Kirjoittaja Aihe: Pipsa Possu: R niin kuin Rebekka (S, Rebekka Kani)  (Luettu 1338 kertaa)

justy

  • ***
  • Viestejä: 682
Nimi: R niin kuin Rebekka
Fandom: Pipsa Possu
Tyylilaji: draama, lastenkirjallisuus
Ikäraja: sallittu
Päähenkilö: Rebekka Kani
Vastuunvapaus: En tienaa tällä tekstillä enkä omista sen hahmoja.
A/N:Pipsa Possua on tullut katsottua ja luettua viimeaikoina. Niin kuin hyvässä lastenviihteessä yleensä, tarinoissa on onneksi jotain hauskoja koukkuja myös aikuisille. Rebekka Kanin nimen suomennokseen olen kiinnittänyt huomiota ja tämä teksti oli pienimuotoinen ajatusleikki sen taustoista.



Eräänä päivänä Pipsa Possu leikki ystäviensä Lotta Lampaan ja Rebekka Kanin kanssa päiväkodin pihalla. Heillä oli oikein hauska pallopeli, ennen kuin Jyri Possu ja Kalle Kani vaativat päästä mukaan.

“Menkää pelaamaan omaa peliänne!” Pipsa tiuskaisi.

“Niin, pikkuveljet ovat oikeita kiusankappaleita!” Rebekka sanoi.

Lotta Lammas ei sanonut mitään, sillä hänellä ei ollut pikkuveljeä.

Kun Jyri ja Kalle olivat poistuneet, Pipsa ja Rebekka jatkoivat veljiensä sättimistä. Lottaa harmitti, sillä hänkin olisi halunnut pikkuveljen.

“Rebekka, miksi sinun nimesi alkaa r-kirjaimella, vaikka olet kani?” Lotta kysyi.

“Niin!” Pipsa sanoi ja kääntyi katsomaan ystäväänsä. ”Minä olen Pipsa koska olen possu. Ja Lotta on Lotta, koska hän on lammas."

“Pitäisikö sinun pikkuveljesi olla oikeasti isoveljesi? Kallen nimi alkaa koolla!” Lotta vielä sanoi.

Rebekka ei sanonut mitään, häntä ei huvittanut enää pelata palloa.

***

Illalla Rebekka ei saanut unta. Hän huokaili ja pyöri sängyssään, kunnes Äiti Kani tuli paikalle.

“Rebekka, mikä on? Kalle ja pikkuiset eivät saa unta, kun sinä huokailet ja pyörit. Vaivaako sinua jokin?”

“Äiti, pitäisikö Kallen olla minun isoveljeni?”

“Ei kulta, sinä olet vanhempi kuin Kalle”, Äiti Kani sanoi ja silitti Rebekkan korvia. “Siksi sinä olet isosisko ja hän on pikkuveli.”

“Mutta kun Kallen nimi alkaa koolla, ja minun ei. Pipsan nimi alkaa peellä ja Lotan ällällä.”

Äiti kani nosti Rebekkan syliinsä ja suukotti tätä poskelle. “Kultaseni, sinun nimesi on kulkenut suvussamme pitkään. Minäkin olin Rebekka ennen kuin minusta tuli Äiti. Ehkä sinäkin annat joskus omalle tyttärellesi nimeksi Rebekka.”

Rebekka ei oikein ymmärtänyt mistä äiti puhui. “Mutta Rebekka ei ala koolla, vaan ärrällä.”

“Meidän sukumme on tullut aikanaan kaukaa meren takaa, missä kaneja kutsutaan rabbiteiksi. Olet oikeastaan Rebekka Rabbit, mutta muutimme isäsi kanssa nimemme tullessamme tänne.”

Äiti Kani niiskaisi ja pyyhki silmäkulmaansa. Sitten hän laski Rebekkan sänkyynsä ja suukotti tätä uudelleen poskelle.

“Ehkä joskus palaamme vanhaan kotimaahamme. Sinä voit kuitenkin olla ylpeä nimestäsi, se on oikein hyvä nimi isosiskolle.”

Rebekka mietti äitinsä sanoja. Hän muisti kerran kuulleensa, kun äiti ja isä olivat puhuneet keskenään jotain outoa kieltä. Se oli ollut myöhään illalla, eivätkä äiti ja isä varmaan olleet tienneet Rebekkan olevan yhä hereillä.

Sitten Rebekka nukahti ja nukkui levollisesti aamuun asti.



« Viimeksi muokattu: 13.09.2022 00:45:37 kirjoittanut justy »

Hurrikaani

  • Uneksija
  • ***
  • Viestejä: 299
  • Your living your live only once. Remember that.
Vs: Pipsa Possu: R niin kuin Rebekka (S, Rebekka Kani)
« Vastaus #1 : 12.09.2022 16:03:00 »
Voi olipa tää tämmöinen hyvän mielen ficci! Ja en todella tiedä miten tää osu mun silmään ja päädyin tätä lukemaan. XD

Ei mulla ollutkaan mitään muuta ajatusta jotenkin tässä taustalla kuin että tästä kyllä tunnistaa lähdemateriaalin tosi kivasti. Eka ajatus oli että hei seis hetkinen pipsafanficci, mitä tämä on, mutta tää oli semmoinen suloisen oivaltava. :3

Lähetetty minun M2006C3LG laitteesta Tapatalkilla

Ei unelmiin uskominen ole lapsellista.
Listaukseksi haukkuvat

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Pipsa Possu: R niin kuin Rebekka (S, Rebekka Kani)
« Vastaus #2 : 12.09.2022 19:58:01 »
No nyt oli kyllä asiallinen fandom valittu ;D Mä en oo kauheesti tähän sarjaan perehtynyt, mitä nyt töissä päiväkodissa joskus lasten kanssa sitä katsonut, ja onhan se näkynyt mm. vaatteissa ja leluissa. Tunnelmaltaan ja tyyliltään tää sopi mun mielestä hyvin lähdemateriaaliin, joku tän tyylinen tarina vois mun silmissä ollakin kirjoissa/ohjelmassa. Olit hauskasti sovittanut meidän tosielämän vaikutukset lähdemateriaaliin (= kirja suomennettu --> nimet muuttuvat) itse tarinan sisään, että miksi Rebekka Kani onkaan Rebekka Kani :D Ei se ole mitenkään ennenkuulumatonta oikeassa elämässäkään, että toiseen maahan muuttaneet ovat kääntäneet/vaihtaneet nimensä tai muokanneet sitä jotenkin.

Nyt sitten jäin pohtimaan sitäkin, että miksipä nimen ja sukunimen (lajin nimen) edes pitäisi alkaa samalla alkukirjaimella :D Vaikka onhan alkusointujen suosimiselle toki omat syynsä. Mutta voi sitä silti miettiä ja kyseenalaistaa asian ;D Onneksi Rebekka on (ainakin suomeksi) rikkomassa kaavaa.

Oikein soma ja sympaattinen pieni fici, kiitos tästä!
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Pipsa Possu: R niin kuin Rebekka (S, Rebekka Kani)
« Vastaus #3 : 13.09.2022 20:32:59 »
Mulle Pipsa possu on ainoastaan kuvista tuttu, mutta kaikenlainen söpö ja kiva vetää mua puoleensa. Ja tämä fikki tarjosi katsauksen Pipsan ja kavereitten maailmaan.  :)
Rebekan nimen tarina onkin pieni seikkailu ja katsaus sukuhistoriaan. Kyllä tuon jälkeen olisin itsekin ylpeästi ja rohkeasti Rebekka Rabbit. Oikein oivallinen nimi isosiskolle.

justy

  • ***
  • Viestejä: 682
Vs: Pipsa Possu: R niin kuin Rebekka (S, Rebekka Kani)
« Vastaus #4 : 21.09.2022 13:56:26 »
Kiitos Hurrikaani, Larjus ja Fairy Tale kun luitte ja kommentoitte! Mukavaa, että lähdemateriaalin tunnisti ja olen samaa mieltä siitä että Rebekkalla on oikein hyvä nimi. Tekee varmasti myös hyvää seudulle, etteivät kaikki perheet ole aivan samasta puusta veistettyjä. :D

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Pipsa Possu: R niin kuin Rebekka (S, Rebekka Kani)
« Vastaus #5 : 09.03.2023 17:25:57 »
No olipas se hellyttävä, ja pakko myöntää, että olen miettinyt minäkin joskus Rebekka Kanin nimeä, miksei sitä ole käännetty.

Rebekan äiti oli ymmärtäväinen ja fiksu, kun selitti mistä oli kyse. Tämä oli oikein hyvän mielen ficci.

Ainut, mitä itse jäin vähän pohtimaan, oli Rebekan nimen taivutus kahdella K:lla. Onkohan se jokin murrealue-asia, koska olen törmännyt siihen joskus ennenkin ja saanut sen käsityksen.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~