Kirjoittaja Aihe: Butch ja Kid - auringonlaskun ratsastajat / Australia (huonoista ideoistasi paras) / S  (Luettu 4086 kertaa)

miisuli

  • Neiti Herrasmies
  • ***
  • Viestejä: 406
  • ava by Sokerisiipi
Title: Australia (huonoista ideoistasi paras)
Author: miisuli
Genre: Draama, AU
Rating: S
Pairing: Butch Cassidy/Sundance Kid
Fandom: Butch ja Kid - auringonlaskun ratsastajat (vuoden 1969 elokuva)
Disclaimer: En omista mitään elokuvasta, vaan oikeudet sen tekijöille. Lisäksi en omista näitä kahta todellisiin ihmisiin perustuvaa hahmoa.
Summary: Hyviä ideoita ei sinulla koskaan ollutkaan. Mutta oli sellaisia, joihin uskominen auttoi selviämään päivästä toiseen.

A/N: Noniin, tässä ennen joulukalenterihuumaa ajattelin työntää ilmoille vielä tämän fikin. Tulipa sattumalta katsottua kyseinen elokuva ja olihan siinä niin paljon homoeroottista subtekstiä, että huhhuh! Pitihän siitä kirjoittaa. ;D Laitoin tämän lisäksi nyt Rinnakkaistodellisuuteen, sillä fikkini perustuu elokuvaan, vaikkakin todellisia ihmisiähän elokuvan hahmot ovat. Valloitetaan tällä fandom ja liitetään vielä Multifandom V -haasteeseen!
Fikki sijoittuu elokuvan jälkeiseen aikaan ja kertoo, mihin Butch ja Sundance mahdollisesti päätyivät.



AUSTRALIA
(huonoista ideoistasi paras)


Lähiö Hobartin kaupungin laitamilla
Tasmania, Australia
1909


Hyviä ideoita ei sinulla koskaan ollutkaan. Mutta oli sellaisia, joihin uskominen auttoi selviämään päivästä toiseen. Sillä olisi ollut hölmöä olla uskomatta lapselliseen käsitykseesi onnesta. Sinun mielestäsi onni seuraisi meitä ikuisesti.

Mutta siltä se välillä tuntui minustakin.

Nukut rauhassa ja turhan kauan, juot aamukahviasi pitkin päivää, vaikka se on ehtinyt jo kylmetä, olet täydellisen raivostuttava ja ihastuttava samaan aikaan. Mutta sitähän sinä oletkin, Butch. Siksi minä sinusta pidän. Ja siksi lähdin kanssasi tänne, keskelle ei mitään. Oliko minulla tosin edes vaihtoehtoa? En halunnut vuotaa kuiviin Boliviassa, jossa poliisijoukot kiitivät perässämme kuin viimeistä päivää.

Sinun veresi läikkyi paidalleni ja minun sinun omallesi.

Aurinko pakenee rantaviivaa pitkin. Sinä olit päivän kalastamassa. Minä taasen yritin keplotella meille töitä. Paikalliset eivät luota meihin vieläkään. Ehkä tunnistavat lehtikuvista. Tosin kotonahan meidän luullaan kuolleen.

Palaat takaisin kotiin ja kaappaat minut syliisi. Haiset kalalta ja hieltä. Hymyilet veikeästi ja vitsailet samantien. Kuin olisimme aina olleet täällä. Sinä ja minä.

On helppoa olla romanttinen täällä, jossa kukaan ei tiedä meidän nimiämme. Tuskin kukaan edes välittää, että olemme molemmat miehiä. He pysyvät kaukana meistä ja se sopii minulle vallan hyvin. Mikä vain sopii minulle, jos vain saan olla kanssasi.

Painan suudelman joka aamu ja ilta huulillesi ja tiedän, että rakastin sinua kaikkia nämä vuodet. Nyt vasta uskallan todella näyttää sen.

"You must have a twinkle in your eye, a naughtiness - and the audience must realize your mind is working faster than your words."
Jeremy Brett

Karvis

  • Vieras
Hitsi kun harmittaa etten muista kyseistä leffaa nyt kyllä yhtään. Tiedän että olen sen nähnyt ja Paul Newman ja Robert Redford on kyllä mielikuvina kaksikko, joka sopii yhteen. Joko ne ovat olleet monissa elokuvissa yhdessä tai sitten joku niiden elokuva on aiheuttanut aikoinaan sellaisen mielikuvan. Tämähän oli tosi romanttinen, kun tyypit ovat päätyneet yhdessä jonnekin, missä heitä ei tunneta. Vaikka mieleeni toki tuli, että kuinkahan kauan tätä onnea jatkuu, haluan ajatella että ikuisuuteen asti. ;D Tulipas hyvä mieli tämän lukemisesta.

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Kommenttikampanjasta heihoi!  8)

Minäkään en Karviksen tavoin ole tätä elokuvaa nähnyt, mutta Butch ja Kid ovat muuten tuttuja hahmoja, joten jonkinlainen kosketuspinta heihin oli kuitenkin, ja enempää ei oikeastaan tekstistä nauttimiseen sitten tarvittukaan. Tällainen menneisyyden pakoileminen, mutta kuitenkin jotenkin näin leppoisasti ja arkisesti, on aivan ihana pohja ficille! Lyhyt mittakin sopi tällaiselle tunnelmoinnille erinomaisesti, koska siinä ehti piirtyä kuva juuri nykyhetkestä, sellaisenaan aivan riittävästä ja onnellisesta, ja muu karsiutui tekstin ulkopuolelle tai hahmojen menneisyyteen unohdettavaksi, niin kuin nyt vaikka se paidalle läikkynyt veri ja ahdistavat poliisijoukot. Menneisyyden rooli ficissä oli kuitenkin selkeä juuri siksi, että se loi hienoa kontrastia nykyhetken auvoisuudelle ja teki siitä osaltaan painokkaampaa, mutta pidin kuitenkin paljon juuri tuosta viitteenomaisuudesta sen sijaan, että sitä oltaisiin avattu paljon.

Yksityiskohtina minua viehättivät erityisesti kalastus, rantaviivaa pitkin pakeneva aurinko ja se, kuinka kertoja yrittää keplotella töitä sillä aikaa kun toinen vain kalastaa. Etenkin viimeisessä yksityiskohdassa tuli hauskasti esiin pariskunnan luonteiden ero kummemmin selittelemättä. :D Samoin liikutuin tuosta ajatuksesta, että vaikka ideat eivät olleetkaan hyviä, ne kuitenkin auttoivat selviämään päivästä toiseen. Jotenkin kauhean lohdullista!

Kaiken kaikkiaan tämä oli minusta tosi ihana ja lempeä fic, jonka luki mielellään useaankin kertaan. Kiitos! :)

P. S. Luin myös monta Star Trek -ficciäsi, mutta palaan kommentoimaan niitä myöhemmin. Haluan kuitenkin sanoa, että piristivät kovasti tänään hektistä työpäivääni!


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

miisuli

  • Neiti Herrasmies
  • ***
  • Viestejä: 406
  • ava by Sokerisiipi
Moikka ja kiitos paljon kommenteista! :) Ajattelin, että tämä voi olla sen verran jännempi aluevalloitus, että yleisöä ei välttämättä heti saavu. Mutta heti kaksi ihanaa kommenttia!

Karvis, siis et ole väärässä tässä, sillä nämä näyttelijäthän tekivät ainakin kaksi menestyselokuvaa yhdessä. Tämän ja The Sting - Puhallus, muutama vuosi myöhemmin. Jälkimmäinen on itsellä vielä näkemättä ja odotan kyllä innolla onko samanlainen lautaus kuin tässä westernissä. ;D Tämähän ei elokuvana ollut mielestäni kaikista tasaisin teos, mutta annoin sille kuitenkin 4/5 tähteä. Jokin selkeästi veti silti puoleensa. :)

Lainaus
Vaikka mieleeni toki tuli, että kuinkahan kauan tätä onnea jatkuu, haluan ajatella että ikuisuuteen asti. ;D

Kyllähän tätä tuli kirjoittaessa mietittyä, että mitenköhän herrojen käy, mutta toivotaan molemmat, että hyvin. :D Kiitos kommentistasi jälleen kerran! <3

Kaarne, kiva, että tartuit tähän! Eihän tämän leffan näkeminen ole tosiaankaan pakollista, kun hahmot on kuitenkin historianhenkilöitä. Mietinkin, että olisiko sitten kuulunut RPF-osastolle? Mutta kuitenkin leffaan pohjasin tietoni, niin ajattelin, että näin parempi. Kiitos kauniista sanoistasi ja tekstin noin syvästä tarkastelusta. Tämä oli itselle sellainen nopeasti kyhätty tuotos, joka ilmestyi mieleen ja pakko laittaa ylös. Hienoa, että siinä oli kuitenkin teemoja ja ajatuksia, jotka resonoivat lukijassa.

Kiva kuulla, että myös Star Trek -tuotantoni oli mieluisaa luettavaa. :)
"You must have a twinkle in your eye, a naughtiness - and the audience must realize your mind is working faster than your words."
Jeremy Brett

Kineza7

  • ***
  • Viestejä: 305
Kommenttikampanjasta terve, pahoittelut, kun kesti tämä kommentoiminen. Nyt tässä yritän kommentoida kissa kainalossa. Kehräys vähän herpaannuttaa, näin suoraan sanottuna, mutta siis! Elokuva ei sano sitten yhtään mitään! Tykkäsin tästä ihan hirmuisesti. Australia huokui kyllä tästä. Pidin siitä, miten päähenkilö kuvaili tässä tuota toista miestä. Pidin, kuinka tässä on selvästi paettu jotain. Sitä oikein miettii, millainen menneisyys näillä miehillä on oikein ollut...Onkohan nämä nyt siis varastelleet jotain? Ainakin minä vedin sellaisia johtopäätöksiä.

Tämä on myös kiva siitä kiva pätkä, ettei tämäkään välttämättä täysin kerro, miten näille miehille lopulta käy. Kyllähän tässä selkeästi ollaan onnellisia yhdessä, mutta erityisesti tässä minua kiehtoi se, kuinka tämä päähenkilö on selvästi seurannut tuota toista miestä, selvästi rakkauden takia, mutta sitä vain miettii, olisikohan tässä kuitenkin jotain tummempia sävyjä havaittavissa. Ehkä se olen vain minä, mutta onhan ihmiset tehneet ja seuranneet toista rakkauden takia vaikka mihin. Tässä oli myös kivasti leikitelty sillä, ettei heistä välitetty vaikka he olivat kummatkin miehiä, mutta että heihin ei kuitenkaan luotettu. Mielenkiintoista!

Kiitos tästä!

miisuli

  • Neiti Herrasmies
  • ***
  • Viestejä: 406
  • ava by Sokerisiipi
Moikka Kineza7!

Kiva kuulla, että pidit tästä. Tämä on kyllä sellainen teksti, että ei haittaa, vaikkei elokuvasta tietäisi yhtikäs mitään. Ihana kuulla myös, että Australia huokui tästä! :) Enpä ole koskaan siellä käynyt, joten oli mielenkiintoista kuvitella, millaista siellä oli 1900-luvun alussa. Ja oikea johtopäätös oli se, että miehet todellakin olivat varastelleet, paljon kaikennäköistä. Tämä oli heidän viimeinen nerokas suunnitelmansa eli paeta Australiaan.

Halusin jättää lopun melko avoimeksi, koska en tiedä itsekään, mitä näille tapahtuisi sitten seuraavana päivänä taikka vuonna. Tuleeko ryppyjä rakkauteen vai ei? Löydetäänkö heidät vai ei? En tiedä itsekään!

Kiitos paljon kommentistasi! :)
"You must have a twinkle in your eye, a naughtiness - and the audience must realize your mind is working faster than your words."
Jeremy Brett

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Mun täytyy varmaan vähän poiketa edellisten kommenttien linjasta ja kertoa, että mä jopa olen nähnyt tämän leffan! En tosin muista siitä juuri mitään, mutta kuitenkin XD Ei haittaa. Muistan kyllä itsekin aatelleeni, että Butchin ja Kidin välillä oli siinä tosi hyvää kemiaa. 

Oikeestaan jopa vähän yllätyin siitä, miten romanttinen ja jopa vähän runollinenkin tämä oli! Ihanasti kirjoitettu ♥ Melkein kuin rakkauskirje hahmolta toiselle :3 On se kiva että Butch ja Kida ovat ainakin hetkeksi löytäneet itselleen onnen ja voivat olla melkoisen huoletta yhdessä. Kyllähän maisemanvaihdos teki varmasti heille hyvää, varsinkin kun Australiassa heitä ei edes tunneta. Vielä :D

Lainaus
olet täydellisen raivostuttava ja ihastuttava samaan aikaan.
Mun lempparishippidynamiikkaa on se, että hahmot ajattelevat toisistaan juuri näin ;D Mut onhan se tosirakkautta hyväksyä toisessa molemmat puolet ja rakastaa niitä (jos ei nyt ihan samalla palolla niin ainakin melkein :D).

Tässä on niin sellainen ihanan onnellisen idyllinen loppu, että vähän jo pelottaa, kauanko sitäkin voi kestää 🙈 en yhtään ihmettelis, vaikka pian olisi taas poliisit perässä, mutta on heillä sentään edes hetki olla huolettomia ja rakastaa vapaasti. Toivotaan, että se kestää vielä pitkään.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

miisuli

  • Neiti Herrasmies
  • ***
  • Viestejä: 406
  • ava by Sokerisiipi
Moikka Larjus!

Kiva tietää, että jonkun muunkin mielestä tämä homoeroottinen subteksti oli olemassa tässä teoksessa! ;D Musta kyllä tuntuu usein, että vanhoja leffoja katsoessa huomaan näitä homoeroottisia vivahteita siellä sun täällä. Ennenhän kaikki oli pitänyt pukea innuendoon, koska suoraan ei saanut tällaisista suhteista puhua saati sitten näyttää niitä. Mielestäni jotkut näyttelijät selkeästi pelasivat tällaisen subtekstin varaan, kuten esimerkiksi tässä elokuvassa Robert Redford ja Paul Newman.

Ihanaa, että mielestäsi tämä oli runollinen ja romanttinen. Sellaiseksi sen tarkoitinkin. <3 Tietysti pienelle varauksella siitä, että mitä tulevaisuus kahdelle rikolliselle tuo tullessaan. Mutta halusin jättää hahmot rauhaisaan onneensa, enkä vielä maalata tummia pilviä taivaalle. Se riippuu nyt enemmänkin heistä (ja tietty lukijasta), miten heille käy.

Kiitos kommentistasi! :)
"You must have a twinkle in your eye, a naughtiness - and the audience must realize your mind is working faster than your words."
Jeremy Brett