Kirjoittaja Aihe: Matkalippuvihko ja kukkaviuhka | Basil x Volmari | S | tutustumissöpöily  (Luettu 2449 kertaa)

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
hahmot: Basil, Volmari ja Solaris
maaginen fiklet tutustumisesta ja juna-asemasta <3
ikäraja: S


Matkalippuvihko ja kukkaviuhka
500 sanaa


Useimmiten Basil ei kiinnittänyt asiakkaisiinsa huomiota. Muisti hän ehkä iltaisin, jos joku oli ollut ilkeä tai maiskuttanut kamalan kovaan ääneen tai haissut pahalta. 

Asema oli pieni, mutta melko vilkas. Siinä oli viihtyisä odotushuone, välipala-automaatteja ja oranssit penkit, joissa ei ollut mitään mähmää tai syötyjä purukumeja. Se oli kuule hyvinpidetty juna-asema. Se oli Basilin asema.

”Hyvää iltapäivää, saisiko olla matkalippuja unelmien reissuille, virvokkeita, taikka postimerkkejä?” Basil lausui tervehdyksensä asiakkaalleen. 

”Matkalippu, kiitos. Koko matka päärautatieasemalle asti. Voinko ostaa myös Helsingin sisäisen päivälipun teiltä?”

”Se todellakin passaa, mulla on niitä tuolla. Siellä käytetään elektronisia kortteja, mä lataan sulle, hetkinen, yksi päivä”, Basil sanoi kynsillään tiskin ikkunalasia vasten koputellen. Hän katsoi tarkasti asiakastaan ja tiesi, ettei unohtaisi sitä.

Basil pakeni takahuoneeseen posket hohkaten. Hän kaiveli erästä pahvilaatikkoa, sitten toista. Missä vitussa ne on..!

”Solaris! Ootko siirtänyt stadin kortit johonkin?” Basil huusi ja palasi pahoitellen tiskin luokse. 

”Mä toin ne tänne", Solaris, Basilin assari, sanoi ja avasi vetolaatikon kassakoneen vieressä. Basil tuhahti ja heilautti kättään hätistäen Solariksen kauemmas.

Kaikkea sitä huvittuneella katseella seurannut asiakas yskäisi nyrkkiinsä ja luki rannekelloaan.

”Sulla on aikaa", Basil henkäisi, ”juna pysähtyy tällä asemalla vartin päästä."

Asiakas nyökkäsi hurmaavasti hymyillen ja Basil työnsi vapisevilla sormillaan kaulallaan roikkuvan avaimen kassakoneen lukkoon ja väänsi. Lukon sisälmykset raksuivat ja Basil asetti ladattavan kortin sille sopivaan koloon. Ruudulla luki, että mitä laitetaan ja Basilin sormi näpäytti, että vuorokauden verran voimaanastuvaksi, kiitos. 

Junaliput olivat sentään niitä perinteisiä tavallisia pahvisia. Niitä oli lippuvihkoissa myyntiä varten revittäväksi ja konduktöörin rei'itettäväksi.

”Laita niitä kaksi, paluulippu samalla, kato", asiakas pyysi pilkettä reilusti silmissään, ”toimiiko teillä mobiilimaksu?”

”Toimii", Basil vastasi kireästi, laski kaksi junalippua tiskille ja huultaan purren muisteli, kuinka se mobiilinen maksu toimikaan. Solaris oli palannut hänen taakseen ja heilautti pienellä sormensa liikkeellä ohjekirjasta oikean sivun auki Basilille. 

Aseta mobiililaite lukijan ylle, hyväksy maksu kirjatuksi.

”Sol, mikä lukija?” Basil kysyi kuiskaten ja huomasi, että asiakas vilkuili taas rannekelloaan. Solariksen sormet tekivät monimutkaisemman liikesarjan ja pieni musta laite siirtyi hyllyltä Basilin eteen.

Katsos, kaikki nämä kaupungista levinneet modernit hullutukset olivat Basilille rasite, joita hän vähän tavasta vaan vastusti, eikä ollut vaivautunut itse opiskelemaan niitä. Mutta juuri tätä asiakasta Basil jostain syystä tahtoi palvella itse.

Asiakkaan hymy ei vain haipunut, vaikka käynti asemalla oli ollut varsinaista säätöä. 

Kassakoneen ruudulle ilmiintyi teksti: maksu hyväksytty, toimesta Volmarin.

 

”Kiitos, no, pian se juna jo tuleekin", Basil sopersi.

”Nähdään, Basil", Volmari toivotti ja kääntyi kontollaan. 

Sinne hävisivät pitkät jalat, oljenvaalea tukka, kärsivällinen kuumis, jolla täyteläiset hymyhuulet ja palanen Basilin järkeä.

Taakse jäivät purrut huulet, asematyöntekijä, jonka olkaa naputteli assistentti virnistellen ja tietäväisenä.

”Sehän flirttaili sulle!” Solaris sanoi innoissaan.

”Ei tuonlaiset koskaan flirttaa munlaisille.” 

 

 

Kului joitain päiviä, kunnes Basil näki Volmarin taas. Matkalainen seisoi matkalaukkunsa kanssa radan toisella puolella ja viilensi kasvojaan kukkakuvioisella viuhkalla. Volmari huomasi Basilin, hymyili ja hyppäsi raiteille. Basil kirkaisi ettei saa, mutta Volmari vain pudisteli päätään ja heilutteli viuhkaansa ja matkalaukkuaan. Radanylitys kävi äkkiä, eikä junia ollut tulossa lähiaikoina, mutta oli kiellettyä kävellä raiteilla. 

 

“Pitäisi ostaa matkalippuja”, Volmari sanoi ja tonki laukkuaan.

“Joko taas?”

“Jokin syy oli keksittävä, että saisin jutella sulle jälleen.”
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019 10:37:49 kirjoittanut kaaos »
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid

summerblue

  • Vieras
Onko okei tehdä ihan omia tulkintoja? :D Voi olla, että tämä on nyt ihan vain oma ideani, mutta tästä tuli jotenkin maaginen tai ehkä yliluonnollinen olo. Tekstissä mainittiin mobiilimaksut ja Helsinki, mutta jotenkin silti ajattelin, että tämä Basilin asema oli jotenkin eristäytynyt ja toimi vähän erilaisessa todellisuudessa kuin muu maailma ympärillä.

Kieli tässä oli hauskan keinuvaa. Toisaalta se tuntui vähän muodolliselta ja perinteiseltä, mutta sitten seuraavaksi tulikin jo vastaan joku modernimpi ilmaisu.

Todella soma teksti. Kiitos sen julkaisemisesta muidenkin luettavaksi! :)

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Oi mikä ihana palaute <3 kiitos siitä sinulle, summerblue!

On ofc ok tehdä tulkintoja :---) no olihan tämä maaginen, Solarishan ihan taikoo ja sillee.

Mutta jeps, söpö tulkinta, eikä suinkaan ihan väärässä. Itse ajattelen, että tämä universumi on sellainen höpölö taikaversio lähitulevaisuuden Suomesta. Toinen vaihtoehto on vaan, että tuolla maailmassa on vain sattumalta myös pääkaupunki nimeltä Helsinki x)

Ihanaa, jos teksti maistui!

« Viimeksi muokattu: 01.11.2018 09:01:40 kirjoittanut kaaos »
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 046
Kommenttikampanjasta heips! Pahoittelut, että olen myöhässä. Pitäisi oppia siihen, että kommentoi saman tien, kun lukee eikä vasta sata vuotta myöhemmin... ::)

Tämä oli ihanan kepeä, helppolukuinen ja samaistuttava. Onhan sitä itsekin asiakaspalvelutilanteissa toisinaan kiinnittänyt huomiota myyjän hurmaavuuteen ja hyvännäköisyyteen ;D Symppistä, miten Basililla meni ihan pasmat sekaisin, kun tuli tällainen yllättävä kuumis palveltavaksi, ja miten tunteet olivat molemminpuolisia. Volmaria taisi oikein ilahduttaa, että toimituksessa meni niinkin kauan, kun ei hän ollut "säädöstä" moksiskaan.

Lainaus
”Se todellakin passaa, mulla on niitä tuolla. Siellä käytetään elektronisia kortteja, mä lataan sulle, hetkinen, yksi päivä”, Basil sanoi --

Tää oli hauska, koska luen tän joka kerta silleen, että Basil sanoo, että hänellä menee yksi päivä tän asian hoitamiseen :'D Omistautunutta palvelua!

Tykkään myös siitä, ettei hahmojen sukupuolista mainita sanallakaan mitään. Uskoisin tämän olevan tietoinen päätös, ja se on todella kivaa ja virkistävää. Olen itsekin monesti pohtinut, että pitäisi kirjoittaa tietoisesti juuri tällaisia tekstejä. Lukee vain nimet ja ne on vain omanlaisiaan tyyppejä, jossa sukupuolen merkitys on olematon. Ihastuttava piirre tässä versessä, arvostan.

Lainaus
Lukon sisälmykset raksuivat ja Basil asetti ladattavan kortin sille sopivaan koloon.

Piti vain mainita, miten kovasti tykkään ilmaisusta "lukon sisälmykset", koska siitä tulee vähän vanha ja ällö fiilis ;D

Söpöä, että Volmari tuli takaisin <3

Kiitos, pidin kovin!

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Oi, miten hauskaa, että valitsit tämän!

Kivoja huomioita, läppä toi sun yks nosto (yksi päivä) : Dd. Joo, sukupuolten korostamattomuus on tietoista ja se vallitsee tässä maailmassa ylipäänsä. Heillä on jotain sukupuolettomia sukulaisuussanoja myös käytössä 

Siis aivan huikeen piristävä palaute, pidän arvossa! Ja mukava kuulla, että pidit :3

words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Moikka kommenttiarpajaisista! :) Olipa tämä tosiaan kivan kepeä teksti, oikein sopivaa luettavaa keväiseen auringonpaisteeseen. Minusta oli hauska ratkaisu, että vaikka heti alussa asiakkaan todetaan tekevän Basiliin vaikutuksen, Volmaria ei varsinaisesti kuvailla hymyä ja silmien pilkettä huolimatta kuin vasta loppupuolella - lukijana jäi uteliaana odottamaan, että mikäs Volmarissa Basilia oikein erityisesti kiehtoo. Tokihan sitä menee pasmat sekaisin, kun kyseessä on täyteläiset hymyhuulet omistava, kärsivällinen kuumis. :D Basil oli pienen sähläyksensä kanssa todella sympaattinen, samaistuin hänen mobiilimaksu-tuskaansa. Kielellisesti tässä oli jotenkin mukavan rento sävy, johtui ehkä tekstin lomassa olleista puhekielisyyksistä, jotka toimivat tässä tapauksessa minusta hyvin. Minäkin tykästyin ilmaisuun lukon sisälmykset, ja yksityiskohtana on mainittava myös kasvojaan kukkakuvioisella viuhkalla viilentävä Volmarin, pidin siitä paljon. Kiitos paljon lukukokemuksesta!
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Hei ja kiitos kovasti ihanasta palautteesta! Hmm mielenkiintoinen huomio, tässä jäikin kieltämättä sivuosaan ulkonäön kuvailu, siitäkin huolimatta että on kyse ensikohtaamisesta ja ensivaikutelmista... no, kivaa että se oli sun mielestä kuitenkin hyvä juttu!

Minäkin tykkäsin kukkaviuhkaisesta Volmarista <3

Kiitos vielä, Okakettu!
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 476
  • ava by Claire
Vaihdokkaista hei!

Tässä oli jotenkin jännästi sekoitettu vanhanaikaisuutta ja moderniutta mobiilimaksuineen. Muutenkin olit tehnyt kiinnostavia sanavalintoja, ne häiritsivät silleen hyvällä tavalla ;) Esimerkiksi, että Solaris oli Basilin assari; assareita on minun mielestä luovilla aloilla, kioskeissa, kaupoissa ja lippukojuissa on apulaisia. Joka tapauksessa mietin, että jos Basil ja Solaris onkin kotoisin jostain toisesta maailmasta tai niiden ja meidän maailma on jotenkin limittynyt. Että Basil, Solaris ja muut voivat käydä ja asuakin täällä, mutta me ei päästä heidän maailmaan. Tuli myös sellainen fiilis, etteivät Basil, Solaris ja Volmari ole välttämättä lajiltaan ihmisiä.

Kepeä tunnelma jatkui koko tarinan ajan. Minä oletin koko konkkaronkan nimien perusteella mieheksi, joten en edes huomannut ettei sukupuolia missään vaiheessa mainittu :-[ Tykkäsin siitä raitella kävelemiskohdasta, niille ei toisaan saa mennä, vaikka junia ei tulisikaan, hyvä Basil :)

Mukava pätkä oli, kiitos! :-*



// sen verran ihan pakko palata tarkentamaan, että toki assari tarkoittaa apulaista :) tarkoitin enemmän mielikuvaeroa - omissa mielikuvissani assari-sanaa ei käytetä kioskiympäristössä, siksi se siis pisti silmään ;)
 :-* Kelsier
« Viimeksi muokattu: 05.04.2020 13:31:53 kirjoittanut Kelsier »
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Kiitos Kelsier!

Pakko tohon assarihommaan vastata, assarihan on assistentti ja ihan wikipedian mukaan assistentti tarkoittaa yleisesti apulaista. Mutta ehk täs on murre-eroja!

Tykkäsin sun mietinnöistä muutenkin! Tää teksti on osa mun "maagisen realismin universumia" eli ei sijoitu Suomeen as we know it :--* joku vaihtoehtoinen todellisuus...

Jotain ihmisenkaltaisia taikaolentoja ne on..
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Terveiset kommenttiarpajaisista! :)

Valitsin tämän tekstin, sillä se tuntui jotenkin niin sympaattiselta. Minulle tuli tästä ihanasti sellainen "vähän oikean todellisuuden rajalla" -tunne, ja miten jonkinlainen entisaikaisuus oli vahvasti läsnä, vaikka lipunosto ja kaikki oli kuitenkin modernia. Se teki kivan tuntuisen kontrastin, ja oli miellyttävällä tapaa jotenkin siinä näkökentän rajoilla; lähellä, muttei kuitenkaan ihan niin havaittavissa, että sitä voisi suoranaisesti osoittaa. Tykkäsin siitä!

Lainaus
Katsos, kaikki nämä kaupungista levinneet modernit hullutukset olivat Basilille rasite, joita hän vähän tavasta vaan vastusti, eikä ollut vaivautunut itse opiskelemaan niitä. Mutta juuri tätä asiakasta Basil jostain syystä tahtoi palvella itse.
Basilissa oli jotain hurmaavan omanlaistaan ja minusta oli ihanaa miten aiemmin vastahakoisesti tehdyt nykyajan hömpötykset olivatkin äkkiä ihan välttämättä itse tehtäviä. ;) Ja menihän se aika mukavammin siinä kasvokkain, kuin junaa odotellessa, eikö vain? Volmarissa on jotenkin kiehtovaa itsevarmuutta, vaikka tyyppiä ei juuri edes kuvailla, ja Solaris teki hyväntuulisen vaikutelman touhuillessaan siinä sivussa, avuliaana kuin assistentti kuunaan.

Lainaus
Radanylitys kävi äkkiä, eikä junia ollut tulossa lähiaikoina, mutta oli kiellettyä kävellä raiteilla. 
No mutta, ehdottomasti on noudatettava määräyksiä! ;) Jotenkin hellyttävä kohta. Vaikka kyllä minuakin hermostuttaisi, jos näkisin jonkun ylittävän radan, sellainen vaaran tunnelma siihen kuitenkin liittyy.

Tämä oli hyväntuulen teksti, josta jäi tunne kuin lukisi mielellään paljonkin lisää näistä hahmoista, joihin tässä vain kevyen pintaraapaisun kautta tutustuttiin. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Kiitos ihanasta palautteesta, Fiorella!

Hauska kuulla että sait melko selkeitä vaikutelmia hahmoista, näinkin lievällä kuvailulla.

Basil ja Volmari ovat vain tässä tekstissä (toistaiseksi ainakin), mutta Solaris on keskeinen hahmo useammassa muussakin tarinanpätkässä.

Ja siis kyllä, määräykset ovat määräyksiä ja niitä on noudatettava!!
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid