Kirjoittaja Aihe: Kipukynnys (Severus/Harry, K-11)  (Luettu 5653 kertaa)

Mielenmaltti

  • ***
  • Viestejä: 21
Kipukynnys (Severus/Harry, K-11)
« : 27.05.2008 20:38:09 »
Nimi: Kipukynnys
Kirjoittaja: Mielenmaltti
Beta: Möykky
Genre: romance, draama, angst, raapaleita
Paritus: Severus/Harry (taustalla Severus/Lily)
Ikäraja: K-11/PG-11
Summary: Harry ja Severus yrittävät löytää toisensa.
Varoitukset: ei
A/N: Olen kovin obsessoitunut Harrysta ja Severuksesta, varsinkin nyt KV:n jälkeen. Olen valuttanut ficciin tunnelmia ja niitä tunteita – postitiivisesta negatiiviseen – joita tähän pariin liitän. Ai niin, ja minun ficissäni Severus ei kuollut. Nämä herrat saavat uuden mahdollisuuden.

Suuret kiitokset Möykylle betauksesta, ja Proserpinalle lämmin kiitos kannustuksesta. <3

Palaute on tietenkin erittäin tervetullutta.


Kipukynnys


I Harry

Heräsin yöllä tietoisuuteen hänen läsnäolostaan. Näin hänet unen sumun läpi. Tunsin hänen katseensa ylläni painavana, hänen sanansa kuulumattomissa, tyhjinä lauseina. Hän oli siinä, vaikka viimeksi olin sanonut liikaa − asioita, joita hänen ei koskaan olisi pitänyt kuulla.

”Puhuitko totta, silloin aikaisemmin?” Lämpö valui jalkoihini, kun hän laski kätensä niiden päälle. Kohotin katseeni, näin sumeat ääriviivat hänen kasvoistaan. Hänen silmänsä olivat varjoisat, hän oli jotenkin kaukana.

Pysyin hiljaa.

”Minä vaadin, Potter.” Hän siirtyi lähemmäs, nojautui niin, että näin hänet ilman lasejanikin. Hän oli kalpea, kuin yö ja päivä samaan aikaan. Hän näytti pelottavalta, voimakkaalta, mysteeriltä, ja hermostunut pahoinvointi liikahti vatsassani.

”Kyllä.”


II Severus

Albuksen muotokuva hymyili minulle.

Painoin suuni viivaksi. Kyyneleet eivät olleet kaukana, mutta hänen ei tarvinnut tietää, että itkin, koskaan. Mutta hän näki, muotokuvanakin, pelkkänä varjona itsestään, hän näki minut.

”Severus. Poikani. Olen vaatinut sinulta liikaa.”

Pudistin päätäni. ”Olen kunnossa.”

Hän liikkui, nosti kätensä vasten taulun pintaa. Eleessä oli rakkautta, niin syvää ja vaikeasti ymmärrettävää. Hänen luonaan olin ollut vihdoin kotona.

Rauhani oli kadonnut pojan takia. Pojan. Kuinka säälittävää. Pojan, jonka silmistä vastaan katsoi Lily. Hänen luonaan tunsin silkkaa kipua. Ja silti.

Milloin olin pudonnut tähän kuoppaan?

Silloinko, kun hän puhui, kuin unessa, ja näki väläyksen sieluani?

Mitä hän edes sanoi?


III Harry

”Kalkaros. Odota.”

Hän jännittyi, valmistautui taisteluun. Hänen silmänsä täyttyivät yöstä, syvältä kurkottavasta tunteesta. Ristiriidat liikkuivat hänen kasvoillaan.

”Mitä, Potter? Minulla on kiire.”

Tämän sinä haluat kuulla.

Nousin seisomaan ja kävelin hänen luokseen. Olin äkkiä niin voimaton, että jalkani hädin tuskin kantoivat minua. Otin tukea takan reunuksesta. Sen yllä oleva reunoilta säröillyt peili heijasti vain liikkumatonta ilmaa.

