Kirjoittaja Aihe: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, K-11, FF100)  (Luettu 4985 kertaa)

Jester

  • a witch with a 'b'
  • ***
  • Viestejä: 85
Disclaimer: J.K. Rowling
Rating: K-11 //zougati muokkasi ikärajan vastaamaan uusia ohjeita
Pairing: Remus/Severus, Sirius/OFC
Warnings: puhekieli, kirosana, kliseet, kannabis, kristinusko
Summary: Kunpa löytäjä saisi oikeasti pitää, heinäsirkkaongelmaa ei olisi niissä pakkasissa.
A/N: Teki mieli vähän taidehomoilla – ja lienee muuten ensimmäinen kerta, kun tarkistelen ficcifaktoja samanaikaisesti Raamatusta ja Koristehampun kasvatusoppaasta. :) FF100-ficci sanasta 035: kuudes aisti tämän Wikipedia-artikkelin pohjalta. Palaute rocks my socks. ^^


Avaruuspahoinvointi

Tytön nimi on kai Pandora. Ihan oikeasti. Tai pikemminkin naisen, hentoisen rusketuksen verhoilemat luut kumartavat kohti Siriusta niin hurmaavan välinpitämättömästi, etten ymmärrä, miksi he ovat yhä täällä. Katseeni hakee kiintopistettä jostain muualta kuin tämän pöydän reunalla istuvan naisen rintojenvälistä, ja navigoidessani tähtienvälistä avaruutta Venuksesta Isoon koiraan kuvittelen välähdyksinä hetkeä, jona avain kiertyy lukossa vapauttaakseen kaikki ihmiskunnan vitsaukset.

Peter kuljettaa sormensa keittiön pöydälle sulavan kynttilän liekin läpi. ”Mä en ole koskaan suudellut. Poikaa.”

Jästisukulaisista on apua, kun tuntee tarvetta visioida oman maailmankatsomuksen ylittävää ja sietokyvyn rajoja tosissaan kutittelevaa kurjuutta. Ohuenohuiden sivujen tarttuessa sormiin olin epäillyt Jumalan olleen ihan vitun pimeä velho. Kysyin Severukselta silloin rautatiesillalla, oltiinko me sen mielestä ansaittu ja mitä ja mistä hyvästä tai pahasta, pelkäsin vastausta jo ennen kysymysmerkkiä ja tuijotin kiskoja aavistellen, ettei kaikista kaunoista voinut ikinä matkustaa tarpeeksi kauas.

Viereistä tuolia valtaavan kelmin makea tuoksu tulvahtaa entistäkin lähemmäksi, ja alkoholilla kyllästetty puro aivoissani haarautuu heinäsirkoista koiruohoon. En ehdi hymyillä oivallukselleni, Sirius – oi pelastajani, jos tietäisit juuri suojelevasi minua itseltäsi – maistelee kielenkärjellään ennen rohtuneiden huulten lukkiutumista omieni lomaan. Hetken verran olen miltei kateellinen Pandoralle, joka varmaan rakastelee Siriusta todennäköisemmin kuin Sirius sitä, minäkin kaipaan tähän vuorokaudenvaihteeseen jotain mitä kutsua omaksi. Severus olisi kyllä enemmän jylhä ja vakavamielinen planeetta kuin tähti, mutta pintaa peittävästä jääkerroksesta rakentaisin iglun ja iskisin sen liepeille ytimeen ulottuvan merkkipaalun, löytäjä Remus J. Lupin. Kunpa löytäjä saisi oikeasti pitää, heinäsirkkaongelmaa ei olisi niissä pakkasissa.

Silmien pitäminen kiinni alkaa huimata.
”Mä olen.” Sirius saa sulan hattuunsa.
”Niin mäkin”, nurkissa ja niiden takana, sateessa ja varjon alla, joskus ihan ensimmäistä kertaa jollakin lailla ja liian usein kuin viimeistä päivää. Saan hymyni jotensakin valmiiksi.
Peter saa pisteen, vaikkei kukaan kai ole muistanut laskea niitä.

Severus sanoi, ettei tiennyt, mitä oli tehnyt ansaitakseen minut. Naurahdin varmuuden vuoksi ja valvoin seuraavana yönä vaalean tapetin ornamentit uhkaaviksi eläinhahmoiksi. Pelkäsin kielenkantojeni puolesta törmätessäni Lilyyn pikkupuodissa, tunsin itseni kaksoisagentiksi syödessäni Peterillä ja yritin hillitä kylmiä hyökyaaltoja pintani alla Jamesin ja Siriuksen vannottaessa uusimman loitsuinnovaationsa olevan sitten toistaiseksi Salaisuus.

Pandora ojentaa huulipunatahraisen sätkän suuntaani eikä pyöriminen lakkaa. Näillä kiertoradoilla pitää pysyä hiljaa, ja sarastukseen mennessä olen kieltänyt useammin kuin kolmesti.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2014 20:33:44 kirjoittanut zougati »
Sota ei yhtä miestä kaipaa, mutta joka mies yhtä sotaa. | Hang, rope, silver bullet, magic pill, mandrake's root.

avatar by wicked_visions

Jester

  • a witch with a 'b'
  • ***
  • Viestejä: 85
Re: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, PG-13, FF100)
« Vastaus #1 : 11.12.2007 01:08:49 »
Hii, kritiikkiä! :D Hyvä kun joku palauttaa välillä maanpinnalle, sillä omasta mielestäni tämä ficci ei ole mitenkään erityisen outo, ja vielä vähemmän väkisin tehty. Ja tää oletettavasti johtuu siitä, että leikin omilla assosiaatioillani, jotka tietty on miulle ihan selkeitä ja loogisia. ^^ Assosiaatioista (joita Wikipedia on muuten omiaan tukemaan, mie en pääse sieltä _ikinä_ pois vain yhden artikkelin jälkeen!) lähti muuten tuo pilvenpolttelu, jonka väitetään huikeitakin sellaisia aiheuttavan. Kiitos kun kommentoit, Ancka. :)
Sota ei yhtä miestä kaipaa, mutta joka mies yhtä sotaa. | Hang, rope, silver bullet, magic pill, mandrake's root.

avatar by wicked_visions

Carolynne

  • A proud Hufflepuff
  • ***
  • Viestejä: 1 341
Re: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, PG-13, FF100)
« Vastaus #2 : 12.12.2007 16:24:21 »
Ei tämä minusta mitenkään hirvittävän omituinen ollut. Ensimmäisellä kerralla en tosin välttämättä tajunnut mitään, mutta kaikkein hienoimmat tekstit ovatkin ne, jotka aiukeavat vähän kerrallaan. Niitä pystyy lukemaan uudestaan ja uudestaan kyllästymättä ja saa aina kokea ymmärtämisen riemua. Eli kyllä joo, ehdottomasti pidin tästä, ja paljon.

Aika harvoin HP-ficeistä saa lukea päihtymyksestä, tai jos saa, niin sitten humalasta, jonka ainoa tarkoitus on saada kaksi ihmistä, jotka eivät muuten koskisi toisiinsa, sänkyyn. Tässä oli aivan erilainen tunnelma, jotenkin raukea ja juuri sellainen, jonka kannabikseen yhdistäisin (absolutistina en kyllä osaa sanoa varmasti). Myöskin sait minut pitämään Siriuksen parittamisesta omalle naishahmolle, mikä on todella ainutlaatuista, yhtään aiempaa tapausta en edes muista. Pandora oli kuvailtu todella hienosti, hahmosta sai heti kuvan, eikä se kaukaisuus, mitä OC-hahmoissa kammoan, ollut yhtään läsnä.

Tykkäsin tuosta Peterin huomautuksesta tuolla välissä, ja Siriuksen toimimisesta sen mukaan aika paljon myöhemmässä vaiheessa. Remuksen pahoivointi oli myös kerrottu erittäin taitavasti, niin, että siitä sai selvänkuvan, mutta asiaa ei liioitellusti jankattu. Myös vertaukset, erityisesti alun sellainen Venuksesta ja Isosta koirasta ihastutti. Yleensä Siriuksen liittäminen tähtitaivaaseen on käytetty ratkaisu, mutta tämä uusi tapa ja liitto taivaan koiraan eikä aivan puhtaasti Sirius-tähteen oli mainio (tosin en tiedä, onko Sirius Isossa Koirassa, mutta toimii se silti). Avaruusvertauksia kuljetit muutenkin upeasti tekstissä etkä jättänyt sitä vain pintapuoliseksi havainnoksi alussa. Ihmettelen vain, miksi varoituksiis kuuluu kliseisyys, sillä minä en niitä juurikaan huomannut, vaikka toisaalta voisit tällä kirjoitustyylillä kirjoittaa mitä vain ja minä pitäisin ^^

Kiitän siis tästä hienoudesta valtavasti!
Carolynne

//Ai niin, otsikko on loistava ^^
"Forever may only be twelve days."
"Then we'll take those twelve days, and we'll live twelve lifetimes."

Iibis

  • ***
  • Viestejä: 143
Re: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, PG-13, FF100)
« Vastaus #3 : 06.01.2008 12:12:30 »
Ficcipiiristä terve!

Minusta ficciä oli kaikin puolin sangen epämiellyttävä lukea. Se oli täynnä kaikkea sitä mitä ficeissä inhoan: maailman kuluneimpia ihon alta näkyviä luita ja mukataiteellista epäselvää kiemuraista jorinaa, jolla ei ole mitään tekemistä tarinan kanssa.

Tästä jää suuhun paha maku - olisin toivonut enemmän, pidempää ficciä, normaalimpaa ficciä. Vaikka aihe on ehkä joku kulunein kelmien historiassa, niin sen toteutus sai sen vaikuttamaan aivan uudelta ja yhtäkkiä mielenkiintoiselta. On siis kuitenkin kysyttävä, olisiko normaalimpi ficci tästä aiheesta sittenkään yhtään sen parempi, vai jäisikö se keskinkertaisuudeksi keskinkertaisuuksien laajaan joukkoon?

Paritus jäi minulle täysin auki. Minulla ei ollut mitään käsitystä, kuka oli ficin minäkertoja, enkä tajunnut ketkä siinä oikein olivat suudelleet. (joo, osaan lukea alkutekstit, mutta osaan myös unohtaa ne, jos niitä ei ficissä alleviivata) Jos ajatellaan taas järjellä, niin minusta Severus ei toimi tuossa - Severus kelmien kanssa kelmien aikaan vaatii aina jonkinlaisen selityksen, ja tuossa sitä ei ollut. James olisikin toiminut paremmin, sillä itse Remus/Severus-parituksellahan tuossa ei ole yhtään mitään väliä, se vain on kirjoittajan päätös. James olisi toiminut paremmin myös sillä, että kaksoisagenttisuus olisi saanut paljon syvemmän ja paremman merkityksen.

Ficin nimestä en tajua mitä tekemistä sillä on itse ficin kanssa. En tajua. En myöskään millään tavoin tavoittanut sitä tunnelmaa, minkä Carolynne näytti tavoittavan. Minusta tässä oli humalaisuus tai pilvessä olo kaukana, ja ficin tunnelma tuli omituisista lauseidenvääntelyistä, ei   minän olotilasta.

Lisäksi ongelmana on aikajana, vaikka se todennäköisesti on täysin tahallaan sössitty kaiken taiteellisuuden alle. Ei siinä mitään, ajalla saakin leikkiä. MUTTA, aikamuotoja ei voi sekoittaa tuolla tavalla, perättäisissä kappaleissa ei voi laittaa Siriusta panemaan Pandoraa ja sitten olemaankin keittiön pöydän ääressä.

Mutta siis jos ficciä tarkastelee taidehomoiluna, niin okei, se saa minulta silloin pisteet. Vaikka taidehomoilu oli liiankin alleviivaavaa ja ymmärrettävää (mitä sen siis ei pitäisi olla!), niin sinällään ficci toimi omassa lumisadepallossaan vallan mainiosti.
E: In the last chapter the hero finally realizes that he has loved the heroin, in this case that heroin being you, all along, and begs her to stay.
J: That's why it's called fiction.

Eruru

  • ***
  • Viestejä: 398
  • easy, breezy, beautiful
Re: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, PG-13, FF100)
« Vastaus #4 : 07.01.2008 10:01:29 »
Ficcipiiristä minäkin.

Taisi tämä mennä minultakin vähän ohi. Ensimmäisellä lukukerralla en tajunnut mitään, toisella jo jotain. Tästä oppii joka lukukerralla jotain uutta, kuten Caro taisi sanoakin. Taidehomoiluja olen sen verran vähän lukenut, etten oikein osaa verrata, ovatko ne aina näin hitaasti avautuvia?
Pandoran liittymistä tähän en tajunnut. Siis olihan se Siriuksen nainen ja tälleen, mutta mitä vielä? Jäi auki, pitäs kai vielä kerran lukea. Aikaisemmista kommenteista sain vastauksia useimpiin kysymyksiini, joten tuo taitaa enää olla ainoa, mikä häiritsee. Remus/Severus sopi tähän jotenkin hyvin, ei siihen olisi voinut oikein muuta kelmiä pistääkään.
Lainaus
Kunpa löytäjä saisi oikeasti pitää, heinäsirkkaongelmaa ei olisi niissä pakkasissa.
Hehe, taisin tajuta tämän, kai :D Lempikohtani, vaikka olihan niitä muitakin kivoja. Tästä alkaa pitämään kun tajuaa, ja kyllä minä tästä pidin. Hyvä, ettet ollut venyttänyt pitkäksi, olisi tullut vain tylsää ja näin on kivempi lukea uudestaan ja uudestaan :D Kiitoksia.

