Kirjoittaja Aihe: Nälkäpelit ja muu Suzanne Collinsin tuotanto (neljäs Nälkäpeli julkaistu!)  (Luettu 6205 kertaa)

Aelina

  • ***
  • Viestejä: 488
No niin, enpäs bongannut tällekään aiheelle aiempaa keskustelua!

Suzanne Collinshan on Nälkäpelien lisäksi kirjoittanut ainakin Alismaan tarinoita -sarjan (tai joku vastaava), jonka olen joskus lukenut ja tykkäsinkin siitä. :D

Mutta uusi, neljäs, Nälkäpeli on nyt ilmestynyt myös suomeksi, nimeltään "Balladi laululinnuista ja käärmeistä", joka kertoo presidentti Snow'n nuoruudesta. Onkos tätä kukaan ehtinyt lukemaan tai herännyt mielipiteitä? :) (Löytyy esim. Bookbeatista.)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2020 20:46:09 kirjoittanut Aelina »

Tamsin

  • Vieras
Kyllä, kirjoittakaa ja kertokaa joku tästä! Vaikutelmista, tarinasta, omista tunteista... :D

Pidin Nälkäpeleistä ja olisin ollut koukussa niihin, jos olisin voinut lukea niitä teininä. Uusi esiosa herätti kiinnostuksen ja lievän kauhuntunteen, mutta en ehdi lukea sitä vähään aikaan ja olen spoilaantunut, joten olisi hauska lukea kirjasta jotain suomeksi.

Aelina

  • ***
  • Viestejä: 488
En halunnut tunkea ekaan viestiin tätä:

Tämä ei ole spoilaava viesti, mutta sanon kuitenkin omia mielipiteitä asioista ja kerron pieniä tapahtumia ja spoilaan vähän lopun tyylistä (vaikka en itse tapahtumia tai mitään tärkeää!) ja sillain, että jos haluat välttyä kaikelta tiedolta, ei kannata lukea spoileria.  :)

Tähän alkuun haluan sanoa, että olin melko negatiivinen heti kun kuulin tästä, koska en vaan voi olla ajattelematta, että tällaiset pitkän ajan päästä julkaistut "lisäosat" ei olisi vaan rahanlypsämistä kuuluisalla kirja-sarjalla. Tästä saisi varmaan kokonaan uuden keskustelun. :D Mutta siis ei mua haittaa jatko-osat, kunhan ne ei huuda sitä "RAHAA, RAHAA, RAHAA" viestiä. Kyllä kirjailijatkin ansaitsee palkkion. Kuulin koko kirjasta ihan vasta ja sattumalta törmäsin juurikin siellä Bookbeatissa tähän kirjaan, niin oli sitten pakko kuunnella.
Spoiler: näytä
Joo, aloitin siis lukemisen negatiivisella asenteella, mutta sain tosi äkkiä yllättyä. Mä tykkäsin tästä kirjasta ja tykkäsin siitä, kuinka se näytti Nälkäpelin kehitystä. Tykkäsin myös siitä, että tämä oli tosi erillinen osa verrattuna Nälkäpeli-trilogiaan. Tämän voisi siis lukea ilman, että tuntee aiempaa sarjaa, koska tämä ei oikeastaan liity mitenkään niihin vanhempiin osiin. Itse asiassa aloin alussa kyseenalaistaa, että onko kyse siitä Snow'sta ja googletin. :D Kyllä, on. Tämä oli vaan niin erilainen siitä, mitä odotin. Enkä edes odottanut oikein mitään.

Tosiaan oli hienoa nähdä se kehitys ja se, että nälkäpeli ei ole aina ollut sellainen, millainen se oli trilogian aikaan. Juonipaljastuksena tässä tosiaan esim. oli esillä Nälkäpelin kehittäminen, ja tämä oli hyvin alkeellinen versio siitä trilogian pelistä. Vaikka tämä ei suoraan vertautunut trilogiaan, silti jotenkin koko ajan kävi päässä se vertailu sinne ja miten mikäkin asia oli vaikuttanut mihinkin, vaikka nämä oli niin erilaisia. Joka tapauksessa tämä oli ihan kiva.

Tarina oli oikeasti hyvä ja yllätyin siitä! Se oli mielenkiintoinen, enkä missään vaiheessa halunnut lopettaa kirjaa. Loppu oli vähän avonainen tietyllä tapaa, mikä häiritsi. Mä en ole avointen loppujen ystävä. Ei tuokaan ollut sellainen avoin avoin, mutta ei kuitenkaan kertonut kaikkea. En tiedä onko tulossa jatko-osaa, mutta hieman toivoisin että tulisi.

