Kirjoittaja Aihe: Re-Animator: Hypoteettisia | k11 | Herbert West/Dan Cain  (Luettu 2074 kertaa)

Aladdin Sane

  • [ə læd ɪnˈseɪn]
  • ***
  • Viestejä: 738
  • just a lad :-)
    • tumblr
Nimi: Hypoteettisia
Kirjoittaja: Aladdin Sane
Fandom: Re-Animator
Genre: Jännitteinen yleisdraama, jotain etäisesti hurt/comfortin tapaista ehkä. Ficlet (paria vaille 500 sanaa).
Ikäraja: k11
Paritus: Herbert West/Dan Cain
Yhteenveto: ”Sinä mietit sitä, etkö mietikin.”
Varoitukset: Sivutaan päähenkilölle tapahtunutta haavoittumista ja muuta canonille tyypillistä väkivaltaa.
Vastuunvapaus: Hahmot eivät ole minun, eikä tällä tekstillä tehdä rahaa.

A/N: Full disclosure joo oon lukenut H.P. Lovecraftin Herbert West – elvyttäjän myös mutta (pieruääni) miksi ihmeessä kirjoittaisin siitä kun voin kirjoittaa kasarikauhuklassikosta jossa on Jeffrey Combs ja hohtavan neonvihreää hullutiedemiesmehua. Sijoittuu Bride of Re-Animatorin alkuun (poikien palattua Perusta mutta ennen varsinaisen juonen alkamista).

Osallistuu Valloita fandom IV -haasteeseen Re-Animatorilla. Lisäksi Ficlet300 sanalla 134 tulevaisuus. Archive of Our Ownin ja Wordin sanalaskurit ovat hiukan eri mieltä siitä, montako sanaa tässä on, koska ne laskevat jotain pikkuteknisyyksiä eri tavalla. Kummankaan mukaan ei kuitenkaan mennä viidestäsadasta yli. Mun mielestä tässä on oikeesti 499. MUTTA joka tapauksessa tästä on Archivessa myös englanninkielinen versio otsikolla Hypotheticals (T/K11).






HYPOTEETTISIA





Herbert tutkii Danielin liikkumatonta hahmoa ja pohtii, millaista hänet olisi elvyttää.

Se on tietysti pelkkä ajatuskuvio. Dan torkkuu sohvalla neulotun viltin alla. Kliinisesti Herbert tietää, että viidakkoveitsi ei haavoittanut häntä hengenvaarallisesti, mutta vähemmän kliininen puoli hänessä tietää, että hänellä on yhä Danin verta kynsiensä alla.

On aikainen iltapäivä ja hänen pitäisi olla tekemässä työtä. Sairaalassa. Täällä. Niin tosin pitäisi Herbertinkin.

Dan on heidän palattuaan nukkunut paljon. Vielä enemmän sen jälkeen, kun Herbertin oli ommeltava uudelleen tikit, jotka hän riuhtoi unissaan auki. Lääkkeet tekevät hänen nukkumisestaan hiljaisempaa.

Herbert on valvonut.

Hänen ajatuksensa ovat työssä. Häntä syyhyttää päästä soveltamaan Perussa otettuja askelia kunnollisissa laboratorio-olosuhteissa.

Sen sijaan hän katsoo Danin liikkumatonta hahmoa keskellä kirkasta päivää nojaten kädet puuskassa ovenkarmiin ja ajattelee – hän ajattelee. Kulmat kurtussa, huulet tiukasti yhdessä.

”Sinä mietit sitä, etkö mietikin.”

Herbert säpsähtää, nöyryytyksekseen melkein huudahtaa.

Dan on raottanut toisen silmänsä, katsoo Herbertiä. Hänen ilmeessään on jotain.

”Mietin mitä, Daniel”, Herbert kysyy.

”Millaista minut olisi elvyttää.”

”Mistä niin päättelet?”

”Älä.”

”Dan.”

”Lopeta. Minä en halua ajatella sitä.”

”Tarkoitatko, että olet sitä vastaan?”

Dan kääntyy sohvalla vaivalloisesti mukavampaan asentoon ja irvistää, kun liike kiristää tikkejä.

”Varo niitä, Dan.”

”Haista paska, Herbert.”

Herbert nipistää suunsa kiinni ja vetää käsivartensa tiukempaan puuskaan.

”Sinä mietit sitä koko ajan. Etkö mietikin.”

”Minä olen tiedemies. On luonnollista pohtia hypoteettisia.”

”Mikään tässä ei ole hypoteettista ja sinä tiedät sen pirun hyvin.”

”Jos sinä eksplisiittisesti kiellät minua käyttämästä seerumiamme sinuun sitten, kun – ”

”Lopeta. Jos minä nyt sanon jotain, voit sinä kaikessa rauhassa unohtaa sellaisen joskus tulevaisuudessa.”

”Mitä sinä tarkalleen kieltäisit, Dan?”

Dan hieraisee kädellä kasvojaan ja huokaa hitaasti ja syvään.

”Kiellätkö sinä minua elvyttämästä sinua kuolleista sitten, kun aika koittaa, vai kiellätkö minua tekemästä tieteellisiä hypoteeseja?”

”Herbert, minä olen väsynyt, en minä nyt jaksa ajatella – ”

”Minä jaksan. Ja ajattelenkin meidän molempien edestä, Dan, koska työssä ei ole ollut tällaista taukoa sitten – ”

”Ja mitä hyötyä siitäkään on? Mitä se edes tekisi? Jos sinä elvyttäisit minut vain ampuaksesi minua heti päähän, kun minusta tulee samanlainen tappohirviö kuin kaikista muista ennen minua ja yritän repiä sinut kappaleiksi?”

”Me emme tiedä, millaiseksi seerumi on siihen mennessä kehittynyt.”

”Sinä et edes tiedä, olenko minä täällä silloin.”

Herbert siristää silmiään.

”Aiotko lähteä?”

”Mistä minä tiedän, mitä aion, Herbert, minulla on mahassa vitun iso reikä – ”

”Sinun vatsassasi on – ”

”Minä tiedän ihan hyvin, mitä siinä on!”

Dan irvistää ja sihahtaa kivusta, kun äänen korottaminen saa tikit protestoimaan.

”Dan”, Herbert koettaa tehdä äänestään myötätuntoisen, ”älä rasita itseäsi. Sinun pitää parantua.”

”Mitä sen on väliä. Sinähän voit sitten pumpata minut seerumia täyteen, katsoa mitä se tekee.”

”Dan, älä ole typerä. Annostus ei – ”

”Minä tiedän, Herbert. Jeesus.”

Dan kuulostaa lannistuneelta.

”En vain halua, että käytät minua koekaniinina.”

”Hyvä on.”

”Hyvä on?”

”En käytä sinua koekaniinina, Dan.”

Siinä hän saa itse auttaa Herbertiä, kunhan ensin paranee niin, että voi palata työn pariin. Kun Herbert kerran elvyttää hänet, tietävät he tarkalleen, mitä odottaa, ja Dan pyytää sitä häneltä. Pelkkä ajatus saa Herbertin hymyilemään.

Dan huokaa syvään.

”Kiitos.”

Hän sulkee silmänsä. Herbert seuraa puolittaisella kiinnostuksella, kun hän nukahtaa jälleen.

Paras antaa hänen levätä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2023 16:19:04 kirjoittanut Aladdin Sane »
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Re-Animator: Hypoteettisia | k11 | Herbert West/Dan Cain
« Vastaus #1 : 08.03.2023 12:32:31 »
Jau, täällä ollaan tuntemattomien fandomeiden kommenttihaasteen parissa, hyvää päivää.

En tiedä näistä elokuvista yhtään mitään, saati sitten hahmoista, mutta onhan kuolleista herättäminen aina kiinnostava teema. Ja sitä herkullisempi, mitä nyrjähtäneempänä kuollut palaa! Danin puheista päätellen tässä kontekstissa palataan aika vinksallaan, joten syntyy kyllä herkullinen jännite, kun Herbert kuitenkin sitten haluaisi herättää Danin. Tykkään siitä, että mistään tunteista ei sinällään puhuta, vain tarpeellisuudesta ja hypoteettisuudesta, mutta kyllä niitä selvästi taustalla on (ja paljon).

Tikit kimpaantumista rajoittavana tekijänä toimivat myös tässä näppärästi. Ylipäätään keskustelulla oli mainio kaari ja luonteva lopetus.

Kiitos tästä, oli metka kurkistus uuteen fandomiin! :)


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Aladdin Sane

  • [ə læd ɪnˈseɪn]
  • ***
  • Viestejä: 738
  • just a lad :-)
    • tumblr
Vs: Re-Animator: Hypoteettisia | k11 | Herbert West/Dan Cain
« Vastaus #2 : 08.03.2023 21:26:06 »
Moikku moi, Kaarne, ja hauskaa että valitsit tämän ficin kommentoitavaksi <3

Päättelet aivan oikein: Herbert on elvytysseeruminsa suhteen ihailtavan optimistinen siihen nähden, ettei se toimi kunnolla koskaan :D Sinne päin, kyllä, mutta sivuvaikutukset ovat kovin ikäviä. Kuolleista elvytetyt ovat lähes poikkeuksetta hyvin väkivaltaisia ja yleensä ensi töikseen hyökkäävät Herbertin (ja toisinaan työssä avustavan Danin) kimppuun. Seerumin kehittäminen on myös hiukka haasteellista, koska ymmärrettävistä syistä työtä on tehtävä salassa ja sopivien (lue: kuolleiden) koehenkilöiden löytäminen on sitten sitä myöten hankalampaa. Tämä moraalinen ja eettinen kyseenalaisuus on Danille monesti liikaa, mutta eipä se koskaan saa jätettyä Herbertiä työtä, koska varsinaisissa töissään sille on potilaiden menettäminen aina raskas paikka, ja seerumin potentiaali on kuitenkin olemassa. Ja "hyvä" niin, koska Dan on Herbertille avustajana niin korvaamaton, että Herbert on suorastaan mustasukkainen, jos mikään (tai kukaan) muu uhkaa viedä Danin huomion ja kiinnostuksen pois hänestä työstä.

Yllätyin itse aikanaan siitä, miten paljon tykkäsin näistä leffoista, ja varsinkin siitä miten hauskoja ne on. (Se seerumi on neon vitun vihreää!!!!) Jos on body horror -ällöilylle ja anatomiselle gorelle herkkä, niin ne kannattaa kuitenkin ehkä jättää väliin.

Kiitos vielä kommentista <3
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua