Kirjoittaja Aihe: Tanssia hedelmäpuun ympäri: lisätty Sitkeä pelaaja ja Lista. (Valmis) K11  (Luettu 3221 kertaa)

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
// Alaotsikko: raapalespurtti, yli seitsemänsataa sanaa intohimosta, K-11

Kerään tänne spurttiraapalehaasteeseen kirjoittamani raapaleet, jotka käsittelevät kaikki jossain määrin intohimoa. Laaja käsite, kyllä, mutta en tiedä yhtään kuudesta tulevasta raapaleesta ja halusin silti jotenkin rajata spurtin tuotokseni.


Ensimmäinen raapale:

Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: K-11
Paritus: lukemalla selviää
Lajityyppi: romance, angst, tuplaraapale
Tiivistelmä: "Johonkin se piti kääriä. Pullon lasi murskaantuisi, jos se osuisi kirjan kulmaan tai tärähtäisi arkun seinää vasten. Kaikki olisi pilalla."


Hajuvesi

Rodolphus oli ihana, mutta Narcissan oli päätettävä, miten pakkaisi matka-arkkunsa. Kaavut alle, niiden päälle alusvaatteet, sitten pergamentit, koulukirjat, sulkakynät, mustepullot nurkkiin sukkiin käärittyinä, hajuvesi keskelle, sen rikkoutumista Narcissa ei sietäisi, sen hän käärisi kaulahuiviinsa ja pakottaisi mytyn lierihattuunsa. Korurasia oikealle puolelle, avain kulkisi hänen kaulassaan, sitten päiväkirja ja viitat kaiken peitteeksi.

Jos Lucius saisi tietää. Narcissa huomasi hengityksensä kiihtyvän ja kehonsa jokaisen solun värisevän.

Jos hän laittaisikin kirjat alimmaiseksi? Se antaisi hyvän pohjan kaikelle muulle. Hän latoisi kaavut, niiden päälle ja viitat reunoille, kaiken särkyvän keskelle ja alusvaatteet niiden väliin ja ympärille tiiviisti, niin että muodostelma muistutti mehiläisvahakennoa. Narcissa ei tiennyt, mitä tekisi jos hajuvesipullo menisi rikki.

Luciuksen viha olisi itsepäinen. Jopa lähtemätön.

Johonkin se piti kääriä. Pullon lasi murskaantuisi, jos se osuisi kirjan kulmaan tai tärähtäisi arkun seinää vasten. Kaikki olisi pilalla. Sen voisi laittaa aivan päällimmäiseksi, kasata paljon vaatteita sen alle ja ympärille, niin se pysyisi paikoillaan.

Narcissa mietti, joko tieto oli levinnyt. Hajuveden voisi tietenkin myös laittaa korurasian sisään, tosin se pitäisi eristää sukilla kaiken varalta.

Rodolphus oli ollut varsin ymmärtäväinen. Narcissa muisti hänen otteensa ja hengityksensä –
 
”’Cissa”, sanoi Lucius värittömästi astuessaan huoneeseen.

Narcissa ei kääntänyt kasvojaan matka-arkusta. Ehkä hänen olisi sittenkin viisainta kantaa hajuvesipullo viittansa povitaskussa.     

« Viimeksi muokattu: 06.11.2011 09:29:47 kirjoittanut Lils »
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
Vs: Tanssia hedelmäpuun ympäri: Sunnuntai - Hajuvesi
« Vastaus #1 : 29.12.2008 21:39:51 »
Toinen raapale:

Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: K-11
Paritus: lukemalla selviää
Lajityyppi: romance, raapale
Tiivistelmä: "Helena istui ja luki. Sitten hän tanssi. Ja minä sallin sen, kunhan sain katsoa."