Ei siis huutanut "RAHAA, RAHAA, RAHAA" ainakaan minun mielestäni. :D

Suosittelen lukemista!

Tamsin

  • Vieras
Kommentti spoilaa selvästi paria tärkeää yksityiskohtaa.

Spoiler: näytä
Kirjoitan siis spoilaantuneena ihmisenä, joka ei ole lukenut kirjaa. Vielä.

( Käsitykseni eivät välttämättä pidä paikkaansa. Hyvä kommentti siis. :'D )

En ota kantaa tarinan isoihin asioihin tai enempää muihin henkilöihin, mutta minun on pakko sanoa, että kuvio harmittaa minua vähän - siis se, miten samoja asioita tarina kuljettaa. Kolme romaania 12. vyöhykkeen voitokkaasta tyttötribuutista oli upea kokemus, myös siksi, että se oli niin sattumanvaraista ja juuri Katnissin omaan taustaan, vahvuuksiin, heikkouksiin ja pyrkimyksiin perustuvaa. Katniss oli altavastaaja. Hän oli aito, hän ei ollut chosen one tai toistanut jonkun perheenjäsenensä historiallista saavutusta. Hän oli tavallaan ensimmäinen siinä missä onnistui, ja siitä uusi tarina vie vähän tunnepohjaa alta. Haymitchin peli oli melkein liikaa tietoa menneisyydestä ja vyöhykkeen menestyksestä (mutta olihan siitä jännittävää lukea!).

Se, että esiosan naispääosa on 12. vyöhykkeen laulava ja neuvokas tyttötribuutti ilmeisesti vielä Saumasta, oli oikeasti iso pettymys ajatuksena. En suinkaan oleta tai usko, että hän on uusi (tai siis vanha) 'Katniss', mutta hän olisi voinut olla kuka tahansa tai mistä tahansa ja suoriutua pelissä miten tahansa. Alkuvuosien pelien näyttäminen on ajatuksena kiinnostava ja tietenkin sopii sarjan henkeen. Mutta uusi tyttöhahmo saa Katnissin trilogian tuntumaan profetian toteutumiselta tai toisinnolta, eikä tulevaisuuden Snow'n suhtautuminen häneen tunnu samalla tavalla kierolta, vaikka nythän se tavallaan voisi.

Lisäksi paikat, etenkin betonimökki ja järvi saavat aikaan olon, että haluaisin hätistää esiosan hahmot sieltä pois. Luonnollista, että ne ovat käytössä, mutta silti, miksi... Näyttäkää muita paikkoja, joita Panemin seutu on täynnä. On paikkoja, joiden historiallinen käyttö lisää niiden tunnetiheyttä nykyajassa. Nyt se vähän nakertaa sitä. Ajatuksena.

Kiinnostaa siis päästä lukemaan romaani jossain vaiheessa ja nähdä millaisia asiat ovat käytännössä. Kaikki voi olla paljon loogisempaa ja mehevämpää kuin miltä se tuntuu tällä hetkellä. Yhdestä asiasta odotan kylmiä väreitä.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2020 01:34:41 kirjoittanut Tamsin »

Welhokaniini

  • ***
  • Viestejä: 727
  • Kaninkoloon eksynyt
Jätän tähän vain merkin, jotta löydän takaisin tähän ketjuun myöhemmin sillä kirjaston varaustilanteen mukaan olen jonossa kolmaskymmeneskolmas. En edes muista, miten minä tuohon uusimpaan kirjaan törmäsin (saattoi olla, että törmäsin kirjan kanteen joko Adlibriksessä tai Suomalaisen sivuilla), mutta olen selviytynyt hyvin ilman spoilereita ja ylipäätään ilman mitään tietoa kyseisen kirjan ilmestymisestä, joten jännityksellä odotan pääseväni kirjaan käsiksi!
• 𝑰'𝒎 𝒂𝒄𝒓𝒐𝒏𝒚𝒎 𝒉𝒂𝒑𝒑𝒚; 𝑯𝒂𝒗𝒊𝒏𝒈 𝑨 𝑷𝒓𝒆𝒕𝒕𝒚 𝑷𝒂𝒊𝒏𝒇𝒖𝒍 𝒀𝒆𝒂𝒓 •

Aelina

  • ***
  • Viestejä: 488
Tämä spoilaa Tamsinin viestiin liittyen, mutta ei tuo mitään uutta spoileria (eli spoilaa myös kuitenkin selvästi, mutta ei mitään uutta)! :)

Spoiler: näytä
Tamsinin viesti on kyllä tosi hyvää pohdintaa ja asioita, joita en sillain edes ajatellut liikaa kuunnellessani uusinta Nälkäpeliä! Mulla meni oikeasti melko huomaamatta tuollaiset asiat. Sillain sisäistin joo esim. sen mökin, mutta en ajatellut turhan paljoa. ;D Mun mielestä vaikka siellä oli tuollaisia asioita, niin ne ei vaivanneet mua sillain. Todennäköisesti sen takia, että alun jälkeen aloin ajatella koko kirjaa melko erillisenä osana.

Mutta siis niin. Toisaalta oot ihan oikeassa, että tämä on vähän toisintoa. Tässä oli kuitenkin tosi paljon elementtejä, mitä Nälkäpeleissäkin. Toisaalta oli paljon myös eriä. (Ja nyt en voi olla ajattelematta, kuinka hauskaa olisi ollut korvata tyttötribuutti päähenkilö ihan vain pojalla, olisi ollut hauska tarinan kannalta. :D)


Spoileri, joka liittyy edellisen spoilerin sisältöön, spoilaa samantyyppisiä asioita, kuitenkin erejä kuin edellinen viesti ja spoileri ja juonen kannalta hyvin pieniä.

Spoiler: näytä
En välttämättä tykännyt ihan kaikista viittauksista, mutta siellä kirjan lopussa oli yksi viittaus, josta tavallaan pidin. Tai siis oli sellainen kysymyksiä herättävä ja jäi vaivaamaan tosi paljon, tavallaan hyvällä ja tavallaan huonolla, koska en pidä avoimista lopuista. (Käsittelen viittausta vikassa spoilerissa.) Mutta siis oli siellä asioita/viittauksia, joista en pitänyt. Matkijanärhet oli tavalla tai toisella paljon esillä ja joistain tavoista pidin ja joistain en. Oliko siellä matkijanärhikoru? Muistelen, että joku tällainen siellä oli, mistä en pitänyt. Mulla on kyllä tosi huono muisti. Juonen kannalta nuo matkijanärhet / muut linnut itsessään oli silti mielenkiintoisia.


Tämä on spoileri, joka valittaa asioista, joita ei voi spoilata, koska kirja ei käsitellyt niitä... eli spoilaa, mitä kirja ei sisältänyt.

Spoiler: näytä
Eniten mua harmitti se, että ei saatu vieläkään tietää Panemin sodasta, vyöhykkeiden synnystä tai mitä muulle maailmalle tapahtui. Mitä on vyöhykkeiden ulkopuolella? Sodastakin ja nälkäpelin syistä oli puhetta, mutta sitten harmitti, että tuollaisia perusasioita ei kerrottu. Tuossa Nälkäpelien maailmassa olisi niin paljon kerrottavaa ja tavallaan tykkäisin ajatuksesta, että Collins alkaisi rakentamaan sitä maailmaa ennen sotaa, sodan syttymisestä, sodan ajasta, sodan loppumisesta, sodan jälkeen, vyöhykkeiden ulkopuolisista alueista, muista maanosista ja niin edelleen. Tykkäsin tästä osasta, mutta toisaalta tässä tartuttiin niin pieneen osaan. Ei edes kerrottu Nälkäpelin synnystä, tässä oli vain kuva aiemmasta Nälkäpelistä ja miten tämän kirjan aikana Nälkäpeliä kehitettiin, mistä pidin siis myös. Mutta olisi vielä vaan niin paljon kaikkea ja tässä taisi olla vasta kymmenes Nälkäpeli menossa, eli takuulla ihmiset muistavat, eivätkä voi olla vielä niin tottuneita vyöhykkeisiin / nykytilanteeseen.


Alla on spoileri joka spoilaa tosi paljon kaikkea, varsinkin loppua, lue vain jos olet lukenut kirjan, kannattaa Tamsinkin miettiä paljonko on spoilaantunut ja haluaako spoilaantua enempää. x) Spekulointia myös.

Spoiler: näytä
Okei. Eli mitä ihmettä tapahtui Lucylle? Sen Hirttopuun takia en voinut olla miettimättä, että Lucy eli vyöhykkeellä, sai lapsen jos toisenkin ja lopulta joku näistä lapsenlapsista oli Katniss. Toisaalta olin vähän pettynyt siihen, että Lucy voitti. Mä odotin koko ajan Lucyn kuolemaa, koska vyöhyke 12 ei trilogian historian tuntemuksen mukaan ollut voittanut tuolloin. Se vaan sotii mun maailmankuvaani vastaan. :D Tykkäsin siitä, että voittotapa erosi Katnissista, joten se ei ollut siinä mielessä liikaa toisinto trilogiasta.


Sori, jaoittelin tämän niin moneen spoileriin, mutta ihmiset päättäköön paljonko itseään spoilaavat. x) Ja sori, mun muutenkin olematon kirjoituskyky kärsii tästä kellonajasta.

// Ja väliin ehtinyt Welhokaniini; joo, kannattaa skipata nämä meidän viestit. ;D Mutta itse suosittelen lukemista! (Ja yritän nyt olla mainostamatta Bookbeattia liikaa, vaikka itse palvelusta tykkäänkin, mutta siellähän on ilmainen kokeilujakso, jos haluaa heti päästä lukemaan/kuuntelemaan!
« Viimeksi muokattu: 10.07.2020 02:11:54 kirjoittanut Aelina »

Fredu

  • Luihuisnörtti
  • ***
  • Viestejä: 1 009
    • Mieleni on maalaus
Oon varsin myöhäisherännäinen Nälkäpelin suhteen, koska keväänä kuuntelin kirjat ensimmäistä kertaa. Hullaannuin kylläkin kerrasta, että ehkä se vähän korvaa menetettyjä vuosia? Kun Nälkäpelit tulivat ja niitä hehkutettiin, pelkäsin niin paljon että pettyisin. Monasti on käynyt niin, että hehkutetut kirjat ovat olleet järjettömiä pettymyksiä. Nyt ärsyttää, että annoin periksi peloilleni enkä vain lukenut! MISSASIN NIIN MONTA VUOTTA! Rakastuin myös varsin päätä pahkaa Peeta Mellarkiin, toisaalta tuommoiset herkän pehmoiset tuntuvat olevan meikäläisen alaa muutenkin. :D Ensimmäisellä kuuntelukerralla toki turhauduin siihen Katnissin jahkailuun Peeta vs. Gale, mutta toisella lukukerralla sitä ymmärsi jo paljon paremmin. Niin paljon uusia nyansseja avautuu, kun lukee useamman kerran.

Tykkäsin ihan sikana uusimmasta! Oli mielenkiintoista nähdä, miten Coriolanus Snowsta tuli THE Snow ja se selitti paljon Snown toimintaa Katnissin suhteen. Alla oleva spoileri siis spoilaa uusinta.

Spoiler: näytä
Tykkäsin paljon ajatuksesta, että Lucy pääsi pakenemaan ja että mikään rakkaus ei kyennyt sammuttamaan Snown kunnianhimoa ja vallanhalua. Monesti Nälkäpelien aikana pohdin, miten Snow oli perillä asioista X tai miksi hän arveli asiaa X. Esimerkiksi matkijanärhikoru olisi voinut olla aivan pelkkä koru ja trilogiaa lukiessani ihmettelinkin, miten Snow rinnasti sen niin vahvasti kapinaan. Tämän jälkeen ymmärsin Snowta paljon paremmin ja se antoi paljon ajattelun aihetta kun luin uudelleen trilogiaa.
Avatar: Beauty Enchants
hiphei, hurraa, nyt ei surra! pienet on konstit nää: jos joskus täytyy huolia olla, tuntuu pahalta, itkettää, itke kyyneleet sovinnolla,
ei ne silloin sisälle jää
~*~
Hävisin pelin

Resonanssi

  • ***
  • Viestejä: 1 013
  • Seamus Finnigan + Theodore Nott = <3
Rakastan Nälkäpeliä ja minulla on kesken Balladi laululinnuista ja käärmeistä.
Aluksi olin skeptinen ja pelokas, mutta hyvältä vaikuttaa. En malta odottaa sitä elokuva-muodossa!
Olenko ainoa, jonka mielestä Nälkäpeli-leffat on jopa parempia kuin kirjat?
Seamus Finnigan <3 Theodore Nott
http://www.finfanfun.fi/index.php?topic=15036.0