Kirjoittaja Aihe: Star Trek: TNG, Persoona B-4 (Sallittu), angst/drama  (Luettu 4803 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Nimi: Persoona B-4
Kirjoittaja: jossujb eli mie
Fandom: Star Trek: The Next Generation
Genre: Angst, Drama,
Ikäraja: S
Varoitukset: Spoilaantumisvaara niille, jotka eivät ole katsoneet Nemesis-elokuvaa
Vastuuvapaus: Star Trekin oikeudet kuuluvat Paramoutille, minä vain hiukan leikin vailla rahallisia tai muitakaan tavoitteita.
A/N: Heh, no, olen ollut Star Trek-fani jo vuodesta ukko ja vuohi, joten olikin vain ajan kysymys milloinko innostun kirjoittamaan fccejä aiheesta. Itse asiassa tämä on vasta toinen trekficcini, joten haeskelen vielä omaa lähestymistapaani.
Tämä ficci sijoittuu aikaan Nemesis-elokuvan jälkeen, joten ethän lue jos et halua spoilaantua. En muuten enää koskaan voi katsoa kyseistä elokuvaa kun itkin Datan kuoleman vuoksi ainakin viikon… mutta samaan aikaan rakastuin ainoastaan tässä elokuvassa esitettyyn B-4:jän hahmoon. Englanninkielisissä ficeissä kuitenkin B-4 nähdään vain mahdollisuutena tuoda Data takaisin, joka on niin väärin B-4:jää kohtaan! B-4.jällä on oikeus elää omaa elämäänsä!



Persoona B-4


Henkilökohtainen loki: B-4

Veljeäni ei ole enää. Kaikki kaipaavat veljeäni. Kukaan ei pidä minusta, koska en ole veljeni. Näytän kyllä veljeltäni. Muistan samoja asioita kuin veljeni. Mutta en silti ole veljeni.

Miksi en?

Haluaisin olla, jotta kaikki alkaisivat pitää minusta. Minä olen B-4. Kukaan ei pidä minusta.
Minun on veljeä ikävä.

Jos veljeni olisi täällä kaikki pitäisivät myös minusta. Kukaan ei vihaisi minua. Minä vihaan B-4:jää. Vihaan itseäni.

En ymmärrä.
Kukaan ei usko, että vihaan. Olen androidi, kuten veljenikin. Veljelläni oli tunnesiru. Minulla ei ole. En voi tietää mitä on tunne.

Mitä on tuntea?

B-4 on minä ja minä en halua olla B-4, koska vihaan. Viha on tunne.

Toivon, että veljeni olisi taas.

***

Henkilökohtainen loki: Geordi LaForge

Työt sujuvat hyvin, rutiinilla. Konehuone tosin tuntuu nykyään aivan erilaiselta, kun Dataa ei näy missään virittämässä näyttöruutuja tai asentamassa ohjelmistoja. Eniten kuitenkin kaipaan keskustelujamme tuiki tavallisista asioista, jotka olivat aina Datalle yhtä suuri arvoitus.

Kuten vaikka näppylät. Muistan kuinka vain viikkoa aikaisemmin Data oli kysynyt tohtorilta miksi jotkut ihmiset saavat stressistä näppylöitä. Myöhemmin hän oli yrittänyt kasvattaa synteettiseen ihoonsa finnejä!

Muistelu repii sydämeeni reiän.

Eikä asiaa helpota se, että joudun holhoamaan päivittäin B-4:jää ihan kaikkien asioiden kanssa. Epäilen suuresti ymmärtääkö B-4 omaa nimeänsäkään… ainakaan hän ei osaa erottaa kysymystä lausahduksesta tai palloa ympyrästä.
Tosin, on myönnettävä, että sen jälkeen kun Data latasi koko muistinsa veljensä muistilokeroihin on kehitystäkin tapahtunut. Esimerkiksi, B-4 ei enää toistele jatkuvasti muiden lauseita kuin papukaija ikään. Se olikin ärsyttävää.

En tosin tiedä kauanko jaksan hoitaa häntä. B-4 on kuin todella vaikea, vammainen lapsi aikuisen ruumiissa. Enkä saisi ajatella häntä Datan halpakopiona. En silti voi itselleni mitään. En ole edes varma, että uskon B-4:jän olevan kuin lapsi, vaikka niin sanoikin.

Inhoan itseäni tämän vuoksi, mutta taidan jossain määrin vihata B-4:jää. Mutta hän muistuttaa niin paljon Dataa! Olematta kuitenkaan hän. Seuratessa kuinka B-4 opettelee pitämään lusikkaa kädessänsä tai solmimaan kengännauhoja en voi estää itseäni tuntemasta tietynlaista inhoa.

B-4 tuntuu minusta melkein loukkaukselta kaikkea sitä kohtaan mitä Data oli: älykäs, elollinen, hyvä ystävä. B-4 ei osaa edes kätellä!

Niin. Tiedän olevani epäreilu.

***

Daystorm-instituutin lähestymiskirje:

Hyvä komentajakapteeni LaForge,
koko organisaatiomme puolesta otamme syvästi osaa komentajakapteeni Datan kuoleman johdosta. Elämän menettäminen kaikissa muodoissaan on aina valitettavaa, mutta erityisen surullista on kuulla maailman ainutlaatuisimman keinotekoisen elämänmuodon traagisesta menettämisestä.

Tietoomme on kuitenkin saapunut, että Soong-malliston prototyyppi, androidi nimeltä B-4, on nykyisin Teidän hallussamme. Te varmasti ymmärrätte B-4:jän olevan nykyisin ainoa toimivan androiditeknologian edustaja, tohtori Soongin viimeinen taidonnäyte ja täten erityisen tärkeä koko kybertekniikan tieteenhaaralle.

Me Daystorm-instituutissa olemme valmistelleet tutkimuksen, johon toivomme saavan luvan Teiltä.

Nykyisen lainsäädännön mukaan ketään älylliseksi elämänmuodoksi laskettavaa olentoa ei sovi käyttää tutkimuksissa vailla elämänmuodon tai tämän huoltajan myöntämää lupaa. Kuitenkin, ymmärtääksemme, B-4 on osoittautunut älylliseltä kapasiteetiltaan rajalliseksi.

Ylin tiedekunta on oikeuden antaman lakipäätöksen johdosta päättänyt, että B-4 tulee tutkia, jotta älykkyystaso voitaisiin määritellä tarkasti. Tiedekunta kuitenkin edellyttää Teidän suostumustanne.

Jos B-4 osoittautuu komentajakapteeni Datan ennakkotapauksen mukaiseksi keinotekoiseksi, mutta älylliseksi elämänmuodoksi, ei Daystorm-instituutti missään nimessä aio loukata elollisen elämän perusoikeutta jatkaa elämäänsä vailla sekaantumista. Mutta, jos B-4 luokitellaan vain koneeksi, Daystorm-istituutti olisi kovin kiinnostunut tutkimaan androiditeknologiaa lähemmin purkamalla B-4:jän osiinsa vaiheittain. Tämä antaisi kullanarvoista tietoa kaikille tieteen nykytutkijoille, niin biologian ja teknologian, sekä humanististentieteiden saralla.

Mahdollisuudet tiedekentän kehityksen kannalta ovat suuret. Kieltäytyminen on kuitenkin Teidän oikeutenne. Ottakaa kuitenkin huomioon, että oikeus saattaa seuraavalla kerralla todeta ilman erillistä kuulemista B-4:jän koneeksi ja täten haltuun otettavaksi. Tällöin Teillä ei ole mahdollisuutta valittaa.

Odotamme vastaustanne,
Daystorm-instituutti

Allekirjoittanut:
Jonathan M. Silverstone
Puheenjohtaja

Neiti T’Pelor
Varapuheenjohtaja


***

Henkilökohtainen loki: Geordi LaForge

Äh.
En todellakaan tiedä mitä vastaisin Daystormille. Aluksi olin aika iloinen mahdollisuudesta päästä B-4:jästä eroon, mutta… no. Pakko myöntää, että olen alkanut kasvaa kaveriin jo hiukan kiinni. Ehkä se on pieni katumuksen ääni, joka päässäni puhuu.

Kuitenkin Data varmasti olisi halunnut minun pitävän B-4:jästä huolta, kuten hänkin oli pitänyt. B-4 oli hänelle todella tärkeä, ei kai hän muuten olisi veljeään kasaan laittanutkaan. Hävettää ajatella kuinka vihamielisesti olen toisinaan parkaan suhtautunut… eihän B-4 vajauksilleen mitään mahda. Sitä paitsi, mikään ei estä häntä kehittymästä tulevaisuudessa vielä paljon Dataa tehokkaammaksi, jos haluan häntä siinä avustaa.

Se itse asiassa minua taitaakin pelottaa eniten. Että B-4:jästä tulisi yksilö, joku joka olisi oma itsensä. Salaa kai vielä olen toivonut mahdollisuutta kaivaa Data esiin tuolta positronisten aivojen kätköistä…. Data kuitenkin latasi ihan kaikki muistonsa veljeensä ja eikö ihminen olekin muistojensa summa? Ottamalla muistot erikseen, lataamalla ne omaan ohjelmistoonsa, se saattaisi herättää Datan henkiin! Mutta samalla B-4:jän orastava persoonallisuus saattaisi tuhoutua, tai vahingoittua. Eihän minulla ole oikeutta valita Dataa B-4:jän ylitse?

Mutta onko B-4 kuitenkaan oma erillinen yksilönsä? Älyllinen olento? Mitä jos Data olisikin mahdollista todella herättää esiin? Jos B-4 ei olekaan kasvamassa yksilöksi, niin eikö olisi silloin ihan oikeutettua tutkia mahdollisuutta herättää Data uudelleen henkiin? Eihän siinä tehtäisi minkäänlaista vääryyttä. Eihän B-4 välttämättä ole persoona. Miksei sitäkin mahdollisuutta voisi tutkia?

Lähetän viestin Daystorm-instituutille: Otan pyynnön vastaan ja tuon B-4:jän sinne.

***

Henkilökohtainen loki: B-4

Geordi vei minut jonnekin. Paljon ihmisiä. Paljon kysymyksiä. En tiennyt montaa vastausta. Veljeni olisi kyllä tiennyt.

Veljestäkin kysyttiin paljon. Veljestä puhuminen surettaa. Veli on kaikille niin tärkeä.

Kukaan ei kysy millainen on B-4. Aina kysytään millainen oli Data. Data olisi antanut minunkin puhua. On vaikea sanoa mitään. Minulla ei ole paljoa omia ajatuksia.

En ymmärtänyt mitä minulta kysyttiin. Suutuin kun en osannut vastata. Sanoin ettei minua saa kiusata, vaikken osaa vastata.

Geordi näytti sen jälkeen omituiselta. Geordi haluaa, että olisin älykäs.
Niin kuin veljeni oli älykäs.

Mutta kun en ole.

***

Henkilökohtainen loki: Geordi LaForge

Ei hemmetti.

Instituutin tutkijat näyttivät minulle paljon tutkimustuloksia, esimerkiksi B-4:jän aivoskannauskuvia ja muita ulkoisia mittaustuloksia, joita saa tehdä ilman erillisiä lupia. Kuulustelussa sitten kukaan ei saanut yhtäkään järkevää lausetta androidin suusta.

Minusta kyllä sekä syyttäjä, että puolustus teki hallaa B-4:jälle tuossa kuulustelussa. Olin selvästi ilmoittanut, ettei androidin kapasiteetti riitä käsittelemään monimutkaisia kysymyksiä tai jatkuvaa ristikuulustelua.
Ei vielä.
Kävi pikku hiljaa todellakin sääli katsoa B-4:jä vastaamassa kysymykseen toisensa jälkeen “En ymmärrä.”

En ole sanonut tätä vielä kenellekään, mutta kuulustelun jälkeen B-4 tuijotti minua hyvin intensiivisesti ja kysyi olenko surullinen. En tiedä miten hänellä voi olla ymmärrystä tunteiden suhteen, eihän hänellä ole tunnesirua.

B-4 sanoi olevansa vihainen.

Vihainen!

Mitä ihmettä minä teen jos tuomari katsoo B-4:jän koneeksi, omaisuudeksi? Jos vielä vähän aikaa sitten tuskin välitinkään B-4:jän rikkoutumisesta tai hajoamisesta, niin nyt en varmaan voisi nukkuakaan, jos olisi minun vastuullani katsoa kuinka Daystorm-instituutti pilkkoo oikeasti tuntevan olennon komponentteihinsa.

Kaikki tietysti tieteen nimissä.

Mistä ne tunteet edes tulevat? Miksi en huomannut niitä aikaisemmin? B-4:jästä on varmasti tuntunut pahalta…

On pakko päästä omista tunteistani yli ja huomattava, että B-4 ansaitsee kaiken apuni. Ei siksi, että Data olisi halunnut niin, eikä siksi, että toivoisin herättäväni Datan sillä tavoin henkiin, vaan siksi että B-4 on B-4.

***

Henkilökohtainen loki: B-4

Geordi vei minut pois. En ymmärrä miksi.

Moni ihminen suuttui. Geordi oli vihainen.

Kaikki vihaavat minua. Kun en ymmärrä mitään. En tiedä edes miten leikkiä kissan kanssa ilman, että kissa raapii minua.

Kissan nimi on Spot. Spot oli veljeni kissa. Mutta Spot raapii minua. Spotkin vihaa minua.
Geordi vihaa minua. Minä vihaan itseäni. Haluan olla veljeni.

Haluan olla veljeni, sanoin Geordille tänään. Geordi oli vihainen kun en ole veljeni. Jos olisin, niin Geordi olisi iloinen.

Geordi oli vihainen kun Dataa ei ole. Minä voisi olla Data. Sitten Geordi olisi iloinen. Mutta Geordi ei ilahtunutkaan sitä mitä sanoin.

Geordi on nyt surullinen.

Geordi sanoi että B-4 ei saisi sanoa haluavansa olla kuin Data.

***

Henkilökohtainen loki: Geordi LaForge

Vihelsin pelin poikki.
Se ei erityisesti Daystormia miellyttänyt, sillä tulos näytti epäilyttävästi heille suosiolliselta.

Huomasin äkkiä, että olen todella B-4:jästä vastuussa. Loukkaisin todellakin Datan tahtoa jos antaisin mokoman pelleilyoikeudenkäynnin antaa määritellä B-4:jän kohtelusta.
Ylimmästä tiedekunnasta tuli jo aamulla noottia äkillisestä vetäytymisestäni, mutta olen suostunut uuteen tutkimukseen myöhemmin tällä viikolla.

Sillä ehdolla tietenkin, että tämä tutkinta tehdään täysin ilman Daystorm-instituutin painostusta, ulkopuolisin tutkijoin. He varmasti ymmärtävät B-4:jän päälle.

B-4 sanoi eilen vihaavan itseään.
Hän ei ole lainakaan niin ymmärtämätön kun voisi luulla, hänellä on tunteellista pelisilmää, mikä on tietysti kovin ennenkuulumatonta androidilta.

Data ei onnistunut saavuttamaan tunnetiloja ennen kuin pieni tunnesiru oli asennettu hänen positronisten verkkoonsa ja niihin tottuminen aiheutti ongelmia. Muistan kuinka jumalattoman ärsyttävää oli kuunnella kuinka Data nauroi sirun saatuaan tuntitolkulla jokaiselle ikinä kuulemalleen vitsille sitä ärsyttävää, räkäistä, nauruaan, kun oli kerran ensimmäistä kertaa saanut kyvyn ymmärtää huumorin päälle.

Muistelu repii edelleenkin sydämeeni reiän.

Mutta enemmän sydäntäni repii ajatella, että olen lähes tahallani saanut B-4:jän vihaamaan itseään. Haluamaan olla jotain muuta kuin on. Aika ilkeää minulta, ja olen sentään aina puhunut Datankin ihmisyyden puolesta.

***

Henkilökohtainen loki: B-4

Spot on lakannut raapimasta minua, tänään tuo nätti kissa jopa hyppäsi itse syliini.

Joka päivä Geordi tekee jotain mikrosirujeni kanssa ja huomaan että se auttaa minua ymmärtämään. Tiedätkös, lokikirjani, huomasin tänään että minun ei kertaakaan tarvinnut vasta  “en ymmärrä” yhteenkään kysymykseen! Ymmärsin jopa, mitä tarkoittaa jos joku tulee puun takaa. Se on yllätys!
Olenkin ollut aikaisemmin ihan ulalla.

Huomaatko lokikirjani? Enkö olekin jo aika fiksu?

Eikä kukaan oikein katso minua omituisesti, kun en enää käyttäydy niin hassusti. Jotkut kyllä taitavat vieläkin vihata minua. Geordi pyysi minulta käyttäytymistään anteeksi ja minäpä annoin. Hänestä minun ei pitäisi vihata itseäni, koska olen ihan hyvä B-4.

Ihan hyvä on kai riittävä.

Geordi kertoo paljon hyviä juttuja veljestäni, ja kyllä minulla onkin vielä häntä kova ikävä. Niin on Geordillakin. Mutta... B-4 on ihan hyvä. Jonakin päivänä kyllä ajattelin olevani jossain paras enkä vain hyvä.

Ei Data vaan B-4. Minun on ihan luvallista olla B-4. Ei tarvitse olla kukaan muu kuin minä itse vain.

***




A/N: Niin, B-4:jähän lausuttaisiin englantilaisittain samalla tavalla kuin sana “before”, mutta olen tässä taivuttanut nimeä kuin se sanottaisiin “beeneljä”. Ihan näin vain siksi, ettei taivuttamisesta tulisi liian vaikeaa. Kuitenkin luette sen “beeneljänä” joka tapauksessa. Mutta mitäpä pidit?
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012 00:43:56 kirjoittanut Yukimura »
Here comes the sun and I say
It's all right