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Re: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, PG-13, FF100)
« Vastaus #5 : 07.01.2008 21:55:22 »
Minäkin ficcipiiristä. Ja varoitan jo heti alkuun, että tämä on sellainen teksti, jonka kommentoiminen on minulle lähes mahdotonta, mutta yritän nyt sitten kuitenkin.

Tämmöinen kirjoitustyyli on minulle hankalaa ja haasteellista luettavaa. Minä en ole kärsivällinen lukija, ja jos ficcipiiri ei olisi pakottanut minua paneutumaan tähän kunnolla, olisin varmaan lukenut tämän yhden kerran läpi, todennut että en osaa kommentoida ja mennyt jonnekin muualle lievästi ärtyneenä siihen, etten tajunnut tätä. Nytkin tarvitsin muiden kommentit avukseni ja lisäksi useita lukukertoja. Pinnani ei yleensä riitä sellaiseen.

Tässä on kyllä mielenkiintoisia assosiaatioita ja semmoisia, mutta vähän liiankin villejä minulle, jollain lailla. Ne kyllä luovat sellaisen todella omituisen ja irrallisen fiiliksen, jota tässä on ehkä haettukin ja jos niin on, niin silloinhan tämä toimii.

Lainaus
valvoin seuraavana yönä vaalean tapetin ornamentit uhkaaviksi eläinhahmoiksi.

Minäkin pidin tästä kohdasta kovasti, se kuulostaa nätiltä. Tykkäsin myös Pandoran lipas -viitteistä, mutta heinäsirkkoja en tajunnut ollenkaan. Noh.

Joka tapauksessa teksti oli kaunis ja haastava, joten kai minä siitä pidin. Kiitoksia erilaisesta lukukokemuksesta.
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Jester

  • a witch with a 'b'
  • ***
  • Viestejä: 85
Re: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, PG-13, FF100)
« Vastaus #6 : 22.01.2008 15:41:45 »
Ensiksikin syvimmät pahoitteluni siitä, että tämän vastaamisen kanssa on kestänyt näin kauan, en ole oikein ehtinyt keskittyä ficceilyyn viime aikoina. Toiseksi kiitokset Carolynnelle mainostuksesta ja anteeksipyynnöt kovia kokeneille ficcipiiriläisille. :D Pakko tunnustaa, että olen äärimmäisen imarreltu, oon stalkkaillut teidän piiriä pitkin matkaa. ^^

Carolynnelle jälleen kiitokset myös ihanasta ja kannustavasta palautteesta. ^^ Meillä on huomattavan samanlainen ficcimaku siinä suhteessa, että itsekin tykkään teksteistä, joita saa lukea useamman kerran. Ja on myönnettävä, etten ole itsekään koskaan kannabistuotteita kokeillut, mutta kuulemani perusteella siihen voi liittää ton, että pään sisällä tapahtuu paljonkin mutta päällepäin näkyy lähinnä aikaansaamattomuutta. Ja pakkohan Siriusta on parittaa omille naishahmoille (tai Jamesille...), kun Sev/Rem kuitenkin on kaanonia eikä kelmiajan naisista tiedetä mitään. ;)

Iibis, kiitoksia kritisoinnista. ^^ Ja olen pahoillani, että jouduit lukemaan tämän. x) Meillä on selvästi täysin erilaiset ficcimieltymykset ja käsitykset järjestä ja kaanonista, eikä niistä juuri koskaan kannata kiistellä, mutta pariin kohtaan on pakko vastata:

