Kirjoittaja Aihe: Twilight: Tupakka tappaa | S | Jacobin ajatuksia Epäilyksen aikaan | One-shot | Angst  (Luettu 4102 kertaa)

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
- Ficin nimi: Tupakka tappaa
- Kirjoittaja: Classick
- Ikäraja: S
- Genre: Angst
- Henkilöt: Jacob, Edward/Bella
- Disclaimer: SM omistaa henkilöt ja paikat
- Varoitukset: Tupakoinnista puhuminen
- Haasteet: FanFic 50 sanlla kuolema
- Summary: Voiko rakkaus olla muka niin ehdotonta, että se kestää jopa vampyyryyden? Vampyyrin rakastaminen on kuin rakastaisi... Ketjupolttajaa.
- A/N: Sijoittuu Epäilyksen aikaan. Tykkään kommenteista!





Tupakka tappaa

Istuin omassa huoneessani ja tuijotin murhaavasti yöpöydälläni olevaa valokuvaa. Billy oli ottanut sen vanhalla kamerallaan kerran, kun Bella oli meillä syömässä. Olimme molemmat kuvassa ja hymyilimme leveästi. Bella näytti kuvassa elävältä ja kauniilta. Värähdin, kun muistin, ettei se tulisi kestämään enää kauaa. Käänsin kuvan väärin päin kehyksissä ja esiin tuli teksti "Meillä, 2009". Nyt oli parempi. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Menin pitkäkseni sängylle toivoen, että voisin hiukan nukkua. Kun suljin silmäni, luomieni sisäpintaan piirtyi kuva Bellasta Edwardin vierellä, kihlasormus sormessa. Silmäni rävähtivät auki. Miksen voinut päästää irti? Miksi olin idiootti ja masokisti? Kysymykset pyörivät päässäni. Olin vihainen. En ollut vihainen Bellalle tai edes Edwardille... Okei, kyllä vähän Edwardillekin, mutta pääasiassa itselleni.

Miksi hän valitsi Edwardin? Voiko rakkaus olla muka niin ehdotonta, että se kestää jopa vampyyryyden? Vampyyrin rakastaminen on kuin rakastaisi... ketjupolttajaa. Aina tupakoitsijan lähellä ollessaan hengitti tupakan savua passiivisesti ja altisti itsensä tervalle ja keuhkosyövälle. Lopulta siihen jäi koukkuun ja alkoi itsekin polttaa. Aina Edwardin lähellä Bella vaarantaa henkensä ja hän oli jo nyt vakavasti ja peruuttamattomasti koukussa. Sen huomasi, kun Edward lähti. Bella hajosi palasiksi ja kärsi vakavista vieroitusoireista. Olin hänelle kuin nikotiinilaastari. Autoin häntä pääsemään Edwardin yli, mutta kriittisimmällä hetkellä hän veti laastarin irti ja heitti roskakoriin ajattelematta yhtään laastarin tunteita.

Nyt Bella oli jo käytännössä ostanut oman askinsa ja odotti enää ensimmäisen tupakan sytyttämistä enkä voinut tehdä sille mitään. Kuka nyt kaipaisi nikotiinilaastaria, kun ei ollut vieroitusoireita?

Ravistin päätäni karistaakseni kaikki mielikuvat polttavasta Bellasta. Nämä vertaukset menivät aina vain hullummiksi ja hullummiksi. Nousin istumaan ja käänsin valokuvan kehyksissä takaisin oikein päin. Sivelin Bellan kauniita kasvoja etusormellani. Huokaisin raskaasti. Tupakka tappaa. Aina.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 10:57:15 kirjoittanut Beyond »
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

Scaramouche

  • ***
  • Viestejä: 1 169
  • maleficent
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #1 : 12.12.2010 17:04:35 »
Oi, tosi... kiva? Tai siis voiko tällaista angstia sanoa kivaksi? Tais siis että tykkään sun tavasta kirjoittaa ja tästä kuvailusta, nikotiinilaastarista ja vieroitusoireista. Se oli kiva. Tätä oli kiva lukea, vaikka tää onkin tällainen surullinen... Ja tykkäsin siitä ettei Jake ottanut kaikkea LIIAN itteensä, vaan - no, en mä tiedä. Ääh, ei tästä kommentoinnista tuu nyt mitään. Oli hyvä.
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?


jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #2 : 12.12.2010 17:11:51 »
Olisikohan se nyt ensimmäinen kerta evö kun luin twiligh-ficin loppuun asti. Nimi kaiketi ajoi lukemaan ja jotenkin tuo tupakoinnin käyttäminen vertauskuvana tuhoisalle rakkaudelle on toimiva. Jotenkin mukavan kompakti paketti myös, ei liian lyhyt arina, mutta ei myöskään liian pitkä, sillä yhden vertauksen varassa on aina vaaraa mennä ylitse. Mutta tässä sellaista ongelmaa ei ollut.

Oikein mukava pieni kirjoitus, lukemisen arvoinen ehdottomasti.

T: jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Deph

  • Herkuttelija
  • ***
  • Viestejä: 589
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #3 : 12.12.2010 17:19:37 »
Siitä taitaakin olla aikaa, kun viimeksi kommentoin Twaikku-ficciä, jos en nyt ihan väärin muista :D

Alaotsikossa tai mikä toi nyt onkaan luki angst ja Jacobin ajatuksia Epäilyksen aikaan. Olin jättää väliin, mutta varsinainen otsikko sitten veti mukanaan. Kannatti ehdottomasti lukea. Tässä oli käytetty hienosti vertauskuvana tuota tupakkaa ja riippuvuutta. Ns. väärin kirjoitettuna se olisi ollut vähän hölmöä luettavaa, mutta tässä se toimi. Tykkäsin, vaikka Jacob-angst ei ole koskaan oikein iskenyt.

Deph
On hiljaisuus niin täydellisen hiljaista.
Samuli Putro - Olet puolisoni nyt

Avatar Irkku

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #4 : 12.12.2010 17:29:54 »
Salla: Tietenkin angstia voi sanoa kivaksi, jos niin haluaa :D Kiva, kun pidit kuvailusta. Ajattelin tehdä tällaisen Jacobin_pään_sisällä_ficin koska en ole ennen kauheasti kirjoitellut tällaista. Hyvä, kun pidit. Eikä niistä kommenteista aina tarvii tulla ylimaalisia maratoneja, pienmmätkin merkit lukemisesta piristävät todella paljon ;)
jossujb: Olen otettu, sain jonkun lukemaan Twilightia! Olen jo pitkään pyöritellyt päässäni tätä vertausta ja ensin ajattelin kirjoittaa tästä parodian Twilightista, mutta lopulta päädyin tähän. Onneksi se toimi näin paremmin.  Ihanaa, että pidit, vaikket mikään fandomin fani olekkaan :D
Deph: Otsikko nähtävästi onnistui, kun se veti tänne lukijoita :D Tupakointi sopi mielestäni ernomaisesti tähän paritukseen, koska se aiheuttaa samoja oireita: riippuvuutta ym. Onneksi muutkin olivat samoilla linjoilla kanssani. Toistan itseäni, mutta kiva, kun pidit ja kommentoit!

Kiiiiiiiitos kaikista kommenteista!
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

Kotitonttu

  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #5 : 12.12.2010 23:13:21 »
tää oli muutes tosi hyvä!
Toi  tupakan vertaamine Edwardii sopii aika osuvasti kohallee.

Pystyn kuvitteleee Jacobin  tohon tilanteesee iha kunnolla.
Jatka toki kirjotusta! Sujuvaa lukemista!
olkapäällä kyyhkynen vaikket sitä nää

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #6 : 10.01.2011 14:38:23 »
Kottonttu: Kiitos paljon kommentistasi ja kehuista! Mukavaa saada palautetta :)
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

Lööperiikka

  • ***
  • Viestejä: 481
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #7 : 15.01.2011 16:57:50 »
Vou. Siis vertauskuva olin niin upea että veti minut miltei sanattomaksi. Huom: melkein.
Kaunis kaikessa angstiuksessaan ja ahdistuksellisuudessaan.
Alusta asti oli tunsi Jaken olotilan ja tunteet. (Jotka oli kerrassaan upeita ja todellisia)
Ja minä en osaa taas tehdä muuta kuin hehkuttaa tarinaa.
Rakastin jokaista sanaa ja tyyliä millä olit sen kirjoittanut.
Upeaa. Kiitos loistavasta lukunautinnosta josta jälleen sain nauttia.:)

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
Vs: Tupakka tappaa
« Vastaus #8 : 16.01.2011 13:23:43 »
Lööperiikka: Kiitos paljon kehuista. Vertauskuva on omastakin mielestäni osuva. Onneksi onnistuin JAcobin kanssa, koska kirjoitan hänestä tällä hetkellä pitkää jatko-ficciä ja tämä oli harjoitusta siihen. Kiitos vielä kerran paljon kehuista ja kommentistasi. Se todellakin piristi päivääni!
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Tunnustan aluksi, että tämä lienee ensimmäisiä Twilight-ficcejä, jonka olen lukenut loppuun asti ja jaksanut kommentoidakin. Selailin listaustasi (hui, nyt jäin kiinni stalkkaamisesta!) ja tämä jostain syystä osui silmiini, ehkäpä summaryn vuoksi. Olen vertauskuvien suurkuluttaja sekä lukiessa ja kirjoittaessa, mielestäni parhaat ficit ovat sellaisia joissa on oikein nerokas vertauskuva, jonka pohtimiseen teksti keskittyy.

Tämä oli juuri sellaiseen keskittyvä, joten luonnollisesti pidin. Pituus oli tässä oikein sopiva, ei liian lyhyt muttei liian pitkäkään. Tässä ei ollut sitä virhettä, että omaa vertauskuvaansa pitää niin nerokkaana ja selkeänä etteivät muut saa punaisesta langasta kiinni, muttei myöskään toista ääripäätä jossa omasta ajatustenjuoksusta ollaan niin epävarmoja että ryhdytään selittelemään vertauskuvaa yli äyräiden. Tässä oli sopivasti kaikkea, ajatuksesta sai hyvin kiinni ja pidin tästä vertauskuvasta kovasti.

Tästä pystyi hyvin aistimaan Jacobin tuntemukset vampyyreja kohtaan, ja muutenkin Jacob oli IC:n oloinen. Teksti oli hyvää, helppolukuista ja sujuvaa. Kerronta kulki sopivaan tahtiin, kuvailu oli hyvää sekin ja sitä oli riittävästi, kaikki toimi. Teksti oli hyvin tasapainossa: ensin kerroit, mitä tapahtui ihan konkreettisesti sillä hetkellä, sitten Jacobin ajatuksia ja sitten taas paluu todellisuuteen. Pari virhettä oli:
Lainaus
Vampyyrin rakastaminen on kuin rakastaisi... Ketjupolttajaa. Aina tupakoitsijan lähellä ollessaan hengitti tupakan avua passiivisesti ja altisti itsensä tervalle ja keuhkosyövälle.
Ketjupolttajaa-sana tulee pienellä, koska se jatkaa samaa lausetta. Jos tuosta alkaisi uusi lause, olisi alkukirjain iso. Ja sitten s on jäänyt matkasta, eli savua. Näitä lukuun ottamatta teksti oli oikein hyvää.

Olen yllättynyt, ensimmäinen Twilight-ficci mistä olen ihan todella pitänyt. Senkin voi laskea saavutukseksi, koska mua on vaikea miellyttää jos on kyse jostain inhokistani. Kiitos tästä!

bannu by Ingrid

Classick

  • Pelinrakentaja
  • ***
  • Viestejä: 1 137
  • Because of you, I’m becoming ruined
flawless: Mulla on stalkkeri♥ En ole ennen kirjoittanut kauhean vertauskuvallista tekstiä, mutta tuo mielikuva oli pakko kirjoittaa ylös, se oli vain liian nerokas unohdettavaksi. Korjailen nuo mainitsemasi virheet hetipian, kiitos niiden löytämisestä ja oikaisusta :) Oi, mitä kehuja! Mahtavaa, kun pidit vaikket fandomista välitäkkään. Tämä onkin yksi lempiteksteistäni ja on kiva huomata, että muutkin pitävät siitä.
scars  are  only  skin  deep
beauty  comes  from  within

Herkkuoone

  • Vieras
Minusta tämä oli kertakaikkisen upea ja tämä vetää melkeinpä sanattomaksi upeudellaan.

Tykkäsin todella, todella paljon käyttämästäsi kuvailusta ja erityisesti se, kuinka vertasit Edwardia tupakkaan ja Jakea itseään nikotiinilaastariksi ja Bellaa tupakasta riippuvaiseksi, teki minuun suuren vaikutuksen, sillä mielestäni vertauskuvat sopivat kohteisiinsa paremmin kuin vain täydellisesti. Sillä juuri noinhan asiat ovat, ainakin jos asioita tarkastellaan Jaken asemasta.

Lainaus
Sen huomasi, kun Edward lähti. Bella hajosi palasiksi ja kärsi vakavista vieroitusoireista. Olin hänelle kuin nikotiinilaastari. Autoin häntä pääsemään Edwardin yli, mutta kriittisimmällä hetkellä hän veti laastarin irti ja heitti roskakoriin ajattelematta yhtään laastarin tunteita.
Tässä kohdassa minun kävi Jakea sääliksi aivan valtavan paljon ja täytyy myöntää, että kun asioita ajattelee Jaken kannalta, niin juuri noinhan ne ovat.
Jake tarjoaa Bellalle apuaan, koska välittää tästä ja Bella ottaa avun vastaan ja yrittää päästä yli Edwardista, mutta sitten tulee se ratkaiseva käännekohta, jolloin Jakesta ja Jaken avusta tulee Bellalle merkityksetön. Bella sysää Jaken syrjään miettimättä lainkaan, miltä Jakesta tuntuu juuri sillä hetkellä. Uskon, että silloin se fiilis ei todellakaan ole mikään kiva ):
Mielettömän ihana vertaus <3

Jaken tunteisiin ja ajatuksiin saattoi heti alusta alkaen samaistua ja ne vaikuttavat äärimmäisen aidoilta ja todentuntuisilta ja muutenkin Jake vaikutti omalta itseltään koko tekstin ajan. Tekstisi on muutenkin erittäin sujuvaa ja sitä on kiva lukea. Pointsit myös pituudesta; tämä on juuri sopiva – ei liian lyhyt eikä liian pitkäkään – jaksaa lukea loppuun asti, mutta kaikki tarpeelliset ja tietämisen arvoiset asiat tulevat silti hyvin esille. (:

Kiitokset tästä, tykkäsin aivan äärettömän paljon! <3
Ps. Ja taisipa muuten olla minunkin ensimmäinen kommentoimani Twilight-ficci : D Tai jos ei ihan ensimmäinen niin ensimmäisiä kuitenkin (:

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Stalkkasin jonkun ihmisen perässä tähän, kun halusin lukea jotain ja juutuin lukemaan. Jacobin ajatuksissa käy oikeastaan juuri se, mikä minua Twilightia lukiessa pahasti häiritsi, vaikka tiedän että rakkaus voi olla kuin huumetta. Silti se suhde nimenomaan vaikutti niin vahvasti riippuvuudelta ja kiinniroikkumiselta, että se vaikutti sairaudelta jonkun kauniin asian sijaan. Voin siis samaistua Jacobin mietteisiin, vaikka tietysti Jacobin ajatuksiin sekoittuu katkeruutta, koska myös hän oli rakastunut Bellaan ja hänen mielestään jo siksi Bella valitsi väärin. Tupakkariippuvuusvertaus toimi todella hyvin. Myös siinä suhteessa, että Jacob oli todellakin nikotiinilaastari, jolla torjuttiin vieroitusoireita. Tuo kuvaus on todella osuva. Bella hilluu Epäilyksen aikaan Jacobin seurassa yksinkertaiseksi, että se tuntuu hänestä hyvältä, mutta taisi se sentään jossain välissä myös ajatella myös nikotiinilaastarin tunteita. Jacob tietysti ei halua sitä ajatella omassa katkeruudessaan.

SpringRose

  • Vieras
Vaaau.. Eka twilight-ficci jonka luen täällä.. Mä olen siis ihan sanaton.
Kuinka älykäs ihminen voi olla että keksii tällaisen? Siis oikeasti. Täydellinen kunnioitis sinulle. Vertaukset olibat aivan upeita ja repesin kyllä tuolle laastarin tunteille. Sori mua naurattaa lähes kaikki minkä pitäisi olla vakavaa. Mutta siis aivan uskomattoman upea ficci, mä nyt auon vaan suutani täällä hämmästyksestä.
Kunnioittaen
SR