Kirjoittaja Aihe: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5  (Luettu 3380 kertaa)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Title: Kiltti vaiko ei?
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Muumilaakson tarinoita
Genre: general
Disclaimer: En omista hahmoja enkä väitä minkään raapaleen tapahtumista olevan totta. En myöskään saa tästä rahallista korvausta.
Summary: Haisuli päättää etsiä itselleen apujoukkoja.
A/N: Mitä ihmettä tapahtui? Olen ollut koko ikäni Muumi-fani, mutta ikinä en kuvitellut kirjoittavani Muumeista mitään, mutta tässä ollaan ja ensimmäinen (monista?) Muumi-ficceistä on valmiina. :’D Täältä se ihan alkuperäinen innostus liikenteeseen lähti. Osallistuu Vuosi raapalehtien IV -haasteeseen.


Haisulilla oli pitkästä aikaa tylsää. Se istui kuusen kannolla ja pohti tulevia rötöksiään. Jotenkin sekään ei vain saanut Haisulin sydäntä sykähtämään enää samoin kuin aiemmin. Haisulista alkoi tuntua, että siitä oli tulossa kiltti. Kiltti? Haisulistako? Eihän se nyt voinut pitää mitenkään paikkaansa. Haisuli oli tuhma, sen tiesivät kaikki halki koko Muumilaakson, ja nyt se alkoi itse pitää itseään kilttinä.

Minun pitää keksiä jokin oikein hyvä rikos, niin voin todistaa kaikille, etten ole tulossa kiltiksi, Haisuli pohti itsekseen ja mietti, mitä se voisi oikein varastaa. Muumimamman käsilaukku olisi houkutteleva kohde, mutta miten siihen pääsisi käsiksi parhaiten. Haisuli pohti pohtimistaan, kunnes se päätti värvätä itselleen apupojan. Oli jo korkea aikakin, että se alkaisi siirtää itse saamaansa oppia nuoremmille, se kun ei kuitenkaan tästä enää nuorenisi. Ei Haisuli pitänyt itseään vielä vanhana, päinvastoin, mutta koskaan ei olisi turhan aikaista aloittaa apupojan metsästystä. Nyt piti vain enää päättää, kuka saisi kunnian olla tuo apupoika.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014 16:55:21 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 1/5
« Vastaus #1 : 09.05.2014 12:42:56 »
Title: Apupoika hakusessa
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Muumilaakson tarinoita
Genre: lehti-ilmoitus ei taida olla virallinen genre, joten olkoon sitten humourihtava
Disclaimer: En omista hahmoja enkä väitä minkään raapaleen tapahtumista olevan totta. En myöskään saa tästä rahallista korvausta.
Summary: Haisulin apupoika-hakemus Muumilaakson sanomissa.
A/N: Osallistuu Vuosi raapalehtien IV -haasteeseen.


Muumilaakson sanomat, sivu 5
Hakupalsta
Etsitään apupoikaa (hätätapauksessa tyttökin kelpaa), joka on valmis juoksemaan työnantajansa enimmäkseen rikollisilla asioilla. Apulaisen tulee olla yökyöpeli, ripeäjalkainen ja mahdollisimman pienikokoinen. Aiemmasta rikollistaustasta on etua. Apulaisen odotetaan hallitsevan rikollisen perustaidot jo valmiiksi, muu opetetaan myöhemmin. Yhteydenotot Noitametsän itäisellä laidalla olevaan kannonkoloon. Tunnetut paikalliset älkööt vaivautuko!
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014 16:54:55 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 2/5
« Vastaus #2 : 09.05.2014 14:04:35 »
Title: Apupoika esittäytyy
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Muumilaakson tarinoita
Genre: general
Disclaimer: En omista hahmoja enkä väitä minkään raapaleen tapahtumista olevan totta. En myöskään saa tästä rahallista korvausta.
Summary: Haisuli tapaa tulevan apupoikansa ensi kertaa.
A/N: Osallistuu Vuosi raapalehtien IV -haasteeseen.


Haisuli piileskeli Noitametsän itäisellä laidalla ja tähyili kohti kannonkoloa. Joku oli käynyt aikaisemmin tiputtamassa sinne lehden, jossa oli ilmoittanut kiinnostuksensa apupojan paikkaan. Samalla se oli ilmoittanut saapuvansa paikalle tasan viikon päästä ja nyt Haisuli tähyili metsän siimeksestä ja odotti. Se ei halunnut tulla esiin piilostaan ennen kuin se tietäisi, ettei tämä ollut vain joku Poliisimestarin salakavala juoni sen nappaamiseksi.

Haisulin ei tarvinnut odottaa pitkään, kun se huomasi liikehdintää kannon liepeillä. Otus oli aivan kuin jokin risteymä Nuuskamuikkusen ja Nipsun välillä, ainoastaan pienikokoisempi. Se oli muuten Nipsun näköinen, mutta sillä oli vihreä takki päällä aivan kuin Nuuskamuikkusellakin ja mustat liian isot saappaat jalassa. Otus tallusteli saappaillaan varmaan vuosien tuomalla varmuudella, vaikka se vaappuikin hieman edestakaisin. Se pysähtyi kannon kohdalle ja alkoi tiirailla suuntaan ja toiseen, mutta se ei voinut nähdä Haisulia, joka tarkkaili sitä erään puskan takaa. Haisuli päätti testata mahdollisesti tulevaa apupoikaansa ja säikäyttää tämän. Otus seisoi edelleen kannon luona, kun Haisuli pomppasi esiin puskastaan. Se hätkähti hieman, mutta seisoi tanakasti aloillaan.
”Sinäkö sitä apupoikaa etsit?” se kysyi piipittäen.
”Minäpä minä”, Haisuli vastasi tomerasti ja tutkaili otusta päästä varpaisiin.
”Mikä sinä oikein olet?” Haisuli ihmetteli.
”Minä olen Tinni”, otus vastasi.
”Mikä on tinni?”
”Se on minun nimeni”, Tinni sanoi loukkaantuneena.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014 16:54:29 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 3/5
« Vastaus #3 : 09.05.2014 14:05:07 »
Title: Rikolliskoulutuksessa
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Muumilaakson tarinoita
Genre: general
Disclaimer: En omista hahmoja enkä väitä minkään raapaleen tapahtumista olevan totta. En myöskään saa tästä rahallista korvausta.
Summary: Haisuli kouluttaa Tinniä.
A/N: - Osallistuu Vuosi raapalehtien IV -haasteeseen.


”Minä esitän nyt olevani Muumimamma ja tämä lehti on käsilaukkuni. Kävelen yksin ja sinä varastat sen”, Haisuli selitti Tinnille, joka nyökkäili. Se hiipi Haisulin taakse alkaakseen seurata sitä. Kun Tinnin mielestä oli sopiva hetki yrittää napata lehti, se syöksähti eteenpäin isoilla saappaillaan... ja tuupertui. Sen saappaat olivat jääneet loikassa jälkeen ja nyt ne kaatoivat sen.
”Mikä ihmeen yritys tuo oli?” Haisuli penäsi.
”Kaaduin”, selitti Tinni.
”Miten sinusta ikinä tulee kunnon rikollista, jos et edes yhtä käsilaukkua saa varastettua?” päivitteli Haisuli. Mihinköhän se oli taas nokkansa työntänyt?
”Yritetäänkö uudestaan?” Tinni pyysi ja Haisuli myöntyi. Ei se varmaan yhtään huonommin voisi mennä.

~*~*~

Muutaman kokeilun jälkeen Tinni onnistui varastamaan lehden Haisulin kainalosta ja opettajakin myönsi, ettei se nyt ihan surkeasti ollut mennyt. Tinni ei kuitenkaan ollut ikinä aiemmin varastanut mitään ja vaikka tämä olikin vasta harjoittelua, oli se Haisulinkin mielestä jo aika hyvin ensikertalaiselle. Tinnin onnistuttua ensimmäisessä harjoituksessa Haisuli päätti siirtyä seuraavalle tasolle.

~*~*~

Illan viimein hämärtäessä he olivat Haisulin mukaan harjoitelleet tarpeeksi. Tämä alkoi olla jo hieman ylpeäkin apupojastaan, vaikkei se sitä ikinä Tinnille sanoisikaan. Seuraavaksi sen pitäisikin sitten keksiä jotain, millä testata Tinnin taitoja ihan oikeassa tilanteessa.
”Huomenna pääsetkin sitten kunnon testiin!” Haisuli totesi Tinnille, joka katsoi tätä ihmeissään.
”Testiin?” se ihmetteli.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014 16:54:02 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 4/5
« Vastaus #4 : 09.05.2014 14:05:38 »
Title: Tuhmuus koetuksella
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Muumilaakson tarinoita
Genre: erittäin lievästi angstihtava
Disclaimer: En omista hahmoja enkä väitä minkään raapaleen tapahtumista olevan totta. En myöskään saa tästä rahallista korvausta.
Summary: Tinni joutuu Haisulin sille järjestämään tulikokeeseen.
A/N: - Osallistuu Vuosi raapalehtien IV -haasteeseen.


”Kai sinä tiedät, mitä sinun täytyy tehdä?” Haisuli varmisti Tinniltä vielä viimeisen kerran ennen kuin päästäisi apupoikansa irti. Ne lymysivät Muumitalon pihassa olevien kukkaistutusten takana ja tuijottivat tiiviisti talon etuovea. Tinnin oli tarkoitus mennä varastamaan Muumitalosta eräs tietty asia, jota Haisuli oli himoinnut jo pidempään.
”Juu, tiedän täydellisesti, mitä minun tulee tehdä”, Tinni vastasi ja lähti etenemään hitaasti kohti ovea. Haisuli siirtyi vaivihkaa pois Muumitalon pihasta. Sen oli tarkoitus odottaa apupoikaansa puron ylittävän sillan luona. Se oli jo aiemmin varmistanut, että Nuuskamuikkunen olisi poissa teltaltaan sinä päivänä, ettei Haisulin tarvitsisi yrittää vältellä sitä. Haisuli istahti sillankaiteelle odottamaan apupoikaansa. Se odotti ja odotti, mutta mitään ei vain kuulunut. Se alkoi jo melkein huolestua apupojastaan.

Viimein tuntien kuluttua Tinni tuli takaisin kantaen tassujensa välillä lautasta, joka oli kukkuroillaan Muumimamman kuuluisia pannukakkuja. Vesi herahti Haisulin kielelle ja se tuijotti lautasta himoiten, ennen kuin se kysyi:
”Mikä sinulla kesti? Oliko vaikeuksia varastaa nämä?”
”Muumimamma ei ollut saanut pannukakkuja vielä valmiiksi, kun menin sisälle. Enkä minä varastanut niitä”, Tinni vastasi.
”Etkö? Miten sinä sitten sait nämä käpäliisi?” Haisuli ihmetteli.
”Minä pyysin niitä Muumimammalta”, Tinni vastasi ylpeänä itsestään. Se oli vain kävellyt ovesta sisään ja kysynyt lupaa viedä pannukakkuja ystävälleen, kun ne olisivat valmiita. Muumimamma ei ollut edes ihmetellyt, mistä Tinni tiesi, että talossa oli tekeillä pannukakkuja, kun oli luvannut että ’totta kai niitä saisi viedä ystävälleen’. Haisuli vain tuijotti apupoikaansa epäuskoisena. Tämä oli sitten vain kävellyt ovesta sisään ja pyytänyt niitä. Missä kohtaa Haisulin opit olivat menneet näin päin puuta? Pannukakut oli ollut tarkoitus varastaa, eikä saada pyytämällä. Nyt niiden syömisestäkin katoaisi kaikki into. Haisuli pomppasi sillankaiteelta, kääntyi ympäri ja lähti kävelemään pettyneenä pois päin.
”Etkö sinä aiokaan syödä näitä?” Tinni huusi tämän perään.
”Ei tee enää mieli”, Haisuli huikkasi takaisin myrtyneenä, ja Tinni kohautti olkiaan ennen kuin alkoi itse mussuttaa pannukakkuja tyytyväisenä sillankaiteella istuen.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014 16:53:43 kirjoittanut LillaMyy »

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Funtion

  • Vieras
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #5 : 10.05.2014 20:22:24 »
Aaaa kauhean pientä fonttia, sen sanon heti alkuun, sillä mun piti tihrustaa että näin lukea kunnolla (enkä ees oo silmälasipäinen! tai no, ehkä siinä just vika, haha). En oikein tykkää Muumeista sen perusteella mitä oon sitä sarjaa katsonut, kirjoihin en oo tutustunut, mut tiiän suunnilleen kuka on kuka ja sen vuoks pysyin kärryillä.

Tykkäsin siitä, miten nää raapaleet oli selkeästi jatkoa toisilleen (en oo törmännyt tällasen kovin usein? toisaalta en lue raapaleita kovin usein). Taidan itse olla hän-sanan ylikuluttuja kun saatan jopa käyttää hän-sanaa puhuessani meristä ja joista (joista? jokista? miten tää taipuu??) ja voi olla että vain tästä syystä mulla otti korvaan toi, miten puhuttelit Tinniä/Haisulia se-sanalla (+ kerran tekstissä oli sana 'ne' joka viittasi näihin molempiin). Käsitän sanan 'se' jonain epämääräisenä asiana, en henkilönä, en edes Muumina... tai Haisulina. Onko Haisulikin Muumi? Ei kai? Anteeksi tietämättömyyteni. :D

Tästä tuli ihan lastensadun fiilis, mikä on erinomainen hieno asia ottaen huomioon tän fandomin (en sano etteikö Muumeista voisi pitää vanhemmallaki iällä, onhan niissä vaikka mitä teemoja, mut lapsille tää kai on pääasiassa suunnattu? ehkä? piirrettynä?). Tuota jatkumoa kehuinkin jo, luin nää tosiaan kaikki putkeen enkä sinällään erottanut näitä raapaleita toisistaan. Etenkin viimeiset kolme sulautuivat yhteen, koska ne oli ihan perusproosaa, kun taas toi kakkonen oli lehti-ilmoitus, joka hyvällä tavalla rikkoi rakennetta.

En tiedä kuka on Tinni (...) mutta Haisuli on jo nimestäkin päätellen vähän ilkeämpi kaveri; olit hyvin luonut sen hahmon tähän. Lopetus oli ihan kunkku, mua vähän nauratti toi koko juttu. Etenkin kun Haisuli ei sitten halunnut niitä pannukakkuja... lol.

Pidin tästä yllättävän paljon! Käytän sanaa 'yllättävä' siksi että, kuten sanottua, Muumeista en oo kiinnostunut. Sujuvaa, mukavaa helppoa luettavaa, mutta ei missään nimessä tylsää tai jaarittelevaa. Näppärä paketti. Kiitos! ♥

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #6 : 11.05.2014 08:18:34 »
Kiitoksia sensaatio! Pitänee vissiin sitten keksiä jokin toinen vaihtoehto tuole fontille, että sitä varmasti näkee lukea. (: Ei se kovin tavallista kaiketi ole, että raapalesarja liittyy toisiinsa näin(kin) kiinteästi, mutta mulle tuli idea, enkä sitten saanut koko juttua mahtumaan yhteen raapaleeseen, joten se levisi viideksi. Mä perustelen tuon sen käytön sillä, että mulle hän viittaa (suomeksi!) ihmisiin, eikä Haisuli tai Tinni ole ihmisiä, vaan jotain muuta, en itsekään oikein tiedä, laskettaisiinko ne muumeiksi, ei kait, koska olettaisin, että muumeja on vain Muumiperhe...

Hienoa, että tuli lasten satu-fiilis, koska sitä mä ajoinkin takaa, just sen takia, että Muumit on suunnattu enimmäkseen lapsille, etenkin se TV-sarja! (: Tinni ei ole kukaan, se on päästä revitty hahmo, koska Muumeissa ei oikeastaan ole ketään toista, joka olisi tätä tuhma-kategoriaa edes vähän, koska Mörkö ei oikein kelvannut vaihtoehdoksi. Kiitoksia vielä uudemmankin kerran, etenkin, kunMuumi-fandom ei sen kummemmin kiinnosta, mukava saada fandomia kummemmin tuntemalta ihmiseltä kommenttia (ja ylipäänsä sitä kommenttia edes)! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #7 : 13.05.2014 18:07:21 »
Lueskelin tätä ensin tabletilla ja ihmettelin, että mikä ongelma tuossa fontissa nyt on - mobiililaitteilla näemmä fontti on aina sama. Nyt pöytäkoneella tajusin, että joo, tässä on oikeasti erilainen fontti. ;D Mutta ei se mitään, sillä kyllä siitä selvää saa, enkä huomannut tekstissä mitään virheitäkään.

Ihana ficci, todella muumimainen ja voisin hyvin kuvitella tällaisen muumijakson telkkariin. ^^ Muumilaakso on täynnä niin kummallisia otuksia ja Tinni sulautui joukkoon saumattomasti. Pidin todella paljon kaikista viidestä osasta, mutta etenkin tuo Muumilaakson sanomien lehti-ilmoitus oli niin huvittava, että minun oli pakko lukea se ääneen jollekulle.
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #8 : 13.05.2014 19:11:21 »
Kiitoksia, Talviomena! (: Juu, siellä oli aluksi eräs toinen fontti, mutta sensaation kommentin jälkeen vaihdoin sitä hieman, toivottavasti nyt näkyy paremmin. (: En nyt oikein osaa reagoida kommenttiisi kunnolla, kun olen vain yhtä hymyä tuon jälkeen, joten kiitän sitten vain uudemman kerran ihanista sanoistasi! (((: P.S. Nauroin ehkä itsekin vähän sille lehti-ilmoitukselle. xD

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Camiela

  • ***
  • Viestejä: 367
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #9 : 18.06.2014 19:09:48 »
Olipa aivan ihanan hellyttävä raapalesarja!

Vasta kun aloin lukea tätä, tajusin kuinka paljon rakastan edelleen muumeja. Raapaleista huokui se ihana muumien viattomuus. Etenkin Haisulista, joka ei vain itse voinut olla se, joka varastaa. Tunnelma oli kyllä täysi napakymppi!

Lisäksi tässä oli aivan ihania "oivalluksia" kuten tuo hakupalsta. Tietenkin! Se on niin itsestään selvää, mutta en olisi itse koskaan keksinyt moista. Sekä juuri varkauden kohde, mikä muukaan kuin muumimamman käsilaukku? Ihanaa!

Haisuli oli kyllä niin oma itsensä kuin vain olla voi. Ja tuo tinni... Mulle ainakin tuli heti ekana mieleen Tiuhti ja Viuhti, jotka olis hyppiny jonakin yhdistelmänä kimeällä äänellään. Mutta toisaalta muumilaaksostahan löytyy noita vähän oudompiakin hahmoja. Ainoo asia, jota jäin ehkä vähän kaipaamaan oli se, että Tinnin rikoshistoriasta ei ollu mainintaa ;)

Mitäköhän muuta voin tästä sanoa kuin että tää oli niin hellytävää muumia kuin olla voi. Noh, ehkäpä se riittääpi. Kiitokset sisäisen pikkulapseni herättämisestä. Taidan lähteä katsomaan muumeja!

Camiela

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #10 : 18.06.2014 20:13:38 »
Kiitoksia Camiela! (: Se hakupalsta oli se idea, minkä takia tämä levisikin sarjaksi, kun aluksi oli tarkoitus kirjoittaa vain yksi raapale. :D Täytyy kyllä sanoa, että mulla ei käynyt mielessänikään Tiuhti ja Viuhti Tinniä kirjoittaessani, mutta hienoa, että se herättää kuitenkin mielipiteitä. Pitäisiköhän sitä sitten kirjoittaa vähän lisääkin Tinnistä? (;

Muhun voi aina luottaa, jos haluaa herättää sisäisen pikkulapsensa! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #11 : 12.07.2016 17:10:14 »
kuuskidi: Listausten stalkkaus on parasta, koska sillä lailla voi löytää vaikka ja mitä herkkuja, jotka muuten jäisivät löytymättä! :D Mäkin olen pienenä tapittanut Muumit noin sata ja tuhat kertaa läpi. Joskus silloin aikoinaan oli hauska leikkiä noilla fonteilla (ja tässä siis alun perin oli eri fontti, josta tuli valitusta, joten vaihdoin sen tuohon), vaikken sitä enää harrastakaan. Hienoa, että olen mielestäsi onnistunut tämän tunnelmassa, koska Muumit on rakkaus! Hyvä, että tämä on kelvannut luettavaksi vielä näin pari vuotta myöhemminkin ja hyvä, että Tinni sopi joukkoon, kun jotenkin siitä tuli ehkä vähän nuuskamuikkusvibainen, vaikkei ollut ehkä ihan tarkoituskaan lähteä keksimään Nuuskamuikkusta uusiksi. :D Kiitoksia ihan älyttömästi superkivasta kommentista! (: <3

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 000
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #12 : 30.07.2016 14:36:25 »
Fonttivalinta ei hivele silmiä ja lukiessa häiritsi, että hahmoista käytettiin se-sanaa persoonapronomina hän-sanan sijaan. Itse en pitänyt tästä piirteestä, kun teksti kuitenkin muuten oli kirjakielistä ja miellän kaikki muumihahmot kuitenkin henkilöiksi eikä vain olennoiksi.

Nyt on saatu risut sydämeltä! Tämä oli hyvin sympaattinen sarja. Jotenkin niin suloinen ajatus, että Haisuli tarvitsee apupojan. Ja vaikka tässä esitettiin motiiviksi se, että hänellä on tylsää tai että hänestä on tullut liian kiltti, uskon, että siellä kaihertaa myös yksinäisyys. Eihän Haisuli tietenkään sellaista myöntäisi. Muumilaaksossa tuo rikollisuus on ihanan nurinkurinen juttu ja etenkin niissä sarjakuvissa kukin on vähän väliä enempi vähempi rikollisissa puuhissa. Eipä taida poliisimestari juuri lehteä selailla, kun antaa rikollisuuden noin vain kasvattaa lukuaan :D mutta pitäähän sitä lain nurjallakin puolella elävillä olla samat oikeudet tiedottaa tarpeistaan ja tekemisistään.

Tinni vaikutti kaikessa viattomuudessaan myös sellaiselta, joka ehkä vain tuumi, että tulisiko minusta hyvä rikollinen? Kokeillaan! Hyvin herttaiselta otukselta hän kyllä kuulostaa saappaineen kaikkineen. Tämä hahmoa kuvaava kohta oli erityisen hellyttävä:

Lainaus
Otus tallusteli saappaillaan varmaan vuosien tuomalla varmuudella, vaikka se vaappuikin hieman edestakaisin.

Vuosien tuoma varmuus, mutta silti vaappuu, awws ♥

Haisuli oli kaikissa raapaleissa hyvin IC, vähän irvaileva, mutta ei sentään liian ilkeä, onhan Tinni hänen "puolellaan" ja harjoittelun lopuksi on vielä ylpeäkin! Voi sun, kun oppi ei silti mennyt perille ja Tinni sai pannukakut rehdisti pyytämällä. Vaikka luulenpa, että hän olisi voinut luvan kanssa myös varastaa ne. Onhan Muumimamma niin kiltti ja ymmärtäväinen, että hän olisi tajunnut pelissä olevan rikollisen ammattikunnia ja olla leikissä täten mukana. Mutta kenties Tinni vain ajattelikin, miten saada pannukakut mahdollisimman vähällä vaivalla, mikä on hyvä näkökulma. Taktiikka vain oli väärä, mitä Haisulin toiveisiin tuli :> Voi Haisulia, jonka aherrus meni hukkaan eikä edes pannukakut maistuneet. Tinni sen sijaan ei oikein oivaltanut, että mikä nyt meni vikaan. Oih ja voih.

Hurjan suloinen ja muumihenkinen sarja. Kiitän! ^^

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #13 : 30.07.2016 16:52:26 »
Sokerisiipi: Fonttivalinta ei ehkä ihan joo osunut nappiin, mutta olen laiska vaihtamaankaan sitä. Pronominin valinnassa taas itse pidin häntä liian jotenkin erikoisena muumihahmoihin rinnastettuna, joten en osannut kirjoittaessani käyttää sitä. Hyvin on mahdollista, että Haisulia vaivaa yksinäisyys, mutta hän ei kuitenkaan ehkä kehtaa myöntää sitä kenellekään (välttämättä itselleenkään). Ne sarjakuvat on kyllä aika jänniä, kun niissä on yksi jos toinenkin rikollisissa puuhissa, tv-sarjassa sentään oli vain pelkkä Haisuli, joka eksyi välillä lain väärälle puolelle. :D Poliisimestarilla voi olla kiirettä Mymmelin liehittelyssä, kun jää lehdetkin lukematta. ;) Ihanaa, että Tinni on löytänyt tiensä lukijoiden sydämiin, koska itse pidin hänestä tosi paljon keksiessäni hänet. <3 Voi hyvin olla, että Muumimamma olisi antanut Tinnin varastaakin ne pannukakut, mutta Tinni ei ehkä vaan tajunnut kysyä sitä, että ehkä Haisulilla on koulutuksen kanssa vielä vähän tekemistä. :D Kiitoksia paljon kommentista, kiva että on Muumit maittaneet! <3

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 337
  • Lunnikuningatar
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #14 : 31.01.2020 12:18:23 »
Vastaus kysymykseen ficin valossa: Haisuli ei ollut kiltti, mutta Tinni kyllä. Utilitarismin mukaan kiltteys onkin järkevin tapa elää, sillä se tuottaa suurimman mahdollisen hyödyn yhteisölle, joten go Tinni!

Tämä oli tekstinä tosi sympaattinen ja pidin tuosta Haisulin ideasta ja koulutuksesta. Tässä oli sellaista Muumi-sarjalle ominaista lempeyttä ja sopivasti kommelluksia, ja ficistä tuli hyvälle mielelle. :) Oli myös hyvin muumimammaista antaa paikalle tupsahtaneelle Tinnille pannukakkuja tuosta vain, ja myös Haisulin reaktio asiaan tuntui haisulimaiselta. Kaiken kaikkiaan onnistunut pieni fic, kiitos tästä!


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 643
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Muumit: Kiltti vaiko ei? | S | raapalesarja 5/5
« Vastaus #15 : 02.02.2020 09:30:18 »
Nevilla: Olet vissiin oikein kunnolla kaivellut Rinnakkaistodellisuutta, kun tähän kompastuit. xD Kiitoksia paljon kommentista, kivaa että pidit tätä muumimaisena! (((:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid