Oi voi voi. Tulee pitkä lista kirosanoilla höystettynä.
Ensimmäisenä minun on aivan pakko mainita sellainen italialais-irlantilaista alkuperää oleva jenkkinäyttelijämies kuin Zachary Quinto. Sen lisäksi, että se mies on aivan helvetin jumalaisen näkönen, jätkä osaa myös näytellä! Mulla on koneella varmaan sen kaikki tv-sarjavierailut (joita on jotain... 10?) ja So NoTORIous, joka on sarjana aivan helvetin paska, mutta Zach pelastaa sen aivan täysin näytellessään Tori Spellingin iranilaissyntyistä homoystävää. Mutta toki suurin syy hehkutukseeni on tv-sarja nimeltä Heroes. En luultavasti sitäkään sarjaa olisi kakkoskaudelta eteenpäin katsonut ellei Zacharyn hahmo olisi niin saakelin seksikäs (vähän dextermäinen tosin, mutta dexter on myös tosi smexy) ja niin saakelin hyvä. Ja ehdottomasti pakko mainita Zacharyn valkokangasdebyytti Star Trekin Spockina, oijoijoijoijoi sitä ihkutuksen määrää, en usko että haluatte kuulla (;
Okei, seuraavaksi täytyy mainita uusin näyttelijärakkauteni, irlantilainen Cillian Murphy. Aivan kaikkia leffoja en häneltäkään ole nähnyt vielä (edes Batman Beginsiä en ole kokonaan katsonut D: shame on me) mutta leffat kuten Red Eye (kaihdan Yölento-nimeä), Sunshine, 28 päivää myöhemmin ja Inception ovat kertoneet aivan tarpeeksi minulle siitä, että kyseessä on aivan liian aliarvostettu näyttelijä, jolla on kykyjä vaikka ja mihin. Nyt kun sais vielä katsottua Breakfast on Pluton niin voisin kuolla onnellisena.
Michael C. Hallin mainitsen lähinnä Dexterin ja Gamerin takia. Yhden jakson olen myös Mullan alla -sarjaa katsonut, ja täytyy ehdottomasti sekin sarja hankkia kokonaisuudessaan vielä. Mike on aivan tajuton Dexterissä sarjamurhaajana, en ole koskaan nähnyt mitään niin loistavaa. Anteeksi Zachary, mutta kyllä taitaa Mike viedä 6-0. Gamerissä hän on myös kovin ihana sekopää.
Alan Rickman minun on pakko mainita siitä syystä, että miehellä on a) aivan jumalainen ääni ja b) aivan jumalaiset näyttelijäntaidot. Die Hard on jotain niin legendaarista että oksat pois, Potterfilmatisoinneissa aivan täydellinen Snape (olkoonkin että vähän turhan vanha siihen hahmoon, mutta vitut siitä, täydellinen silti). Sweeney Todd myös vakuutti, sori vaan Deppi, Rickman vei kyllä mun silmissä estradin. (toisaalta en oo ikinä Johnny Deppistä pahemmin välittänyt. Loistava näyttelijä muttei oikein minkään näkönen mun silmissä)
Sitten pitää pari naistakin mainita, Helena Bonham-Carter nyt on itsestäänselvyys kaikilla loistavilla Burton-rooleillaan sekä Bellatrixinä (täydellisempää roolitusta siihenkin saa hakemalla hakea).
Mutta se johon aion taas keskittyä, on Alexa Vega. Pienempänä tuli katsottua Robert Rodriguezin lastenleffatrilogia Spy Kids moneen kertaan, mutta syy, miksi rakastuin täysin Alexaan, on Repo! The Genetic Opera, joka on ehkä 2000-luvun paras kauhuleffa + että se on scifiä ja musikaalia samassa. Lempigenret tuli siinä listattuna. Alexa tekee ehkä elämänsä parhaan roolin siinä leffassa Shilo Wallacena, ja ai perkele miten upea ääni sillä naisella on.
Gerard Butler on ollut kauan jo lempinäyttelijöitäni, voisin väittää, että ainakin 5 vuotta. Siitä asti kun Oopperan kummituksen ensimmäistä kertaa näin elokuvateatterissa. Harvemmin löytää miestä joka meinaa aiheuttaa orgasmin pelkällä lauluäänellään. Myös leffat kuten Ps. I Love You, Dracula 2000/2001 ja Gamer on lisännyt rakkauttani kyseiseen näyttelijään. Oikeasti, jumalainen mies.
Rhys Ifansiin tykästyin kovin nähtyäni ...ei, en Notting Hilliä, vaan Adam Sandlerin komedian nimeltä Little Nicky. I mean, c'mon, jos saatanan poika näyttäis Rhysilta, oisin jo Helvetissä. Mut ei sillä, Rhysilta oon muitakin loistavia ja vähemmän loistavia leffoja nähnyt kuten The Boat that Rocked (AHH<3), sekä Mies joka putosi taivaalta (oiskohan ollut ton niminen, tuli eräs yö telkkarista ja oli sit pakko valvoa ja kattoa se leffa koska Rhys). Eniten tässä odotankin marraskuuta kun Deathly Hallows pt 1 tulee elokuviin. Hän kun tosiaan näyttelee Ksenofilius Lovekivaa (;
Christopher Lee on ollut jo kauan lempinäyttelijöitäni. Ei ulkonäkönsä, vaan äänensä ja näyttelijäntaitojensa vuoksi. Toki hän oli nuorempana ihan komea, mutta ai jumankauta vanhoissa Hammerin Draculoissa hän tihkuu jotain käsittämätöntä seksiä, vaikkei hän oikein muuta tee kuin on vampyyrimainen. Jotain siinä silti on. Vanhempana hän on esiintynyt loistavasti mm. pienissä rooleissa Tim Burtonin leffoissa, uudemmissa Star Warseissa, sekä TSH:ssa, vaikka ne leffat ovatkin minun mielestäni niin jumalattoman tylsiä etten oo jaksanut kuin ykkösen katsoa puoliksi. Anteeksi kaikki TSH-fanit.
Tästä onki sitten pakko mainita toinenkin Dracula-näyttelijä, ehkä se legendaarisempi. Nimittäin Bela Lugosi. Tästä herrasta oonki jo useamman vuoden pitänyt kovasti, vaikka en nähnytkään 1931 tehtyä Draculaa kuin vasta parisen vuotta sitten. Hänen katseessaan on jotain uskomattoman vangitsevaa, vaikka leffan taskulamppuefektit silmien kohdalla ovatkin aika... hauskoja. Itselläni on hyllyssä neljä Belan leffaa, kyseinen Dracula (joka oikeasti on niin loppuunkulutettu ettei se keskeltä enää toimi D:), White Zombie ja kahden muun nimeä en edes enää muista.
Sitten päästään saksalaisiin/itävaltalaisiin lempinäyttelijöihini joihin lasken sellaiset ihmiset kuin Til Schweiger, August Diehl, Christoph Waltz, Gedeon Burkhard sekä Diane Kruger. Ensinnäkin, he kaikki näyttelevät Quentin Tarantinon uusimmassa elokuvassa Inglourious Basterds (kieltäydyn käyttämästä suomenkielistä nimeä edelleen), mutta Schweiger esimerkiksi oli kovin ihana King Arthurissa, August mm. Väärentäjässä ja Love in Thoughtsissa (näyttelee myös Angelina Jolien uusimmassa leffassa, Saltissa), Christophia en ole nähnyt IB:n lisäksi muualla kuin Poliisikoira Rexin eräässä -97 tehdyssä jaksossa sekä Green Hornetin trailerissa, puhumattakaan Der Humpinkista joka vei yöuneni kuukaudeksi. Dianen muistan National Treasure -leffasta (jossa tosin näytteli myös kaikkien aikojen inhokkinäyttelijäni Nicolas Cage -.-).