Kirjoittaja Aihe: Yona of the dawn: Päättymättömistä käytävistä || K-11, Zeno/Hiryuu  (Luettu 1307 kertaa)

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 481
  • ava Claire + bannu Ingrid
Nimi: Päättymättömistä käytävistä
Ikäraja: K11
Fandom: Yona of the dawn
Paritus: lievä Zeno/Hiryuu
Varoitukset: itsetuhoisuutta (ja isoa ikäeroa, koska Zeno pysyy 17v:nä koko ajan)
Vastuunvapaus: Sarja kuuluu sen laillisille omistajille, en saa tästä korvauksia tai muutakaan.

A/N: Katsoin vihdoin ja viimein Yona of The Dawnin ja rakastuin. Ensin ajattelin, etten ficcais mitään, mutta sitten satuin katsomaan kolme OVAa ja tajusin, että pakko se vähän on. Osallistuu Multifandom IV.


Päättymättömistä käytävistä


Alkuun Zeno on sokea, ehkä liiankin. Näkee vain ympärillään tapahtuvan, ei itseään. Huomaa vain muutokset, mutta ei sitä, mikä jää muuttumatta. Hiryuu seisoo vierellä, antaa käden valua selälle, muttei sano mitään. Kuningas ja lohikäärme, mikä pari, mikä voima, mikä valta. Kansa näkee hänet lohikäärmeenä, Zeno näkee itsensä heikkona. Mitä on lohikäärme ilman voimaa, mitä ilman valtaa?

Muut seisovat eturintamassa, keihäiden kärjet punaisina verestä, tuska silmissä ja tahto sotahuudossa kajahtaen. Zeno jätetään kauemmas, pois, eikä hän voi sanoa vastaankaan. Hän haluaa ymmärtää, mutta tietoa ei löydy valtakunnan suurimmistakaan kirjastoista.

”Mikä minä olen?!” hän huutaa kylmään yöhön, jossa taistelun äänet ovat hiljenneet, aavemainen yksinäisyys ympärillä.

”Sinä olet minun lohikäärmeeni”, Hiryuun kädet ovat hänen ympärillään, leuka vaaleissa hiuksissa kiinni ja katse samassa maiseman muuttumattomuudessa.

”Mutta mitä se tarkoittaa?”

”Tarvitseeko sen tarkoittaa mitään?” Hiryuu kuiskaa ja loput sanat unohtuvat.


Kuninkaanlinnan käytävät ovat pitkiä, joskus täynnä ihmisiä ja joskus tyhjiä. Zeno tuntee niistä jokaisen, jopa ne salatut. Hän kävelee niitä pitkin joka päivä, muistaa kaiken, osaa linnasta ulos silmät kiinni. Käytävien päissä ne kääntyvät uudeksi käytäväksi, aina vain lisää käytäviä ja jossain vaiheessa Zeno tuntee itsensä vain kulkijaksi. Vaeltaa paikasta toiseen, koskaan saavuttamatta päämäärää.

”Mitä se tarkoittaa?” Zeno toistaa itselleen ja painaa puukon terän vasten käsivarren verisuonta. Veri pirskahtelee esiin, värjää keltaisen tunikan allaan, värjää kaiken, mutta haava on jo poissa. Puukko kalahtaa lattialle, ja Zeno itkee, itkee, eikä ymmärrä siltikään tarkoitusta. Kaikki paranee, kaikki pysyy samana ja Zeno toivoo muutosta, mutta sitä ei koskaan tule, ei hänelle.

Hiryuu vanhenee, liikeradat hidastuvat, hohde silmissä himmenee. Huulet ovat vielä pehmeitä vasten hänen huuliaan, kädet vielä vahvoina vasten vartaloa. Sanat voivat olla jo kankeita, vaikeita, mutta tunteet ovat vahvoja, eikä Hiryuu koskaan kavahda niitä. Hän jättää sanomatta paljon, sen Zeno ymmärtää vasta myöhemmin.

Käytävät muuttuvat pidemmiksi nyt, kun niiden varrella ei ole enää ketään, ketä odottaa. Muut ovat lähteneet maailmalle ja Zeno jää auttamaan uutta kuningasta. Hiljaisina päivinä hän kävelee pitkin käytäviä, näkee samoja puukoristeita, samoja kukkavaaseja. Kaikki on niin muuttumatonta. Ja sitten ulkomaailman muutos tulee vastaan ihmisissä, niissä joita hän ei enää tunne, niissä jotka jo puhuvat hänestä.

Lopulta Zenon on jätettävä palatsin käytävät. Metsässä ovat omat käytävänsä, joita pitkin hän jatkaa matkaansa. Joskus hän toivoo, että voisi katsoa taakseen, että voisi palata, mutta se on poissuljettu vaihtoehto. Kuolematon ei ole olematon, vaan hänet huomataan, minne hän vain meneekin.

Elämä satuttaa, Zeno huomaa. Muut kuolevat viereltä, ja lohikäärmeiden henget hiljenevät. Hän seisoo vuorilla, ui meressä, antaa ruohojen kutitella polvea ja makaa tähtitaivaan alla. Mielenrauha on voimaa, mutta hän ei vielä osaa karistaa huonoja muistoja, ei tuskaa mielestään.

Jonakin päivänä tulee joku, joka antaa hänelle uutta toivoa. Uutta voimaa, uutta näkökulmaa. Ehkä joskus, lopulta, tulee viimein käytävän loppu ja hän saa astua ovesta.
Hyppää lehtikasaan!

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Akatsuki no Yona on roikkunut mun plan to watch -listalla jo jokusen tovin, mut kuten sä tiedät, eipä se oo mua ennenkään estänyt ficejä lukemasta :D (nimimerkillä kyllä mä sen Kuroko no Basuken vielä joskus katson! XD)

Vaikka tästä varmasti saisi enemmän irti, jos taustatarina olisi tuttu, ei sen tuntemattomuus haitannut lukukokemustani lainkaan. Taustalla pyörivä teema on tuttu ja helposti kosketeltavissa muutenkin. Tää oli kaunis joskin aika surumielinen teksti, tuli ihan surku Zenon puolesta. Ei voi olla helppoa elää, kun muut vanhenevat ympärillä ja muu maailma tuntuu menevän eteenpäin, mutta itse ikään kuin junnaa paikoillaan kaikin tavoin.
Lainaus
Kaikki paranee, kaikki pysyy samana ja Zeno toivoo muutosta, mutta sitä ei koskaan tule, ei hänelle.
Tää tiivistää kyllä tosi hyvin Zenon kokeman tuskan. Vaikka monet ovatkin vuosisatojen ja varmaan -tuhansienkin aikana toivoneet ja tavoitelleet kuolemattomuutta, ikuista nuoruutta ja niin pois päin, tuo Zenon epätoivoinen muutoksen kaipuu pistää kyllä pohtimaan, että kannattaako sellaista tavoitella ollenkaan.

Lainaus
”Sinä olet minun lohikäärmeeni”, Hiryuun kädet ovat hänen ympärillään, leuka vaaleissa hiuksissa kiinni ja katse samassa maiseman muuttumattomuudessa.
Ääää tää oli jotenkin suloinen kohta, vaikka taustalla häälyykin Zenon halu tietää, hämmennys. Kivasti myös viitattu jo toon muuttumattomuuteenkin!

Tykkäsin siitäkin, että käytäviä oli käytetty sekä konkreettisesti että vertauskuvana. Niistä tuli oiva motiivi tälle ficille, ja ne nitovat hienosti tekstikokonaisuuden yhteen (sekä Zenon ajatuksenjuoksun että sen, mitä konkreettisesti käytännössä tapahtuu) ihan otsikkoa myöten.

Tän lukeminen kyllä vahvistaa sitä fiilistä, että pitäis todellakin katsoa Akatsuki no Yona nyt jossain välissä, vaikka mä kärsinkin sitten puolestani päättymättömästä plan to watch -listasta :'D MAL:ssa se on mulla "virallisesti" nyt 303 mutta todellisuudessa se on vieläkin pidempi.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 481
  • ava Claire + bannu Ingrid
Hello, it's me million years later. Aaaa, kiitos paljon kommentista! Ehdottomasti sanoisin, että kannattaa bingettää Yona, itse katoin sen läpi kahdessa päivässä, siinä kun on vaan sen 24 jaksoa (eli siis esim. huomattavasti vähemmän ku Kurokossa :D). Tykkäsin siis suuresti, vaikka kakkoskautta siitä ei vieläkään ole saatu.

Zenon kuolemattomuus on ehkä yksi asia, jota itse sarjassa ei käsitellä (vielä, joten hups spoiler!), mutta OVA:ssa se tuli ilmi (ja tuli taas sellaset kymmenen vuoden takaiset vibat, kun piti valita halusko kattoa sen youtubesta espanjadubeilla vai kolmessa eri osassa tai jotain sinne suuntaan, lmao). Sitä oli mielenkiintoista lähteä käsittelemään, koska siitä en oo aikaisemmin tullut kirjoittaneeksi. Ehkä se on alkuunsa jännää, mutta lopulta muiden kuolevaisuus iskee täysillä.

Kiitos paljon kommentistasi! Hyvä, että tästä sai irti jotain, vaikka fandom ei ollutkaan tuttu, sain siis pidettyä sen tarpeeksi kansantajuisena. :D
Hyppää lehtikasaan!