Kirjoittaja Aihe: Ei mun pitäny rakastua suhun (slash, K-11) 2. luku 2.11 !  (Luettu 10047 kertaa)

Stu

  • ***
  • Viestejä: 209
// Alaotsikko: tiimityönä teinipoikaslashia ja tanssia :)

-Title: Ei mun pitäny rakastua suhun
-Authors: Stu & jacknasty
- Characters: Ilari, Niko ja sekalainen joukko muita
- Rating: Alkuun K-11, muutoksista ilmoitetaan aina uuden osan yhteydessä
- Genre: romanssia ja draamaa, mitäpä muutakaan? ;) tosiaan, slashia
- Varoitukset: kiroilua, eipä juuri muuta vielä tässä vaiheessa
- Summary: Mitä saadaan, kun sekoitetaan kaksi eri maailmaa, kaksi erilaista ihmistä joita yhdistää rakkaus tanssiin, ja soppaan lisätään vielä petoksia, yllätyksiä ja odottamaton rakkaus?
-Muuta: Tämä tarina on WIP eli work in progress eli kesken vielä. Muutoksia saattaa tulla kesken matkan, elekee hermostuko.
- A/N Stu: Tässä siis tosiaan on kyse tiimityöstä, novellia suunnittelee ja kirjoittaa kaksi eri ihmistä. Suunnittelu ja pohjatyö tehdään kokonaan yhdessä, ja kirjottaessa minä kirjoitan Ilen osuudet ja jacknasty puolestaan Nikon pätkät. Tarina on vielä kesken ja elää koko ajan meidän välillä, jännittää itsekin mihin tässä vielä päädytään. Meille tämä on samalla myös yhdessä tekemisen opettelua ja kokeilua, ja suunnitelmissa olis nauttia matkasta. Tehkää tekin niin. (:
- A/N jacknasty: Stu tuossa yllä aika hyvin sanoikin kaiken mitä mulla oli mielessä, ja tää on yksi niistä syistä minkä takia me ollaan ryhdytty tähän yhteiseen kirjoitusprojektiin; meillä toimii yhteistyö saumattomasti, ajatukset kulkee samaa rataa useinkin. Kerran aiemmin ollaan jo yhdessä kirjoitettu ja se sujui sen verran mukavasti, että saatiin tällainen idea. Niko ja Ile on meidän rakkauslapsia, ja me toivotaan että te nautitte poikien tarinasta yhtä paljon kuin me sen suunnittelusta!



Luku I

Sivuliike, pyörähdys, hyppy, laskeutuminen, jalan ojennus. Pää pystyssä, kehon jokainen osa täydellisessä hallinnassa, hymy huulilla. Helppoa se oli kun sitä rakasti.

”Ja Niko vois kanssa venytellä ennen aloitusta kuten yleensä, eikös”, kuului opettajan huikkaus liikuntasalin toisesta päädystä, jossa tämä oli kumartunut laittamaan musiikkia soittimeen.
Niko tuhahti, mutta liittyi muiden seuraan venyttelemään. Kyllähän hän tiesi miten kävi, jos aloitti kylmiltään. Maassa istuva Pete virnisti hänelle.
”Ei malta duracell-pupu pysyy paikoillaan ees muutamaa minuuttia, kyllähän se tiedetään”, Pete totesi ja muut nyökyttelivät. Kaikki venyttelivät jäseniään tottuneesti ja omaa tahtiaan, innokkaana aloittamaan päivän tunnin.

”Hei mitä te luulette, saadaanks me tänä vuonna ketään hyvää uutta tänne?” tummatukkainen Nadja pohti ääneen ja taivutti niskaansa puolelta toiselle.
”No saa nähä, hiljasta on ollu. Niin se vaan on et futis ja lätkä vetää porukkaa paremmin”, takareittään venyttelevä Atte sanoi.
Niko katsoi kaikkia otsa rypyssä. ”Ai mitä uusia?”
Vaalea Milla pudisti päätään huvittuneesti ja tämän paras ystävä Maria selitti identtinen hymy kasvoillaan, ”Etsä Niko mitään muista, oikeesti? Heinonen sano viime tunnil et tänään on se koe-esiintyminen. Kattoo nyt kuinka moni uskaltautuu yrittään”, Maria sanoi opettajan siirtyessä tavanomaiselle paikalleen aloittaakseen tunnin.

”No niin porukka, voitte nousta sieltä vaikka ette te vielä pääse tositoimiin. Kuten viime tunnin lopussa kerroin, tänään yritetään löytää uusia kykyjä teidän joukkoon koe-esiintymisen avulla. Meillä oli mainos tuolla koulun ilmoitustaululla ja näyttäis nyt siltä että kuusi rohkeaa on uskaltautunut yrittämään”, Heinonen kertoi ja oppilaat kuuntelivat.
”Mä käyn nyt hakemassa kokelaat tuolta pukuhuoneesta, käskin niiden odotella hetken siellä.”

Nikon kasvoille nousi kiinnostunut hymy. Toivottavasti tänne ois eksyny joku oikeesti hyväkin, hän ajatteli.

”Onkohan ne tyttöjä vai poikia?” mustatukkainen Kiia pohti muiden kohautellessa olkiaan. Heidän pienessä mutta tasokkaassa tanssiryhmässään oli vain kahdeksan oppilasta, viisi tyttöä ja kolme poikaa. Ryhmä oli ollut koossa nykyisellä kokoonpanollaan jo yli vuoden, sillä uusia tanssinharrastajia ei paikalle usein eksynyt. Tarkemmin, uusia tarpeeksi hyviä tanssinharrastajia. Tänä syksynä ryhmän vetäjä oli päättänyt järjestää muutamalla koululla mainostetun koe-esiintymisen halukkaille.

Opettaja ilmestyi takaisin salin ovelle ja Niko kohotti päätään kiinnostuneena. Opettajan perässä saliin käveli kuusi nuorta, jotka asettuivat opettajan viittauksesta seinän viereen seisomaan. Niko antoi katseensa vaeltaa, silmäili jokaista tarkasti ja mietti näiden mahdollista potentiaalia. Sukupuolijakauma ei ehdokkaidenkaan keskuudessa ollut tasainen; rivissä seisoi neljä tyttöä ja kaksi poikaa. Ruskeahiuksinen lyhyt tyttö näytti hieman jännittyneeltä, tämän vieressä seisova lyhyttukkainen hoikka blondi tyttö taas tuntui säteilevän innokkuutta. Toinen pojista oli keskimittainen ja jäntevä ja hiekanruskeat hiukset kehystivät tämän kasvoja, muutama suortuva valui silmille. Poika seisoi suorassa ja näytti tarkkaavaiselta. Tämän vieressä seisova pitkä punatukkainen tyttö hymyili jatkuvasti, katseli opettajaa ja muita oppilaita ja vaikutti pirteältä. Niko oli varma, että jos tyttö avaisi suunsa, ei puhumisesta tulisi loppua. Tytön vieressä oli muita nuoremmalta näyttävä mustatukkainen poika, joka vaihtoi hermostuneesti painoa jalalta toiselle. Niko katseli tätä hetken ja arveli ettei hieman hintelästä pojasta välttämättä olisi heidän kovatasoiseen joukkoonsa. Pojan vieressä seisoi vielä yksi tyttö, vaalea ja itsevarman oloinen.

Ehdokkaat seisoivat rivissä tanssiryhmän tutkailevien silmien alla, kun Heinonen aloitti tunnin tavanomainen hymy kasvoillaan.

”No niin, nyt päästäänki alottelemaan ku saatiin tän tunnin tärkeimmät henkilöt sisälle. Systeemi toimii tänään niin, että te”, Heinonen nyökkäsi koe-esiintyjille, ”seisotte aluksi siellä missä nyt ootte ja mä näytän ryhmän kanssa lyhyehkön koreografian yks liike kerrallaan mutta aika rivakkaan tahtiin. Sitten ryhmä menee istumaan ja te tuutte tänne eteenpäin ja harjottelette sen saman sarjan kerran mun ohjeistuksella läpi. Sitten laitetaan musat soimaan ja ryhmä tulee kanssa mukaan ja te tanssitte mukana niin hyvin kun vaan ikinä osaatte. Mä katon kuinka hyvin opitte liikkeet lyhyessä ajassa, pysyttekö rytmissä ja sovitteko te tän jo valmiin ryhmän joukkoon. Mä käyn sitten vähitellen koskettamassa teitä olalle ja ne jotka jää viimeiseksi tanssimaan, pääsee mukaan ryhmään. Älkää ottako hirveetä paniikkia nyt, yritätte vaan parhaanne ja annatte musiikin viedä”, Heinonen lopetti kannustava hymy huulillaan.

Niko oli selityksen aikana katsellut seinän vierellä seisovaa joukkoa ja sitä kuinka nämä kuuntelivat opettajan sanoja enemmän tai vähemmän jännittyneen näköisinä. Yksi tytöistä näytti siltä että saattaisi juosta ulos salista hetkenä minä hyvänsä.

Heinonen viittasi oman ryhmänsä keskelle salia. Niko nousi muiden mukana ja asettui siten että ympärille jäi runsaasti tilaa. Hän vilkaisi oikealle puolelleen asettunutta Peteä, joka virnisti hänelle takaisin. Niko ojenteli hieman käsiään ja jalkojaan ja odotti ensimmäisen liikkeen kuvausta.

Heinonen kävi lyhyehkön mutta vaativan sarjan läpi selkeästi liike kerrallaan, näytti itse edessä mallia samalla kun ryhmä kopioi hänen liikkeensä tarkasti ja taidokkaasti. Niko seurasi opettajaa ja kuunteli tämän sanoja energian virratessa hänen lävitsensä. Sarja oli heidän nykyisen ryhmänsä taitoja vastaava, ja Niko tiesi Heinosen tahtovan laittaa koe-esiintyjät koville, sillä tässä ryhmässä täytyi osata pysyäkseen mukana. Niko vilkuili välillä kuutta heitä seuraavaa nuorta ja yritti arvioida kuka näistä pärjäisi.

Kun koko sarja oli käyty läpi, ryhmä siirtyi vuorostaan istuskelemaan seinän vierelle ja Heinonen käski koe-esiintyjät tanssilattialle.

”Nyt siis käydään läpi teidän kanssa sama juttu jonka justiinsa näitte, eli vähän pitäs olla jo käsitystä minkä tyylinen koreografia on kyseessä”, Heinonen totesi pienelle joukolle.

Syrjässä istuvat ryhmäläiset seurailivat tarkasti uusien tulokkaiden liikkeitä.
”Ei näytä kovin hyvältä toi punatukkanen tyttö, se koko ajan vilkuilee et miten muut ottaa asennot”, Milla kuiskasi muille, jotka nyökkäsivät.
”Eikä toi mustatukkanen poikakaan, liian epävarma”, Atte totesi otsaansa rypistäen.

Niko totesi kavereidensa olevan oikeassa. Tytöistä pari näytti kuitenkin oikein hyvältä, vaalea lyhyttukkainen, samoin se ruskeahiuksinen tyttö joka oli aiemmin vaikuttanut jännittyneeltä. Nyt, tanssilattialle päästyään tämä näytti kuitenkin kadottaneen kaiken epävarmuutensa ja jännityksensä ja suoriutui liikkeistä loistavasti. Niko hymyili. Sitä tanssi teki ihmisille.

”Oho, toi toinen poikahan osaa hommansa!” Pete totesi kulmat koholla. Nikon katse siirtyi heti kyseiseen poikaan ja hänenkin kasvoilleen nousi hämmästys ja jonkin asteinen ihailu. Poika todella tiesi mitä teki. Hän liikkui kauniisti, varmasti ja näyttävästi, näytti hallitsevan kehoaan täydellisesti. Vaaleanruskea tukka valui pojan silmille jatkuvasti, mutta tämä ei pysähtynyt sipaisemaan suortuvia korvan taakse, vaan oli täysin keskittynyt liikkeisiin. Nikon huomio kuitenkin kiinnittyi pojan kasvoihin. Tämän silmät olivat nauliutuneet Heinosen ohjaukseen, leuka oli pystyssä, suu oli vakava olematta kuitenkaan jännittynyt. Poika näytti olevan tanssilattialla vähintään yhtä kotonaan kuin Nikokin.

Heinonen pysähtyi ja totesi harjoittelun olevan nyt ohi. ”Nyt otetaan sitten koko porukka ja musiikin kanssa. Pistäkää parastanne, mä siirryn tonne sivummalle tarkkailemaan. Jos tuun luokse niin voitte siirtyä syrjään”, Heinoen ohjeisti, ja jatkoi, ”jos mun ryhmäläiset tulis tänne taakse, voitte tekin vähän samalla kattoa että miten näillä kokelailla menee.”

Niko ja muut nousivat ja siirtyivät muiden taakse. Heinonen kävi laittamassa musiikin päälle, ja alkurytmi kajahti soimaan.
”Ja vii, kuu, see, kaa!” Heinonen kajautti, ja tanssi alkoi.

Nikolta liikkeet kävivät helposti, joten hänelle jäi aikaa katsella muita tanssijoita. Pari tyttöä sekosi liikkeissä, nuori mustatukkainen poika ei aivan pysynyt rytmissä, mutta muut näyttivät melko hyvältä. Niko silmäili hyväksyvästi blondia lyhyttukkaista tyttöä, joka liikkui rohkeasti ja terävästi, hyvin rytmissä musiikin kanssa. Tyttö näytti olevan kuin kotonaan. Niko arveli Heinosenkin huomaavan tämän.
Niko kuitenkin unohti tytön täysin siirtäessään katseensa sivulle. Vasemmalla hänen edessään tanssi se poika, jota hän oli seurannut harjoittelun aikana. Nikon sydän hypähti. Poika oli mielettömän taitava, sen huomasi kuka vain. Tämä näytti muistavan täydellisesti kaiken mitä oli äsken harjoitellut, teki kaiken kuten oli näytetty, ja pysyi rytmissä täydellisesti. Ei, Niko korjasi mielessään. Poika oli rytmi, hän eli sitä ja eli siitä. Hänen koko kehonsa oli tanssissa mukana täysillä, ja Niko totesi pojan taitojen vastaavan omiaan. Poika oli varmasti ryhmässä mukana, siitä ei olisi kysymystäkään.

Nikon katsellessa pojan silmät painuivat kiinni tanssin yhä jatkuessa. Hänen selkänsä taipui kaarelle, kädet ojentuivat, ja Niko melkein sekosi rytmistä. Ja se oli paljon se.

Heinonen käveli heidän joukossaan ja kosketti muutamaa tanssijaa olkapäälle. Nämä siirtyivät syrjään muiden jatkaessa. Niko vilkaisi; hylättyjen joukossa oli jo se mustatukkainen poika, punatukkainen tyttö, sekä toinen vaaleista tytöistä, se jolla oli pidemmät hiukset. He näyttivät enemmän tai vähemmän pettyneiltä. Punahiuksinen tyttö tosin hymyili edelleen. Niko arveli että tämä ei koskaan lopettanut hymyilemistä.

Ryhmäpaikoista taistelemassa olivat enää ruskeahiuksinen tyttö, samoin se blondi lyhyttukkainen jota Niko oli aiemmin katsonut hyväksyvästi, ja sitten tämä toinen poika.
Lopulta Heinonen kävi vielä ohjaamassa ruskeatukkaisen tytön syrjään. Tämän jälkeen opettaja siirtyi vaimentamaan musiikin pois. Niko pysähtyi ja pyyhki hikeä otsaltaan muidenkin lopettaessa tanssin ja hengittäessä syvään.

”No niin, luulen että olen nähnyt kaiken tarvittavan”, Heinonen aloitti. Ensin hän kääntyi pahoittelevasti sivulla seisovien puoleen. ”Olen pahoillani, mutta tällä kertaa ette päässeet mukaan. Kaikilla meni kuitenkin tosi hyvin, oli vaikea tehdä päätöstä teidän joukostanne. Jatkakaa ihmeessä harrastusta, älkää vaan nyt masentuko tästä liikaa. Muita ryhmiä on olemassa, käykää vaikka katsomassa tuolta ilmoitustaululta”, Heinonen sanoi neljälle nuorelle. He hymyilivät ja kiittivät, tosin vaaleahiuksinen tyttö näytti hyvin pettyneeltä. Niko arveli tällä olleen liian suuret luulot taidoistaan. Hylätyt kävelivät ulos salin ovesta.

Heinonen kääntyi jäljelle jääneiden puoleen. Hän hymyili leveästi koko valkoisella hammasrivistöllään lyhyttukkaiselle tytölle sekä pojalle, joka nyt pyyhki hiussuortuvat silmiltään syrjään. Tyttö loisti, ja Niko näki pojankin kasvoilla ensimmäisen hymyn sen tunnin aikana.

”Mutta teille kävikin nyt sitten niin hyvin että mä haluan teidät ehdottomasti mukaan tähän ryhmään. Olitte ihan loistavia ja näytitte siltä että sovitte hyvin näiden muiden nuorten joukkoon”, Heinonen kertoi heille hyväksyvästi. ”Kertoisitteko vielä nimenne ja ikänne?”
”Mä olen Mirka ja täytän tänä vuonna kahdeksantoista”, tyttö sanoi ja muut tervehtivät tätä hymyillen. Niko katsoi poikaa, joka avasi seuraavaksi suunsa.
”Ja mun nimi on Ilari, mut saa sanoa Ileksi, ikää seitsemäntoista vuotta”, poika totesi rauhallisella äänellä. Hänellekin hymyiltiin vähintään yhtä innokkaasti kuin Mirkalle.
”Noniin, Mirka ja Ile, onneksi olkoon sitten vaan! Torstaina sama aika ja paikka niin päästään oikeasti sitten harjoittelemaan ja katsomaan mihin te pystytte”, Heinonen totesi. ”Lopetellaan tunti tähän tältä päivältä, mä vähän luulen että tässä oli nyt tarpeeksi pariksi päivää.”

Kaikki siirtyivät äänekkäästi jutellen ovesta portaita alas pukuhuoneisiin. Nadja ja Kiia kyselivät Mirkalta vauhdilla monia kysymyksiä liittyen tämän edeltäviin tanssiharrastuksiin Marian ja Millan kuunnellessa vierellä. Tytöt menivät omaan pukuhuoneeseensa ja pojat jatkoivat seuraavalle ovelle. Pete ja Atte menivät suoraan kiskomaan paitoja päältään.
”Hirvee kiire, pitää nähä Linda vielä tänään”, Atte selitti ja paineli suihkun puolelle Peten seuratessa perässä.

Niko jäi seisomaan oman kassinsa luokse ja Ilari omansa. Niko kohdisti katseensa pojan kasvoihin ja hymyili.
”Onnea nyt sit vaan jätkälle, oot messissä meidän ryhmässä. Sä tanssit muuten ihan pirun hyvin, en oo pitkään aikaan nähny mitään tollasta”, Niko sanoi ja Ilarin kasvoille nousi toinen hymy.
”Kiitti vaan, itekin näytit osaavan hommas ihan kiitettävästi”, Ilari totesi Nikon kohottaessa toista kulmaansa.
”Miten sä muka ehdit huomaamaan mitään, mä kattelin ku sä tanssit ja sä näytit aika keskittyneeltä omaan suorituksees”, Niko ihmetteli.
Ilari hymähti samalla kun vetäisi paidan päänsä yli. ”Kyllä siinä aina ehtii vähän ympäristöäkin rekisteröimään, usko tai älä”, tämä sanoi.

Niko katsoi Ilaria ja tajusi sitten oleellisen puuttuvan seikan.
”Ai saatana, meinas unohtua virallinen puoli. Mun nimi on Niko”, Niko ojensi kättään Ilaria kohti.
Toinen tarttui siihen hymyillen. Puristus oli vahva ja Ilarin käsi oli lämmin.
”No terve Niko, mä oon Ilari.” 
”Niin mä kuulin”, Niko hymyili. ”Missä sä oot ennen tanssinu?”

* * * * * * * * *

Ile hymyili sisäänpäin. Toinen ei kysynyt että ootsä tanssinu ennenkin. Ei tarvinnut.
”Step Upissa. Hip hoppii, streettiä, modernia... vähän mitä sattuu. En oo niin valikoiva, kunhan saa tanssia.”
Nikon kulmakarvat kohosivat ylöspäin kuullessaan helsinkiläisen tanssikoulun nimen. ”Step Upissa? Onks jätkä stadilainen?”
Ile veti hupparin päänsä yli, ravisteli tukkaansa. ”Joo, sieltähän mä.”
Nikon hymy leveni ja hän näytti siltä, että oli vähällä taputtaa käsiään.
”Siistiä! Mut miks helvetis joku lähtee Stadista tänne mettän keskelle?”
”Häh, no ei se nyt niin siistiä oo ku kaikki aina kuvittelee. Mittakaava on ehkä isompi mut sisältö sama ku kaikkialla muuallakin.” Niko ilmeili epäuskoisen näköisenä Ilen suhtautumiselle.

Kamansa kasaan saanut Pete heitti repun selkäänsä ja lähestyi Ileä ja Nikoa hymyillen.
”Noni, torstaihin sitte. Ja niin, mä oon muuten Pete”, hän ojensi kättään Ilarille joka vastasi tervehdykseen silmiin katsoen.
”Ile, terve vaan.”
”Rentoo saada vähä uutta verta edustamaan tätä komeempaaki sukupuolta, meinaa lipsua neiteilyks tää homma välillä eikä tosta Nikostakaan oikein oo apua”, Pete virnisteli leveästi ja Ilelle tuli välittömästi vaikutelma, että tämä oli vanha vitsi.
”Hah, ja siinäkö meillä sit on äijien äijä?” Niko tönäisi Peteä käsivarteen nyrkillään.
Pete pullisteli vastaukseksi lihaksiaan ja puhisi mennessään ulos pukuhuoneen ovesta, Niko kääntyi silmiään muljautellen taas Ilen puoleen.
”Voi Luoja, kaikkee sitä saa kestää näiden kanssa.” Suupielet kuitenkin väreilivät, ja Ilari arvasi Nikon oikeasti viihtyvän tanssiryhmän kanssa. Ilari arveli itsekin jo lyhyen hetken perusteella pärjäävänsä mukana. Tanssin puolesta ainakin, ja muutenkin.

”Hei kerro vähä siitä teidän, tai siis meidän, opettajasta?” Ile pyysi Nikolta poikien kasaillessa kamojaan.
”Heinonen on ihan jees”, Niko vastasi vetäessään takkia päälleen. ”Semmonen tiukka, mut reilu. Helvetin lahjakas,ja ihan intona meidän kans. Jaksaa panostaa, vaik kilpailee itekin vielä.”
”Onkse ollu kauanki teidän opettajana?”
”Alusta asti eli jotain yli vuoden. Se opetti ennen sellasta ryhmää missä mä ja Pete tanssittiin, ja sit ku haluttiin tehä jotain vähä vaativampaa nii se lähti meidän messiin. Sen suhteilla me saatiin rahotuskin ja kaikki.”
”Rahotus? Saaks Heinonen tästä sit palkkaa?” Ilari kysyi yllättyneenä. Hän oli ajatellut ryhmän olevan vapaamuotoisempi.
”No ei nyt tosissaan, kuhan vaivanpalkkaa, ajokilometrit ja sellasta. Isoimman köntin meidän rahasta lohkasee ton salin vuokra, Lyseo ei oo ihan halpa”, Niko puhahti.
Ilari virnisti. ”No onhan tää aika messevän näkönen pytinki.”
”No joo. Ootsä valmis?” Niko napitti takkia kiinni ja katsoi Ileä odottavasti. Ihan kuin he olisivat tehneet tätä aina, lähteneet treeneistä yhtä matkaa eloisasti jutellen eivätkä tavanneet ensimmäistä kertaa noin tunti sitten, Ilari mietti huvittuneena. Vähän hämmentyneenäkin, häneltä toisiin tutustuminen ei käynyt luonnostaan. Niko vaikutti kuitenkin niin sopeutuvaiselta ja rennolta, että hänen olemuksensa sai tavallisesti varautuneemman Ilarinkin hiukan löysäämään.

Vilkas Niko oli myös ilmeisen utelias helsinkiläisen tulokkaan suhteen, Ile huomasi heidän kävellessään jyväskylän loputtomia mäkiä alaspäin kohti keskustaa.
”Missä te asutte?” Niko aloitti kyselynsä kävellessään pyörää taluttavan Ilen vierellä.
”Tossa Kauppakadulla. Nii ja ihan mä vaan, yksin asun”, Ile korjasi.
”Aijaa?” Niko kiinnostui entistä enemmän. ”Ootsä kauan asunu tääl? Ihan yksinkö tänne lähit?”
”Tos kesällä muutin, mutsi jäi Stadiin.”
”Jännää. Mut emmä tajuu. Miks tänne? Miks kukaan tulis Helsingistä tämmöseen pikkukaupunkiin?” Niko tenttasi.
”Tää on tarpeeks kaukana”, Ilari kohautti olkiaan. Häntä alkoi hiukan ahdistaa, ihan niin rennoksi hän ei oloaan tuntenut käytännössä ventovieraan, vaikkakin mukavan ja oikeasti kiinnostuneen oloisen pojan kanssa että olisi avautunut tälle henkilökohtaisista ratkaisuistaan. Nikokin huomasi Ilen vastausten lyhenemisen ja päätti koittaa turvallisempaa aihetta.
”No opiskeletsä täällä jotain? Vai ootko töissä?” Ilen asento rentoutui, koulusta oli helppo puhua.
”No vähän sekä että. Käyn iltalukioo ja lisäks oon töissä tossa Kolmikulman ässässä. Täytyy jollain rahottaakin tätä eloo.”

”Aika siistii. Niinku aikuista, tiiätsä.” Niko oli ilmeisesti vaikuttunut, ja se sai Ilarin yhtä aikaa huvittuneeksi ja vähä vaivaantuneeksi.
”No mä oon tottunu pitää huolen itestäni. Entä sä? Tai siis, tarkotan et mitä sä teet?”
”Oon töissä, tai siis koulussa tai siis niinku, oppisopimuksella”, Niko pulputti selvästi mieluisesta aiheesta. ”Tossa Stopissa, Foorumissa. Musta tulee kampaaja! Tai hiustaiteilija, semmonen joku tyylikäs tyyppi niiku jossain vittu Jenkkiläs.”

”No olishan se tosta lookista pitäny arvata”, Ile silmäili Nikon riemunkirjavaa tukkaa ja asustevalikoimaa muka arvostelevan näköisenä.
”Aika siisti tukka vai? Leikkasin ihan ite.”
”Ahaa”, Ilen huolellisesti punnittu äänensävy oli paljonpuhuva.
Nikolta piikki meni ohi, tai sitten tämä ei vain välittänyt. Poika vilkaisi kelloa ostoskeskuksen seinällä ja huudahti. ”Paskat, bussi menee kahen minsan päästä! Pitää taas melkein juosta!”
Ilekin pysähtyi risteykseen. ”Joo no mä jatkan tähän suuntaan.” Hän sipaisi kasvoille valahtaneet suortuvat korvan taakse. ”Oli kiva tutustua.”
”Samat sanat”, Niko hymyili. ”Nähään sit torstaina?”
”Jep”, Ilen suoraa kohti katsovat silmät pysäyttivät Nikon alituisen levottoman liikkeen.
”Siistii”, Niko vastasi iloisesti. ”Mut nyt mun tarttee oikeesti juosta. Moido!”

Ile heilautti kättään kiitävän pojan perään ja hymyili itsekseen. Tanssiryhmään hakeminen oli ollut hyvä ajatus, toivottavasti useammastakin kuin vain yhdestä syystä, Ile ajatteli. Ystävä tässä kaupungissa ei olisi ainakaan pahitteeksi.


Ile työnsi oven auki asuntoonsa, poimi postit eteisen matolta ja käveli peremmälle kengät jalassaan. Mainoksia, mainoksia, mainoksia, huoltoyhtiön tiedote, mainoksia. Ile tuhahti ja nakkasi koko pinon keittiön pöydälle. Pitäisi varmaan hommata joku mainostenkieltolappu, ei noita jaksa uloskaan jatkuvasti kantaa, hän pohti itsekseen. Ile potkaisi kengät jalastaan ja napautti virran päälle pienellä sivupöydällä odottavaan läppäriinsä, kaatoi jääkaapista lasin mehua ja istui koneen ääreen. Netti-Iltasanomilla ei ollut mitään uutta kerrottavaa. Sähköposteissa odotti maili Saralta, Ile lukaisi sen nopeasti läpi ja päätti vastata myöhemmin

Ile siirtyi sohvalle, laittoi television päälle ja katseli turhautuneena ympärilleen. Kämppä oli ihan siisti ja hyväkuntoinen ja Jyväskylä kaupunki siinä missä muutkin, mutta ei se oikein tuntunut omalta. Kodilta. Tosin, Ile pohti, tuntuisiko mikään muukaan paikka? Helsingissä ei ollut hänelle enää mitään, sen hän tiesi, mutta olisiko jossain muualla?

Niin kauan kun Ile muisti, hän oli halunnut olla osa jotakin, kaivannut sitä tunnetta että kuuluisi johonkin. Kuuluisi jollekin.
Kahta työtä tekevän yksinhuoltajan ainoana poikana Ile oli jo varhain oppinut viihtymään yksinään kotona, pitämään huolta itsestään. Pärjäämään. Sen taidon turvin hän olikin uskaltanut keväällä irtisanoa itsensä helsinkiläisestä päivälukiosta, jättää kaiken ja lähteä satojen kilometrien päähän järvien syleilemään kaupunkiin josta ei tiennyt mitään. Ei sillä, paljoa ei ollut jätettävääkään, Ile myönsi itselleen. Välit äitiin olivat etäiset ja ystävyyssuhteet suoraan sanottuna olemattomat. Ja koska Sarakin oli vielä Atlantin toisella puolen, ei tosiaankaan mikään pidätellyt Ilaria pääkaupungissa.

Ile nousi sohvalta, ravistautui väkisin irti tutuista mietteistään. Ärsytti kiertää samaa kehää päänsä sisässä illasta toiseen, mutta muutakaan tekemistä ei oikein ollut. Kaupungille olisi tietysti voinut lähteä pyörimään, mutta ilman kaveria se tuntui typerältä. Yhtä yksin hän olisi siellä ajatuksineen ollut kuin kotonakin.
 
Ilen mieleen nousi eloisan tummatukkaisen pojan kuva, ja hän naurahti. Nikolle olisikin varmaan voinut soittaa, se olisi voinutkin lähteä johonkin pyörimään. Vähän tutustumaan paikkoihin. Ile puhalsi etuhiuksiaan pois silmiltä, työnsi kädet taskuun mietteissään. Häntä hämmensi edelleen Nikon luontevuus, ja sitäkin paljon enemmän hänen oma rentoutensa ja halu tutustua toiseen. Harmitti, ettei ollut älynnyt pyytää numeroa tai vaikka meseosoitetta, olisi päässyt toteuttamaan tätä kummallista päähänpistoa heti käytännössä.
Mutta torstaina me jo nähdään taas, Ile ajatteli pienen hymynkareen hiipiessä tiedostamatta kasvoille.





A/N: Hihi. ^----^
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017 18:10:46 kirjoittanut Ronen »

Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
IHIHIH!  ;D

Aivan ihanan oloinen teksti!
Mä koukkuunnuin kyllä pahalaatuisesti! Aivan ihana luku/osa  ;D

Ja nyt vaan niin nopiaan jatkoa kun pystyy! *anelee*jaww! *^___^*
Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche

Sira

  • ***
  • Viestejä: 32
TYKKÄÄN . ; D

En nyt jaksa mittää rakentavaa kaunista pistää, mut ehkä kirjottelen myöhemmin ;---))
8))

mawannie

  • ***
  • Viestejä: 58
    • Livejournalini
Jotenkin tosi inhimillinen tää koko teksti :3 Tykkäsin!

Jatko ois kiva juttu!
All this feels strange and untrue.

Cinnamon

  • ***
  • Viestejä: 76
    • Tuhkalehto Street Team
Uiuiuiu... Hitsit mä tykkäsin.
Tekstin eteneminen oli erittäin sujuvaa, ja pidin tuosta
kerronta tyylistä. Plussaa vielä siitä, että teksti oli aika aidontuntuinen. (=
Jajajaa... Onkohan mulla oikein muuta sanottavaa, että jatkoa toivon pikaiseen puoleen.

Cinnamon
You are reason why I don’t blame myself anymore

Cora

  • Valencianista
  • ***
  • Viestejä: 733
  • Sí.
Mukava tekstiähän tämä on :D Minut pääasiassa houkutteli lukemaan lupaus, että tässä on tanssia. Itsekin julkaisen täällä tanssia sisältävää slash-ficciä. Tässä on kuitenkin hyvin erilaista tanssia kuin minun tarinassani. Mistä tanssista tässä on tarkalleen ottaen kyse? En ihan tuosta tekstistä saanut selville sitä.
Juoni tässä on mielenkiintoinen, vaikka ei tässä nyt vielä mitään ihmeellistä tapahtunutkaan. Hahmot olivat persoonallisia ja niin kuin moni on tässä jo sanonutkin, aitoja.
Rakastin noita joitakin tanssikohtausten kuvailuja, ne olivat ehdottomia lempparikohtiani tässä. Yleisesti ottaen tykkäsin tästä.
Ehkä minulla on enemmän sanottavaa kunhan tämä etenee pidemmälle. Eli jatkoa pyytelisin :D

Vodkamartini

  • ***
  • Viestejä: 153
Tasalaatuista ja ihan pätevää tekstiä. Hahmot olivat aitoja, kuten jo aiemmin on mainittu. Ainoa asia, josta oikeasti teki mieli mainita oli tuo tanssi. Se on ilmeisesti aika suuri osa juonta(?), mutta tässä ensimmäisessä luvussa ei silti selkeästi kerrottu että millaisesta tanssista on kyse. Alun liikesarja voi yksinkertaisuudessaan sopia hyvin moniin tanssityyleihin, ja tuo Ilen tanssitausta antaa vinkkiä että tanhuista nyt ei ainakaan ole kyse. Mutta silti, mitä se siis on? Olisin kaivannut siitä selkeämpää kuvausta ja kerrontaa. Toivottavasti jatkossa sitten.
Älä kahlitse kättäni lyttyyn,
olenhan monestikkin vierelläsi.
Siltikin lytyssä.

Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
yhyy!! Missään ei ole jatkoa kun tekisi mieli lukea jotain hyvää tekstiä  :'(

Toiovttavasti tähän on jtkoa kuitenkinpian tulossa?  :)
Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche

howboring

  • ***
  • Viestejä: 720
  • master of rottamatto
    • my Yuu/Yokozawa
Mäkin odottelen tähän jatkoa, koska tää on hyvää teinidraamaslashia 8D

Ensimmäisestä osasta ei (vielä) ole negatiivista sanottavaa, sillä se on hyvin rakennettu kokonaisuus. Poikien suhteen alku on hyvä ja hm hm erilainen ! Hiukset <3
Uusien tanssijoitten valintakin oli kiva kun ei tiennyt et kestä tulee tälle öh .. pari XD tälle .. päähenkilölle? Tosin siinä kuvattii tätä valittua poikaa joteki täydelliseksi. Mutta se toisaalta voi olla ku tää on jo nyt nii rakastunut tää päähenkilö siihen..... noh ei saa vielä rakastua ! Hitaasti ! XD

Kiitos !
... jatkoa !
'Nezumiiii, where are we going?'
'To a hotel.'
'Huh?'
@ no.6

Stu

  • ***
  • Viestejä: 209
Koska novellin jatko on betaluettavana ja saapuu teidänkin luettavaksenne tässä alkuviikolla, niin ajattelin et nyt olis sopiva hetki kiittää ekan osan saamasta mahtavasta palautteesta. :) Kiitos Dionysos, mawannie, Cinnamon, Cora, Vodkamartini, TylerDurden ja Awy! Ollaan ihan otettuja ja iloisia ja häkeltyneitä että jo eka osa herätti näin paljon kiinnostusta. :)
Erityisesti hahmojen aitouden kehuminen lämmittää mieltä, niihin kun on panostettu.

Tuosta tanssihommasta kun oli kyselyä, niin sitä voisin vähän valaista. Kummallakaan meistä ei ole minkäänlaista kokemusta tanssista, joten mitään hienoja termejä en nyt oikein osaa heittää että millaisesta tanssista on kyse, mutta sellaista street-tyyppistä, hyvin vapaamuotoista tanssia. Vähän niinkuin ns. "musavideotanssia" :D. Ehh.. Mut siis ei mitään vakiotansseja tai tanhuja eikä edes balettia ;P. mut toivotaan että tässä tarinan edetessä myös tanssin luonne käy paremmin selväksi.

1. lukua huomattavasti pidempi kakkosluku siis tässä alkuviikolla, malttakaa vielä pieni hetki odotella! n__n

neiti seko

  • ***
  • Viestejä: 468
  • Sir Christus...
Olen lukenut tarinan ekan luvun jo kauan aikaas sitten mutta en ole kerennyt kommentoimaan sitä ennen kuin nyt. Pidin ihan hirveesti sen juonesta ja siitä miten se etenee ainakin ekassa luvussa (jatkosta en tiedä). Toivon todella paljon että tarina ei mene sellaiseksi ihmeelliseksi eikä sitä enää sen jälkeen jatketa. Joo mutta oli miellyttävä luku kokemus. Jatkoa toivoisin nopeasti. Kiitos ja kumarrus.
I wanna be with you, but I can't. So I sent my heart to you <3

18.7.2009 Olet ikuisesti sydämmissämme<3

Kuolonsyöjät eduskuntaan! XD
LynZ alkkarit nähty :p

jacknasty

  • ***
  • Viestejä: 6
A/N: Hei vaan minunkin puolestani, ja kiitos kaikille kommenteista! Tässä olisi nyt viimenkin tarjolla tokaa lukua. n___n Pituudeltaan on tosiaan huomattavasti pidempi kuin ensimmäinen luku.
Sen voisi vielä mainita, että tässä luvussa poikien välillä käytävä mesekeskustelu on ns. "aito" mesekeskustelu. Otimme Stu:n kanssa poikien roolit ja juttelimme keskenämme hieman roolipelimäiseen tyyliin. Ja hauskaa oli! Toivottavasti teilläkin on tätä lukiessa.
- jacknasty


Luku II


Ile avasi pukuhuoneen oven ja suunnisti valtaamaan itselleen nurkkapaikan puisilta, ajan tummentamilta penkeiltä. Kaikkialla oli vielä hiljaista ja tyhjää, hän oli ajoissa kuten tavallista. Ile ripusti takin naulaan ja kiskaisi hupparin päänsä yli, haroi tukkaansa korvien taakse ja harmitteli taas ettei se ollut niin pitkä että sen olisi saanut kiinni. Aina silmillä, hän puhisi itsekseen. Kaivaessaan treenivaatteet repustaan ja availlessaan farkkujensa nappeja, Ile huomasi käsiensä tärisevän. Järjenvastaisesti häntä jännittivät nämä ensimmäiset harkat enemmän kuin koe-esiintyminen. Tai oikeastaan, Ilen ollessa kyseessä, se kävi täydellisesti järkeen. Kyllä hän tanssia osasi, siitä ei ollut epäilystäkään eikä siten mitään jännittämistä alle minuutin pituisen perusliikkeitä sisältävän koreografian oppimisessa. Ilarin keho oli hänen hallinnassaan, päästä ei aina sitten voinutkaan olla ihan varma.
Ei häntä treenien tanssiosuus jännittänytkään, vaan muut ryhmäläiset. Lähtiessään Helsingistä Ile oli lujasti päättänyt asettua. Sopeutua. Hänellä ei vain ollut hajuakaan miten, ei hän osannut tutustua ihmisiin. Pintapuolisesti toki, mutta ei oikein todella. Niin että olisi voinut kutsua ystäväksi.

Ile tiesi ajattelevansa liikaa, oli siitä hänelle sanottukin. Onneksi tanssiessa ei ollut sitä ongelmaa. Ei ehtinyt ajatella mitään, eikä toisaalta ollut tarvettakaan. Sai vain heittäytyä musiikin vietäväksi ja tehdä sitä, missä on todella hyvä.

Askelten kaiut käytävältä keskeyttivät Ilarin mietteet, ja hetken päästä Pete, Atte ja Niko valuivat peräkanaa pukuhuoneeseen laiskasti jutellen. Kaikki tervehtivät Ileä iloisesti nyökäten ja jatkoivat juttuaan. Atte manasi muille kiireitään, koulu vei tänä syksynä aikaa enemmän kuin koskaan ja lisäksi Linda oli alkanut marista etteivät he viettäneet tarpeeksi aikaa yhdessä. Punatukkainen Pete myötäili vieressä, koulun ja harrastusten välissä ei voinut kuvitellakaan löytävänsä aikaa seurustelulle.
“Häh, ei sulla edes oo muijaa”, Atte protestoi hämmästyneenä.
“No aivan”, Pete myönsi totisena päivänselvän asian, “eikä varsinkaan aikaa sellasen hommaamiselle, you know.”
“... tai älyä”; Atte virnisteli takaisin, johon Pete puhahti äänekkäästi.
“Siihen älyä tarvita, mun käsittämätön maskuliininen vetovoima riittää”, hän ilmoitti itsevarmasti. Tähän Ilen viereen parkkeerannut Niko pärskähti epäuskoisena, ja se synnytti yleisen naurunsekaisen mekkalan Peten naistenmies-maineesta.Tai lähinnä sen puutteesta. Pete elehti vilkkaasti ja selitti jotain, mutta selitys jäi Aten ja Nikon naurunpurskahdusten alle.

Ile seurasi hälinää huvittuneena, mutta pysytteli sivussa hiljaisempana. Hälinä loppui kun pukuhuoneen ovelle koputettiin. Oven läpi kuului ärtynyt tytönääni:
“Vittu jätkät nyt tuutte sieltä nahistelemasta, kello on viis yli! Me ei makseta sikahintasta vuokraa siitä että te kökötätte pukkarissa!”
“Joo joo, älä hermoo siellä Kiia!” Niko huusi ulkopuolella olevalle tytölle ja mutisi sitten matalammalla äänellä Ilelle: “ Perkeleen kersantti Karoliina tuoki välil, ihan ku ne olis muuta ku kikatellu tuol salis äske.”
“Mitään kikatella ku lämmitellään! Alkakaa tulla sieltä!” kuului taas oven läpi todisteena siitä että kovan äänen lisäksi Kiialla oli myös tarkat korvat. Tai sitten hän vain tunsi pojat tarpeeksi hyvin ennustaakseen näiden vastakommentit.

Poikien kävellessä kohti suurta liikuntasalia Atte siirtyi Ilarin viereen ja ojensi kätensä.
“Täytyy nyt tulla sanomaan ihan käsipäivää niinku oikeilla ihmisillä on tapana”, ruskeatukkainen poika hymyili. “Mä oon Atte, ja tervetuloa joukkoon mun puolesta. Me ollaan vähä tällasia, pidetään törkeetä meteliä ja joskus voi näyttää siltä et me vaa tapellaan mut oikeesti meillä on hauskaa. Älä säikähdä.”
“Joo emmä”, Ile kiirehti vakuuttamaan. “Tää vaikuttaa aika jees porukalta, enköhän mä pärjää.”
Niko liittyi keskusteluun: “Joo kyl meidän kans pärjää, mut noita muijii kannattaa varoo. Yks virheliike, nii ne syö sut elävältä.” Niko yritti näyttää vakavalta, mutta silmien tuike kavalsi tämän taas yhdeksi vitsiksi.

Saliin tullessaan Ile huomasi, että puheena olleet “muijat” olivat jo ehtineet ympäröidä Ilen kanssa samaan aikaan ryhmään valitun uuden tytön ja pommittivat tätä nyt kysymyksillään. Ile tiesi, että olisi itse ihan kipsissä vastaavassa tilanteessa mutta vaaleaverikkö seisoi rennosti kaikkien keskipisteenä. Hän vastaili kysymyksiin ja nauroi toisten kommenteille ja huomautuksille.
Tytöt huomasivat tulijat ja lähtivät etenemään kohti päättäväisen näköisenä, ja pian Ile huomasi hätääntyneenä olevansa viiden innokkaan tytön huomion kohteena.

Pienikokoinen, vaaleahiuksinen tyttö käveli muiden eteen ja ojensi kätensä Ilelle.
“Terve, mä olen Milla.” Ile puristi hymyilevän tytön kättä, ja tämä alkoi esitellä muita tyttöjä.
“Tossa on Maria”, lähinnä Millaa seisova tyttö heilautti kättään esittäytyäkseen, “ja sit meitä on Nadja, Kiia ja tää Mirka tässä, joka valittiin samaan aikaan sun kanssa.”
Tytöt tervehtivät oman nimen kuullessaan, ja Ile yritti yhdistää kasvoja ja nimiä. Nadja oli kaunis tumma tyttö, jonka valtava ruskea kiharapehko oli sidottu ylös keikkumaan pienestäkin liikahduksesta. “Moi, Ilarihan se oli? Mua saa sanoo Natiks”, Nadja kommentoi omaa esittelyään. Värikkäisiin vaatteisiin pukeutunutta Kiiaa kuvasi parhaiten sana söpö, hän oli pieni ruskeasilmäinen tyttö jonka jokaisesta liikkeestä ja jopa seisoma-asennosta näkyi tanssitausta kauas. Sekä hän että Mirkaksi nimetty tulokas hymyilivät Ilelle lämpimästi. Ile nyökkäsi kaikille ja koitti vääntää kasvoilleen hymyntapaisen, vaikka tunsikin olonsa todella vaivaantuneeksi vieraiden tyttöjen tuijotuksen alla. Ahdingosta Ilen vapautti ryhmän valmentaja Heinonen, joka huuteli kaikki luokseen salin nurkkaan.

Ryhmäläiset levittäytyivät istumaan puoliympyrän muotoon Heinosen ympärille, ja hyvästä yhteishengestä huolimatta pojat ja tytöt ryhmittyivät luonnostaan hiukan erilleen. Ile hivuttautui istumaan reunimmaiseksi Nikon viereen ja risti kevyesti kätensä koukistettujen polviensa ympärille. Kaikkien huomio oli heidän opettajassaan, joka oli varustautunut lehtiöllä ja kynällä sekä joillain esitteden näköisillä lehtisillä.
“Noniin”, hän aloitti kuuluvalla äänellä, “mä ajattelin et ihan ekana ennenku tehään mitään me puhuttais vähä tän syksyn tavotteista ja toimintatavoista. Mihin me tähdätään syksyn harjotuksilla? Onko teillä ehdotuksia?”
“Mites olis se tavallinen joulunäytös? Tanssikoulujen sun muitten kanssa?” Milla oli ensimmäisenä äänessä.
“Joo, eiks me niitten kaa päästä edelleen esiintyy sun suhteilla?” Maria säesti ystäväänsä.
“Se kuulostaa hyvältä. Ja lisäks mulla olis ehdotus”, Heinonen myönteli, “tänä vuonna joulunäytöksessä on myös kilpailusarja nuorille ryhmille, palkintona selvää rahaa. Kiinnostasko teitä?”
“No raha nyt aina kiinnostaa”, Atte heitti saaden kaikki naurahtamaan. “Ei mut ihan tosissaan”, hän jatkoi, “ei se pahaa tekis ku ei kellään meistä sitä oo liikaa.”
“Tulis vähä lisää sykettä treeneihinki ku olis noin konkreettinen tavoite”, Kiia pohti ja sai myönteleviä nyökkäyksiä sieltä täältä.

Ryhmäänsä selkeästi tyytyväinen Heinonen puuttui taas keskusteluun.
“Hyvä, mä tiesin et tää kiinnostais teitä. Puhutaan siitä vielä lisää myöhemmin, täs on vielä yli kuukausi aikaa päättää ja ilmottautua. Sit ihan toiseen asiaan”, opettaja loi katseen Ileen ja Mirkaan ja jatkoi: “Viimeks jäi vähä tyngäksi toi tervetulotoivotus meidän uusille ryhmäläisille. Ilarille ja Mirkalle tiedoksi sama kuin näille kaikille muillekin: tää ryhmä on vapaaehtoinen, täällä ei oo pakko olla mut jos haluu olla niin mä oletan että on sitten täysillä. Koska nää kaikki muutkin kaverit on tosissaan, niillä ja mulla on oikeus olettaa että tekin ootte. Jos on jotain ongelmia, mä tykkään et asiat puhutaan halki. Huutaa saa ja kiukutellakin, mut tanssi otetaan tanssina. Kuulostaako tää teistä reilulta?” Hän katsoi odottavasti, ja sekä vaalea tyttö että Ile nyökkäsivät vakavin kasvoin.
“Hyvä”, mies nyökkäsi, “ja nyt sit kunnon aplodit ryhmän uusille ja vanhoille jäsenille ja tulevalle syksylle!”
Heinonen taputti raikuvasti hymy kasvoillaan, ja muiden yhtyessä hymyillen aplodeihin sali kajahteli yhteen lyövien käsien äänistä.

“Nonii, puheet riittää joten eiku asiaan”, opettaja nousi ylös ja muut seurasivat esimerkkiä. “Mä ajattelin tänää ottaa vähän aggressiivisempaa meininkiä joten perusvenyttelyn sijaan saatte lämmitellä ihan kunnolla. Hölkätkää pari lenkkiä salin ympäri ja sit jotain perusliikkeitä, tehkää sitä mistä tykkäätte ja mikä tuntuu hyvältä just nyt. Antaa mennä sitten!” Muutaman napakan kädentaputuksen saattelemina kaikki lähtivät hölkkäämään ympäri salia.

Ile hölkkäsi rennohkoa tahtia pari kierrosta ja lähti sitten ylittämään keskilattiaa. Hän teki sarjan nopeita pyörähdyksiä ja jalanojennuksia käsien myötäillessä liikkeitä sivulla, tuttu sarja modernin tanssin harrastusajoilta. Muille se ei ollut ilmeisesti yhtä tuttua, sillä Ile huomasi joidenkin tuijottavan häntä ihailevasti. Ilen silmät osuivat erityisesti Nikoon, joka oli pysähtynyt lattian reunalle katsomaan Ilarin pyörimistä. Tullessaan huomatuksi Niko virnisti ja iski ilkikurisena silmää, mikä sai Ilen astumaan liian painokkaasti tasapainojalalleen ja horjahtamaan. Tästä sisuuntuneena Ile lisäsi pyörähdystensä vauhtia , kädet ja jalat myötäilivät vartalon pyörimisliikettä yhä terävämmin, ja huimaa vauhtia etenevä poika päätti sarjansa salin toisessa päässä syvään spagaatiin ojentaen koko kehonsa etummaisen jalan päälle kädet eteenpäin taivutettuna.

Ile nousi ylös, puhalsi hiuksia silmiltään ja jatkoi. Ristiaskel, hidas luisu eteenpäin, askel, askel, askel, nopeasti ja terävästi ja taas hidas luisu, ristiaskelsarja. Mekaanisuus väistyi, Ile vajosi yhä syvemmälle tanssiinsa. Ja unohtaessaan muut ryhmäläiset, unohtaessaan opettajan, unohtaessaan kaiken muun paitsi vartalon rytmisen liikkeen Ile unohti myös jännityksensä ja päästi irti. Lattialla ilmeikkäästi, silmät suljettuina liitelevä poika oli aivan eri ihminen kuin tanssisalin ulkopuolella. Vieno hymy huulillaan mutta kuitenkin äärimmäisen keskittyneenä Ile kävi läpi lämmittelysarjan toisensa jälkeen. Hän unohti ajankulun muistaessaan taas miksi rakasti tanssia niin. Rakasti sitä, että keho puhui suun sijaan. Tanssin universaali kieli ei koskaan pettänyt Ileä, toisin kuin sanat ja lauseet.

“Ja sit alkaa riittää, kokoontukaas tänne päin kaikki!” tanssinopettajan ääni havahdutti Ilen taas tähän aikaan ja paikkaan. Hän lähti kävelemään Heinosta kohti, ja säpsähti melkein korvanjuurestaan kuuluvaa pojanääntä:
“Aika siistin näköstä toi sun juttu, jotain balettiiko sä vedit?” Niko hymyili valkoiset hampaat vilkkuen kävellessään Ilarin rinnalle. Toinen punastui tahtomattaan, yllättävät kehut hämmensivät aina.
“Mähän sanoin et oon tanssinu modernia, ei tos nyt mitään kummaa ollu”, Ile vähätteli.
“No vittu oli se ainaki takuulla iha eri planeetalta ku mikään mitä mä oon ikinä tehny. Tai kukaan meistä.”
“No mut ei siinä silti ollu mitää ihmeellistä”, Ile vielä yritti.
“No vittu ihan sama”, Niko nauroi, “saat joka tapaukses opettaa mulle joskus miten toi tehää. Kato aina pitää oppii uutta.”
Ile pudisteli päätään aina vain hymyilevälle Nikolle kävellessään muiden seuraan ja siirtäessään huomionsa tanssinopettajaan.

“No niin”, Heinonen aloitti, “kokeillaan tänään yhtä uutta pätkää ja lisäks voitas jutella vielä lopuks vähän enemmän tästä syksystä, mulla olis teille lisää ajateltavaa. Miltäs kuulostaa?” Ryhmäläiset nyökkäilivät vastaukseksi, ja alkoivat käskemättä levittäytyä laajemmalti lattialle kukin hakien hiukan omaa tilaa.
Ilari jättäytyi taakse ja vetäytyi hiukan sivumpaan ryhmän keskeltä. Hän vilkaisi sivulle, ja huomasi vieressään hymyilevän Nikon. Epämääräistä tyytyväisyyttä tuntien Ile hymyili hiukan takaisin ja keskittyi sitten uuteen koreografiaan.

Uusi koreografia, jota Heinonen halusi heidän kokeilevan, oli hyvin fyysinen ja jollain lailla miehekäs, Ile pohti. Punnerruksineen ja terävine nyrkinisku-askel -yhdistelmineen se muistutti melkein enemmän taistelua kuin tanssia. Vaativuus oli kuitenkin ihan tervetullutta vaihtelua, pitkästä aikaa jo harjoitellessa tuli hiki.
“Hyvä hyvä”, Heinonen huuteli edestä, “ja sit vaan vielä vähä terävämmin ja nopeemmin! Isku, isku, ympäri, jalat maahan, pudotus! Ja sit punnerra, punnerra, kierähdys ja ylös!” Heinosen ääni oli kova ja kantava, hän kuulosti itse hyvin innostuneelta ja sai kaikki tsemppaamaan enemmän.
“No jos otetaan musiikin kanssa, saatte vähä potkua! Ottakaa rintamasuunta tohon seinään”, opettaja osoitti salin toista pitkää sivua joka oli peilien peitossa, “näätte vähä että teette samaan tahtiin ja et miltä se näyttää ku teette yhessä nyt kaikki, Ile ja Mirkaki.”
Kaikki kääntyivät, ja Ile huomasi olevansa nyt kaikkien katseiden kohteena eturivissä, mutta päätti epämukavuudestaan huolimatta koittaa keskittyä vain omaan tanssiinsa.

Musiikki alkoi, Ile kuunteli raskaan ja nopeatempoisen kappaleen alkutahteja ja koitti saada kiinni biisin tunnelmasta. Tanssi lähti aina tunteesta. Ile tiesi, ettei voisi antaa katsojalle mitään sellaista mitä hänessä ei ollut, joten välittääkseen tanssin sisältämän tunnelatauksen hänen olisi ensin sisäistettävä se itse.
“Vedetään tää sarja nyt kaks kertaa”, Heinonen huuteli musiikin päälle. “Ja lähtee vii, kuu, see ja kaa!”
Ile toisti äsken opeteltuja kuvioita katse peilissä, huomio sisäänpäin kääntyneenä. Polvien notkistus, jalkojen tamppaus, terävät nyrkiniskut eteen, Ilen liikkeet olivat vihaisia kuten biisikin, hiukset valuivat silmille pään heilautuksissa mutta hän ei huomannut. Vaikeinta oli suorilta jaloilta punnerukseen pudottautuminen, ei riittänyt että tasapaino säilyi vaan liike piti tietysti tehdä myös tyylikkäästi. Ile irrotti toisen käden lattiasta, pyörähti kyljen kautta ympäri ja ponnisti sitten jaloilleen. Kaikuva tömähdys ympäri salia kertoi kaikkien pysyvän suht tahdissa, jopa hennoimmalta näyttäneet tytöt suoriutuivat vaativasta koreografiasta ongelmitta. Heinonen tunsi ryhmänsä, Ile ajatteli entistä tyytyväisempänä valintaansa.

Ylös noustessaan Ilen silmät osuivat vieressä tanssivaan Nikoon. Tämän liikkeet olivat sulavia, melkein kissamaisia. Hihattoman paidan paljaaksi jättämät käsivarret kuuluivat eittämättä tanssijalle, ne olivat lihaksikkaat mutta eivät mitenkään silmiinpistävän pullottavalla muskelityylillä vaan vain jäntevyys ja hallitut liikkeet kielivät ihon alla piilevästä voimasta. Hiukset pörrössä ja hymy naamalla heiluva Niko toi Ilarille mieleen jonkun animehahmon. Ajatus sai vaalean pojan hymähtelemään itsekseen.

Toisen sarjan päätyttyä opettaja kävi sammuttamassa musiikin ja kutsui ryhmäläiset taas luokseen. Kaikki olivat kuumissaan, joku pyyhki hikeä otsaltaan mutta kaikki näyttivät tyytyväisiltä harjoitukseen.
“No niin, sit siihen toiseen asiaan”, Heinonen aloitti kaikkien saavuttua paikalle. “Mä tiedän, et moni teistä on kiinnostunut tanssimisen lisäks myös koreografian tekemisestä, ja siks mä haluaisin heittää ilmoille ehdotuksen. Mitä jos te tekisitte ite koko kisatanssinne alusta loppuun? Mä auttaisin totta kai, mut haluaisin heittää pallon ja pääpainon nyt teille, et homma lähtis entistä enemmän teidän toiveista ja ajatuksista liikkeelle. Kukas kannattaa ajatusta?”
Lähes kaikki kädet nousivat pystyyn, Nikon, Millan ja Marian ensimmäisinä ja innokkaimpina. Ilari yhtyi hetken epäröinnin jälkeen ajatukseen ja nosti kätensä.
“No entäs onko joku ehdottomasti ajatusta vastaan?” opettaja vielä varmisti. Kukaan ei nostanut kättään.
“Ei mun mielestä silti kenenkään oo niinku pakko osallistua”, Milla ehätti selittämään, “ku kyl mä tiiän ettei se kiinnosta kaikkia niin paljon ku toisia.”
“Joo”, Nikokin myönteli, “mut ois aika jees silti jos kaikki sais suunsa auki jos joku kuningasajatus iskee.”
“Tai edes joku pienempi ajatus”, Milla hymähti.
“Joo joo vaikka vittu olis ajatus meidän kengännauhojen väristä, mut pointti oli se, että sanoo ääneen”, Niko puhahti saaden monet naurahtamaan ääneen.

“Hyvä hyvä”, Heinonen otti taas puheenvuoron itselleen, “mä kyl uskon että tässä ryhmässä on kaikkien ajatuksille tilaa. Tänään ei nyt aleta päättämään mitään, mut mä haluaisin et ens tuntia varten kaikki miettis kotonaan joitain juttuja. Ensinnäkin: haluatteko te jotenkin profiloitua tiettyyn tanssityyliin. Niinku tiedätte, ollaan aiemmin vedetty aika lailla laidasta laitaan, mut miettikää et haluatteko vetää puhtaampaa streettiä tai showtanssia tai vaikka hip hoppia, tai vaikka ottaa vaikutteita jostain kilpatansseista.”
Aihe herätti heti ajatuksia ja keskustelua, mutta opettaja korotti ääntään hälinän yli.
“Ja toiseks, tuokaa ens tunnille jotain musaa mikä inspiroi teitä. Ihan sama mitä, ei tarvi olla edes sellasta minkä tahtiin voi tanssia tai haluaisitte tanssia, kunhan se herättää teissä jotain fiiliksiä. Onko homma selvä?”

Kaikki myöntelivät nyökytellen, Ilen ajatukset karkasivat jo kotiin selailemaan levyhyllyä ja miettimään innostavia biisejä.
“Niin joo, ja sit vielä yks juttu ennen ku lähette”, Heinonen muisti. Hän käveli repulleen ja kaiveli sieltä pinkan paperia.
“Mä lisäsin Ilarin ja Mirkan tiedot soittoringin sekaan, ottakaa kaikki siitä yks lappu.”
Mirkan kysyvään ilmeeseen opettaja vastasi: “Tarkotus on siis se, et jos tulee jotain muutoksia, lisätreenejä tai peruutuksia tai mitä vaan, nii riittää et mä soitan yhelle eli listassa ekana olevalle, ja sit jokainen ilmottaa aina listassa seuraavana olevalle eikä mun tarvi soitella kaikkia läpi.” Kaikille yhteisesti hän lisäsi: “Tarkistakaa nyt kaikki et tiedot on oikein että info kulkee jatkossakin niinku pitää.”
Hetken hiljaisuudessa kuului vain paperien rapinaa. Ile silmäili listaa läpi, kännykännumeroiden lisäksi monen kohdalla oli sähköposti- tai messenger-osoite. Ile huomasi ilokseen että Niko kuului heihin. Ei tarvinnut siis edes kysyä ja keksiä jotain hölmöjä syitä.

“No niin, siinä tais olla sitten kaikki”, opettaja lopulta sanoi kun kukaan ei löytänyt korjattavaa tiedoistaan. “Maanantaina sit taas, ja jatkossa kaks kertaa viikossa ellei toisin ilmoiteta. Hyvät viikonloput ja leikkikää kiltisti, saatte poistua” Heinonen heitti ja sai vastaukseksi iloisia huudahduksia ja toivotuksia.

Poikien pukuhuoneessa ei vaihteeksi juurikaan puhuttu, kaikki vaikuttivat olevan melko ajatuksissaan. Pete kiskoi jo päällysvaatteitaan niskaan Ilen tullessa pukuhuoneeseen, ja Attekin totesi painuvansa vasta kotona suihkuun ja katosi ovesta huutaen heipat peräänsä. Ile huomasi taas olevansa Nikon kanssa viimeisiä, kahden hiljaisessa pukuhuoneessa. Yllättäen ajatus ei häirinnyt häntä, sillä parturipojan seurassa oli edelleen rentoa olla. Ei ollut sellaista tunnetta, että olisi pitänyt sanoa jotain tai että toinen olisi odottanut Ileltä jotain. Hiljaisuus ei ollut painostava vaan luonteva. Ile päätti Aten tavoin käydä pesulla vasta kotona, eipä tarvisi kulkea tukka märkänä nyt jo viileähkössä syysilmassa. Hän kasaili tavaroitaan ja kuunteli vieressä hyörivän Nikon hyräilyä. Joillakin sitä virtaa riittää, Ile tuumi hyväntahtoisesti.
“No nähään sit maanantaina?” lähtövalmis Niko kääntyi Ilen puoleen.
“Joo, nähään”, Ile vastasi nyökäten.
Niko seisoi vielä hetken hiljaa ja lähti sitten ulos jättäen Ilarille kumman tunteen, että toinen olisi halunnut sanoa vielä jotain mutta muuttanut mielensä. Mitä kummaa? Ile ihmetteli, mutta käänsi sitten ajatuksensa muualle. Mikäpä hän oli toisen mielenliikkeitä tulkitsemaan.


* * * * * * * * * * *

Niko nojasi päätään bussin ikkunaa vasten ja katseli ohi vilistäviä maisemia puoliajatuksissaan. Hänellä oli hyvä olo, kiitos tanssiharjoitusten. Uusi rankka koreografia oli ollut omiaan ylimääräisen energian purkamiseen. Ryhmä toimi todella hyvin, sen kyllä huomasi. Ile ja Mirka sopivat joukkoon loistavasti, ja ryhmän taso tuntui sen kuin paranevan heidän tulonsa myötä. Jokainen jäsen toi tanssillisesti jotain omaa ryhmään, tämän Niko oli havainnut tänään Ilaria katsellessaan. Poika todella osasi tanssia, Nikon oli todettava se yhä uudelleen. Hän oli seurannut Ilen harjoittelua ihailun ja hämmästyksen sekaisin tuntein. Mikä kummastutti Nikoa eniten, oli se, ettei Ilari edes tuntunut pitävän tanssiaan kovin ihmeellisenä.

Niko havahtui hieman mietteistään bussin pysähtyessä jarrut kirskuen pysäkille. Niko korjasi asentoaan ja vilkaisi bussiin noussutta huohottavaa miestä, joka oli ilmeisesti juossut kovaa vauhtia ehtiäkseen kyytiin. Pian Niko kuitenkin siirsi taas katseensa maisemiin ja vajosi uudelleen mietteisiinsä.

Häntä vaivasi hieman tilanne pukukopissa. Niko oli jo tehnyt lähtöä ja vilkaissut Ileä, joka oli kasannut tavaroitaan penkillä. Niko ei tiennyt mikä, mutta jokin pojassa oli niin kiinnostavaa, että Niko oli viettänyt koko treeniajan katselemalla pikemminkin tätä kuin Heinosen opetusta. Tämä oli jo sinänsä omituista Nikolle, jolle tanssitunnit olivat paikka jossa hän keskittyi enemmän kuin missään muualla. Ilari vaikutti mielenkiintoiselta, ja Niko olisi tahtonut jutella tämän kanssa enemmänkin. Hän oli jo melkein pyytänyt Ileä kanssaan jonnekin, vaikka kaupungille, mutta ei ollut saanut sanoja suustaan ja oli lähtenyt paikalta.

Niko ei voinut ymmärtää omaa käytöstään. Ei todella ollut hänen tapaistaan olla millään lailla varautunut tai erityisen vieraanvarainen, mutta pukuhuoneessa häneen oli iskenyt jokin omituinen ujous. Mistä sitä tiesi, pitikö Ilari hänestä ollenkaan? Ile vaikutti muutenkin vielä hieman varautuneelta heidän joukossaan, eikä Niko ollut tahtonut säikyttää poikaa olemalla liian tungetteleva heti alkuunsa. Niko ajatteli tämän olevan loogista, mutta silti häntä häiritsi oma ujoutensa. Yleensä Niko puhui mitä sylki suuhun toi, eikä pahemmin miettinyt tekemisiään tai sanomisiaan. Mikä Ilestä tekee niin poikkeuksellisen että mä käyttäydyn näin, Niko pohti jäädessään pois kyydistä kotipysäkillään ja kävellessään kotiin.

Niko avasi kotioven avaimillaan ja potki kengät jaloistaan. Toinen lensi hyllyn alle ja toinen jäi väärinpäin, mutta Niko ei jaksanut välittää. Takkinsa hän kuitenkin ripusti naulakkoon kuullessaan äitinsä puuhastelevan keittiössä. Niko rapsutti vielä häntä tervehtimään tullutta, iloisesti häntäänsä heiluttavaa koiraa. ”Mitä poika”, Niko hymyili ja taputti koiraa, joka haukahti vastaukseksi.

”Nikoko tuli?” kuului huuto keittiöstä. Niko asteli keittiöön koira perässään ja näki äitinsä hellan äärellä kattilaa hämmentämässä.
”No minä, kuka muukaan”, Niko sanoi ja rojahti tuolille pöydän ääreen.
”Isä ei oo vielä tullut, se lupas pysähtyä kaupassa kotimatkalla kun mä huomasin että meillä ei oo ruokakermaa”, Nikon äiti puheli. ”Ruoaks on kanakastiketta ja riisiä”, hän lisäsi kääntyessään Nikoon päin. ”Oliko rankat treenit?”
Niko venytteli käsiään ja nyökkäsi. ”Oli joo, vedettiin tänään sellasta vähän raskaampaa tyyliä. Missä Nea on?”
”Tässä”, Nikon pikkusisko sanoi saapuessaan keittiöön. ”Voisitsä Niko auttaa mua fyssanläksyissä ku mä en osaa”, Nea kysyi veljeltään kaataessaan itselleen lasiin tuoremehua.
”Tuskin musta apua on, mä itekään niitä osannu ees yläasteella enkä osaa vieläkään”, Niko tuhahti.
”No yrität ees, fyssanmaikka huutaa jos mä en oo taaskaan tehny läksyjä, tai siis”, Nea lisäsi vilkaisten äitiinsä, joka oli kohottanut kulmiaan kysyvänä, ”kyllä mä ne aina yritän tehä mut joskus siitä ei vaan tuu mitään.”
”Voisit osata paremmin jos kuluttaisit aikaas oikeesti niiden tehtävien tekemiseen etkä siellä netissä roikkumiseen”, heidän äitinsä huomautti lieden ääreltä.
”No joo joo”, Nea mutisi ja pyöräytti silmiään. Sitten hän siirsi katseensa Nikoon. ”Hei etkö sä sanonuki et teille tuli jotain uusia tyyppejä sinne tanssiin, millasia ne on?” Nea kysyi veljeltään.
Niko kohottautui hieman tuolillaan. ”Joo, yks tyttö ja yks poika. Se tyttö on Mirka ja se on kaheksantoista ja on tosi hyvä tanssija. Semmonen vaalee lyhyttukkanen.”
Nea pyöräytti uudelleen silmiään. ”No joo mut entäs se poika?”
Nikon ajatuksiin piirtyi välittömästi kuva Ilestä. ”Se on tosi hyvä tyyppi! Semmonen vaaleenruskeetukkanen aika rauhallinen jätkä. Ihan mielettömän hyvä tanssii, en oo ikinä nähny mitään sellasta. Tänään se veti harkoissa jotain vähän ehkä balettityyppistä, ehkä jotain modernia tanssia. Se on ihan loistava”, hän sanoi ja näki kuinka Nean silmiin syttyi innostunut kiilto.
”Aijaa? Onks se söpö?” Nea kysyi hymyillen.
Niko tuhahti. ”No oishan se pitäny arvata et sua kiinnostaa.”
”No kai nyt! Sä et sitä paitsi vastannu”, Nea intti.
”Ei siinä mitään tavatonta oo mut kai se on ihan söpö joo”, Niko sanoi sanat sen enempää ajattelematta.
Nea hihkaisi. ”Mä arvasin! Sun pitää ystävystyy sen kanssa ja sit sä voit tuoda sen tänne ja –”
”- ja sä voisit lopettaa ton mun parittamisen jokaiselle jätkälle josta mä puhun”, Niko lopetti lauseen. ”Äiti sano Nealle et se lopettaa.”
Sisarusten äiti hymyili ruoanlaittonsa lomasta. ”Onko se mukava se poika, mikä sen nimi olikaan?” äiti kysyi ja Niko voihkaisi.
”Et nyt säkin! Mitä täs talossa pitäs tehä et sais olla rauhassa?”
Nea hymyili leveästi keikkuen tuolillaan. ”No älä nyt, me vaan ajatellaan sun parastas. Mikä sen nimi on?”
Niko huokaisi alistuen. ”Ilari. Tai Ileks sitä sanotaan.”
Nea huokaisi onnellisen näköisenä. ”Ile. Niko ja Ile. Se kuulostaa hyvältä.”
”Äiti!” Niko parahti, mutta tämä vain nauroi.
”No Nea, älä nyt liikaa veljeäs kiusaa. Mutta voisit Niko tuoda sen joskus kylään tänne sen Ilarin”, äiti lisäsi Nikoon katsoen. Niko mulkaisi äitiänsäkin.
”No joo joo. Millon ruoka on valmista?”
”Riippuu millon isäs ehtii kotiin, mutta kyllä tässä voi tunti mennä”, hänen äitinsä vastasi. Niko nousi pöydästä.
”Ok, no mä käyn sit ensin suihkussa, en ehtiny käymään opistolla.”
”Oliko liian kiire jutella ILEN kanssa?” kuului keittiöstä Nean huuto Nikon astellessa suihkua kohti. Niko voihkaisi.


Niko astui pyyhe lanteillaan huoneeseensa ja laittoi valot päälle. Hän suuntasi vaatekaapilleen ja puki bokserit päälleen. Niko kuivasi vielä hieman hiuksiaan ja heitti sitten pyyhkeen vaatekaapin oven päälle roikkumaan. Hän katsoi itseään vaatekaappinsa vieressä olevasta peilistä ja hymyili peilikuvalleen väsyneesti. Peilistä hymyili takaisin tutunnäköinen, sinisilmäinen keskimittainen poika. Niko suki sormillaan märkää tukkaansa, ja peilikuvan poika nosti myös kätensä tummiin, lyhyisiin, epäsymmetrisesti leikattuihin hiuksiinsa. Niko sormeili etutukan lomasta pilkistäviä violetteja ja sinisiä raitoja otsaansa rypistäen. Ne olivat jo haalistuneet hieman, ja Niko alkoikin käydä päässään läpi seuraavia värivaihtoehtoja. Hiustensa nykyiseen malliin hän oli kiintynyt eikä ollut aikeissa luopua siitä hetkeen. Tosin, Nikolle kuukausikin samassa tukassa oli jo merkillistä. Häntä oli kutsuttu turhamaiseksi, mutta poika itse ei ajatellut sitä niin. Hiukset olivat hänelle harrastus, jonka kanssa oli kiva kokeilla kaikkea uutta. Samaan tapaan kuin tanssikin.

Niko hymähti mietteilleen ja kääntyi sitten pois peilin luota. Huoneen toisella seinällä oleva tietokone sai hänet ajattelemaan tänään tanssitunnilla jaettuja yhteystietolappuja. Listassa oli ollut Ilarin ja Mirkankin meseosoitteet, ja Niko päätti lisätä molemmat saman tien omalle listalleen. Hän veti sängyn päällä lojuneen t-paidan ylleen ja istui tietokoneensa ääreen avaten sen samalla.

Nikon kirjautuessa sisään ruudulle lävähti tiedote. ”ilari.lehtisaari@hotmail.com haluaa lisätä sinut yhteystietolistalleen”. Nikon kasvoille levisi hymy ja hän hyväksyi Ilarin pyynnön luokitellen pojan samalla samaan ryhmään muiden tanssiryhmäläistensä kanssa. Niko huomasi ilahtuneena Ilarin olevan ilmeisesti myös koneen äärellä, ja hän klikkasi keskustelun auki aikeissaan tervehtiä poikaa. Nikon sormet kuitenkin jähmettyivät näppäimistölle. Mitä hän sanoisi? Olisiko Ilen mielestä outoa, jos hän noin vain alkaisi heti jutella? Aivan kuin hänellä olisi ollut kiire kotiin koneelle, vaikka he juuri vasta näkivät treeneissä. Niko kuitenkin tajusi epäröintinsä tyhmäksi, sillä Ilarihan se oli jo ehtinyt pyytää hänet kaverikseen. Oli siis tavallaan Nikon vuoro avata keskustelu. Niko painoi uudelleen sormensa näppäimille ja kirjoitti. 


HairStylist #1 sanoo (17:39):
ai kato moi, mitä jätkä!

Niko tuijotti keskusteluikkunaa ja huomasi jostain tuntemattomasta syystä jännittävänsä Ilarin vastausta. Jos tämä nyt vastaisi ollenkaan, poikahan saattoi olla suihkussa tai syömässä tai missä vain. Ruudun alareuna kuitenkin ilmoitti saman tien Ilarin kirjoittavan viestiä.

Ile sanoo 17:40:
no moi. Mitäpä, kunhan istun ja kulutan aikaa, jotain läksyjä olis kai enkuntunnille huomiselle muttei oikein kiinnosta. Mitäpä ite?

HairStylist #1 sanoo (17:42):
no kuka ny läksyjä jaksaa? ei täs mitään ihmeellistä, pakenin tänne mun huoneeseen ku mutsi ja sisko rupes kälättää tuol keittiös
Ile sanoo 17:42:
Heh, oman asunnon iloja tää rauha ja hiljasuus. Sullon sisko?
HairStylist #1 sanoo (17:45):
joo tommone 13-vee kakara, äärimmäisen rasittava tapaus. tai no on se välil ihan kivaki mut yleensä sitä ei vaan saa hiljaseks
Ile sanoo 2008 17:46:
Siistiä. Kai. On siinä kyl puolensaki, siis ettei oo ainut lapsi mut sit tosiaan noi varjopuoletki, varsinki tommosis pikkukimmoissa

Niko hymähti. Varjopuolensa, tosiaan.

 Ile sanoo 17:49:
Onks teitä enemmänki ku te kaks?
HairStylist #1 sanoo (17:50):
ei oo ku me, mutsi ja faija. tämmöne niin tylsä perusperhe ku vaan voi olla
Ile sanoo 17:51:
onks kultanennoutaja ja farkkuvolvo sit kans?
Ile sanoo 17:51:
omakotitalo esikaupunkialueella ja sillee, suomalainen unelma

Hah, Niko ajatteli. Hänen perheensä taisi tosiaan olla sellainen mitä muut saattoivat kutsua unelmaksi. Mutta jos häneltä itseltään kysyttiin…

 HairStylist #1 sanoo (17:53):
suomalainen unelma todellaki... no ehkä jolleki muulle ku mulle. mut ei kyl volvoo löydy mut jos tommonen hömelö sekarotunen piski lasketaan ni sit on koirapuoliki kasassa
Ile sanoo 17:54:
joo sekarotunenki ajaa saman asian täs tapaukses.
HairStylist #1 sanoo (17:55):
sul mahtaa olla rennot oltavat siellä, ei ylimäärästä porukkaa juoksemas jaloissa ja taistelemas suihkuvuoroista?
Ile sanoo 17:56:
no joo. eikä valittamas sotkuista tai mistää.. mut on tää tylsääki välil
Ile sanoo 17:56:
vähä tälläst et duuniin ja kotiin ja duuniin ja kotii ja välis vähä koulua
Ile sanoo 17:57:
olis jees välillä tehä muutaki... mut vieras kaupunki ja yksin, nii minkäs teet
 HairStylist #1 sanoo (17:58):
ai sä et oo viel ees tuol keskustas kierrelly?
Ile sanoo 17:58:
no oommä ny vähä, mut on se ny yksin ihan pöljää
Ile sanoo 17:58:
jossain kauppakeskukses pyöriä

Niko rypisti kulmiaan. Jos hän osasi yhtään ihmisiä lukea, Ile vaikutti kaipaavan seuraa. Tekikö poika sen tietoisesti, sitä Niko ei tiennyt. Mutta väliäkö sillä, Niko totesi. Ile oli hauskantuntuinen tyyppi, ja Niko olisi mielellään tutustunut tähän hieman enemmänkin. Toinen asia oli, kiinnostiko hän Ileä ollenkaan. No, voisihan poika aina kieltäytyä seurasta.

HairStylist #1 sanoo (17:59):
no mut hei jos sä haluut seuraa ni kyllähän mä voisin lähtee messii
HairStylist #1 sanoo (17:59):
sellane henkilökohtanen kaupunkiopas you know
Ile sanoo 17:59:
ai? no mikä ettei, joku ilta ku ei oo duunia tai mitää
 HairStylist #1 sanoo (17:59):
tosin varotan sit et saatat joutuu mystisesti raahatuks esimerkiks vaatekauppoihin
HairStylist #1 sanoo (18:00):
et jos se ei pelota
Ile sanoo 18:00:
jaha, no sit pistetää uuteen harkintaan 
Ile lähetetty 8.10.1708 18:00:
no ei, ehkä mä kestän
HairStylist #1 sanoo (18:00):
mä lupaan olla helläkätinen
Ile sanoo 18:00:
niinku mies, ehehe
Ile sanoo 18:00:
no sit it's a deal

Nikon kasvoille levisi hymy. Hän oli hetken epäröinyt ehdottaessaan lähtevänsä Ilen mukaan kaupungille, mutta tajunnut sitten kummallisen epäröintinsä. Ile oli uusi kaupungissa eikä tällä varmaankaan ollut vielä paljon tuttuja tai kavereita Jyväskylässä.

HairStylist #1 sanoo (18:01):
no nii just! eiku oon kyl ihan kiltisti, oot sentäs melkeinpä jyväskyläneitsyt
Ile sanoo 18:01:
joku kerta vaik ennen harkkoja?
HairStylist #1 sanoo (18:01):
no joo mikä ettei, parempi enne ku jälkeen ettei väsytä liikaa
Ile sanoo 18:01:
hahaha, kuule tällasta stadin kundia ei yks maalaiskaupunki säikyttele

nii just
HairStylist #1 sanoo (18:03):
nii no huomioonottaen sun edellisen kotikaupungin ni ehkä mun pitäis lähinnä esitellä sulle jotain käsityöputiikkeja tai muuta eksoottista
HairStylist #1 sanoo (18:04):
stadis ei vissiin muuta ookaan ku viimesintä muotia ja tavarataloja
Ile sanoo 18:04:
joo ja jos vaik joku k-rauta-maatalous löytyy ni olis siistii nähä ihan oikee traktori vaikka!

Niko nauroi ääneen. Häntä hymyilytti muutenkin; Ilestä paljastui uusia puolia jatkuvasti. Tällä oli huumorintajua, sen Niko jo tiesi. Ile vaikutti muutenkin kovin rennolta jutellessaan melkein tuntemattoman pojan kanssa arkisista asioista. Tai eiväthän he tuntemattomia olleet, Niko ajatteli, eivät vain olleet puhuneet paljoa aiemmin. Nyt Niko ei voinut ymmärtää, miksi.

Ile sanoo 18:04:
tai sit ei
Ile sanoo 18:05:
jos nyt vaa esittelet paikat missä täällä jengi viettää aikaa
HairStylist #1 sanoo (18:05):
no enköhän mä siihen kykene
HairStylist #1 sanoo (18:06):
se on sit niinku sovittu
Ile sanoo 18:06:
eikä se stadi vieläkää ole mikää ihmemaa
Ile sanoo 18:07:
hyvä homma, pääsee vähä tuulettuu!
HairStylist #1 sanoo (18:07):
no mä jaksan uskoo et tähän verrattuna se vaik oliski

jees pitäähän sut nyt saada välil ulos poikamiesboksista
Ile sanoo 18:10:
näh, samaa paskaa eri paketissa, sanoisin.. tai no, on se pakko sanoo et sun näköstä tyyppiä varmaan tuijotettas vähemmän stadissa, siel tuskin kukaan vaivautus toista kertaa kattomaan mut voin kuvitella et täällä mummot vaihtaa kadun puolta vastaantullessa?
eikä tää nyt iha  mikään boksi oo, sentäs kaksio. näköalana tosin vastakkaisen talon seinä.
HairStylist #1 sanoo (18:13):
no kyllähän mummoja vähä hirvittää ku kaupungin ykköshiustaitelija menee tuol kaduilla, pakko myöntää. stadi ois siisti nähä just sen takii et näkis vähä erilaisempii ihmisii ku nää perustallaajat tääl. mut eihän maailma helsinkiin lopu, suurkaupungit odottaa mua
ai se on kuitenki jonki kokonenki se sun kämppä?
HairStylist #1 sanoo (18:13):
no hei sinne sit vaan vaik tanssiporukan kaa vähän bilettää ! hahaa
Ile sanoo 18:16:
heh vai suurkaupungit... niinku lontoo vaiko kenties ihan new york ja sit samaa vauhtia Hollywoodiin asti?
no on täs nelkyt neliöö, mut sit saaki kyl painaa töitä et saa vuokran maksettua...
joopa joo, eipä mennä asioiden edelle, en oo saamas häätöö suurinpiirtein vieraittein tyyppien takia, kyl mä tiiä  nää bilekuviot, yhtäkkii on kämppä täynnä tyyppejä joita kukaan ei myönnä tuntevansa

Helvetti, Niko ajatteli. Ile ymmärsi hänet nyt väärin. Niko tunsi outoa hermostusta ja kirjoitti nopeasti vastauksen.

HairStylist #1 sanoo (18:19):
lontoo kuulostas näin aluks aika hyvältä, ehkä noi amerikanmaat sit sen jälkee

no läppäähän mä heitin tietenki, kylhän noit surullisenkuuluisii tapauksia on. mut hei meiän porukka on kyl aika kunnollista, ei kukaan oo semmone hardcore-bilettäjä. a), heinonen tappais meiät, ja b), no siinä se oliki
Ile sanoo 18:18:
jotenki vois kuvitella kyl siitä heinosesta, se tuntuu olevan aika tosissaan tossa ja kai sit olettaa et muutki on? ja kai se mun kohtalo sit on isännöidä jotain illanistujaisia ku muut raukat majailee viel mamman nurkissa
HairStylist #1 sanoo (18:25):
joo se on kyl, se oli ite aikoinaan niin kova tekijä ja on se kyl vieläki ku joskus intoutuu oikee, ja se näkyy kyl heti jos jollain on lahjoja eikä se haluu et niit heitetään hukkaan millää turhalla paskalla. et jos itteä ei kiinnosta tarpeeks ni sit se kehottaa miettii jotain muuta ryhmää kyl
jätkältähän tulee läppää ! pliis heitä toi petelle, sitä ottaa aivoon jos sen miehisyyttä tallataan
HairStylist #1 sanoo (18:25):
ihan näin vinkkinä
Ile sanoo 18:27:
kai sitä sit täytyy, pientä henkistä kukkotappelua ihan sen merkeissä et pääsee jengiin mukaan.
millasta porukkaa ne muut muuten on? tasokasta  joo, mut noin niinku muute?
Ile sanoo 18:28:
onks jotai erityistä mitä pitäs tietää

Tosiaan. Eihän Ile varmaan tiennyt oikein mitään kenestäkään heistä. Treeneissä ei hirveästi ehtinyt muutenkaan jutella, mitä nyt pukuhuoneessa, ja Ile oli ainakin kahdella ensimmäisellä tunnilla näyttänyt keskittyvän lähinnä tanssiin ja muun ryhmän tarkkailuun. Nikon kanssa Ile oli eniten jutellut, eivätkä hekään vielä kovin hyvin tunteneet. Niko mietti vähän aikaa ja alkoi sitten kertoa ryhmäläisistä.

HairStylist #1 sanoo (18:31):
no ei meil kyl oikeesti tartte taistella et pääsis mukaan johonki juttuihi, sen verran avointa porukkaa kaikki. no ööö pete on just semmone tarzan-tyyppine, mut hyvä jätkä joka tapaukses. atte on sellane easygoing-jätkä, heittää paljon läppää jonka tasosta ei puhuta sit sen enempää. sil on tosiaan se tyttökaveri linda
HairStylist #1 sanoo (18:31):
atte on lukion kolmosel ja pete kakkosella
Ile sanoo 18:32:
joo.. olikse nii että te ootte aten kaa tuntenu pitempäänki?
HairStylist #1 sanoo (18:34):
ja tytöt nyt on sellasii kikattajia mut ku päästään tanssii ni kyl ne on kovia. kiia saattaa tuntuu vähän määräilevältä mut sille pitää vaan sanoo siitä ni kyl se jarruttelee sit. sit nati on aina ilonen ja pirtee ja puhuu paljon ku ittee väsyttää eikä jaksas
HairStylist #1 sanoo (18:34):
ja sit on milla ja maria, ne on parhait kavereit 4ever ja aina yhes joka paikassa, ne on aika samantyyppisiäki
HairStylist #1 sanoo (18:35):
joo me oltii aten kans samal ala- ja yläasteel mut se oli mua vuotta ylempänä. tanssin kautta tutustuttii sit
Ile sanoo 18:37:
joo, näytti kyl aika sellaselta paita ja peppu -kombolta. mut kyl mä sen oon nähny, et ne tanssii tosissaan, se on sit vaa ihan plussaa jos niitten kans tulee muutenki toimeen.

jeps. enköhän mä tutustu täs sit väkisinki, jees vaan tietää edes jotain taustaa jengistä ku nyt on semmonen näyttelyesine-fiilis, kaikki tuijottaa ja tarttuu jokaiseen sanaan ja ite koittaa muistaa edes kaikkien nimet
HairStylist #1 sanoo (18:39):
nii no sellasta se alussa on vähä joka paikas mut kyl täs tottuu ku treenejä on kuitenki vähintään se kolme kertaa viikos ni ihmisii ehtii näkee kyllästymiseen asti

Niko tuhahti taas huvittuneesti. Todellakin, vaikka heidän ryhmänsä oli hyvä ja kaikki sen jäsenet hänen kavereitaan, ehti kaikkiin silti välillä kyllästyä ja turhautua. Huonona päivänä ärsyynnys saattoi purkautua nimenomaan tanssiharjoituksissa, mutta kaikki ymmärsivät sen eivätkä ottaneet itseensä.

Ile lähetetty 8.10.2008 18:39:
joo..
treeneistä puheen ollen. se musahomma, tekeeks heinonen yleensä tollasta?
HairStylist #1 sanoo (18:41):
joo se keksii aina välil jotain et sais vähä rikottuu sitä normikaavaa. joskus aiemminki ollaan viety musaa mut sillon nimenomaan tanssimusaa, nyt vissii sai olla mitä vaan
Ile sanoo 18:41:
nii... kai se hakee sit jotai fiilistä siihen koreografiaan tai jotain. tai mistä minä tiedän, toi nyt vaan tuli ekana mieleen
HairStylist #1 sanoo (18:55):
no just sillee se varmaa onki
Ile sanoo 18:56:
joo.. no mut sen näkee sit torstaina.
HairStylist #1 sanoo (18:57):
jees. pitäs muistaa se musaki kattoo valmiiks etten sit kiireessä tuo kaikkien iloks jotai britneyta tai tuiskua
HairStylist #1 sanoo (18:58):
.....ei sil et mul ois niiden levyt
Ile sanoo 18:58:
no sä voit aina vedota siihen pikkusiskoon
HairStylist #1 sanoo (18:59):
niinpäs voinki hehe
Ile sanoo 18:59:
mut joo täytyy täs itse kunki vähä kaivella levyhyllyä
HairStylist #1 sanoo (19:00):
onks jo ideoita tullu?
Ile sanoo 19:00:
ja laatikoita, mul on nii paljon musaa koneella et levyt on varmaa kaikki viel pahvilaatikos
Ile sanoo 19:00:
no jaa. täytyy ny kattoo millasta fiilistä sitä haluais lähtee hakemaa
HairStylist #1 sanoo (19:01):
niinhän se on joo
Ile sanoo 19:01:
selviää sit torstaina sulleki  vähä pitää pitää jännitystä.
Ile sanoo 19:01:
mut jos lähtis syömään jotai että ehtis vähä läksyjäki tehä viel täs illal
HairStylist #1 sanoo (19:02):
ai sä oot tollasii jätkii! no mikäs siinä, yllätykset on kivoja
HairStylist #1 sanoo (19:02):
no joo mullaki taitaa olla ruoka jo odottamassa tuol että taidan iteki mennä

Niko tunsi jonkinlaista pettymystä Ilarin todetessa lähtevänsä koneen ääreltä. Pojan kanssa oli ollut kivaa jutella ja Niko olisi mielellään jatkanut pidempäänkin, muttei sanonut sitä. Ei hän halunnut Ilen pitävän häntä inisevänä tai roikkuvana idioottina.

Ile sanoo 19:03:
jep. torstaina sit nähää
HairStylist #1 sanoo (19:04):
jees torstaihin ! öit !
Ile sanoo 19:04:
öitä

Niko tuijotti keskusteluikkunaa vielä hetken, kunnes havahtui ajatuksistaan ja sulki sen nousten pois koneensa ääreltä.


* * * * * * * * * * *

”Ile, tääl!” joku huusi kaempaa, Ilari kääntyi ääneen suuntaan ja näki mustan kynsikkään verhoaman käden viittilöivän lippujonosta. Hän lähti luovimaan väkijoukon läpi ja sai osakseen paheksuvia katseita etuilunsa vuoksi. Vaikka ei hän oikeastaan mitään etuillut, Niko jonotti heidän molempien puolesta.
”Mitä jätkä”, Niko virnuili Ilarin vihdoin saavuttaessa tämän, ”miten voi olla mahollist et sulla kestää kauemmin tulla tost kadun yli ku mulla keskeltä vitun metsää?”
Ile tuhahti väheksyvästi: ”Mä oon ihan sopivan ajoissa. Sä sen sijaan oot yli-innokas, mitä järkee tänne on tulla näin aikasin? Ei toi leffa nyt niin suosittu oo että tää näytös myytäs loppuun.”
”Mä tykkään enemmän termistä positiivisesti latautunut, kiitos vaan”, Nikon silmät tuikkivat ja hän hymyili Ilelle.
”Just just, vai latautunu.Sähköiskun saanu Duracell-pupu, sanoisin mä pikemminki”, Ile kommentoi lakonisesti.
”Vitut, mikä pupu mä sulle oon, mä sulle puput kuule näytän”, Niko huudahti muka loukkaantuneena ja iski sitten liioitellusti silmää Ilelle.
”Hmh”, oli ainut vastaus jonka Ile tähän soi. Hän kätki hymynsä huiviin ja kääntyi penkomaan lompakkoaan. Oikeasti häntä nauratti ja vähän punastutti hassulla tavalla, Niko oli niin täysin erilainen kuin kukaan hänen aiemmista kavereistaan. Tuntui oudolta, mutta silti myös hyvältä heittää läppää ja olla rennosti toisen seurassa.

Varsinkin näin tanssituntien ulkopuolella Ile tunsi kuitenkin olonsa vielä melko varautuneeksi, vaikka olivathan he jo ehtineet tavata monta kertaa sen ensimmäisen kaupunkikierroksen jälkeen. Ile vain ei ollut kovin nopeasti lämpiävää tyyppiä, ja nyt lisäksi asioita mutkisti outo tunne, joka Ileen oli iskenyt heti Nikon nähdessään: hän halusi tehdä poikaan vaikutuksen. Saada tämän pitämään itsestään. Jokin räiskyvän iloisessa kampaajapojassa veti Ileä puoleensa, vaikka järjellä ajateltuna heillä ei olisi pitänyt olla juuri mitään yhteistä. Jokin Nikossa kuitenkin oli, ja Ile muisti vieläkin ilahtumisensa, kun Niko oli tarttunut heti pieneen vihjaukseen ja tarjoutunut kaupunkioppaaksi. Ilmeisesti sitten Nikokin halusi tutustua häneen. Tai sitten toinen oli vain ystävällinen. Miten vain, Ile oli kuitenkin tyytyväinen siihen, miten hänen uusi elämänsä uudessa kaupungissa oli lähtemässä käyntiin.

”Mitä sä haaveilet?” Kevyt tönäisy olkavarteen ja Nikon virnistelevä ääni tunkeutuivat Ilarin tajuntaan, ja hän huomasi että he seisoivat jo aivan lippuluukulla. ”Mä kysyin, et otetaaks me noi seiskarivin paikat vai haluutko taaemmas?” 
Ile räpytti pari kertaa silmiään, yritti palata tähän hetkeen. ”Siis.. tota, se seiskarivi käy ihan hyvin...” hän sai sanottua ja alkoi kaivella omaa lompakkoaan, kun Niko jo ojensi oman korttinsa lipunmyyjälle.
”Mä otan nää, sä saat sit tarjota leffaherkut.”
”Okei.. häh, paljonko sä oikeen meinasit syödä?” Ile hämmästyi. Nikon vastaus oli hersyvää naurua ja taas yksi silmänisku. ”Voi kuule, odota vaan.”
Ile kohautti olkiaan ja lähti seuraamaan Nikoa kauppakeskuksen kolmanteen kerrokseen, jossa elokuvateatteri sijaitsi.

Ile katseli silmät pyöreinä kuinka Niko kasasi karkkipussiinsa täytettä yhä enemmän ja enemmän mutisten samalla itsekseen silmät loistaen ja suu leveässä hymyssä. Kun pussiin ei kerta kaikkiaan mahtunut enää enempää täytettä, Niko kääntyi se kädessään kassalle. Ile seurasi tottelevaisesti vieressä, olihan hän lupautunu maksumieheksi. Kassalla Niko valitsi karkkien kaveriksi vielä isoimman popcornipöntön ja litran mukillisen limua.
”Totaa.. se leffa kestää kuitenki vaan alle kaks tuntia....” Ile puuttui varovasti asiaan.
Niko vain tuhahti vastaukseksi väheksyvästi. ”Mä oon kuule kasvava nuorimies ja tarvin energiaa.”
Ile nyökytteli ja yritti näyttää siltä kuin Nikon kokoama herkkumäärä olisi ollut täysin järkeenkäypä hänen kokoiselleen pojalle. Niko näki tuskin eteensä popparitötsänsä takaa, mutta onnistui silti mulkoilemaan Ileä huvittuneen näköisenä.
”No, mitä töllötät?” hän naurahti, ”mee varaamaan meille istumapaikka!”

Pari tuntia myöhemmin pojat poistuivat leffateatterista ulkoilmaan. Oli jo alkanut hämärtää, ja leffan aikana oli jossain vaiheessa myös satanut. Ilmassa tuoksui märkä asfaltti ja alkavan syksyn kirpeys. Niko puhalteli käsiinsä, ja Ilekin kiskoi farkkutakkiaan paremmin kiinni.
”Ei helvetti, ei nyt kyl vielä tarvis kylmetä”, Niko puuskahti, ”just oli kesä ja nyt tänne vittu paleltuu.”
”No joo”, Ile myönteli. Kostea ilma hiipi luihin ja ytimiin, ja koska päivä oli ollut lämmin, ei kummallakaan ollut erityisen paljon vaatetta päällään.
”Mut leffa oli kyl jees”, Niko jatkoi.
”Nii oli. Ne taistelukohtaukset oli aika siistejä. Hienosti tehty”, Ile kommentoi saaden Nikon innostumaan todella.
”No vittu joo! Tosi makeita, jotain sellasta olis siisti koittaa ryhmänki kaa”
Ilekin innostui ideasta välittömästi: ”Joo hei! Just niitä potkuja ja niitä.”
”Voitas joskus vaik koittaa yhes?” Niko ehdotti. ”Vähä niinku taisteluparina.”
Ile työnsi kädet taskuunsa ja hymyili pienesti. ”Joo, mikä ettei. Vois olla kivaa.”

He olivat jutellessaan kävelleet Ilen asunnolle asti. He seisahtuivat kadulle ulko-oven eteen, Niko käänsi päätään ja katsoi pitkin talon seinää ylös asti. Ile seurasi hänen katsettaan ja naurahti vähän. ”Toi yks ikkuna tuol kolmannes kerrokses, noitten kahen kukkaverhollisen välissä. Näätkö?” Niko nyökkäsi, ja Ile jatkoi: ”Se on mun.”
Niko ei sanonut siihen mitään, ja Ilekin vaikeni. Hetken hän epäröi, mietti vieläkin sitä oliko Niko vain jotenkin tosi ystävällinen tyyppi luonnoltaan vai oikeasti kiinnostunut ystävystymään Ilarin kanssa. Mutta toisaalta, Ile ajatteli, jos ei koskaan yritä niin ei koskaan saavutakaan mitään. Niinpä hän rohkaisi mielensä, ja rikkoi hiljaisuuden.
 ”Haluisitsä tulla ylös? Kattomaan mun kämppää?”
Niko käänsi katseensa Ilariin ja hymyili koko kasvoillaan. ”Dude, I thought you'd never ask.”
Ilarikin hymyili helpottuneena ja kääntyi avaimiaan kaivellen kohti ovea. He menivät sisään pimeään rappukäytävään ja, Ilen sytytettyä valot, lähtivät kipuamaan kivisiä kierreportaita. ”Siel ei oo sit kyl mitenkää kauheen siistiä”, edellä kulkeva Ile varoitti, ja Niko pärskähti. ”Eipä juuri vois vähempää kiinnostaa, ystäväiseni, että ei huolta.”

Ile pysähtyi kolmannessa kerroksessa oman ovensa eteen, avasi oven ja työnsi sen edellään auki. ”Peremmälle vaan, jätä kengät johki siihen vaa naulakon alle.”
Niko potkaisi kengät jalastaan ja seurasi Ilaria keittiöön, jossa toinen oli raivaamassa pienelle keittiön pöydälle hiukan tilaa.
”On tää aika makee”, Niko henkäisi innostuneena.
”No, vähä tämmöne ankee tää on vielä. Mut on ainaki oma, niinku oma tupa, oma lupa vai miten se menee”, Ile vastasi. Oli hän kuitenkin ylpeä asunnostaan, oma kämppä vieraassa kaupungissa oli aika saavutus 17-vuotiaalle. Niko oli ensimmäinen, jolle hän oikeastaan asuntoaan esitteli, joten häntä jännitti pikkuisen.
”Kattele vaa ympärilles, kuitenki tekee mieles nuuskia”, hän sitten kehoitti Nikoa. ”Ottaisitsä jotain, vaik jotai juotavaa?” hän vielä huikkasi olohuoneeseen toisen perään.
”No jos sä viittit vaik kahvia keittää nii olis aika mahtavaa”, kuului Nikon ääni olohuoneesta, ”maitoo, ja paljon sokeria kiitti!”

Muutaman minuutin päästä Ile käveli olohuoneeseen kaksi kahvikuppia kädessään ja löysi Nikon tutkimasta pienen levyhyllynsä sisältöä.
”Siin ei sit tosiaan oo mun kaikki musat, mut oikeestaan lempilevyt kyl. Tos on toi kahvi.”
”Kiitti”, Niko mumisi hajamielisenä eikä kääntänyt katsettaan levyistä. ”Aika tällanen rokkipainotteinen setti, joku kaheksan levyy CMX:ääki”, hän kommentoi vielä.
”No joo, vähä vastapainoo tanssihommalle pitää olla.”
”Totta”, Niko myönteli, hörppäsi kupistaan. ”Mmmm, jätkä keittää vitun hyvät sumpit muute”
”Kiitti. Kokemus opettaa”, Ile hymähti. Niko hymyili takaisin, ja hetken he vain maistelivat kahvejaan miellyttävässä hiljaisuudessa.

Niko siirtyi istmaan sohvalle ja selaili Ilen sohvapöydälle pinoamia posteja. Hänen käsiinsä osui postikortti, jonka nähdessää Ilen sydän muljahti kummasti.
”Oho, vai Nykistä”, Niko kuulosti vaikuttuneelta. ”Kukas mahtaa olla tää Sara, joka lähettää pusuja ja valittaa et sä oot hidas vastaamaan maileihin?” Niko virnisteli.
Ile kuunteli itsekin hämmentyneenä seuraavia sanojaan: ”Sara on tota... se on mun... frendi. Paras, oikeestaan, ollaan tunnettu jostain kymppiveestä asti. Se on nyt vaihto-oppilaana Jenkeissä ja lähettelee sielt aina kilometrimaileja. Hirvee höpöttäjä, semmone hassu tyttö... toisaalta tosi rento ja semmone poikatyttö, mut sit joskus se osaa olla tosi neiti. Ja koskaan ei tiiä mikä Sara on vastassa.”  Ile ei tuntunut saavan outoa monologiaan katkeamaan, ja Niko sai kuulla yhden jos toisenkin pikkufaktan tästä nimestä kortissa.
”Okei, ihan iisisti vaan, selväks tuli”, Niko lopulta keskeytti nauraen ja Ile käänsi hämillään katseensa alas. Tällä kertaa seurannut hiljaisuus henki vaivaantuneisuutta, ja lopulta se oli Niko joka katkaisi sen nousemalla ylös.
”Jaha, jos mä häipyisin himaan tästä ennenku sielt aletaan soittelemaan perään. Kiitti kahvista.”
”Höh, eipä tuo nyt mitää. Kiitti leffaseurasta”, Ile vastasi, tarttui tervetulleisiin muodollisuuksiin kummallisen tilanteen ja tunteen karkottamiseksi.
”Mennää toisteki”, Niko vastasi. Hän siirtyi eteiseen ja sujautti jalkansa kulahtaneisiin tennareihinsa.
”Nähää sit huomen treeneis?” Nikon ääni oli kysyvä hänen kääntyessään Ilarin puoleen.
”Jep, huomenna”, Ile vastasi.
Niko heilautti kättään ja katosi rappukäytävään, ovi kolahti kiinni hänen perässään.

Ile huokaisi ja käveli takaisin olohuoneeseen. Hän istui sohvalle otti pöydältä käteensä äskeisen postikortin, sen jonka kääntöpuolella oli suuri teksti ”I ♥ NY”. Hän sormeili korttia ajatuksiinsa vaipuneena. Mikä ihme häneen oikein iski äsken? Ilari soimasi itseään, mikä hemmetti saa lipsauttamaan tuollaisen valeen? Miksei hän voinut vain sanoa Nikolle niin kuin asiat ovat?
Miksei hän vain sanonut, että Sara on hänen tyttöystävänsä?
"dream as if you'll live forever
live as if you'll die today."
- james dean

JaneDoe

  • ***
  • Viestejä: 57
  • unknown
Oi kun mä tykkään tästä. n____n Kauhean piristävää lukea tällaista tekstiä. Dialogi on mukavan lennokasta ja aidontuntuista, ja kerronta yleensäkin kivalla tavalla elävää. Naureskelin itsekseni useissakin kohdissan :--D
Juonikin vaikuttaa oikein hyvältä ja aika mehevän yllätyksen jätitte tähän loppuun! En osannut yhtään odottaa mitään tällästa. Tykkään kovasti tästä kirjoitustyylistä, kun kaikki tulee niin sopivassa määrin ilmi. Ei liikaa dialogia, mutta toisaalta ei tule sellasia raskaita tekstikappaleitakaan. (:
On myös kiva huomata, miten erilaiset persoonat  hehmoista on kehitelty; pysyy paljon paremmin hommassa mukana ja erottaa kuka on kuka. Vaikka eipä tässä kaikkiin sillä tavalla ole ehtinyt tutustua (eikä välttämättä tarvitsekaan), mutta kuitenkin.

Odottelen mielenkiinnolla tulevaa. ^_^
And you will try to find your place in the diary of Jane.


Tuntemattoman päiväkirja: MCR, Kill Hannah & häiriintyneitä originaaleja.

-- pyörii mukana säännöllisen epäsäännöllisesti --


Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
Aivan ihastuttava luku!!!  ;D

Tykkäsin tästä tosipaljon! Dialogi oli tosi aitoa ja hyvää, ja toi loppu kruunasi kyllä koko tekstin ihnuuden. Aws!
toivottavasti tuleen opiaan jatkoa!

Ainiin! Olette ihanan pitkän luvun kirjoittaneet!  :)
Kiitus! :D
Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche

mawannie

  • ***
  • Viestejä: 58
    • Livejournalini
Oo, tämähän on ihan oikeasti todella hyvä! Tykkään tästä tyylistä ja ylipäätään koko tarinasta tosi paljon. Kiitos tästä luvusta!
All this feels strange and untrue.

Sira

  • ***
  • Viestejä: 32
Millos tähän on taas jatkoa tulossa ? :o Anteeksi jos hoputtelen, kiinnostais vaa tietää :)
8))

Dannie

  • ***
  • Viestejä: 53
Hei, tää on kiva ja mielenkiintoinen :) Ja nää osat mitä nyt on ollu on ollu iiiiiiihanan pitkiä :)♥ mut sitä mä vaan aattelin, et jatkuuks tää :D ? haluisin nimittäin kovasti lukee jatkoo ja niii aw<3

Stu

  • ***
  • Viestejä: 209
Hui, onpas aikaa vierähtänyt! Ensinnäkin, olemme kovasti pahoillamme että tämä projekti on viettänyt täydellistä hiljaiseloa näinkin kauan meidän mitään ilmoittamatta! Noloa ja huono tapa kiittää lukijoita, mutta jonkinlaisena selityksenä tarjottakoon molempien kirjoittajien aikaavievät opiskelut sekä hektiset elämänvaiheet. Toisekseen iloisia uutisia: tämä projekti saatetaan loppuun kyllä, kesken ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus jättää. Novelli on otettu jälleen kerran työn alle ja jatkoa on odotettavissa vielä tänä vuonna, älkää siis luopuko toivosta!

Stu & jacknasty

poppa

  • ***
  • Viestejä: 52
  • silmät kiinni
oijoijoi, tää kyllä pelasti mun päiväni. Tosi kiva tarina ja tykkään näistä kirjoitustyyleistä. Menee tasasesti eteenpäin, sillä tavalla aidosti ja elämänmukaisesti. Mitäköhän mä tässä koitan selittää, mutta joo, pidän tästä. Jatkoa odottelen : ))
Ei hyvästä elämästä voi kirjottaa kuin korkeintaan blogitekstejä.

Quinton

  • ***
  • Viestejä: 18
    • http://
En yleensä vaivaudu kauheasti kirjoittelemaan kommentteja, mutta nyt on pakko, ettei tämä lupaava alku vain kuihdu kommenttien puutteeseen!

Tarina on ainakin minut jo ehtinyt osittain koukuttaa; varsinaisia suuria tapahtumia kun ei ole vielä ollut, ei tätä voi aivan kattoon asti ylistää, mutta puoleen väliin huonetta ainakin ;> Teksti etenee sopivalla nopeudella, ja erityisesti kakkosluvun pituudesta pidin. Kirjoitusvirheitäkään ei näkynyt. Ja ennen kaikkea teidän kirjoitustapanne soveltuvat hyvin käytettäväksi yhdessä, itse en ainakaan tyylillisesti edes huomannut kirjoittajan vaihtumista.

Pidin tästä kakkosluvun loppupuolella käytetystä tekniikasta hyppiä aikaa eteenpäin. Tapahtumaköyhästä ajastahan on melko turha kirjoittaa, vai mitä? Oli hyvin ilmaistu, että pojat ovat pikku hiljaa tutustumassa, mutta annettiin samalla ymmärtää että mitään mantereita liikuttavaa ei ole ehtinyt tapahtua.

Jooh... Eipä kai kauheasti muuta sanottavaa. Alku siis tosiaan on lupaava, ja erittäin mielelläni lukisin poikien tarinan loppuun asti - ilman vuoden mittaisia taukoja, joita teillä on nyt kakkosluvun jälkeen näyttänyt olevan ;>
"Living healthy or living with HIV. You have no idea what a difference that makes."

Cows doesn't milk themselves! -No shit! (The Mudge Boy)