Kirjoittaja Aihe: Signifiance | S, fluff (Joonatan/Robert)  (Luettu 777 kertaa)

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 185
Signifiance | S, fluff (Joonatan/Robert)
« : 18.05.2021 00:54:17 »
signifiance
S, fluff (Joonatan/Robert)

Ficlet300 (sanalla 58. Tuntematon)
Sana/kuva/lause10 #2 (lauseella "Voiko elämäntavoitteen tavoittelu olla elämäntavoite?")
Fluffy10 #4



”Mitä tässä elämässä oikein pitäis tehdä?”

Joonatanin kysymys rikkoi hiljaisuuden Robertin soluhuoneessa. Vain hetkeä aiemmin huoneessa oli ollut varsin hiljaista: Robertin lehteilemä sosiaalipsykologian tenttikirja, seinällä raksuttava Ikean kello, vaimeasti huriseva minijääkaappi nurkassa. Mutta nyt tuntui siltä kuin koko taivaankansi olisi liikahtanut paikoiltaan, kääntynyt ympäri ja jättänyt ilmoille keuhkot täyttävän kysymysmerkin.

”Mitä tarkoitat?”

Robert työnsi Akateemisen kuitin kirjan väliin ja laski sen käsistään, pyörähti sitten työtuolilla katsomaan sängyllä makoilevaa poikaystäväänsä. Tämä katseli popcornkattoa ja vaikutti laskeskelevan siihen kaihtimista heijastuvia valoraitoja yksi kerrallaan.

”Niin, siis… mä olen kaksikymmentäviis eikä mulla ole mitään hajua siitä, mitä haluan elämältäni. Seilaan vaan airottomassa jollassa keskellä avomerta ja toivon, että jossain olisi maata.”

Robban kurtisti kulmiaan ja siirtyi tuolista makoilemaan Joonatanin viereen mutkaisen peiton päälle. Poika oli sulkenut silmänsä ja hänen rintakehänsä kohoili rauhallisen hengityksen tahtiin.

”Ei siinä ole mitään väärää, ettei tiedä mitä haluaa. Joppe… sä olet vasta kaksikymmentäviisi. Ei tässä ole mihinkään kiire.”
”Mm.”
”Mieti nyt vaikka meidän kavereitakin! Elias täyttää syksyllä kolmekymmentäkolme, tekee toista tutkintoaan eikä ole edelleenkään varma siitä, onko oikealla alalla. Joanna piti kaheksan välivuotta ennen AMKiin menoa. Ei tää oo mikään choose your own adventure -peli, jossa yheksän vaihtoehtoa kymmenestä vie turmioon.”

Joonatan ojensi kätensä hiplaamaan Robbanin kevyen karvaista käsivartta, mietteliäs mutristus kasvoillaan. Robert lysähti koko painollaan ja hymyili vaitonaisena.

”… Niin, oot sä oikeassa.”
”Eikä sulla tarvi koskaan olla niitä ’oikeita’ vastauksia. Ei sellasia varmaan edes ole. Se riittää ihan hyvin, että oot tässä ja nyt.”
”Mmhm.”
”Ja siitä puhuen…”

Robert ponnisti itsensä kierähtämään Jopen päälle, virnistävät kasvonsa vain senttien päässä tämän kasvoista. Seuraavat sanansa hän sanoi matalalla, melkein kuiskatulla äänellä.

”Ja jos sä haluat jotain merkitystä elämälle, niin tässä on ainakin yksi tosi paljon tenttiinluvusta taukoa kaipaava poika. En pistäisi ollenkaan pahaksi paria minuuttia pussailua.”

Joonatanin mutristus korjaantui välittömästi eikä hän voinut vilpittömästi kasvoilleen pyrkivälle leveälle hymylle mitään.

”Se kelpaa mulle hyvin.”

Hän nappasi Robbania selästä kiinni, veti pojan vielä lähemmäs ja näykkäsi tämän alahuulen hampaidensa väliin. Se riitti hänelle merkitykseksi oikein mainiosti – muu tulisi kyllä ajallaan.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 828
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Signifiance | S, fluff (Joonatan/Robert)
« Vastaus #1 : 26.05.2021 01:06:13 »
Tämä teksti on niin, niin lohdullista luettavaa. :-* Olen kamppaillut itse viime vuosina tosi samanlaisten asioiden kanssa kuin Joonatan, ja samaistunkin kovasti hänen äkilliseen elämäntuskaansa! Itse olen kylläkin jo 27, ja tuntuu vääjäämättä siltä että elämä on ohi viimeistään kun täyttää 30, vaikka eihän se oikeasti niin ole - niin kuin Robertkin tässä viisaasti osoittaa ihan konkreettisten esimerkkien kautta. Elämä on jatkuva matka, kukaan ei ole koskaan täysin valmis ja polkuja on lukemattomia, polkuja joista vaikka miten moni voi johtaa hyvään ja onnelliseen paikkaan. Koskaan ei myöskään ole liian myöhäistä muuttaa suuntaa, jos tuntuu siltä, ettei olekaan menossa kohti hyvää paikkaa. Robertissa on minusta sellaista ihanaa, tyynnyttävää maalaisjärkeä ja tasapainoa, sellaista mikä oikein vetää puoleensa. Hän ei tyydy pelkästään viittaamaan kintaalla Joonatanin murehtimiselle, vaan ihan oikeasti avaa omia näkemyksiään ja todennäköisesti tekee lopulta Joonatanin olosta aika paljon paremman. Joskus sitä vain kaipaa tällaista rauhallista läsnäoloa ja asioista juttelemista, jotta pääsee pois niistä kierroksista, joilla mieli käy.

Tunnen myös vetoa Robertin esittämään ajatukseen siitä, että merkitys elämälle voi löytyä (ja sen itse asiassa varmaan pitäisikin löytyä) pienistä, pohjimmiltaan yksinkertaisista asioista, kuten nyt vaikkapa siitä, että tarjoaa poikaystävälle tauon tenttiin lukemisesta. Olen itsekin huomannut, että oleminen ja eläminen on hitusen helpompaa, kun ei jatkuvasti etsi jotain suurta ja mullistavaa voidakseen kokea elämänsä merkityksellisenä. Pussailutuokio ja sen tarjoama hetken hengähdys ja unohdus kuulostaa autuaallisen ihanalta, naww. ♥ Pojat ylipäätään ovat tosi ihania, ja heistä lukisi oikein mielellään vaikka enemmänkin. ;)

Joonatanin kysymys rikkoi hiljaisuuden Robertin soluhuoneessa. Vain hetkeä aiemmin huoneessa oli ollut varsin hiljaista: Robertin lehteilemä sosiaalipsykologian tenttikirja, seinällä raksuttava Ikean kello, vaimeasti huriseva minijääkaappi nurkassa. Mutta nyt tuntui siltä kuin koko taivaankansi olisi liikahtanut paikoiltaan, kääntynyt ympäri ja jättänyt ilmoille keuhkot täyttävän kysymysmerkin.
Lainaan vielä lempikohtani, koska tässä tunnelman muutos on kuvattu niin hienosti ja elävästi! Tässä kiteytyy minusta upeasti se, miten yksi ainoa kysymys voi liikuttaa taivaankansia, koska niinhän se on - se, mitä meidän mielessämme tapahtuu, tarjoaa lähtökohdat ja sysäyksen kaikelle sille, mitä me teemme, ja joskus ajatusten ääneen lausuminen ikään kuin konkretisoi sen.

Rakastan myös tämän tekstin nimeä. Ja hahmojen nimiä lempinimineen! ♥

Ihana teksti, kiitos! -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day