Tanssi

Halusin hänet, mutten tulisi ikinä ymmärtämään häntä. Minä katselin etäältä - en oikeastaan edes halunnut lähemmäksi - kun hän kieppui itsensä ympäri, vaivattoman notkeasti, kuin hyrrä. Hän heittelehti vasten omenapuunrunkoa, takertui siihen, irrottautui. Kädet levitettyinä hän tanssi. Kehoni ei vastannut liikkeisiin, mutten voinut olla ajattelematta niitä. Kuin oikutteleva lapsi nainen piti minut alati ikkunassa, vaikka joskus uskottelin itselleni, ettei hän ollut edes huomannut minua.

Helena istui ja luki. Sitten hän tanssi. Ja minä sallin sen, kunhan sain katsoa. Hänen äitinsä oli suopea aikeitani kohtaan.

Sitten hän sanoi: ”Nyt saa riittää. Lähden etsimään maailmanviisautta.”

Ja tiesin, etten enää ikinä saisi katsoa.



Kommentteja saa antaa molemmista raapaleista! :D

If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
Vs: Tanssia hedelmäpuun ympäri: Maanantai - Tanssi
« Vastaus #2 : 30.12.2008 21:56:35 »
Kolmas raapale:

Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: Sallitty
Paritus: ei ole
Lajityyppi: adeventure, tuplaraapale
Tiivistelmä: ”'Et ole sattunut huomaamaan mitään pöllölän ongelmaan liittyvää, professori?'”


Saalistaja


”Jo toinen yö kun joku on pelästyttänyt pöllöt henkihieveriin. Se, joka niitä kiusaa ei ole kuitenkaan saanut yhtäkään vielä hengiltä”, Voro selitti matalalla äänellä heidän kävellessään pitkin hämärää kolmannen kerroksen käytävää.

”Olen tietoinen siitä, mutta putkivuodon korjaus vie todennäköisesti koko tämän yön. Emme voi riskeerata sitä, että oppilaat joutuvat uimaan aamulla suureen saliin”, Dumbledore sanoi.

”Mutta, rehtori, pöllöt – ”

”Totta kai oppilaat ovat etusijalla, Argus”, McGarmiwa sanoi.

”Minerva ja minä voimme tarkkailla tilannetta tämän yön. Huomenna voit yrittää napata kiusankappaleen.”

”Selvä, rehtori”, Voro sanoi mennen menojaan.

Dumbledore ja McGarmiwa käveleskelivät hetken käytävää pitkin. ”Et ole sattunut huomaamaan mitään pöllölän ongelmaan liittyvää, professori?” Dumbledore kysyi.

”En voi sanoa, että olisin.”

Dumbledore pysähtyi äkkiä, ja niin teki McGarmiwakin. Albus ojensi kätensä ja pitkät sormet pinsettiotteessa poisti Minervan hiuksista kuviollisen höyhenen. ”En minäkään”, hän sanoi silmät tuikkien salavihkaisesti.

Professori McGarmiwa tarkkaili Dumbledorea hetken varuillaan, mutta sanoi sitten: ”Hyvää yötä, Albus. Pitäkäämme silmämme auki.”

”Hyvää yötä, Minerva.”

Kymmentä minuuttia myöhemmin professori McGarmiwa avasi pöllölän oven. Kun se sulkeutui, hänen paikallaan ei ollut enää naista vaan musta kiiltäväturkkinen kissa. Pöllöt alkoivat oitis huhuillen lennellä holtittomasti ympäri tornia. Kissa loikkasi lähimmälle ikkunalaudalle. Ajatus siitä, että se pääsisi toteuttamaan saalistusviettiään, vaikkakin vain leikkimielessä, antoi sen liikkeille vetreyttä. 



Kommentit ovat edelleen tervetulleita!
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

Jennea

  • Vieras
Vs: Tanssia hedelmäpuun ympäri: Tiistai - Saalistaja
« Vastaus #3 : 30.12.2008 22:10:00 »
Ensimmäinen raapale, Hajuvesi, oli juonellisesti minun mieleeni. Alku oli hyvä. Luciuksella taitaa todella olla paljon valtaa, kun Narcissa pelkäsi aivan uskomattoman paljon mitä tapahtuisi, jos hajuvesipullo löytyisi. En kyllä ihmettele.
Suosikkikohtiani olivat ne, joissa Narcissa mietti miten pystyisi piilottamaan pullon. Varsinkin viimeinen lause oli hykerryttävän hyvä.

Tanssi-raapaleessa olit käyttänyt ihania sanoja kuvailuun. Omenapuunrunko. En ole ennen tajunnut sanan ihanuutta. Oikutteleva lapsi -lause oli oivaltava. Loppu oli haikea, vaikka muuten minulle jäi raapaleesta hyvän tuulinen kuva.

Saalistajassa oli kyllä nerokas juoni! Tämä oli ehkäpä suosikkini näistä. Rakastan lukea ficcejä Minervasta, varsinkin kun hän muuttuu kissaksi.

Kiitos näistä jokaisesta! Hyviä oli. En keksi näistä kuin hyvää sanottavaa.

Nettis

  • ***
  • Viestejä: 34
Vs: Tanssia hedelmäpuun ympäri: Tiistai - Saalistaja
« Vastaus #4 : 31.12.2008 01:55:44 »
Hajuvettä oli mukava lukea. Teksti oli sujuvaa ja aina vain rakastan sitä todella paljon, kun kaikkea ei sanota ääneen, vaan asioita vihjaillaan, vaikkakin suorasti. Jotenkin tekstistä paistoi loistavasti läpi, että vaikka Narcissa oli halukas jättämään Luciucsen ja lähtemään toisen miehen matkaan, oli hän kuitenkin aika hermostunut. Pakkaamisjärjestyksen miettiminen ja hajuvesipullon lähes pakkomielteinen varjelu toivat vain hienosti esille hermostuksen, jonka todellista aihetta välteltiin näillä "vähäpätöisillä" keinoilla. Näistä kolmesta tykkäsin ehdottomasti eniten tästä.

Tanssi. Yritän kovasti pohtia, kuka ihme oli Helena. Jotenkin nimi tuntuu kovin tutulta, mutta en kyllä yhtään saa päähäni, kuka hän on. Mutta tytön henkilöllisyydestä riippumatta, tämäkin oli kiva ja helppo lukea. Jotenkin tämä jätti ehkä vähän tyhjäksi, en oikein tiedä. Joo-o, en osaa sanoa tästä yhtään mitään :D

Saalistaja oli hauska :D En osannut edes aavistaa, että se olisi Minerva joka niin kauheasti aiheuttaa tuskaa pöllöille ja Vorolle. Oikeastaan tajusin sen vasta hetki sen jälkeen, kun Dumbeldore oli ottanut höyheneensä. Hetki piti miettiä, mitä höyhen teki siinä :D Sitten tuo Albuksen hiljainen hväksyntä Minervan toimille, virnistelin sille ihan kauheasti. Nerokasta :D
Tulikehränä aurinko nousee
pimeyden karkoittaen
Tulikehränä aurinko nousee
varjot polttaen pois

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
Vs: Tanssia hedelmäpuun ympäri: Tiistai - Saalistaja
« Vastaus #5 : 02.01.2009 00:41:51 »
Neljäs raapale:

Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: Sallittu
Paritus: ei ole
Lajityyppi: huumori, seikkailu, raapale
Tiivistelmä: ”Ensi vuonna! Minä vannon kautta isäni sääriluuttoman ruumiin, että minä nappaan sen penikan ja nitistän! --"

A/N: Olen tosi pahis ja jätin postaamatta tämän eilen, koska minulla ei ollut aikaa saatika inspiraatiota kirjoittaa sitä.  :D Tällä kertaa jopa käytin annettua aihetta, joka oli tietenkin uusivuosi.



Pimeä uudenvuodenlupaus


Tulipyrskähdys halkoi pahaenteistä maisemaa. Sitä seurasi pitkä raivokas karjaisu. Moni paikallaolija väisti tulta tympääntyneen näköisenä.

”Ensi vuonna! Minä vannon kautta isäni sääriluuttoman ruumiin, että minä nappaan sen penikan ja nitistän! Ynggggh!” Voldemortin sieraimet, joiden yhdennäköisyys Michael Jacksonin veisteltyyn pariin oli hämmentävä, laajenivat tämän huutaessa.

Kuolonsyöjät sytyttivät tähtisadetikkuja pyöritellen silmiään.

”Miksi emme voi napata poikaa jo nyt? Tiedämme kuitenkin hänen sijaintinsa. On uusivuosi, hän ei osaisi aavistaa mitään!” hidasjärkinen uusi tulokas kysyi.

”Koska Jo Rowling on määrännyt, että Pimeän Lordi voi yrittää tosissaan tappaa Harry Potterin ainoastaan jokaisen lukuvuoden lopussa”, Bellatrix selitti.

Voldemort päästi räjähdyksen sauvastaan. ”Minä vihaan, sitä naista!! VIHAAN!!”


A/N2: Niin ja käytin Kapari-Jatan huvittavaa kämmähdystä "Pimeän Lordista" häikäilemättömästi hyväkseni tässä.  ;D




Viides raapale:

Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: Sallittu
Paritus: ei ole
Lajityyppi: huumori, general, raapale
Tiivistelmä: "Jos he olisivat luutia, heitä ei listattaisi edes samassa sarjassa Noidan luudanvarsissa! --"
A/N: Olen hyvin tietoinen Dummbledoren homoudesta, mutta eihän se estä naisten ulkonäön arvostelemista!




Poikien väittely


”Phineas, en ymmärrä miten joku voi pitää Charlene McKinnonin kaltaisesta korpista, kun vaihtoehtona on Dorotea! Ajattele veelan vastustamatonta lumoa!”

”Arvon Armando, minusta veelojen viehätys kalpenee Charlenen rinnalla. Hänessä oli aina sisäistä loistoa ja itsevarmuutta.”

”Et ole tosissasi! Jos he olisivat luutia, heitä ei listattaisi edes samassa sarjassa Noidan luudanvarsissa! Charlene olisi hopeasiipi-romu, Dorotea puolestaan vähintään nimbus!”

”Mutta ettekö muista Camilla Stocktonia? Hänen avuillaan Charlene ja Dorotea tippuvat leluluutien puolelle!” Albus huomautti.

Miehet tuijottivat Albusta kukin omasta taulustaan nyökytelleen hyväksyvästi. 

Mutta Albus tiesi, ettei väittely heidän vuosikurssinsa kauneimmasta tytöstä lakkaisi. Kulunut vuosisata, halkeileva öljyväri ja pölyttyneet raamitkaan eivät olleet estäneet sitä. 



Ottaisin erittäin mielelläni vastaan kommentteja!
« Viimeksi muokattu: 05.01.2009 16:13:43 kirjoittanut Makisuke »
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
Vs: Tanssia hedelmäpuun ympäri: neljäs ja viides lisätty
« Vastaus #6 : 04.01.2009 23:38:55 »
Kuudes raapale:

Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: Sallittu
Paritus: lukekaa! ;)
Lajityyppi: draama, hitusen romanssia, raapale
Tiivistelmä: ”'Ron vieläkö sinä olet täällä, minähän käskin sinut sairaalasiipeen!'”




Sitkeä pelaaja

Hän pelaisi tänään, tuli mikä tuli! Hiki liimasi hiukset kiinni ohimoon, vaikka hän oli vasta pukeutunut pelikaapuunsa. Yrittäessään tarttua luutaansa hän tunsi äkillistä huimausta ja lysähti pukuhuoneen penkille. Pää polvissa hän hengitti syvään ja yritti räpytellä näkökenttää syöviä pyörtymisestä varoittavia säkkäröitä pois.

”Ron vieläkö sinä olet täällä, minähän käskin sinut sairaalasiipeen!” kuului Harryn ääni läheltä.

”Olen… aivan kunnossa. Minä pelaan.”

Hän nousi - otti luutansa. Hoippuessaan ovelle hän ajatteli rohkelikkoja, joiden edessä hän puolustaisi tupansa kunniaa. Hän ajatteli kapteeniaan, jonka kanssa hän niin tahtoi jakaa kentän. Kun huimaus kasvoi Harry sai Ronin täpärästi kiinni, ennen kuin tämän pää osui lattiaan.




Seitsemäs raapale:


Vastuuvapaus: Jo Rowling omistaa Harry Potter -paikat, -hahmot ja -tapahtumat. Minä omistan tämän raapaleen idean.
Ikäraja: Sallittu
Paritus: monia
Lajityyppi: romanssi, raapale, draama
Tiivistelmä: "Lähteminen ei olisi helppoa, mutta se totta vie oli houkuttelevaa."
A/N: Tästä olisi tullut tupla, ellen olisi kovin uupunut ja vähän kipeä. :(


Lista

Lily listasi mielessään Andromedan hyviä puolia: suloisuus, nauru, rehellisyys. Huonoja: hajamielisyys, myötäilevyys, suoruus. Lily huokaisi turhautuneena. Hän ei osannut sijoittaa naisen tarjousta kumpaankaan sarakkeeseen. Hän ei edes osannut sijoittaa Andromedaa itseään hyvä -tai huono-sarakkeeseen.

Lily lisäsi hyvien puolien listaan omaehtoisuuden. Lähteminen ei olisi helppoa, mutta se totta vie oli houkuttelevaa. Ystävysten olisi helppo poistua, mutta teon syyt tuottivat ongelmia. Lilyn vanhemmat kyllä ymmärtäisivät, mutta James ja Severus, joista hän oli tehnyt erilliset listat, eivät. Kimmokkeita lähtöön oli runsaasti, pitäisi vain valita uskottavin. Sellainen mikä näyttäisi ulkopuolisille painavimmalta.

Lily lisäsi listaan vielä, ettei Andromeda voinut ainakaan ollut hänen syntymättömän lapsensa isäehdokas.   



Ja nyt kun olen saanut spurtin päätökseen, haluaisin oiken paljon kommentteja, puumerkkejä, huudahduksia, mitä vain osoituksia siitä, että luitte! :D
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

Makisuke

  • Killan ex-Ylinoita
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Mäksä
Jennea: Hajuvesi on mahdollisesti suosikkini näistä kaikista. Se on myös ensimmäinen raapaleeni ikinä, joten olen tosi iloinen, että pidit siitä! :D Itseasiassa Saalistajan idean sain eräästä joulukalenteriin tekemästäni avatarista, missä Minerva katselee Hedwigiä. Hyvä kuulla, että muutkin raapaleet miellyttivät!

Nettis: Ihanaa, että sinäkin pidit Hajuvedestä! Mietin tuon pullon varjelemisen kanavaksi Narcissan halulle hallita tilannetta, koska hänen petoksensa seuraukset eivät ole enää hänen hallinnassaan. Ja se on todellakin monitulkintainen, ehkä hajuvesi on lahja Rodolphukselta? Aaah, Helena on Korpinkynnen tytär, mutta hänhän esiintyi vikassa kirjassa vain muutaman sivun verran, joten ei häntä pakosti muista. Olin itseasiassa laskenut Hajuveden ja vähän Saalistajankin kanssa sen varaan, että lukijat oivaltaisivat itse tarinan ytimen. Hyvä että se toimi! :D

Tinwen: Hauskaa, että hahmot toimivat, koska sata-parisataa sanaa on vähän aikaa oikeuttaa hahmon tehtävä tarinassa. Kaikki tuntuvat pitäneet Hajuvedestä tosi paljon, mikä tekee minut iloiseksi! Juu, ja Helen on Rowena Korpinkynnen tytär! Taisin valita ehkä vähän liian tuntemattoman hahmon... :D Tuosta hyväntuulisuudesta - tähtäsin siihen, ettei yksikään näistä olisi angst-painotteinen, vaan että toivoa ja iloisuutta olisi aina, koska vaikka intohimo on raastava tunne, siihen liittyy myös paljon onnea.

Kiitos oikein paljon kaikille kommentoineille!
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein