Kirjoittaja Aihe: Kerrostalokyttääjän päiväkirja K-11 // ficletsarja // 3. osa ilmestynyt.  (Luettu 2147 kertaa)

Tinppa

  • Rokkari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 777
  • Angustiina
Title: Kerrostalokyttääjän päiväkirja
Author: Tinppa
Rating: K-11
Genre: Humoristinen draama
Pairing: Selviävät lukemalla.
Disclaimer: Kaikki on minun. Tosin en omista mahdollisia lainauksia tunnetuista musiikkikappaleista enkä mahdollisia mainintoja julkisuuden henkilöistä tai muiden luomista fiktiivisistä henkilöistä.
Warnings: Mahdollinen kiroilu, seksi ja alkoholin käyttö.
Summary: Mikäs sen parempaa viihdettä kuin lorottaa punaviiniä lasiin ja maistella juustoja. Ja tietysti samalla kuulostella ja katsella naapureita.
A/N: Herättelin luovaa kirjoittajapuoltani horroksesta.



KERROSTALOKYTTÄÄJÄN PÄIVÄKIRJA

Prologi

Olen Olga Vilenius. Asun Ruskapakkasenkatu 1 A:ssa sijaitsevassa kerrostalossa asunnossa numero 12. Talomme on kolmikerroksinen, ja siinä on luhtikäytävä sekä sitruunankeltaiseksi maalatut ulkoseinät. Jokaisesta asunnosta löytyy parveke.

Vastapäätä taloamme sijaitsee Ruskapakkasenkatu 1 B. Tämä talo on täysin samanlainen kuin meidän talomme, mutta sen ulkoseinät ovat limetinvihreät. Meidän talomme parvekkeilta näkee suoraan B-talon parvekkeille. Talojen väliin jäävät parkkialue sekä lapsille tarkoitettu leikkipaikka, jossa on hiekkalaatikko, pari keinua ja kiipeilyteline.

Ruskapakkasenkadun kerrostalot sijaitsevat noin puolentoista kilometrin päässä pikkukaupunkimme Tyynelän keskustasta. Lähikauppaamme Peten Puljuun on meiltä matkaa parisataa metriä. Peten Puljun vieressä on lähibaarimme, erittäin olohuonemainen ja laajalla valikoimalla varustettu Jupen Juottola.

Tunnustan olevani jonkin sortin kerrostalokyttääjä, tosin en pahantahtoisesti. Oikeastaan vain havainnoin naapureitani viihdetarkoituksessa, ja ihan siis viihdyttääkseni vain ja ainoastaan itseäni. Tämä viaton harrastus alkoi vähän sen jälkeen, kun olin muuttanut pikkuruiseen opiskelija-asuntoon vuokralle päästyäni yliopistoon. Kun en ollut luennoilla tai opiskelijabileissä, perehdyin naapureihini. Tai oikeastaan, kun en ollut luennoilla enkä perehtynyt naapureihini, olin opiskelijabileissä.

Mikäs sen parempaa viihdettä kuin lorottaa punaviiniä lasiin ja maistella juustoja. Ja tietysti samalla kuulostella ja katsella naapureita.

Olga
« Viimeksi muokattu: 22.10.2018 21:32:47 kirjoittanut Tinppa »
Tinpan raapustukset
Vakola
WWW
Ladan pakoputki oli jonkin verran ruosteessa, Igorin slaavikyykky ei.

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Haha, en kestä, uutta Tinppaa! Ja vieläpä kerrostalokyttäystä! Tämä vaikuttaa jo nyt mahtavalta. Tykkäsin Peten Puljun sekä Jupen Juottolan nimistä. Best. ;D

Lisää tätä ja lisää Tinppaa, kiitos nam. ::)

- Frac


I'm into Herbology now u_u

Tinppa

  • Rokkari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 777
  • Angustiina
Frac, pakko tunnustaa, että mietin tovin, viitsinkö tehdä minkäänlaista paluuta ja edes kokeilla kirjoittamista saati julkaista mitään. :P Kiitos kommentista. :D



1.

Älä unohda minua.

Naapurin tyttösellä on mitä ilmeisimmin jäänyt levy päälle. Eurooppa 3:n Älä unohda minua on soinut lähes tauotta koko päivän.

Seinänaapurissani, asunnossa numero 13, asuvat äiti ja tytär. Heidän sukunimensä on Sievinen ja ilmeisesti he asuvat kahdestaan. Äiti on nimeltään Sari, jos en muista aivan väärin, ja tyttö on nimeltään Siiri.

Sarista en tiedä juuri mitään (ainakaan vielä!). Tiedän ainoastaan sen, että hän on Siirin äiti ja ilmeisesti eronnut tytön isästä. Sarilla on hapsottava, yliblondattu tukka.

Siiri on iältään noin 18 vuotta ja opiskelee lukiossa. Olen joskus parvekkeella istuessani kuullut hänen hajoavan "vitun koeviikkoa" jollekin kaverilleen kännykän välityksellä. Heti perään hän on saattanut valittaa, että lehtori Ala-Mutkalla on epäreilut arvostelumetodit ja miten lehtori Jäärä taas vaatii oppilailtaan liikaa. Siirillä on tummat hiukset ja hän on melko kaunis nuori nainen.

Siirillä on poikaystävä. Olen nähnyt tämän nuoren miehen monesti Siirin kanssa, kun olen viettänyt aikaani parvekkeella. Kerran salaa jopa katsastin kiikareilla, millainen nuorukainen on kyseessä eikä nuoripari imuttelultaan hoksannut mitään! Ihan komea kaveri oli, naamassa tosin oli vähän finnejä ja tukka oli lyhyt.

Eurooppa 3 pärähti soimaan jälleen kerran uudelleen. Välillä seasta ehkä kuuluu itkua. Mikähän on tyttösellä?  Jotakin poikaystävään liittyvää kenties?

Olga
Tinpan raapustukset
Vakola
WWW
Ladan pakoputki oli jonkin verran ruosteessa, Igorin slaavikyykky ei.

Tinppa

  • Rokkari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 777
  • Angustiina
2.

Hain eilen paketillisen kahvia lähikaupasta. Palatessani kotiin näin asunnon numero kolme asukkaiden keskustelevan käytävässä.

Kolmosessa asuvat Sillanpäät. Tero Sillanpää on hieman vatsakas, noin neljäkymppinen mies, jolla on vaalea sänkitukka. Tietääkseni Tero on työtön. Tero asuu kahdestaan äitinsä Sirpan kanssa. Sirpa on noin kuusikymppinen, hoikka nainen, jolla on harmaat kiharat hiukset. En ole tosin varma, ovatko kiharat luomua vaiko kampaajan taikomat.

Sillanpäät eivät ehtineet nähdä minun saapuneen, sillä luikin nopeasti rappusia ylös sen verran, että olin kaksikolta piilossa, mutta kuitenkin kuuloetäisyydellä. Tietystihän minun piti jäädä kuuntelemaan, mistä oli kysymys. Perhekeskustelu eteni jotakuinkin näin:

"Tero, se on sitten kolme tuntia ja korkeintaan kolme tuoppia lähibaarissa. Sitten tulet suoraan kotiin ja yksin! En ala katsella vieraita naisia asunnossani."
"Kyllä, äiti."
"Äläkä sitten vaan juo liikaa, otat vaikka vettä välillä."
"Joo."
"Teen sinulle illallista, kun tulet kotiin."
"Joo..."
"Menehän sitten. Ja tulet suoraan kotiin."

Tero lähti ilmeisesti lähibaariin ja Sirpa livahti takaisin heidän asuntoonsa. Juoksin loppumatkan kotiini, laitoin kahvipaketin kaappiin ja lähdin heti baariin katsomaan, oliko Tero kiltti poika.

Pian astuinkin Jupen Juottolan ovesta sisään. Tiskin takana pyöri Jupe itse. Jupe on pitkätukkainen baarinomistaja, jolla on hieman samankaltainen parta kuin Jouni Hynysellä. Jupella on aina mustat farkut, niittivyö ja ketjuja killumassa housuissaan. Yleensä Jupella on päällään AC/DC:n, WASPin, Motörheadin, Iron Maidenin, Judas Priestin tai Black Sabbathin paita. Jupella on moottoripyörä, käsittääkseni Harley Davidson. Baarin soittolista on Jupen itsensä kehittämä, ja jos siellä soitetaan väärää musiikkia, Jupella menee hermot. Samaten Jupella menee hermo, jos joku käyttäytyy huonosti. Tällöin Jupe on valmis heittämään kyseisen henkilön ulos vaikka niskaperseotteella, jos tarve sitä vaatii. Jupe on jämpti, mutta rento mies.

Tilasin superkuivan omenasiiderin ilman jäitä ja istuuduin tyhjään pöytään tiskin lähettyville. Istuin kuulo- ja näköetäisyyden päässä Terosta, joka istui baaritiskin ääressä jakkaralla tuoppi edessään. Pian hänen puhelimensa soi. Ilmeisesti Sirpa kyseli pojaltaan, joko tämä oli varmasti päässyt perille baariin ja että oliko hänellä jo juotavaa.

Ja sama touhu jatkui. Sirpa soitti ilmeisesti Terolle tarkistussoiton noin puolen tunnin välein.

Lopulta Tero lähti kolmen tunnin, kolmen tuopin ja välissä nauttimiensa vesilasillisten jälkeen kotiin yksin, aivan kuten äitinsä oli halunnut. Tai vaatinut? Toivonut? En ole aivan varma verbistä.

Olga
Tinpan raapustukset
Vakola
WWW
Ladan pakoputki oli jonkin verran ruosteessa, Igorin slaavikyykky ei.

Kineza7

  • ***
  • Viestejä: 304
Miten hauska tämä onkaan! Odottelen jatkoa mielelläni.

Tinppa

  • Rokkari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 777
  • Angustiina
Kiva tietää, että tätäkin lukee joku (jotkut?). :D Nyt uutta osaa kehiin.



3.

Olen vihdoinkin saanut vastauksen naapurin tyttösen Älä unohda minua -villitykseen! Satuin eilen näkemään, että Siiri saapui pihaan yhdessä poikaystävänsä kanssa, ja pojalla oli päällään inttivermeet. Siiri on siis inttileski! Tänään en ole kuullut Siirin villitysbiisiä soinnunkaan vertaa, joten oletan, että kyseessä on Siirin intinaikaiseen ikävään liittyvä kipale. Ehkä poppi alkaa taas soida, kun sälli lähtee.

Aiemmin tänään kotiin tullessani törmäsin talossamme asuvan perheen äitiin ja lapsiin. Äiti ja lapset olivat lähteneet ulos pihallamme olevalle leikkialueelle leikkimään. Tiedän, että kyseinen perhe asuu kolmannessa kerroksessa, ja että perheeseen kuuluu myös isä, jota ei nyt näkynyt missään. Lapsia perheessä on neljä. Mikäli en ole erehtynyt perheen sukunimestä, se on Nieminen. Rapun nimitaulun mukaan Niemiset asuvat asunnossa numero 20. En ole täysin varma perheenjäsenten etunimistä.

Niemisen perheessä on siis neljä lasta. Vanhin lapsi on poika, ehkä noin 10-vuotias. En ole koskaan kuullut pojan puhuvan mitään, jos olen perheen jossakin nähnyt. Poika vaikuttaa hyvin ujolta enkä ole koskaan nähnyt hänen sanovan vanhemmilleen vastaan. Aivan toista maata on perheen tytär, jonka oletan olevan noin 7-vuotias. Olen nähnyt, miten hän on joskus ulkoillessaan jatkuvasti kiusannut sisaruksiaan tai vieraita lapsia. Jatkuvasti on tyttö vienyt tavaroita, tuuppinut tai sanonut rumasti. En ihmettele, jos tyttö jonakin päivänä on koulunsa koulukiusaaja numero 1 (ellei peräti ole sitä jo).

Koululaisten lisäksi Niemisten perheeseen kuuluu kaksi pikkulasta, joista toinen on tyttövauva ja toinen arvioideni perusteella ehkä kolmevuotias poika. Vauvan itku kuuluu joskus rakenteita pitkin minunkin asuntooni, vaikka asun eri kerroksessa kuin Niemiset. Tai oikeastaan kuuluu aika useinkin. Myös pikkupoika on äänekästä sorttia ja kiukuttelee jatkuvasti. Veikkaisin pojan olevan myös hyvin mustasukkainen perheen vauvasta, ainakin tänään pihalla todistetusta käytöksestä päätellen.

Niemisen perheen äiti on kotona lasten kanssa, isä ilmeisesti käy töissä. Perheen isää en ole kovin usein nähnyt, joskus ehkä tulee pihalla vastaan. Mies vaikuttaa painavan pitkää työpäivää enkä ole ihan varma, tekeekö hän sen pelkästään tienatakseen vai pakoileeko hän myös perhe-elämää. Perheen äiti vaikuttaa aina hyvin uupuneelta ja väsyneeltä. Tosin ihmekös tuo, kun vaikuttaa hoitavan perheen lapset lähes yksinään, vaikka kodissa on puolisokin. Tänäänkin lastensa kanssa ulkoillessaan äippä näytti siltä kuin olisi nukkunut kolme tuntia koko viimeisen viikon aikana.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan räjähtävän jännittävää perhedraamaa.

Olga
« Viimeksi muokattu: 22.10.2018 21:30:35 kirjoittanut Tinppa »
Tinpan raapustukset
Vakola
WWW
Ladan pakoputki oli jonkin verran ruosteessa, Igorin slaavikyykky ei.