Kirjoittaja Aihe: Se, mikä jäi sanomatta | S | Sirius/James | Kummitushaaste  (Luettu 7359 kertaa)

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Nimi: Se, mikä jäi sanomatta
Kirjoittaja: Altais
Ikäraja: S
Genre: Hurt/comfort, lempeää angstia ja romantiikkaa, kummitushaasteteksti
Paritus: James/Sirius
Vastuuvapaus: En omista hahmoja enkä Potter-maailmaa, ja huvikseni kirjoittelen ilman rahallista korvausta.

Tiivistelmä: Eräänä erityisen toivottomana hetkenä Sirius esittää kaksi toivetta. James kuulee ne.

A/N: Olin kaavaillut tätä kummitushaasteeseen joskus aikaa sitten, mutten ollut saanut aikaiseksi. Eilen illalla idea palasi mieleen, ja kirjoitin sen yhdeltä istumalta. Lopputulos on tässä. Nämä ovat niitä aiheita, jotka minua eniten vaivaavat Potterin canonissa, ja eräänlainen fix-it kai tämäkin tavallaan on.





Älä sääli kuolleita, Harry. Sääli eläviä ja ennen kaikkea niitä, jotka elävät ilman rakkautta.
- Albus Dumbledore





Se, mikä jäi sanomatta


27.3.1996


Reguluksen vanhassa huoneessa oli ikivanha, tummaksi lakattu peilipöytä. Sitä peitti paksu kerros pölyä ja hämähäkinseittejä, kuten kaikkea muutakin siinä huoneessa. Sirius istuutui raskaasti tuoliin, puhdisti pahimmat sotkut peilistä paitansa hihaan ja avasi viskipullon korkin. Hän ei viitsinyt hakea itselleen lasia, hänhän oli yksin, joten miksi vaivautua noudattamaan sivistyneitä tapoja? Varsinkin, kun jo lähtökohtaisesti tiesi, ettei ollut sivistynyttä nauttia tuliviskiä arkipäivänä ennen puoltapäivää.

Ei sillä, että viikonpäivillä, päivämäärillä ja kellonajoilla olisi ollut Siriukselle mitään merkitystä, sillä hänhän oli yksin, aina yksin, aina vankina tässä kirotussa talossa, jota hän oli kasvanut vihaamaan sydämensä pohjasta. Mutta juuri tänään hän tiesi silti, mikä päivä oli. Hän oli ympyröinyt sen seinällä olevasta kalenterista jo kauan sitten, ja se oli yksi niistä harvoista päivämääristä, joilla oli hänelle vielä jotain väliä.

Tänään oli perjantai 27. maaliskuuta vuonna 1996.

Jamesin syntymäpäivä.

James olisi täyttänyt tänään kolmekymmentäkuusi.

Se tarkoitti, että Sirius oli jo kolmenkymmenenkuuden, vaikka sitä olikin mahdoton uskoa todeksi.

Viimeksi, kun hän oli nähnyt Jamesin, he olivat olleet kahdenkymmenenyhden, ja jokin osa hänestä tunsi, ettei hän ollut vanhentunut siitä päivästä lainkaan.

Mutta peilikuva kertoi muuta kieltä, ja niin teki hänen liian raskas mielensäkin, joista molemmat olisivat yhtä hyvin voineet kuulua paljon vanhemmallekin ihmiselle.

Hän katsoi peiliin ja vihasi näkemäänsä. Hän vihasi sitä, mikä hän oli ollut, mikä hänestä oli tullut, ja mitä hän oli saanut aikaan. Hän vihasi sitä, että aina Jamesia ajatellessaan hän muisti vain sen viimeisen hetken. Juuri sen, jota hän ei halunnut muistaa, mutta jota ei voinut olla muistamattakaan. Sitä hän oli ajatellut jo kaksitoista vuotta yhtä soittoa istuessaan kivisessä sellissä ilman mitään muuta tekemistä kuin sen kertaamista mielessään, miten hän kerran oli katsonut Jamesin tyhjiin, elottomiin silmiin.

Siitä kaikesta hän sai tietenkin syyttää vain itseään.

Hän kaatoi lisää tuliviskiä kurkkuunsa, kohtasi peilikuvansa synkän aavemaisen katseen vielä kerran, ja painoi sitten pään käsiensä varaan.

”Vittu, minä en tunne tuota tyyppiä, enkä halua nähdä häntä joka kerta, kun katson peiliin”, hän ärähti raskaasti huokaisten. ”Enkä halua enää muistaa Jamesia sellaisena, kuin sinä viimeisenä iltana. Haluan muistaa kaikki ne hyvät hetket, ja vain ne. Voisiko joku tuoda hänet minulle takaisin, juuri sellaisena kuin hän oli? Silloin ehkä tässä kaikessa paskassa olisi vielä jotain järkeä.”

”Antura”, joku sanoi silloin.

Sirius ei vaivautunut nostamaan päätään. Hän oli kuullut Jamesin äänen päässään niin monesti, ettei siinä ollut hänelle enää mitään uutta.

”Hei, Antura”, ääni sanoi uudelleen. ”Herätys.”

Silloin Sirius katsoi. Hänen oli pakko katsoa, vaikka hän tiesikin kaiken olevan vain sekavan, humalaisen mielen tuottamaa harhaa.

Kun hän katsoi peiliin, häntä katsoivat takaisin Jamesin nuoret, terveet, hymyilevät kasvot. Hyvin elävinä, juuri sellaisina, kuin hän ne muisti. Jokin lämmin kulki hänen lävitseen, ja hänen kokoon puristunut sydämensä tunsi ensimmäistä kertaa vuosiin jotain, vaikka oikeastaan hänen olisi pitänyt olla järkyttynyt siitä, että hän oli nyt viimein mennyt virallisesti sekaisin päästään.

”Terve, Sarvis”, hän sanoi peitellen liikutusta äänessään.

”Miten menee?” James kysyi, eikä enää virnistänyt ihan niin leveästi.

”No, miltä näyttää?” Sirius naurahti.

”Siltä, että on varmaan mennyt joskus paremminkin”, James totesi leppoisasti, vain hieman surumielisesti.

”Niinkin voi kai sanoa”, Sirius vastasi, ja katsoi Jamesin kuvajaista kunnolla. James katsoi takaisin, ja Siriukselle tuli vastustamaton halu halata häntä, vaikka hän tiesikin sen mahdottomaksi. Sitähän löisi vain otsansa peilin pintaan sellaista yrittäessään.

”Sinä et ole oikea”, hän jatkoi.

”Tulkintakysymys.”

Jamesin katseessa oli jotain ilkikurista, niin kuin siinä oli ollut melkein aina silloinkin, kun hän vielä eli. Sirius nielaisi.

”Miksi minä sitten näen sinut?” hän kysyi.

”Minä kuulin sinun toiveesi”, James vastasi. ”Molemmat niistä.”

Sirius ei hetkeen sanonut mitään, katseli vain Jamesia. Mitä toiveita hän oli muka esittänyt? Hän oli vain ollut väsynyt katselemaan omaa naamaansa peilistä, ja hän oli toivonut voivansa taas muistaa Jamesin sellaisena, kuin…

…aivan niin, siinä se. Siriuksen oli pakko nauraa ääneen. Vain James olisi voinut saada päähänsä tehdä jotain tällaista vielä haudan takaakin. Siriuksen olo oli yhtäkkiä parempi kuin vuosikausiin.

”Sinä siis kuljeskelet ympäriinsä täällä elävien maailmassa, ja kuuntelet typeriä juttuja, joita minulle tulee mieleen sanoa?” Sirius kysyi huvittuneena.

”Naulan kantaan, Antura.”

”Teetkö niin useinkin?” Sirius kysyi, ja hänen hymynsä hyytyi hieman. ”Stalkkaat minua, kun en tiedä sitä?”

”Aika usein”, James myönsi, eikä hänkään juuri silloin hymyillyt. ”Koko ajan, oikeastaan.”

Sirius jähmettyi tuijottamaan Jamesia. James oli ollut poissa viisitoista vuotta, viisitoista vuotta Sirius oli kuvitellut eläneensä ilman Jamesia, mutta nyt hän oli tuossa ja väitti, ettei koskaan oikeastaan lähtenytkään?

”Miten?” Sirius kysyi ääni vapisten. ”Sinä et ole kummitus, ethän?”

James pudisti hitaasti päätään.

”En kai.”

”Mikä sinä sitten olet? Etkö sinä olekaan siirtynyt eteenpäin jo joskus kauan sitten?”

James pudisti taas päätään.

”Kai minä olen jonkinlaisessa välitilassa.”

Välitilassa? Miksi?”

”En kai oikein koskaan osannut jatkaa eteenpäin ilman sinua. Joten… minä jäin sinua odottamaan, tänne jonnekin. Lisäksi minulla oli tiettyjä selvittämättömiä asioita, ja on edelleen.”

Sirius jäi tuijottamaan Jamesin kuvaa järkyttyneenä mutta lumoutuneena. Vaikka tämä luultavasti tarkoittikin, että hän oli ihan todella sekaisin, vielä paljon pahemmin kuin oli uskaltanut edes kuvitella, hän oli silti onnellisempi kuin hyvin, hyvin pitkään aikaan.

”Jos hulluus on tällaista, minä en ikinä halua palata takaisin normaalien kirjoihin”, hän henkäisi, ja tajusi vasta liian myöhään sanoneensa sen ääneen.

James nauroi.

”Rakas Antura, sitä pelkoa ei ole, sillä et sinä ole normaalia päivää ikinä nähnytkään. Hullu sinä olet ja hulluna pysyt, niin se on aina ollut. Tajusin sen heti ensi hetkestä alkaen, kun näin sinut Tylypahkan junassa. Niin kuin… tajusin aika paljon muutakin, joka olisi vain pitänyt uskaltaa myöntää ääneen.”

Siriuskin nauroi Jamesin sanoille, mutta sitten he molemmat vakavoituivat. Sirius ei uskaltanut kunnolla hengittää, kun hän katsoi Jamesin silmiin, jotka olivat yhtäkkiä täynnä syvempää, vakavampaa tunnetta, kuin Sirius oli niissä milloinkaan nähnyt.

”Se sinun selvittämätön asiasi…” Sirius aloitti hiljaa kuiskaten. ”Onko se jotain, mitä sinulta jäi sanomatta minulle?”

Hänen sydämensä löi liian lujaa, ja hän uskoi tietävänsä, että jos Jamesin sydän olisi vielä voinut lyödä, se olisi tehnyt samoin. James nyökkäsi.

”Sano se nyt”, Sirius kuiskasi, ja katsoi Jamesia kiinteästi silmiin. ”Ei ole vielä liian myöhäistä.”

Sirius ei tiennyt, oliko se totta, mutta hänestä tuntui hyvältä sanoa niin.

”Minä valehtelin itselleni”, James sanoi. ”Se olit aina sinä, peruuttamattomasti ja itsestään selvästi sinä, aina ensi hetkestä asti. Lily ymmärsi sen, ja minä uskon, että sinäkin ymmärsit sen. Mutta minä olin surkimus, ja pelkäsin tunnustaa sitä, minkä tiesin väistämättömäksi. Minä tein paljon virheitä, mutta kun me tapaamme taas, minä toivon voivani vielä ottaa ne takaisin. Minä rakastin sinua, alusta asti vain sinua, eikä se ole koskaan ohi.”

”James, minäkin -” Sirius aloitti, mutta James vaiensi hänet kohottamalla kätensä.

”Tiedän, Antura. Minä tiedän. Sinä olit meistä kahdesta rohkeampi, se, joka uskalsi olla itselleen rehellinen. Anteeksi, että jouduit kärsimään sen vuoksi niin paljon. Mutta niin kuin sanoit, vielä ei ole liian myöhäistä, sillä me tapaamme vielä.”

”Mutta…” Sirius aloitti, ja nielaisi inhottavan palan kurkussaan. ”Mutta… entä Lily?”

”Kunnes kuolema meidät erottaa”, James totesi ja naurahti, muttei kovin iloisesti. ”Edes avioliittovalassa ei puhuta mitään tuonpuoleisesta. Ja mitä Lilyyn tulee… hän tiesi, kaiken aikaa. Me puhuimme siitä. Sinusta, minusta ja… siitä, että kun sota olisi ohi, meidän pitäisi miettiä asioita uudelleen. Me puhuimme siitä sinäkin iltana, kun Voldemort tuli. Minä olisin… jos kaikki ei olisi mennyt niin kuin meni, olisin kertonut sen sinulle, kunhan olisin saanut kerättyä tarpeeksi rohkeutta.”

James painoi kätensä peilin pintaa vasten, ja kun Sirius teki samoin, hän saattoi melkein aistia Jamesin käden lämmön omaansa vasten.

”Mutta sitten kaikki olikin ohi”, Sirius sanoi tajuamatta edes itse, että hän itki, vaikkei ollut kuvitellut enää osaavansa tehdä niin kaikkien niiden vuosien jälkeen.

”Niin. Olen pahoillani, että sinun täytyi nähdä minut niin. En olisi halunnut sen menevän niin.”

”En minäkään”, Sirius mutisi, ja painoi otsansa vasten Jamesin otsaa. Se tuntui viileältä, mutta silti oikealta. ”Mutta ei se ollut sinun vikasi, vaan –”

”Älä”, James sanoi. ”Älä ajattele sitä enää. Sinun pitää päästää siitä irti. Ei se ollut sinun vikasi, ei oikeasti. Sinä teit parhaasi, eikä enempää voi vaatia. Sinä rakastit minua aina, etkö vain?”

Sirius nyökkäsi.

”Rakastan edelleen”, hän sanoi tuskin kuuluvasti. ”Ei tämä surkea sydän enää paljoon pysty, mutta sen se silti osaa.”

”Sulje silmät”, James sanoi.

Kun Sirius teki niin, hän tunsi lämpimän käden koskettavan kasvojaan ja silittävän hänen hiuksiaan. Hän tunsi sormien nostavan hellästi hänen leukaansa, ja kun hän kohotti kasvojaan, avaamatta vieläkään silmiään, hän tunsi lämpimät huulet omiaan vasten. Kosketus oli vain nopea ja kevyt, ohikiitävä hetki, kuin perhosen siipien hipaisu, mutta silti se oli paras tunne, jonka Sirius oli koskaan kokenut.

Hän painoi sormensa tiukemmin peilin pintaa vasten, ja hitaasti, hyvin hitaasti hän tunsi sormiensa uppoavan sen lävitse, kunnes hänen sormensa limittyivät Jamesin sormien kanssa. James puristi hänen kättään, ja hän puristi takaisin. Hän varoi visusti avaamasta silmiään, sillä jokin kertoi hänelle, että jos niin tekisi, kaikki tämä katoaisi.

”Minä haluan sinun luoksesi”, hän huokaisi. ”Nyt heti.”

”Pian”, James sanoi pehmeästi. ”Pian on aika, mutta ei vielä. Ja siihen asti… minä olen sinun kanssasi koko ajan. Sillä ilman sinua ei ole minuakaan, ja sen minä olen viimein tajunnut, vaikka siinä menikin hävettävän pitkään. Anna anteeksi, Sirius.”

Sirius ei sanonut mitään. Jos olisi sanonut, hän olisi purskahtanut kunnon itkuun, aikuinen mies. Niinpä hän vain nojasi otsaansa Jamesin otsaa vasten ja ajatteli, että nyt hän oli vapaa. Vapaa syyllisyydestä, vapaa vastausta vaille jääneistä kysymyksistä, vapaa yksipuolisesta rakkaudesta. Vapaa muistamaan Jamesin sellaisena, kuin tämä eläessään oli.

”Ai niin”, James sanoi, ja hänen äänessään oli aavistus naurua. ”Veljesi lähettää terveisiä.”

”Regulus?”

”Niin, valopää. Vai onko sinulla kenties muitakin veljiä, joista en ole tiennyt?”

”Syö pääsi”, Sirius mutisi, ja nauroi hieman tukahtuneesti.

”Regulus pyysi sanomaan, että kun kerran vietät aikaa hänen huoneessaan, voisit samalla ottaa pois hänen seiniltään ne Voldemortin kuvat ja haastattelut. Häntä on kuulemma aina vaivannut, että ne jäivät häneltä ottamatta pois silloin, kun hän lähti. Ei halua jälkipolvien muistavan häntä sellaisena, tai niin hän sanoo.”

”Mitä?” Sirius huudahti.

Hänen oli pakko avata silmät, ja kun hän teki niin, hän tajusi helpottuneena, että katsoi edelleen Jamesin silmiin. Hänen kätensä oli edelleen peilin pintaa vasten, Jamesin kämmentä vasten painautuneena, mutta nyt hänen sormensa lepäsivät jälleen ihan tavallisesti lasia vasten.

”Niin… kunhan pääset tänne asti, Reguluksella taitaa olla jotain kerrottavaa. Kaikki ei ollut ihan sitä, miltä näytti, ei ainakaan loppuun asti. Mutta sen hän saa kertoa itse.”

”Ei ole totta”, Sirius huudahti epäuskoisena.

Nytkö James oletti hänen tuosta noin vain uskovan, ettei Regulus muka ollutkaan uskollinen pimeyden aatteille? Siriuksen valtasi inhottava tunne, että James valehteli hänelle. Hän ei halunnut Jamesin valehtelevan, vaikka tämä olisikin tehnyt sen vain siksi, että hänelle olisi tullut parempi olo.

”On se”, James totesi, eikä edelleenkään rikkonut katsekontaktia. Sirius tiesi, ettei James oikeasti ollut koskaan mikään hyvä valehtelija, eikä ikinä pystynyt katsomaan silmiin valehdellessaan. ”Mutta jos et minua usko, niin voin kertoa sinulle yhden jutun, joka saattaa auttaa siinä.”

”Ai, minkä jutun muka?” Sirius tuhahti, mutta hyvin hellästi.

”Kun sinä kävit tuossa joku aika sitten veljesi haudalla, sinä esitit hänelle muuan kysymyksen. Regulus oikeastaan pyysi minua kertomaan sinulle siihen vastauksen. Joka päivä. Se on veljesi vastaus siihen sinun kysymykseesi, mikä ikinä se olikin.”

Sirius vaikeni, tuijotti Jamesia, ja yhtäkkiä hänen oli pakko nyyhkäistä ääneen, surkeasti kuin pikkulapsi. Ei hän voinut itselleen mitään, sillä nyt hänkin muisti. James ei näyttänyt olevan järkyttynyt, vaan hän katseli Siriusta kauniisti.

”Mitähän sinä mahdoit häneltä kysyä?” hän kysyi rauhallisesti Siriukselta, jonka hartiat olivat alkaneet täristä hallitsemattomasti.

”Minä kysyin…” hän aloitti, vaikka hänen äänensä tuskin suostui enää tottelemaan. ”Minä kysyin, kaduttiko häntä ikinä, ettei hän lähtenyt minun mukaani silloin, kun minä pyysin.”

James vain nyökkäsi, ja hymyili Siriuksen sanoille. Sirius istui siinä, itki kunnes ei enää jaksanut, ja kaiken aikaa Jamesin silmät lepäsivät hänessä lempeinä ja rauhoittavina.

”Näenhän minä hänetkin vielä?” Sirius kysyi, kun sai viimein itsensä rauhoittumaan riittävästi, että sanat taas tottelivat.

”Näet kyllä”, James vastasi. ”Pian, sitten kun on sen aika. Mutta ihan samoin kuin minä, ei hänkään kai pystynyt ihan kunnolla jättämään sinua. Eivät ne, jotka ovat joskus rakastaneet meitä, koskaan jätä meitä ihan kokonaan.”

Silloin Siriuksen täytti kummallinen rauha ja varmuus siitä, että ehkei tässä sittenkään ollut kyse siitä, että hän oli hullu. Tai ei ainakaan pelkästään siitä. Hitaasti hän nousi seisomaan, suoristi ryhtinsä ja kohtasi Jamesin katseen vielä kerran.

”Sano Regulukselle, että minä teen sen, mitä hän minulta pyysi. Teen sen nyt saman tien, jos sopii?”

”Se sopii paremmin kuin hyvin”, James vastasi hymyillen tyytyväisesti. ”Me tapaamme vielä, Antura. Sitä odotellessa… minä haluan, että kun katsot peiliin, sinä et enää vihaa sitä ihmistä, joka sinua katsoo sieltä takaisin. Onnistuuko tämä?”

”Yritetään”, Sirius virnisti.

”Hyvä. Kyllä sinä pystyt siihen. Nyt minun pitää kai mennä tältä erää, mutta siihen asti, kunnes taas tavataan… Ilkityö onnistui.”

Sirius katseli, kun Jamesin hymyilevä kuvajainen alkoi hitaasti haalistua, kunnes katosi kokonaan, ja hän näki taas itsensä. Hänen sydäntään puristi, mutta hän tiesi, ettei se ollut vaarallista kipua. Se kertoi vain, että hänen sydämensä edelleen osasi sen, mihin se oli alun perin tarkoitettu.

Hitaasti hän käveli seinän vierelle ja ryhtyi töihin, kunnes jokainen todiste Voldemortista oli revitty alas Reguluksen seiniltä. Sirius kokosi ne käsiinsä, hän polttaisi niistä jokaisen olohuoneen takassa. Vain Reguluksen vanhat huispauskuvat saivat jäädä, ja hetken aikaa Sirius katseli niitä hymyillen.

Kevyemmin jaloin kuin pitkiin aikoihin hän käveli alakertaan. Tuliviskipullo jäi yksinään peilin ääreen, sillä juuri nyt hän kaipasi ennemmin kahvia.



« Viimeksi muokattu: 28.05.2023 14:02:43 kirjoittanut Altais »

Pahatar

  • ***
  • Viestejä: 787
Tämä oli ihan uskomattoman kaunis ja sydäntä särkevä samaan aikaan. :) Kärsin, mutta pidin todella paljon. Noin yleisesti ottaen angsti ei ole niin minun juttuni, vaikka olisi kuinka hyvin kirjoitettua, ehkä sen takia, että angstissa loppu on harvoin onnellinen. Kuitenkin tässä ficissä koin, että loppu oli jos nyt ei onnellinen, niin ainakin lohdullinen, ja kaiken kaikkiaan Siriuksen tilanne lopussa oli paljon parempi kuin alussa. Se hiveli mieltä lukiessa ja sai aikaan hyvän mielen siitä, että näin tämä kuului mennäkin. :) Silloin angstikaan ei haittaa, vaan sitä lukee jopa ilokseen. Lisäksi kun tässä oli hurt/comfortia ja saatiin useampikin asia kohdalleen, jotka minuakin ovat aina vaivanneet, niin en voi angstilta enempää toivoa. :D

Nuo alussa olevat Dumbledoren sanat olivat muuten todella koskettavat. Jäin miettimään, että ne sopivat aika moneenkin henkilöhahmoon, kuten vaikka Siriukseen, Severukseen ja Dumbledoreen itseensä. Toki riippuu siitä, minkälaista rakkautta tässä tarkoitettiin, mutta kuitenkin. Niin totta, ja niin surullista. :(

Alussa vähän naurattikin tuo Siriuksen suorasukainen tyyli. En ole siivousihminen minäkään (valitettavasti), mutta ei ole sentään vielä tullut pyyhittyä pölyjä puseron hihaan. ;D Silti se sopi erinomaisen hyvin Siriuksen toivottomaan olotilaan, jota Kalmanhanaukiolla eläminen taisi pahentaa aika laillakin. Samoin kuin viskin juominen, ja kyllähän se niin on, että kun on juomistarkoitus, ja heti aamupäivällä, eihän se tilannetta juuri muuta, juoko lasista vai pullosta. :(

Minua liikutti suuresti se, että Siriukselle juuri Jamesin syntymäpäivä oli niin tärkeä. Tuli mieleen, että Sirius ja James olivat varmaan viettäneet muutaman iloisen syntymäpäivän yhdessä, mikä tietysti vain pahensi Siriuksen surua. :( Vaikka Sirius on joskus kuvattu ficeissä vähän häilyvänä varsinkin naisten suhteen, hänet on helppo nähdä hyvinkin uskollisena jonkun aivan erityisen ihmisen kanssa. Tässä tuli vahvasti esiin se, että James oli Siriuksen se ainoa ja oikea, eikä hänelle ollut tai voisi tulla koskaan ketään toista. Jamesin varhainen kuolema tuntuu ihan hirveältä siinäkin mielessä. :(

Olisi kyllä kammottavaa istua vankina tuollaisessa paikassa kuin Azkaban, jossa ei olisi ensimmäistäkään lohdullista tai onnellista ajatusta, mutta niitä onnettomia sitäkin enemmän. Se, että Sirius oli nähnyt Jamesin kuolleena päivä toisensa jälkeen ja syyttänyt itseään siitä, on niin raskas taakka, että vähemmästäkin sekoaisi, ja oli suoranainen ihme, ettei Siriukselle ollut käynyt niin. :( Mutta sitten James ilmestyikin Siriukselle peilissä, ja kaikki muuttui. Tämä kohta oli aivan upea ja samalla minua ihastutti se, että Jamesin näkeminen oli Siriukselle niin tärkeää, ettei edes ajatus siitä, että oli menettänyt lopullisesti järkensä huolestuttanut:

Lainaus
Silloin Sirius katsoi. Hänen oli pakko katsoa, vaikka hän tiesikin kaiken olevan vain sekavan, humalaisen mielen tuottamaa harhaa.

Kun hän katsoi peiliin, häntä katsoivat takaisin Jamesin nuoret, terveet, hymyilevät kasvot. Hyvin elävinä, juuri sellaisina, kuin hän ne muisti. Jokin lämmin kulki hänen lävitseen, ja hänen kokoon puristunut sydämensä tunsi ensimmäistä kertaa vuosiin jotain, vaikka oikeastaan hänen olisi pitänyt olla järkyttynyt siitä, että hän oli nyt viimein mennyt virallisesti sekaisin päästään.

Olisi kyllä ihan mieletön tilanne oivaltaa, että taikamaailmassa kuollut ei olisikaan mennyt ikuisiksi ajoiksi, vaan kuolema olisi juurikin tulkinnanvarainen asia, kuten James totesi. :) Ajattelin tämän niin, että James ei ollut kummitus siinä mielessä kuin ne yleisesti esiintyivät kenelle tahansa, vaan että hän saattoi ilmestyä juuri Siriukselle. :) Kun näillä kahdella oli ollut niin kauan selvittämättömiä asioita, luultavasti neljännesvuosisata, olikin jo korkea aika, että ne saatiin puhuttua. Tässähän ei suoraan sanottu, mitä oli joskus tapahtunut ja mitä ei, mutta tuli sellainen vaikutelma, että Sirius oli jollain lailla kertonut tai antanut ymmärtää Jamesille tunteistaan, mutta se oli sitten jäänyt siihen. Jos Jamesin kuolema oli jäänyt painamaan Siriusta, Jamesia oli selvästi vaivannut tuo, mitä ei ollut pystynyt tai halunnut kohdata ja sanoa. :( Nyt kun James ei enää epäröinyt, tämä oli jotain todella mieltä lämmittävää:

Lainaus
”Minä valehtelin itselleni”, James sanoi. ”Se olit aina sinä, peruuttamattomasti ja itsestään selvästi sinä, aina ensi hetkestä asti. Lily ymmärsi sen, ja minä uskon, että sinäkin ymmärsit sen. Mutta minä olin surkimus, ja pelkäsin tunnustaa sitä, minkä tiesin väistämättömäksi. Minä tein paljon virheitä, mutta kun me tapaamme taas, minä toivon voivani vielä ottaa ne takaisin. Minä rakastin sinua, alusta asti vain sinua, eikä se ole koskaan ohi.”

”James, minäkin -” Sirius aloitti, mutta James vaiensi hänet kohottamalla kätensä.

”Tiedän, Antura. Minä tiedän. Sinä olit meistä kahdesta rohkeampi, se, joka uskalsi olla itselleen rehellinen. Anteeksi, että jouduit kärsimään sen vuoksi niin paljon. Mutta niin kuin sanoit, vielä ei ole liian myöhäistä, sillä me tapaamme vielä.”

Pidin kovasti tuosta, että Lily ymmärsi ja hyväksyi tilanteen, eikä ollut ilmeisesti kovinkaan pahoillaan, ja ajattelin tässä, että jos Lily ei ollutkaan se Jamesin elämän suuri rakkaus, ei James ollut myöskään sitä Lilylle. :) Oli todella hienoa, että James kertoi sen Siriukselle, eikä tämän tarvinnut olla enää katkera mistään, vaikka tietysti surikin menetettyä yhteistä elämää Jamesin kanssa, joka olisi tapahtunut, jos asiat olisivat menneet toisin. :( Siriuksen rakkaudentunnustus ja se, kuinka hän pystyi tuntemaan Jamesin, oli todella kaunista:

Lainaus
”Älä ajattele sitä enää. Sinun pitää päästää siitä irti. Ei se ollut sinun vikasi, ei oikeasti. Sinä teit parhaasi, eikä enempää voi vaatia. Sinä rakastit minua aina, etkö vain?”

Sirius nyökkäsi.

”Rakastan edelleen”, hän sanoi tuskin kuuluvasti. ”Ei tämä surkea sydän enää paljoon pysty, mutta sen se silti osaa.”

Tykkäsin myös siitä, että James onnistui viemään Siriuksen turhan syyllisyydentunteen pois, lohduttamaan tätä ja luomaan Siriuksessa sellaista toivoa, jota hän ei ollut varmaan saanut kokea Jamesin kuoleman jälkeen. :) Tässä kohdassa oli paitsi Siriukselle niin myös lukijalle jotain todella vapauttavaa:

Lainaus
”Minä haluan sinun luoksesi”, hän huokaisi. ”Nyt heti.”

”Pian”, James sanoi pehmeästi. ”Pian on aika, mutta ei vielä. Ja siihen asti… minä olen sinun kanssasi koko ajan. Sillä ilman sinua ei ole minuakaan, ja sen minä olen viimein tajunnut, vaikka siinä menikin hävettävän pitkään. Anna anteeksi, Sirius.”

Sirius ei sanonut mitään. Jos olisi sanonut, hän olisi purskahtanut kunnon itkuun, aikuinen mies. Niinpä hän vain nojasi otsaansa Jamesin otsaa vasten ja ajatteli, että nyt hän oli vapaa. Vapaa syyllisyydestä, vapaa vastausta vaille jääneistä kysymyksistä, vapaa yksipuolisesta rakkaudesta. Vapaa muistamaan Jamesin sellaisena, kuin tämä eläessään oli.

Olipa uskomattoman ihanaa, että James onnistui järjestämään Siriuksen ja Reguluksenkin välit vielä kuntoon, ja että Sirius sai tietää, ettei hänen veljensä ollutkaan kuollut Voldemortin kannattajana. :) Oli todella sydämeen käyvä yksityiskohta, että Sirius tiesi, ettei James osannut valehdella hänelle. Tuo, että Sirius sai vastauksen Regulukselle esittämäänsä kysymykseen, sulatti minut ihan täysin. :) Rakastin tätä, samoin kuin sitä, että Sirius halusi nähdä paitsi Jamesin niin myös Reguluksen:

Lainaus
”Mitähän sinä mahdoit häneltä kysyä?” hän kysyi rauhallisesti Siriukselta, jonka hartiat olivat alkaneet täristä hallitsemattomasti.

”Minä kysyin…” hän aloitti, vaikka hänen äänensä tuskin suostui enää tottelemaan. ”Minä kysyin, kaduttiko häntä ikinä, ettei hän lähtenyt minun mukaani silloin, kun minä pyysin.”

James vain nyökkäsi, ja hymyili Siriuksen sanoille. Sirius istui siinä, itki kunnes ei enää jaksanut, ja kaiken aikaa Jamesin silmät lepäsivät hänessä lempeinä ja rauhoittavina.

Loppu oli ihan mielettömän hieno ja ilahduttava, vaikka Sirius joutuikin sanomaan Jamesille hyvästit vielä joksikin aikaa. Sirius sai Jamesilta selvästi niin paljon lohtua, toivoa ja rohkeutta, että oli kuin hän olisi löytänyt sisäisen voimansa ja päättäväisyytensä uudelleen. :) Ei niinkään elämäniloaan, sillä Sirius halusi varmasti nyt entistäkin kiivaammin vain päästä pois tästä maailmasta Jamesin ja Reguluksen luokse. Mutta ainakaan Siriuksen ei enää tarvinnut hakea unohdusta tuliviskistä. :) Tätä lukiessa tuli myös sellainen tunne, ettei Siriuksen kuolema ollutkaan sellainen tragedia mitä kirjoissa ajatteli, vaan tässä tapauksessa jonkin uuden ja paremman alku. :)

Kiitos ihan mielettömän hienosta ja tunnepitoisesta angstista, joka lohdutti enemmän kuin suretti, vaikka synkkyyttäkin oli. Mutta niin hyvällä tavalla. Tämä oli uskomattoman ihana ja todella jäi mieleen. :)
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

FiFi - Fiksu ja Filmatiivinen fiktiofoorumi

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 748
  • grafiikka © Ingrid
Ai että, hurt/comfortia ja angstia sinulta, ja vieläpä kaiken kukkuraksi James/Siriusta! Uneton yöni pelastui, kun löysin tämän.

Mun on heti alkuun jo pakko myöntää, että sydäntä alkoi kivistämään heti ensimmäisestä lauseesta lähtien, kun Reguluksen vanha huone mainittiin. Siitä jotenkin heti tiesi, että Regulus on poissa, ja se on vaan edelleenkin yhä sellainen vääryys canonissa, jota mun on niin vaikea sulattaa. Ja sitten kun selvisi, että Sirius on hänen huoneessaan yksin murheissaan ryyppäämässä Tuliviskiä, niin sydäntä alkoi särkeä kahta kauheammin. Mustan veljekset ja heidän kokema vääryys jotenkin aina osuu niin arkaan paikkaan.

Lainaus
Viimeksi, kun hän oli nähnyt Jamesin, he olivat olleet kahdenkymmenenyhden, ja jokin osa hänestä tunsi, ettei hän ollut vanhentunut siitä päivästä lainkaan.

Mutta peilikuva kertoi muuta kieltä, ja niin teki hänen liian raskas mielensäkin, joista molemmat olisivat yhtä hyvin voineet kuulua paljon vanhemmallekin ihmiselle.
Azkaban on totta tosiaan karsea mesta, joten ei ihmekään, että Siriuksen kokemat kauheudet siellä vanhentavat miestä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Vaikka selkeästi Jamesin menetys oli vielä suurempi trauma Siriukselle. Jotenkin niin ymmärrettävää myös sekin, että tavallaan Siriuksesta ei samaan aikaan kuitenkaan tuntunut paljoa kahtakymmentä yhtä vuotta vanhemmalta: olihan hänellä jäänyt Azkabanissa olon takia elämä niin sanotusti kesken, koska eihän vankilassa virumista voi oikein elämäksi kutsuakaan.

Oli myös sydäntä raastavaa lukea Siriuksen vihaa ja syytöksiään itseään kohtaan Jamesin kohtalosta johtuen, ja kuinka ne eivät olleet helpottaneet vuosienkaan saatossa lainkaan. Ankeuttajat ja Azkaban olivat varmasti osasyy jo itsessään, mutta kyllä silti Siriuksen ajatuksista jo alusta alkaen pystyi päätellä sen, että James oli vain ollut hänelle korvaamaton ja jättänyt suuren aukon Siriuksen sydämeen kuollessaan.

Siksi oli niin lohdullista luettavaa, kun Sirius kuuli Jamesin äänen ja näki tämän kasvot peilissä, vaikka Siriuksen lailla aluksi luulin, että se on vain hänen oman mielikuvituksensa tuotetta. Ja vaikka olisikin ollut, niin onhan edesmenneen rakkaan läsnäolon tunteminen lohduttavaa, vaikka se totta ei olisikaan.

Vaan onneksi James lopulta oli kuin olikin oikeasti siinä, ainakin osittain. Tykkäsin ihan hirveästi tuosta, kuinka he puhuttelivat heti alussa toisiaan Anturaksi ja Sarvikseksi, ja kuinka he vitsailivat tutun oloisesti keskenään, siinä oli jotain tosi hellyyttävää.

Lainaus
”Minä valehtelin itselleni”, James sanoi. ”Se olit aina sinä, peruuttamattomasti ja itsestään selvästi sinä, aina ensi hetkestä asti. Lily ymmärsi sen, ja minä uskon, että sinäkin ymmärsit sen. Mutta minä olin surkimus, ja pelkäsin tunnustaa sitä, minkä tiesin väistämättömäksi. Minä tein paljon virheitä, mutta kun me tapaamme taas, minä toivon voivani vielä ottaa ne takaisin. Minä rakastin sinua, alusta asti vain sinua, eikä se ole koskaan ohi.”
Musta on aivan ihanaa, että viimein James pystyi kertomaan sen, mitä hän oli halunnut kertoa kaikkien näiden vuosien aikana Siriukselle. Tuli lohduttava olo, että tavallaan ei ollut liian myöhäistä, ja Siriuskin ansaitsi kuulla nuo sanat. Vaikka liian myöhäistä olikin siinä mielessä, että yhteistä tulevaisuutta heillä ei enää maanpäällisessä elämässä voinut olla.

Lainaus
Ja mitä Lilyyn tulee… hän tiesi, kaiken aikaa. Me puhuimme siitä. Sinusta, minusta ja… siitä, että kun sota olisi ohi, meidän pitäisi miettiä asioita uudelleen. Me puhuimme siitä sinäkin iltana, kun Voldemort tuli. Minä olisin… jos kaikki ei olisi mennyt niin kuin meni, olisin kertonut sen sinulle, kunhan olisin saanut kerättyä tarpeeksi rohkeutta.”
Mäkin pidin siitä, että Lily ymmärsi tilanteen ja oli pystynyt siitä Jamesin kanssa keskustelemaan, oman tulkinnan mukaan ihan asiallisestikin. Vaikka tottakai kirpaisi kuulla, että James oli puhunut siitä tuona kohtalokkaana iltana ja halunnut kertoa tunteistaan myös Siriukselle sen jälkeen, vaan Voldemortin puuttuminen peliin ei antanut siihen koskaan mahdollisuutta.

Lainaus
Sirius nyökkäsi.

”Rakastan edelleen”, hän sanoi tuskin kuuluvasti. ”Ei tämä surkea sydän enää paljoon pysty, mutta sen se silti osaa.”

”Sulje silmät”, James sanoi.

Kun Sirius teki niin, hän tunsi lämpimän käden koskettavan kasvojaan ja silittävän hänen hiuksiaan. Hän tunsi sormien nostavan hellästi hänen leukaansa, ja kun hän kohotti kasvojaan, avaamatta vieläkään silmiään, hän tunsi lämpimät huulet omiaan vasten. Kosketus oli vain nopea ja kevyt, ohikiitävä hetki, kuin perhosen siipien hipaisu, mutta silti se oli paras tunne, jonka Sirius oli koskaan kokenut.
Tämä kohta sai silmiin kyllä kohoamaan kyyneleet, monestakin syystä. Siitä, kuinka Sirius yhä kaikkien vuosien jälkeen rakasti Jamesia, vaikka hänen maallisesta kuolemastaan oli jo kauan. Ja sitten siitä, kuinka lohdulliselta, kauniilta ja haikealta tuo hetki tuntui, kun Sirius kaikkien näiden vuosien jälkeen sai tuntea Jamesin kosketuksen, ja kuinka tuo lyhyt, mutta niin tunnelmallinen suudelma, oli paras tunne, jonka Sirius oli koskaan tuntenut.

Lainaus
Sirius ei sanonut mitään. Jos olisi sanonut, hän olisi purskahtanut kunnon itkuun, aikuinen mies. Niinpä hän vain nojasi otsaansa Jamesin otsaa vasten ja ajatteli, että nyt hän oli vapaa. Vapaa syyllisyydestä, vapaa vastausta vaille jääneistä kysymyksistä, vapaa yksipuolisesta rakkaudesta. Vapaa muistamaan Jamesin sellaisena, kuin tämä eläessään oli.
Tästä tuli jotenkin lämpöinen olo, että Siriuksen viha ja syytökset itseään kohtaan viimein helpottivat ja hän tunsi vapautta.

Lainaus
”Näenhän minä hänetkin vielä?” Sirius kysyi, kun sai viimein itsensä rauhoittumaan riittävästi, että sanat taas tottelivat.

”Näet kyllä”, James vastasi. ”Pian, sitten kun on sen aika. Mutta ihan samoin kuin minä, ei hänkään kai pystynyt ihan kunnolla jättämään sinua. Eivät ne, jotka ovat joskus rakastaneet meitä, koskaan jätä meitä ihan kokonaan.”
Musta oli myös niin ihanan lohdullista, että myös Regulus oli seurannut Siriuksen elämää kaiken tämän ajan, ja jättänyt Jamesillekin viestin, jonka kertoa Siriukselle. Myös tuo Jamesin toteamus siitä, että rakkaat ihmiset eivät koskaan jätä kokonaan, oli todella koskettava lukea. Vaikka samalla, kun James jo pariin otteeseen sanoi, että Sirius tulisi näkemään hänet ja Reguluksen pian, enteilihän se tosiaan sitä, että Sirius tulisi kohta myös jättämään maallisen henkensä. Toisaalta samaan aikaan se tuntui hyvin lohdulliselta: nähdä edesmenneet rakkaansa jälleen ja olla heidän kanssaan yhdessä tuonpuoleisessa.

Mun mielestä lopetus oli aivan ihana. Vaikka James joutui lopulta lähtemään, niin oli hän silti päässyt kertomaan haluamansa ja sen, mitä Siriuksen tarvitsi kovasti kuulla, ja luonut Siriukseen uskoa, että hän ei ollut yksin ja he tulisivat tapaamaan vielä. Pidin myös tuosta Siriuksen oivalluksesta, että vaikka Jamesin lähteminen sattuikin hänen sydämeensä, niin kipu ei ollut vaarallista, vaan hän hyväksyi ja tavallaan jopa syleili sitä kipua kuin ystäväänsä. Ja kun Sirius sitten hymyillen katsoi Reguluksen huispauskuvia ja päätti lähteä keittämään itselleen kahvia Tuliviskin sijaan, olivat nämä musta mukavia yksityiskohtia ja loivat sellaista uskoa, että kaikki tulisi vielä olemaan hyvin.

Kiitos todella paljon tästä koskettavasta lukukokemuksesta, oli kyllä ihana yöpala. <3
« Viimeksi muokattu: 15.06.2023 02:58:55 kirjoittanut Claire »
I threw my hands in the air and said:
Show me something

He said: ”If you dare, come a little closer

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Kiitos ihanista kommenteista Pahatar ja Claire!

Pahatar: Angstia tulee itsekin kirjoitettua harvemmin, ainakaan niin, että se on tekstin pääasiallinen genre, mutta joskus minulla on hetkeni, jolloin juuri se tuntuu tulevan tarpeeseen. :) Tämä teksti syntyi hiukan puolivahingossa mieleen tulleesta ideasta, ja kun se kerran tuli mieleen, se oli vaan pakko kirjoittaa auki nähdäkseen, mitä siitä tulee. Minulle tulee aina niin paha olo, kun ajattelen Siriusta yksin Kalmanhanaukiolla kaiken hänen jo kokemansa jälkeen, ja siksi kai tästä nyt tuli tällainen aika synkän sävyinen hurt/comfort, jossa lopun onnellisuus oli hyvinkin lukijan tulkinnan varassa. Mutta niin minäkin sen jotenkin ajattelin, että tällä lailla Siriuksen canonin mukainen, ennenaikainen kuolema saisikin aika erilaisen sävyn, kun hän pääsisikin sitten olemaan yhdessä Jamesin ja myös Reguluksen kanssa. Ajattelen, ettei Sirius varmaan ikinä olisi kunnolla toipunut heidän menetyksestään, eikä ehkä enää olisi pystynyt elämään täysipainoista elämää.

Totta tuo, mitä sanoit Siriuksesta joissain ficeissä sellaisena varsin häilyvänä hahmona tunne-elämältään, mutta ainakin, kun paritan hänet Jamesille, näen hänet juuri päinvastaisena, eli äärimmäisen omistautuneena juuri sille ihmiselle, joka on ainoa oikea, ja ainoa kuviteltavissa oleva, jota hän voisi rakastaa. :) Kuolema on tässä tosiaan sikäli häilyvä käsite, että ehkä tosiaan jonkun oikein tärkeän ihmisen vuoksi joku jo rajan yli siirtynyt pystyisi tekemään hetkellisen paluun, mutta vain kertoakseen jotain hyvin tärkeää. Eihän tässä tosiaan avattu Jamesin ja Siriuksen taustoja, mutta jotenkin noin se olisi varmaan mennyt, että Sirius oli yrittänyt tehdä tunteensa tiettäviksi jo kauan sitten, mutta James oli ehkä käyttäytynyt ikään kuin ei olisi tajunnut mitään. Ja se oli sitten jäänyt häntä vaivaamaan noin suuresti, ja hyvä niin, koska sitten pystyi palaamaan takaisin Siriuksen luo ja tuomaan lohtua vaikeaan hetkeen. En kyllä usko, että Jameskaan välttämättä osaisi jatkaa jonnekin eteenpäin ilman toista puoliskoaan. :) No, ainakin nämä kaksi ovat yhdessä taas pian.

Claire: Onpa hauska kuulla, että J/S - angsti pelasti unettoman yösi! Itsekin kyllä monesti lueskelen ficcejä yöllä, kun uni ei tule silmään, niin että tiedän tunteen. :) Voi kyllä, Reguluksen vanha huone tuntuu minustakin pahalta, ja siksi laitoinkin Siriuksen synkistelemään juuri sinne. Hän ei varmaan vaan pysty myöntämään ääneen, että ikävöi pikkuveljeään, mutta tuo on sitten hänen tapansa käsitellä menetystään. :( Mustan veljesten canonin mukainen kohtalo on myös minulle sellainen juttu, jota aina palaan miettimään, ja josta yleensä kirjoitan hyvinkin eri tyyppisiä fix it -tarinoita kuin tämä. Mutta angstia siitä irtoaisi kyllä loputtomiin, niin paljon kuin vain ikinä jaksaisi kirjoittaa, ja enemmänkin. Tuota juttua olen miettinyt tosi paljon, miten Sirius mahtoi kokea oman ikänsä tuossa Feeniksin killan aikoihin. Olen paljon törmännyt netissä hahmoa koskevaan kritiikkiin, että oli ikäistään paljon epäkypsempi ja käyttäytyi kuin parikymppinen, vastuuton nuori, mutta itse ajattelen, että sehän on ihan selvää, ja oikeastaan on ihme, että hän oli niinkin täysissä järjissään kuin oli. Eihän Azkabanissa mitään normaalia henkistä kasvua pääse tapahtumaan, mutta toisaalta se on niin kuluttavaa elämää, että sen jälkeen voi tuntea itsensä paljon ikäistään vanhemmaksikin. Ristiriitainen juttu, mutta niin on Siriuksen hahmokin, ja siksi hän on itselleni niin rakastettava. :)

Minustakin oli niin lohdullista antaa Siriuksen kohdata James tässä elämässä vielä ainakin kerran. Silloin, kun paritan heidät toisilleen, headcanonissani heidän suhteensa on sellainen, ettei edes kuolema ja neljännesvuosisata ilman toista saa rakkautta häviämään mihinkään. Niinpä Siriukselle oli äärimmäisen tärkeää saada kuulla tuo Jamesia vaivaamaan jäänyt asia, vaikka tietysti onkin aivan lohduton ajatus, että James olisi juuri kuoliniltanaan päättänyt viimein kertoa Siriukselle totuuden, mutta sitten Voldemort ehti siihen väliin.  :( Jamesin ja Lilyn suhdetta en oikein näe niin idyllisenä kuin se canonissa esitetään. Ajattelen, että he olivat hirveän nuoria, ja varmaan sodan jaloissa kiirehtivät tekemään isoja ratkaisuja, joita ei ehkä ollut sitten tullut mietittyä ihan loppuun asti. Olisi kuitenkin kiva ajatus, että he kaksi osaisivat selvittää sellaisenkin asian sovussa, ja jos heille ei olisi käynyt niin kuin kävi, olisivat ehkä osanneet erotakin ystävinä. Joskus vielä kirjoitan ficin Siriuksen ja Jamesin uusperhe-elämästä, jossa pieni Harry on mukana kuvioissa, mutta se ei nyt ollut tämä tarina. :)

Satine

  • ***
  • Viestejä: 234
Pääsen vihdoinkin kommentoimaan tätä hienoa angstitarinaasi, joka on ollut mielessäni jonkin aikaa. Tässä on vangitseva tunnelma, ja Siriuksen mielenmaisema on niin äärettömän surullinen. Ficci on todella kauniisti kirjoitettu alusta loppuun ja tässä nostettiin esiin kohtia, joita olen myös miettinyt.

Lainaus
Hän katsoi peiliin ja vihasi näkemäänsä. Hän vihasi sitä, mikä hän oli ollut, mikä hänestä oli tullut, ja mitä hän oli saanut aikaan. Hän vihasi sitä, että aina Jamesia ajatellessaan hän muisti vain sen viimeisen hetken. Juuri sen, jota hän ei halunnut muistaa, mutta jota ei voinut olla muistamattakaan. Sitä hän oli ajatellut jo kaksitoista vuotta yhtä soittoa istuessaan kivisessä sellissä ilman mitään muuta tekemistä kuin sen kertaamista mielessään, miten hän kerran oli katsonut Jamesin tyhjiin, elottomiin silmiin.

Sirius ja kärsimys on kyllä aika synonyymeja toisilleen. Tottahan se on, että sen elämä keskeytyi täysin, kun se joutui Azkabaniin. Sille ei annettu mitään tilaa kasvaa ja kehittyä ihmisenä ja kokea niitä hyviä hetkiä, ainoastaan kohdata nuoren aikuisuuden kovimmat hetket yhä uudelleen. Ei ihmekään, että kun se vihdoin joutuu pysähtymään pakomatkallaan ja jäämään jumiin lapsuudenkotiinsa, niin vanhat haamut kummittelee mielessä ja se turvautuu alkoholiin. (Vieläkin sapettaa sen kamala loppu canonissa.)

Jamesin syntymäpäivän muistaminen mahtaa olla erityisen surkea päivä, kun silloin he kuitenkin kokivat varmasti yhdessä monia hyviä hetkiä. Onkin mieletöntä, että Siriuksen toiveet toteutuvat nyt sitten odottamatta ja se pääsee vihdoin näkemään Jamesin ja puhumaan sen kanssa, vaikka pistääkin sen vain humalan piikkiin.

Lainaus
”Sinä et ole oikea”, hän jatkoi.

”Tulkintakysymys.”

Tykkäsin tästä Jamesin nokkelasta vastauksesta! On lohdullinen ajatus, että James olisi sittenkin päätynyt jonkinlaiseen välitilaan odottamaan Siriusta, kun ei voinut olla sitä ilmankaan. Muutenkin on niin katkeransuloista, että Jamesilta kesti vain vähän liian kauan tajuta tunteensa Siriusta kohtaan, ja sitten olikin jo liian myöhäistä. Silti tämä on jotenkin niin totta tämän parituksen suhteen:

Lainaus
Minä rakastin sinua, alusta asti vain sinua, eikä se ole koskaan ohi.

Vahva headcanon, että kuolema ei ole kuin hidaste näiden kahden välillä. James ja Lily varmaan tekivät parhaansa, mutta eivät vaan toimineet pariskuntana. Tuo Jamesin ”Kunnes kuolema meidät erottaa” olikin hyvä huomio, koska todellakin ei Jamesilla voi nyt olla enää tässä vaiheessa mitään ongelmia totuuden kanssa, eikä Siriuksenkaan tarvitse tuntea mitään syyllisyyttä mistään, ainakaan siitä että rikkoisi jotain Jamesin ja Lilyn välillä tuonpuoleisessa, varsikin kun James ei ole edes kunnolla siirtynyt eteenpäin.

Jamesin ja Siriuksen pikainen tapa koskettaa toisiaan peilin välityksellä on äärettömän kauniisti ja koskettavasti kirjoitettu. Muutenkin Siriuksen kaipuu Jamesin luo välittyy tekstistä niin vahvasti, ja Jamesin vastaus Pian on aika, mutta ei vielä pistää erityisesti surettamaan sekä samalla antaa toivoa sille, että ainakin nämä kaksi pääsevät pian vihdoin olemaan yhdessä. (Vaikka samalla haluan, että Harryn ei tarvitsisi menettää jokaista kunnollista vanhempaa elämässään.)

Jamesin terveiset Regulukselta olivat varmasti Siriukselle enemmän kuin tervetulleita ja lisäsivät vain entisestään lukijan myötätuntoa Siriusta kohtaan. Sille merkitsee varmasti valtavasti se, että Regulus olisi sittenkin halunnut lähteä sen mukaan ja oli kuitenkin kääntänyt kelkkansa Voldemortin suhteen lopussa.
Lainaus
”Sano Regulukselle, että minä teen sen, mitä hän minulta pyysi. Teen sen nyt saman tien, jos sopii?”

”Se sopii paremmin kuin hyvin”, James vastasi hymyillen tyytyväisesti. ”Me tapaamme vielä, Antura. Sitä odotellessa… minä haluan, että kun katsot peiliin, sinä et enää vihaa sitä ihmistä, joka sinua katsoo sieltä takaisin. Onnistuuko tämä?”

”Yritetään”, Sirius virnisti.

”Hyvä. Kyllä sinä pystyt siihen. Nyt minun pitää kai mennä tältä erää, mutta siihen asti, kunnes taas tavataan… Ilkityö onnistui.”

Tuo koko loppu jätti kaikesta haikeudesta huolimatta toiveikkaan tunnelman, koska tämä kohtaaminen ja tieto siitä, että kaksi rakkainta ihmistä odotti Siriusta toisella puolella selvästi helpotti sen omaa oloa. Pidin myös kovasti Jamesin ja Siriuksen dialogista, se on taas kerran niin luonnollista ja soljuu vain tässäkin ficissä mukavasti eteenpäin, vaikka nämä kaksi eivät ole päässeet puhumaan toisilleen pitkään aikaan.

Tämä oli todella hieno ja vaikuttava  lukukokemus, kiitos paljon tästä!
Yes we're lovers, and that is that.

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Valtavan isot kiitokset kommentista, Satine! Nähtävästi käyn vähän hitaalla, kun vasta nyt olen siihen vastaamassa, mutta se ilahdutti kyllä kovasti jo tuolloin kesällä, ja nyt sitten uudelleen. :) Siriuksen olemukseen tuo kärsimys tosiaankin ikävä kyllä sopii liiankin hyvin, ja ihan erityisesti aikuisena. Kun tätä kirjoitin, näin sieluni silmin, miten Sirius viettäisi yksinäisiä päivään inhoamassaan talossa ja synkistelisi muistellen Jamesia. Jamesin syntymäpäivän voisi jotenkin kuvitella olevan vielä vaikeampi kuin muut päivät. Vähemmästäkin sitä ihminen varmaan alkoholisoituisi kuin tuosta, mitä Sirius on joutunut kokemaan. Mutta tosiaan, en oikein osannut ajatella, että Jameskaan osaisi kunnolla päästää irti tästä maailmasta niin kauan, kuin Sirius on edelleen täällä. Niin että keksisihän se jonkin keinon palata takaisin Siriuksen luo ja sanoa sanottavansa, etenkin, kun sanomatta oli jäänyt jotain noin isoa. :)

En osaa kuvitella Siriusta ja Jamesia mitenkään muuten kuin niin, että niiden välinen jutustelu olisi luontevaa, vaikka välissä olisi viisitoista vuotta, vankila ja toisen kuolema. James varsinkin on myös vapautunut maallisista kahleistaan, eikä enää varmaan osaisi edes häpeillä ja peitellä samalla lailla kuin elävä versio osasi. Ja jos on saanut vain tuon lyhyen hetken sanoa sanottavansa, niin kyllähän James sen nyt sanoo. ;D Siriukselle se varmasti merkitsi ihan kaikkea, ja tämän lyhyen kohtaamisen myötä hänelläkin on elämässään taas jotain, mitä odottaa, vaikka useimpien mielestä se onkin aika synkkä asia. Mutta Siriukselle kuolemakin voi näyttäytyä vain uutena mahdollisuutena tavata taas itselleen rakkaat ihmiset, ja ehkä tehdä tällä kertaa kaikki ihan alusta pitäen toisin. :) Jamesin lisäksi Reguluskin siellä jo malttamattomana odottaa. Tätä tekstiä kirjoittaessani muistan miettineeni sitä, että ehkä Potter-maailman tuonpuoleinen olisikin vain jonkinlainen toinen elämä, joka alkaa astumalla vaikkapa nyt junaan, ja kuka sitä sitten tietää, mihin silloin päätyy. Ehkä James odottaa Siriusta vaikka siellä asemalla, jonne Harrykin päätyi viimeisen kirjan lopussa. Tai ainakin tämä olisi canonin surullisten kohtaloiden kannalta lohdullinen ajatus. :)