Kirjoittaja Aihe: Tuntematon sotilas: Kärppä | S | ficlet muunsukupuolisesta Määtästä  (Luettu 5 kertaa)

Aladdin Sane

• [ə læd ɪnˈseɪn]
  • just a lad :-)
    • tumblr
Nimi: Kärppä
Kirjoittaja: Aladdin Sane
Fandom: Tuntematon sotilas
Genre: Hahmotutkielma. Tuplaraapale.
Ikäraja: Sallittu
Päähenkilö: Määttä
Yhteenveto: Kai näin suureen maailmaan sentään yksi vähän hitaamminkin liikkuva kärppä mahtuu.
Vastuunvapaus: Tuntematon sotilas on Väinö Linnan luomus. Minä en hyödy tästä mitään.

A/N: Osallistuu Tumblrin Suomalaisten faniteosten viikon toiseen päivään promptilla hiljaisuus.

Anyway. Olen ajatellut muunsukupuolista tai sukupuoletonta Määttää jo monen vuoden ajan, mutta vasta nyt oon saanut tehtyä ajattelun kylkeen jotakin julkaisukelpoista. Olkaa hyvät.

KÄRPPÄ

Nelivuotiaana hän sen keksii.

Määtän perheeseen syntyy sinä vuonna kolmas lapsi, ensimmäinen tytär. Sen nimeksi pannaan Marjatta, Marjaksi sitä sanotaan, ja hän katsoo sen kehtoa ja siitä seitsemännellä olevaa isoveljeään ja ilmoittaa, että kun heillä kerran nyt on poika ja tytär, niin hän on päättänyt, että hän voikin sitten olla kärppä.

Se tuntuu oikein mukavalta, kun sen kerran oivaltaa. Vaikka Visa sanookin, ettei hän ole kyllin vikkelä ollakseen kärppä. Kai näin suureen maailmaan sentään yksi vähän hitaamminkin liikkuva kärppä mahtuu. Eikä hänen sen puoleen ole mikään pakko kärppä ollakaan. Hänhän voi olla vaikka puu. Tai kallio metsässä. Linnunlaulu tai tuulenvire. Mistä sitä tietää. Mahdollisuudet ovat rajattomat, kun pojan ja tytön paikat on perheessä jo täytetty.

Myöhemmin hänelle tietysti selvitetään, että hän on poika. Ja kun häntä ei enää lain silmissä katsota pojaksi, tiedetään hänen olevan mies. Ja mikäs siinä, kuinka vain. Hän on kyllä oppinut, että semmoinen pitää ihmiset tyytyväisenä. Hän oppii sanomaan sen, oppii merkitsemään, mutta oman mielensä hiljaisuudessa häntä hymyilyttää, koska peliähän hän siinä salaa pitää.

Koska sittenkään, kun hän on täyttänyt kaksikymmentäneljä ja marssii joukkueensa mukana konekiväärin jalusta olallaan, yhtenä miehistä, ei hän oikeastaan ole yksi heistä ensinkään.

Sillä ei Määttä ole mikään mies.

Hän on kärppä.
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua