Kirjoittaja Aihe: Riittämättömyys, S, oneshot, angst  (Luettu 3236 kertaa)

jordan

  • ***
  • Viestejä: 131
Riittämättömyys, S, oneshot, angst
« : 22.12.2008 19:43:29 »
Nimi: Riittämättömyys
Kirjoittaja: Jordan
Genre: Angst
Ikäraja: S
 
A/N: Tässä pieni joululahja teille, toivottavasti saatte siitä jotain irti. En sano, että tämä olisi henkilökohtaisin tarina, jonka olen kirjoittanut, mutta kyllä se silti avasi vanhoja haavoja, onko se sitten hyvä vai huono asia… Joka tapauksessa, tuo on aika lyhyt, joten kaikki varmaan jaksaa lukea ja ehkä jopa antaa palautetta?




Puistattaa katsoa peiliin, kun takaisin katsoo hirviö. Ällöttää painaa kädet vyötärölle, kun tuntee pelastusrenkaat vatsan ympärillä. Voin pahoin. Minä todella voin pahoin, kun katson itkuisia kasvojani ikkunan pintaan muodostuvasta peilikuvasta. Ja minä olen peloissani siitä, mitä minulle on tapahtumassa. En minä ennen ollut tällainen, aikoinaan minä jopa pidin itsestäni. Silloin heräsin hymy huulillani ja nauroin, kun sadepisarat putoilivat pisamieni päälle ja kastelivat minut kokonaan.

Mutta nyt voisin helposti heittää itseni narun jatkeeksi tai matoksi moottoritielle. Riittämättömyyden tunne on päällimmäisenä mielessäni, minä elän painajaistani. Täydellisyydentavoitteluni on vienyt minulta ystävät. En enää pysty nauttimaan asioista, joita ennen rakastin. Ne ovat liian vaikeita minulle tehdä.

Kynä ei luo paperille sellaisia kuvia, kuin haluaisin, se on pelkkää sotkua. Kirjoittaessani sanat eivät muodostu niin kuin ennen ja ne kuulostavat hölmöiltä korviini. Valvon öitäni murehtien ja itkien; aamulla olo on tyhjä ja silmät kuivuneet. Asiat, jotka ennen olivat itsestään selviä, on nyt otettu minulta pois. Minä en halua muuta, minä selviän ilman rahaa, ilman joululahjoja, mutta ystäviä ilman elämä on hankalaa ja ilman satunnaista onnistumisentunnetta liki mahdotonta. Minä tarvitsen hieman itseluottamusta, tai olen kuollut. Minä janoan takaisin sitä rakkautta, mitä minulla ennen oli tarjota. Kuinka oppisin rakastamaan itseäni, kuten ennen tein?

En minä haluaisi tästä sinuakaan syyttää, mutta tajuatko, että nekin sanat, joita et oikeasti tarkoita, repivät minua kahtia sisältä? Ymmärrätkö, etten jaksa kuunnella vähättelyäsi edes vitsillä? Jokainen pieni pilkkasanasi on minulle monen yön kyynel. Ei, en minä halua kuulla kehujasi, jos et niitä tarkoita. Älä sano ”minä rakastan sinua”, jos se ei tule sydämestä, mutta silloin, ole kiltti ja jätä minut rauhaan, jotta voisin rypeä tässä itsesäälissäni yksin. En minä osaa elää ilman sinua, mutta jos jokainen sanasi, jokainen katseesi repii sydäntäni ja minulla on paha olo, minun on pakko. Sinä satutat minua, kuuletko? Ja minua on sattunut jo tarpeeksi yhdelle elämälle.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011 16:34:00 kirjoittanut Scarlett »
I belong to Jesus

Siber

  • jonofiniläinen
  • ***
  • Viestejä: 249
Vs: Riittämättömyys
« Vastaus #1 : 29.12.2008 17:46:28 »
Pidän tästä, koska minusta on taito kirjoittaa teksti ilman juonta, teksti tietystä ikään kuin yksittäisestä asiasta, teksti, jossa ei välttämättä ole henkilöitä eikä tapahtumapaikkoja eikä muita juttuja, jotka yleensä löytyvät joka tarinasta ja novellista - ja saada se teksti pysymään järkevänä ja koossa sekä onnistua välttämään toistoa.

Tämä ei ole mikään pitkä teksti, mutta se kertoo asiasta paljon. Luulisin, että jos sitä yrittäisi väkisin kirjoittaa pidemmäksi, siihen ilmestyisi toistoa joka tekisi siitä paljon huonomman.

Olet käyttänyt paljon sellaisia ilmaisuja, jotka tuossa lukiessa tavallaan yllättivät (positiivisesti), sellaisia, joita ei ole ehkä niin kovin paljon käytetty. Muutamassa kohtaa oli sanajärjestyksiä, jotka ensin vähän särähtivät korvaan, mutta hetken miettimisen jälkeen kuulostivatkin hyviltä.
Noista ilmaisuista esimerkkinä vaikka seuraava.
Lainaus
Jokainen pieni pilkkasanasi on minulle monen yön kyynel.
Tuo lause sai minut jotenkin rakastumaan itseensä, en ole kuullut tällaista aiemmin ja nyt kun sen kuulin, kuulostaa varsin kauniilta.

Ja niillä ilmaisuilla sait tässä sen tunnelman hyvin esiin. Tämä kuulostaa aidolta. Ainoa huono juttu on vain, että aihe taitaa olla aika kulutettu, mikä vie osan hyvänkin tekstin hohdosta, mutta sehän ei ole sinun vikasi.

Jos nyt lopuksi puututaan niihin teknisiinkin juttuihin, niin viimeisen kappaleen kahteen enimmäiseen virkkeeseen kuuluisi kysymysmerkki perään, kysymyksiä kun ovat.

Ämh, en tiedä osasinko yhtään selittää sitä miksi pidän, mutta pidän joka tapauksessa.
“You’re the next best thing, John.”

jordan

  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Riittämättömyys
« Vastaus #2 : 02.01.2009 11:47:57 »
Kiitos Siperia palautteesta! Ja joo, osasit kyllä selittää, ja tulin viestistäsi tosi hyvälle tuulelle.
Tottahan on, että näitä tarinoita riittää ja on vaikeaa tehdä omasta tarinasta sellainen, että se erottuisi jotenkin joukosta. Olenkin iloinen, että olit löytänyt tekstistä jotain uusia juttuja ja että vielä pudit niistä.
Korjaan nuo kysymysmerkit samantien.
Kiitos vielä (:
I belong to Jesus

Mystery

  • Näkijä
  • ***
  • Viestejä: 141
Vs: Riittämättömyys
« Vastaus #3 : 02.01.2009 13:37:37 »
Kaunista. Ei voi muuta sanoa, tai oikeastaan kirjoittaa.  :-*
In Joy and Sorrow.

jordan

  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Riittämättömyys
« Vastaus #4 : 03.01.2009 13:08:53 »
Kiitos, Mystery ja kiva, että tykkäsit :)
I belong to Jesus

latzku_

  • ***
  • Viestejä: 197
  • drarry<33
Vs: Riittämättömyys
« Vastaus #5 : 04.01.2009 19:18:07 »
tykkäsin paljon :), rakentavat sanottavat ovat loppu mutta hyvä oli.




latzku_

jordan

  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Riittämättömyys
« Vastaus #6 : 05.01.2009 19:48:12 »
Kiitos sullekin, latzku_ , että jaksoit kommentoida, ei sitä rakentavaa aina tarvitakkaan! :)
I belong to Jesus