä varmaan tiedossa”, hän vinkkaa, ja Alisa terästäytyy heti.

”Onko sinulla treffit?”

”Ei… Tai joo. En tiedä. Teen ruokaa ja Miia tulee meille yöksi ja niin. Sellaista perus”, selitän. Alisan ilme muuttuu ällistyneeksi ja se kohottaa hieman kulmiaan. Maiju tajuaa ensimmäisenä mitä lipsautin suustani ja tekee, Alisan katseelta piilossa, kaulan katkaisu eleen.

”Siis… Onko se tyttö?” Alisa on hämmentynyt, äimistynyt ja melkein vihainen. ”Siksikö et voinut minulle kertoa?”

Huokaisen turhautuneena ja katseeni seilaa. No niin, nyt kolmas tietää suuntautumisestani äidin lisäksi. Tai neljäs…

”On joo, tyttö se on. Siksi”, vastaan ehkä hieman tylystikin.

 Alisa reagoi täsmälleen, kuten pelkään. Ensin hän vaihtaa hämmentyneen katseen Maijun kanssa, mutta tämän ollessa enemmän minun puolellani... no, Alisa ottaa jalat alleen ja suuntaa pois. Asiaa ei helpota yhtään se, että kun meinaan lähteä seuraamaan, huomaan Miian. Jämähdän katsomaan hänen suuntaansa ja kun tajuan viimein etsiä Alisaa, en enää näe mihin hän on mennyt. Vittu!

Illalla olen hieman pahalla päällä ja Miiakin tuntuu aistivan sen heti, kun me tavataan. Me sanotaan mopoparkissa vaan moit ja mennään hiljaisuuden vallitessa meille. Meillä me syödään vaitonaisesti makaronilaatikkoa, jonka äiti on tehnyt. Se liikuttelee haarukkaansa tyhjällä lautasellaan eikä selkeästi osaa olla. Minun pitäisi kai esitellä sille taloa ja kertoa pelisäännöt.

”Vie vaan ne astiat tiskialtaaseen. Äiti laittaa ne sitten koneeseen”, hymyilen rohkaisevasti, vaikka huono tuuli tuntuu silti puskevan lävitse.

”Okei, kiitos”, Miia vie astiat.

”Kiva talo… Tai kämppä. En ole vieläkään selvittänyt kumpi tämä on”, Miia hymyilee.

”Se on koti”, vastaan ja Miia tuhahtaa.

”Koteja on harvassa, mutta tätä voi totta tosiaan pitää kotinaan”, Miia virnistää. Jään miettimään sen sanoja, kun se jo lähtee kiertämään rivitalokolmion sisuksia.

”Odota”, huikkaan ja kiiruhdan viemään omat astiani altaaseen.

”Tuliko ikävä?” Miia virnistää tullessani sen vierelle.

”Joo, ehdottomasti”, virnistän. ”Näytän sinulle taloa.”

Näytän olohuoneen, äidin huoneen, vierashuoneen ja kylpyhuoneen, käytän ulkovarastossakin. Yllättävän siistiksi äiti on senkin järjestänyt, mutta en olekaan enää sotkija iässä. Vien Miian viimeisenä omaan huoneeseeni ja nolostelen hieman sen tylsyyttä. Seinillä ei ole yhtään julistetta, kirjahylly on täynnä pölyä ja vihkoja, koulukirjat alimmaisena. Pöydällä on läppäri ja kasa irtopapereita, muutama rustailupaperi. Seinällä on peili ja sen vieressä vaatekaappi. Huoneen ehkä ainoa kohokohta on sängyn päällä oleva raidallinen päiväpeitto.

”Monimutkikas persoona ja näin yksinkertainen huone?” Miia nauraa ja kävelee vaatekaapille. ”Saanko?”

”Joo, ei siellä mitään ole”, annan luvan ja istun sängylle. Sydän tuntuu läpättävän innostuneena, kun katselen Miiaa tämän tutustuessa vaatekaappini salaisuuksiin.

”Täälläkö ei ole mitään?” Miia kiljahtaa niin, että meinaan pudota sängyltä. Hän repii esiin mustan kauluspaidan. ”Tämähän on täydellinen!”

Seuraavaksi hän löytää risaiset farkkushortsit, jotka tein vanhoista lempihousuistani.

”Ne on vanhat”, totean.

”Mitä sitten! Saat luvan kokeilla näitä päällesi. Ja tehdään jotain hiuksillesikin. Onko sinulla suoristinta?” Miia on tohkeissaan, enkä oikein tohdi kieltäytyäkään.

”Äidillä kai on…”

”No, on minulla omanikin. Entä meikkejä? Tehdään sinusta nainen”, Miia nauraa.

”Sanoo poikatyttö”, huomautan.

Silti vedän villapaidan lähes häpeilemättä pääni ylitse ja nautin siitä, kuinka viherruskeat silmät seuraavat liikettäni hieman liian läpinäkyvästi. Toivo kuplii sisälläni ja se saa minut lopulta myös häpeämään kehoani. Entä jos en riitä? Finnit tuntuvat yhtäkkiä polttavilta ihollani ja päätän jättää valkean, melko paljastavan topin päälle sittenkin. Miia ojentelee paitaa ja puen sen ylleni. Se on yllättävän mukava päällä. Sellainen kevyt ja viileä, ihan erilainen kuin villapaidat.

Shortsit puen mahdollisimman nopeasti. Häpeän ajamattomia säärikarvojani, mutta se ei tunnu Miiaa häiritsevän. Hänen katseensa kiertää kehoani hymyillen.

”Olet aika kaunis tuossa asussa”, Miia hymyilee hieman lisää. Siirryn peilin eteen tuntematta oloani yhtään kotoisaksi. Enemmänkin olo on vääriin vaatteisiin ahdetulta turskalta. Silti peiliin katsoessani hymyilen ja yritän löytää asusta positiivisuutta. Kauluspaita on itse asiassa todella kiva. Shortsit eivät vain ole minun juttuni. Miia pelästyttää tulemalla seisomaan viereeni. Hän katselee minua peilin kautta ja hymyilee.

”Eikö ole kiva?”

”Paita menettelee, housut ovat kauheat”, totean.

”En minäkään tuollaisia pitäisi”, Miia myöntää. ”Näytähän!” Käännyn hänen suuntaansa ja tunnen punastuvani hieman. Noloa. Ärsyttää ja hänen sormiensa kosketus saa kehoni heräämään taas.

”Minusta sinulle sopisi naisellisempikin tyyli”, totean puolihuolimattomasti.

”En vain pidä sellaisesta”, Miia ei katso minua kääntäessään shortsien reunamaa lyhyemmäksi ja siistimmäksi.

”Enkä minä näistä”, totean ja nostan jalkaani merkitsevästi. Liike aiheuttaa Miian sormien pujahtamisen hieman väärälle seudulle ja se saa minut henkäisemään yllätyksestä.

”Anteeksi”, Miia toteaa kuin mitään ei olisikaan tapahtunut. Näen peilin kautta, kuinka hän peittää virnettään olkapäähänsä. ”Voit ottaa ne pois jos haluat.”

”Hyi sinua”, päätän antaa olla ja vain heittäytyä. ”Itse käskit minun pukeutua ja nyt ne pitäisi kaikki laittaa pois. Eikö sinun kuuluisi tehdä asialle jotain eikä minun?”

”Ei välttämättä. Minusta olet vallan seksikäs noinkin”, Miia vihjailee ja käännyn ympäri.

”Oletko sinä lesbo?” täräytän suorilta. ”Tuo ei ainakaan enää kuulosta kovin heterolta.” Rentoutan hieman sanavalintaani huomatessani Miian kasvoille nousevan hämmästyneen säikähtäneen ilmeen. Tärkeintä on kuitenkin, että saan vihdoin varmuuden.

”Mitä?” Miia puuskahti ilmaa keuhkoistaan.

”Siis tykkäätkö tytöistä vai pojista? Ja rehellisesti sitten, jooko?” selvennän hieman tarkemmin ja kohotan hieman kulmiani. Miia kääntää hämmentyneenä katseensa muualle.

”Luulin että se on ilmiselvää”, hän puuskahti hetken hiljaisuuden jälkeen.

”Mikä?” hämmentyjän osa on tällä kertaa minun suunnallani.

”Siis.. Äh… Miten sinä saat aina minut näin hämmentyneeksi?!” Miia tuhahtaa ja menee istumaan sängylle.

Itse istun vaatteita yhä oudoksuen pöydän ääreen ja tarkkailen. Olen taas jossain draamakohtauksessa ja tahdon mieluummin katsoa sen kuin kokea.

”Joo vai ei?” avustan.

”Joo”, Miia vastaa ja kääntää päänsä pois.

”Okei”, hymyilen ja Miia tuntuu aistivan sen helpotuksen mikä äänessäni on. Se suuntaa katseensa suuntaani ja hymyilee myös.

Ilta venyy, äiti tulee töistä, ja juttumme ovat muuttuneet rennommiksi. Juttelemme koulusta, lempi kouluaineista, myös niistä vihatuistakin. Kerron omaavani pahan lukihäiriön, ja Miia kertoo omaavansa keskittymishäiriön. Sellaista siis. Kerron vanhempieni eronneen joskus vuonna 2000 ja ettei isää ole sen koommin näkynyt. Miia nyökkää ymmärtäväisen oloisena, muttei selitä omasta perheestään juuri mitään. Sanoo vain, että äiti on melkein aina töissä ja isä juoksee omilla asioillaan.

Illalla järjestämme vieraspatjan huoneeseeni, ja nyt uskallan näkyvästi katsella Miian riisuessa kauluspaidan, topin ja farkut. Tahallaan se jättää, kyllä minä huomaan, rintsikat päälleen. Sillä on täydellinen keho. Sitä ei vain näe löysien vaatteiden alta. Pienet tissit, melko suora lantio, sileä iho, pieni kuoppa napa. Nuolaisen kuivuneita huuliani ja yritän saada katseeni edes hetkeksi irti. Miia sivelee toista kylkeään samalla, kun etsii yöpaidan käsiinsä.

”Hitto, oletpa sinä laiha”, pakotan jonkun kehon suustani. Miia säpsähtää hieman ja saa yöpaidan levitettyä ja ujutettua ylleen. ”Ja nätti.”

”Kiitos, kai”, Miia virnistää. Se vetäytyy peittonsa alle ja tunnen hymyn leviävän kasvoilleni. Typerä typerä typerä hymy. Nuolaisen taas huuliani ja käyn makaamaan selälleni.

”Öitä”, Miia toivottaa.

”Öitä”, vastaan takaisin. Miia nukahtaa todella nopeasti. Käännyn kyljelleni ja meinaan aloittaa keskustelun, mutta Miia nukkuu jo mahallaan x-asennossa , käsi tyynyn alla ja toinen lattialla. Jalatkin sojottavat peiton reunan ylitse kummallekin puolelle. Annan itselleni luvan tutkia jalkojen pehmeät piirteet, pikkuruiset varpaat, käsien ja kasvojen linjat katseellani.

Aamulla äiti tulee koputtelemaan kymmenen aikaan ovelle ja patistelee meitä ylös. Hävettää myöntääkin kehen uneni liittyivät ja millä tavalla. Silti päivän alku saa minut vain hymyilemään ja varsinkin tieto siitä, että Miia on vielä aika lähellä minua. Huokaan syvään ja haukottelen sen jälkeen. Ryhdyn pukeutumaan.

”Lähdetään syömään”, potkaisen Miiaa lempeästi kyljen tienoille. Se ei ole vieläkään raahautunut sängystään, vaikka itse olen jo täysissä pukeissa.

”Jätä minut rauhaan!” Miia murisee. Menen polvilleni hänen viereensä ja painan huuleni lähelle hänen korvaansa.

”Entä jos en?” kuiskaan. Miia kierähtää supervauhtia ympäri ja kahmaisee minut toiselle puolelle karhunhalaukseen.

”Kuolet nauruun”, tämä uhkaa ja alkaa kutittaa. En ole koskaan kutissut kyljistä, mutta sillä kertaa tuntuu, ettei mikään ole kohdallaan. Nauran, potkin, viuhdon ja kiljun. Päästä irti tai älä sittenkään. Haluan vain olla siinä, Miian sormien ulottuvilla, juuri siinä.

”Tytöt hei, nyt aamupalapöytään”, äiti koputtaa oveen ja Miia laskee irti. Se alkaa pukea rivakasti samaan aikaan, kun itse yritän selvitä hengissä. Hengästyneisyys on saanut punan nousemaan poskilleni ja tuntuu etten tahtoisi vieläkään luopua Miian kosketuksesta. Keho tuntuu väreilevän uutta elämää ja jonkinlaista rentoutta.

”Mennäänkö, arvon kuollut kala?” Miia virnuilee, ja pakotan itseni nousemaan. Töytäisen sitä leikkisästi kädellä.

”Itse olet kuolleempi”, virnuilen. Kai se tajuaa, että olen onnellinen juuri sen takia? Että tahdon vain olla sen lähellä?

Kolmen aikaan saatan Miian mopoparkille ja olen jo jättämässä hyvästejä, kun Maijun sanat muistuvat mieleeni.

”Jatkathan sitten yhteydenpitoa?” kysyn hieman varovaisemmin kuin piti, mutta Miia tuntuu ymmärtävän. Tietenkin se ymmärtää, ei se nyt niin tyhmä ole. Miia laskee hieman katsettaan.

”Et sinäkään ole minuun yhteyttä pitänyt”, se huomauttaa katkeruutta äänessään ja tajuan, että kai sekin yhtälailla haluaa minun pitävän yhteyttä.

”Ei ole uskaltanut”, myönnän. ”Koulussa omat kaverit ja netin kautta tylsää.”

”Ai olenko minä niin pelottava?” Miia virnistää ja heittää leikiksi. Näytän kieltä ja hänen kasvoillaan on hymy.

”Et kuule tiedäkään.”

”Lupaan tulla juttelemaan ainakin liikuntatunneilla”, Miia lupaa. Se riittää, toistaiseksi. Mieleni tekisi halata hyvästiksi, mutta sen sijaan kumpikin vain vilkutetaan ja käännytään kohti kotejamme.

Maanantaina Alisa pyytää anteeksi käytöstään, keskiviikkona näen taas Miian. Se tervehtii pienesti nostamalla kättään, mutta me joudutaan eri joukkueisiin taas. Niiden porukka on onnistunut saamaan asiansa nopeammin hoidettua, joten ne ovat päässeet myös tunnilta pois. Pettymys kalvaa jossain rinnassa ja minusta tuntuu, etten ole enää hyvää seuraa kenellekään. Vaihdan vaatteet äkäisesti ja lähden kotiin. Matikan tunti olisi kuitenkin ollut yhtä tuskaa eikä vittuuntuneena siitä tulisi yhtään mitään. Facebookissa laitan itseni offlinetilaan ettei kukaan näe, että olen siellä ja pelaan jotain simsiä.

Seuraavalla viikolla Miia ei moikkaa edes liikuntatunnilla ja kun yritän lähestyä, jänistän. Tavallaan haluaisin vain mennä ja iskeä sen seinää päin, kiljua naama punaisena että mitä helvettiä, mutta toisaalta olen jo melkein päättänyt luovuttaa... taas.

 Kotona laitan itseni vihdoin onlineen. Selaan näyttöä hajamielisesti, kun keskustelu ikkuna pongahtaa alalaitaan. Hermot kiristyvät heti, kun luen kirjoittajan. Vielä enemmän, kun selaan viestin katseellani.

Miia Koskinen
Mikä sinua vaivaa?

Paula Koskinen
Samaa voisin kysyä sinulta.

Miia Koskinen
Ei mikään.
Mutta sinua selkeästi jokin. Et edes katso enää välitunneilla minuun päinkään ja liikuntatunnillakin näytät sitruunan syöneeltä. Eli, mikä on?

Paula Koskinen
Ei vittu mikään.

Miia Koskinen
Ei sitten. Moikka.

Se menee offlineen. Tajuan vain sumeasti itkeväni samalla, kun länttään näytön kiinni ja eteisessä riuhdon takin niskaan ja kengät jalkaan. Kävelen kohti mopoparkkia ajatuksena mennä suoraa tietä Miian ovelle, koputtaa ja vaatia selitystä. Ei noin vain lähdetä keskustelusta mihinkään. Saatana.

Mopoparkille päästyäni jatkan kuitenkin matkaani suoraan. Ei enää kiinnostakaan mennä Miian luo. Kuljen tietä pitkin suoraan niin kauan, että näen uimarannalle vievän kyltin. Paikka, jota olen aina karttanut ihoni takia, mutta paikka, josta olen aina pitänyt. Vilkaisen puhelimen näytöltä kellon ja totean sen olevan paljon. Ihan sama, suuntaan silti uimarannalle. Istun laiturin sijaan kalliolle, joka on jäätävän kylmä. Marraskuu ei lämmitä enää yhtään.

Laitan yhdeksän maissa äidille viestin, että jäin viettämään iltaa rannalle yksinäni, en mene uimaan ja herätän kun tulen kotiin. Vaivun selälleni sammaleille ja katselen paljastuvia tähtiä. Otava on helppo löytää, muita en edes tunne. Kuvittelen näkeväni Siriuksen ja hetken kuluttua kirjoittelen tähdillä nimiä. Vasemmalle Alisa, keskelle Maiju, tuolta saa äidin. Tuosta… Tuijotan tähtiä kyyneleiden kirvellessä taas silmiä. Vittu! En edes tunne ihmistä nimeltä Miia ja silti olen niin kusessa siihen kuin olla ja voi.

Miia, sivelen tähtikirjaimet sormellani. Miksi viet ajatukseni? Miksi et katoa mielestäni? Samalla hetkellä kuulen mojovan rysähdyksen tieltä ja kirouksia. Säikähdän pahanpäiväisesti, riuhdon itseni ylös kalliolta ja piiloudun kiireesti kallion laella olevaan metsikköön. Minua ei innosta eksyä metsään, joten jään etäisyydelle, mistä näen rantaan. Känniääliöt tästä vielä puuttuivatkin, tuhahdan ja samalla moitin itseäni, kun en voinut lähteä ajallaan pois.

Rannan laiturille lentää paksu rungon palanen, joka hajoaa lahouttaan palasiksi. Värähdän piilossani pelosta ja sitten järkytyksestä. Tuijotan mustia lyhyitä hiuksia, löysiä farkkuja, pitkää löysää toppia, Spliknotin hupparia ja toppaliiviä siinä päällä. Tennareista ei voi erehtyä, saati siitä kehosta.

”Vittu!” Miia huutaa ja potkii kiviä ja hiekkaa, heittää isoimpia järveen. Joku laahustaa sen perässä ja ei tee elettäkään rauhoittaakseen. Miia sätkii jotenkin epämääräisesti siinä hiekalla potkien ja viuhtoen, lopulta se vain lysähtää siihen hiekalle itkemään.

Järkytykseltäni en saa suuta kiinni. Miia… Itkemässä? Sen lävistyksin koristeltu kaveri tulee viereen ja halaa olkapäistä, silleen niin kuin miehiä halataan, kuiskaa sille jotain.

”Vittu eikä tule!” Miia kiljuu ja potkii ahdistustaan hiekkaan. Saan suuni viimein kiinni ja lähden peruuttamaan mahdollisimman hiljaa. En tahdo nähdä Miiaa, en tuossa kunnossa, en tuon vitun naisen kanssa, joka on enemmän Miian kuin minun näköinen: poikamainen ja tuollainen. Mustasukkaisuudeksi muut sitä sanoisivat, mutta minä en. Mustasukkaisuutta voi olla vain suhteessa. Sattuma toi Miian tänne, sattuma vie minut pois.

Epäonnekseni rysähdän voimalla nurin oksaan, jota en hämärässä näe ja kiljahdan tahtomattani tuskasta. Jalkaa kirvelee ja pistää inhottavasti, kasvoja hyväilee kanervien ja mustikanvarsien lisäksi männynneulaset ja jonkun mädäntyvän sienen limaisuus. Helvetti, kiroan mielessäni ja raahaudun ylös. Jalkaa vihloo ja puren huulta, etten valittaisi ääneen.

”Mitä vittua sinä täällä teet?” Miian kaverin ääni tiuskaisee takaani ja saan käännettyä itseni kivusta huolimatta sen suuntaan.

”No vittu nuolen mätästä”, ärähdän ja Miia ehtii myös tulla kaverinsa viereen. Sen ilme on säikähtäneen ylimielinen ja vihaan sitä ilmettä heti ensi hetkistä lähtien.

”Moi”, nyökkään Miialle, joka hämmentyy voimakkaasti.

”Tunnetteko te?” se Miian ärsyttävä kaveri siirtää katseensa Miian, joka nyökkää lyhyesti.

”Tässä on Rasse, tässä Paula”, Miia esittelee lyhyesti.

”Rasse?” ihmettelen nimeä ja yritän saada vitutuksen kaikkoamaan.

”Joo, se on minun sisko”, Miia väistää ovelasti katsetta ja minusta tuntuu, että saan toisen iskun palleaan. Sillä oli sisko? Se ei ollut kertonut siitä mitään! Ei mitään.

”Aha”, saan pukahdettua suustani. ”Jospa minä tästä jatkan näiden mättäiden nuolemista.”

Käännyn, koska en tahdo kohdata enää Miiaa ja sitä sen vitun siskoa, joka muuten on varmaan kaksikymmentä senttiä meitä molempia pitempi, ja lähden rämpimään puolisokkona taas metsikköön. Peitän onnistuneesti kipeän jalan nilkutuksen, mutta pidän myös huolen siitä etten kompastu uudestaan.

”Vittu, Paula!” Miia huutaa, mutta huiskautan kättä.

”Vitun sama”, kuiskaan itsekseni ja kuulen ryteikön taas rytisevän. Hienoa, upeaa, mahtavaa! Miia pysäyttää minut olkapäästä kipeän jalan askelvuorolla ja ähkäisen ärsyyntyneenä.

”Joo, sinua ei vaivaa mikään”, tyttö tiuskaisee.

”Eikä sinua”, huomautan kuivasti ja Miia tajuaa minun nähneen sen itkevän.

”Vittu vakoiletko sinä?!” Miia kiljahtaa raivostuneena. ”En olisi sinusta uskonut! Saatanan lepakko!”

”Huora”, riuhtaisen itseni vapaaksi ja lähden taas liikkumaan. Pysähdyn parin askeleen jälkeen ja käännyn takaisinpäin. ”Ja en. Luulin teitä känniläisiksi, jotka raiskaa ja hakkaa. No, mikään niistä ei osunut oikeaan, mutta ainakin tiedän millainen sinä olet.”

”Ja mitä meinaat tuolla?” Miia huutaa perääni. Virnistän jotenkin tyhmästi.

”Niin vitun hetero”, sanon tarpeeksi kovaa, että Miia kuulee, mutta kauempana oleva Rasse ei.

Jotenkin onnistun pääsemään kotiin ja siellä saan huomata ettei sillä jalalla kävely ollut varmaan hyvä idea. Oksa töröttää ilkeästi pohkeesta ja kun kosken siihen vetääkseni sen pois, kiljahdan taas tuskasta. Tungen nyrkin suuhun ja puren. Äidin huoneeseen syttyy valo ja se tulee katsomaan. Naamani punoittaa ja kyyneleet valuvat. Mitä vittua? Olenko kävellyt kahden sentin paksuinen tikku pohkeessa koko metsälenkin? Minua alkaa yhtäkkiä heikottamaan.

Seuraava muistikuva on, kun räpyttelen silmiäni olohuoneen matolla, ja kuinka äiti puhuu hysteerisesti puhelimeen. Hän kertoo minun olevan tajuissani ja että jalassa törröttää oksa. Sitten se tulee minun luokse ja pitää kättään otsalla.

”Ei hätää muru, ambulanssi tulee ihan kohta. Älä koske oksaan, ne ottaa sen sitten pois. Mitä tapahtui?”
”Kaaduin metsässä ja ei sattunut yhtään ja kun tulin kotiin…” kerron hieman kaunistellen.
”Hän kaatui metsässä ja ilmeisesti käveli kotiin. Ei huomannut… Ei ole juonut”, äidin katse tarkkailee minua ja pudistan päätäni. Ei en ole juonut.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2013 22:55:01 kirjoittanut Lasikuula »

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Aivan mahtavaa kerrontaa. Hienot hahmot ja ratkiriemukkaat dialogit! Pidän tästä kovasti. Pakko saada tarina muistiin, mutta yritän saada joskus parempaa kommenttiakin aikaan. Niin ja nimi on ihana!

AK
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Kyllä, täs oli jännitystä ja hyvin olikin :) Pari yhdyssanavirhet taas mut ihan sama, ne siel mitää häirinny.

Eteni aika nopeesti, mut ei sen nii väliä ku tarinast sai kiinni ja sillei. Nyt ärsyttää, Paula toimi tyhmästi ja äh, ilkeetä ;D

No mut, en ainakaa voi enempää jännitystä pyytää :3 Tosi tosi hyvä luku (adjektiivivarastoni on aika autio) oli taas, ja yhdyn Alice Katarinan kommenttiin: mahtavaa kerrontaa; sujuvaa, helppolukusta.

Tykkäsin yökyläjutusta, pikkusöpöilystä ja kaikesta !

rakentavat kommentit kuuseen xD

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

murokulho

  • Rookie
  • ***
  • Viestejä: 65
Pahoittelen kun en nyt ala rustaamaan mitään huippupitkää saatika laadukasta kommenttia, mutta jonkinnäköisen nyt edes..

Mutta tsiisus, rakastuin ihan täysin! Mä luen tosi harvoin mitään femmeä ja sitä harvemmin itse kirjoitan sitä, muttei tosiaankaan ollut mikään virhe, että mä tätä satuin alkaa lukemaan. Sä kirjotat tosi sujuvasti ja sun tekstiäsi on helppo lukea. Normaalisti tai yleensä en oikeen tykkäisi, kun kirjotat ensimmäisessä persoonassa ja käytät kirjakieltä, mutta tähän tuo vaan tuntuu sopivan tosi hyvin. Dialogeissa se kirjakielen käyttö häiritsi jossain vaiheissa, mutta tosi harvoin.

Ja hahmot on ihania! Miia on ihana, Paula on ihana. Hienosti oot toteuttanut nämä hahmot ja kaikki on niin omia persooniaan, vaikka jotkut välillä hieman ailahtelevia, mut niinhän me kaikki ollaan. Maria oli jotenkin söpö lisä tähän.
Mä en löytänyt yhtään typoja, mutten niitä kyllä etsinytkään.. :D Tosi kuvailevaa, sujuvaa ja kaikinpuolin ihanaa tekstiä. Ja mahtavaa, jos sä oot saanu tän jo valmiiks kirjotettua, niin ei ainakaan oo sitä huolta, että tää jäis tänne kesken!

Mutta ah, vaadin lisää! Eli jatkoa kehiin vaan ja pahoitteluni surkeasta kommentista.
“People often ask me: how does one get into acting in video games? And the process is surprisingly simple. Step one: save up your money and buy a decent microphone. And then, wait for Nolan North and I to die.”
- Troy Baker

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Alice Katarina: Hei ja tervetuloa lukijoiden joukkoon! :) Nimen kanssa temppuilin pitkään, mutta koska Paula on monimutkainen, niin tarinan nimen pitiviitata siihen. Pienen väännön jälkeen siitä sitten tuli mitä tuli :D

KatieB: Sitä tää teettää, kun ei ole betaa/en jaksa tälle tekstille sellaista etsiä :D Nopeatempoisuudelle on myös yksinkertainen selitys: koska tämä etenee kuukausi kerrallaan, niin lukuun pitää ahtaa yhden kuukauden tapahtumat. Mutta tapahtumat saa hyvin tiivistettyä, kun keskittyy vain kahteen ihmiseen, tässä tapauksessa Paulaan ja Miiaan :) Kiitokset kommentistasi <3

Murokulho: Just luin siun tekstiä ja pohdin, että mistä se nimi on niin tuttu! Mutta ihana, että hahmot on tunnistettavissa ja että ne on melko aitoja :) Tuollainen kehu lämmittää erityisesti! Itseä häiritsee puhekielisyys, joten siksi kirjakielessä mennään. Olen kuitenkin pyrkinyt pitämään "puhekielisen kirjakielen", eli hän -> se :) Eikä kommenttisi ollut surkea, vaan ihana! Ja kiitos siitä :)

A/N: Varmasti löytyy virheitä! Korjailen tämän loppuun tässä viikon aikana, mutta halusin julkaista tämän aikataulussa (eli tiistaina), joten tarkistus hieman kesken. Paula on tyhmä, edelleen. Toivottavasti teiltäkin löytyy mielipiteitä :D



Joulukuu - Tyttö tanssii vaan
Marraskuun loppu olikin yhtä rumbaa. Sain kiittää onneani, etten ollut repinyt tikkua irti, sillä olisin saattanut kuolla verenhukkaan. Sain myös kiittää onneani siitä, ettei se ollut osunut lihaksiin tai vaurioittanut mitään muutakaan sisäelintä sieltä pohkeen jostain. En edes muista mitä se lääkäri selitti. Sain kepit, neljä tikkiä ja särkylääkkeitä. Sain luvan ostaa uudet housut, mutta en halunnut ja äiti osti minulle jäätelöä, koska olin niin kiltisti sairaalassa.

Kouluun en mennyt viikkoon, koska en vain halunnut ja joulukuun vaihtuessa lumettomana ja mustana, en oikein tiennyt pitäisikö nauraa vai itkeä. Kun lopulta uskaltauduin kouluun, sain osakseni monia katseita keppieni vuoksi. Niiden avulla sain kuitenkin jäädä myös sisälle yhden kaverin kanssa pakollisen ulkovälitunnin sijaan, joten valtasin sohvanurkkauksen Maijun kanssa. Maijulle kerroin kaiken ja tämä halasi lohdutukseksi. Ei se muuhun pystynyt, enkä minäkään.

Miia ei ottanut lähteäkseen päästäni. Tiesin sanoneeni pahasti, mutta tunne oli varmasti molemminpuolinen. Toisaalta tunsin voitonriemua, kun pystyin sanomaan pahasti, toisaalta inhosin itseäni. Istuessani siinä sohvalla Miia näkyy ikkunasta, ja sekin näyttää hieman maansa myyneeltä. Tai sitten vain kuvittelen niin. Haluan kuvitella niin. Tahdon, että Miia tulee ja pyytää anteeksi. Ja että minä pyydän omasta puolestani anteeksi. Miia ei kuitenkaan kellon soidessa huomioi minua vilkaisua enempää ja pettyneenä kinkkaan luokkaan. Vielä kaksi viikkoa keppejä, vielä kolme viikkoa lomaan ja sitten pääsen pois. Ei tarvitse pelätä näkevänsä Miiaa.

Keskiviikkona linkutan terveydenhoitajan todistusta mukanani raahaten kohti liikuntasalia. Astun jo täyttymään päin olevaan liikuntasaliin, ja opettaja huomaa minut. Hän lähtee tulemaan vastaan, ja kiitollisena pysähdyn odottamaan pukuhuoneen eteen. Ojennan vapautuslappua hänelle, ja hän nyökkää.

”Tarvitsetko avainta vaikka kirjastoon?” opettaja kysyy vielä erikseen.

”Voin minä tuossa aulassakin olla”, vastaan hymyillen, vaikka oikeasti haluan jo kotiin. Käännyn ympäri ja jäädyn. Tarkoitukseni oli lähteä nilkuttamaan niillä perkeleen kepeillä sinne aulaan heti. Mutta Miia. Se vain seisoo siinä pukuhuoneilta tulevien tukkeena ja ilme niin kaipaava ja niin ärsyyntynyt kuin olla ja voi.

”Tule”, sanon hetken mielijohteesta huulia liikuttaen ja lähden sitten kipittämään kohti aulaa keppieni kanssa. Miia ei tule perässä, ja pettyneenä istun viitisentoista minuuttia tekemättä yhtään mitään. Sitten vedän matematiikanlaskut esiin ja ensimmäistä kertaa sen lukukauden alusta yritän tosissani saada numerot pysymään oikein päin.

”Sinulla oli asiaa”, Miian ääni on kolea ja herättää minut mahtavan päänsäryn alkuun ja todellisuuteen.

”Moi”, vastaan sen sijaan ja näytän sille, että tilaa on istuakin. Miia tekee työtä käskettynä ja istuu mahdollisimman kauas.

”Ei minussa iilimatoja seikkaile, älä huoli”, totean ja pakkaan kirjat laukkuun.

”Sinulla oli asiaa!” Miia tiuskaisee, ja näen ettei tilanne ole sille helppo. Kai se on joutunut pakottamaan itsensä ulos liikuntatunnilta puhuakseen kanssani.

”Anteeksi”, sanon hetken hiljaisuuden jälkeen. ”Ei ollut tarkoitus haukkua tai olla niin ilkeä siellä rannalla.” Miia kääntää katseensa pois ja se ei oikein tiedä mitä tehdä sormillaan. Ne näpräävät toisiaan ja huomaan jälleen ihastelevani niiden notkeutta ja pituutta.

”Ei kai se mitään sitten… Jos annat minullekin anteeksi?” Miia pohtii sitten ja nyökkään.

”Joo, enköhän minä anna.”

Hetken me vain istutaan hiljaa ja sitten Miia hivuttautuu penkkiä pitkin lähemmäksi ja ottaa minut kömpelöön halaukseen.

”Vittu pelkäsin menettäväni sinut!” Miia kuiskaa ja naurahdan vasten sen olkaa. Sen tuoksu saa korvien välissä humisemaan, ja kun tunnen myös sen sydämensykkeen omaa rintaani vasten… Vastaan halaukseen niin voimakkaasti kuin kykenen.

”Kun kuulin, että olet ollut sairaalassa, en voinut kuin pelätä pahinta. Se oli varmasti meidän vika, minun ja Rassen. Ei olisi pitänyt säikäyttää sinua ja jos me ei oltaisi riidelty ja…” Miia ei ole lainkaan oma itsensä ja joudun työntämään sen hieman kauemmaksi ja kokeilemaan onko sillä kuumetta.

”Oletko nyt aivan varmasti terve?” kysyn silmät laajenneina.

”No olen olen. Mitä sinä sitten luulit?” Miia naurahtaa.

”Sitä vain, että en ole koskaan ennen kuullut sinun välittävän kenestäkään. En koulussa, en meillä, en juhlissa enkä teillä”, selitän ja Miian silmät laajenevat hieman.

”Todellakin taidat vakoilla minua”, hän vinkkaa silmää ja siirtyy kaveriasteelle sopivampaan välimatkaan.

”Vähän kaikkia. Teillä on kiinnostava jengi ja aihe nimeltä menkat ovat olleet suosikki aiheesi ainakin kerran kuussa”, nauran, ja Miia läimäisee minua olkavarteen.

Hymyilen ja minusta tuntuu kerrankin siltä, että tein jotain oikein.
”Mistä tämä riita oikein lähti?” Miia pohtii hetken keskusteltuamme.

”Facebookista. Ilman sitä en olisi lähtenyt rannalle ja kaikki olisi hyvin”, totean.

”Ai…”, Miia kääntää katseensa pois ja minun on pakko näyttää ihmettelevältä. Mistä nyt tuulee?

”Minäkin lähdin sinne rannalle sen takia. Rasse oli käymässä Rovaniemeltä ja se tajusi heti, ettei kyse ole… No, tavallisesta raivonpuuskasta. Rasse nimittäin on yleensä ainoa, joka saa minut heittelemään tavaroita”, Miia virnistää.

”Ahdistuksen purkua?” kysyn ja Miia nyökkää.

”Sitäkin. Mutta joka tapauksessa se raahasi minut ulos kämpästä ja mätkimään puita. Se oikeastaan helpotti kummasti.”

”Suutuitko sinä meidän keskustelusta?” saan kysyttyä melko neutraalisti, vaikka nauru kuplii sisällä.

”Siitä ettei me keskusteltukaan keskiviikkona ja kuinka kylmäksi muutuit sen jälkeen”, Miia selventää. ”Se oli vitun häiritsevää.”

Olen puulla päähän lyöty ja käännän punastuen katseeni pois.

”Olet suloinen, kun punastut”, Miia hymyilee ja hipaisee leukaani. Samalla hetkellä luokista alkaa lappamaan porukkaa ulos ja me kumpikin kavahdamme kauas toisistamme.

”Nähdään joku päivä?” Miia kysyy nopeasti. Sillä on kiire takaisin tunnille.

”Perjantaina?”

”Suoraan teillä, mopoparkkiin et tuossa kunnossa pääse”, tyttö lupaa.

Perjantaina äiti avaa oven puolestani, kun olen syömässä. Miia on hieman nolona, kun äiti ottaa sen aurinkoisesti hymyillen vastaan ja kertoo minun olevan keittiössä. Samalla se ihmettelee, miksei Miia ole käynyt vähään aikaan. Miia vastaa, että hänellä on ollut kiireitä. En voi peittää virnettäni Miian istuessa minua vastapäätä pöytään ja hymyillessä.

”Moi”, totean samalla, kun ahdan kalakeiton loppua suuhuni.

”No moi”, se virnuilee ja samalla tunnen jonkin hipaisevan jalkaani. Olen kuin en huomaisikaan ja jatkan syömistä.

”Onko hyvää?” Miia kysyy hiveltäen jalkaani hieman pidemmältä matkalta.

”Niin kuin aina äidin tekemät pöperöt”, naurahdan samalla, kun vaihdan toisen jalan toisen päälle.

”Haluatko?”

”Voisin ottaakin”, Miia myöntyy.

”Oikea kaappi tiskipöydän vierestä, kattila on hellalla”, ohjeistan, ja kun Miia menee ottamaan ruokaa, annan kehoni kiemurrella hieman. Hitto! Oliko Miia tehnyt sen tahallaan? Miksi se tekisi niin? En saa ajatuksiani kasaan, kun Miia jo istuu vastapäätä. Hymyilen pienesti ja enää se ei yritä hivellä. Kai se sitten oli tahatonta, vahingossa tehtyä.

Syötyämme linnoittaudumme huoneeni puolelle ja istumme sängylle. Kepit heivaan johonkin nurkkaan ja katselen kattoa mietteliäänä samalla, kun käyn makuulle.

”Miksiköhän me nähdään aina perjantaisin kuudelta? Siis vapaa ajalla”, pohdin ääneen. Miia naurahtaa ja nojailee seinään. Se vetää jalkani syliinsä varoen sitä kipeää ja hymyilee.

”Koska se on meidän juttu. Kuuden lapset”, se nauraa. Se hiveltää farkkujen ja sukkien väliin jäävää paljasta tilaa ja saa minut ynähtämään.

”Mikäs se oli?” Miia nauraa.

”Kutittaa”, valehtelen tai en oikeastaan. Kyllä se toki kutittikin, mutta olo muuttuu hieman kiusaantuneeksi ja tekee mieli kiemurrella ja koskea takaisin. Mielihalut on kuitenkin tehty selätettäviksi, joten tälläkään kertaa en tee mitään.

”Minun porukat varmaan eroaa”, Miia toteaa yhtäkkiä.

”Ai”, töksäytän. ”Miksi?”

”Ne ei vaan jaksa toisiaan. Kummallakin on varmaan jo omat kuvionsa ja…” Miia nostaa katseensa kattoon.

”Kerro vaan. En minä kerro kellekään.”

”Isä löysi varmaan miehen itselleen”, Miia toteaa. ”Siinä missä äitikin…”

”Mitä? Siis…” en oikein saa ajatuksesta kiinni. Miian isä on löytänyt itselleen miehen? Onko se siis toisen pysäkin poikia? Ja Miian äiti myös? Tai siis ei, se on vain löytänyt miehen itselleen.

”Ne ei kumpikaan jaksa toistaan…” Miian olemus näyttää särkyvältä ja nousen halaamaan sitä. Miia kavahtaa hieman kauemmaksi, mutta antaa sitten itseään halata. Se on niin hauraan oloinen. Halaan hieman lujempaa ja tarkistan, että sillä on kaikki ok, ennen kuin päästän irti.

”Entä… Entä sinä?” kysyn hieman hapuillen.

”Jos pahasti käy, joudun muuttamaan pois”, Miia kääntää katseensa minuun ja ne suorastaan anovat apua. En osaa kuin vastata katseeseen ja yrittää kasata ajatuksia. Siis… Miia vietäisiin luotani pois heti, kun olen saanut hänet taas takaisin?

”Minne?” saan tuhahdettua. Minua itkettää taas ja ärsyttää. Perussääntö rakkauden: unohda ihastuminen, älä koskaan rakastu, silloin et myöskään mene sirpaleiksi.

”Isä sanoi jäävänsä tänne ja äiti uhkasi muuttavansa kauas. Ei tarvitse katsoa ’homon’ naamaa enää hetkeäkään ja että minä lähden mukaan”, Miia siirtää katseensa lattiaan. ”Etten saa huonoja vaikutuksia tai jotain.”

”Eli homoutta?” täydennän lausetta ja Miia nyökkää.

”Se ei hyväksyisi koskaan, että olen tällainen. Isä ymmärtäisi, kun se on itsekin osittain tai kokonaan. Tai jotain.”

Halaan sitä taas ja meinaan selittää siitä, kuinka minun äitini otti asian. Avaan suuni, mutta Miia ehtii ensin.

”Olet minun paras ystäväni! Oikeasti, kukaan muu ei osaisi kuunnella ja olla niin kuin sinä”, Miia halaa takaisin liian lujaa, oma sydämeni jättää pari lyöntiä välistä ja en tiedä enää mistään mitään.

Loppupäivä kuluu singstaria laulaen ja se yllätti minut täydellisellä miesäänellä, jolla se taituroi itsensä kärkisijoille joka taistossa. Miia ei voi jäädä yöksi, mutta on kiitollinen seurasta. Ovella me sovitaan näkevämme huomenna uudestaan ja vaihdetaan puhelinnumerot. Jos vaikka tulee jotain, Miia nauraa ja vilkuttaa.

Niin, jos tulee. Nilkutan omaan huoneeseeni, pamautan oven kiinni ja valahdan mahalleni sängylle. Hautaan pääni tyynyyn katkerana ja niin onnellisena samaan aikaan. Hakkaan sänkyä ja samalla yritän pidätellä kyyneleitä. Äiti tulee oven pamauksesta huolestuneena paikalle, ja hautaan vain pääni sen syliin.

Hiljaa se silittelee hiuksia ja hyssyttelee, muttei kysy syytä. Kerron sen ihan itsekin: Miia pitää minua parhaana ystävä, ei enempää, ja äiti rauhoittelee. Se sanoo, ettei peliä ole menetetty, jos Miia kerran on samanlainen. En usko ja äitikin tietää sen. Pyydän sitä kertomaan sadun ja se hakee Pupu Tupunan.

Lauantaina vietämme Miian kanssa aikaa youtubea selaillen. Katsomme hauskoja videoita ja nauramme mahamme kippuraan. Pelaamme Älypäätä ja leikitään viisaita sen avulla. Kerran me saadaan kaikki oikein ja kiljutaan sen takia. Ruoka aikaan Miia päättää kantaa minut keittiöön enkä voi kuin hymyillä. Äitikin virnuilee, mutta ei sano mitään.

”Äiti, eikös Miia voi tulla käymään meillä jouluna?” hihkaisen hetken syötyäni. Minusta se on mainio idea ja äidinkin ilme kirkastuu hieman.

”Voin kerrankin tehdä enemmän ruokaa”, hän antaa myöntävän vastauksen ja siirrän katseeni Miiaan. Miia siirtelee perunaa lautasen laidalta toiselle epävarmana.

”Vain käymään”, huomautan.

”Katsotaan”, Miia hymyilee.

Miia kantaa minut myös takaisin ja samalla painan pääni hieman tiiviimmin sen olkapäälle ja imen sen tuoksua itseeni.

”Tuoksunko noin hyvälle?”

”Äh, meinasin nukahtaa”, hätkähdän hieman ja punastelen kiinnijäämistäni. Miia naurahtaa ja vilkaisee jalkaani.

”Milloin saat kepit pois?”

”Viikko ennen joululomaa”, kohotan merkitsevästi kulmiani. Mitäköhän Miialla tällä kertaa on mielessään?

”Selvä. Tulet sitten perjantaina juomaan Marialle”, Miia täräyttää. Muistikuvani siitä edellisestä illasta ovat hiukan hämäriä, mutta Miian peiton tuoksu ja Marian kämppä saavat minut vakavasti harkitsemaan. Sen lisäksi Miia on Miia. Tahdon olla hänen kanssaan vaikka tapahtuisi mitä ja vaikkei hän koskaan pitäisikään minusta samalla tavalla… Haluan silti olla hänen lähellään. Lisäksi… Ehkä kännissä uskallan olla ääliö ja avautua hänelle ihastuksestani häntä kohtaan?

”Jos tulet meille jouluna”, päätän ehdottaa vaihtokauppaa. Miian ilme käväisee mietteliäässä ja sitten hän ojentaa kätensä.

”Selvä. Mutta!” hän väistää käteni ja osoittaa minua vaativasti. ”Ostat omat juomat tällä kertaa.”

”Totta vitussa”, nauran ja me paiskataan kättä.

Lauantai menee liian nopeasti ja ne seuraavat pariviikkoa myös. Miia on muutaman välitunnin kanssani sisällä, ja ulkona sataa ensilumi. Miia on innoissaan ja kertoo ostavansa talvitennarit. Totean ostavani kuomat seuraavalla kauppareissulla, Miia pudistaa päätään ja nauraa.

En saanut ostettua kuomia, sillä Miian ilme on syöpynyt mieleeni. Sen sijaan ostan skeittikengät, joissa on paksu karva sisäpuolella. Niitäkin ilmeisesti tehdään talviversiona nykyisin.

Alisa nauraa kengilleni, mutta myöntää niiden olevan oikeasti todella kivat. Äidin kanssa ostamme myös uuden hupparin ja pari tiukkaa toppia. Päädyn myös ostamaan tulevaa juhlatilaisuutta varten itselleni mekon siinä toivossa, että herätän Miian huomion.

Valkea villapaita katoaa nopeasti vaatekaapin perimmäiseen nurkkaan ja kun saan kepit pois, olen muuttanut tyyliäni aika merkitsevästi. Samat kuluneet ja tiukat farkut, mutta tiukka musta toppi ja valkea huppari yhdistettynä skeittikenkiini saavat minut näyttämään aivan erilaiselta. Ei naiselliselta, muttei mieheltäkään. Viihdyn uusissa vaatteissani hyvin.

Miiakin nauraa uudelle tyylilleni, mutta pistän merkille hänen hyväksyvän hymynsä ja kehut aina, kun yhdistän vaatteitani hieman eritavalla. Perjantaina ojennan Miialle viisikymppisen ja käsken ostamaan samoja kuin viimeksi. Lisäksi mojitovodka on hyvää, joten sitä myös. Miia nyökkää, lisää listaansa oikeat ainekset ja heilautamme käsiä hyvästiksi.

Kotona äiti auttaa minut pukemaan ostamani mekon ja hymyilee. Sukkahousut peittävät juuri oikean verran ja peilistä katsoo tyttö, jota en ole tunnistaa. Kun äiti vielä päättää suoristaa hiukseni ja laittaa ne ponihännälle, en tiedä itkeäkö vai nauraa. Me itketään ja nauretaan äidin kanssa yhteen ääneen ja se hymyilee.

”Olet sitten varovainen. Tiedän kyllä, että olet menossa juomaan”, hän varoittaa.

”Olen”, vannotan ja äiti halaa minua. Hän suoristaa mekon helmaa ja piirtää hymyn huulilleni sormellaan.

”Kaikkein kaunein”, hän sanoo.

Heitän toppatakin niskaan ja upotan jalkani skeittikenkiin. Mekko, skeittikengät ja paksu toppatakki ei sovi kovinkaan hyvin yhteen, mutta en ole koskaan ollut muotitietoinen. Hyräilen kappaletta päässäni samalla, kun kävelen mahdollisimman rauhassa kohti mopoparkkia. Jalka on edelleen on hieman vaikea käsiteltävä, kun se on niin jäykkä pökkelö ja pohje on sellainen lankku ettei mitään rajaa.

Mopoparkissa istun sen puisen kaiteen päällä, kun näen Miian tulevan paikalle kilisevää pussia kädessään kantaen. Se jää etäämmäksi katsomaan hämmentyneenä ympärilleen ja minuakin se vilkuilee välillä. Mitä nyt? Ihmettelen hämmentyneenä. Miksei se tule luokse niin kuin aina ennenkin? Kun on mennyt viisi minuuttia ja Miia alkaa jo käydä rauhattomaksi, lähden kävelemään sitä kohden. Se vavahtaa hieman ja tuntuu, että se yrittää piilottaa pullokassia taakseen.

”Joo, moi. En kai nyt ihan hirviöltä näytä?” kysyn ja avaan käteni halaukseen. Miian ilme on näkemisen arvoinen: lyhythiuksisen kasvoille nousee hämmästynyt ilme ja sitten se hymyilee ja pitelee päätään ja nauraa ja kiljuu. Kaikkea melkein yhtä aikaa.

”Mitä vittua! Paula perkele oletko se tosiaan sinä?!” se laskee pullot ja tölkit maahan ja juoksee halaamaan täsmälleen samalla hetkellä, kun lunta alkaa hiljalleen leijailla taivaalta. Kuinka vitun romanttista, nauran mielessäni ja puhallan tytön korvaan. Miia kihertää, tai kikattaa, ja se saa sydämen hyppimään rinnassa ja kehon haluamaan lisää. Aivan kuin jokainen aistiväylä päättäisi herätä henkiin ja hymyillä elämäni naiselle.

”Nyt näytä mitä sinulla on päälläsi”, Miia vaatii ja peruuttaa irti halauksesta. Naurahdan ja peruutan hieman. Avaan paksun toppatakin ja näytän mekkoa. Miia henkäisee ja hivelee kangasta pitkillä sormillaan. Se on laittanut mustaa kynsilakkaa ja se saa minut virnistämään. Musta kangas kietoutuu paksuna, mutta tukevana kehoni ympärille, tissien kohdalla on pientä pitsiä ja mustia niittejä.

”Vittu, että olet kaunis”, Miia huokaisee ja kehoni reagoi kihelmöinnillä. Tahdon sinut Miia! Vaikka kuinka väität meidän olevan vaan ystäviä, silti tahdon kietoa sormet sormiesi lomaan ja rakastaa enemmän.

”Mennäänkö?” kuiskaan, koska en saa muutakaan sanottua.

”Suoristitko hiuksetkin? Miten osasit? Tai siis, miten saat ne noin suoriksi?” Miia on tohkeissaan. Pörrötän sen hiuksia ja se nauraa.

”Äiti hoiti. Ja käski olla kunnolla”, kerron samalla, kun Miia laittaa hiuksiaan ojennukseen ja ottaa pullot.

”Äitisi?” se ihmettelee.

”Se on reilu”, huomautan ja Miia nyökkää. Huomaan sen katseen seikkailevan jossain muualla ja päätän ottaa sitä kädestä.

”Anteeksi, jos muistutin”, kuiskaan pahoittelevasti ja Miia pudistaa päätään.

”Itsepähän ajattelin. Ja nyt vittu pidetään hauskaa!” se nauraa ja yhdyn siihen.

Bileet ovat parhaimmat koskaan! Tanssin, vaikka jalkaan sattuu, nauran, vaikka vähän vituttaakin ja sitten taas ei. Yhdentoista aikaan porukkaa alkaa olla jo paljon ja Maria kutsuu ihmisiä koolle olohuoneeseen pelaamaan pullonpyöritystä.

Musiikki laitetaan hiljaisemmalle, totuudet pitää kuulla ja pulloksi valitaan yksi siideripulloista. Se vaikuttaa pahasti minun siideripullolle, mutta en jaksa valittaa. Miia istuu kehään ja hetken mielijohteesta liityn peliin toiselle puolelle. Pelaajia on liikaa, joten ei se pullo loppupeleissä osu kovinkaan useasti kohdalle. Roope istuu kehän laidalla ja ihmettelen miten muistan hänet.  Me vaihdetaan Miian kanssa monesti katseita, virnuilen ja juon, ilveilenkin vähän.

”Saanko?” Roope on yhtäkkiä edessäni ja se taitaa haluta pussata. Katson sitä hieman oudoksuen, mutta nyökkään. Roopen suudelma maistuu viinalle, sen henki haisee tupakalle ja sen keho on kova ja ällöttävä. Liian muodoton. Työnnän sen kauemmas itsestäni ällötyksen vallassa ja se virnuilee. Ei se kai mitään tajua. Roope sukii hiuksiaan taaksepäin.

”Kyllä sitä kauneimmalle tytölle pusu kelpaakin antaa”, Roope vinkkaa silmää ja palaa sinne kehän laidalle. Miia nousee ringistä ja ilmoittaa käyttävänsä vessavuoronsa. Niitä on pelissä kuulemma vain yksi, joten se kannattaa käyttää huolella. Pullon suu osoittaa minua ja Roope riemastuu.

”Totuus vai tehtävä?”

”Totuus”, vastaan automaattisesti ja sipaisen karanneen, jo kiharalle taipuvan, hiussuortuvan korvan taakse.

”Piditkö äskeisestä?” poika hipaisee huuliaan ja epäröin. Vilkaisen Miian tyhjää paikkaa apua hakien, mutta en tiedä.

”Ehkä, kai, en tiedä”, vastaan epäselkeästi ja Roope kohottaa kulmiaan.

”Siis et?” hän nauraa ja juo olutta. Hyi.

”Ei se pahakaan ollut”, yritän saada paikattua sanojani. En halua loukata, mutta pelin säännöt kieltävät myös valehtelun.

Roope jää tuijottamaan ja sitten sen kulmat kohoaa yllätyksestä.

”Oletko sinä hitto Paula?” se ähkäisee ja ringissä olevat vaativat jo pyörittämään. Nyökkään ja pyöräytän. Näen Roopen katseen käväisevän paljastuvassa rintavaossa ja häpeillen palaan paikalleni. Finnit peittyvät juuri ja juuri mekon alle, mutta näkymää ei ole tarkoitettu Roopelle. Se on Miialle.

Miia palaa takaisin ja istuu paikalleen juuri, kun pullo osoittaa seuraavaa.

Pullo pyörii ja lopetan juomisen jossain vaiheessa. Käytän vessakorttini kahden aikaan ja palaan peliin Miian vuorolla. Tai oikeastaan jään seisomaan ovenrakoon odottamaan. Miia on ottanut tehtävän ja se tuijottaa aika murhaavasti Roopen suuntaan. Oliko se taas ollut vuorossa antamassa tehtävää? Miten se vitun pullo aina osuu siihen?

Miia kohottaa katseensa minuun, mutta en osaa tulkita sitä. Se siirtää katseensa rinkiin ja tekee kierroksen kaikissa. Lopulta se valitsee yhden tytöistä. Liian kauniin, tajuan ajattelevani kun se painaa huulensa sen suulle. Ruskeat hiukset valahtavat suudeltavan naamalta sen kallistuessa taaksepäin ja nostaessa kätensä Miian lyhyisiin hiuksiin. Miian kieli hipaisee sen bruneten huulenkaarta ja tunnen sydämeni räjähtävän tuhansiksi sirpaleiksi. Tai sille se ainakin tuntuu. Mahaa kipristää ja rintaa pakottaa. Puristan huomaamattani käsiä nyrkkiin ja yritän olla välittämättä. Meillä kummallakaan ei ole mitään velvoitteita toisiamme kohtaa.

Kiristän hampaitani ja tunnen veren maun tulvahtavan suuhun. Kieli jäi kai väliin. Suudelma päättyy ja näen Miian olevan hengästynyt. Se ei vilkaisekaan suuntaani palatessani omalle paikalleni. Sen sijaan se tuijottaa sitä brunettea, sitä vitun brunettea.
”Saanko hakea juomista?” kysyn ja Maria nyökkää.

”Minä voin tuoda, kun käyn vessassa”, Roope huikkaa hymyillen.

”Ei tarvitse”, sanon pakotetun hymyn takaa ja lähden jääkaapille. Roope lähtee samaan aikaan ja seuraa. Otan mojiton ja käännyn vain törmätäkseni häneen.

”Moi”, se nojaa tiskipöytään ja on olohuoneen oven edessä.

”Moi”, totean vittuuntuneena ja hieman jopa ahdistuneena.

”Näytät hyvältä”, Roope kehaisee ja vältän katsetta.

”Kiitos. Niin sinäkin”, totean puolihuolimattomasti. Roopella on ihan kivat housut ja farkkutakki, jonka alla vilkkuu printtikuvioinen t-paita.

”Ai. Tämä on tällainen perus. Sinä sentään olet laittautunut, toisin kuin useimmat täällä”, poika jatkaa ja tuijotan sitä. Itsehillintäni ei ole nyt parhaimmasta päästä.

”Kuule, vitun väliä miten olen pukeutunut, nyt sinä menet vessaan ja päästät minut pelaamaan ja juomaan. Vittu”, ärähdän. Roope nostaa kädet pystyyn virnuillen.

”Älä sitten oksenna”, hän väistää ja keskaria näyttäen palaan olohuoneeseen ja istun paikalleni.

Pullo pyörii ja en jaksa välittää. En vilkaisekaan Miian suuntaan katkerana ja vittuuntuneena. Saan tehtäväksi tanssia jotain ja musiikki laitetaan täysille. Annan rytmin viedä ja keikun jalkani paskaksi ja nauran päälle. Vitun väliä! Totuuden kohdalla kerron olevani neitsyt. Niin vitun neitsyt, ettei väliä! Naurattaa ja itkettää, luovutan vasta silloin, kun pullo osuu Miiaan. Se valitsee tehtävän ja en halua katsoa sitä.

”Taidan mennä tai siis vähän niin kuin luovuttaa”, sanon saamani hikan lomasta ja pujottelen tieni sohvalle. Miia saa pussailla sen vitun bruneten kanssa hieman lisää ja vihaan sitä. Kurkkua kuristaa ja pyyhin silmiä raivokkaasti. En vittu itke. Ja vitut. Ajatukset tuntuvat olevan täynnä juuri sitä itseään, vittua.

Pujottelen sittenkin juhlijoiden lomasta kohti ulko-ovea ja pengon kenkiäni tuhansien joukosta. Kuomat olisi löytänyt helposti niiden vitun pitkien varsien lomasta, mutta nyt saatanan skeittikengät on jossain helvetissä ja ihan sama! Löydän takkini ja jätän kengät sinne eteiseen. Pamautan oven kiinni ja kipuan pari porrastasannetta ylemmäksi heiluttelemaan jalkojani. Sukkahousuissa on reikä, josta tungen sormeni läpi ja venytän sitä koska se vain tuntuu oikealta. En saa päästäni kuvaa brunetesta ja Miiasta. Lopulta ahdistus vie voiton.

Kyyneleet valuvat hiljalleen poskille ja peruutan vasten tiiliseinää. Lyön päätäni sen rosoiseen pintaan ja lopulta päädyn repimään ranteita ja rystysiä sen pintaan. Kipu ei tunnu miltään, humala peittää sen liian hyvin alleen. Katson repaleista ihoa ja nauran. Ei helpota. Ei vittu helpota ei! Nousen ja älähdän kivusta pohkeessa. Se tuntuu hyvälle! Annan painon siirtyä uudestaan kipeälle jalalle ja se pettää alta. Seuraava ajatus on säikähdys siitä, että putoan porraskäytävän ikkunan lävitse ja seuraava on se, että taidan olla herättänyt koko rappukäytävän.

Marian ovi käy ja joku pistää päänsä sen ulkopuolelle. Katse käväisee minussa ja sitten se palaa pikavauhtia sisälle. Yritän saada itseni nostettua ylös, mutta kädet eivät tottele kunnolla ja heikottaa. Meinaan oksentaa siihen portaille, mutta annan olla. Tai no, nielen sen oksennuksen pakolla takaisin ja onnistun saamaan itseni istualleen. Seuraavassa hetkessä tajuan jonkun halaavan ja nostavan minua ylös.

”Vittu päästä irti!” kiljun ja yritän jotain tönäisyn tapaista.

”Nyt Paula hiljaa!” Miia ärähtää. ”Tulet minun mukaan, mennään tuohon kerrosta alemmaksi etsimään sinun kenkäsi ja viedään sinut kotiin.”

”En halua kotiin”, nyyhkytän ja pistän vastaan, kun Miia yrittää saada minut ylös. ”Ja mene sinä vittu sen naisesi luo niin! Mene… Vittu.”

”Tule. Saat vaikka sen pinkin ponin, jos se joskus löytyy”, Miia yrittää, mutta minä tiedän sen harhautusyrityksen.

”Pinkkejä poneja ei ole”, ärähdän. ”Huijasin. Se ei mennyt laukkuusi. Se vain juoksi jossain vitun pääkopassasi!”

”Mutta nyt se juoksee sinun pääkopassasi”, Miia hymyilee. ”Näetkö?” Se osoittaa pari porrasta alemmaksi ja olen näkevinäni ponin. Se vipeltää hirveää kyytiä Marian kämppään ja hymyilen.

”Joo”, sanon ja Miia saa autettua minut eteiseen. Se löytää kenkäni hetkessä ja sitten me lähdetään. Lumisateessa ei ole enää mitään romanttista, kun Miia pakottaa minut reppuselkään ja haluan vain pois. Päätän silti, että kaikkein helpointa on vain luovuttaa ja upottaa kasvot kaulakuoppaan.

”Mennään teille”, ulisen hiljaa. ”En tahdo, että äiti näkee minut tällaisena.”

”En olisi sinua sinne vienytkään”, Miia lohduttaa ja halaan sitä.

”Kiitos”, kuiskaan.


Miia laskee minut hellästi sängylleen. En osaa reagoida enää kunnolla, kun silmät painavat tonnin verran ja olotila alkaa olla lähellä raukeaa. Nukkumatti varmaan pudotteli hiekkaa silmiin matkalla. Miten Miia edes jaksoi kantaa minua? Ja miksi? Ja miten annoin sen tapahtua? En saa ajatuksia kasaan ja autan, tai yritän auttaa, Miiaa riisumaan takkini. Siinä vaiheessa, kun se saa ensimmäisen käden vapaaksi, se henkäisee.

”Mitä helvettiä, Paula!” se älähtää ja suukottaa veristä kättä tuskainen ilme kasvoillaan. Hymyilen.

”Se oli sen arvoista”, soperran ja Miia pudistaa päätään.

”Mikään ei ole tämän arvoista”, hän puuskahtaa ja alkaa ottaa toistakin hihaa pois. Se joutuu nostamaan minut itseään vasten enkä pistä pahaksi. Oikeastaan… Kiedon käteni sen kehon ympärille ja Miia jähmettyy.

”Paula, ne haavat pitää puhdistaa”, Miia kuiskaa ja kuulen sen sydämensykkeen. Pääni retkahtaa taaksepäin ja yritän saada Miian kauniit silmät näkökenttääni. Ei, en onnistu. Silmät pyörivät vinhaa vauhtia sinne ja tänne. Lopulta vain huomaan lysähtäväni Miian sängylle ja tämä lähtee hakemaan jotain.

”Minne sinä menet!” parkaisen. ”Älä mene!”

”Haen vain puhdistusainetta”, Miia rauhoittelee ja katoaa. Yritän nousta, mutta se ei oikein onnistu, ja lopulta pääsen ylös. Riuhdon toppatakin lopun pois päältä ja siinä vaiheessa Miia on jo takaisin. Se istuu viereen ja ottaa oikeanpuoleisen käden syliinsä. Se kastaa pumpulia desinfiointiaineeseen ja puhdistaa haavoja haparoivin ottein. Irvistelen ja lopulta vain painan pääni tyynylle ja Miia pitelee kättäni.

”Miksi teit tällaista?” hän kysyy ja painaa käteni suulleen. Hänen silmissään on kai kyyneleitä. En tiedä, suljen silmäni. Raukeus valtaa kehoa.

”Se vain tuntui sillä hetkellä oikealle.”

”Ei ole oikein tuhota kehoaan”, Miia vetää räkää sisäänpäin.

”Tule viereen. Nuku minun kanssa”, käännän kylkeä ja painaudun seinää vasten. Miia käpertyy taakseni ja vetää minut lähelleen. Hymyilen ja nukahdan lähes heti. Kai.

Aamulla herään yksin enkä tiedä oikein mistään mitään. Tuijotan seinää hämmentyneenä ja siristelen silmiä. Vaikka on hämärää, päätä särkee ja maha tuntuu haluavan saada sisältönsä ulos, ei vie hetkeäkään tajuta missä olen. Edellisen illan muistikuvat ovat melko hämäriä, kun yritän saada niitä päähäni. Maailma pyörii ja ummistan silmäni uudestaan. Kuva Miiasta ja siitä brunetesta välähtää mielessäni ja värähdän inhosta. Sitten kuvia seinästä verilaikuilla ja reppuselässä olosta lumisateessa valaisevat mielen. Avaan silmät ja nostan kädet arvioitavaksi. Irvistän ja kyyneleet täyttävät silmäni. Hyi helvetti, olen idiootti! Entä jalka? Tajuan hieman liian myöhään, ettei kannata nousta niin nopeasti, sillä huimaus ja mahanväännöt yhdistettynä päädyn oksentamaan lattialle. Oikeastaan… Oksennankin sankoon johon osun juuri ja juuri.

Miia avaa samalla hetkellä oven ja älähdän valoja. Otan ylen miltei heti uudestaan ja painan pääni ärtyneenä tyynyyn.

”Tässä on suklaata ja vettä. Suklaa helpottaa vähän oloa”, Miia sulkee oven ja tuo mainitsemansa asiat minulle. Nielaisen hieman epävarmasti.

”Onko jalka?”

”Kunnossa. Saattaa vain olla kipeä”, Miia nyökkää. Me ollaan siinä hiljaa todella pitkään ja näen Miian olevan vaikeana.

”Anteeksi”, soperran ja käännän katseeni pois sen kasvoista. En minä tahallani tällainen paskapää ole, mutta Miia on liian Miia ja tahdon vain olla sen ja että se on minun. Mutta en uskalla enkä tiedä enää haluanko oikeasti vai en. Onko se jokin pääni sisäinen leikki, jonka keskelle olen sotkenut Miian.

”Miksi teit niin?” Miia tuijottelee käsiään. ”Teinkö minä jotain? Et sinä ennen ole noin.”

”Et!” parahdan ja aiheutan päänvihlaisun. Painan käden otsalleni tuskaa lievittääkseni. ”Roope alkoi lähennellä ja join liikaa.”

Noin, en valehdellut ihan täysin. Roope kyllä lähenteli ja join liikaa, mutta en missään vaiheessa juonut sen takia. Join, koska Miia on niin vitun ihana ja rakas, mutta se ei tajua sitä. Join, koska sattui ja sattuu edelleen katsoa sen nuoleskelevan muita naisia. Nostan käteni ja hipaisen Miian poskea. Se painaa päätään vasten kosketustani.

”Okei?” varmistan.

”Okei.”

Joululoma alkoi ehkä maailman paskamaisimmalla tavalla, mutta ei voi mitään. Varmistan Miialta sen tuloa jouluna ja se lupaa tulla. Saan siltä lainaan hupparin, topin ja farkut. Mekko taitellaan siististi pussiin ja se halaa vielä lähtiäisiksi.

”Nähdään ylihuomenna”, sanon halauksenlomassa ja se nyökkää.

”Nähdään.”


Maanantaina me koristellaan meidän muovikuusi ja äiti laittaa paljon ruokaa. Se ei vieläkään tiedä haavoista. Kun se ihmettelee villapaitaa ja lämpöasteiden yhtälöä, nauran ja totean, että olen kulkenut vuosia villapaidassa.

”Toivottavasti Miia tykkää rosollista”, äiti huolehtii ja vakuutan, että varmasti pitää. Käyn varastamassa pelliltä piirakkaa ja äiti moittii hiireksi. Hymyilen ja menen olohuoneeseen katsomaan Petteri Punakuonoa. Pohje aristaa edelleen hieman, mutta se ei onneksi ottanut sen pahempaa ärtymistä perjantailta. Puhelin hälyttää viestin merkiksi ja vedän sen esiin samaa aikaan, kun Petterin nenä vilkkuu taas ja kaikki nauravat.

Sori, äiti pakottaa jäämään kotiin. Tulen huomenna. Miia

”Hitto… Äiti!” huudan. ”Miia pääsee vasta huomenna. Ne haluaa viettää jotain koti-iltaa.”

”Ai…” äiti vilkaisee rosolliaan pettyneenä. ”No, ei voi mitään. Pääasia että tulee käymään.” Äitikin taisi olla innoissaan Miian seurasta. Kai se on tavallaan jo hieman kiintynytkin siihen.

Okei. Me jätetään kinkkua sinullekin. Paula

Vastasin viestiin tylsästi ja ihmettelen, miksei Miialla ollut yhtään hymiötä viestissään. Yleensä se laittoi aina jonkun ilmaisemaan tunteitaan. Onkohan jotain sattunut? Laitan vielä toisen viestin perään ja kysyn onko kaikki ok.

”Joo on.”

Lyhyt ja ytimekäs vastaus. Tiedän siitä ettei ole. Hymiöttömyys, lyhyys, olematon vakuuttelu, vain toteamus. Menen omaan huoneeseeni ja suljen oven, emmin hetken vihreän luurin yläpuolella, mutta lopulta soitan. Kaksi tuuttausta. Kolme. Neljä.

”Miia”, Miia vastaa ja se kuulostaa todella viralliselta.

”Sinulla ei ole kaikki ok”, totean suoraan luuriin ja Miia on vaiti.

”Ei”, se sanoo lopulta. ”Mistä tiesit?”

”Alan tuntea sinut”, vastaan. ”Mitä on sattunut?”

”Kerroin äidille”, Miia mutisee puhelimeen ja minulla menee hetki selvittäessäni mitä se oikein sanoi.

”Miksi?!” parahdan ja kuulen Miian henkäisevän terävästi.

”Haluan jäädä tänne”, se älähtää puhelimeen. ”Nyt se varmasti voi jättää minut isän kanssa. ’Teissä on samaa paskaa verta, pitäkää hauskaa epäsikiöt.’”

Miia matkii äitiään niin raastavan tunnepitoisella äänellä, etten osaa vastata. Hengitän puhelimeen hiljaa ja lasken sekunteja. Kaksikymmentä kolme ja sitten uskallan taas avata suuni.

”Miia, oletko siellä?”

”Joo”, se vastaa poissaolevana.

”Voinko tulla sinne?”

”Et”, Miia älähtää pelästyneenä. ”Tai siis, äiti varmaan luulee sinuakin ja…”

”Oikeasti, voinko tulla?”

”Et! Nähdään huomenna, lupaan”, Miia vannottaa minut lupaamaan, etten tule ja sulkee sitten puhelun.

Me avataan lahjat äidin kanssa. Saan siltä kaulakorun, jossa on hymyilevä sisilisko, vihreän pääkallotopin ja suklaata. Itse annan äidille villasukat ja ankkuri rannekorun sekä taulun, jossa me molemmat olemme kehyksien keskellä. Hymyillään ja toivotaan parempaa elämää.

Nukun yöni katkonaisesti ja huolesta sekaisin.  Aamulla olen jalkeilla jo ennen viittä ja teen äidille joulupuuroa. Saan sen valmiiksi juuri ja juuri ennen hänen nousemistaan ylös. Kaadan appelsiinimehua ja laitan kanelin ja sokerin valmiiksi pöytään. Äiti hymyilee onnellisen ja kiittää, ihmettelee että mistä hyvästä. Miettii myös miksi silmänaluset on niin tummat, mutta päästää sitten menemään.

Kello tuntuu kulkevan hitaasti. Yhdeksältä aloitan pakollisen puhelimen mulkoilun. Selailen Aku Ankat hajamielisesti läpi, mutta silti puhelin ei soi. Kahden aikaan ovikello kuitenkin soi. Juoksen äidin edelle eteiseen ja riuhtaisen oven auki.

”Miia…” mutta oven takana ei olekaan Miia. Äiti seisoo takanani ja tarraa olkapäihini käsillään ehkä hieman liian kivuliaasti ja tajuan, ettei vieras ole toivottu. Miehellä on pieni leukaparta, tummansiniset silmät kuten minullakin, tummat hiukset ja siistit vaatteet.

”Paula”, miehen ääni on silkkisen karhea ja tuijotan miestä pelästyneenä. Onko Miian isä?

”Jyri”, äiti tiuskaisee ja vetää minua enemmän taakseen.

”Kaisa”, mies jatkaa nyt asiallisempaan sävyyn. ”Mukava nähdä pitkästä aikaa.”

”Ala painua, kukaan ei kaipaa sinua täällä!” äidin ääni on kantava ja säpsähdän sitä vaistomaisesti. ”Paula, mene sisälle.” Tottelen vastahakoisesti, mutta jään keittiöön nurkalle kuuntelemaan.

”Millä oikeudella tulet tänne nyt? Tai ylipäätään? Eikö sinun pitäisi olla linnassa?” äiti on vaimentanut ääntään, mutta silti se kuuluu.

”Sain vapautuksen oltuani kiltisti. Paulasta on kasvanut iso tyttö”, Jyriksi kutsuttu kehaisee, mutta ääni saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkää.

”Voisitko nyt poistua?” äiti pakottaa äänensä pysymään hillittynä.

”Kai tyttärellämme on oikeus tavata isänsä monen pitkän vuoden jälkeen, olenko väärässä?”

Jäädyn. Tuijotan lattiaa osaamatta enää kuunnella enempää. Tajuan myös miksi äiti on niin ärtynyt, mutta en ymmärrä miksi se on niin vihainen. Jos isä kerran tulee takaisin… Ajatukseni katkeavat. Vittu isä? Ei minulla ole isää! Ei ole koskaan ollut enkä voisi sitä mahtailevan näköistä miestä pitää isänäni mistään hinnasta. En varsinkaan, jos äiti ei pidä hänestä ja hän on ollut vankilassa. Oikea isä pilaa mielikuvieni täydellisen isähahmon totaalisesti.

Äiti joutuu väistämään, kun mies tulee sisälle. En kiirehdi piiloon, vaan jään tuijottamaan miestä avoimen happamasti.

”Terve”, mies hymyilee. ”Jyri ja myös sinun isäsi.”

”Vaikka mitkä testit väittäisivät niin, et ole”, totean happamasti. ”Voitko poistua?”

”Paula, älä ole tuollainen. Et ole nähnyt minua pitkiin aikoihin…”

”Niin, viimeksi kun olin viiden. En halua isää siinä elämävaiheessa, kun hän ei enää voi tuntea minua”, sanon varmemmalla äänellä kuin olen. Ahdistaa ja tuntuu että mies on liian lähellä. Silti toinen ääni väittää, että sillä on oikeus olla melkein kosketusetäisyydellä ja minua ällöttää.

”Selvä, lähden toki. Ihana tuoksu täällä muuten”, mies kääntyy ja palaa eteiseen. Seuraan perässä. Äiti väistää miestä kuin tautia ja menen pitämään sitä kädestä tukeakseni.

”Muuten, Paula. Olisi kiva tutustua sinuun paremmin. Nähdäänkö vaikka joku päivä kahvin merkeissä?”

”En juo kahvia”, vastaan tylysti ja mies hymyilee silti.

”Mehulle sitten?”

”Katsotaan.”

”Selvä. Hyvät joulut ja uudet vuodet”, mies heilauttaa kättään, eikä me äidin kanssa vastata siihen. Me suljetaan ovi hiljaa ja mennään keittiöön. Isä kaasuttaa tiehensä pemarilla ja äitiä puistattaa.

”Voitko…” saan aloitettua ja äiti nostaa katseensa. ”Voitko kertoa mitä teille tapahtui?”

”Isäsi ei ole kovin hyvä mies. Tai ollut”, äiti selkeästi toivoo, että se olisi muuttunut. ”Juoksi vieraissa ja hoiti jotain huumebisnestä selkäni takana. En halua, että hän on lähelläkään sinua saati meidän perhettä.” Otan äidin käden ja silitän sitä hiljaa osaamatta päättää mitä mieltä olen asiasta. Isä vaikuttaa kamalalta tyypiltä, mutta toisaalta sen hymy oli tuntunut aidolta. Huokaisten äiti kattaa meille pienen aterian ja se tajuaa olla hiljaa Miiasta.

Tunnin päästä istun olohuoneessa ja yritän päättää soitanko Miialle vai en. Pyörittelen puhelinta kädessä, oikeaan ja vasempaan. Ärsyttää ja pelottaa. Kello näyttää reilusti yli kolmea. Ehkä se tulee kuudelta? Hautaan kasvot käsiin ja käyn sohvalle makaamaan. En ymmärrä, en halua, pelkään ja ahdistaa. Miia, isä, Miian äiti, Miian isä, Miia. Ajatukset pyörivät liian nopeaa tahtia ja tuntuu, etten saa mistään kiinni.

Nousen ylös. Vedän villapaidan hihan ylös ja katselen arpeutuvia rupia, joita ranteeni on pullollaan. Äiti laulaa joululauluja keittiössä. Hymyillen hieman hölmösti alan repiä rupia pois. Ne irtoavat helposti, ainakin aluksi. Niiden alla on sileää ihoa ja voin huokaista helpotuksesta. Sitten ruvet eivät enää lähdekään niin helposti. Revin niitä kynsillä ja hampailla. Lopulta otan pihdit ja revin niillä. Mistäköhän nekin ilmestyivät? En jaksa välittää ajatuksesta, vaan tarraan pihdeillä ihoon ja riuhdon. Vähitellen ruvet alkavat irrota, mutta ne levittäytyvät koko ranteen leveydelle.

Ranteen iho… Se yrittää lähteä kokonaisuudessaan irti! Paniikissa heitän pihdit pois ja alan peitellä nyt vuolaasti verta vuotavaa kättä. Painan ihoa paikoilleen, itken ja potkin ja huudan äitiä. Apua! Laulu ei lakkaa, ennen kuin rymähdän sohvalta alas.

Kiljahdan pelästyksestä ja siinä vaiheessa pitelijäni on aivan joku muu kuin äiti. Miia tuijottaa pelästyneenä minua sylissään ja sitten äitiäni toisella sohvalle. Pakokauhun vallassa puristelen kättäni ja varmistelen että se on kunnossa. En näe pihtejä missään ja hengästyneisyys ja kylmähiki johtuu vain painajaisesta. Alan nauraa ja Miia täräyttää avokämmenellä minua takaraivoon.

”Tyhmyri!” se nauraa. ”Painajainen?”

”Joo, kamala”, nauran hieman lisää ja äitikin tyrskähtää.

”Irtosiko käsi?” hän utelee ja vilkaisen kättäni. ”Sätkit ja pidit siitä kummallisesti kiinni äsken.”

”Joku vei siitä nahat”, kerron ja Miia nauraa lisää.

”Mennään huoneeseeni. Joko sait syödäksesi?” kysyn ja vilkaisen kelloa. Vartin yli kuusi.

”Tulin juuri, eli en”, Miia virnistää.

”Vakio aika?”

”Joo.”

Laitan Miialle ruokaa ja otan itse jälkiruokakiisseliä. Me syödään ja kerrotaan toisillemme typeriä vitsejä. Nauru kuplii sisälläni enkä ymmärrä miksi olin koskaan edes mustasukkainen Miiasta. Kai se oli känniääliön toimintaa, totean mielessäni.

Miia pyytää lupaa jäädä yöksi ja sen saatuaan hymyilee söpösti. Yöllä en kerro sille isästä eikä se kerro äidistään. Me kerrotaan unelmistamme. Me kumpikin halutaan koira, Miia vain edelleen sen ison ja minä pienen. Miia ei halua lapsia, en myöskään minä. Se kyllä toteaa aika haikeana, että kai se pitäisi lapsen jos se voisi saada sen biologisena. Kerron sille sateenkaariperheistä, joissa homoparit tekevät keskenään lapsia ja se nauraa. Meinaan kertoa omasta suuntautumisestani, mutten uskalla. Sen sijaan kerron lempijäätelömakujani: amppari, salmiakki ja vanilja jättis. Miia nauraa, se tykkää vain pingviini suklaasta, eikä syö jäätelöä muutenkaan.

Yhden aikaan äiti tulee silmät unesta sirrillään vaatimaan naurua hieman hiljaisemmaksi ja Miia pahoittelee. Me vilkaistaan toisiamme ja nauretaan vielä hieman lisää. Kolmen aikaan me viimein aletaan rauhoittua, varmaan siksi etten jaksa enää vastailla Miialle. Miia kääntyy mahalleen ja osaan jo arvella, että sitäkin nukuttaa.

”Tiedätkö”, päätän sanoa ennen kuin nukahtaa.

”No?”

”Olen miettinyt…” arvon hetken miten kysyisin kierrellen asiani. ”Nukuitko sinä vieressäni silloin teillä?” Miia naurahtaa.

”Joo, nukuin. Oikein pyysit sitä.”

”Ai, en minä tuollaista muista”, valehtelen ja hymyilen tyhmästi.

”Miten niin?” Miia utelee nousten kyynärpäidensä varaan, itse käännyn kyljelleni.

”Voisit nukkua niin nytkin”, ehdotan ja Miia virnistää.

”Aika homoa”, se huomauttaa ja kohautan olkapäitäni.

”Ehkä se kompensoi sitä heteroutta, mitä ilmennät ympärilläsi. Sitä paitsi, kaverit yleensä nukkuu vierekkäin.”

Miia tekee tilaa patjalle ja otan sen hyväksyvänä vastauksena. Käperryn sen kanssa saman peiton alle ja virnuilen kuin tyhmä. Se silittää minun kylkeä hiljaa. Aamulla äiti tulee herättämään meitä ja sitä vain virnuiluttaa. Miia ei tajua tai jos tajuaa, se ei välitä. Se käskee sitä painumaan jonnekin ja minua naurattaa. Se on aamu-uninen. Päätän kostaa viimekertaisen ja alan kutitella sitä kyljistä. Se ynisee ja yrittää vaihtaa kylkeä, viskoa tyynyllä ja lopulta se vain menee kippuraan. Siirryn jalkapohjiin ja siitä se riemastuu. Miia kiljahtaa ja potkii.

”Olet ilkeä!” se äksyilee, mutta hymy paljastaa sen.

”Pitää olla”, nauran. ”Hyvää Tapanin päivää.”

”Vittu”, Miia painaa pään takaisin tyynylle ja on selällään. ”Unohdin antaa lahjasi eilen.”

”Minkä?” valahdan kalpeaksi. Ei minulla ole mitään lahjaa Miialle!

”Ei se maksanut paljon!” Miia olettaa tilanteen johtuvan rahasta.

”En minä sitä… Ei minulla ole mitään sinulle”, selitän ja Miia nauraa.

”Hei! Epäreilua. Saat kyllä ostaa jotain, kunhan näet ensin oman lahjasi.”

”Sovittu!” me lyödään kättä päälle.

Ennen aamupalaa Miia käy hakemassa paksun talvihupparinsa sisältä pienen rasian ja kantaa sen sitten minulle. Rasia näyttää pahaenteisesti korurasialta ja irvistän hieman pettyneenä. Päätän kuitenkin, että on lahja mikä hyvänsä, arvostan sitä. Kuitenkin se on Miialta. Avaan rasian eikä siinä ole korua. Siinä on taiteltu paperi ja hämmentyneenä noukin sen. Sen sisältä putoaa pieni avain, joka roikkuu sinisessä silkkinarussa. Nostan sen lattialta ja laitan pöydälle. Äitikin katselee kiinnostuneena, kun taittelen paperin auki.

Tyttö villapaidassa, tyttö tarkkailija,
Silmissäsi pohjolan kylmyys,
Suullasi etelän lempeys

Ehken silloin syyskuussa ihan tätä tarkoittanut,
kun lähellesi hain.
Mutta silti, siinä olet.
Ja me ollaan ystäviä kai

Tuijotan paperia hämmennyksen vallassa ja lopulta onnistun halaamaan Miia. Se on kirjoittanut runon ja vielä minulle? Minusta? Löydän monia kaksoismerkityksiä sanoista, mutta en halua tulkita niitä niin. Miia on hyvä, rakas ystävä, josta haluan liikaa ja se on vaan niin ihana kirjoittaessaan tuollaisen minulle.

”Kiitos”, soperran ja tuntuu, että näytän hölmöltä, kun meinaan itkeä.

”Älä nyt, ei kai se noin kauhea ole!” Miia nauraa ja pudistan päätäni.

”Se on ihana”, painan runon todisteeksi rintaani vasten ja virnuilen. Se on ihana! Hymyilen onnellisena ja taittelen sen takaisin koteloonsa. Avaimen muistan vasta, kun huomaan sen pöydällä.

”Entä tämä?” nostan avainta Miian silmien nähtäväksi. Sen silmissä tuikkii ilkikurisuus.

”Saat ehkä tietää joskus”, se naurahtaa ja näytän kieltä.

”Reilua antaa lahja, jos en saa heti katsoa sitä”, sanon ja äitikin nauraa.

”Ehkä se onkin jutun parhain osa?” äiti virnistää. ”Odotat jotain upeaa ja saat laatikon, jossa on homehtunut näkkileipä.”

”Hyi!” olen yökkäävinäni. ”Ei Miia tekisi niin… Ethän?”

”En”, Miia lupaa ja hymyilen sille.

Miia lähtee iltapäivällä. Ei lupauksia seuraavasta tapaamisesta tai pohdintoja. Oikeastaan harmittaa vietävästi, kun en uskaltanut kysyä sitä uudeksi vuodeksi seuraksi, mutta toisaalta se varmaan on menossa juomaan taas. Silloin en kyllä seuraksi lähde, jos se menee taas siihen, että juon aivoni pellolle. Ensikerralla varmaan joku puimuri jyrääkin ne, nauran mielikuvalle.

Avaan tietokoneen ja pyörittelen Miian lahjaa käsissäni. Mitä minä voin sille antaa? Ei tällaista lahjaa ihan toisella runolla kompensoida. Vilkaisen vihkoja kirjahyllyssä ja ojennan käteni ottaakseni niistä punakantisen. Se on pieni runovihkoni. Siellä on kaikki haaveet, pelot ja fictiot. Silti en ole pitkään aikaan kirjoittanut siihen mitään. Avaan vihkon tyhjältä aukeamalta ja yritän saada jotain aikaan. Laitan youtubesta kuulumaan Spliknottia uteliaisuudesta. Miia pitää bändistä, joten… Laitan googleen saman hakusanan ja etsin yhtyeen jäsenistä kuvia. Yritän piirtää niitä epäonnistuneesti ja lopulta luovutan. Heivaan runokirjan ja rustailupaperit takaisin kirjahyllyyn ja jatkan musiikin kuuntelemista.

En väitä, että pitäisin kappaleista, mutta tuntuu kuin ne veisivät minut lähelle Miiaa. Siksi kai niitä kuuntelenkin. Avaan sen lahjan ja riiputan avainta edessäni. Olen varmasti nähnyt samanlaisen jossain. Se on pyöreä päästä, josta pidetään kiinni ja suippo toiseen suuntaan. Siinä on pari symmetristä kuviota kummankin puolen ja pyörittelen mielessäni vaihtoehtoja. Pyöränlukkoon se on liian pieni, samoin oveen. Johonkin korurasiaan se varmasti sopii, mutta miksi Miia antaisi korurasian avaimen? Mikä muu? En saa päähäni mitään. Laitan avaimen pois ja luen runoa puoliääneen.

Illalla otan puhelimen ja näppäilen lyhyen viestin:
”Hyvää yötä. Paula”

Valitsen vastaanottajaksi Miian, mutta en saa vietyä sormea lähetä napille. Painan puhelimen otsalle ja mietin olenko liian ilmiselvä. Toisaalta se on vain hyvänyön toivotus. Sen voi laittaa facebookissa, kun lähtee pois keskustelusta. Miksei siis viestillä?

Avaan näppäimet ja painan sitä helvetin lähetä nappia. Pari minuuttia myöhemmin saan vastauksen ja meinaan kiljua pelkästä ilosta. Virnuilen ja pussaan puhelimen näyttöä.

”Hyvää yötä pikkuinen ;) Miia”

Kolmena iltana viestittelemme pitkälle yöhön ja joka kerta sanomme toisillemme hyvät yöt. Ennen uutta vuotta, kahdeskymmenes yhdeksäs päivä, Miia kysyy mitä teen huomenna ja en osaa vastata. Tajuan mitä ehkä tulemaan pitää, bileet, mutta haluan ehkä sitten kuitenkin mennä. Vain koska Miia on siellä ja voin ihailla sen sormia taas. Vastaan ettei mitään ja Miian vastauksessa kestää. Koska se ei vastaa, nukahdan levottomaan uneen ja herään puhelimen tärinään aamu kolmelta. Vastaan katsomatta soittajaa.
”Vittu, olen nukkumassa”, ärähdän puhelimeen. Langan päästä kuuluu naurua.

”Joo, tiedän”, Miia vastaa ja sen äänestä kuulee, ettei se ole selvin päin. Lyön luurit ja se soittaa uudestaan.

”No mitä?” yritän saada unihiekat silmistä.

”Et ole kovin yövirkku?”

”Jos se oli sinun asia, painu helvettiin”, murahdan luuriin ja käännyn selälleni.

”Joo, ei minulla sitä. Oletko huomenna minun kanssa?” Yhtäkkiä olen täysin hereillä. Mitä? Se on kännissä, muistutan itselleni ja hengitän syvään rauhoittaakseni heräävän toivon.

”Onko tämä jokin pullonpyöritystehtävä?” saan kysyttyä tasaisella äänellä.

”Joo, ehdottomasti”, Miia myötäilee. ”No ei todellakaan! Haluan vittu olla kanssasi.”

”Homoa”, huomautan, koska kai se on meidän joku vitsi nyt.

”Jos ollaan kahdestaan, niin vasta sitten”, Miia huomauttaa ja tajuan, ettei se ajatellut meidän olevan kahdestaan.
”No jos ollaan?” ehdotan ja se menee hiljaiseksi. ”Miia?”

”Vittu minun puhelin!” se kiljuu ja kuulen kolinaa ja tuuttausta. Lasken luurin korvalta ja hämmentelen asioita päässäni. Meninkö liian pitkälle? Ylitinkö taas ystävyyden rajan? Puhelin soi taas ja vastaan siihen heti.

”Sori, joku vitun jätkä töni”, Miia pahoittelee ja naurahdan.

”Jätkä olet itsekin”, huomautan ja se tuhahtaa.

”Vitut ole. Pillu löytyy ja…”

”Sitä en halunnut tietää”, huomautan ja Miia nauraa. Voin nähdä sieluni silmin sen virneen, mikä sillä on nyt naamalla.

”Mutta joo. Ollaan kahdestaan. Mennään katsomaan ilotulitusta”, Miia sanoo ja nauran ilosta ja onnesta.

”Varmasti mennään!” hihkun ja en voi enää peittää sitä lapsekasta onnea, mikä sisälläni kuplii. Minä, Miia, ilotulitukset, ehkä torin halpoja lihapiirakoita. Olen innoissani ja Miiakin kai tietää sen nauraessaan niin helisevästi.

”Homoillaan sitten urakalla”, se muistuttaa ja sitten me sanotaan hyvät yöt ja kiherrän vielä kauan sen puhelinsoiton jälkeen.

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
No ei Paula nyt niiin tyhmä ollu. Ja ihana luku, oikeesti rakastan tätä :3 En keksi mitään rakentavaa koska oikeesti, sä kirjotat niin vetävästi ja hyvin ja sillee. Oi ja pituus oli just hyvä :) Ja nyt ei edenny kauheen nopeesti, eli kaikki oli kohdallaan :3 kiitos taas ja nyt jään oottamaan jatkoa :)

// no voi ku oli taas hyödyllinen kommentti ;D yritän ensluvun jälkeen antaa jotain kritiikkiäkin xD
« Viimeksi muokattu: 27.06.2013 20:00:51 kirjoittanut KatieB »

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
KatieB: Ihanaa että jaksat kommentoida jokaiseen lukuun, arvostan sitä ehkä jopa enemmän kuin rakentavaa :D (siihen viimeiseen lukuun pitää sitten tulla kunnon kommentti  :-*)

A/N: Tää taitaa jotenkin hidastua loppua kohden? Ainakin itsestä tuntuu, että selitystä on enemmän ja tunteet näkyy paremmin tai jotain :) Tässä kuitenkin seuraavaa lukua ja pahoittelut, olin viime viikon tiistaina leirillä, niin en ehtinyt korjailla tätä siihen mennessä. En lupaa huomiseksi uutta lukua, mutta voin yrittää!


Tammikuu - Samantekevää
”Helvetin hyvää uutta vuotta!” Miia kiljuu kalliolta kädet torvena suunsa edessä. Se on hieman kännissä ja minäkin varmaan. Muutama siideri on taas mennyt ja Miialla on kai huono vaikutus minuun. Nousen Miian viereen ja me huudetaan yhdessä kaikille vitun ja helvetin ja saatanan hyvää uutta vuotta. Lauletaan jotain paskaa ja potkitaan lunta minne sattuu. Lämmitellään pitkään auki olevassa kahvilassa ja otetaan kaakaot. Haetaan juomat lumihangesta, ja kiljutaan ja nauretaan.

Torstaina alkaa taas koulu ja vaihdan lomatyylini pois. Villapaita lentää takaisin vaatekaappiin ja pengon vaatekaapista uudet farkut ja toppeja. Valinnan vaikeus iskee, kun huomio kiinnittyy Miialta lainassa olevaan paitaan. Se on käynyt pesussa, mutta tuoksuu yhä sille. Hymyilen ja painan nenäni tiiviimmin kiinni paitaan. Ehkä joskus saan nukkua tuon tuoksun vieressä? Päätän pukea mustan topin ja piilotan Miian paidan vaatekomeroon. Nostan kiharani korkealle ponihännälle ja hymyilen kuvajaiselleni. Heitän vielä päälle valkean hupparin, toppatakin ja sitten eteisestä laitan skeittikengät jalkaan.

Viikko vierähtää nopeasti. Tervehdimme toisiamme Miian kanssa käytävillä, mutta emme oikeastaan juttele ollenkaan. Liikuntatunnilla vaihdamme pikaiset kuulumiset ja ulkona tyydyn tarkkailemaan kuten ennen vanhaan. Miia nauraa, se on onnellinen. Se on alkanut levittämään toista korvaansa pienellä spiraalilla ja minusta se on söpöä. Alisa ja Maiju saavat kuulla kaiken joulusta ja uudesta vuodesta, mutteivät mitään pilalle menneistä bileistä tai isästä. Bileistä muistona olevat ruvet käsissä ovat alkaneet haihtua eikä arpiakaan näy. Pohje on parantunut vaikka ei edelleenkään ota toimiakseen yhtä hyvin kuin vasen.

Seuraavalla viikolla tiistaina näen tutun auton kaartaneen koulun parkkipaikalle: musta pemari. Auton typerä omistaja huomaa minut nopeasti ja lähtee kulkemaan kohti. Käännän miehelle selkäni ja olen kuin en huomaisikaan. Lähden kulkemaan kohti Miian kotia, koska Jyri on kotiin menevän reitin tiellä. Pelko aloittaa uintimatkansa kohti liivejäni.

”Paula hei, odota!” mies huikkaa ja olen kuin en tajuaisikaan. Jyri ottaa parilla juoksuaskeleella minut kiinni ja pysäyttää lempeällä otteella olkapäässä.

”Hei, meidän piti mennä sinne mehulle.”

”Ei pitänyt”, oikaisen hänen sanojaan ja riuhtaisen olkapääni vapaaksi. ”Se on omaa mielikuvitustasi.”

”No, mennään nyt kuitenkin?” hän ehdottaa ja jatkan sinnikkäästi matkaa.

”Eikä mennä, olen menossa kaverin luokse”, selitän.

”Kenen muka?” Jyrin ääni särähtää pahaenteisen puolelle, yritän olla välittämättä.

”Miian”, vastaan.

”Ai sen, joksi minua luulit?”

”Juuri sen”, totean.

”Hänellä loppuu koulu vasta parin tunnin päästä. Ehdit ihan hyvin käydä minun kanssani vaikka huoltoasemalla.” Jäädyn. Saan vaivoin pidettyä askeleeni suorassa ja pelottaa. Mistä hän tietää?

”Mistä tiedät?” saan kysyttyä.

”Otin asioista selvää. Tule, mennään autolla”, mies ehdottaa ja kääntyy jo takaisin päin.

”Ei sinne ole kuin pari kilometriä”, protestoin hätäisesti. ”Itse ainakin kävelen.”

”No, kävellään sitten.”

Me kävellään hetki siinä. Isä ja minä, vierekkäin, alas rinnettä kohti huoltoasemaa. Tutkailen sen piirteitä enkä osaa päättää pelkäänkö vai olenko kiinnostunut.

”Okei, sovitaanko ettei mennä kahville, ei mehulle tai millekään muullekaan?” sanon lopulta ja pysähdyn.

”Miten niin?” Jyrin kasvoille nousee yllättynyt ilme ja se pysähtyy myös.

”En halua isää, okei? Olet ollut liian kauan poissa ja elämä on helpompaa, jos et palaa siihen”, sanon ja Jyri näyttää siltä, että sen kasvoihin on lyöty mätä silakka.

”Kymmenen pitkän linnavuoden jälkeen en ole muuta miettinytkään kuin sinua ja äitiäsi”, Jyri selittää sydäntä raastavalla äänellä. ”Te olitte ja olette edelleen melkein koko elämäni. Miksette vain voi käsittää sitä?”

”Koska et ole ollut osa meidän elämäämme pitkiin aikoihin. Satutit äitiä touhuillasi eikä se voi luottaa enää sinuun. Jos äiti ei voi, en voi minäkään.”

Isä kääntyy selin ja painaa kädet ristiin takaraivolleen. Se tuntuu pidättelevän jotain. Sitten se kääntyy ja heristää sormeaan nenäni edessä niin lujaa, että hätkähdän.

”Te perkeleet ette olisi selvinneet hetkeäkään ilman rahojani! Te jumalauta käytitte aina hyväksi! Ja äitisi, helvetti mikä pihtari! Ihme että se edes koskaan tuli paksuksi!” Jyri jylisee ja peräännyn säikähtäneenä. Kun se alkaa haukkua äitiä, se saa minut läimäisemään sitä poskelle. Läväytän avokämmenellä ja niin lujaa kuin pystyn, eli en hirveän lujaa. Jyrin pää nytkähtää sivulle ja seuraavassa hetkessä sen käsi rämähtää omaan poskeeni ja lennähdän nurin. Rusahdus ja pelästyn murtaneeni luita. Vasen poski turpoaa uhkaavaa vauhtia ja konttaan säikähtäneenä kauemmaksi. Jyri nauraa ja vetää minut jalasta takaisin.

”Sinä pentu, olet äpärä kolmannessa polvessa!” se nostaa minut pystyyn ja pyöräyttää ympäri kuristaen käsivarrellaan kaulaani. ”Isukki kiersi huorissa ja odotti, että kotona on yksi lisää. Elättää sen omilla tuloillaan ja mitä se tekee? Piilottelee huoranpenikkaa selkänsä takana.”

”Vitut”, pihisen. Onnistun keräämään seuraavaan potkuuni voimaa ja saan sen osumaan myös alueeseen, joka on herkkä. Jymäytän potkun suoraan Jyrin haarojen väliin ja se taipuu kaksinkerroin kaataen meidät molemmat nurin. Konttaan polveni kipeiksi kauemmaksi ja heti kun saan jalkojen alle tukevaa maata, lähden juoksemaan.

”Saatanan kakara! Tämän maksat vielä!” mies huutaa perään ja tiedän ettei se lopeta. Juokse Miian rappukäytävään ja soitan äidille ja se soittaa poliiseille. Se sanoo, että hyvin tehty, ei mitään hätää, odota siellä Miiaa ja älä tee mitään tyhmää. Istun porraskäytävän yläpäässä, ikkunan edessä, jotta näen ulos. En halua nähdä Jyriä, mutta pelkään sen löytävän tännekin. Haluan vain Miian ja käpertyä sen syliin. Että se selittäisi, etten ole yksin ja että kaikki on hyvin.

Tunnin kuluttua äiti soittaa, että Jyri on saatu kiinni ja me itketään yhdessä helpotuksesta. Uskallan rentoutua ja äiti kysyy, onko kaikki ok. Tutkin mielentilaani ja oloa ja totean, etten oikeastaan ole edes järkyttynyt. Äiti kuulostaa hieman surulliselta puhelimeen, kun se varoittaa sen olevan vain alkuolotilaa. Silti tuntuu, etten pelkää, koska saan tietää Jyrin olevan poliisien huomassa ja ettei vaara enää uhkaa.

Ajatukseni tuntuvat silti sulkevan asian mielestä heti, kun vähänkin kuljetan niitä siihen suuntaan ja jopa pienellä itse tulkinnalla tajuan olevani järkyttynyt. Samaan tapaan kuin ihminen haluaa unohtaa mokansa, haluan vain unohtaa Jyrin ja olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Huomaan alhaalla liikettä. Nousen automaattisesti ylös ja näen Miian kävelevän kohti nurkan takaa. Hymyilen ja meinaan jo lähteä laskeutumaan portaikkoa pitkin, kun huomaan sen kävelevän jonkun puolitutun kanssa. Ja se puolituttu sattuu olemaan brunette niistä bileistä.

Mustasukkaisuus, nyt jopa myönnän sen tunteen, vyöryy ylitseni ja saa kädet painumaan nyrkkiin. Ne on jo alaovilla, joten en keksi muutakaan keinoa kuin paeta ylimpään kerrokseen portaita pitkin, ettei minua huomata. Miia ja se vitun narttu juttelee onnellisesti keskenään aina Miian ovelle, missä ne yhdessä siirtyvät Miian luokse. Se siitä sitten. Tuhahdan mielessäni. Miia seurustelee sen kanssa, se tykkää siitä oikeasti enemmän. Minä olen oikeasti vain pelkkä ystävä enkä muuksi muutu. Nyt on aika unohtaa ja jatkaa elämää. Lähden sumussa kävelemään portaita alas, lähden porraskäytävästä mahdollisimman hiljaa. Varmistan jopa, ettei se ulko-ovi laske liikaa ääntä kolahtaessaan kiinni. Kävelen suorinta tietä kotiin, mutten muista matkalta mitään.

Miia seurustelee. Miia vittu seurustelee toisen naisen kanssa.

Kotona äiti hoivaa jääpussilla vasenta poskeani, kyselee vointia ja rauhoittelen sitä yksinkertaisilla lauseilla. Ei ole hätää, usko pois vain. Vessan peilistä näen mustelman ja kolhun laajuuden, otan kännykällä kuvan. Silmän reuna on turvonnut pahasti ja poski on tummunut lähes kauttaaltaan.

Yöllä näen painajaista Miiasta ja brunetesta sekä isästä pahoinpitelemässä Miiaa. En pysty auttamaan, herään vain omaan itkuuni ja jatkan unia heikoin tuloksin.

Menen kouluun vasta, kun mustelma on peitettävissä meikillä. Laitan villapaidan ja vanhat farkut jalkaan, koska ei hyödytä enää pukeutua normaalisti. Puhelin on välkyttänyt keskiviikosta asti viestiä Miialta, samoin facebook. En avaa kuin facebookin viestit ja nekin jätän omaan arvoonsa. Miia ihmettelee missä olen, miksen ole koulussa, miksen vastaa. Vittu mieti sinä vain! Voisit edes kertoa suhteestasi ennen kuin olen liian kusessa! Alkaa tuntua, että sattuma on päättänyt tuoda kaiken paskan kerralla niskaan. Ihan kuin uskoani sen olemiseen testattaisiin.

Koulussa hymyilen ja naura Maijun jutuille, saan Alisankin nauramaan omilleni. Välillä joudun olemaan välitunnit yksin, joten linnoittaudun vessaan ettei tarvitse nähdä Miiaa. Keskiviikkona haen kipeä lapun liikunnan opettajalle ja tämä hymyillen toivottaa paranemisia. Miia näkee, kun lähden. Sen katse on täynnä kysymyksiä, enkä osaa kääntää omaani ennen kuin salin ovi kolahtaa välillämme kiinni.

Kotona näytän lapun äidille ja äiti patistaa minut petiin. Se kantaa pullaa ja appelsiinimehua, toivottaa paranemisia. Pyydän sitä jäämään kuuntelemaan ja kerron kaiken. Äiti hymyilee pahoittelevasti ja se sanoo, että kyllä ihastuksia tulee muitakin. Harmittelee vain, ettei ne taida olla ensimmäisen kunnon säädön veroisia. Ihmettelen mistä äiti on sellaista kieltä oppinut ja se näpäyttää minua nenään ja sanoo sen olevan salaisuus. Hymyilen ja halaan äitiä, mutta se tahtoo nopeasti irti, ettei saa tartuntaa. Niiskautan teatraalisesti ja se nauraa.

Illalla Miia soittaa ja painan ensimmäiseen melkein välittömästi luurit. Toisen kohdalla harkitsen vastaavani, mutta toistan saman uudestaan. Lopulta, kun se puolen tunnin päästä soittaa kolmannen kerran, luovutan ja painaan vihreää luuria.

”Paula”, vastaan niin kylmästi kuin pystyn.

”Luojan kiitos, olet kunnossa”, Miian ääni kuulostaa huolestuneelta ja helpottuneelta yhtaikaa. ”Missä helvetissä oikein olet ollut?”

”Kotona ja koulussa, ihan perus”, vastaan yhtä kylmästi kuin äskenkin. Miia on hetken hiljaa ja sitten se puuskahtaa luuriin.

”Mikset enää moikkaa?” se kysyy ja saa minut kääntämään katseeni muualle, vaikkei se ole edes näkemässä.

”En ole nähnyt sinua”, vastaan epärehellisesti ja tavallaan rehellisesti.

”Entä liikuntatunneilla sitten?” Miia tuhahtaa.

”En halunnut tartuttaa, olen kipeänä…”

”Paskat”, Miia keskeyttää. ”Myönnä pois, välttelet minua. Et voi vastata viesteihin, et facebookiin! Et tervehdi koulussa ja olet vain niiden helvetin kavereidesi kanssa.”

”No mitä vittu sitten! Luulisi ystävien kertovan toisilleen kaiken olennaisen että ihan sama! Haista paska.”

”Mitä vittua? Olen kertonut sinulle kaiken kerrottavan arvoisen. Vai pitääkö kertoa milloin menen paskalle?” Miiakin alkaa kimpaantua ja kehoni tärisee pidätellystä raivosta ja itkusta.

”Olisi vain ollut helvetin kiva tietää, että seurustelet”, saan sanottua puhelimeen vielä, ennen kuin lyön luurit ja pillahdan itkuun.

Olen heikko paska ja sain Miian taas vaan vihaiseksi ja vitut. Ei minun tarvitse välittää! Luettelen itselleni miljoonia syitä, miksi voisin heivata Miian pois päästäni, mutta en vaan onnistu siinä. Potkaisen seinää ärsyyntyneenä ja heitän tyynyn lattialle. Miian lyhyet hiukset ja viherruskeat silmät välkkyvät mielessä ja itkettää hieman lisää. Puhelin hälyttää viestin merkiksi, mutta en avaa viestiä. Näen sen olevan Miialta, joten painan vain punaista luuria ja se katoaa näytöltä. Lukemattomat viestit kuvake välkkyy ylälaidassa ja hymyilen ivallisena.

Olen tarpeeksi vahva sulkeakseni Miian ulkopuolelle. Varmasti olen.

murokulho

  • Rookie
  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 5/7 | Uutta 8.7.
« Vastaus #13 : 08.07.2013 23:09:46 »
Hoilasin kiitosvirttä ku huomasin uuden luvun! Oon kauan oottanu tähän jatkoa, ja oon ihan koukussa.. Jotenkin vaikee uskoo, et enää kaks lukua jäljellä.. Mun puolesta tää sais jatkuu ikuisuuden, niin kutkuttavaa tää näiden kahen välinen draama on! Mut Jyri on ihan täys paska, sais painuu helvettiin joko jätkä! Mut mä en oo viel ihan varma mitä mieltä oon tosta jutusta et Miia seurustelis sen vitun nartun toisen tytön kaa, mut se asia jää sit nähtäväks.. Sori tällasesta surkeesta kommentista, mut hyvää tekstiä! Typojakaa en huomannu vaikka etsinkin. Mutta joo, innoissani oottelen jatkoa ;)
“People often ask me: how does one get into acting in video games? And the process is surprisingly simple. Step one: save up your money and buy a decent microphone. And then, wait for Nolan North and I to die.”
- Troy Baker

Zarroc

  • Epäilyttävä hirviö
  • ***
  • Viestejä: 1 380
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 5/7 | Uutta 8.7.
« Vastaus #14 : 09.07.2013 21:05:57 »
Olen seurannut tätä muistutuksien avulla jo ensimmäisestä luvusta alkaen ja tein kuten murokulhokin tuossa ylempänä, hoilasin kiitosvirttä.. 8"DD
Tämä on ihan mahdottoman koukuttava enkä meinaa malttaa odottaa seuraavaa lukua <3 en nyt ala näin nopeasti eritellä mitään, enköhän ficin loputtua kommentoi sitten laajemmin.
Kiitokset tästä!

~ Zar

Sinä olet minun elämäni valo jonka takana on pimeys
Avasta kiitokset Ingridille & bannerista Vaniljelle.

Kasumi

  • taikasieni
  • ***
  • Viestejä: 54
  • ava by raitakarkki
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 5/7 | Uutta 8.7.
« Vastaus #15 : 10.07.2013 03:45:31 »
Eiiiih :DD mulla vaan oli sellain fiilis et tahon luettavaa ja löysin tän. Nyt kun oikeesti venasin et tää olis jatkunu niin tokikaan et ollu kirjottanu tän enempää :DDD koukutuin lukemaan ja mielelläni seuraan miten tarina tästä ny jatkuu :)
Ja aivan, jos se ei ilmennyt jo kommentistani niin pidin kyllä c: ei stressiä seuraavan luvun ilmestymiseen mutta toivoisin jatkoa pian ;)

Ja juu, sait uuden lukijan : 33

(pahoittelen kommentin laatua koska väsymys ja aivotoimintani köyhyys)
-Kasumi

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Vs: Tekemällä monimutkainen | K-13 | Femme | 5/7 | Uutta 8.7.
« Vastaus #16 : 10.07.2013 09:33:16 »
murokulho: Tiedätkö, miulakin alkaa olla aika tyhjä olo jo nyt :D Tokavikassa luvussa mennään ja apua! Mitä mie teen kun tämä loppuu? Kiitos kommentistasi :D

Zarroc: Hei, pitäisköhän miun pitää useemmin tällaisia taukoja, jos kerran näitä piilolukijoita paljastuis enemmä? :D No ei, kiitos ihanasta kommentista :)

Kasumi: Tervetuloa joukkoon ja tässäpä tuleekin jo seuraavaa lukua ;)

A/N: Tokavikassa luvussa mennää nyt jo! Hui :D Olen miettinyt, josko kirjoittaisin tälle jotain jatkoa joskus tulevaisuudessa sitten, kun tämä loppuu, tai sitten jotain menneisyys pätkiä. Riittäisikö teillä innostus lukea sellaisia? Kuitenkin, pidemmittä puheitta uutta lukua:



Helmikuu - Jokainen on vähän homo
[/url]
Alan lintsata aina vain enemmän koulusta milloin käydäkseni kahvilla, milloin potkiakseni irtokiviä alas sillalta ja milloin vain istuakseni lumihangessa. Hymyilen taivaalle, nauran talitiaisten leikille ja päivä päivältä turrutan tunteitani Miiaan. Kun en näe häntä, kaikki on hyvin. Ja nyt kaikki on hyvin.

