Kirjoittaja Aihe: Pesäpallo  (Luettu 532 kertaa)

Guadalupe

• Vieras
Pesäpallo
« : 12.05.2012 19:04:25 »
Jääkiekko, jalkapallo ja formulat ovat saaneet oman topansa, mutta missä on kansallispelimme pesäpallo? Löytyykö Finistä muita tämän älypelin seuraajia? Tai kenties pelaat pesäpalloa?

Pesäpallokausi 2012 on avattu ja muutamia pelejä pelattukin; tämänhetkiset tilastot taitavat ennustaa mitallisijakamppailua "kolmen kovan" eli Sotkamon, Vimpelin ja Pattijoen välille. Mitä joukkuetta kannatat? Kenen uskot vievän mestaruuden?

Pesiksen seurantaa on helpotettu ja nykyaikaistettu tänä vuonna. Uudessa Bittilähteen online-palvelussa pystyy seuraamaan pelejä reaaliajassa. Ei se vielä livestream ole, mutta ainakin itse nyt tämäniltaista Tahko-Jymyä seuratessani huomasin palvelun hyväksi ja ajantasaiseksi, päivittyi nimittäin samaa tahtia kuin Jymyn Facebook-sivujen reaaliaikainen pelikommentointi.

Itse olen intohimoinen pesäpallofani ja Sotkamon Jymyn kannattaja jo ennen kuin osasin sanoa nimen S-kirjainta. Mahdollisuuksien mukaan käyn katsomassa kaikki kotipelit, eikä mestaruuspelejä missata vaikka katsomoon pitäisi mennä pää kainalossa.

- Gua

Angelina

• disapproves
  • Valvoja
Vs: Pesäpallo
« Vastaus #1 : 12.05.2012 21:45:44 »
Olin itse aikeissa perustaa tälläsen topan joku aika sitten, mutta se vaan jäi. Onneksi joku muu viitsii :D

Pelasin itse teini-ikäisenä muutaman vuoden pesistä, mutta fanitusurani lähti käyntiin vasta sen jälkeen. Nyt on muutamia vuosia tullut melko ahkerasti seurattua pelejä ja Sotkamon Jymyn kannattaja löytyy täältäkin. Niiden pelejä tuli alusta asti seurattua eniten ja ne teki heti vaikutuksen. Mitään aluesidonnaisuutta mulla ei tähän hommaan oo, koska täältä päin ei edes ole kunnon joukkueita. Lähin taitaa olla Kankaanpäässä. Fanitus on siis lähtenyt liikkeelle ihan jostain muusta.

Pesäpallo on kyllä tosi hieno laji - erityisesti pelata! Ihan mahtavaa, nopee tempo ja pääsee sekä lyömään/ottaan kiinni/heittään/juokseen. Kaikkea mahdollista. Sitä on myös mukava katsoa, vaikka monet mun tutut väittää ettei kyseisessä lajissa oo mitään hienoa. On siinä, jos sitä peliä oikeesti ymmärtää ja siihen viitsii keskittyä.

Livenä ei valitettavasti tuu kauheesti pelejä nähtyä, koska tosiaan asun niin kaukana kunnon pesipaikoista. 9.6 olis kuitenkin tarkotus ajella Kankaanpäähän katsoon Jymyä ;)

i am not nice
but i am a good person

grafiikat © Inkku ♥

Miusamo

• Vieras
« Vastaus #2 : 23.06.2012 21:50:13 »
Pesis, aah, se kuningaslajimme!

Suomi on kuitenkin ainoa maa, joka pelaa pesistä, mikä on musta aina niin jännää. Itse olen joskus neljännestä luokasta kuudenteen luokkaan pelannut pesäpalloa Jyväskylän Kirittäreissä ja se laji jäi sydämeen vielä sen jälkeenkin, pesistyttö palaakin ruutuun tulevana syksynä.

Mä en oo mikään penkkiurheilija pesiksessä. Oikeesti, kun on kyse pesäpallosta, mä haluan mukaan! Mun veri haluaa mukaan, koska äidinisä oli Suomen kuuluisimpia lukkareita aikoinaan. Mä en kyllä halua siihen lukkarin paikalle, halun lyömään tai ulkokentälle kakkospesän vahdiks.

Tänä keväänä vikana liikkatunnilla mun piti olla osallistumatta pesäpalloon ollenkaan, koska mä olin kaatunu edellisenä päivänä skootterilla ja mun käsi&jalka oli kipeenä. No, ekan lyöntivuoron mä jaksoinkin olla pelaamatta, mut sit menin jo mukaan ja vedin puolet meidän joukkueen juoksuista. Sillon mä tajusin, et mä haluan vieläkin pelaamaan.

Meijän suvussa on aina ollu enemmän jääkiekkoilijoita ku pesistejä. Mä olen kahlannut vuosien aikana lajin jos toisenkin, aina jalkapallosta pesäpalloon, mutta pesis on ainoo, joka jäi sydämeen eikä sitä saa sieltä pois. Pesis on ainoo, jota haluan jatkaa ja jota aion harrastaa sano kuka tahansa mitä tahansa.

Mimbert

« Vastaus #3 : 01.09.2012 00:34:22 »
Minun täytyy tunnustaa, että vihaan pesäpalloa. En oikeasti inhoa mitään muuta tiettyä urheilulajia, kuin juuri tätä kansallislajiamme.

Ensinnäkään en ymmärrä sitä. Sääntöjä tuntuu tupsahtelevan koko ajan lisää, eikä minulle ole koskaan opetettu perussääntöjäkään selkeästi. Heti peruskoulun alusta lähtien joka vuosi on kulutettu siltikin ihan hirveästi aikaa pesäpallon pelaamiseen. Miten on mahdollista etten edelleen osaa sääntöjä? Ehkä olen vain huono. Joka tapauksessa, loppujen lopuksi pesistunnit päätyvät lähinnä seisoskeluksi.

Toisekseen kaikki traumat. Pesis yhdistyy mielessäni kiinteästi kamalaan kouluun, jossa olin pari vuotta ala-asteella. Siellä oli joka kesä himmeät pesiskerhot, joihin tyyliin kaikki muut paitsi minä osallistuin. Kaikenlaista muutakin traumaattista tulee mieleeni, kuten ne kerrat kun ei osunut ollenkaan palloon ja se oli ihan kamalaa. En myöskään koe samaa riemua, kun vaikka jalkapallossa, kun joukkueeni saa juoksun. Se ei tunnu minusta koko joukkueen saavutukselta, vaan yksittäisen ihmisen voitolta, jolla ei kuitenkaan olisi mitään merkitystä lopputuloksen kanssa - ja toisaalta lopputulos ei minua kiinnostakaan, koska minussa ei ole tippakaan kilpailuhenkeä. Se riemu, jota joissain muissa joukkuelajeissa saan onnistumisista, ei koske minua pesäpallossa.

Pesiksessä yhdistyy myös just niitä osia, missä en ole niin hyvä. Jalkapallon liikkumista voin hallita ihan kohtalaisesti, mutta pelkkä pesäpalloon osuminen on hieno saavutus. Tietenkään se ei silloin lennä kauas. En osaa ajoittaa fiksusti juoksemistani pesältä toiselle, enkä myöskään osaa ottaa palloa kiinni räpylällä oikein ollenkaan.

Kaikilla on omat mielipiteensä, ja varmaan minäkin pitäisin pesiksestä, jos sitä osaisin vähän paremmin pelata. Mutta kun en osaa, eikä minua kiinnosta harjoitella. En muutenkaan ole mitenkään urheiluhullu, joten se siitä.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2012 00:37:18 kirjoittanut Mimbert »
"God won't talk to me. I have to make up people to talk to me."
---
aikamatkailun alkeet

Angelina

• disapproves
  • Valvoja
« Vastaus #4 : 07.09.2012 00:06:49 »
Oon ihan täpinöissäni näistä finaalipeleistä! Mun oli pakko tilata Nelonen pro, että näin suorana noi kaks ensimmäistä ottelua. Kolmannesta ehdin ehkä nähdä lopun, kunhan vaan pääsen töistä .____. Onneks niitä kuitenkin näytetään uusintoina useempaankin kertaan, niin nään sen sitten ainakin myöhemmin.

Nää kaks ensimmäistä peliä on mun mielestä menny ihan oikeutetusti Jymylle. Ensimmäisessä pelissä nyt ei kumpikaan joukkue varsinaisesti loistanu, vaikka mielelläni katoin kyllä sitäkin. Toinen ottelu sitten taas meni aika selkeästikin Sotkamolle, vaikka Vimpeli ensimmäisessä jaksossa esiintyikin edukseen. Toisessa jaksossa sitten vaan ote lipsui ja loppua kohden näytti selkäranka repsahtavan.

Sotkamo olis nyt sitten enää yhden voiton päässä mestaruudesta. Jännittää, ratkeaiskohan se jo lauantaina? :D

i am not nice
but i am a good person

grafiikat © Inkku ♥

Angelina

• disapproves
  • Valvoja
« Vastaus #5 : 13.09.2012 23:49:47 »
Oon unohtanu tännekkin kommentoida, mutta JEE ! Odotetusti Jymy sen mestaruuden taas voitti ja edelleen ihan ansaitusti. Viimesessä pelissä varsinkin näkyi mielestäni se tasoero, kuten selostajatkin sanoivat - Jymyllä vaan löytyy niitä ratkaisijoita joka väliin, eikä aina tarvitse luottaa niihin muutamaan tiettyyn mieheen. Viimeisessä ottelussa kuitenkin parasta oli se, että Sotkamon pojat nosti selkeesti tasoaan, sitä oli kyllä ilo katsella.

Harmin paikka, että seuraavan kerran saa seurata Antti Hartikaista ja Toni Kohosta vasta ens keväänä : (

Onko teillä muilla suosikkipelaajia? :D

(Edelleen hämmästelen kyllä sitä, että eikö finiläisissä oikeesti muka oo meidän kolmen lisäks muita pesisfaneja...)

i am not nice
but i am a good person

grafiikat © Inkku ♥

Siipirikko

• rikkinäinen
« Vastaus #6 : 17.09.2012 00:09:44 »
Tunnustan o/

Mä oikeasti vielä vähän aikaa sitten sanoin, että pesäpallon on sekavaa ja inhoan sitä. Ja nyt oon kyllä asiasta ihan eri mieltä, kun kävin katsomassa esimmäisen kerran livenä :) Meijä Kannuksen Uran b-pojat on nyt finaalissa Sotkamon Jymyn b-poikia vastaan. Voitettiin eka peli ja Jymy voitti toisen. Tunnelma tiivistyy ja saa nähä kumpi vie ens lauantaina.

Elikkäs luonnollisesti Kannuksen Uran kannattaja täällä ;D Tottakai pitää oman kaupungin joukkuetta kannattaa. Okei, Ura ei kyllä pärjää ihan mitenkään parhaiten, paitsi ny b-pojat. Olis historiaa, jos Ura voittais. En kyllä tajua miten mut sai innostumaan pesiksestä näin helposti. Säännöt on kyllä edelleen erittäin sekavia, mutta pysyy sitä kuitenkin kärryillä.

Uran on kyllä pakko voittaa Jymy kotiyleisön edessä! Suunnittelin reissua viikonlopulle, mutta taitas jäädä toteuttamatta pelin takia.  Pakko päästä jännittämään nyt tänne kun ei päässy jännään Sotkamoon.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012 00:13:39 kirjoittanut Siipirikko »

Angelina

• disapproves
  • Valvoja
« Vastaus #7 : 03.09.2013 00:34:02 »

Täällä on ollut koko kesän hiljasta, mutta mites nyt kun on finaalit käynnissä? Finaalipari nyt ei liene suuri yllätys kenellekään, mutta saa nähdä miten sarjassa käy. Ensimmäinen ottelu oli melko epätasaista esitystä mielestäni kummaltakin - juoksuilottelua joo, mutta samalla myös vähän hakemista ja sähläämistäkin. (Onneks ollaan tilattu Nelonen Pro, en ehkä kestäis jos en näkis näitä pelejä!)

Seuraavan pelin olettaisin olevan jo tasaisempaa suorittamista, mutta toivottavasti silti viihdyttävää. Mikään ei ole tylsempää katsottavaa, kuin liiallinen varmistelu ja yllätyksettömyys, mutta toivottavasti sellaista ei näissä finaaleissa nähdä.

Sotkamon Jymyn puolesta liputan tietysti ja toivon, että mestaruus napsahtaa jälleen oikeaan osoitteeseen ;)
« Viimeksi muokattu: 13.06.2026 20:15:40 kirjoittanut Ingrid »

i am not nice
but i am a good person

grafiikat © Inkku ♥

KaraMore

• Snapuliii<33
« Vastaus #8 : 13.07.2015 22:07:26 »
Täältä löytyy Joensuun lähellä asuva, kuusi vuotta pelannut tyttö, jonka sydämen pesäpallo on vienyt ehkä lopullisesti. Ite lajissahan mä olen totaalisen paska, mutta ei se lopeta kiinnostusta. Joensuun Mailaa tietysti kannatan ja Aleksi Rautiainen ja lukkari Mika Väisänen on lemipelaajia. Jospa se kirkkain mitali oliskin tänä vuonna meiän.
Nimimerkillä: Hahaa sotkamolaiset, me ollaan runkosarjan kärjessä
Snape, Snape, Severus Snape

Lunalotta

• Valon ja ilon tuoja
  • Kuinka mielettömäksi kaipuu kasvaa nopeesti
    • Smaragdien säihke
« Vastaus #9 : 17.06.2019 19:56:07 »
Oi ihanaa että tällainen topa on olemassa! Oonkohan finin ainoa Vimpelin ja Kouvolan kannattaja? Lempipelaajia en osaa valita, liian monta hyvää! Livenä en oo vielä kertaakaan päässyt katsomaan otteluja, netistä kylläkin. Oliskohan mun pesiksen seuraaminen alkanut aktiivisesti 2015 tai jotain? Vimpeli ankkuroitui sydämeeni tyttöystävän avulla, hän kun asuu siellä (tosin nyt kesällä muuttaa tänne Mikkeliin) ja no, Kouvola siksi että on lähin kaupunki joka Superpesiksessä pelaa ja on vielä hyväkin. :)
Ex-SparklingAngel
Tupani on Puuskupuh
Kaakao ja suklaa ovat lähellä sydäntä <3
Laittakaa ihmeessä yksityisviestiä jos haluatte jutella tai tutustua, ilahdun suuresti :)

listaus

Avasta kunniat Fractalle <3

Avaruuspiraatti

• varattua puraisi
« Vastaus #10 : 17.06.2019 20:09:27 »
Minä en ole ikinä elämässäni seurannut pesäpalloa. Koulussa se oli suosikkilajini pelata, muttei sitten muuta. Nyt oon kuitenkin alkanut kirjoittaa tarinaa, joka pyörii pesäpallon ympärillä, joten kiinnostus lajiakin kohtaan on kasvanut! Mitään joukkuetta en kannata, en ole edes yhtä ainokaista peliä nähnyt, mutta olisi kauhean kiva päästä seuraamaan jotain Superpesis-ottelua joskus :D Se on harmi, ettei Helsinki ole mikään pesiskaupunki, täällä taidettiin yksi ottelu järkätä tuossa keväällä, mutta hienosti missasin sen, kun tämän intoni alku ei ihan ajottunut hyvin. Tallinnassahan oli joku toinenkin Superpesiksen ystävyysottelu tms., mutten sinnekään päässyt :/ Mutta ehkä vielä joku päivä!!

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

Lunalotta

• Valon ja ilon tuoja
  • Kuinka mielettömäksi kaipuu kasvaa nopeesti
    • Smaragdien säihke
« Vastaus #11 : 18.06.2019 23:20:18 »
Piraatti, tervetuloa vaan mukaan intoilijoihin! Ottelua olisi varmasti hienoa livenä käydä kattomassa, se tunnelma etenkin finaalipeleissä on kuulemma ihan katossa kun ihmisiä on jopa tuhansia (ainakin parituhatta taitaa yleensä fiaalipeleissä olla, mikäli en väärin muista) ja yleisö on niin mukana pelin tapahtumissa! Mäkin oon miettinyt kirjoittavani tarinan pesäpallon ympärille, hauskaa että sinäkin :D Luin toisesta topasta että kirjottaisit pesispojista, itse taas ajattelin kirjoittaa (yllättävästi :D) pesistytöistä :D
Ex-SparklingAngel
Tupani on Puuskupuh
Kaakao ja suklaa ovat lähellä sydäntä <3
Laittakaa ihmeessä yksityisviestiä jos haluatte jutella tai tutustua, ilahdun suuresti :)

listaus

Avasta kunniat Fractalle <3

Meldis

• puuskupurilainen
« Vastaus #12 : 12.06.2026 16:25:10 »
En seuraa pesäpallo erityisesti, mutta tulinpa höpisemään omasta kokemuksesta pesäpallosta. Rakastan pelata pesäpalloa. Parhaat muistoni koulun liikuntatunneilta oli, kun me tytöt pelasimme C-luokkaa vastaan ja me voitimme aina. :D Meillä oli ihan hyvä henki ala-asteella vielä tyttöjen kesken ja se näkyi pelissä. En koskaan ole ollut hyvä heittämään, mutta osaan lyödä kovaa ja se on aina minusta ollut paras osa pesäpalloa. Lukiokavereiden pelasimme usein pesäpalloa vapaa-ajalla ja siitäkin on hupaisia muistoja kuten se, kun sain pallon suoraan mahaan (olin ihan etukentällä ja pallo tuli matalalta) XD tai kun pelasimme kaatosateessa, se oli paras peli ikinä, kaikki ihan mudassa pelin päätyttyä. :D Haluaisin niin löytää jonkun höntsäporukan ja Mikkelissä asuessani kävin pari kertaa yhden porukan kanssa höntsäämässä, mutta Tampereella en ole sellaista löytänyt. Jos on vinkata, saa viestiä! ^^
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

rosegold

• Ingridin ava
« Vastaus #13 : 12.06.2026 17:06:48 »
Onpa sympaattista, että joku oikeasti pitää pesäpallosta ihan itse pelaten :) Mun ei ehkä kannata pesäpallon pelaamiseen tai juuri muuhunkaan joukkuelajien harrastamiseen kommentoida, kun niitä ajatuksia värittää kaikenlaiset huonot muistot.

Sellainen hauska juttu tuli toki mieleen, että lukiossa oli tarkoitus vähän pelailla pesäpalloa. Yhtäkkiä myös liikunnantunneista eniten nauttineet ihmiset olivat kovin vaivaisia, kenellä oli jalka kipeä ja kenellä mikäkin kremppa, ettei se pesisjuttu nyt millään onnistunut  ;D en muista tarkkaan oliko siinä maaseutulukiossa joku toinen kurssi päällekkäin, mutta itselläkin oli joku ihan solidi syy, että miksi en voinut pesistä pelata. Oli vain hauskaa ja kiinnostavaa nähdä miten epäsuosittu laji yleisesti tuntui olevan.