Kirjoittaja Aihe: Multifandom: Ryövärinpoika | S | Ronja/Peppi | raapalesarja (8/8)  (Luettu 2238 kertaa)

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Title Ryövärinpoika
Rating S
Fandom Multifandom
Pairing Ronja Ryövärintytär / Peppi Pitkätossu (Ronja Ryövärintytär / Birk Borkanpoika)
Disclaimer Hahmot ja miljöö kuuluvat Astrid Lindgrenille.

Summary "Katsoessani teitä ymmärrän, että asiat ovat juuri niin kuin niiden kuuluukin olla."

A/N Tämä osallistuu Raskauden olematon keveys -haasteeseen sekä Arkifestiin (62).









1.

Kolmetoistakesäisenä Ronja oli pelastanut Birk Borkanpojan ajattarien kynsistä. Henkiensä edestä he olivat juosseet Matiaksenmetsän kivikkoisia polkuja niin pitkään, että ajattarien kirkuna oli hälvennyt sateen ja jyrisevän ukkosen alle, ja lopulta kömpineet hengästyneinä ja läpimärkinä suuren kallion kupeeseen sateensuojaan.

”Ne olisivat tehneet minusta selvää, jos et olisi sattunut paikalle”, oli Birk puuskahtanut märkiä hiussuortuviaan sukiessaan ja vilkaissut ryövärintytärtä, joka oli asettanut pajujousensa nojaamaan kallioseinämää vasten.

Tyttö oli hymähtänyt hiljaa.

”Jään sinulle velkaa”, Birk oli jatkanut ja tarttunut Ronjaa käsivarresta tavoittaakseen tytön katseen.

”Olen tosissani, Ronja – tarkoitan sitä.”

Ronja ei ollut uskonut, että koskaan koittaisi päivä, jona hän tarvitsisi palvelusta Birk Borkanpojalta.


2.

Se päivä oli kuitenkin lopulta koittanut, kun kesiä oli kulunut kaksinkertainen määrä Birk Borkanpojan lupauksesta.

Birk oli luvannut Ronjalle hengen hengestä tai mitä tahansa, mitä ryövärintytär ikinä keksisi pyytää. Itsepäisenä naisena Ronja oli pitkään ajatellut keksivänsä itse keinon erään ongelmansa ratkaisemiseksi, mutta muuan syksyinen iltapäivä sen samaisen kallion katveessa oli saanut hänet ajattelemaan toisin.

Naisen tumma silmäpari oli tarkkaillut nuotion äärellä hääräävää Birkiä.

”Muistatko, mitä kerran lupasit minulle?” hän oli kysynyt venettä puukalikasta veistäessään ja saanut Birkin virnistämään poikamaisesti savun keskeltä.

”Tietenkin, vaikka olinkin jo ehtinyt elätellä toiveita, että olisit unohtanut”, mies oli myhäillyt istahtaessaan Ronjan viereen.

”Kuinka voin olla avuksi, arvon ryöväriruhtinatar?”

Savulta ja sammalelta tuoksuvaa Borkanpoikaa katsellessaan Ronja oli ymmärtänyt Birkin olevan ainoa ihminen, johon hän luotti tarpeeksi uskaltaakseen pyytää apua ilman, että joutuisi katumaan päätöstään myöhemmin.

”Lupaa, ettet suutu”, oli Ronja tokaissut vakavana.

Hymykuopat Birkin poskilla eivät olleet ottaneet hälvetäkseen.

”En ikimaailmassa voisi olla sinulle vihainen, Ronja.”


3.

Birk Borkanpoika oli onnistunut särkemään Ronjan sydämen. Mies oli sovittanut velkansa, mutta lähtiessään varastanut osan ryövärintyttären sielua.

Kostoksi.

Ronja ei ollut kuullut Birkistä mitään moneen kuunkiertoon, mutta eräs Matiaksenmetsän laidalla asuva tietäjä oli osannut kertoa, että mies oli matkannut pohjoiseen.

Ilman aikomusta palata.

”Oletko kunnossa?” kuiskasi Peppi Ronjan korvanjuureen. Hän hiveli sohvalla makaavan Ronjan niskahiuksia ja katseli naista vakavana.

Ronja hymähti ja piti katseensa Huvikummun pölyisessä katonrajassa.

”Oletko tullut katumapäälle?” Peppi kysyi ja hivuttautui lähemmäs ryövärintytärtä.

Ronja pysyi hetken vaiti, mutta käänsi sitten katseensa Pepin vihreisiin silmiin ja pudisti päätään.

”En. En tietenkään”, hän kuiskasi ja suukotti naisen pisamaista suupieltä.


« Viimeksi muokattu: 26.12.2023 21:30:35 kirjoittanut Ingrid »

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Vs: Ryövärinpoika | S | Ronja/Peppi | raapalesarja (3/8)
« Vastaus #1 : 04.07.2020 01:49:15 »
Onnea kommenttiarpajaisten voitosta Ingrid!

Oon lukenut sulta salaa jo aiemmin vaikka mitä Peppi/Ronjaa (ja ihastunut täysin), mutta olen aina ollut muka liian kiireinen kommentoimaan. Nyt päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kommentoida vaikka haasteen puskemana. Bongasin juuri tämän tekstin Raskauden olematon keveys -haasteen kautta, ja kiinnostuin heti siitä, miten ajattelit lähteä raskaus/vauva-teemaa tämän parin kautta tutkimaan.

Birkin mukaan ottaminen tuntui luontevalta tavalta, jolla Ronja ehkä lapsen voisi hankkia(?). Hauskaa, että hän on vuosikausia pantannut tuota nuorena saatua lupausta, jotenkin hyvin ronjamaista. Tykkään muutenkin tästä alusta, että Ronja on tässä ehkä enemmän näkyvillä, ja räiskyvä, äänekäs Peppi tulee vasta kolmannessa raapaleessa mukaan ja siinäkin on taustalla tukemassa. Erityisesti pidin kolmannen raapaleen lempeästä tunnelmasta. Ronjalla on selvästi hyvä olla Pepin kanssa.

Lainaus
”Oletko kunnossa?” kuiskasi Peppi Ronjan korvanjuureen. Hän hiveli sohvalla makaavan Ronjan niskahiuksia ja katseli naista vakavana.

Ronja hymähti ja piti katseensa Huvikummun pölyisessä katonrajassa.

”Oletko tullut katumapäälle?” Peppi kysyi ja hivuttautui lähemmäs ryövärintytärtä.

Ronja pysyi hetken vaiti, mutta käänsi sitten katseensa Pepin vihreisiin silmiin ja pudisti päätään.

”En. En tietenkään”, hän kuiskasi ja suukotti naisen pisamaista suupieltä.
Oli pakko lainata melkein koko raapale, mutta rakastan tätä keskustelua. Siinä näkyy selvästi välittäminen ja on ihanaa, että Peppi vain kyselee ja antaa Ronjan ottaa aikansa vastaustensa kanssa.

En malta odottaa jatkoa tälle ja tietoa siitä, mitä oikein on Birkin kanssa tapahtunut? Mikä miehen sai lähtemään ja mitä muutenkin tapahtuu?

Kiitos tähän astisesta!

AK
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 563
Vs: Ryövärinpoika | S | Ronja/Peppi | raapalesarja (3/8)
« Vastaus #2 : 05.07.2020 10:28:17 »
Minä tutustuin vasta hiljattain näihin Ronja/Peppi -teksteihisi, vaikka olin kyllä katsellut niitä mielenkiinnolla jo pidempään :) Aivan ihana keksintö kirjoittaa näistä kahdesta, erilaisesta mutta ihanasta hahmosta yhdessä! Ilahduin kovasti tästä uudesta raapalesarjasta, joten ei ollut vaikea valita minne jätän kommenttiarpajaiskommenttini ♥

Minulla heräsi aika samanlaisia ajatuksia kuin Alice Katarinalla ja onkin jännä nähdä, miten tämä kytkeytyy tuohon raskaus-haasteeseen ja onko kyseessä ehkä Ronjan ja Pepin yhteinen toivomus pienokaisesta, vai jotakin muuta. Se, että myös Birk on tarinassa mukana, tekee tietysti vielä oman mausteensa soppaan.

Jotenkin nämä tekstit heittävät minut ihan välittömästi Ronja- ja Peppi-kirjojen maisemiin: ihania yksityiskohtia olivat ensimmäisen raapaleen kivikkoiset polut, sade, metsä ja ukkonen sekä kolmannen rapsun pölyinen katonraja Huvikummussa. Pidin kovasti myös keskusteluista sekä Ronjan ja Birkin että Ronjan ja Pepin välillä. Ronjasta ja Birkistä välittyy tuossa toisessa osassa heidän vanha ystävyytensä, joka on kestänyt aikuisuuteen asti. Pepistä taas huokuu välittäminen ja pidän siitä, miten hän silittää ja hivuttautuu lähemmäksi - jotenkin Pepille sopii tällainen fyysinen tunteiden osoittaminen ja välittömyys.

Kiitos näistä rapsuista, minäkin jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä seuraavaksi tapahtuu ja selviääkö Birkin katoamisesta jotakin :)
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Sielulintu

  • Teen suurkuluttaja
  • ***
  • Viestejä: 799
Vs: Ryövärinpoika | S | Ronja/Peppi | raapalesarja (3/8)
« Vastaus #3 : 05.07.2020 12:21:31 »
Kommenttiarpajaisista hei :)

Olipa kiva sukeltaa Ronja- ja Peppi-kirjojen tunnelmiin. Tuli ihan todella nostalginen olo näistä, sillä kaikki pienet yksityiskohdat ja hahmot toi maailman elävästi esiin. Kuitenkin tykkäsin, miten hahmot oli tässä ehtinyt kasvaa aikuisiksi, jolloin näkökulma muuttui vähän uudenlaiseksi. Tunteita on paljon mukana, ja pidin siitä, miten ne oli sovitettu tekstin lomaan pieniin katseisiin, eleisiin ja kosketuksiin.

Mielenkiintoista nähdä, mihin tämä tästä lähtee kehittymään. Nähtäväksi jää, palaako Birk kuitenkin takaisin. Ehkä heidän ystävyytensä Ronjan kanssa voi vielä korjautuakin, kuka tietää. :) Pepistä ja Ronjasta on joka tapauksessa todella suloista lukea yhdessä. Tavallaan niin erilaisia, mutta kuitenkin tuntuu siltä, että sisimmässään heillä voi olla paljonkin yhteistä.
Kiitos paljon tästä. :)
Tervetuloa tutustumaan kirjoituksiini
ja seikkailemaan
tarinalabyrintin sokkeloihin

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Apua, olen todella otettu kommenteistanne - kiitos! <3

Alice Katarina, kiitos kovin. :) Ihanaa, että tulit jättämään puumerkkisi tänne, vaikka mieltäni lämmittää jo ajatuskin siitä, että salaa ja huomaamatta olet lukenut tytöistä kirjoittamiani tarinoita.<3 Tämän rapsusarjan kirjoittaminen ja ylipäätään suunnittelu oli jo vähän sellaista kepillä jäähän koputtelua, koska kyseessä on kuitenkin hahmot, jotka seikkailevat lapsille tarkoitetuissa kirjoissa ja siksi näinkin aikuisten maailmaan sijoittuva teema aluksi vähän jännitti! Jo kuitenkin ihan ensimmäisten virikkeiden jälkeen homma tuntui luonnistuvan hyvin ja tarina alkoi kirjoittaa itse itseään, ja olen itsekin jo ihan ihastunut tähän asetelmaan. Toivottavasti tarinan jatko ja aikanaan myös loppu miellyttää, ja kiitos vielä ihanasta kommentistasi. :)

Thelina, toivottavasti tarina pienestä salamyhkäisyydestään ja kiertoilmauksistaan huolimatta tarjoaa vastauksia kysymyksiisi ja pohdintoihisi. ;) Pepistä ja Ronjasta kirjoittaessa yksi ihanimmista asioista todella on miljöö - sitä on tosi mukavaa käyttää inspiraationa ja se vangitsee itseni kirjoittajanakin näiden tarinoiden maailmaan. Kiitos kommentistasi ja kauniista sanoistasi! <3

Sielulintu, hei vain ja kiitos kommentistasi. <3 Olipa mukavaa kuulla, että pääsit hetkeksi heittäytymään nostalgisiin tunnelmiin, vaikka tytöt ovatkin jo kasvaneet naisiksi ja elävät nyt aikuisten huolien keskellä. :) Minustakin Peppi ja Ronja ovat hyvin erilaisia keskenään, mutta jokin heissä saa heidät olemaan minun silmissä täydellisiä toisilleen - kai he sitten vain täydentävät toisiaan tavalla, joka on täydellinen juuri tällaisten tarinoiden kirjoittamiselle!





4.

Ronja oli aina ollut sulavaliikkeinen ja ketterä kuin ketunpoika kevään kynnyksellä, mutta nyt, kun pieni ryöväri kasvoi hänen sisällään, tunsi hän olonsa päivä päivältä uupuneemmaksi ja kömpelömmäksi. Se ärsytti naista toisinaan suunnattomasti hänen katsellessaan kuistilta Peppiä, joka hääräsi kasvimaan katveessa ja muiden pihatöiden parissa.

”Pärjäät hienosti”, Peppi totesi lempeästi eräänä kevätaamuna huonosti nukutun yön jälkeen. Heidän punkkansa oli alkanut käymään liian kapeaksi, joten Peppi oli siirtynyt nukkumaan sohvalle.

Eikä Ronja osannut nukahtaa ilman Pepin hiussuortuvien kevyttä kutittelua ihollaan.

Peppi istahti Ronjan viereen kuistin rappusille, joilla ryövärintytär joi aamukahviaan, ja kosketti naisen poskipäätä multaisilla sormenpäillään. Sitten hän suikautti suukon Ronjan pyöreälle vatsakummulle, jolle hänen huulensa ja nenänpäänsä jäivät viipymään.

”Sinusta tulee yhtä vahva, rohkea ja lujatahtoinen kuin äidistäsi”, hän kuiskasi vasten Ronjan väljän neulepaidan verhoamaa ihoa.

”Äideistäsi”, Ronja korjasi, ja hänen viime aikoina vakavina viipyneet kasvonsa lempenivät suupielelle kohonneen hymyn myötä.

Peppi kohotti katseensa, ja hänen silmänsä sädehtivät kilvan aamukasteen kanssa.


5.

Aurinko lämmitti kesäkuun vaihteessa tavallista enemmän. Tai siltä Ronjasta ainakin tuntui. Hän katseli ajatuksiinsa unohtuneena, kuinka Peppi maalasi hänen veistämäänsä kehtoa keltaiseksi. Verstaan varjossakin keltainen väri suorastaan sädehti ja hohkasi lämpöä ympärilleen.

”Mitä sinä mietit?” kysyi Peppi ja pyyhkäisi kädellään nenänpäätään niin, että se sotkeentui keltaiseen maaliin.

”Birkiä”, Ronja vastasi, koska tiesi, ettei hänellä ollut mitään syytä valehdella Pepille, joka nyt kohotti katseensa häneen.

”Oletko kuullut hänestä?”

Ronja pudisti päätään.

Hän ei ollut koskaan ollut Birkistä erossa niin pitkään, saatikka riidoissa miehen kanssa. Ronja vihasi riitelyä. Hän vihasi myös itseään siitä hyvästä, että oli naiivisti uskotellut itselleen, ettei Birk vihastuisi. Kukapa halusi hedelmöittää uuden elämän, joka vietiin pois omien käsien ulottuvilta jo ennen syntymää?

Birk. Birk oli halunnut, mutta kalliilla hinnalla ja vain ollakseen sanojensa mittainen. Ja nyt lapsi ryövärintyttären sisällä kasvoi rakkauden ja katkeruuden ristitulessa.

”Kyllä hän vielä leppyy”, Peppi totesi ja tarkasteli Ronjan kasvoja, ”jahka hän on saanut ajatella asioita rauhassa. Hän tietää olevansa aina tervetullut tapaamaan poikaansa.”

Peppi hymyili rohkaisevasti ja veti Ronjan kevyesti viereensä istumaan. Hän kiersi kätensä naisen ympärille ja painoi päänsä tuon olkaa vasten.

”Annikan mielestä keltainen on tyttöjen väri”, hän puuskahti, saaden Ronjan pitkästä aikaa nauramaan niin, että se kuului kauas järven selälle.



Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 268
Tällä tekstillä on osuva ja hieno nimi! Kiinnitin siihen ihan ensimmäiseksi huomioni :D

Henki hengestä on mielenkiintoinen ajatus ja tavallaan myös hyvin kiero. Jäin miettimään tässä Ronjaa, hänen motivaatiotaan ja rakkauttaan. Oliko Peppi kuvioissa jo ennen kun Ronja yritti lasta Birkin kanssa? Ja mitä tarkoitti se, että Birk vei pois osan Ronjan sielua? Mielenkiintoinen kuvio joka herättää ajatuksia ja ehkä näihin tulee vielä myös vastauksia :) Toivon toki myös, että Birk palaa takaisin kuvioihin edes niin että ystävyys on mahdollista pelastaa, mutta tämä taitaa jäädä nähtäväksi.

Hieman olen myös kiinnostunut siitä, mitkä Birkin tunteet ja ajatukset Ronjaa kohtaan ovat. Pelkkänä ystävyyden tekona hedelmöitystä ei oikein voi pitää, ja onko kertoja tarvittu mahdollisesti useampi. Mutta toki tätä kiinnostavampi on tosiaan tuo Birkin hahmo :)

Jään odottelemaan kuinka tässä käy, asetelma on mielenkiintoinen ja pohdin muuttaako lapsen syntymä jotenkin tätä tasapainoa hahmojen välillä. Nyt Peppi vaikuttaa tietyllä tavalla olevan jotenkin sivussa. Hän on innoissaan lapsen tulosta mutta kuitenkin epävarma omasta roolistaan, vaikka Ronja yrittääkin antaa hänelle tilaa osallistua. No, tämäkin voi olla täysin spekulaatiota ja aika näyttää miten tässä käy :D

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Vendela, kiitos kommentistasi ja ihanaa kuulla, että tekstin nimi johdatteli sinut tarinan pariin. <3 Olen varma, että tarina ja kerrontatyylini jättää paljon kysymyksiä lukijoille, mutta toisaalta se on osittain tarkoituskin. ;) Toisaalta uskon, että pienet vihjeet antavat pientä osviittaa oikeaan suuntaan, vaikka jonkin verran tästä tarinasta jää myös lukijan itsensä päätettäväksi ja mielikuvituksen tuotettavaksi. Olen kuitenkin melko varma, että viimeiset osat antavat vastauksia joihinkin kysymyksiin - osaan eivät välttämättä lainkaan. Toivottavasti kuitenkin viihdyt tämän parissa loppuun asti! <3



6.

Reemi, ryövärinpoika, avasi silmänsä ensimmäisen kerran keskikesän aamuna. Pienellä poikalapsella oli äitinsä tummat sielunpeilit, paksu tukka ja muutama hailakka pisama nenänpäällään. Ja isänsä hymy.

Ronja katseli riippumatossa loikoilevaa Peppiä, jonka rintaa vasten Reemi nukkui tyytyväisenä. Poika tuntui nukahtavan helpoiten raittiissa ulkoilmassa ja, ihme kyllä, juuri papupatamaisesti porisevan Pepin käsivarsille.

Peppi oli yllättänyt Ronjan monella muullakin tapaa siitäkin huolimatta, että he olivat puhuneet perheenlisäyksestä pitkään ja vaikka hän tiesi Pepin olevan lapsirakas. Nainen käsitteli pienokaista tottuneesti ja sai väärässä mollissa laulamillaan lauluilla pojan rauhoittumaan, kun tuo alkoi itkemään.

Iltaisin Reemin nukahdettua he kuiskuttelivat makuuhuoneen hämärässä ja leikittelivät ajatuksilla tulevaisuudesta.

”Aion opettaa hänet soittamaan harmonikkaa”, Peppi oli kerran virkkonut.

”Niinköhän”, oli Ronja hihittänyt, sillä eihän Pepillä ollut sävelkorvaa alkuunkaan. Siitä huolimatta nainen oli kuitenkin rakentanut pienen harmonikan, joka odotti soittajaansa piirongin päällä.

Ronja hymyili ajatuksilleen, ja siinä Peppiä ja Reemiä katsellessaan hän tunsi lämmön virtaavan kehossaan.

Lämmön, joka ei ollut peräisin kesäauringosta.


7.

Eräs heinäkuinen aamu toi pitkään kaivatun kesäsateen lisäksi mukanaan yllätyksen.

Peppi istui keittiön pöydän ääressä Reemin kanssa ja lauleskeli itse sanoittamaansa runolaulua Reemi Ryövärinpojasta. Naisen loilotus kuului luultavasti naapuriin asti raollaan olevasta keittiön ikkunasta. Ronja pyöritteli huvittuneena päätään ja siemaili kamomillateestään.

Pihatien päästä kuuluva vihellys sai kuitenkin ryövärintyttären sydämen jättämään lyönnin välistä.

Hän katsahti ulos ikkunasta, syöksähti pihamaalle sateesta välittämättä ja riensi kohti pihaporttia.

Portille päästessään hän pysähtyi muutaman jalan päähän Birk Borkanpojasta, joka seisoi portin toisella puolen läpimärkänä ja ilmeisen voipuneena, mutta onnellisena. Hetken he katsoivat toisiaan – Ronja silmiään uskomatta.

Birkin kesän pisamoittamalle suupielelle kohosi tuttu, poikamainen virne, joka sai Ronjan kehon nytkähtämään. Miehen äänessä oli naurua.

”Olen miltei loukkaantunut – etkö nimennyt poikaa minun mukaani?”

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 268
Loppu häämöttää jo, ja hienosti viihdyin näiden osien parissa :D Vastauksia saatiin, mutta silti jäi vielä avoimia kysymyksiä. Toki sekin on mukavaa, että lukija saa itse muodostaa oman kuvansa eikä kaikkea pureskella liian valmiiksi!

Ihanaa, että tämä ryövärinpoika syntyi! Tässä kohden on muuten pakko vielä takertua tähän nimeen sen verran, että jäin miettimään tarkoitetaanko ryövärillä Ronjaa vai sittenkin Birkiä? Sillä canonissahan Ronja on vakaasti sitä mieltä, ettei hänestä tule koskaan ryöväriä. Birk kyllä komppaa häntä, mutta entäpäs jos tilanne onkin muutunut ;) Eli siis onko Reemi tässä kuitenkin Reemi Birkinpoika ennemmin kuin Reemi Ronjanpoika. No, tämä on ehkä niitä asioita, joka voi jäädä lukijan oman tulkinnan varaan, kunhan vain pohdiskelen :D

Pepin rooli äitinä tuli kivasti esiin näissä osissa. Tuo hänen epämusikaalisuutensa on jotenkin niin peppimäistä ja sai hymyilemään! Ihanaa myös, että Peppi pääsi yllättämään Ronjan "lapsenkäsittely" taidollaan :)

Ja lopussa ihana koukku, Birk tuli takaisin! Nyt odotan todella, todella innoissani viimeistä osaa, sillä kiinnostaa kuulla jatketaanko tässä ystävinä vai muodostuuko nelikosta jonkinlainen perhe?

Kivaa kun kirjoitat!

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Vendela, hei taas. ❤️ Voi, kuule, minun headcanonissa Ronjasta on kasvanut rohkea mutta hyväsydäminen ryöväri, josta vielä joskus kirjoitan ficin, jossa hän on oikea ryöväriruhtinatar. ;) Ja tästä syystä, sekä siitä että en halunnut valita biologisten vanhempien välillä ja sillä tavalla sheidata myöskään Peppiä, Reemi on nimenomaan ryövärinpoika, ei Ronjan- tai Birkinpoika. :) Kiva, että tarina on vienyt mennessään ja toivottavasti viimeinen osa tarjoaa jonkinlaista tyydytystä tiedonnälkään! Kiitos kommentistasi. ❤️

A/N Ja näin tuli tämä pieni tarina loppuunsa. Tämän kirjoittaminen oli minulle ihana kokemus ja toivon, että tämän lukeminen on ollut teille yhtä mukavaa kuin kirjoittaminen minulle. En ole koskaan aiemmin kirjoittanut raskaudesta ja tällaisesta perhedraamasta, mutta siitä huolimatta tämä tarina tuntui kuin kirjoittavan itse itsensä, ja lopulta kaikki tuntui loksahtavat luonnollisesti paikoilleen. :) Kiitos teille, jotka olette tätä lukeneet. ❤️





8.

"Miksi sinä lähdit?" Ronja kysyi Birkiltä. Hän oli käärinyt pellavahousujensa lahkeet polviin asti ja uitti nilkkojaan viileässä järvivedessä. Birk istui hänen vieressään hiljaa natisevan laiturin nokassa.

Oli kulunut kaksi päivää siitä, kun Birk oli ilmestynyt heidän pihaportilleen.

"Kai minä tunsin itseni niin loukatuksi, etten kyennyt jäämään", Birk huokaisi ja katseli järven selälle, "ja petetyksi. En kyennyt ymmärtämään, kuinka olit valmis pyytämään minulta jotakin sellaista, ja sitten viemään pojan pois."

He pysyivät hetken vaiti.

"En tahtonut sulkea sinua ulkopuolelle", Ronja lopulta kuiskasi, "mutta tahdoin asettua aloilleni, minä ja Peppi-"

"Minä tiedän", Birk keskeytti ja kääntyi katsomaan ryövärintytärtä pieni hymynkare huulillaan, "minä tiedän, Ronja. Katsoessani teitä ymmärrän, että asiat ovat juuri niin kuin niiden kuuluukin olla." Hän suukotti Ronjan otsaa ja Ronja puristi miehen kättä omassaan hieman tiukemmin.

Peppi asteli laiturille ja istuutui Birkin toiselle puolen. Reemi nukkui naisen ympärilleen kietomassa kantoliinassa.

"Jääthän sinä pidemmäksikin aikaa?" Peppi kysyi tyynesti ja kohotti katseensa Birkiin.

"Ei, en usko. Lähden takaisin pohjoiseen, mutta lupaan palata takaisin kaamokseksi", Birk vastasi ja käänsi katseensa Pepistä Ronjaan, "mikäli siis olen tervetullut?”

Ronja hymyili hiljaa ja kurotti koskettamaan Reemin aavistuksen punertavaa poskipäätä.

"Tietenkin", hän sanoi lempeästi, mutta virnisti sitten ja kohotti katseensa Birkiin, "täytyyhän hänen oppia kunnon ryöväreiden tavoille."



Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 563
Nämä raapaleet vilisevät suloisia yksityiskohtia, kuten vatsaa suukottava Peppi, keltainen kehto, riippumatossa nukkuminen ja Pepin epämusikaalisuus. Peppi suhtautuu mutkattomasti Ronjan ajatuksiin Birkistä ja tuo jälleennäkeminen sateessa on kauniisti kuvattu: juokseva Ronja ja hymyilevä Birk, varsinkin "kesän pisamoittama suupieli" oli ihana! Viimeisessä rapsussa selvitettiin helpottavasti mieltä kaihertaneet asiat. Ihanaa, ettei Birkin ja Ronjan (ja Pepin) välille jää kaunaa, vaan Birk on jatkossakin tervetullut Huvikumpuun. Sopii hyvin, että hän haluaa vaellella omia teitään ja tulla silloin tällöin käymään. Viimeinen lause on mahtava, Peppimäinen ja niin sopiva ja tunnelmaa keventävä!

Kiitos näistä raapaleista, oli ilo lukea ja jään innolla odottamaan seuraavaa tarinaasi Ronjasta ja Pepistä :)
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
En olisi voinut valita kommenttikampanjassa paremmin! Tämä teksti on aivan ihana ja Ronja/Peppi-teksteistäsi ehdoton uusi suosikkini – tässä kaikki tuntuu asettuvan minun mielessäni kohdalleen ja ajatukseni osuvat jotenkin aivan yksiin tuon Birkin lauseen kanssa, jonka olit myös laittanut tämän tekstin yhteenvedoksi :) Vaikka ajatuksissa kutkuttelikin mahdollisuus polyamoriasta, minusta tämä toimii todella hyvin myös näin. Pidin myös siitä, kuinka raikas ote tämä tuntui olevan tuohon raskaushaasteeseen, kun raskaus oli jatkuvasti taustalla ja tärkeä osa tarinaa, mutta samalla tässä päästiin pohtimaan paljon muutakin.

Tämän tekstin tunnelma on aivan ihana ja kutsuu luokseen. Siihen vaikuttavat lukuisat pienet yksityiskohdat: tuoksut, kasvojen yksityiskohdat (näissä olet kyllä taitava!) ja kosketuksissa, mutta myös Huvikummun etäisyys kaikesta, jolloin elämä saa pyöriä omalla painollaan. Pidän siitä, millaista Pepin ja Ronjan yhteiselo on ja kuinka yhtä he ovat raskauden edetessä - heidän kahden välillään on jonkinlainen rauha. Rakastin sitä, miten Peppi laulaa aina epävireisesti, mutta että Reemiä se miellyttää! Pieni poika vaikuttaa muutenkin ihanalta ja lupaavalta ryövärinalulta.

Tässä tekstissä on sellainen tasapaino, jolla on rauhoittava ja miellyttävä vaikutus lukijaan. Uskon, että se on osin sen ansiosta, että tarina kulkee todella tasaisesti ja juuri oikeaan tahtiin. Siinä ehtii jotenkin asennoitua, suhtautua ja reagoida kaikkeen tapahtuvaan. Ehkä se on myös sitä, miten järjestät lauseesi ja mitkä lauseet seisovat yksin omilla riveillään. Se rytmittää tarinaa rauhoittavalla, nautinnollisella tavalla :) Kaiken kaikkiaan tämä on aivan ihana teksti, joka on täynnä ihania yksityiskohtia ja joka kertoo ihanan pohjoismaisen tarinan. Pidin tästä hurjasti, kiitos ♥

between the sea
and the dream of the sea

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 268
Luin tämän viimeisen osan jo hyvin pian lukemisen jälkeen, mutta kommentointi... joskus se vaan jää kun tulee muuta. Mutta onneksi muistin tämän ja tajusin tulla sanomaan sanasen :D

Oooh, olisipa mahtavaa lukea Ronja ryövärinä ficci! Kuulostaa hienolta ja etenkin kiinnostaisi kovasti kuulla nuo perustelusi asialle, että mikä on kääntänyt Ronjan pään ;) Joten ei minkäänlaista painetta tämän suhteen, kunhan vain sanoin!

Tässä viimeisessä osassa oli hienoa, että kaikki asiat loksahtivat paikoilleen todella vaivattomasti. Mietin jo, että tuleeko näiden välille jonkinlainen kolmiodraama, mutta tämä meni juuri hyvin näin. Brik on tervetullut Reemin elämään milloin vain, mutta Ronja ja Peppi pitävät yhtä. Myös se, että asioista puhuttiin ja loukkaantuminen tunnustettiin oli hienoa ja varmasti myös tavallaan uusi alku Ronjan ja Birkin ystävyyssuhteelle, joka oli hetken katkolla. Arvelinkin etteivät naiset tahdo sulkea kokonaan Reemin isää ulkopuolelle, ja uskon että tämmöinen järjestely tulee toimimaan hienosti :)

Kiitos kun kirjoitit, tätä oli todella mukavaa lukea! Sait kyllä istutettua minuun pienen Ronja/Peppi-ihastuksen, ja oikeastaan Birk kolmantena (olipa tarina minkälainen tahansa!) ei ole huono yhdistelmä lainkaan :D Joten ehkä kirjoittelet vielä lisää näistä hahmoista!

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Angelina

  • back to my roots
  • ***
  • Viestejä: 6 501
No niiin, NYT otin aikaa ja oikeesti luin tämän :3

Tykkäsin kovasti heti tuosta alusta! Vaikka Ronjan lukemisesta on itselläni iäisyys, niin jotenkin noista ensimmäisistä raapaleista tuli sellainen canonmainen fiilis. Tuo Birk+Ronja kuvio oli muutenkin tosi mielenkiintonen ja piti mun mielestä sellasta tiettyä jännitettä yllä läpi tekstin.

Lainaus
”Annikan mielestä keltainen on tyttöjen väri”, hän puuskahti

lol miksi nauroin.

Peppi ja Ronja ovat yhdessä kovin söpöjä ja tykkäsin siitä, miten kuvailit nimenomaan Peppiä pikku-Reemin kanssa! Hän on kuitenkin tavallaan kuvion kolmas pyörä, joten musta oli hienoa miten nimenomaan hän sai vauvan rauhoittumaan ja suunnitteli opettavansa tätä soittamaan jne :3 Tykkäsin kovasti, oikein mielenkiintoista domestic fluffia twistillä!


or perhaps in slytherin,
you'll make your real friends


bannu © Inkku

Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Teidän kommentit ovat piristäneet ihan mielettömästi - kiitos! ❤️

Thelina, kiva kuulla, että onnistuin pienillä yksityiskohdilla luomaan juuri sellaista tunnelmaa, mihin pyrinkin; halusin tekstin aiheesta ja tyylistä huolimatta pitää kiinni ronja- ja peppimäisyydestä, ja siksipä olenkin iloinen, että juuri nuo pienet ilmaisut ovat pompanneet silmiisi ja jääneet mieleen. :) Kirjoittajanakin oli kieltämättä helpottavaa kuvata sovittelua ja anteeksiantoa, koska eihän näitä hahmoja yksinkertaisesti voi kuvitella kovin pitkälle riidoissa keskenään! Kiitos kommentistasi. ❤️

hiddenben, mukavaa, että tartuit tähän kommenttikampanjassa! Varsinkin rapsuissa tykkään usein leikitellä pitkillä ja lyhyillä virkkeillä, enkä aina kaihda käyttää enteriäkään, joten olen vain iloinen kuullessani, että teksti on soljunut harmonisesti eteenpäin ja antanut lukijalle mahdollisuuden pieniin tuumailu- ja maisteluhetkiin, sekä luonut sellaista seesteistä tunnelmaa. :) Tässä tekstissä on ehkä jokseenkin erilainen tunnelma kuin muissa Peppi/Ronja -teksteissäni; ei ole kiire minnekään, ollaan läsnä sekä henkisesti että fyysisesti, ja Huvikumpukin on jollakin ilveellä asettunut hieman aloilleen - mukava kuulla, että tällainen asetelma ja tunnelma toimi eikä siitä jäänyt teennäistä fiilistä tarinaa lukiessa. Kiitos kauniista sanoistasi! ❤️

Vendela, ei paineita ei, mutta lupaan kyllä moisen tarinan tulevaisuudessa kirjoittaa. ;) En itse olisi osannut kuvitellakaan minkään muunlaista loppua tälle tarinalle, ja olen tosi mielissäni, että se sai lämpimän vastaanoton myös lukijoilta ilman, että Birkiä leimattiin huonoksi isäksi, Ronjaa hirveäksi akaksi ja Peppiä kodinrikkojaksi - ai kauhea. :D Lupaan myös aivan varmasti kirjoittaa näistä kolmesta lisää, koska mikäpä sen mukavampaa kuin tartuttaa Peppi/Ronja(/Birk) mahdollisimman moneen finiläiseen! Kiitos sinulle. ❤️

Angie, whatcha doin' here gurl! Yllätyin, että pyrähdit tämän fandomin ja femmen äärelle, mutta yhtä kaikki on aina ilo lukea, mitä sulla on sanottavana. :)) ❤️ Oletko muka Annikan kanssa samaa mieltä keltaisesta väristä?? ;) Kivaa, ettei tarina sen aiheesta huolimatta sinkoillut aivan canonin ulottumattomiin, koska siinä varsinkin miljöön ja tunnelman osalta pysyminen on mulle näissä Ronja/Peppi teksteissä tosi tärkeää. Ja Peppi on Peppi, kukapa ei haluaisi Peppiä äidikseen. ❤️ Kiitos sinulle, babes!

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
En tiedä miksi olen tämän lukemista pantannut, vaikka tämä on usein pompannut eteeni. No nyt luin.  :)
Vaikka tässä ollaan iloisen ja mukavan asian äärellä, kyllä harmitti kovasti Birkin puolesta. Eihän tuollaista palvelusta voi mies odottaa keltään ja silti hän halusi olla lupauksen mittainen. Ja loukkaantui silti kovasti - sydänjuuriaan myöten ja joutui varmaan pohtimaan asiaa monelta kantilta ennenkuin hän palasi takaisin. Mutta ihanaa että palasi käsiteltyään asiaa ja ymmärrettyään vähän syvemmin elämää.

Jollain tavalla tuo Birkin tilanne taisi puhutella minua eniten. Ja kosketti kovastikin.
Peppi oli heti luontevasti omassa roolissaan ja kivasti tässä nousi esiin myös hänen äitiytensä.
Tällä pojalla tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen elämä.

Kiitos kun kirjoittelit.  :D


Ingrid

  • Ryöväriruhtinatar
  • ***
  • Viestejä: 3 406
Fairy tale, pahoittelen myöhästyneestä vastauksesta ihanaan kommenttiisi! <3 Birk on kyllä jokseenkin poikana joutunut tekemään miehen työn, mutta minusta oli upeaa kirjoittaa, kuinka hän poissaollessaan on henkisesti kasvanut, vaikka tuttu poikamainen ilkikurisuus onkin edelleen hänessä läsnä. Ehdottomasti olen samaa mieltä siitä, että Birk joutui hirvittävän vaikeaan tilanteeseen, mutta toivon, että onnistuin tekstillä kanavoimaan sitä vahvaa tunnetta siitä, että Birkin ja Ronjan lopulta rikkumaton yhteys ei säry, vaikka maailma heidän ympärillään mullistuukin. Ilo on kuulla, että pidit tarinasta ja että se puhutteli sinua - en ihmettele lainkaan, että Birk nostatti eniten tunteita pintaan, sillä hän on kerrassaan valloittava hahmo. <3 Kiitos, että jätit puumerkkisi tänne. :)

Moon dust in your lungs, stars in your eyes,
you are a child of the cosmos, a ruler of the skies.

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Voih!!

Luin juuri Ryöväriruhtinatarta ja etsiydyin sitten tähän. Ja tämäpä antoikin jo vastauksia joihinkin niihin kysymyksiin joita mulla heräsi ruhtinatarta lukiessa! Siis ei ihana mikä kolmikko. Tai siis nelikko. Upea ja onneksi lopulta ilmeisen toimiva kuvio heillä. Mutta sitten jotenkin tuli vähän kaiho ja kevyt apeus siitä... tämän luettua selvisikin niin ihana perhe-elämä turvallisessa huvikummussa..! Miksi Peppi ei pysyisi aina Ronjan vierellä ;__;

Kiitos näistä! Luen varmasti hiljalleen loputkin peppi/ronjat!
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid