Kirjoittaja Aihe: Asema 11: Asioita, joiden piirtämisestä ei koskaan saa kyllikseen, S, Miranda/Arthur  (Luettu 863 kertaa)

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Nimi: Asioita, joiden piirtämisestä ei koskaan saa kyllikseen
Ikäraja: S
Fandom: Asema 11/Station Eleven
Paritus: Miranda/Arthur
Vastuuvapautus: Tämä ihana kirja on Emily St. John Mandelin ja sarja taas HBO:n, minä vain lainaan hyötymättä mitenkään taloudellisesti.
Tyylilaji: akvarelliaamu
Yhteenveto: Miranda pohtii sekoitettavia sävyjä: Arthurin aamutakin laivastonsinistä; pöydän puunsyitä, jotka aurinko on korostanut himmeällä oranssilla; oman pöydällä lepäävän kätensä tummanruskeaa ihoa.
Haasteet: Valloita fandom (Asema 11), Multifandom, Ficlet300 (116. Aamu), Finfanfun1000 (234. Laivastonsininen).



Asioita, joiden piirtämisestä ei koskaan saa kyllikseen


Hetki keittiössä on kultaisen valon kehystämä. Arthur on pysähtynyt Mirandan taakse ja kumartunut suutelemaan hänen kaulaansa, ja parransänki raapii ihoa. Kahvinkeitin kurluttaa.

Miranda pohtii sekoitettavia sävyjä: Arthurin aamutakin laivastonsinistä; pöydän puunsyitä, jotka aurinko on korostanut himmeällä oranssilla; oman pöydällä lepäävän kätensä tummanruskeaa ihoa. Hän laveeraisi paperin ensin haalealla roosalla, antaisi sen taipua pienille kupruille — aivan kuten tämä hetkikin on hieman taipunut, hieman sijoiltaan, koska mitä hän tekee tässä, miksei hän ole vielä komentanut Arthuria ulos asunnostaan — ja käyttäisi maalaamiseen vain pientä, varovaista sivellintä.

“Mitä sinä ajattelet?” Arthur kysyy. Hänen äänensä on vielä unen jäljiltä käheä. (Tai ehkä Arthur vain näyttelee: hän tietää kyllä, miten juuri se sävy saa väreet kulkemaan pitkin Mirandan selkärankaa.)

“Värejä”, Miranda vastaa.

Arthur hymähtää ja jatkaa kaulan suutelemista, kunnes Miranda kohottaa kätensä ja koskettaa kevyesti hänen poskeaan. “Odota”, hän sanoo, ja Arthur pysähtyy, ja Miranda sulkee silmänsä ja antaa hetken seisahtua.

“Siniharmaata, sellaista lokakuisen päivän tuulenkalvamaa taivasta — se on sinun silmiesi väri”, Miranda sanoo. “Ja sitten seinät saavat olla lumenvalkoiset, se korostaa muita värejä ja antaa niille rajat. Meidän varjomme lankeavat lattialle ja niiden muodot sekoittuvat toisiinsa.”

“Mm”, Arthur äännähtää. “Ja?”

“Ei sen enempää”, Miranda sanoo ja työntää Arthuria kevyesti kauemmas. “En tiedä kaikkea ennen kuin maalaan.”

“Näytätkö sitten?”

“En”, Miranda pudistaa päätään. “En tätä.”

“Miksi?”

“Et pitäisi siitä, miten sinut maalaan.”

Arthur ei vastaa mitään, mutta Miranda tuntee niskassaan hänen katseensa painon: samaan aikaan huvittuneen ja itsepäisen. Arthur kuvittelee, että Miranda vielä joskus suostuu, ja hän on tottunut saamaan haluamansa.

Mutta vaikka Miranda taipuukin hänen kanssaan useammin kuin olisi aiemmin uskonut, jotkin ovet hän tietää pitävänsä kiinni, ja ateljeen ovi on yksi niistä. Vielä joskus hän näyttää Arthurille joitakin piirroksiaan, tietenkin. Vielä joskus hän kutsuu Arthurin Asema 11:sta hiljaisille käytäville, avaruuden kaiuttomaan tyhjyyteen, mutta nekin päivät ovat kaukana, ehkä vuosien päässä. Heidän rakkautensa ei varmastikaan kestä tällaisena sinne asti, eikä Arthurin kärsivällisyys.

Miranda saattaa olla rakastunut, mutta naiivi hän ei ole.

“Miksi sinä maalaat, jos et jaa taidettasi kenenkään kanssa?” Arthur kysyy.

“Minä maalaan itselleni”, Miranda vastaa. “Ja siinä on minulle kyllin.”

“Entä jos toivon, että maalaisit myös minulle?”

“Saathan sinä toivoa”, Miranda sanoo ja kääntyy. Hän kohtaa Arthurin tutut, vilpittömät kasvot, ja rakastaa niitä juuri sellaisella tavalla, jolla taiteilija rakastaa asioita, joiden piirtämisestä ei koskaan saa kyllikseen. “Mutta minä en lupaa mitään.”

“Etkö edes, että maalaat minut hyvin?” Arthur hymyilee maanitellen.

“Lupaan maalata sinut oikein”, Miranda vastaa.


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.