Hän oli kääntynyt poispäin, valmiina lähtöön.

Pystynkö sanoihin, mietin äkkiä. Liikahdin edemmäs ja laskin käteni hänen olkapäälleen. Hän säpsähti kuin tuli olisi polttanut häntä.

”Älä”, sanoimme yhtä aikaa.

Hän kääntyi. Näin hänen katseessaan kestämätöntä tuskaa ennen kuin hän sai naamionsa takaisin paikoilleen.

”Rakastan sinua.”


IV Severus

Istuin hänen vuoteellaan, aivan lähellä, käsi hänen polvellaan. Hän nojasi vasten sängynpäätyä päättäväisenä ja hiukan jännittyneenä, vaikka ei pelokkaana. Ei koskaan pelokkaana. Hän oli liian rohkelikko pelkäämään.

Kirotut rohkelikot.

Kävin läpi niitä muutamia sanoja, hetkiä, jolloin olin tajunnut, että kaikki on muuttunut. Hän ei ole poika enää, eikä vihamieheni.

Hän katseli minua, odotti liikettäni. Oli minun vuoroni. Hengähdin.

”Potter, en pysty selittämään, mitään.”

”Ei sinun tarvitsekaan. Mutta − vihaatko minua?”

Katsoin häntä suoraan silmiin, läpi kivun ja menneisyyden. Katsoin läpi Lilyn. Harrya.

”En. Enää.”

Hän nojautui lähemmäs, toi kasvonsa lähelle omiani. Tunsin hänen kätensä poskillani, ja näin surun läpi toivoa.


V Harry

Kuinka kauneimpaan tunteeseen voi liittyä niin paljon surua? Edellisen illan jälkeen tuntui kuluneen ikuisuus. Hän lähti liian pian, pakeni ennen kuin ehdin edes koskettaa. Kuinka haluaisinkaan näyttää hänelle, että minä ymmärrän.

Ymmärrän.

Päivällä hän seisahtui edessäni. Olenko vain pysäkki hänen matkansa varrella? Hän hymyili melkein, mutta kun kohotin käteni, hän pudisti päätään. Miksi?

Sitten hänen ilmeensä muuttui. Hän vilkaisi ympärilleen ja veti minut nurkan taakse hämärään. Selkäni painautui kylmää seinää vasten, ja hän oli aivan lähelläni, vain kerrokset kangasta välillämme. Hänen sormensa sivelivät kaulaani ja asettuivat niskaan.

Hän hengitti kiivaasti kumartuessaan puoleeni. Hänen huulensa olivat sulaa lämpöä koskettaessaan suupieltäni.

Kohta.


VI Severus

Ikävä oli kuin aalto sisälläni. Kaipasin häntä, vaikka hän oli siinä sylissäni. Minusta tuntui, etten päässyt tarpeeksi lähelle. Hänen kätensä olivat tiukasti ympärilläni, ne puristivat olkapäitäni. Hän suuteli poskiani, leukaani, kaulaani. Hänen hengityksensä oli kiivas ja nuori. Tunsin hänen sydämensä sykkeen, kun kosketin hänen kaulaansa.

Hän nojautui taaksepäin, nojasi päänsä vasten seinää. Hän katsoi minua, silmät tummina, vaativina.

”Mitä sinä haluat?”

Hätkähdin hänen kysymystään. Halusinko Lilyn Harryn muodossa, sittenkin? Halusinko sen, mitä en kerran saanut, mahdollisuuden korjata elämäni suurimman epäkohdan, tragediani? Vai halusinko tämän pojan, joka ojentui minua kohti, antoi anteeksi kaiken, ylitti rajan  rohkeampana kuin minä?

Tiesin kyllä.

”Arvaa.”


VII Harry

Samana iltana istuimme vierekkäin ulkona sen järven rannalla, jota me molemmat rakastimme. Ajatuksemme liikkuivat samoja reittejä, vaikka emme koskettaneet toisiamme. Ehkä hän luki minua, ratkaisi salaisuuteni.

Olimme tulleet tänne omia aikojamme, toisistamme tietämättä ja kuitenkin lepäämättömän yhteisen tarpeen vetäminä.

”Et ole vielä kertonut minulle sitä”, huomautin hiljaa.

”Mitä?” hän kysyi, vaikka tiesi.

Emme katsoneet toisiamme. Pulssini nopeutui, kun hän tarttui käteeni. Tajusin äkkiä, ettei hän ehkä puhuisikaan. Mutta oliko asia silloin edes olemassa?

Hän kiersi kätensä olkapäilleni. Hiljaa huokaisten nojasin pääni hänen rinnalleen. Hän laskeutui selälleen ja veti minut mukaansa. Makasimme tummansinisen taivaan alla liikkumatta, melkein yhtenä.

”Minä valitsen sinut.”


// Ancka vaihtoi otsikkoon suomenkielisen ikärajan.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015 08:11:48 kirjoittanut Beyond »
If you sing loud and clear
Someone passing by will surely hear you
No, you can't be afraid
If you ever want somebody near you

Puhpallura

  • Vieras
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #1 : 27.05.2008 20:49:55 »
Aivan ihana! Ei voi muuta sanoa! Tämä nousee kyllä yhdeksi lempparificikseni.
Niin kaunis mutta kuitenkin niin surullinen. Paljon ristiriitoja mutta silti niin selviltä näyttäviä asioita.
Pidin tuosta, miten olit kirjoittanut vuorotellen Harryn ja Kalkatoksen näkökulmasta. Se toimi erittäin hyvin.

Äh, en oikein tiedä mitä tähän sanoa. Ficci suoraan sanoen mykisti minut :D
Olet selvästi hyvin lahjakas kirjoittaja ja tämä ficci kyllä todistaa sen.

Mutta jos ei vielä tullut selville niin pidin tästä ficistä todella paljon :D


jenske

  • Herra Hässäkkä
  • ***
  • Viestejä: 130
    • RLRR-LRLL
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #2 : 27.05.2008 22:13:30 »
Äyäyäyäy *__* Ihana. Aivan ihana.

En oo oikeastaan aikaisemmin törmännyt tällaiseen rakennelmaan. Lyhyitä pätkiä vuorotellen hahmojen näkökulmasta. Mutta piru vie se sopi tähän. Joku tällainen novellin ja runon välimuoto. Voi hurja. Just ollaan äikässä käsitelty novelleja sekä runoja ja sitä kuinka niissä tiivistetään asioita ja puolet tarkoitusesta löytyy rivien välistä. Tää on joku aivan älyttömän nätisti ja pienieleisesti kirjoitettu. Miten sie saatkaan muutamalla sanalla sanottua ihan älyttömän paljon. Täytyy kyllä myöntää toi ihan viimoinen lause "Minä valitsen sinut." ja siitähän Pokemon tuli ensimmäisenä mieleen : D

Kosketti juuri tuo ristiriita. Olen viimeaikoina lukenut aika paljon sellaista homobaari!HarryDracoa, joissa kaikki rakastaa toisiaan ja sitten vihataan maailmaa. Tässä oli jotain syvää. Juuri niinkuin alussa sanoit, että Harry ja Severus yrittävät löytää toisensa. Se herätti välittömästi mielenkiinnon - ehkei tällä kertaa niitä iänikuisia jälki-istuntoja joista päästäänkin sitten samantien vällyjen väliin. Jotenkin ficcisi toi mieleen tumman ja kostean yön, jossa hämähäkin seitti koittaa kestää tihkuvaa vettä jajaja. En tiedä. Ja tajusin just vasta että noi koostuu raapaleista. En ole aikaisemmin niistä pahemmin tainnut välittää, joten siitä voi johtua etten tällaista tekstiä aikaisemmin ole lukenut (en tiedä onko samantapaisia olemassa ^^'')
« Viimeksi muokattu: 27.05.2008 22:22:59 kirjoittanut JekkuDragon »
Seinään pää ja uudelleen, sitä rytmissä päivittäin mä teen.

Samwise

  • ***
  • Viestejä: 26
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #3 : 28.05.2008 11:07:11 »
Taas aloin lukea ficciä mielenkiintoisen nimen perusteella ja sitten pelkäsin pahinta, kun huomasin kyseessä olevan Harry/Severus-fic..

Mutta tuo oli kyllä todella hieno. Miten olitkin keksinyt jakaa ficcisi tuolla tavalla Severuksen ja Harryn osuuksiin. Todella luova ja fiksu keksintö. Niin kuin tuossa edellä on joku muukin sanonut, tuohan on melkein kuin pitkä runo. Vähän kuin olisit lukenut hahmojen ajatuksia ja pukenut ne runoksi. Tosiaankin tämä oli jotain ihan erilaista, mitä Harry/Severus-aiheesta olisi voinut kirjoittaa ja mitä siitä yleensä kirjoitetaan (ja itse henk.koht.olen ihan täynnä myös H/D-juttuja), niin että vaihtelu virkisti kertakaikkiaan. Olet selvästikin hyvin tarkka (?) ja kunnianhimoinen (?) kirjoittaja ja minähän arvostan sellaista.

Terveiset tässä samalla muuten vielä betallesi Möykylle, tunnen Möykkyä vähäsen ns.oikeassa elämässä, ja Möykky on muuten hyvä beta. :P

Mielenmaltti

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #4 : 29.05.2008 11:27:10 »
Ooh, kiitos armaat ihmiset kommenteista! Olette suuri päiväni piristys. :)

Puhpallura: Hyvänen aika, miten otettu olen palautteestasi. Yksi lempificeistäsi *pyörtyy*. Kiitos! Mukava kuulla, että Severuksen ja Harryn näkökulmista vuorotellen kirjoittaminen toimii hyvin. Olin ehkä hiukkasen epäileväinen sen suhteen, mutta toisaalta halusin juuri tuoda esiin kummankin miekkosen aatoksia. ;)

JekkuDragon: Runon ja novellin välimuoto on oikein hyvin sanottu, jotain sellaista mä itsekin ajattelin. Raapaleet on just siitä kiinnostava ficcigenre, että se pakottaa jättämään asioita sanomatta ja samalla pakottaa myös tietyllä tapaa tiiviiseen ilmaisuun. Ja hih, vai tuli Pokemonkin mieleen.  :D Sinne suuntaan ei tässä ficissä pitänyt viittauksia olla, mutta mikäs siinä. Kiitos kovasti paljon syvällisestä kommentistasi! Kuvailusi hämähäkinseitistä kestämässä tihkuvaa vettä on oikein tyylikäs. Olen otettu.

Samwise: Mulle tuli just nyt uudelleen mieleen, että sopiiko juuri tämä nimi ficille, kun tajusin, että se saattaa johdattaa lukijan ajattelemaan, että ficin sisältö on aivan muuta kuin mitä se on.  :P Möykky (joka todella on hyvä beta) vähän siitä varoittelikin, mutta enhän mä uskonut. :D Oi, kauniisti sanottu tuo, että oli vähän kuin olisin lukenut hahmojen ajatuksia ja pukenut ne runoksi. Voi että. Kiitos! Ihanaa kuulla myös, että tämä tuntui erilaiselta kuin mitä näistä hahmoista yleensä kirjoitetaan. Se on suuri kohteliaisuus.
If you sing loud and clear
Someone passing by will surely hear you
No, you can't be afraid
If you ever want somebody near you

malla

  • ***
  • Viestejä: 181
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #5 : 29.05.2008 12:46:09 »
Oi, hienoahienoa! :> Tartuin ficciin lähinnä sen nimen ja parituksen perusteella, ja pidän tekstistäsi paljon. Vaihtelevat näkökulmat syventävät aina tekstiä, ja tässäkin se toimi mukavasti - vaikka olisinkin halunnut niiden olevan aina hieman pidempiä. Ficissä oli nimenomaan sitä jonkinlaista runomaisuutta, mikä teki tekstistä mielenkiintoisen lukea, ja pakotti lukemaan kaiken mahdollisimman tarkasti. Pidin siitä. Kaikenkaikkiaan teksti oli sujuvaa ja hyvää, ja tykkäsin ficistäsi paljon. Vaikka olenkin aika vastaan hempeitä loppuja, niin tässä sekin toimi omalla erikoisella tavallaan. Ainoa, mikä ei mennyt, mikä ei minulla juuri koskaan mene, oli kohta, jossa Severus itki. Se ei siis riippunut kirjoittamisestasi, tekstisi on upeaa, mutten vain ole oikein koskaan sulattanut ajatusta Severuksesta(tai kuolonsyöjistä) itkemässä.

Tekstissä oli monta lyhyttä lausetta, joista erityisesti pidin. Sellaisia pieniä helmiä, mitkä tarttui silmiin muun tekstin ohella. (Kaikessa yksinkertaisuudessaan tähän taisin ihastua eniten; "Pystynkö sanoihin, mietin äkkiä.") Mukavaa tekstiä, pidin paljon lukemastani, kiitoksia. :>
Papin aamen ei tee kenestäkään toisen itsestäänselvää omaisuutta.

Mielenmaltti

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #6 : 02.06.2008 15:52:39 »
Kiitos paljon kommentistasi, malla. Raapaleet ovat tosiaan aina kovin lyhyitä, ne tuntuvat toisinaan jäävän kesken ja olevan liiankin tiiviitä. Toisaalta juuri siksi pidän niistä niin paljon. Hih, ymmärrän kyllä, jos hempeät loput eivät miellytä sinua, mutta kiva jos tässä se ei niin pahasti häirinnyt. Eikä tämä nyt niin hempeä ollut, vai? ;) Mä olen itse vähän niin kuin vastakkaisella kannalla: tykkään kovasti onnellisista ja hempeistäkin lopuista, vaikka muuten ficissä tarvottaisiinkin angstin läpi. Hmm, tuo on kiinnostava huomio tuo Severuksen itkeminen. Mullakaan se ei mennyt ennen kuin Rowling ystävällisesti sisällytti itkevän Severuksen canoniin. Pikkuisen OOC se on (myös canonissa), mutta jotain inhimillisyyttä se silti tuntuu hahmoon tuovan. Mutkikasta. Mutta siis, kovasti kiitoksia palautteesta ja hyvistä huomioista. :)
If you sing loud and clear
Someone passing by will surely hear you
No, you can't be afraid
If you ever want somebody near you

koete

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 1 117
  • ava: we♥it
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #7 : 05.09.2009 11:59:10 »
Oi, älyttömän ihanasta kirjotettu. Ehkä jossain kohtia hiukan epäselvää, mjutta toisella lukukerralla sai hyvin selvää jo. (: Vaikka en hirveesti Severus/Harrya oo lukenu, tää oli todella hyvä, yksi mun suosikeista. (:
Vaikka olikin lyhyt, jäin koukkuun silti. VArmaan tuun lukemaan tän vielä monta kertaa, tykkäsin todella paljon. Jotenkin tunnelma oli sellane jännä koko ajan. En mä osaa sanoo mitään muuta järkevää. (:

Jinmuru

  • Fangirl
  • ***
  • Viestejä: 1 323
  • Ava (c) Okakettu
    • Tumblr
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #8 : 05.09.2009 18:26:28 »
Hellou, Slash-ficcipiiri on saapunut tänne!

Snarry on ihanaa, ja kun taustalla oli Severus/Lily... Ah, ihanaa! <3 Kirjoitat ihanasti! (Viesti menee ihQuttamiseksi :D) Mä tykkäsin tästä älyttömän paljon.

Anteeksi lyhyt kommentti...

mayapple

  • ***
  • Viestejä: 373
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #9 : 06.09.2009 20:56:24 »
Slash piiristä iltaa.

Vaikka en normaalisti pidäkään Snarrystä tämä oli erittäin hyvä. Luin tätä aikaslailla ennakkoluuloisena, mutta ennakkoluulot haihtuivat vähitellen kun luin tätä. En kyllä edelläänkään tästä parituksesta pidä...

mustapisara

  • ***
  • Viestejä: 186
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #10 : 08.09.2009 15:15:22 »
Slash-ficcipiiristä päivää.

Jaa-a, tämä ei ole ihan sellainen ficci mitä yleensä luen joten en oikein osaa kommentoidakaan.

Pidin todella paljon kirjoitus tyylistäsi, teksti oli sujuvaa. Pidin Severuksesta tässä ficissä  kun taas Harry jätti minut jotenkin kylmäksi. Mutta kokonaisuutena tämä oli kiva pieni "välipala" ;)

-m-

nervecenter

  • ***
  • Viestejä: 133
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #11 : 17.10.2009 21:46:37 »
Pidän hirveästi Snarrystä, no, mistä parituksesta en pitäisi. :D

Tämä oli oikein sopiva, kaikki lyhyet puheenvuorot ja kaikki. Severus oli hiukan OOC mielestäni, mikä vähän haittasi jossain vaiheessa, varsinkin viimeisessä kappaleessa. Muuten pidin tästä kokonaisuutena oikein paljon, kiitoksia. :)
i'm a ghost, you're an angel

Luihuinen_89

  • Yksinäinen kulkuri
  • ***
  • Viestejä: 1 025
  • Käsi käsessä kuljemme yhdessä ohi esteiden!!
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, PG-13)
« Vastaus #12 : 05.03.2010 00:40:47 »
Ihana tuo loppu. Ajattelin lukea välillä jotain muutakin kuin H/Dtä ja kyllä kannatti. Taisin hullaantua tähän paritukseen. Vaikka luvut olivat lyhkäsiä, se ei oikeastaan edes haitannut, koska ne kaikki olivat samalla "paperilla" osaan taas selittää ;D tätä olisi toki tehnyt mieli lukea enemmänkin, mutta kaikkea ei voi aina saaha.

~L~
Kaikki muuttuu, minäkin vaikkei sitä aina uskoisikkaan.

Mun ficci kokoelma

Uusi Mcr G/F
Trust Me

TurnItOff

  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, K-13)
« Vastaus #13 : 06.03.2010 18:08:29 »
Oo. Pitkästä aikaa luen Severus/Harrya, mutta kannatti lukea. Tykkään, että nuo on jaettu osuuksiin, mutta jotenkin olisin kaivannut vähän pitempiä kappaleita.

Crepe

  • ***
  • Viestejä: 304
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, K-13)
« Vastaus #14 : 07.03.2010 10:36:39 »
Voi, niin uskomattoman kaunis! En olisi alussa arvannut, että pitäisin tästä niin paljoin kuin pidin. En yleensä pidä tällä tyylillä kirjoitetuista ficeistä. Mutta tästä pidin kyllä kovasti, todella kaunis ficci. Kiitos.  :-*
You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

tutti frutti

  • Rouva Kalkaros
  • ***
  • Viestejä: 608
  • Ficci riippuvainen
Vs: Kipukynnys (Severus/Harry, K-13)
« Vastaus #15 : 27.05.2011 15:01:16 »
Tämä oli todella koskettava. Yksi lukemieni Snarry ficcien parhaistoa.
Pidin siitä, että Severus oli hieman epävarma samoin kuin Harry ja siitä, että Severus lopulta valitsi Harryn.


Tutti frutti kiittää ja kumartaa


Hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaiset.

Snarmione<3
Alan Rickman<3
Emma Watson<3
Helena Bonham Carter<3
Johnny Depp<3
Tom Felton<3