Kirjoittaja Aihe: Aurallinen migreeni (K-11) pieni häiriintynyt koulutehtävä  (Luettu 2801 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Nimi: Aurallinen migreeni
Kirjoittaja: jossujb
Genre: Lähinnä vain häiriintynyt pieni teksti.
Ikäraja: K-11
Varoitukset: Ei sisällä varsinaisesti mitään kamalan graafista, mutta on osin ällöttävä, eikä sovi herkille.
A/N: Tämän koulutehtävän kirjoitin ja palautin tänään. Saa nähdä riittääkö maikan huumorintaju näin pitkälle, vai tuleeko hylsynä takaisin. Mutta jos tehtävänantona oli olla omakohtainen, niin tämän omakohtaisemmaksi en vaan pääse.


Aurallinen migreeni

Ensiksi jyskyttää takaraivossa kuin metrinen halko löisi pään sisällä kalloa halki. Pistän silmät kiinni - kun avaan ne en näe hetkeen mitään muuta kuin happotripin jälkeisiä värejä jotka vihlovat silmää. Epäilisin sukeltaneeni LSD-höyryyn ellen paremmin tietäisi.

Aluksi värikela ei näytä muulta kuin epämääräiseltä puhki kuluneelta VHS-nauhalta, mutta ennen pitkää voin tunnistaa hahmoja. Ihmisiä, joiden kasvot ovat läikikkäät ja tahraiset tai väärän väriset. Vihreä mies huutaa, kaikki puhuvat kakofonista sekametelisoppaa vieraalla kielellä. Tai ehkä siinä ei ole kieltä ollenkaan, tai sanat muodostuvat takaperin liian matalalta.

Sanoista en saa selvää, pitelen korviani. Väreistäkin kuuluu ääniä tai mahdollisesti värit ovat ääniä. Synesteettistä hulluksi tulemista, filmi palaa puhki. En uskalla kysyä mitään, en halua kysyä keneltäkään mitään, eikä kukaan kiinnitä minuun huomiota ärsykkeiden palaessa ympärillä kuin pieninä hallitsemattomina kaasuliekkeinä. Kaikki järkevä jää informaatiotulvan alle. Ympäröivä neonhöyry on vain yhtä punaista soppaa, kuin sakeaa vastavalutettua verta, josta vihreät sävyt hyppäävät silmille kuin herneenpalat oksennuksessa.

Olen enemmän kuin helpottunut kun päänsärky on ohitse eikä humina tuki korviani.


FIN


« Viimeksi muokattu: 06.12.2014 13:45:21 kirjoittanut Pyry »
Here comes the sun and I say
It's all right

cykesb

  • Vieras
Vs: Aurallinen migreeni (K-13)
« Vastaus #1 : 14.09.2010 21:22:16 »
Oi, migreeni, tuo ihana asia...

Kuulostaa niin tutulta. Onnistuit kuvailemaan migreenikohtauksen paremmin kuin minä ikinä :'D. ...ärsykkeiden palaessa ympärillä kuin pieninä hallitsemattomina kaasuliekkeinä. Tuo kohta oli paras kohta tässä tekstissä.
Kuvailu oli tarkkaa ja hienosti kirjoitettu. Pidän kovasti.

Kyllä, luen (migreeni)tekstejä netissä migreenikohtauksen aikaan, mikäpä sen ihanempaa <:.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Aurallinen migreeni (K-13)
« Vastaus #2 : 15.09.2010 02:52:40 »
cykesb, mikä vielä patrempaa kuin lukea mirgreenitekstejä migreenin alaisena, on kirjoittaa niitä! No, itse asiassa, kiitos lääkityksen, en ollut mitenkään pahasti päänsärkyinen tätä kirjoittaessani, mutta jälkeenpäin kyllä. Olisin ehkä voinut hinkata tekstiä enemmänkin, mutta toisaalta... migreeni on kaaottista ja sekavaa itsessäänkin. Hyvä että joku muukin tunnistaa tämän itsessään, joskus mietin ymmärtääkö kukaan tätä helvetillistä kipua ollenkaan^^

Kiitoksia, t: jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Hopearausku

  • Vedenelävä
  • ***
  • Viestejä: 351
Näin elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen jälkeen tuntui kyllä hyvälle löytää tällainen teksti hakutoiminnon kautta :) Ihanaa saada vertaistukea kymmenen vuoden takaa.
Lainaus
Synesteettistä hulluksi tulemista, filmi palaa puhki.
Tämä virke jäi mieleen oikein iskevänä, kun tätä luin! Synesteettinen hulluksi tuleminen kuvaa pitkälti omiakin fiiliksiä migreenistä, auravaihe kun on harhoineen aikamoinen trippi ja itse päänsärky taas ihan kuin jostain toisesta todellisuudesta.

Tässä tekstissä oli oivallista sanailua ja erittäin hienoja vertauskuvia, kiva löytää itselle ajankohtainen asia näin hienosti sanoitettuna :D Kiitos tästä! ♥

bannu © Ingrid
ava © Felia

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Hopearausku huhu joo tosiaan, olen näköjään koulussa vielä ollut kun olen tämän kirjoittanut xD

Minusta synestesia on aika hyvä kuvaus aurallisesta migreenista pahimmillaan. Musta ainakin tuntuu, että silloin menee kaikki aistit ihan sekaisin ja näkyy ääniä ja kuuluu värejä, se tunne ei ole miksikään vuosikymmenessä muuttunut.

Toivottavasti ensimmäinen kohtauksesi jää myös viimeiseksi. Jos tulee enemmän, niin suosittelen nenäsumutetyyppisiä lääkkeitä, ne on ainoita joilla taju palaa edes teoriassa niin että pääsee ryömimään kotiin asti. Kiitos kommentistasi, se oli hyvin yllättävä mutta kiitollinen.

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right