Kirjoittaja Aihe: Taas päivään uuteen. S, aamunavausteksti  (Luettu 3888 kertaa)

Chibi

  • Huispausholisti
  • ***
  • Viestejä: 941
Taas päivään uuteen. S, aamunavausteksti
« : 25.11.2008 14:17:10 »
Kirjoittaja: Chibi
Aihe: Itsepohdiskelu
Ikäraja: S
A/N: Kirjoitin tämä puoli kahdeltatoista eräänä yönä ja luin tänään koulun aamun avauksessa.


Tiedättekös, on päiviä, kun vain olemme emmekä ajattele mitään.
On myös päiviä, kun ajattelemme paljon.
        Ehkä jopa liikaa. Sellaisina päivinä ei haluaisi olla siellä missä juuri silloin on. Maailma tuntuu pimeältä, eikä valoa näy. Tuntuu, että seinät kaatuvat päälle, ja että kaikki valo on poissa. Kaikki hyvä, jonka takia olet elänyt, on kadonnut. On vain asioita, joista et pidä. Asioita, jotka huolettavat. Asioita, joita häpeät. Asioita, joihin olet kyllästynyt. Asioita, joita vihaat. Ja ennen kaikkea asioita, joita pelkäät.
           Mutta miksi sinä pelkäät? Entä miksi vihaat? Mikä syy sinulla on olla kyllästynyt? Mitä aihetta sinulla on hävetä? Ja miksi olet huolestunut? Kaikkeen pitää olla syy. Joka asia ja teko pitää osata perustella. Kaikki haluavat hyvän perustelun, että miksi juuri hän? Miksi juuri nyt? Ja miksi juuri tätä?
      Perusteluksi tahdotaan muutakin, kuin; "minä pidän hänestä."
 Muutakin, kuin; "koska nyt on hyvä hetki."
Ja muutakin, kuin; "koska se sattuu olemaan hyvää."
      Silloin monet masentuvat. He eivät haluaisi perustella enempää. Haluaisivat, että asiat ratkeavat itsestään. Mutta totuus on, että he pelkäävät. Pelkäävät sanovansa väärät sanat ja tekevänsä väärät liikkeet. Pelkäävät, että heille nauretaan.
     Juuri tämän takia ajatuksiinsa ei saa vaipua liikaa. Unohtaa, että maailmassa on pahempiakin asioita, kuin; "Voi ei, mä sanoin väärin."
Sellaiset asiat, voi aina korjata. Mutta jos masentuu taysin ja unohtaa kaiken hyvän, voi lopputulos olla kohtalokas sinun itsesi ja läheistesi kannalta. Joten, unohda pikkumurheet.
Nauti tästä päivästä, muista läheisiesi äläkä vaivu epätoivoon.
Maailmassa on aina ainakin yksi valo ja tänään se voit olla sinä.


« Viimeksi muokattu: 13.03.2020 13:58:57 kirjoittanut Chibi »
"This is no time to be a gentleman! Knock her off her broom if you have to!"

Smarou

  • ***
  • Viestejä: 364
Vs: Taas päivään uuteen. S
« Vastaus #1 : 25.11.2008 22:08:55 »
oi.... oi *kettu.

Olipa... osuva.

Pohdiskeleva, lohduttava, mukava kiva ihana nätti... Ja silti aavistuksen syyllistävä. Itsellä nyt joku kriisi meneillään niin tuli sellainen tunne että tekstisi sanoisi: "Kerää itsesi ja lakkaa turha valitus. Niin sanonut ongelmasi muuttuvat ongelmiksi vain pääsi sisällä. Nenä pois omasta navasta niin näkyy asiat vähän paremmassa perspektiivissä."

Kiitos, tämä oli hieno. Melkein toivoin että meillä voisi pitää aamun avauksia jotta voisi tämän lukea. No, luen tätä sitten itsekseni.
~Kuin sokea auringosta, minä kerron teille rakkaudesta~

Chibi

  • Huispausholisti
  • ***
  • Viestejä: 941
Vs: Taas päivään uuteen. S
« Vastaus #2 : 26.11.2008 15:40:24 »
Oi sori. Ei tässä ollut tarkoitus ketään syyllistää (paitsi ehkä muutamaa kiusaajaa) . Mulla oli paha olo kun mä kirjoitin tätä. Olin erittäin tyytyväinen tekstiin, eikä oikestaan kukaan aamunavauksen jälkeen uskonut, että olin sen itse kirjoittanut.
Mutta kiitos, kun kommentoit. :)
« Viimeksi muokattu: 26.11.2008 17:42:56 kirjoittanut Chibi »
"This is no time to be a gentleman! Knock her off her broom if you have to!"

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 828
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Taas päivään uuteen. S, aamunavausteksti
« Vastaus #3 : 22.03.2020 02:46:53 »
Tervehdys Kommenttiarpajaisista, ja vielä kerran onnittelut voitosta! :) Tämä teksti houkutteli minut lukemaan, koska uuden aamun avaaminen tuntui sopivalta ja inspiroivalta näin yövuorossa. Ja kylläpä tämä osoittautuikin inspiroivaksi aamunavaukseksi!

Tunnistan tekstissä kuvatun yliajattelun itsestäni. Joskus on toden totta päiviä, kun kaikki mahdollinen ja mahdotonkin pyörii mielessä. Hävettää, huolestuttaa, pelottaa... Kaikki mennytkin jää mieleen kummittelemaan, ja se tekee elämisestä ja olemisesta huomattavasti raskaampaa ja kuormittavampaa. Ei ihme, että moni meistä väsyy perustelemaan valintojaan, ajatuksiaan ja tunteitaan ja lopulta vain antautuu niiden riepoteltavaksi, vaikka oikeasti fiksumpaa olisi antaa itselleen hyvissä ajoin lupa rentoutua ja lakata yliajattelemasta ja -analysoimasta kaikkea. On ihan totta, ettei pieni moka ole maailmanloppu, vaikka se siltä tuntuisikin. Pienistäkin mokista voi olla hankalaa päästää irti, mutta mielenterveyden ja jaksamisen takia se kyllä kannattaisi.

Maailmassa on aina ainakin yksi valo ja tänään se voit olla sinä.
Tämä on minusta ihana ja inspiroiva loppukaneetti. Jokainen voi itse olla oman elämänsä valo, ja samalla se valo tulee loistaneeksi muillekin ympärillä. Voi kun osaisinkin herätä tällaisella asenteella jokaiseen uuteen päivään!

Kiitos tästä aamunavauksesta! :) -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Chibi

  • Huispausholisti
  • ***
  • Viestejä: 941
Vs: Taas päivään uuteen. S, aamunavausteksti
« Vastaus #4 : 25.03.2020 13:25:33 »
Mukavaa, Waulish, että näinkin vanha teksti on päätynyt luettavaksi, kommentoitavaksi ja osoittautui inspiroivaksi. Piti itsekin lukea se läpi ennen kuin pystyin vastata kommenttiisi.
Lainaus
Pienistäkin mokista voi olla hankalaa päästää irti, mutta mielenterveyden ja jaksamisen takia se kyllä kannattaisi.
Tämä oli aika hyvin kiteytetty. Etenkin tähän aikaan, kun istutaan kotona osa meistä vain omien ajatustemme kanssa, olisi hyvä mielenterveyden ja jaksamisen kannalta, ettei nyt ainakaan aivan koko aikaa mieti kaikkea väärin mennyttä.

Kiitos kommentista!
"This is no time to be a gentleman! Knock her off her broom if you have to!"