Koulusta soitetaan kotiin ja äiti on pettynyt. Tiedän ettei hän voi sietää lintsaamista, mutta en voi mennä kouluunkaan. Ostan kuomat hupenevalla viikkorahalla, äiti ei enää anna rahaa, ellen käy koulussa. Kuun puolessavälissä olen käynyt viikon verran koulussa muutaman tunnin ajan. Alisa ja Maiju pitävät minua outona ja Maiju on heistä kahdesta ainoa, joka jaksaa vielä pitää yhteyttä. Jossain vaiheessa poliisilaitokselta tulee ilmoitus, että Jyri on joutunut takaisen vankilaan myönnettyään tekonsa. Kai se toivoi jotain anteeksipyyntöä minulta, tai anteeksiantoa. En tiedä. Me käydään vaitonaisina äidin kanssa näyttämässä valokuvaa ruhjeista asemalla todisteena tai jotain, ja sitten me voidaan jatkaa taas elämää.

Lopulta äiti ei enää jaksa sitä, että lintsaan ja olen sulkeutunut vain omiin oloihini.
”Nyt tyttö lopetat tuon joutavuuden!” hän huutaa. Pelästyn pahanpäiväisesti, ei äiti koskaan huuda.

”Minkä?” vastaan uhmakkaasti ja käännyn äidin puoleen tietokoneelta.

”Lopetat lintsaamisen ja tyhmän esittämisen. Pilaat viimeisen vuotesi turhanpäiväisellä joutavuudella ja et tule pärjäämään elämässäsi sen takia. Kiitä onneasi, ettei sinulla ole paljoakaan korvattavaa koulussa, vielä. Otat muut kiinni, teet lisätehtävät ja saat ehkä pidettyä keskiarvon seitsemän rajapinnassa.”

”Ei kiinnosta”, käännyn takaisin tietokoneen puoleen ja alan selata youtuben musiikkivalikkoa.

”Kyllä muuten kiinnostaa”, äiti tulee ja painaa näytön kiinni. Se ottaa tietokoneesta kiinni ja tarraan siihen kaksin käsin automaattisesti. Sitähän ei minulta viedä!

”Et varmasti vie sitä!” kiljun ja riuhdon. Äiti ottaa sormistani toisella kädellä ja vääntää ne irti.

”Kun alat käydä kouluasi ja ottaa elämääsi taas otetta, saat sen takaisin”, hän ärähtää ja vie koneen. Syljen sen perään ja huudan sitä palauttamaan koneen. Kiljun ja paiskon ovea niin lujaa kiinni kuin pystyn. Haukun sitä huoraksi ja siaksi ja pennuksi ja pelkuriksi. Kiljun vittua ja saatanaa, paukutan ovea hieman lisää ja potkin kirjahyllyä. Sen keskihylly pettää ja siitä rymähtää alas vihkoja.

”Vittu!” lysähdän ulisemaan siihen lattialle. Mitä olen tehnyt väärin? Miksen voi tehdä mitä huvittaa? Eikö äiti välitä?

Kai tajuan siinä, pari tuntia istuttuani, asioita. Koen herätyksen tapaisen tilan ja alan itkeä omaa tyhmyyttäni. Ei kai yksi ihminen oikeasti voi merkitä näin paljon? Voiko yksi ihminen saada jättämään koulun kesken ja lopettamaan tavoitteisiin pyrkimisen? Alan siivota vihkoja lattialta ja laitan ne hyllyyn yksi kerrallaan. Niiden seasta löydän hopeisen rasian, jossa luulin silloin joskus olevan jonkinlainen koru. Hymyilen hieman haikeana. Annanko ystävyyden valua hukkaan vain siksi, että se joku sattuu seurustelemaan jonkun kanssa?

Nauran omalle tyhmyydelleni ja avaan rasian. Taittelen paperin auki ja luen sanat:

Tyttö villapaidassa, tyttö tarkkailija,
Silmissäsi pohjolan kylmyys,
Suullasi etelän lempeys

Ehken silloin syyskuussa ihan tätä tarkoittanut,
kun lähellesi hain.
Mutta silti, siinä olet.
Ja me ollaan ystäviä kai


Siitäkin on jo aikaa. Joulukuusta on kulunut puolitoista kuukautta enkä ole nähnyt Miiaa kuin muutaman kerran. Tuntuu kuin sumu alkaisi pikkuhiljaa hälvetä ja näkisin asiat kirkkaammin. Otan puhelimen ja tuijotan välkkyvää viestikuvaketta ylälaidassa. Miian viestit, ajatukseni kertovat ja huokaisen. Helvetti olen tyhmä!

Selaan viestit vanhimpaan avaamattomaan ja lähden selaamaan ylöspäin.

”Hyvää yötä! :)  Miia”
”Mitä teet? :D Täällä on tylsää. Miia”
”Mikset vastaa? o.O Miia”
”Outoa, kun olet niin hiljaa. :( Onko jotain sattunut? D: Miia”
”Hei, et edes tervehdi, mikä mättää? Miia”
”Haloo? Hei, ihan oikeasti! Olenko tehnyt jotain?! Miia”
”Sinua ei ole näkynyt… Mitä kuuluu? Miia”
”Onko kaikki ok? Ihan oikeasti, minulla ikävä kai… Miia”


Sen viestin kohdalla katson päivän. Se on kaksi päivää ennen riitaamme. Pillahdan taas itkuun ja haukun itseni itkupilliksi. Seuraava viesti saa sydämeni jättämään lyöntejä välistä ja henkäisemään terävästi. Tunnen itseni entistä typerämmäksi ja lyön nyrkillä lattiaa. Seuraavassa hetkessä puhelin lentää jo seinään ja se leviää akkuineen päivineen lattialle. Vedän polvet vasten rintaa ja keinun. Ahdistaa. Ärsyttää, inhottaa, tukehduttaa.

”En seurustele. En kenenkään kanssa. Kertoisin heti, jos tekisin niin, mutta minulla ei ole aikomustakaan seurustella kenenkään kanssa ennen kuin tiedän, voiko eräs toinen juttu onnistua. Miia”

Illalla menen olohuoneeseen ja istun nojatuoliin kauas äidistä. Vääntelen sormia sylissä ja yritän päättää miten aloittaisin anteeksipyynnön.

”Tietokonetta et saa, jos sitä tulit hakemaan”, äiti sanoo kääntämättä katsettaan Joka kodin pirkasta.

”En…” soperran. ”En minä sitä.” Äiti kohottaa katseensa ja tuijottaa tiiviisti.
”Menen huomenna kouluun”, soperran ja äidin ilme muuttuu lempeämmäksi. ”Yritän vielä.”

”Hyvä tyttö”, äiti kehuu.

”Ja anteeksi”, menen halaamaan äitiä. ”Kaikki mitä sanoin, mitä olen tehnyt ja niin.”

”Shh”, äiti silittää selkää. ”Se kuuluu tuohon ikään ja minunkin pitää vain kestää.”

”Onneksi olet tuollainen luupää”, nauran ja me nauretaan yhdessä.

”Taidan olla anteeksipyynnön velkaa vähän muillekin”, soperran ja äiti hymyilee rohkaisevasti.

”Niin, niin taidat olla.”

Kokoan puhelimen ja kun se jopa toimii, soitan Maijulle ja pyydän läksyjä. Se on ihmeissään, mutta innoissaan ja antaa tehtävät. Se myös lupaa, kun kysyn, opettaa minulle matikkaa. Se on siinä hyvä ja ymmärtää kyllä, ettei numerot pysy järjestyksessä päässäni ilman numeroiden lukijaa. Siksi se varmaan lukeekin tehtävät ääneen ja antaa minun ratkaista ne päässä. Sitten se kirjoittaa vastaukset. Pyydän siltä anteeksi tyhmyyttäni ja lupaan tulla kouluun huomenna. Seuraavaksi soitan Alisalle ja se vastaa hieman nihkeämmin. Siltä pyydän vain anteeksi ja sanon, että se on tärkeä ystävä. Alisan ääni on täynnä hymyä, kun lopetamme puhelun.

Viimeisenä valitsen Miian numeron. Sydän hakkaa tuhatta ja sataa, mutta en uskalla. Painan punaista luuria ja keskityn läksyihin soittamisen sijaan. Saan äidinkielen kai tehtyä, myös biologian. Pyydän äitiä lukemaan kappaleen minulle, siitä on varmaan huomenna jotain tenttausta. Äiti nauraa ja lukee, ihan kuin ennen vanhaan.

Illalla pakkaan koululaukun ja valitsen vaatekaapista villapaidan ja löysien farkkujen sijaan kauluspaidan ja tiukat farkut. Huomaan sovittaessa jättäneeni Miian runon lattialle. Luen sen vielä kerran ja laitan takaisin laatikkoon salaperäisen avaimen seuraksi. Laitan laatikon huolellisesti takaisin hyllyyn, mutta tällä kertaa kunniapaikalle sen päälle. Vaikka tiedän, ettei Miia seurustelekaan sen bruneten kanssa, osaan ajatella asioita jotenkin eritavalla.

Vaikka Miia seurustelisikin jonkun kanssa, se ei ole minun asiani. En saa suuttua siitä, se on ihan ok. Pääasia, että Miia pysyy kaverina. Ajatuksistani rohkaistuneena otan puhelimen ja kirjoitan lyhyen viestin:

”Hyvää yötä! Nähdään huomenna. Paula”

Laitan kellon soimaan ja käyn pitkästä aikaa rentoutuneena ja onnellisena nukkumaan. Aamulla vilkaisen puhelinta ja yllätyksekseni Miia on vastannut. Avaan viestin tärisevin käsin ja käyn nauramaan silkasta onnesta.

”Vihdoinkin, senkin hapannaama :DD Öitä ja nähdään ^^ Miia”

Koulussa katseet seuraavat, tai ainakin siltä tuntuu. Eikä varmaan ihmekään, lintsaajien maine kiirii usein nopeasti. Joudun opon juttusille, mutta saamme sovittua korvaavat rästityöt. Kolmannella välitunnilla olen Alisan ja Maijun seurassa ja vaikka alku tuntuu kankealta, niin lopulta meilläkin luistaa juttu sellaista vauhtia, ettei hitaampi pysyisi perässä. Käytävällä matkalla viimeiselle tunnille näen Miian pitkästä aikaa ja olen seisahtua ihan vain hämmästyksestä.

Se virnistää nähdessään ilmeeni ja varmaan se on tehnyt sen tahallaan: se on leikannut hiuksensa vieläkin lyhyemmiksi, sillä on t-paita, jossa susi karjuu ketjuihin kiinnitettynä ja mustat löysät farkut. Se kantaa paksua nahkatakkia olkapäällään ja näyttää sille, että omistaisi koko käytävän. Se tulee empimättä minun luokse, vetää halaukseen ja en osaa kuin painaa pääni sen olkapäälle ja vastata halaukseen.

Ikävä, rutistan aina vain kovempaa. Ahdistaa, itkettää, naurattaa ja silti niin helpottunut olo. Halaan vielä lujempaa ja piirrän huvikseni sen selkään ympyrän.
”Vitun ihanaa, että olet tullut takaisin”, Miia kuiskaa korvaan ja saa väreet kulkemaan pitkin selkää.

”Joo, anteeksi kaikki paska”, hymyilen ja me irtaannutaan toisistamme.

”Sinun hiukset on kasvaneet”, Miia naurahtaa.

”Ja sinun lyhentyneet”, huomautan ja se heilauttaa lettiään teatraalisesti.

”Mitä jos vähän…” Miia nuolaisee huuliaan ja lähtee sitten kulkemaan hitaasti alaspäin portaita. ”Tunti alkaa. Mutta me puhutaan vielä!”

Miia osoittelee minua sormellaan ja peruuttaa jonkin aikaa. Sitten se kääntyy ja lähtee kavereidensa kanssa alakertaan. Alisa ja Maiju pommittavat heti kysymyksen, johon voin vihdoin vastata hymyssä suin: en, en seurustele sen kanssa. Maiju soittaa illalla ja kyselee yllättävää mielenmuutostani, kai sekin tajusi miksi en tullut kouluun. Hymyilen hupsusti.

”Kyllä minä vielä Miiasta tykkään, älä huoli. Saat kysellä siitä varmaan vielä kauan”, nauran puhelimeen, kun se on niin höperö. ”Mutta päätin, että ystävyys on rakkautta kalliimpaa.”

”Ei tuollaista voi vain päättää”, Maiju huomauttaa ja saa minut irvistämään.

”Tällä hetkellä se vain tuntuu helvetin hyvältä”, huomautan ja Maijun on pakko nauraa.

Illalla pidän äidin kanssa leffaillan. Me katsotaan Matka maailman ympäri 80 päivässä ja syödään popcornia pitkälle yöhön. Teen äidin valvovan silmän alla englannin tehtäviä seuraavana päivänä ja perjantaina alan taas viestitellä Miian kanssa kaikesta turhasta. Äiti huomauttaa, että olisi facebookkikin olemassa ja antaa tietokoneen takaisin.

Tuntuu että elämä alkaa taas palata raiteilleen. Luen googlen kautta kohtalon ja sattuman eroista, mutta en osaa vieläkään päättää kumpaan uskon. Lopulta päätän, että kohtalo on se pidempi mittakaava, joka koostuu sattumista. Nauran johtopäätelmälleni ja kerron sen Miialle facebookissa. Miialla kestää hetki vastata, mutta sen vastaus saa sydämen läpättämään vähän liian lujaa ja hymyn nousemaan korviin asti.

Miia Koskinen
Minusta meidän ystävyys on kohtaloa.

Ja ehkä ymmärrän sen vastauksen. Meidän kohtaamiset ovat aina koostuneet sattumista. Hymyilen muistolle, kuinka me vaihdettiin ensimmäiset sanamme. ’Saatanan lesbo’ ja ’tuollainen hetero’. Mietin ne riidat, jotka kai kaikki ovat omia päähänpistojani. Mietin ne kerrat, kun nukuttiin Miian kanssa vierekkäin ja sen kerran, kun nukuin sen sängyssä ja halin peittoa vain, koska se tuntui hyvälle. Selaan meidän viestejä puhelimessa ja hymyilen monien kohdalla. Selaan ne uudestaan ja uudestaan. Rakastan Miian tapaa laittaa hymiöitä. Se kuvastaa sen tunteita ja on tärkeä asia. Ilman niitä sen viestit ovat koruttomia, töksähtäviä.

Ja sinä iltana laitan ensimmäisen hymiöni vuosiin viestin perään. Harkitsen kauan sen lähettämistä, mutta päätän, että se on tehtävä. Osoitan välittäväni, vaikka en kerrokaan rakastavani.

”Hyvää yötä <3 Paula”

Kai sieltä valkeasta pilvihattaramössöstä pitää jossain vaiheessa tulla alas. Kokeet menevät päin persettä ja ymmärrän kyllä syyn. Silti kiroan ja tunnin jälkeen pyydän opettajaa lukemaan kysymyksiä ääneen. Opettaja nauraa ja saa vitutuskäyrän nousemaan kohti taivasta. Väitän osaavani vastata, mutten vain saa kysymyksistä selvää. Biologian opettaja ei usko, ojentaa vain kokeen takaisin. Se kai nauraa itsekseen, kun menen ulos luokasta ja heitän paperin lattialle. Nelonen! Ja vain, koska en saa sanoja järjestymään oikein. Nelonen vain ja ainoastaan siksi, että käytän kymmenen minuuttia viisisanaisen lauseen lukemiseen.

Välitunnilla sataa lunta sankkana sumuna ja istun samaiseen töhnään peittyneellä vakiokivelläni. Tuijottelen suuntaan, jossa Miia ja sen kaverit nauraa jollekin tyhmälle jutulle. Miia vilkaisee suuntaani aina välillä, vaikken ole ihan varma lumisateelta. Joka tapauksessa illan tullen se pistää viestiä ja kysyy perjantain ohjelmaa. Virnistän hölmösti ja laitan, ettei mitään. Se pyytää bileisiin jonkun Juuson luokse.

Edelliset bileet ja kuvajainen brunetesta ja Miiasta välähtää mielessä. Nielaisen ja vedän kauluspaidan hihaa ylöspäin. Arpia ei ole kuin muutama valkea läikkä vasemmassa, muutama enemmän oikeassa ranteessa. Hengitän syvään ja soitan Miialle. Se vastaa iloisena.

”Tuliko ikävä?”

”Joo, kova”, virnistän puhelimeen ja emmin hetken.

”No, oliko asiaakin?” Miia ihmettelee hiljaisuuden venyessä.

”Onkohan se hyvä idea?” saan vastattua. ”Siis lähteä bilettämään.”

”Miksei olisi?” Miia ihmettelee ja sitten se tajuaa. ”Ai… niin, joo. Tuota… En minä muistanut.”

”Ei se mitään, ihan perus. Mutta pelkään että niin käy taas”, selitän ja Miia nauraa.
”Varmasti se pelottaa. Juot vain vähemmän, etkä vedä yli.”

”Aina on syytä juoda”, huomautan ja Miia nauraa vähän lisää.

”No, mennäänkö?”

”En nyt tiedä…” samalla hetkellä opettajan irvaileva kuvajainen tulee mieleen ja heitän mielikuvissani varovaisuudella vesilintua. ”Hitot, mennään!”

”Kamera mukaan, tahdon meistä paljon yhteiskuvia!” Miia hihkuu innoissaan. Tuhahdan. Finniaikoina en halunnut olla valokuvissa yhtään enkä kai nytkään, mutta vitut, se on Miia ja Miian kanssa voin vaikka ollakin kuvissa.

Ja niin me lopetetaan puhelu, jonka päätteeksi en tiedä hymyillä vai itkeä. Päätän hymyillä: saan olla taas Miian lähellä ja kännissä ehkä uskallan kertoa edes sen, että olen lesbo. Tai että tykkään siitä. Jälkimmäistä mietin hetken ja päätän, että se on turha kertoa. Ystävyys siitä vain kärsii.

Pyörin unettomana sängyssä hyvän tovin. Pelko bileiden sujumisesta, pelko siitä että saatan vaikka ihastua taas pahasti ja pelko että Miiakin huomaa. Heitän lopulta peiton lattialle, minkä jälkeen haen Miian antaman korurasian, luen sen runoa ja tuijottelen avainta pitkälle yöhön. Se avain on niin tuttu, mutta silti en saa selvää mistä ja miksi. Ihan kuin olisin käyttänyt sitä ennenkin. Vien lahjan takaisin hyllyyn ja palattuani sänkyyn nukahdan viimein.

Unessa juoksen pitkin päiväkirjan sivuja ja yritän ehtiä alta pois, ettei kirjoittaja murskaa minua kynänsä terällä. Aamulla herään hetkeen, jossa onnistun vihdoin pääsemään paperin laidalle ja hyppäämään hopean lenkin lävitse.

Lukko”, soperran unisena ja ponkaisen penkomaan avaimen käsiini. ”Lukko! Päiväkirjan lukko! Helvetti se on avain päiväkirjan lukkoon!” Tietenkin! Miksen ollut heti tajunnut? Varmaan siksi, että kirjoitin lukolliseen päiväkirjaan viimeksi ala-asteella, mutta silti. Niin ilmiselvää. Seuraavaksi pohdinkin jo, miksi Miia antaa minulle päiväkirjansa avaimen. Ehkä se ei ole sittenkään päiväkirjan? Epävarmana työnnän avaimen takaisin laatikkoon ja tajuan samalla, ettei minulla ole vieläkään lahjaa Miialle.

Avain kummittelee mielessä vielä aamupalallakin, kun kerron äidille bileistä. Se katsoo pitkään, mutta antaa sitten luvan. Se kysyy meinaanko juoda jotain ja myönnän aikovani. Äiti huokaa, mutta käskee vain olemaan varovainen. Jotenkin tuntuu, että se on minuun pettynyt ja pitkästä aikaa mietin myös jonkun muun tunteita enkä vain omiani. Koulussa on tylsää, mutta perjantai on edellistäkin surkeampi. Jakso vaihtuu maanantaina ja yhteiset liikuntatunnit Miian kanssa tulevat jäämään pois. Harmistuneena tuijotan uutta lukujärjestystä. Opon tunnit tulevat olemaan yhtä tuskaa. Varsinkin kun pitäisi alkaa päättää, minne sitä lähdetään ensisyksynä.

Illalla pakkaan mukaani Miian vaatteet vaatekaapista ja lisäksi harkitsen avaimen mukaan ottamista. Päätän jättää sen pöydälle, koska ei minulla ole lahjaa enkä halua muistuttaa Miiaa siitä. Siten saan hieman lisäaikaa ja ehkä keksin jotain Miialle sopivaa. Jotain sitä kuvaavaa. Ylleni puen tiukat farkut, topin ja kauluspaidan, jonka sidon solmulle rintojen alapuolelle. Äiti auttaa meikkaamaan, kun pyydän, ja pian minulla on ripsiväriä ja kirkasta huulipunaa vasten tummaa sävykokonaisuutta. Hymyilen ja halaan äitiä.

”Ole varovainen”, äiti kuiskaa. ”Tosi varovainen.”

”En ole enää pikkutyttö”, huomautan ja rutistan kovempaa. Ahdistaa, kun äiti on niin huolissaan.

”Siksipä juuri”, sekin halaa hieman kovempaa.

Kuudelta istun parkkipaikalla ja pyöritän hiussuortuvia sormen ympärillä. Paleltaa eikä toppatakki tunnu pitävän tuulta. Myös kengät tuntuvat imevän kaiken kylmyyden ympäröivästä lumesta ja hörppäävät vähän lunta joka askeleella. Olisi pitänyt ottaa kuomat. Samalla muistan myös sen kameran, mutta ei voi mitään, unohtui.

Jähmetyn. Jätän sen jalalla piirtämäni kuvion kesken ja vain tuijotan lähestyvää hahmoa. Alkaa heikottaa ja itkettää, se on vaan niin kaunis. Miialla on se nahkatakkinsa, lyhyet shortsit joissa on niittejä etupuolella, musta toppi, jossa jokin repii jotain. Sen jalassa on mustat sukkahousut, joissa kulkee piikkilangalta näyttävää harmaata tai valkeaa köynnöstä. Ja sen silmät on meikattu niin… naisellisesti.

”Ajattelitko iskeä jonkun?” virnuilen ja hipaisen sen poskea leikkisästi sen tullessa tarpeeksi lähelle.

”Sinut”, Miia vinkkaa leikkisästi silmää. Ojennan sille pussia ja se katsoo kummissaan.

”Vaatteita”, yritän olla näyttämättä niitä tunteita, joita sen sanat herättää. Kaipausta, rakkautta, heikkoutta. Sydän lyö tiheämmin, kämmenet hikoavat lapasissa ja maha tuntuu kiertyvän rullalle. Ja vain sen sanojen johdosta.

”Ai niin”, Miia tarkistaa pussin sisältöä. ”Saat pitää ne jos haluat. Ne on minulle liian pienet muutenkin. Itse kun olet tuollainen pikkuinen.”

”Itse olet”, tuhahdan ja tunnen oloni kummalliseksi. En tiedä, mutta yhtäkkiä vain hihityttää ja hihitän. Miia heittää lumipallolla, jonka se  on sulattanut kämmentensä välissä, kostan pöllyttämällä puuterilunta sen naamalle. Naurumme katkeaa, kun vuosimallia -98 oleva Volvo kaartaa parkkipaikalle.

”Mitä?” ehdin älähtää, kun kuskin paikalta nousee Roope. Hienoa, se on siis noin vanha, tuhahdan mielessäni. Pelkääjän paikalta taas nousee jo aloitellut Maria ja takaa nousee Miian nykyistä, shortsit ja nahka, vaateyhdistelmää ylläpitävä naisen alku. Se katselee meitä arvioivasti ja tunnen sen katseen myös itsessäni. Vilkaisen Miiaa ja sen leukaperistä näkee, että se on jännittynyt.

”Eikö Juuso tullutkaan?” se on yhtäkkiä aivan erilainen. Sen ääni on kirkas ja kuuluva.

”Ei”, Roope virnuilee. ”Se jäi painimaan Lindan kanssa. Voi voi, onkohan taloakaan jäljellä…”

”Hyi helvetti, jätä yksityiskohdat muille!”

”Luulen, että olisit pitänyt niistä”, Roope nauraa ja Miia näyttää keskaria.

”Ne, ystäväiseni, eivät ole oikein mieleeni”, se nauraa ja Roope nauraa myös.

”Unohtui”, se heilauttaa kättään lippakohdalla. ”Entä pikkumisu? Kiinnostaisi kuulla irstaat yksityiskohdat privaattina?”

Tajuan että minua puhutellaan ja hymyilen vinosti. Näen mahdollisuuteni paljastaa suuntautumiseni Miialle, mutta uskon myös, ettei Roope niminen pölkkypää ymmärrä sanojani.

”Valitan, liikaa ulottuvuuksia”, vastaan ja niiaan. Miian katse käy minussa ja näen niissä kysymyksen. Virnistän sille, mutta sen katse on jo muualla.

”Moi Tiia”, Miia tervehtii ja näen Tiian hymyilevän. Hillitsen mustasukkaisuuden helposti ja vilkaisen rotiskoa nimeltä auto.

”Tuollako me mennään?”

”Anteeksi, kuulivatko korvani  väärin?” Roope utelee ja höristää korvaansa. ”Tämä rotisko, kuulehan tyttöseni, sattuu olemaan silmäteräni! Se on ulkoa ehkä karu, mutta sisältä täyttä kultaa.” Roope kävelee viereeni ja lähtee ohjaamaan kohti autoa. Miia nauraa hämmennykselleni ja Roope avaa oven ja näyttää sisustusta.

”Vittu”, totean. Volvon sisusta on uusittu täysin: valkeaa nahkaa, takana ledejä, kunnon kaiuttimet ja punaiset pörröpehmusteet vöissä.

”Sekin löytyy, mutta ei vakiovarusteena”, Roope vinkkaa silmää ja yskähdän ärsyyntyneenä.

”No niin pennut, kyytiin!” Miia komentaa ja työntää minut Roopen ohitse autoon. ”Istutko keskellä vai reunassa?”

”Ihan sama”, vastaan ja se tyrkkii minut kokonaan toiseen laitaan.

”Missä juomat?” Miia vaatii tietää ja Tiiaksi kutsuttu ojentaa oman vajaan tölkkinsä. ”Vitut mitään lahjuksia!”

Miia kuitenkin hörppii olutta tyytyväisenä ja ojentaa minullekin. Maistan, mutta se on pahaa ja ojennan takaisin. Ajomatka tuntuu kestävän ikuisuuden, vaikka kello tuleekin vasta seitsemän.

”Missä se Juuso asuu?” kysyn ja Roope hörähtää.

”Ne bileet on niiden mökillä, ei sen omaan kämppään ketään mahdu.”

Tätä Roopea voisin ehkä sietääkin. En sitä lähentelevää, nauravaa idioottia, joka kuvittelee itsestään liikoja.

”Entä kyydit takaisin?” huikkaan.

”Omalla vastuulla tai huomenna”, Maria alkaa selittämään nukkumajärjestelyistä. Minä ja Miia nukuttaisiin aitassa, vaikka mahdollisesti sinne saattaa änkeytyä muitakin. Jotkut Toni ja Maiju varaavat pienen makuuhuoneen, Juusolle ja Lindallekin omansa, Roope ja Tiia ja Maria olohuoneen. Vinkkaan silmää ja kysyn onko niillä joku kolmenkimppa tiedossa. Tiia mulkaisee sen verran pahasti, että minulle jää paha maku suuhun. En oikein missään vaiheessa tunnu pitävän siitä yhtään enempää. Oikeastaan tuntuu kuin vihaisin koko ihmistä aina vain enemmän.

Jossain vaiheessa Miia käy nojaamaan olkapäähän ja kai se nukkuukin tuhinasta päätellen. Silittelen sen kättä hajamielisesti ja yritän selvittää tunteitani. Aivan kuin… En enää olisikaan ihastunut. Tai siis Miian läheisyys tutuu niin normaalilta. Sellaiselta kuin sen aina pitäisi olla näin. Ehkä, pohdin pienessä mielessäni, se on sitä rakastumista. Kun kaikki muuttuu ihastumisen jälkeen arjeksi ja ollaan enää vain näin. Ei enää sitä uutta kipinää vaan tuttu ja turvallinen.

Hymyilen höpsösti ja pujotan sormet Miian sormien ympärille ja tuntuu hyvältä olla vaan. Vaikka auto keikkuu ja näyttää, ettei maisemat vaihdu mihinkään, saavumme viidentoista minuutin kuluttua perille. Herättelen Miiaa ja herätessään se vitsailee sammuneensa ensimmäisenä. Me muut nauretaan ja Roope heittää siihen varmaan omia tyhmiä heittojaan lisäksi.

Riuhdon lapaset käsiin ja puhallan sormia. Ulkona on oikeasti ihan älyttömän kylmä. Mökki osoittautuu pienen omakotitalon kokoiseksi. Sen valot heijastuu paksuun lumihankeen ja yhdessä ikkunassa välkkyy kirkkaat valot punaisen, sinisen ja vihreän eri sävyissä. Terassille noustessamme joku on tupakalla ja tervehtii kaikkia yleisesti. Minulle se ojentaa kätensä ja esittelee itsensä Juusoksi. Sillä on melkoinen rasvaletti! Hiukset yltää ainakin olkapäille, mutta ne on leikattu jotenkin miehekkään näköisiksi. Sillä on punainen toppatakki, kai se on joltakulta lainassa, ja musta pipo. Se katsoo harmahtavilla silmillään pitkään ja laskee irti vasta, kun rykäisen. Miia kyselee jääkaapin sijaintia ja me jatketaan matkaa sisälle.

Muut potkivat lumia kengistään ja heivaavat ne muiden sekaan, minäkin heivaan ne skeittikengät muiden joukkoon. Sitten seuraan kengät jalassa kohti keittiötä kulkevaa Miiaa. Se ei vaivaudu sen enempää kuin minäkään katsomaan lumen määrää. Olohuone on avara ja musiikki soi kovalla. Sen perällä on keittiösyvennys, jossa on iso jääkaappi, mikro, kaappeja ja tiskiallas. Pieni pöytäkin siinä on, mutta se on peittynyt tyhjiin tölkkeihin ja pulloihin. Miia avaa jääkaapin ja latoo meidän tölkkejä ja pulloja alimmalle hyllylle. Kai kaikilla on omat hyllynsä?

”Hivelsit minun kättä”, Miia toteaa latoessaan viimeisiä pulloja ja rypistää muovipussin. Se ei edes katso minuun päin ja tunnen punastuvani. Oliko se hereillä? Ei kai se nyt vain luule mitään? Toivottavasti ei… Tai joo? Sydän aloittaa epätasaisen rummutuksen ja käännän katseeni lattiaan hämilläni.

”Se oli kivaa”, Miia kääntyy ja virnistää.

”Vittu, älä säikyttele”, tönäisen sitä olkapäähän ja se virnistää.

”Mitäs sinä oikein pelästyit?” se kiehnää hieman mennessään ohi ja siveltää niskaa sormellaan. Vittu. Veri tuntuu pakenevan vähän väärään suuntaan ja kiitän onneani, että olen tyttö. Silti saan vain nielaistua ja jotenkin takelleltua, että haen juomista. Haen siideriä ja yritän hengittää. Mitä helvettiä? Flirttaileeko Miia? Ei varmasti, se on vain sitä kaveruutta. Entä jos sittenkin? Käännän katseeni sieltä lattian tasosta Miian suuntaan. Se nauraa ja heiluttelee jo lanteitaan musiikin tahtiin. Se näyttää tänään itse asiassa todella houkuttelevalta.

Se näyttää naiselliselta. Se näyttää Miialta.

Suljen jääkaapin oven ja avaan pullon. Karpalosiideri maistuu aluksi pahalta suussa, mutta loppua kohden sen maku paranee. Musiikkia tuntuu peittävän kaikki ajatukset alleen, kun tajuan tanssivani Miian kanssa erityisen läheisissä tunnelmissa. Häpeällistä, mutta myönnän silti kiihottuvani jollain tasolla, kun se heiluttelee yläkroppaansa lähellä omaani, nuolee hitaasti huuliaan tai pyöräyttää lantiota omani lähellä kädet ylhäällä.

Se tekee sen tahallaan ja virnuillen vastaan sen keinumiseen. Kai se jossain välissä muuttuu vähän läheisemmäksikin, sillä huomaan hengästyväni. Sen hengitys lämmittää kasvojani ja se haisee alkoholille. Se tulee lähemmäksi ja pysähdyn jännittyneenä, se näpäyttää nenää ja alkaa pyöriä. Vittu, se saa pääni pyörälle. Hengitys ei ota tasaantuakseen ja mieleni tekee pysäyttää sen pyöriminen, tarrata lantioon ja vetää niin omistavaan suudelmaan kuin osaan. Mutten ehkä osaa Miian mielestä tarpeeksi hyvin? Ehkä se lyö naamaan ja lähtee suuttuneena pois?

Peruutan ja soperran jotain ulosmenosta. Tarvitsen ilmaa, tarvitsen happea ja hiljaisuutta. Ulkona ei ole ketään ja tyytyväisenä istun paikalle, jossa Juuso oli tullessamme ollut. Ulkona on varmaan kolmekymmentä astetta pakkasta ja huomaan jäätyväni pikkuhiljaa. Hörppään siideristä lämmikettä ja katselen, kun sormet alkaa muuttua punaisiksi.

”Mitä sinä täällä yksin?” Tiia hymähtää astuessaan ulos. Se sytyttää tupakan ja tarjoaa henkosia. Pudistan päätäni, sen suussa käynyttä pötköä en kyllä imisi. Miian suussa käynyttä ehkä vain, jotta voisin välillisesti pussata sitä.

”Tuulettumassa. Tuli äsken vähän kuuma”, totean ja nielen lisää siideriä.

”Kuumalta menolta se näyttikin”, Tiia vetää keuhkoihinsa savua ja puhaltaa renkaita pakkaseen.

”Sellaista se olikin”, vastaan sen piikistä tietoisena ja se kääntää kissansilmiksi meikatut silmänsä omiini.

”Te vaikutatte kovin läheisiltä”, Tiia mutisee ja sen tupakka hupenee taas.

”Aika”, myönnän. Jotenkin esiin puskee näyttämisen halu ja haluan olla parempi kuin Tiia.

”Älä silti kuvittele, että se tykkäisi sinunlaisestasi”, Tiia virnistää ja se tajuaa voittaneensa tämän erän.

”Miten niin muka?” tuhahdan, vaikka vatsassa kouraisee ja tekee mieli lyödä sitä turpaan.

”Olet vain tuollainen… Niin perus. Käytät kulahtaneita vaatteita ja tuo kauluspaitakin on varmaan jostain kirpparilta. Kasvosi arvet kertovat sinulla olleen paha akne. Ettei olisi vieläkin?” Tiian sanat uppoavat tikareiden lailla herkkiin kohtiin. ”Meikitkin varmaan äidiltä. Olet niin tavallinen! Kuka sinusta muka tykkäisi oikeasti?”

Sen sanottuaan Tiia tumppaa tupakkansa vieressäni olevaan tuhkakuppiin ja poistuu sisälle. Jään tuijottamaan terassin kaidetta ja mietin sen sanoja. Niin… Minulla on akne, jota hoidan vittu lääkkeillä. Joo, vaatekaappini sisältö on melko minimaalinen, hupsista. Kauluspaita on äidin vanha, siinä se kusipää ei sentään ollut oikeassa.

Mutta jos se on sittenkin oikeassa? Miksi Miia tykkäisi minusta? Nousen ja viskaan ärtyneenä siideripullon niin kauas kuin vain pystyn. Sen vähäinen sisältö kastelee lumihankeen oransseja pisaroita ja sitten se humahtaa lumikinokseen.
”Vittu”, sihahdan ja palaan sisälle. Raivaan tieni vessaan ja laitan hanan kuumalle. Upotan käteni sen alle sulamaan ja samalla tuijotan sinisiä silmiäni peilistä. Meikit ovat kohdillaan, ripsiväri ei ole levinnyt ja huulipuna on yhtä kirkasta kuin aiemmin. Silti näen, ettei silmissä ole sitä samaa iloa kuin hetkeä aiemmin.
”Vittu”, älähdän, kun vesi alkaa polttaa ja vedän kädet kiireesti hanan alta. Onneksi täällä sentään on juoksevaa vettä, huomaan ajattelevani ja kuivaan käteni. Astelen takaisin ihmisten ilmoille ja Tiian katse seuraa.

Hymyilen sille ja päätän näyttäväni sille. Saan Miian vaikka väkisin ja sitten sen on pakko itkeä ja myöntää olleensa väärässä. Tosin… Kun siirrän katseeni Miiaan, tiedän etten voi pakottaa sitä mihinkään. Se tanssii Roopen ja Juuson kanssa, mutta hillitymmin kuin minun kanssa. Se ei pyöritä lantiota samaan tapaan, ei mene lähelle. Se on minun Miiani.

Käännän katseeni Tiiaan ja se virnistää. Virnistän takaisin ja haen jääkaapista siiderin. Niitä on vielä kolme, sen jälkeen on enää lonkeroita ja vodkaa. Jälkimmäinen on Miian, mutta se lupasi tarjota tarvittaessa. Tarvittaessa eli ei tänään. Palatessani istun sohvalle niiden kolmen ventovieraan lähettyville ja annan katseeni liukua Miian kehossa.

Niin helvetin täydellinen. Sen kurvit näkyvät niin selkeinä tiukemman vaatetuksen takia ja sen jalat ovat linjakkaat. Nuolaisen huuliani sen kääntyessä tanssin lomassa ympäri. Miian katse suuntautuu suoraan minuun ja se virnistää. Se lähtee pujottautumaan luokseni ja pyytää takaisin tanssiin.

”Mennäänkö hetkeksi tuonne?” pyydän sen sijaan ja osoitan makuuhuoneen ovea. Sen ilme venähtää hieman ja lyön itseäni päähän kuvainnollisesti.

”Joo”, Miia suostuu ja me mennään. Minä edellä ja Miia perässä. Se sulkee oven perässään ja istun sängylle. Se istuu viereen ja tuntuu, että minun pitäisi hivellän sen kättä tai jotain. Ilma tuntuu tiivistyvän ja hengittäminen tuntuu vaikealta. Miia katsoo liian intensiivisesti ja painan pääni.

”Onko Tiia sinusta millainen?” saan sanottua ja sen silmissä välähtää jotain pettymyksen tapaista.

”Ihan ok, ehkä hieman liian kärkässanainen. Miten niin?” Miia selittää ja sen äänessä on naurua.

”Se sanoi vähän kaikenlaista tuossa ulkona”, selitän ja Miia värähtää. Mitä? Sanoinko jotain väärin.

”Mitä se sanoi?”

”Etten voi saada ketään, kun olen liian tavallinen”, käännän katseeni pois ja keksin sormille tekemistä toistensa kanssa.

”Voi höperö!” Miia nauraa ja vetää minut halaukseen. ”Aivan varmasti sinä saat jonkun. Ja tavallinen?”

”Niin”, minua naurattaa jo oma tyhmyyteni. Miksi uskoin Tiiaa?

”Sinä, pieni lesboseni, et ole tavallista nähnytkään. Käytät sellaisia sanavalintoja, ettei edes pojat osaa sanoa vastaan. Kun puet yllesi mekon ja suoristat hiukset, näytät ihan poptähdeltä ja aina kun naurat, saat kaikki muutkin iloiseksi”, Miia luettelee.

”Sinutkin?”

”Minutkin”, Miia nauraa ja nostaa kasvojani leuasta saaden minut katsomaan sitä silmiin. ”Uskothan?”

”Joo”, hymyilen ja painan pääni Miian syliin. Olinpa taas tyhmä.

Jonkin aikaa me vain ollaan. Miia silittelee hiuksiani ja hörppii juomaansa, minä halaan sen jalkoja ja yritän päättää uskallanko kertoa. Alan tajuta pikkuhiljaa sen tosiseikan, etten halua olla vain ystävä. En halua vain katsoa vierestä, kun se voi milloin vain valita jonkun muun. Haluan edes yrittää. Kohotan pääni sen sylistä ja avaan suuni, kun oveen koputetaan ja Tiia pistää päänsä sisään.

”Juuso kyseli onko saunaan menijöitä”, Tiia ilmoittaa ja se vilkaisee minua. Painan pääni takaisin Miian syliin ja vältän katsomasta siihen.

”Minä ainakin voisin mennä. Paula?” Miia innostuu ja vilkaisen sitä.

”Ei ole pyyhettä”, totean ja Miian sormet alkavat hivellä kylkeä. Pakotan kehon pysymään paikallaan, vaikka mieli tekisi kiemurrella.

”Täältä voi lainata”, Tiia huomauttaa koleasti.

”No, sitten”, virnistän ja Miia hymyilee.

”Te varmaan menette kahdestaan”, Tiia laskeskelee. ”Juuso ja Roope taas keskenään ja ne yhdet taas ei ole menossa…”

Tajuan mihin Tiia sillä pyrkii: se on ainoa, jolla ei ole ketään kenen kanssa saunoa ja me emme ole poikia saati sitten heteropari. Tai emme ole kyllä homoparikaan.

”Jätä pikkuhousut ja rintsikat päälle, kyllä ne pojat tuota kroppaa mielellään katselee”, kommentoin ennen kuin Miia ehtii sanoa mitään. Et varmasti lupaa tuolle mitään meidän kanssa saunomisia, niin.

”Paula puhuu asiaa. Etteivät vain kävisi pojat vertailemaan kokojaan ilman naisen mielipidettä”, Miia vinkkaa silmää ja minusta tuntuu, että Tiia suutahtaa.

”No, kai niiltä voi kysyä”, se murahtaa ja sulkee oven.

”Kiitos”, sanon ja Miia kääntää kasvoni itseensä päin.

”Mitä vain”, se sanoo ja hengitykseni tihenee uhkaavasti.

”Mutta…”, Miia taivuttaa niskaansa ja se rusahtaa. ”Mennäänhän me alasti?”

”Hyi!” kiljun ja revin jostain tyynyn ja lyön sillä. ”Lesbo haluaa mennä kanssani samaan saunaan, apua! Vielä alasti!” Jotenkin se päättyy tyynysotaan. Lyön omalla aseellani Miia ja se minua. Yhtäkkiä se vain viskaa tyynyn sivuun ja suorastaan hyppää niskaan. Se tarraa käsistä jättäen minut alleen ja painaa suunsa korvan juureen. Hengitys tihenee ja alavatsani reagoi hieman yllättävällä tavalla. Se supistuu ja nytkähdän eteenpäin. Miian hengitys korvanjuuressa saa veren kiertämään ja kehon aistit heräämään. Asiaa ei auta se, että sen käsi ottaa tukea reiden sisäpinnasta, niin läheltä ja niin kaukaa.

”Hys tyttöseni”, se kuiskaa ja värähdän rajusti. Miia nauraa. ”Alastomat naiset ovat seksikkäitä.”

”Niin”, puhahdan ja Miia tuntuu jäykistyvän hetkellisesti. Se irtautuu kuitenkin niin nopeasti, etten tiedä taas mistään mitään.

”Mennään tuonne”, Miia vinkkaa silmää ja ottaa siideristäni hörpyn. Sitten me mennään sinne muiden seuraksi ja Juuso latelee vuoroja. Me ollaan Miian kanssa viimeisenä, koska meiltä kysyttiin viimeisenä. Tiia menee sen ja Roopen kanssa ja olen vain tyytyväinen.

Pojat ja Tiia kipittävät saunaan ja me muut, Linda, Maiju, Tomi, Miia ja minä, jäämme juomaan olohuoneen puolelle. Tomin Maiju ei näytä yhtään minun Maijulta. Silla on pitkät vaaleat hiukset, jotka yltää melkein puoleen selkään ja paljon meikkiä. Minun Maijulla on paljon lyhemmät ja luonnollisemman väriset hiukset ja ei meikkiä. Omalla tavallaan huomaan kuitenkin tulevani tämänkin Maijun kanssa hyvin toimeen ja me jutellaankin vähän turhanpäiväisistä asioista. Miia ehdottaa juomapeliä ja me suostutaan.

Miia käy vessassa ensin ja me muut mietitään peliä. Miian tullessa takaisin olemme päätyneet totuuteen, peliin, jossa joku sanoo mitä ei ole koskaan tehnyt ja kaikki, jotka ovat tehneet, juovat. Miia istuu viereen ja tuntuu kuin se tahallaan yrittäisi koko ajan koskea ja hipelöidä. En kiellä sitä siltä ja melkein kerjään sitä jatkamaan. Mutta vain melkein.

”En ole koskaan…” mietin ja annan katseen kiertää ringissä. ”Harrastanut seksiä.” Nauran, sillä kaikki muut joutuvat juomaan, myös Miia. Vilkaisen sitä kysyvänä ja se pyöräyttää silmiään. No en kyllä olettanutkaan sen olevan neitsyt. Sen vuoro ja se nostaa tölkin käymään vielä huulillaan.

”En ole koskaan käyttänyt korkokenkiä!” Me tytöt juodaan sitä lukuun ottamatta ja seuraavana vuorossa on Tomi.

”En ole koskaan suudellut samaa sukupuolta.” Nielaisen. Olen ainoa, joka ei nosta sen lisäksi tuoppia huulilleen. Miia kohottaa haastavasti kulmiaan ja pudistan sille pienesti päätä. Ei, en ole suudellut tyttöä… koskaan! Tomin vieressä istuu Maiju ja se joutuu miettimään.

”En ole koskaan saanut ala-arvoista kokeesta.” Juon. Kierros jatkuu.

”En ole koskaan kokeillut huumeita.” Miia on ainoa, joka juo ja katson sitä pitkään. Kai minä senkin voin siitä uskoa. Säpsähdän, kun sen käsi alkaa samalla hetkellä hivellä selkää.

”En ole koskaan viillellyt.” Miia ja Tomi juovat ja ensin mainitun käsi katoaa selältä. Kai se kyllästyi siihen… Tai sitten se haluaa minun tekevän samoin? En tiedä, mutta vaihdan nojaamaan toisinpäin käteeni, niin että voi hiveltää sen jalkaa sormillani. Väreet kulkevat pitkin kättä ja hengähdän hiljaa.

Peli ehtii aloittaa toista kierrostaan, kun ensimmäiset tulevat saunasta ja Miiaa ja minua patistetaan sinne.
”Pyyhkeitä!” Miian askel horjuu sen noustessa ja Juuso näyttää sille missä on pyyhkeitä. Me valitaan pinkki ja valkea pyyhe, toinen toiselle ja toinen toiselle. Sitten me etsitään saunan pukuhuoneeseen vievä ovi ja ahtaudutaan ehkä metri kertaa metri tilaan. Avaan suihkutilaan vievän oven ja jään katsomaan kiinnostuneena ympärilleni.

Suihkutilatkin ovat melko ahtaat, mutta siellä on pieniä kumiankkoja, joilla voi pestä toisen selän, korissa ja pesuaineita. Kai niitä saa käyttää, pohdin ja vilkaisen toiseen suuntaan: ovi terassille ja siitä pääsee varmaan uimaan kesäisin. Toisella puolella on puinen, tummin ikkunoin varustettu saunan ovi. Miia on jo riisuutunut ja pujottelee ohitse. Ahtaassa tilassa ei voi välttää koskemasta toiseen ja varsinkin, kun tajuan sen olevan alasti. Nielaisen tyhjää ja jään tuijottamaan, kun se menee suihkun alle. Vesi on kylmää, se kiljahtaa ja nauraa. Se huuhtelee kehoaan tietoisena katseesta, jonka siihen luon. Se kääntää päätään minun suuntaan, nuolaisee huuliaan ja sivelee kylkeään. Se on tosi laiha. Kylkiluut paistaa hieman läpi. Sen pikkuruiset rinnat on terhakkaat ja jumitun katsomaan niitä niin pitkäksi aikaa, että Miia kääntyy taas. Seuraan sen selkeitä selkälihasten linjoja alemmaksi ja ynähdän.

”Onko hyvä näky?” Miia nauraa ja pudistan pelästyneenä päätäni.

”Siis  joo on, mutta siis niin… Anteeksi”, soperran, suljen oven ja jään yksin pukuhuoneen puolelle paniikissa. Suihkun ääni lakkaa ja Miia huutaa menevänsä jo saunaan.

”Tulen pian perässä”, huudan takaisin ja yritän saada happea. Apua apua! En minä voi sen kanssa mennä saunaan! En alasti, en nyt en vaan. Silti riisuudun ja hetken emmittyäni menen suihkutilaan. Käyn pikasuihkussa ja avaan saunan oven. Sauna on pieni. Niin pieni, että ihmettelen miten kolme ihmistä on sinne mahtunut kunnolla. Kai ne sitten ovat olleet päällekkäin tai jotain.

Kipuan ylälauteelle punaisen pyyhkeen päälle istumaan ja vedän jalat peittämään ylävartaloa. Tuijottelen varpaitani häpeissäni. Aknen paukamia on vielä selässä ja rinnuksessa, mutta onneksi ne on vähentyneet hyvässä määrin. Miia heittää vettä kiukaalle ja on varmaan ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ihan vaiti. Olo on vaivaantunut, sellainen ettei oikein uskalla puhua. Iho alkaa muuttua nihkeäksi ja kuumottaa. En vieläkään uskalla katsoa Miiaa.

”Etkö”, Miia päättää rikkoa hiljaisuuden heitettyään uuden ison kauhallisen kiukaalle. Se vaatii minua nostamaan katseeni äänettömyydellä ja lopulta katson sitä epävarmana.

”Etkö ole koskaan oikeasti suudellut tyttöä?” se ihmettelee.

”En”, vastaan ja virnistän hieman nolona.

”Et sinä sitten voi tietää pidätkö siitä vai et”, Miia protestoi. ”Tai siis, että oletko oikeasti suuntautunut poikiin vai et.”

”Kuka on niin väittänyt?” utelen ja Miian katse muuttuu kummastuneeksi. ”Niin siis kuka on väittänyt, että pidän pojista?”

Siinä vaiheessa Miia jäätyy, se jähmettyy kirjaimellisesti ja seuraan sen iholla valuvia hiki tai vesipisaroita, katson sen käsiä, kun se nojaa toinen polvi ylhäällä seinään ja olemusta. Se on järkyttynyt, kuka vain tajuaisi sen. Miia hengähtää ja kääntää katseensa.

”Etkö sitten pidä?” se puuskahtaa.

”En”, vastaan tyynesti.

Vittu, nyt se on sanottu. Olen saatanan lepakko, joka sattuu olemaan toisen lepakon hyvä ystävä ja olen vielä vittu saatanan rakastunut siihen toiseen. Kohta Miia varmaan juoksee kirkuen karkuun ja voin virnuillen sanoa olleeni taas oikeassa. Ja sitten viskoa tavaroita hieman liian lujaa seinille ja leikkiä onnellista. Miia painaa päänsä seinään ja se jää tuijottamaan ohitseni jonnekin kauas.

Seuraan sen vaihtelevia ilmeitä ja varmaan se yrittää päättää heittääkö se minut ulos vai ei. Päätän tällä kertaa heittää itse itseni ulos ja nousen.

”Menen suihkuun”, totean ja olen astumassa jo alemmalle lauteelle, kun se liikkuu liian nopeasti ja tarraa käteen.

”Älä…” Miia päästää irti hieman liian nopeasti. ”Älä mene.”

”Et selkeästikään halua, että olen täällä enää”, vedän taas omia johtopäätöksi ja yrittäessäni jatkaa matkaa, se tarttuu voimakkaammin kädestä.

”Hal…”

”Päästä”, mutta sen aloittama sana saa minut pysähtymään. Se päästää irti ja kääntää katseensa pois. Istun takaisin paikalleni. Miia todellakin halusi minun jäävän… Se tahtoo, etten mene.

”Saanko suudella sinua?” Miia kääntää katseensa minuun. Sen pupillit ovat laajenneet alkoholin vaikutuksesta, mutta en välitä siitä. Koko kehoni tuntuu heräävän henkiin. Sormenpäitä kihelmöi, vaikka löylyt eivät enää edes lämmitä. Mitä tuohon pitäisi vastata?

”Saat”, saan hämmennykseltäni soperrettua. Miian kasvot punehtuu kaiketi ihan jostain muusta kuin kuumuudesta ja se saa vatsanpohjan muljahtamaan ilkeästi. Miia astahtaa sivummalle siitä, mihin se oli jäänyt, minun eteen ja kumartuu. Se painaa kätensä kummallekin puolelle ja malttamattomana suljen sen meidän välimatkan ennen kuin se ehtii edes aloittaa.

Se suudelma ei ole outo eikä sellainen kummallinen ensisuudelma. Se on ensin vain pieni pusu, sitten katse toisen silmiin, sen jälkeen huulet kohtaavat uudestaan varovaisina. Ne tunnustelee toisiaan, tutkii onko tämä nyt sittenkään sallittua, lähteekö toinen mukaan vai onko kaikki vain pelleilyä. Silti se saa paineen nousemaan rajusti ja minut henkäisemään vasten Miian suuta. Se rohkaistuu siitä ja painautuu lähemmäksi. Selkäni osuu kuumaan seinään, mutta ajatukset risteilevät liikaa Miiassa ja siinä että se vittu on siinä!

Ynähdän sen käden ottaessa hiuksistani kiinni ja sen syventäessä suudelmaa rajummaksi ja leikkimielisemmäksi. Se opettaa, minä opettelen. Se saa hengästymään ja aina välillä se antaa hengähdystaukoa, minkä jälkeen Miia jatkaa. Se vetää jalkani alas siten, että pääsee istumaan syliin ja kehrää hiljaa. Käteni valuvat automaattisesti sen lanteille ja sivelen niitä.

”Et usko miten pitkään olen miettinyt tätä”, Miia painaa suudelman huulilleni ja ynähdän hiljaa. Vedän sen halaukseen ja olen liian tietoinen sen rinnoista omiani vasten, sydämiemme liian lujasta tahdista, alastomista kehoistamme ja hengityksestä, joka tuntuu liian polttavalta iholla.
”Samat sanat”, soperran ja me suudellaan hieman lisää.

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Nää kaks tuli niin nopeesti etten ehtiny ees kommentoida näiden välissä....! mur.

Tätä vois oikeesti lukee maailman ääriin saakka. Joten; sä joskus tulevaisuudessa kirjotat tälle jatkoa :)

1. luvusta: Vihaan Jyriä, se on kamala. Mut toi pahoinpitelykohta toi muuten väriä tähän, ja saatiin hiukan kuvaa Paulan kamalasta isästä. Ja Paula oli ihan tyhmä xD Mut ei, oot tosi hyvä saamaan noist hahmoist erilaisii (miks mul on sellanen kuva et oon sanonu näin ennenki xD), ja Paula mustasukkaantuu tosi helposti. Aina. Ja Miia nyt vaan on tollanen... Miia.

2. luvusta: Se oli ihana ja awww. Tosin, kun noi bileet mainittiin nii aattelin heti et eikä, nyt tapahtuu taas jotai kauheeta.. MUTTA olit kiltti ja mitä kävikään :3:3 Tarina olis hyvin voinu loppuu tohon, mutta onneks ei, koska nimensä mukaisesti tekemällä monimutkainen, seuraavaan lukuun mahtuu luultavasti vielä vähän draamaa? (pitkä lause, mut pointin ymmärsit ) toivon kuitenki et sii vaa kerrotaa kui onnellisii Paula ja Miia on yhessä.. heh

yleisesti: Kirjotat edelleen hyvin, kirosanojaki on sopivasti, ei virheitä (paitsi joku tuplaväli) ja äh.

Älä lopeta tätä ikinä :D

Kiitos, viimeistä lukua odotellessa.

hiukan pidempi kommentti tuli :3



Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
KatieB: Varmaan olet aiemmin maininnut asiasta, ainakin itsellä olisi sellainen mielikuva :D Kiitos jälleen kommentistasi ja tässä tuleepi vihdoin ja viimein viimeistä lukua. Enjoy <3

A/N: Anteeksi viimeisen luvun kestosta! Kiireessä pakkasin tavaroita isosteluleiriä varten ja tietokone sitten unohtui pöydälle :D Nyt on leiriltä tultu maha pullollaan ruokaa ja kohta hieman lisää, mutta grillistä :) Haikein fiiliksin julkaisen tämän viimeisen luvun, mutta älkää huoliko! Ainakin yhden tekstin olen jo Miian näkökulmasta kirjoittanut ja varmasti nämä kaksi valloittavat vielä lisää wordsivuja :D



Huhtikuu – Prinsessoja ja astronautteja
”Oletko jo päättänyt minne haet?” opo kysyy, kun tapitan tietokoneen ruutua ärsyyntyneenä. Yhteishaun vihreä tausta ja valkealla pohjalla oleva teksti saa kirjaimet hyppimään riviltä toiselle. Selaan vain niitä vaihtoehtoja ruudulla ja tuntuu, että itkettää.

”En”, sanon ja tavaan ammattikoulun alavaihtoehtoja. Mitäköhän Miia valitsee? Vilkaisen ruutuni ylitse muita tietokoneilla istuvia luokkalaisiani. Ne kai tietää kaikki jo minne hakevat ja mitä aikovat isona. Minulla ei ole hajuakaan mitä haluan tehdä syksyllä, saati sitten vuoden päästä. Sen tiedän, että haluan olla Miian kanssa ja näillä näkymin sekin varmaan minun.

Me ollaan nyt seurusteltu kaksi kuukautta. Koulussa me liikutaan melkein aina eri porukoissa, mutta iltapäivät vietetään toistemme luona tai muualla iltaa istuen. Viikonloppuisin me ollaan toistemme luona yötä. Miia jää asumaan isänsä luo, kun sen äiti muuttaa jonnekin pohjoiseen toisen miehen kanssa. Miian kysyessä isältään seurusteleeko se oikeasti jonkun miehen kanssa, sen isä oli vain nauranut ja todennut sanoneensa niin vain, koska tiesi äidin vihaavan sitä.

Itse olen saanut välini oman äidin kanssa kuntoon ja se luottaa taas siihen, etten hölmöile. Akne on melkein selätetty, mutta niitä pieniä punaisia pillereitä saan syödä vielä varmaan iäisyyden. Draamalta ei ole voinut kuitenkaan välttyä. Äidin kanssa me ei olla oikeastaan otettu kunnolla yhteen enää sen pahan riidan jälkeen, mutta Miian kanssa temperamentit ovat ehkä hieman kolhineet toisiaan.

Miia hakee lähihoitajaksi, minä sähkölle. Sen toinen vaihtoehto on joku keittäjä tai joku ja itse laitoin puualan. Kai ne näpertämiset on vaan enemmän minun juttu kuin kirjainten pyörittely. Ehkä selviän siitä.

Eräänä huhtikuisena viikonloppuna herään meiltä, kun olemme kietoutuneet jotenkin toisiimme. Miian jalka on osittain omieni välissä samalla, kun toinen omistani on sen päällä. Meidän nenät koskee toisiaan enkä voi olla hymyilemättä. Kai se tyttö vaan on minun elämäni valo, niin yltiöromanttiselta kuin se kuulostaakin. Katson sen kasvoja ja hymyilen. Tunnen piirteet katseellani ja melkein läpikotaisin huulillani. Sen hiukset on taas kasvaneet hieman ja se on laittanut vaalean raidan mustan keskelle. Siinä missä sen vaatekaappi on pysynyt sisällöltään ennallaan, on omani saanut vahvistusta sen vanhoista vaatteista.

Vessahätä yllättää ja yritän mahdollisimman vähin liikkein lähteä Miian otteesta. Se ynisee unissaan ja kohottaa päätään juuri, kun olen huoneen ovella.

”Mihin menet?” se kysyy unenpöpperössä.

”Vessaan, tulen kohta takaisin”, vakuutan sille ja se painaa päänsä tyynyyn. Kokemuksesta tiedän sanoa sen nukahtavan uudestaan alta aikayksikön. Käytyäni vessassa palaan huoneeseen. Jään seisomaan oven suuhun ja katselemaan sen nukkumista. Minun Miia. Oikeasti minun! Hipaisen kaulaa, jonka se on merkannut kielloista huolimatta ja virnuilen sen hönttiydelle.

”Kaunis”, mutisen samalla, kun annan katseeni kulkea huoneessa. Siellä on järjestys hieman muuttunut. Omassa sängyssäni ei ole pitkään aikaan ollut patjaa, vain tyhjä runko muistuttaa, että sellainenkin pitäisi olla. Lattialla on kahdesta vieraspatjasta, jotta Miia pääsisi samaan tasoon kanssani, ja minun patjasta koostuva parisängyn tynkä, joka on kiilautunut kirjahyllyn ja vaatekaapin väliin. Kirjahyllyn päällä oleva rasia herättää huomioni ja tirskahdan. En ole vieläkään antanut Miialle joululahjaa, mutta nyt tiedän mitä annan sille.

Kävelen rasialle, avaan sen ja otan avaimen, jonka salaisuutta en ole vieläkään täysin selvittänyt. Seuraavaksi herättelen Miiaa hitaasti, mutta varmasti. Se lyö huti kämmenellään, olen oppinut väistämään liikettä, ja avaa silmänsä vain ummistaakseen ne uudestaan. Istuudun sen päälle heti, kun se on selällään ja sen kasvoille nousee pieni hymy, vaikka se yrittää esittää täysin nukkuvaa. Kumarrun sen ylle ja hivelen sitä avaimella. Se värähtää allani ja tiedän sen kiihottuvan hieman. Kumarrun lisää ja painan pääni sen korvan juureen.

”Haluatko joululahjasi?”

”Mitä?” Miia on yhtäkkiä täysin hereillä ja työntää minut liian rajusti kauemmaksi. Siirryn istumaan sen viereen ja näytän avainta. Sen ilme on kummastunut.

”Tuonhan minä annoin sinulle”, se huomauttaa.

”No siinä onkin lahjasi”, virnistän ja vedän avainta poispäin siitä, kun se yrittää ottaa sitä. ”Lahjasi on se, että olen selvittänyt tämän salaisuuden. Osittain.”

”No, kerrohan päätelmäsi”, Miia piirtelee käteeni raitoja ja hymyilen sille.

”Se on avain…”

”Ei kai?” Miia virnuilee ja tökkään sitä kylkeen. Tiedän että se vihaa sitä, mutta silti se hymyilee ilkikurisesti.

”Lukkoon…”

”Kuten avaimet ylipäätään”, Miia kommentoi taas ja painan suuni sen suulle.

”Nyt hiljaa tai et saa lahjaasi”, komennan vasten sen suuta ja se ynisee jotain joon tapaista.

”Se on avain kirjaan, johon kätket salaisuudet. Salaisuudet, jotka haluat jakaa kanssani, mutta joita et koskaan uskaltanut kertoa suoraan.”

Miia henkäisee ja vetää minut niin lempeään ja niin rakastavaan suudelmaan, etten osaa kuin myötäillä hämmentyneenä mukana. Ilo kuplii sisälläni ja hymyilen. Se käy nauramaan.

”Ei saa hymyillä, kun pussataan!” Miia komentaa vuorostaan ja pussaan sen virnuilevaa poskea. ”Mutta totta.” Miia menee sanojensa jälkeen vaikeaksi ja sen katse suuntautuu eteenpäin.

”Se on kirjaan, josta revin myös sen runon. Saat avata sen kun seuraavan kerran tulet meille… omalla avaimellasi”, Miia virnistää.

Ja niin me tehdäänkin. Kun seuraavan kerran olemme Miian luona, on minulla mukanani salaperäinen avain. Miia avaa lukitun laatikon ja penkoo pienen sinisen päiväkirjan papereiden ja muiden sotkujen alta. Se ojentaa sen ja jää istumaan viereen selkä jännityksestä suorana.

Otan avaimen varovaisesti käsiini ja upotan sen lukkoon. Naksahdus ja voin vetää sen pois. Ojennan kummatkin Miialle, ja se ottaa ne jääden näpertämään avainta sormissaan. Avaan päiväkirjan ja selaan sen nopeasti silmäillen läpi. Kirjan sivuja on täytetty vain yhdeltä puolen, harvinaisissa tapauksissa kahden puolen. Teksti on sijoitettu keskelle ja kirjoitettu Miialle luontaisella, mutta silti keskittyneemmällä käsialalla.
”Aloita alusta”, Miia neuvoo ja teen työtä käskettyä. Ne ovat runoja, tajuan alkaessani lukemaan.

Lämpöä ja valoa,
liian pinkki villapaita,
kai se tarkkailee.


”Milloin aloit kirjoittaa näitä?” kysyn. Miia punastuu ja kääntää päätään.
”Viime keväänä. Siltä ajalta on vain pari.”

Ja niin uppoudun lukemaan runoja sen tunteista, ajatuksista ja toiveista. Se kertoo koko tarinamme runomitassa. Lyhyet pätkät siivittävät eri vaiheita ja pätkä, jossa se kertoo haukkuneensa minua lesboksi yrittäessään selvittää olenko sellainen… Nauran ja Miia lyö tyynyllään.

”Oletin, että olet hiljainen hissukka ja menet vaikeaksi tai jotain, mikä olisi antanut viitettä siihen, että olet samanlainen. No sinä perkele pimitit sen jonnekin mökkireissulle asti!” Miia nauraa ja minua hymyilyttää hieman lisää.

”En uskaltanut kertoa”, myönnän ja käännän uuden runon esiin. Runot alkavat olla iloisempia, kun yhtäkkiä tulee raju lasku.

Me pois sieltä,
mielestä pienestä.
Me pois,
en jaksa kannatella.

Revit ja väännät,
käännät päälaelleen.
Ja katson vierestä
odottaen kai muutosta.

Lopulta vain,
huutaen rannalla.
Seison ihmettä
odottaen.


Sanavalinnat satuttavat ja Miia selittää sen olevan sen tunteet sinä päivänä, kun se löysi siskonsa kanssa minut metsästä. Hymyilen ja jatkan. Meillä menee monta tuntia, koska haluan lukea kaikki kerralla. Miia kertoo runoissaan tunteistaan, meidän yhteisistä hetkistä. Uudesta vuodesta kertovat runot ovat minusta parhaita. Niissä on eloa ja meininkiä. Tai jotain. Seuraava riidasta kertova runo saa sydämen pamppailemaan ja kyyneleet tulvahtamaan silmiin.

Itsekäs kai,
Se sitä kuvaa.
Kuvaa ja silti vain…

Kai tahdon sen lähelle,
hymyillä ja kertoa,
ettei ole mitään,
hätää.

Pyyhi silmät,
pyyhi arvet,
piilota sydän.

Selviä elossa!


Tajuan kuinka itsekäs oikeasti olen ollut, mutta en sano sitä ääneen. Meinaan kysyä oliko Miia viillellyt tuona iltana, mutta en uskalla. Sen sijaan jatkan taas vähän lukemista.

Muutaman tunnin kuluttua päätän lukemisen sanoihin, jotka toistan myös ääneen:
”Taidan rakastaa sinua, oikeasti.”

Ajatar

  • Vieras
aw aw aw aw ;____; luin nää kaikki yhdellä kertaa ja rakastuin <3 ihanan todenmukainen ja sulonen ficci :3 Tykästyin erityisesti Paulan roolihahmoon, siihen on helppo samaistua omien kokemusten pohjalta :'D Toistan itseäni mutta tosi sulonen.

(en oo koskaan osannu kommentoida. no en näemmä osaa vieläkään.)