Lainaus
Paritus jäi minulle täysin auki. Minulla ei ollut mitään käsitystä, kuka oli ficin minäkertoja, enkä tajunnut ketkä siinä oikein olivat suudelleet. (joo, osaan lukea alkutekstit, mutta osaan myös unohtaa ne, jos niitä ei ficissä alleviivata) Jos ajatellaan taas järjellä, niin minusta Severus ei toimi tuossa - Severus kelmien kanssa kelmien aikaan vaatii aina jonkinlaisen selityksen, ja tuossa sitä ei ollut. James olisikin toiminut paremmin, sillä itse Remus/Severus-parituksellahan tuossa ei ole yhtään mitään väliä, se vain on kirjoittajan päätös. James olisi toiminut paremmin myös sillä, että kaksoisagenttisuus olisi saanut paljon syvemmän ja paremman merkityksen.
En ole ihan varma, kuinka paritusta pitäisi vielä alleviivata, kun siellä kuitenkin puhutaan Severuksesta ihan nimellä, mutta ilmeisesti Remus on mielestäsi ooc tai siitä ei ylipäätään ilmene tarpeeksi mitään persoonallisuutta? Damn. ^^' Ja minusta taas Remus/James –vaihtoehdossa ei ole mitään järkeä. Mielestäni se nimittäin on riittävää kaksoisagenttiutta, että Severus on muille kelmeille (tai siis Jamesille ja Siriukselle) vihollinen, ja eivätkö paritukset kuitenkin aina ole kirjoittajan päätös? Tuosta olen kyllä samaa mieltä, että ”vastapuolelaisten” (vaikkei Remus varsinaisesti missään vaiheessa kirjoja osoita vihollisuuksia Severusta kohtaan) parittaminen vaatii aina selityksen, ja olenkin sellaisen toisaalla antanut tai ainakin olen sellaista hahmottelemassa: tämän siitä saa, kun olettaa, että miun ficcejä lukee aina ne samat kaksi viiva viisi ihmistä, jotka ovat lukeneet muutkin ficcini. ;P

Lainaus
Ei siinä mitään, ajalla saakin leikkiä. MUTTA, aikamuotoja ei voi sekoittaa tuolla tavalla, perättäisissä kappaleissa ei voi laittaa Siriusta panemaan Pandoraa ja sitten olemaankin keittiön pöydän ääressä.
Hmm, kyllä voi, ainakin jos kielessä ilmaistaan futuuria samalla muodolla kuin preesensiä.

Mutta lumisadepallo on aika osuva vertaus. :) Ja tämä nimenomainen ficinpätkä on kieltämättä kirjoitettu häpeämättömällä ”heh, suollanpas kerrankin tahallisen kiemuraista jorinaa” –mentaliteetilla. Harmi, etten saanut sinua vakuuttumaan kyseisen tyylilajin hienoudesta.

Eruru, kiitos paljon! ^^ Varsinkin, kun kerroit jaksaneesi lukea useampaan kertaan. :) Pandoralla ei liene kauhean paljon syvempää merkitystä kuin olla Siriuksen pano, joka aiheuttaa haikeutta ja jonka nimi sysää liikkeelle ton mielleyhtymäketjun Pandoran lippaan vitsauksista.

Ja kun noita heinäsirkkoja oli piirissäkin ihmetelty, niin en kai mie ole ainoa, jonka mielestä heinäsirkkavitsaus on raamatullista ja maailmanlopuntunnelmallista peruskamaa? :D

Picca, kiitos! Mukavaa, että olit kuitenkin saanut edes jotain irti tästä, ja kärsivällisyys riitti kommentointiin asti. :)
Sota ei yhtä miestä kaipaa, mutta joka mies yhtä sotaa. | Hang, rope, silver bullet, magic pill, mandrake's root.

avatar by wicked_visions

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Vs: Avaruuspahoinvointi (Remus/Severus, K-11, FF100)
« Vastaus #7 : 01.04.2020 12:11:37 »
Heipä hei! Tämä osui silmääni stalkkerinappulan takaa ja tulin lukemaan tämän oikeastaan ihan vain siksi, että otsikossa on sana avaruus :D Tässä on haikea ja toismaailmallinen tunnelma. Melkein kuin kulkisi tuolla jossain ylhäällä, vaikka tässä hahmot ovatkin jalat tiukasti maassa. Tämä on sellainen fikki, joka varmasti antaa enemmän, kun sen lukee useampaan otteeseen läpi. Yksinäisyys valuu tästä jotenkin sanojen läpi, ainakin minulle. Jokainen lentelee tuolla omilla kiertoradoillaan, Remuksella on vaikeuksia valloittaa Severusta ja Siriuskaan ei rakasta Pandoraa samalla tavalla kuin Pandora sitä. Hahmot ovat kaikki siinä yhdessä ja silti tosi erillään. En oikein osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tämä minussa herätteli, mutta tykkäsin tämän lukemisesta, vaikka tämä ei varmasti mulle vieläkään kokonaan avautunut. Kiitos!

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"