Kirjoittaja Aihe: Nälkäpeli: Unohdus | K-11 | Katniss/Johanna  (Luettu 2120 kertaa)

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Nälkäpeli: Unohdus | K-11 | Katniss/Johanna
« : 25.05.2023 23:24:32 »
Fandom: Nälkäpeli
Paritus: Katniss/Johanna
Ikäraja: K-11
Genre: Angst, AU
Vastuuvapaus: Suzanne Collins omistaa kaiken hänelle tunnistettavan ja minä vain leikin.
Tiivistelmä: Katniss ei ole enää 16-vuotias, viluinen ja epätoivoinen tyttö vaan 35-vuotias aikuinen nainen, jonka kehossa kuluneet vuodet näkyvät jäntevöitymisenä, arpina ja hikisinä painajaisina, joita he Johannan kanssa yrittävät karkottaa kiihkeillä suudelmilla ja kosketuksilla.

K/H: En ole kirjoittanut mitään pieneen ikuisuuteen, mutta jotenkin Nälkäpeli-kirjojen lukeminen uudestaan herätti halun myös kirjoittaa lisää. Tämä on AU vain siinä "pienessä" mittakaavassa, että Peeta kuoli toisessa pelissä. Olipa ihanaa, että kirjoitustauon pystyi lopettamaan lempparihaasteen eli 12+ virkettä XX:n avulla.

***

Unohdus

Kirjeen tuttu käsiala saa vanhat aaveet ilmestymään jälleen. Katniss tietää olevansa syyllinen, vielä kaikkien näiden vuosienkin jälkeen: hänen takiaan he kaikki kuolivat silloin, sadat ja tuhannet. Henkäys karkaa huulilta ja hän toistaa mantraansa mielessään tai ehkä ääneen.

Mikäli mahdollista vuodet ovat tehneet siitä ja sen pysyvistä tosiasioista vielä tärkeämpiä, vaikka toki jotkin asiat muuttuvat. Katniss ei ole enää 16-vuotias, viluinen ja epätoivoinen tyttö vaan 35-vuotias aikuinen nainen, jonka kehossa kuluneet vuodet näkyvät jäntevöitymisenä, arpina ja hikisinä painajaisina, joita he Johannan kanssa yrittävät karkottaa kiihkeillä suudelmilla ja kosketuksilla.

Katniss kietoo sinisen villapaidan tiukemmin ympärilleen ja avaa kirjeen. Johanna ei sano mitään, seisoo vain huoneen toisessa nurkassa selvästi kalvenneena, suonet käsistä erottuen. Kun Katniss taipuu kasaan ja sulkee silmänsä, Johanna liikahtaa lähemmäs, vetää toisen liki hitaasti ja pelästyttämättä kuin villieläimen.

Seiska on nykyään koti. Siellä maisemat tuntuvat toistavan lapsuudesta tuttuja muotoja, mutta silti on sopivan erilaista. Puut ovat hieman eri väristä vihreää kuin kahdellatoista, auringonlaskut hieman enemmän violetteja kuin oransseja ja Katniss on hieman kauempana Peetan muistosta.

Kai hänen olisi pitänyt osata tietää jo ennalta, että Nälkäpeli veisi häneltä kaiken: ensimmäisessä pelissä viattomuuden, toisessa Peetan, sodassa Primin ja nyt äidin. Vaikka ei äidistä ole ollut äidiksi vuosiin, mutta ei Katniss häntä olisi vaihtanut: ei ollut äidin syy, ettei hän osannut reagoida menetyksiin, sillä eihän Katniskaan osaa.

Galen lyhyet kirjoitetut sanat hautajaisjärjestelyistä muistuttavat vain siitä, että myös hänet Katniss on menettänyt ja silti hän ei enää jaksa olla vihainen. Ei heistä kumpikaan jaksa, ei edes Johanna, jonka virta oli joskus katkeamaton.

Nykyään hän unohtaa ja tuntee todella vain joskus harvoin laventelin värisissä lakanoissa, kun Johannan kehon kaaret ja pehmeys täyttävät kaiken hänen ajatuksissaan. Nyt Katniss tiputtaa kirjeen lattialle ja suutelee jo valmiina unohtamaan. Hän värisee Johannan kynsien raapiessa selkää ja hetken olemassa ovat vain he kaksi, jotka eivät olisi ikinä tulleet yhteen, eivät ilman Peetaa.


Spoiler: Sanalista • näytä
1. kirje
2. syyllinen
3. henkäys
4. mikäli
5. viluinen
6. sininen
7. suoni
8. taipua
9. koti
10. toistaa
11. puu
12. ennalta
13. vaihtaa
14. silti
15. virta
16. laventeli
bonusvirke tässä välissä
17. väristä
« Viimeksi muokattu: 26.05.2023 10:18:52 kirjoittanut Auri »
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Nälkäpeli: Unohdus | K-11 | Katniss/Johanna
« Vastaus #1 : 26.05.2023 20:31:10 »
Kommenttikampanjasta hei!

Yllättävän surullista, että Peeta on kuollut. Mutta Katniss ja Johanna sopivat myös yllättävän hyvin yhteen tällaisina aikuisina naisina. Jotenkin pidän tästä skenaariosta itse asiassa enemmän, koska tässä Katnissin ei tarvitse saada niitä lapsia, joita ei oikeastaan halunnut. (En siis mitenkään syytä Peetaa, hänestä oli canonissa perheenisäksi varmasti vielä kaiken kokemansa jälkeenkin.) Teksti oli minusta kokonaisuudessaan surullisen kaunis.

Lainaus
jonka kehossa kuluneet vuodet näkyvät jäntevöitymisenä, arpina ja hikisinä painajaisina, joita he Johannan kanssa yrittävät karkottaa kiihkeillä suudelmilla ja kosketuksilla.
Tykkäsin tästä kuvailusta ihan älyttömän paljon.

Kiitos, kun kirjoitit! :-*

-Kel
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Vs: Nälkäpeli: Unohdus | K-11 | Katniss/Johanna
« Vastaus #2 : 27.05.2023 00:11:25 »
Kelsier, kiva, että tykkäsit! Nälkäpelistä on yllättävän vaikea keksiä femmepareja ja koska olen vannoutunut Peeta/Katniss-kannattaja oli pakko tehdä tällainen AU, kiva kuulla, että se vaikutti toimivalta. Kiitos ihanasta kommentista! ♥
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Nälkäpeli: Unohdus | K-11 | Katniss/Johanna
« Vastaus #3 : 04.06.2023 20:28:37 »
Olikin jo ollut sinun tekstejäsi vähän ikävä<3 kivaa siis, että tämä haaste inspiroi kirjoittamaan! Oli myös kiva lukea Nälkäpelistä, enpä muista olenko kauheasti tällä parituksella lukenut, mutta se toimii kyllä hyvin. Tämä skenaario on helpompi kuvitella ilman Peetaa ja sanalistan sanat uppoavat todella hyvin tarinaan! Kiitos, hieno teksti!
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Vs: Nälkäpeli: Unohdus | K-11 | Katniss/Johanna
« Vastaus #4 : 04.06.2023 22:29:52 »
Oi, hauska kuulla Thelina, että joku vielä minut muistaa! Ja kiva, että teksti toimi. Jostain syystä en saa ikinä mitään muuta kuin synkkää tekstiä tästä haasteesta aikaan, mutta mukavaa, että sanat sopivat tarinaan. Kiitos kommentista! ♥
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.