Kirjoittaja Aihe: Palotorni (kipinöitä iholla) | S | romantiikka | Niilo/Joakim | 3/3  (Luettu 1940 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 044
Nimi: Palotorni (kipinöitä iholla)
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: S
Tyylilaji: romantiikka
Paritus: Niilo/Joakim
Haasteet: Vuosi raapalehtien VII, Spurttiraapale V, FinFanFun1000 (20. Elokuu) ja Sana/kuva/lause10 #2 (kuva)

A/N: Tämä kohtaus – siis palotorni ja suuren katastrofin jälkeinen hiljaisuus – on ollut mielessäni jo pitkään. Tästä nyt ei tullut kaunista tunnelmointitarinaa (koska Niilon typerät kommentit :--D) mutta on tämä hyvä näinkin.



Palotorni (kipinöitä iholla)

1
(300 sanaa, nauraa)

”Tämä oli hyvä löytö”, Joakim sanoi tyytyväisenä heittäessään reppunsa palotornin lattialle. ”Ei villieläimiä eikä ötököitä. Ehkä saadaan oikeesti untakin, kun täällä ylhäällä ei ole niin kuuma.”

”Miltäköhän näyttäisi, jos kusisin täältä alas? Ois takuulla eeppistä!” Niilo intoili palotornin kaiteella ja kuikuili vaarallisen näköisesti kohti maata.

”Jospa et”, Joakim huokaisi. ”Koita rauhoittua. Tolla tavoin kekkuloimalla sä tuhlaat sun viimeisimmätkin energiavarat.”

”Joojoo, äiti”, Niilo irvaili ja nojaili kaiteeseen katsellen elokuun helteiden runtelemaa metsää heidän alapuolellaan. Vihreän keskellä näkyi siellä täällä kuivuudesta kieliviä keltaisia läikkiä. Jos metsäpalovaroituksia vielä annettaisiin, ne olisivat varmasti korkeimmillaan. Jokainen sytytetty leirituli aiheutti Joakimille levottomia sydämentykytyksiä, mutta täältä he ainakin näkisivät vaaran ajoissa. ”Mut hemmetin siisti mesta, eikö?”

”Jep”, Joakim myönsi ja meni Niilon viereen. Maailma näytti korkeuksista katsottuna paljon kauniimmalta. Kuivuudenkin keskellä luonto näytti turmelemattomalta. Se loi hämmentävän illuusion siitä, ettei mitään hirveää ja lopullista ollut koskaan tapahtunutkaan. Älä lankea siihen, Joakim varoitti itseään, mutta loppukesän ilta-auringossa oli äärimmäisen vaikea huolehtia mistään. ”Mahtavat maisemat.”

”Romanttiset”, Niilo myötäili ja katsoi häntä virnistäen. ”Tekee hirveesti mieli alkaa pussailla sun kanssa.”

Joakimin poskia poltti. Hän äännähti hämillään. Niilo nauroi hänen hämmennykselleen, ei varmaankaan pahantahtoisesti, mutta Joakimia nolotti silti.

”Oot söötti”, Niilo kujersi.

”Pää kiinni”, Joakim ärähti.

”Olin täysin tosissani!”

”Okei, mutta oliko sun pakko nauraa? Helvetti”, Joakim sanoi ja meni palotornin toisella laidalle häpeämään itseään ja omaa reaktiotaan. Hän oli ihan liian herkkä ja epävarma itsestään. Niilo taas ei ollut. Hitto, täältä tornista ei päässyt edes pakoon omia mokiaan.

”Joakim”, Niilo sanoi hänen takaansa. Niilon ääni oli epätavallisen pehmeä. Joakimin harmiksi hänestä oli ihanaa kuunnella, kuinka Niilo lausui hänen nimensä. ”Oot oikeassa. Olin tökerö, kun nauroin, joten… sori siitä.”

”Joo, ei mitään”, Joakim mumisi. Niilo tuli hänen viereensä, mutta vastoin tapojaan hän piti suunsa kiinni. Joakim katse suuntautui kauas länteen, jonne aurinko päättäisi päivän matkansa, ja hän antoi itsensä vihdoin hengähtää.

« Viimeksi muokattu: 22.12.2019 19:00:49 kirjoittanut Sokerisiipi »

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 044
2
(350 sanaa, tähti)

Läntinen taivaanranta hehkui yhä harmaansinisenä, mutta tummemmalle puolelle oli syttynyt ensimmäinen tähti. Huomatessaan sen Niilo singahti kaiteen yli niin vauhdikkaasti, että Joakim pelkäsi hänen putoavan.

”Pohjantähti!” Niilo huudahti.

”Eikä ole, pönttö”, Joakim sanoi. ”Se on Venus.”

”Ai”, Niilo sanoi vähän pettyneenä ja nojautui takaisin Joakimin rintakehää vasten. He istuivat palotornin reunimmaista laitaa kiertävällä penkillä. He olivat istuskelleet siinä jo useamman tunnin ja vain jutelleet. Joakim oli onnellisempi kuin iäisyyksiin.

Joakim haukotteli niin, että hänen leukanivelensä naksahtivat. Usean päivän patikointi paahtavan auringon alla oli vienyt kaikki hänen voimansa. Ajatus muhkuraisesta retkipatjasta ei kuitenkaan houkutellut. Hän sormeili ja suki paljon mieluummin Niilon pitkää tukkaa ja rapsutti tämän niskaa. Niilo hymisi mielissään, ja Joakimia hymyilytti.

”Ei oo enää pitkä matka”, Joakim sanoi. ”Mitkä fiilikset?”

”Ihan jees. Vähän ehkä jopa harmittaa”, Niilo sanoi.

”Ai. Miksi?”

”Koska on ollut kiva olla tien päällä sun kanssa”, Niilo sanoi, ja hänen äänensä oli niin hiljainen ja hellä, että Joakimia hermostutti. ”Mut kun päästään perille, me ei varmaan enää nähdä niin usein.”

”Miten niin ei?” Joakim ihmetteli. ”Samaa duuniahan me ollaan menossa tekemään.”

”No ei ees!” Niilo pärskähti. ”Sä oot insinööri. Sähän sitä operaatiota johdat, ja mä teen sun likaiset hommat yhdessä muiden duunareiden kanssa.”

”Öh”, Joakim äännähti. ”Ei se nyt kyllä ihan noinkaan ole…”

”En mä oikeesti valita”, Niilo sanoi nopeasti. ”Kivaa, kun on hommaa. Tai niinku, siks mä osittain lähdinkin sun mukaan. Mä haluan selvitä omillani enkä aina vaan tukeutua muihin, ja sä annoit mulle siihen mahdollisuuden, joten… kiitti.”

”Öö. Eipä mitään”, Joakim köhähti. ”Oikeastaan mä olin aika yllättynyt, että sä ees päätit lähteä mun mukaan. Tai siis. Se oli iso riski, on kai vieläkin.”

”Joo, no. Sama”, Niilo naurahti. ”Oli se aika pelottavaa jättää tutut mestat ja frendit, mutta ei mua kaduta.”

”Et sä sitä kai voi vielä sanoa. Eihän me olla ees vielä perillä. Mitä vain voi vielä tapahtua.”

”Voinpas. Ihan sama, mitä tapahtuu, mua ei kaduta.”

”Okei”, Joakim sanoi. Vähitellen koko kehoa kiristänyt jännite purkautui. Koko ajan Joakim oli salaa pelännyt, että Niilo tulisi katumapäälle ja syyttäisi häntä turvapaikkansa hylkäämisestä. Joakimilla oli vain ystävänsä sana eikä hänkään voinut tietää, mikä heitä perillä odottaisi.

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Niilo on kamalan söötti <3 Samaistun siihen jotenkin tosi paljon, kun itsekin olen välillä vähän all over the place ja heittelen typeriä kommentteja väliin. Joakim pistää kyllä merkille kaikki Niilon oikut, mutta tykkää tästä niistä huolimatta. Pidän tästä haparoivasta fiiliksestä, mikä näiden kahden välillä on. Joakim varsinkin ujostelee oikein olan takaa, vaikka he taitavatkin olla jotenkuten jo kertoneet toisilleen muistakin kuin platonisista tuntemuksista ja ehkä alkuvaiheen suhteessa. Mun aivot on väsymyksestä muusina, joten en osaa tämän järkevämpää kommentoida ;D Kiitos ja lisää!

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 044
Avaruuspiraatti: Niilo on kyllä niin söötti, oon samaa mieltä! Joakim tykkää Niilosta ihan hirmusti, vaikka se onkin vähän pöhkö, mutta parhaimmalla tavalla tietysti <3 Näiden tunteista ja suhteen tilasta vikassa rapsussa! Kiitos kommentista!!



3
(350 sanaa)

Joakim heräsi lintujen lauluun ja hyväilyyn hiuksissaan. Hän avasi silmänsä, ja näki Niilon hymyilevän.

”Huomenta”, Niilo kuiskasi. Joakim hymyili. Hänen silmänsä painuivat taas kiinni. Joakim nojautui lähemmäs hellivää kosketusta. ”Miten sä voitkin olla noin söpö?”

”Enkä oo. Älä kato mua”, Joakim pyysi ja piilotti kasvonsa käsivarren alle, mutta Niilo kiskoi sen pois.

”Oothan”, Niilo sanoi. ”Jos antaisit, niin pussaisin sua koko ajan.”

”Um.”

”Mut mä tiiän, ettet halua”, Niilo sanoi. Hänen ilmeensä oli ymmärtäväinen, mutta suru siniharmaissa silmissä ravisteli Joakimia niin, ettei hän enää voinut muuta: nyt oli kerrottava totuus. ”Ei se mitään. Kyllä mä elän.”

”Ei oo kyse siitä”, Joakim sanoi ja vilkuili levottomana palotornin kattoa, kun tuttu, kamala punastus hiipi kaulaa pitkin kasvoille. ”Kyllä mä haluan. Paljonkin.”

”Okei?” Niilo sanoi epävarmana. ”Öö. Miksi sä sitten lähetät mulle niin ristiriitaisia signaaleja?”

”Noku. Kai mua pelottaa”, Joakim mutisi ja piilotti kasvonsa haisevaan retkipatjaan. Niilo käänsi hänet lempeästi ympäri, ja yllättäen oli helpompi kohdata kysyvä Niilo kuin vastenmielinen retkipatja.

”Mikä?”

”Ettet sä oikeesti halua mua”, Joakim sanoi hiljaa ja häpeissään.

”Mikä saa sut ajattelemaan noin?” Niilo ihmetteli.

”En mä tiiä. Sä vaikutit olevan tosi onnellinen Satakielten kanssa. Siellä sulla riitti kiinnostavia tyyppejä, joiden kanssa hengata. Joten ehkä, nyt, kun sä oot ollut niin kauan jumissa mun kanssa, mä näyttäydyn viehättävämpänä kuin oonkaan. Ää, hitto. Ei, unohda toi...”

”Kuule”, Niilo sanoi jämäkästi. ”Jos mä oisin ollut onnellinen Satakielenä, mä en olisi nyt tässä. Vuosia musta tuntui, että jokin puuttui. Kun tapasin sut, kaikki loksahti. Tiesin, että just sun kanssa mä haluan olla.”

Joakim meni niin hämilleen Niilon kauniista sanoista, että hän piiloutui kämmentensä suojaan ja yritti tyynnyttää villiintyneen sydämensä. Niilon uskomaton vilpittömyys sai aikaan tunteiden rajumyrskyn, joka tuntui koko kehossa. Joakim tutisi päästä varpaisiin.

”Vau”, hän kuiskasi. ”Mä en ehkä toivu tästä.”

”Ihan rauhassa”, Niilo hymähti. Siihen meni hetki, oikeastaan montakin, mutta viimein Joakim laski kätensä. Joakim nojautui lähemmäs, tarttui Niiloa niskasta ja suuteli häntä niin intohimoisesti, että he molemmat yllättyivät.

”Mitä sanoisit”, Joakim kuiskasi Niilon hikiseen kaulaan, ”jos me jäätäisiin tänne vielä päiväksi?”

”Totta helvetissä”, Niilo hengähti. Joakim hymyili. Vaikka matkaa oli vielä jäljellä, hänestä tuntui kuin he olisivat jo perillä.

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Voi Joakimia <3 Jotenkin fiilaan sen epävarmuutta. Vaikka Niilo on tosi avoin tunteidensa kanssa, sitä pientä ikävää ääntä oman pään sisällä on tosi vaikea pakottaa hiljaiseksi. Nuo ajatukset on tosi inhimillisiäkin tuossa tilanteessa. Tilanne on niin ikään pakottanut heidät kahden kesken (vaikka tietenkin Niilo on itse halunnut lähteä Joakimin mukaan) ja epävarmuus Joakimin sisällä on vain kasvanut ja paisutellut tilannetta sen pään sisällä. Ja vaikka Niilo on niin avoin kuin vain voi tuollaisten tunteidensa kanssa olla, Joakim silti epäröi. Onneksi kuitenkin hän ei ihan maailman tappiin asti halunnut pidätellä itseään, vaan lopulta kertoi Niilolle huolensa ja pääsi sitä pussaamaankin <3 Kiitos kivasta minisarjasta, tätä oli kiva lukea.

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 750
Tämä tarina on odotellut välilehdessä jo pitkään ja olipa hyvä, että odotti, koska tämä on täydellinen kommentoitava kommenttiarpajaisiin! Olen nimittäin lukenut tämän alun jo useaan kertaan miettiessäni, että kommentoisinko nyt vai myöhemmin, ja ihastunut alkuun joka kerta niin, että olen päättänyt jättää lukemisen johonkin oikein herkulliseen hetkeen. Mutta nyt! Kommentin aika on tullut!

Mielestäni tavoitat tässä sellaisen tunnelmallisen hetken, vaikka Niilo onkin humoristinen ja ehkä sillä tavalla tappaa sellaisen syvän romantiikan hengen, mutta se ei silti saa tunnelmallisuutta katoamaan tästä tekstistä. Kun tapahtumapaikkana on yksinäinen palotorni ja ympärillä maailmanlopun jälkeinen hiljaisuus, keskiössä kaksi elämänhalua säteilevää ihmistä – tässä on vangittuna hetki, jota lukee ja johon uppoutuu mielellään. Elokuinen ilta tuntui myös juuri oikean tunnelmalliselta laskevan auringon tehdessä kaikesta toiveikkaampaa, vaikka Joakim muistuttaakin itseään kaiken todellisuudesta.

Minä tykkään tässä hurjasti myös Joakimin ja Niilon vastakkaisuuksista, kuinka erilaisia nämä ovat. Taustatarina avautuu sopivalla tahdilla osa kerrallaan ja pidän siitä, mitä taustalle rakentuu. Maailmanlopun jälkimainingeissa kaikki tuntuu kääntyvän päälaelleen, mutta samalla tässä on jotain kotoisaa Joakimin ollessa insinööri ja Niilon duunari ja näiden kahden rakastuessa toisiinsa. Pidän myös Joakimin tunteellisuudesta, joka sopii yhteen tuon insinöörin roolin kanssa, ja jota Niilon persoonallisuus sopivasti tasapainottaa. Varsinkin viimeisen osan dialogi oli ihanan kivuliasta ja vaikeaa, mutta samalla romanttista, mikä sopii täydellisesti elokuiseen aurinkoon.

Ehkä tässä tarinassa tykkään myös siitä, miten toiveikas se on kaikesta kuivuudesta ja maailman muutoksesta huolimatta. Niilo ja Joakim ovat täynnä elämää, täynnä rakkautta toisiaan kohtaan ja siksi haavoittuvaisia, mutta niin hetkessä. Se välittyy tästä :) Ja minun mielestäni Niilon huumoria tarvittiin tähän! Se jotenkin vain vielä enemmän korostaa kaksikon suhdetta ja Joakimin tunteellisuutta. Se saa tosin myös miettimään, mitkä Niilon heikkoudet ovat.

Tämä on ihana kokonaisuus, tykkäsin tämän lukemisesta hurjasti. Kiitos! :)

between the sea
and the dream of the sea

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vaihdokkaista iloista iltapäivää! :)

Muistan ihailleeni tämän tarinan nimeä joskus, joten oli kiva yllätys törmätä tähän uudelleen Vaihdokkaiden kautta. Palotorni yhdistettynä kipinöihin iholla ja loppukesän helteiden korventamaan luontoon tarjoaa vastustamattoman mielikuvan kesästä, kuumuudesta ja kaiken keskellä kytevästä rakkaudesta. Kun luin ensimmäisen osan kauniine palotorni- ja luontokuvauksineen, olin jo aivan myyty! Ilta-auringon sävyttämä rauhan tyyssija korkealla, piilossa niiltä uhkilta joita alhaalla mahdollisesti vaanii, hengähdystauko pitkän ja raskaan patikoinnin jälkeen... Oi ja voi, nautin todella! Tekstistä oikein huokuu sellaista kuumuutta, paitsi fyysistä myös henkistä, ja monitasoista: on kesän paahdetta ja hikeä ja sitten tietenkin niitä kuvainnollisia kipinöitä kaksikon välillä. Todella voimakas tunnelma, johon on helppo uppoutua.

Pidän siitä, miten tarinan taustalla selvästi on jonkinlainen katastrofi, yhteiskunnan muutos. Se tulee hienosti ilmi pienistä yksityiskohdista, kuten siitä Joakimin ajatuksesta, että nyt olisi varmasti metsäpalovaroitusten aika, jos niitä vain vielä annettaisiin. Pidän myös siitä, että vaikkei katastrofille tai mullistukselle annetakaan nimeä tai kasvoja, hahmojen koettelemuksista paljastuu kuitenkin pieniä tiedonmurusia tarinan edetessä. Kiinnostuin esimerkiksi Satakielistä ja siitä, millaisen työprojektin pariin hahmot oikein ovatkaan matkalla. Olisi ollut supermielenkiintoista saada tietää enemmänkin, mutta toisaalta tämä tarina toimii hyvin tällaisena hienovaraisenakin.

Joakimin koen itselleni jotenkin samaistuttavammaksi ja läheisemmäksi hahmoksi, ehkä osittain näkökulman takia, mutta myös siksi, että hän on tunneilmaisussaan vähän pidättyväisempi ja symppaan hänen nolosteluaan ja vaikeiluaan. Niilokin on kuitenkin ihan symppis avoimuudessaan ja välittömyydessään ja sinne tänne poukkoillessaan. Tulee hyvä mieli siitä, että he vihdoin saavat puhuttua asioista kunnolla ja uskaltavat tästedes ehkä näyttää tunteensa avoimemmin. Vielä yksi palotornissa vietettävä päivä kuulostaa oikein hyvältä suunnitelmalta. ♥

Kiitoksia hienosta lukukokemuksesta, pidin! :-* -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day