Kirjoittaja Aihe: K-kirjaimen kirous (otsikointi on helvetistä) (S, tuplaraaple, kirjoittamisavautuminen)  (Luettu 3178 kertaa)

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Title: K-kirjaimen kirous (otsikointi on helvetistä)
Author: Larjus
Chapters: Tuplaraapale
Genre: Avautuminen
Rating: S
Summary: Ficien nimeäminen on vaikeaa.
 
A/N: Koska kamppailen käytännössä jokaisen ficini nimeämisen kanssa. Maissinaksunkin kanssa on ollut usein (just viimeks tänään) puhetta otsikoinnin vaikeudesta kuin myös siitä, että jotenkin ne otsikot sitten päätyvät (melkein) aina alkamaan K-kirjaimella :’’’D Tai siltä se ainakin tuntuu. (Ja joskus laskin mun Yuri!!! on Ice -ficejä ja huomasin että K-kirjaimella alko selkeesti enemmän kuin muilla. Ja nyt viime aikoina ku olen miettinyt ficeille nimiä niin tosi moni ehdotus on alkanut K:lla)

Tää on siis ihan suora avautuminen, en oo hionut tätä käytännössä lainkaan, kunhan vain avasin tekstinkäsittelytiedoston ja annoin palaa, oksensin mielestäni tämän otsikoinnin tuskan. Ja en tiedä onks se miten ironista, mutta tälle pätkälle otsikko tuli kyllä todella helposti, ihan itsestään, en ollut edes ehtinyt aloittaa kirjoittamista kun se oli jo mielessäni :D



K-kirjaimen kirous (otsikointi on helvetistä)


Kyllähän sitä aina valmiiksi saadulle tarinalle jonkin nimen haluaa antaa, otsikoton tarina kun on niin paljas ja orpo. Harmi vain, että se nimeäminen on huomattavasti helpommin sanottu kuin tehty. Se on juuri kuin etsisi neulaa heinäsuovasta, paitsi ettei ole varma, onko koko neulaa olemassakaan. Tuntuu, että vähemmällä pääsisi kirjoittamalla alusta loppuun kymmenosaisen jatkiksen kuin valitsemalla sille nimen. Parhaimmillaan sen yhden pienen otsikon keksiminen kestääkin kauemmin kuin koko sen nimeä vailla olevan tarinan kirjoittaminen.

Sopivaa otsikkoa yrittää löytää kirjoittamastaan tarinasta tavalla tai toisella – toistuvista sanapareista, oleellisesta juonen tiivistävästä lausahduksesta, kaiken ytimestä – mutta ei sitä löydä. Mikään ei kuulosta hyvältä, kaikessa on aina jokin pielessä. Eikä sitä tietenkään osaa sanoa, että mikä se jokin on, sehän olisikin liian helppoa. Tarkempi erittely on mahdotonta. Ei vain toimi.

Ja sitten kun se onnen hetki koittaa, että keksiikin hyvältä vaikuttavan ja tekstiin ihan sopivankin otsikon, niin jostain helvetin syystä se alkaa aina K-kirjaimella. Aina. Eihän K:ssa toki mitään vikaa ole, kirjain siinä missä muutkin, mutta olisihan pieni vaihtelu ihan kivaa. Vaikka pakkohan se on myöntää, että sitten kun onnistuu edes suht järkevän otsikon keksimään, niin sen ottaa, oli alkukirjain mikä tahansa. Sitten vain itsekseen harmittelee, että miten tässä taas näin kävi.

Tämänkin otsikko alkaa K-kirjaimella.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2021 19:21:55 kirjoittanut Larjus »
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 129
  • Kurlun murlun
Lainaus
Tää on siis ihan suora avautuminen
😂😂

Tämä ficci tiivisti pieneen pakettiin kaiken sen, mikä otsikoinnissa on mälsää etenkin yhden tietyn kirjaimen vainotessa. Liekö K sitten jotenkin niin monikäyttöinen kirjain vai mitä, mutta toden totta se aina tahtoo kummitella jossain valmiina vipeltämään otsikkoon. Itselläni on lukuisia tekstejä, joiden otsikko on ensin ollut jokin K:lla alkava ja sitten olen vain keksinyt siihen jonkin synonyymin, vaihtanut sanajärjestystä tai taikonut jotain, kunnes tilalla on jotain muuta. :D

Melko ironinen nimi kyllä tällä tekstillä, ei siinä! xD Kiitos tästä!

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Maissinaksu: Mitäs sitä kierrellenkään avautumaan ;D

K-kirjaimessa on jotain mystistä taikaansa ;D Moni hyvä sana alkaa sillä. Mutta olis se vaihtelu kivaa! Sinä sentään vaihdat, minä en ala vastustamaan kohtaloa 😅😅
Ja joo ironiaa riittää, senkin takii että tää oli helppo nimetä + että sekin otsikko sit alko K-kirjaimella. Mut ei kai mikään mu olis käynytkään 😅

Kiitokset kommentista!
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Tämä on ehkä samaistuttavin teksti, jonka oon lukenut miesmuistiin! Valitettavasti, koska mua riivaa siis aivan sama vitsaus :D Otsikoiminen on mun pahin akilleen kantapää, mä oon aivan surkea keksimään otsikoita. En kykene ymmärtämään, miten jokin asia voikin olla niin vaikeaa. Miten hitossa voi keksiä 20-lukuisen jatkiksen, muttei sille nimeä?? :D Kaikki kikat on kokeiltu moneen otteeseen, nekin jotka tässä tekstissä on mainittu, mutta kun ei niin ei. Sitten jos tuurilla jonkun keksiikin jotain kikkaa käyttäen, niin se on jotain ihan kauheeta tekotaiteellista kuraa eikä kelpaa. Otsikon keksiminen on tuskaa, ai että mä niin samaistun tähän tekstiin. Niillä ihmisillä joille otsikoiminen on helppoa on joku supervoima.

Lainaus
Se on juuri kuin etsisi neulaa heinäsuovasta, paitsi ettei ole varma, onko koko neulaa olemassakaan.
No ei hitto, touché ;D Loistava luonnehdinta erityisesti tuon neulan olemassaolon kyseenalaistamisen vuoksi, koska juuri tuolta se tuntuu, vitsi miten hyvä oivallus!

Lainaus
Ja sitten kun se onnen hetki koittaa, että keksiikin hyvältä vaikuttavan ja tekstiin ihan sopivankin otsikon, niin jostain helvetin syystä se alkaa aina K-kirjaimella.
Ai saakeli ;D ;D Hahahaa, sekin vielä. Tämä kyllä aiheutti jokusen naurunrepsahduksen, voihan kovanonnen koo. Musta on niin makoisaa ironiaa, että tämänkin nimi alkaa koolla ;D Aivan mahtava viimeinen silaus tälle tekstille. Virnuilin myös sille, että sun uusimpien listassa, josta tämän bongasin, edelliset tekstit alkoivat myös koolla. Ymmärrän siis mistä inspis syntyi. ;D Mahtavaa.

Kiitos tästä, tämä oli hauskaa luettavaa! Tämä teksti otsikoinnista oli miljoonasti mukavampaa kuin otsikointi. :D

bannu by Ingrid

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
flawless: En oo varmaan koskaan törmännyt ficcariin, joka olis sanonut, ettei otsikoinnin kanssa ole mitään ongelmaa :D Se on kyl niin jännä, että se on niin vaikeeta, kun kyse ei ole kuin parhaimmillaan yhdestä sanasta. Mut kai se on sit sitä, kun niiltä sanoilta vaatis niin paljon 😅😅 Ja ne joutuu "seisomaan yksin" ja edustushommiin. Mutta silti, aaaaa.

Lainaus
Loistava luonnehdinta erityisesti tuon neulan olemassaolon kyseenalaistamisen vuoksi, koska juuri tuolta se tuntuu, vitsi miten hyvä oivallus!
Joskus tosiaan päälimmäinen fiilis on, että sille ficille ei edes ole olemassa hyvää otsikkoa, ei vaikka miten miettisi! Toki sitä silti yrittää :D Ei tunnu fici valmiilta ilman, ja vielä vähemmän oisin valmis julkaisemaan mitään ilman otsikkoa (vaikka se täällä Finissä ihan sallittua oiskin).

Lainaus
Musta on niin makoisaa ironiaa, että tämänkin nimi alkaa koolla ;D Aivan mahtava viimeinen silaus tälle tekstille. Virnuilin myös sille, että sun uusimpien listassa, josta tämän bongasin, edelliset tekstit alkoivat myös koolla. Ymmärrän siis mistä inspis syntyi. ;D Mahtavaa.
No sehän just! Mikäpä parempi alkukirjain tämän rapsun otsikolle kuin se pahuksen K ;D Mulla tosiaan on niitä K:lla alkavia ficejä paljon, just siellä viimeisimpienkin joukossa. Ja kun tosiaan niitä YOI-ficejäni laskin niin 56:sta 13:lla on otsikko, joka alkaa K:lla. Ja kun noita kirjaimia, joista valita, on paljon, niin kyllähän tuo määrä pistää ihan eri tavalla esiin :D Ei varmaan tartte edes selittää, miksi en oo missään vaiheessa ollut osallistumassa siihen haasteeseen, jossa pitäisi otsikoida ficejä jokaisen aakkosen mukaan... Vaikka se vois ehkä olla mulle ihan hyödyksi 😂😂

Kiitokset kommentista, mukavaa että mun tuskasta syntynyt avautuminen tuottaa viihdettä ♥ Ehkä tällä kärsimyksellä on tarkoituksensa ;D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Tikkis

  • Mrs. Black
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 453
  • Ava Fractalta <3
Mun tekis mieli lainata tähän vaan suoraan flawlessin kommentti, koska se sanoi kaiken, mitä itekin oisin voinut sanoa. :D

Voihan kirottu koo ja otsikointi! En nyt varsinaisesti ite saa niitä lukujakaan aikaiseksi ainakaan kovin nopeeta tahtia. Sitten kun vihdoin joku teksti alkaa tuntua siltä, että nyt tää on valmis, alkaa se vihonviimeinen väsytystaistelu sen otsikoinnin kanssa, mikä todellakin tuntuu vievän tuplasti enemmän aikaa kuin sen ikuisuusprojektitekstin kasaan saaminen. Ihanan samaistuttava ja ironiantäyteinen teksti. :D Kiitti tästä!
Aina ei sanoja tarvita.
Vain katse alaston.

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Tikkis: Haha, tiedän tuon tunteen, mutta kiva kun kirjoittelit vähän itsekin :D Omalla tavallaan ihan helpottavaa aina kuulla, että muillakin ficien otsikointi on lähes aina myös ikuisuusporjekti 😅 Väsytystaistelu on kyllä hyvä termi sille, ja se taitaa mennä niin, että aina lopulta sitä itsensä väsyttää ja toteaa tyytyvänsä ihan vain edes johonkin otsikkoon. (Ja mulla sellainen johtaa vääjäämättä K-kirjaimella alkaviin ;D)

Kiitän kommentista, mukavaa kun sait tästä vähän viihdettä ja samaistumispintaa 🙏
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 513
Päädyin tänne lopulta. Näin tämän jo sen julkaistessasi, mutta pelkkä otsikko aiheutti sellaisen ahdistuksen, etten uskaltanut tulla lukemaan itse tekstiä. ;D Koska otsikon nähdessäni tajusin nimenneeni kaksi edellistä ficciäni alkamaan k-kirjaimella. Tuli kamala paniikki ja myönnän, että olen sen jälkeen tähän saakka (viimeksi tiistaina!) muotoillessani otsikkoa yrittänyt välttää k-kirjainta ja aina se sinne luikertelee ja joka kerta tulee kammotus, että tässäkö se mielikuvituksen raja on, siinä hemmetin k-kirjaimessa. ;D

Niin hyvin kuvailit sitä tuskaa, mitä nimeäminen on. Saatan hyvinkin pohtia koko kuukausien kirjoitusprosessin ajan nimeä ja lopultakaan sitä ei keksi. Ja niin totta on myös, että ei millään saa sanoitettua, mikä kaikissa mahdollisissa vaihtoehdoissa on vikana, ne vain eivät toimi. Eikä sillä k-kirjaimella alkuiset nimet ole pahoja, voivat kuulostaa tosi nerokkailta ja kuvata todella hyvin tekstiä, mutta kun...taas! ;D On toisaalta kiva tietää, etten ole yksin. Onhan se nyt vain suomen kielen syy, k-kirjain ainakin minusta tuntuu olevan tosi yleinen konsonantti, jolla sanat alkaa, joten voidaan vaan yhteisesti syyttää Agricolaa. Joo, se kuulostaa hyvältä. Kyllä tässä pikku hiljaa olen yrittänyt pyristellä irti joka kertaisesta vellomisesta, vaikka välillä se on hankalaa. :D
Kiitos tästä tosi mielenkiintoisesta tekstistä. Oli ilo törmätä ihan johonkin muuhun Finissä, tosi hauskaa, kun kirjoittaminen innostaa tekemään välillä jotain kunnolla luovaa ja uutta ja jännää. ^^
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Pakko heti alkuun kertoa, että nauroin katketakseni koko ajan kommentiasi lukiessa, Meldis ;D Jotenki ihan parasta että tämä osui ja upposi noinkin hyvin XD K-kirjaimen kirous on totta! Ja vaikka en siitä olekaan vielä eroon päässyt (enkä varmaan koskaan pääsekään), koen jotain käsittämätöntä mielihyvää kuullessani, että muilla on samanlaisia kokemuksia kyseisestä kirjaimesta. Itse asiassa törmäsin kerran Hesarissakin juttuun, jossa ruodittiin sitä, miksi niin moni paikannimi alkaa K:lla (en muista käsittelikö se vain Helsinkiä vai koko Suomea).

Otsikointi on lähes poikkeuksetta niin vaikeaa, ja on jännä miten se ei ole ajan kanssa helpottanut yhtään. Siltä ainakin tuntuu. About joka ficin kanssa saa käydä läpi saman prosessin. Ja sitten päätyy K-kirjaimeen 🙈🙈

Lainaus
Onhan se nyt vain suomen kielen syy, k-kirjain ainakin minusta tuntuu olevan tosi yleinen konsonantti, jolla sanat alkaa, joten voidaan vaan yhteisesti syyttää Agricolaa. Joo, se kuulostaa hyvältä.
Erinomainen ehdotus. Agricolan pää vadille tämän asian kanssa!

Kiitoksia kommentista! Tosi mukava kuulla, että tämmöinen vähän erilainenkin teksti (ainakin Finin sisältöön suhteutettuna) onnistui viihdyttämään (ja ahdistamaan kans ;D).
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

valokki

  • ***
  • Viestejä: 1 315
Tämä on kummitellut jonkin aikaa mulla välilehdillä, koska otsikossa oli jotain harvinaisen vetoavaa, joka sai tämän avaamaan. Nyt sun arpajaisvoiton kunniaksi päätin viimein tarttua tähän, ja siis huh, en ole kyllä vähään aikaan lukenut mitään näin samaistuttavaa. ;D

En itse ole koskaan tunnistanutkaan ongelmaa tuon k-kirjaimen kanssa ja mun oli aivan pakko mennä katsomaan omasta listauksesta, kuinka moni siellä oikein alkaa k:oolla. 2/5, joten en ihan vielä näkisi tätä suurena ongelmana omalla kohdallani, mutta pitää itsekin alkaa seurailemaan. :'D 

Mutta siis otsikointi. Voin niin allekirjoittaa kaiken, mitä sä ja kaikki tässä kommentoineet olette kirjoitelleet. Tuo vertaus heinäsuopaan on niin osuva ja siis oikeasti välillä tuntuu, ettei sitä neulaa ihan tosi ole edes olemassakaan. :'D Kaikkein parasta tässä on, kun aina jotenkin menee tuudittautumaan siihen tunteeseen, että hei jes, nyt fikki/uusi luku on valmis, otsikkohan on vain sanan tai pari, ei siinä kauaa aikaa mene. Ja kuinka väärässä sitä joka kerta onkaan. Päähän putkahtelee kyllä vaikka ja minkälaisia ehdotuksia, mutta jokainen tuntuu aina edellistä typerämmältä, ja lopulta sitä vain päätyy johonkin suht kelvollisen oloiseen vaihtoehtoon, enkä muista koskaan keksineeni otsikkoa, johon olisin oikeasti ollut todella tyytyväinen.

Kiitos tästä avautumisesta ja vertaistuesta! :)

(ava @Claire ja bannu @Ingrid)

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 828
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Tervehdys Kommenttiarpajaisista, ja onnittelut voitosta! :) Tämän tekstin nokkela otsikko osui silmiini Sanan säilästä, joten päätin valokin vanavedessä valita tämän arpajaislukemiseksi. Ja onneksi valitsin, koska tämä on aivan yhtä huvittava kuin otsikkonsakin! ;D

Kirjoittamisavautumisissa on aina jotain vetoavaa, niistä kun voi jokainen kirjoittaja löytää jonkinlaista samaistumispintaa. Pidänkin kovasti tämän tekstin jutustelevasta, tajunnanvirtamaisesta tyylistä - tuntuu melkein kuin olisin istunut jossain kahvipöydässä kuuntelemassa kanssakirjoittajan avautumista ja nyökyttelemässä ymmärtäväisesti. :D Tulee jotenkin hauskan lähelle tämä teksti - ehkä juuri siksi, että tämä on alkutietojen mukaan suora, hiomaton avautuminen. Se tekee tästä tosi aidontuntuisen.

Täytyy myöntää, että mulle otsikointi on yleensä helppoa. Useimmiten tuntuu siltä, että teksti vähän niin kuin nimeää itse itsensä kirjoittamisen aikana. Otsikointi onkin mulle mieluisa vaihe tekstin viimeistelyssä ja julkaisussa, paitsi silloin harvoin kun se otsikko ei vain kerta kaikkiaan suostu muotoutumaan! Niitäkin hetkiä on, ja niiden valossa pystyn kyllä samaistumaan tämän tekstin tunnelmiin. Tässä on kuvattu tosi hyvin se fiilis, kun mikään nimi ei vain tunnu oikealta - sitä ei välttämättä osaa edes mitenkään paikantaa tai perustella, vaan se on vain se fiilis, josta tietää. Tämä on myöskin ihan huikea kuvaus:
Se on juuri kuin etsisi neulaa heinäsuovasta, paitsi ettei ole varma, onko koko neulaa olemassakaan.
Olisikin vaikka sitten pelkkää neulan etsimistä, mutta kun ei ole varma, onko sitä neulaa ensinkään! ;D

Jos kookirous voi vaivata ilman otsikoinnin vaikeutta, niin sitten saatan kyllä kärsiä siitä, koska yllätyksekseni huomasin, että jo pelkkien yksittäisten originaalitekstieni listassa on 15/56 K:lla alkavaa tekstiä. :o K on siellä selvästi edustetuin alkukirjain. Olipa hauskaa huomata tällainen juttu tämän tekstin myötä! Ja erityisen mielenkiintoista on se, että kommenttien perusteella muillakin on vastaavanlaisia kokemuksia.

Kiitos tästä hauskasta ja samaistuttavastakin kirjoittamisavautumisesta, viihdyin tämän parissa! :-* -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
valokki: Mukava kuulla, että jokin otsikossa vetoaa. Veikkaisin, että ficien otsikointi on jokaiselle ainakin toisinaan haaste. (Minä kuulun siihen porukkaan, jolle se on vaikeaa melkeinpä aina. Onneksi K-kirjain on monesti pelastanut tiukat tilanteet! ;D)

Lainaus
Kaikkein parasta tässä on, kun aina jotenkin menee tuudittautumaan siihen tunteeseen, että hei jes, nyt fikki/uusi luku on valmis, otsikkohan on vain sanan tai pari, ei siinä kauaa aikaa mene. Ja kuinka väärässä sitä joka kerta onkaan.
Todellakin! Miten voikin olla niin, että on helpompi kirjoittaa vaikka tuhatsanainen shotti tai jopa jatkis kuin antaa sille otsikko? :D Aina vain sit pakko tyytyä johonkin.

Mukava kuulla että löysit tästä samaistumispintaa - vaikka samaan aikaan se ei ole mukavaa, koska eihän sitä haluais että muillakin on vaikeaa 😅 Mutta tajuat varmaan pointin! Kiitokset kommentista, ihana että tykkäsit! ♥


Waulish: Kerro mulle salaisuutesi, miten oot saanut otsikoinnista usein helpon ja jopa mieluisan vaiheen kirjoittamista! :D Sen kun saisin tietää, oisin varmaan pysäyttämätön sen myötä ;D Mutta ihana kyllä, että on edes joku, joka ei yleensä joudu tuskailemaan otsikoiden kanssa. Sellainen kun on aina niin kovin pysäyttävää, tuntuu jäävän koko (muuten valmis) teksti jumiin! Ja vielä sellaisen kuitenkin melko pienen asian takia... 😅

Kiva kuulla, että tykkäsit tämän hiomattomasta tyylistä. Mä voisin hyvinkin avautua tällaisista asioista kahvipöydässä, jos keskustelisin muiden ficcareiden kanssa :D Muussa seurassa en (luonnollisestikaan).

Lainaus
Jos kookirous voi vaivata ilman otsikoinnin vaikeutta, niin sitten saatan kyllä kärsiä siitä, koska yllätyksekseni huomasin, että jo pelkkien yksittäisten originaalitekstieni listassa on 15/56 K:lla alkavaa tekstiä. :o K on siellä selvästi edustetuin alkukirjain.
Sinullakin K:lla alkavilla otsikoilla hyvä edustus ;D Hauska että tämän myötä sinäkin teit kyseiseen kirjaimeen liittyviä havaintoja otsikoista. Tämä "K-kirjaimen kirous" on selvästi laajalle levittäytynyt homma :D

Sinullekin kiitos kivasta kommentista! Ihana huomata, miten paljon tällainen pelkkä lyhyt avautuminenkin voi herättää toisissa ajatuksia (ja samaistumista).
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中