Kirjoittaja Aihe: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)  (Luettu 4605 kertaa)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
ÄLÄ KUTITA NUKKUVAA LOHIKÄÄRMETTÄ

Kirjoittaja: Rowena
Ikäraja: S
Henkilöt: Tylypahkan perustajat
Tyylilaji: Draamahuumori
Vastuuvapautus: Hahmot ja maailma ovat Rowlingin.
Tiivistelmä: Tarina Tylypahkan tunnuslauseen takana.
Kirjoittajan sana: Tästä piti tulla vakavahenkinen romanssificci, mut aika hiljaista on.





Elämä Skotlannin takamailla vuonna 988 oli kieltämättä monin tavoin eeppistä, mutta niin eeppistä se ei ollut, että lohikäärme takapihalla olisi ollut erityisen arkipäiväistä.

No, aloitan alusta. Jos Godrick on jotakin mieleeni iskostanut, niin sen, että tarinat pitää aloittaa aina alusta.

Oli lämmin alkusyksyn päivä. Olimme suunnitelleet taikakoulua jo lähes puoli vuotta. Loppukesästä olimme vihdoin päässeet loitsimaan perustukset paikoilleen. Eihän kivilinna vielä mikään erityisen massiivinen ollut, mutta se laajeni koko ajan. Rowena oli taitava suunnittelemaan ja Salazar toteuttamaan. Salazar pystyi muutamalla sauvanheilautuksella siirtämään Rowenan piirustukset silmiemme eteen suuriksi huoneiksi. Toki Rowena oli sitä mieltä, että Salazar otti liian paljon vapauksia ja heillä kahdella oli asiasta riitaa melkein päivittäin, mutta siitä huolimatta taikakoulu edistyi koko ajan. Godrick oli jo alkanut suunnitella opetusta ja minä olin hahmotellut ensimmäiset versiot velhoperheille lähetettävistä kirjeistä, joissa esiteltiin tulevaa taikakouluamme.

Tapahtui sinä syksynä kaikkea muutakin. Salazarilla oli esimerkiksi kesän lopussa aivan kammottavan kipeät peräpukamat. Niin, ja Rowena ja Godrick suutelivat. Satuin näkemään sen. Se on siinä mielessä ikävää, että Godrickilla on vaimo.

Mutta asiaan. Oli siis lämmin alkusyksyn päivä vuonna 988. Salazar ja Godrick olivat lähteneet metsästämään, minä kudoin mattoa ja Rowena luonnosteli uusinta keksintöään, liikkuvia portaita. Olin hänen kanssaan suuressa salissa ja tunnelma oli mukavahko.

Olin juuri aikeissa kysyä Rowenalta, oliko hänellä todellakin suhde Godrickin kanssa, kun salin pariovet lensivät auki. Salazar ja Godrick heittäytyivät sisään, heittivät jousipyssynsä lattialle ja loitsivat ovet kiinni niin, että pamahti.

”Mitä hiisikuninkaiden ja maahismaagien nimessä te puuhaatte?” Rowena äyskähti. Hänen piirustuksensa oli sotkeutunut musteella hänen pelästyttyään äkillistä meteliä.

”Ei tässä mitään, ei tässä mitään”, Godrick totesi ja kurkisteli pelokkaana ikkunasta ulos.

”Juu, jatkakaa vain omia hommia”, Salazar sanoi ja kurkisteli oven toisella puolella olevasta ikkunasta.

”Te näytätte ihan siltä kuin lohikäärme olisi perässänne”, virnistelin mattopuiden takaa. Salazar ja Godrick vaihtoivat keskenään kammottavan katseen.

”Ettehän… eihän teitä… eihän teitä oikeasti aja lohikäärme takaa?” kysyin ääni hivenen kohoten.

”Nooo, tilanne on vähän epäselvä”, Godrick mumisi.

”Tai siis me toivotaan, että onnistuttiin eksyttämään se”, Salazar sanoi. Annoin sukkulan kolahtaa käsistäni kivilattialle. Syntyi soiva hiljaisuus.

Sheol”, Rowena kirosi muinaishepreaksi. En koskaan ollut käsittänyt, miksi hän oli opetellut puhumaan hepreaa, mutta luullakseni häntä oli harmittanut Salazarin osaama kärmeskieli, joten hän oli päättänyt opetella jonkin lähes yhtä oudon (ja tarpeettoman) kielen.

”Väitättekö te, että metsässä oli lohikäärme?” varmistin ääni täristen. Lohikäärmeet eivät tuohon aikaan olleet mitenkään harvinaisia, mutta emme olleet koskaan tavanneet niitä linnan metsikössä.

”Kyllä. Se nukkui aukiolla”, Salazar sanoi.

”Ja te ette antaneet sen nukkua?” Rowena kysyi pehmeästi. Godrick loi Salazariin varoittavan katseen. Hetken oli hiljaista, mutta sitten Salazar parkaisi:

”Godrick sanoi, etten uskaltaisi mennä kutittamaan sitä!”

”En minä voinut kuvitella, että oikeasti menisit!” Godrick karjaisi.

Oli hyytävän hiljaista. Lopulta Rowena sanoi asiallisesti:

”Voi hiidenperän läpimädät äpäräpoikaset.”

Rowenan lauseeseen oikeastaan kiteytyi koko ilta. Eipä siinä paljon muuta sitten puhuttu. Hiljaisuuden vallitessa loitsimme kaikki mahdolliset suojataiat linnan ympärille. Olisi ollut mahdottoman epämiellyttävää, jos lohikäärme olisi tullut ja polttanut kaikki työmme tulokset.

Kun yö laskeutui, uskalsimme vihdoin olla varmoja, että lohikäärme ei ollut seurannut Salazaria ja Godrickia. Huojentuneina söimme suuren salin takan ääressä munuaispiirasta ja säpsähdimme jokaista ulkoa kuuluvaa räsähdystä, vaikka tiesimme lohikäärmeiden nukkuvan pimeällä.

”Toivottavasti lohikäärme muuttaa pois ennen ensi syksyä. Eihän kukaan halua päästää lapsiaan kouluun, jonka takapihalla käyskentelee hirviö”, sanoin Salazarille, kun tulimme pihalta purkamasta suojataiat, jotta pöllöt löytäisivät aamulla perille.

”Niin… mutta oli se kyllä aika suloinen. Kokeilin puhua sille kärmeskieltä, mutta se ei ymmärtänyt, yritti vain kärventää viikseni entistä innokkaammin”, Salazar sanoi ja kääntyi sitten kohti makuukamariinsa vievää käytävää. ”No, hyvää yötä.”

”Hyvää yötä”, sanoin ja lähdin vastakkaiseen suuntaan. Ajattelin vielä käydä suuressa salissa hakemassa palasen munuaispiirakkaa, mutta salista kuuluvat äänet saivat minut pysähtymään raollaan olevalle ovelle.

”Olisit voinut kuolla”, Rowena sanoi pehmeästi. Kurkistin varovasti ovesta sisään. Rowena istui Godrickin sylissä ja silitti tämän vaaleita kiharoita.

”Välillä tuntuu, että se olisi helpompaa kuin tämä kaksoiselämä”, Godrick sanoi katkerasti. Niin epätoivoisena en ollut nähnyt häntä koskaan, en edes silloin, kun Salazar oli pyytänyt häntä vilkaisemaan peräpukamiaan.

”Älä sano noin”, Rowena sanoi ja kumartui suutelemaan Godrickia. Godrick vastasi suudelmaan ahnaasti, mutta työnsi varsin pian Rowenan kasvot kauemmas itsestään.

”Tämän pitää loppua.”

”Tiedän. Mutta minä pelästyin niin kovasti tänään. Jos sinulle olisi käynyt jotakin, minä… minä rakastan sinua, Godrick”, Rowena sanoi. Sydämeni jätti pari lyöntiä välistä. Niinkö vakavaa tämä oli?

”Rowena-kiltti. Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä”, Godrick sanoi, mutta veti Rowenan suudelmaan, joka oli niin kiihkeä, että minun oli pakko sulkea ovi varovasti ja lähteä pois.

Aamiaispöydässä kerroin keksineeni koulullemme tunnuslauseen, jota toivoin meidän kaikkien yksimielisesti noudattavan.

Draco dormiens nunquam titillandus. Älä koskaan kutita nukkuvaa lohikäärmettä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2020 14:58:24 kirjoittanut Rowena »

Lunalotta

  • Valon ja ilon tuoja
  • ***
  • Viestejä: 1 064
  • Kuinka mielettömäksi kaipuu kasvaa nopeesti
    • Smaragdien säihke
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #1 : 16.01.2018 17:13:51 »
Nyt kun yritän aktivoitua tekstien kommentoinnissa sen sijaan että pelkästään lukisin ne (koska ilahdun itekin suunnattomasti yhdestäkin kommentista, vaikka se olisi tyyliä "tykkäsin"), niin kommentoidaanpas tätäkin!
En muista (meen tarkistamaan kun oon tän lähettänyt) että milloin oot finiin liittynyt? Mutta sun ensimmäisistä teksteistä lähtien oon lähes jokaisen lukenut ja tykkään sun teksteistä valtavasti! Perustajista kirjoitettuja tekstejä ei ole hirveän paljoa, mutta sitäkin kivempaa niitä on lukea kun niitä sitten joskus välillä tulee! Oon ite Puuskupuh minkä näkee mun allekirjoituksestakin, ja ilahduin siksi että Helga oli tän tarinan ns. kertoja. Rowenan ja Godrickin salasuhde? Kuulostaa... Mielenkiintoiselta. Jotenkin olisin kuvitellut, että Rohkelikko olisi ollut lojaali omalle vaimolleen, ja luihu Salazar olis ollut ehkä todennäköisempi salasuhteilija jos joku näistä pitäisi valita. Mutta on Godrickissa kuitenkin sitä jotain määrätietoisuuttakin, kun Godrick toteaa heidän suhteensa täytyvän loppua. Ehkä hän on vihdoin tajunnut, ettei toisen selän takana suhteilu oikein toimi :/
Ihanaa huumoria olit kuitenkin saanut ujutettua rivien väliin ja sekaan! ;D Mua oikein hymyilytti tekstin loppu; totisesti hyvä tunnuslause ja tarina sen takana!

//okei, kävin tarkistamassa; ihan 2007 vuodesta asti en oo sentään sun tekstejäsi lukenut koska liityin itekin finiin maaliskuussa 2015 (jos muistan sitäkään ulkoa O.o), mutta ilmeisesti viime- tai toissavuodesta lähtien oot julkaissut vähän aktiivisemmin tekstejä tai jotain? :o Tai sitten oon vaan jostain syystä vasta viime vuonna ruvennut sun teksteihin kiinnittämään huomiota!
« Viimeksi muokattu: 16.01.2018 17:17:17 kirjoittanut Lunalotta »
Ex-SparklingAngel
Tupani on Puuskupuh
Kaakao ja suklaa ovat lähellä sydäntä <3
Laittakaa ihmeessä yksityisviestiä jos haluatte jutella tai tutustua, ilahdun suuresti :)

listaus

Avasta kunniat Fractalle <3

Quibbler

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 168
  • Potterhead? Always.
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #2 : 16.01.2018 22:08:04 »
Tämäpäs oli mukavaa luettavaa! Pitempikään ei olisi haitannut. Tarinasta sai paljon irti ja se piti sisällään paljon tietoa noinkin lyhyeksi pätkäksi. Ja sekin on hyvä, että kirjoitit perustajista! Niistä en ole nähnyt oikein kirjoitettavan ficcejä täällä Finissä. Hauskoja olivat nuo Rowenan sanonnat kuten hiidenperän läpimädät äpäräpoikaset  :D
Kivalla tavalla oli myös kirjoitettu tämä tarina! Kiitokset tästä loistavasta ficcistä!

Sielulintu

  • Teen suurkuluttaja
  • ***
  • Viestejä: 799
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #3 : 17.01.2018 10:19:00 »
Olipa kiva taas löytää uusi ficci perustajista, koska niitä ei tosiaan ole mitenkään hirveän paljoa. :)
Tää oli tosi ihanaa luettavaa, kun kaikki vielä tässä koulun perustamisvaihessa pitävät yhtä, eikä välirikkoa Salazarin ja muiden välillä ole vielä ehtinyt tapahtua. Jotenkin voin niin hyvin kuvitella tuon, miten Godrick on yllytänyt ystäväänsä kutittamaan lohikäärmettä väittämällä, ettei tämä uskalla sitä tehdä. Tämänkaltainen sähläys tuntuu sopivan todella hyvin näille kahdelle. :)
Muutenkin kaikkien väliset suhteet oli kuvattu erittäin hyvin. Godrickin ja Rovenan välinen salasuhde oli kyllä aika yllättävä, mutta silti uskottavasti kirjoitettu ja toimiva lisä tekstiin. Kokonaisuudessaan pidin oikein paljon, joten kiitos paljon tästä. :)
Tervetuloa tutustumaan kirjoituksiini
ja seikkailemaan
tarinalabyrintin sokkeloihin

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 390
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #4 : 18.01.2018 15:43:10 »
Draco dormiens nunquam titillandus ♥ Ihana nimi!!!!

Lainaus
No, aloitan alusta. Jos Godrick on jotakin mieleeni iskostanut, niin sen, että tarinat pitää aloittaa aina alusta.
Myöskin aivan ihana aloitus!!!

Helga kertojana on ihana! Kaikki on niin ihanaa! Erityisesti se, että taas Rowena/Godrick-maininta. :D Jospa kohta saan kämpilleni pöydän ja malttaisin sitten istahtaa kirjoittamaan omani loppuun.

Lainaus
”Tai siis me toivotaan, että onnistuttiin eksyttämään se”, Salazar sanoi.
Awww. :D Ihanan pottermaisesti muotoiltu repliikki! Muutenkin ihana kohtaus ja tilanne ja ah. Oon ihan fiiliksissä.

Ah. Olipa tämä. Ensinnäkin aivan loistava idea kirjoittaa ficci siitä, miten Tylypahkan varsin eriskummallinen motto oikein syntyi! Ja vielä tehdä se niin, että paikalla on ollut sekä varsinainen lohikäärme että kuvainnollinen lohikäärme. Loistavaa.

Tykkäsin tästä ihan kauheasti. Ihanaa, että kirjoitat perustajista näin paljon! Minä luen niitä aina tosi mielelläni, kunhan vain on aikaa.


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #5 : 29.01.2018 00:24:23 »
Ihania kommentteja! Kiitos <3!

Lunalotta, mäkin pyrin noudattamaan tuota periaatetta, että jos jotakin luen, jätän myös kommentin. Toki luenkin sen verran vähän, että tuo on aika vaivatonta (ja mukavaa) toteuttaa. Ja varsinkin, kun pitää mielessä, miten hauskaa kirjoittajasta tosiaan on saada kuulla, kuka tekstin on lukenut :).

Hih, mä tosiaan rekkauduin tänne jo vuonna 2007 eli heti silloin, kun tämä versio Finistä tehtiin (olin jo vanhassakin Finissä, huhuh). Mutta jäin ficcailutauolle joskus vuonna 2010 ja palasin tosiaan vähän yli vuosi sitten. Onneks palasin, on ollut mukavaa taas ficcailla! Ihanaa kuulla, että pidät teksteistäni :). Tuo "petollinen onkin se, jonka luuli olevan kaikkein kunnollisin" -tematiikka toistuu mulla tosi usein, mutta oon samaa mieltä kanssasi siitä, että toisen selän takana suhteilu ei toimi. Kiitos kommentista, ihanaa, että mun huumori uppoaa!

Quibbler, kiva, että luit ja kommentoit, kiitos :)! Perustajista on tosi inspiroivaa kirjoittaa, varmasti palaan heihin vastaisuudessakin.

Sielulintu, kiitos kommentista! Hauska kuulla, että tykkäsit. Musta on ihanaa, että perustajillekin löytyy lukijoita. Kirjoitin joskus vuonna 2009 moniosaisen ficin Godrickin ja Rowenan salasuhteesta ja se jäi mulle pahasti päänsisäiseksi kanoniksi ;D. Nyt mun pitää vähintään mainita se jokaisessa perustajat-tekstissäni...

Arte, voi kiitos ^__^! Aloitus on viittaus Muinaisia jouluvieraita -ficciini, siinä Godrick sanoo, että tarinat pitää aloittaa alusta... aina yhtä mukavaa viitata omiin teksteihinsä ;D! Vähän mä odotan kovasti sun perustajat-ficciä <3! (Ja oot kyllä ihailtava, jos kirjoitat aina pöydän ääressä! Mä kirjoitan joskus jopa lattialla maaten, selkä kiittää...) Hauska kuulla, että pidät Helgasta kertojana! Kirjoitan tosi harvoin ekassa persoonassa, mutta tässä se tuntuu jotenkin luontevalta.


Kiitos vielä paljon kaikille!
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018 00:28:21 kirjoittanut Rowena »

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #6 : 23.02.2018 21:31:14 »
Tervehdys kommenttikampanjasta! :)

Tähän otsikkoon olen törmännyt monet kerrat mutta on silti jäänyt kiireessä väliin. Tulipa kerrankin tilaisuus tutustua ficciin lähemmin! :) Pidin sen tyynestä huumorista ja jotenkin ehkä hieman Eddings-henkisestä kerrontatavasta.

Lainaus
”Sheol”, Rowena kirosi muinaishepreaksi. En koskaan ollut käsittänyt, miksi hän oli opetellut puhumaan hepreaa, mutta luullakseni häntä oli harmittanut Salazarin osaama kärmeskieli, joten hän oli päättänyt opetella jonkin lähes yhtä oudon (ja tarpeettoman) kielen.
Tämä jos mikä pisti hihityttämään. ;) Rowena vaikuttaa melkoiselta persoonalta!

Lainaus
”Godrick sanoi, etten uskaltaisi mennä kutittamaan sitä!”

”En minä voinut kuvitella, että oikeasti menisit!” Godrick karjaisi.
Ja Salazarista puolestaan tuli jotenkin tosi vekkulimainen mielikuva. :) Varsinkin kun kyse on luihuisen perustajasta, jolla on ollut omanlaisensa maine, tuntuu uskottavalta ja hyvältä se, ettei hänkään ole ollut mikään pahis - miksipä muuten sellaista tyyppiä olisi tällaiseen projektiin mukaan otettukaan? He vaikuttavat oikealta bestiskaksikolta ja tuovat osuvasti mieleen Dumbledoren ja Grindelwaldin...

Helga kertojana on vaatimaton; todellisena puuskupuhin perusmuotona hän ei juuri puhu itsestään eikä omasta osuudestaan vaativaan rakennus- ja suunnittelutyöhön, vaikka on varmasti ollut ahkerasti mukana lähes jokaisessa käytännön toimessa. Sen sijaan hän kertoo muiden tekemisistä ja tapahtumista sellaisena sivustatarkkailijana, joita monet tulevien aikojen puuskupuhlapsetkin tulevat olemaan.

Lainaus
Niin, ja Rowena ja Godrick suutelivat. Satuin näkemään sen. Se on siinä mielessä ikävää, että Godrickilla on vaimo.
Tämän perusteella arvon herra Rohkelikko kuulosti enemmän luihuiselta kuin luihuinen itse!  ::) Rowena kuulostaa voimakastahtoiselta naiselta, joka ottaa mitä mieli tekee, mutta silti, olisi luullut rohkelikon perustajalta löytyvän vähän enemmän selkärankaa... ;)

Tapahtumien käynnistyttyä pidin siitä huomiosta, miten kukin teki jotakin hyvin tyylilleen uskollista. Helga viihtyi hyvin käytännönläheisessä kudontatyössä, siinä missä Rowenan mieli askarteli jonkin hyvin abstraktin askareen parissa. Pidin kovasti ajatuksesta, että Rowena oli suunnitellut liikkuvat porraskäytävät! :) En muista onko se canon-fakta vai ei, mutta tuntuu hyvin uskottavalta!

Lainaus
Annoin kudinpuun kolahtaa kivilattialle. Syntyi soiva hiljaisuus.
Näin kutojan korvaan tämä kudinpuu-ilmaisu tuntui vähän oudolta. Sukkulasta kyse ilmeisesti siis? Sen olen tiputtanut niin moneen kertaan lattiaan itsekin, että tiedän miltä se kuulostaa ja tuo soiva hiljaisuus kuvasti sitä tunnetta oikein hyvin. Ennen aikaan opetettiin nuorille tytöille huolellisuutta kudonnassa sillä, että puhuttiin sukkulan putoamista seuraavan seitsemän vuoden naimaonnen menetyksen. (Ei ihme, että olen edelleenkin sinkku, ehkä siinä oikeasti on perää. ;D )

Minusta se tuntui ihanasti uskottavalle, että jopa voimalliset perustajat pelkäsivät sitä tuhoa, mitä lohikäärme voisi saada aikaan - niin fyysisesti kuin välillisestikin, turmelemalla koulun toiminnan alkamisen.

Mitähän mahtoivat muut tuumia kuultuaan Helgan ehdotuksen tunnuslauseeksi? ;) Taisivat tajuta salaisuutensa paljastuneen...

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Tuntematonn

  • ***
  • Viestejä: 36
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #7 : 26.02.2018 17:45:21 »
Heissan!!
Olen tässä lähiaikoina innostunut lukemaan Tylypahkan perustajista, joten heti kun näin tämän niin oli pakko lukea. Pidin todella paljon!
Kiitos tästä lukukokemuksesta :)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #8 : 07.03.2018 15:48:40 »
Tuntematonn, kiitos kommentista! Onpa kiva kuulla, että perustajat innostavat! Minua nämä tyypit inspiroivat tällä hetkellä eniten koko Potter-fandomista, sekä lukijana että kirjoittajana. Ihanaa, että pidit tästä ficistä!

Fiorella, kiitos kommentista! Hihhi, repeilin Eddings-huomiolle – jos olen johonkin kirjailijaan hajonnut, niin Eddingsiin :D! Tosin yritin lukea hänen teoksiaan viimeksi yli viisitoista vuotta sitten, ehkä nyt uppoaisi paremmin?
Hyvä pointti, että jos Salazar olisi ollut vaikea ja epäilyttävä alusta alkaen, ei häntä varmasti olisi huolittu projektiin mukaan.
Sukkula, sehän se on! Hahhaa, karu tuo naimaonnen menetys! Uhkailu se on aina ollut toimivin opetusmetodi ;D.
Heprea-vitsi täytyy käyttää aina kuin mahdollista ;). Vähän kuittailua itselle...
Liikkuvat portaikot ovat canonin mukaan Rowenan suunnittelemat. Tähän hätään en kyllä muista, onko se kerrottu kirjoissa vai Pottermoressa.
Kiitos taas, sun kommentteja on aina ilo lukea!

niiina

  • Ylikuolonsyöjä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 5 592
  • Malfoysexual
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #9 : 15.10.2020 21:15:47 »
Kommenttiarpajaisista hei! o/

Selasin sinun listaustasi ja olin tosi iloisesti yllättynyt, että olit kirjoittanut juurikin näistä Tylypahkan perustajista tai yksittäisistä henkilöistä yms. Jotenkin tämä veti puoleensa ihanan otsikon vuoksi!

Lainaus
No, aloitan alusta. Jos Godrick on jotakin mieleeni iskostanut, niin sen, että tarinat pitää aloittaa aina alusta.
Mulle tuli jo tästä lauseesta sellainen hymy huulille, koska musta tämä oli tosi osuva ja hyvä!

Tekstissä esiintyi hauskoja sanavalintoja, jotka toi tähän sellaista kepeyttä mukaan sekä muutenkin tykkäsin jotenkin tämän tunnelmasta. Lohikäärmeen kutittamiset ja muut saivat vähän huvittuneena hymyilemään, että millaisia poikaveikkosia nämä toverukset ovat olleetkaan. Myöskin suhde Rowenan ja Godrickin välillä oli mielenkiintoinen.

Lainaus
Draco dormiens nunquam titillandus. Älä koskaan kutita nukkuvaa lohikäärmettä.
Tämäkin oli jotenkin ihana lopetus!

Kirjoitat musta tosi mielenkiintoisesti, en tiedä mikä tässä oli niin kauhean erilaista kun mitä olen aikaisemmin lukenut - mutta sulla oli selkeästi sellainen oma tyyli mikä viehätti ainakin minua. Tässä oli mukavasti infoa tuosta ajasta ja mitä kaikkea siellä on voinut tapahtua koulua perustaessa. Tämä oli oikein hieno teksti, kiitos sulle kovasti tästä lukukokemuksesta! Edelleen kiittelen tätä kamppanjaa kun se mahdollistaa tutustumisen teksteihin, minkä pariin ei välttämättä muuten eksyisi. :)

niiina
Dramione

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #10 : 01.11.2020 13:11:55 »
Niiina, kiitos kommentista! Ihana kuulla, että pidit tästä. Oli hauskaa huomata, että näitä perustajat-ficcejä kommentoitiin arpajaisten puitteissa kaikkein eniten. Tykkään tosi paljon kirjoittaa tästä nelikosta, suureksi osaksi juuri mainitsemasi ajankuvan sekä "mitä kaikkea on voinut tapahtua" -ajatuksen vuoksi.

Olen täysin samaa mieltä kommenttiarpajaisista! Ilman niitä en olisi koskaan avannut yhtä H/D-ficciä, johon nyt olen ihan koukussa. Paritus ei lukeudu suosikkeihini, mutta Kaaoksen Ihonaluskasvillisuuteen-ficissä kuvataan velhomaailmaa niin tuoreesti ja mielenkiintoisesti, että tosi innolla oon sitä lukenut.

Kiitos vielä <3.




marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 831
  • 🇺🇦
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #11 : 29.05.2021 12:29:07 »
Luin taas pari viikkoa sitten paitsi tämän myös Jättiläiskalmarin unionin, Luihuisen salaisen luutakaapin ja On kolmenlaisia kellariasukkeja kaikki putkeen, en malttanut lopettaa, kun alkuun pääsin. Mulla sattui silloin olemaan aika ikävä päivä, mutta tämä:

Lainaus
”Voi hiidenperän läpimädät äpäräpoikaset.”

viimeistään pelasti mut takaisin voiton puolelle! :D Oon lukenut nämä Perustaja-ficit varmaan 2-5 kertaa ja joka kerta ne ovat vain parempia.<3 Tässäkin olin ihan unohtanut, mikä mainio kaksoismerkitys Tylypahkan tunnuslauseella oli. Mutta nyt luulen, että aina kun näen Tylypahkan tunnuslauseen jossakin, ajattelen tätä ficciä! Eipä Helgan toiveet tainneet toteutua, vaan Rowena ja Godric taisivat jatkaa lohikäärmeen kutitteluaan kahta kauheammin.

Helga on niin mainion päättäväinen, ihan mahtava kertojahahmo. Tällainen muisteluasetelma on myös todella onnistunut ja sopii Helgan lakoniseen ja toteavaan kerrontatyyliin. Ehkä parasta Helgassa että hän kutoo tässä mattoa! (Mullakin olisi tuossa pienet kangaspuut odottamassa, mutta en oo vielä ehtinyt opetella käyttämään niitä. Sain ne mun mammalta pelastettua: hän kun meinasi laittaa ne polttopuiksi. :) Helgan innoittamana mun kai täytyisi ryhtyä sukkuloimaan.)

Mulle tulee muuten tän ficin Godrickista ja Salazarista hieman Fred ja George mieleen: he ovat tuollaisia hulivilivelmuja.:) Ihanaa, miten he ovat tässä vielä parhaita ystäviä, vaikka myöhemmin sitten välit rikkoutuvat. Ja Rowena on paras:

Lainaus
”Sheol”, Rowena kirosi muinaishepreaksi. En koskaan ollut käsittänyt, miksi hän oli opetellut puhumaan hepreaa, mutta luullakseni häntä oli harmittanut Salazarin osaama kärmeskieli, joten hän oli päättänyt opetella jonkin lähes yhtä oudon (ja tarpeettoman) kielen.

 :D :D Tämä sävy, jolla Helga havainnoi ystäviään on niin huikea. Onneksi et kirjoittanut "vakavahenkistä romanssificciä", vaan jätit vakavahenkisyyden jonnekin salaiseen luutakaappiin tai kellariin, jota ei ehkä ole olemassa. <3

Kiitos!


Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #12 : 02.06.2021 13:55:31 »
Marieophelia,

Oon tosi iloinen siitä, että nää tarinat perustajista tuottavat sulle iloa ❤️!

Musta on ihan parasta, jos onnistun ficeilläni istuttamaan lukijalle ajatuksen, joka sit tulee mieleen canonia lukiessa 😊. Niin kuin tässä Tylypahkan tunnuslauseen kaksoismerkitys.

Oi, sulla on kangaspuut, ihanaa! Mä oon pitkään haaveillut maton tekemisestä, mut semmoseen ei oo vielä löytynyt mahdollisuutta.

Kiitos kommentista! Lämpöistä kesäkuuta!

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 456
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #13 : 06.08.2022 18:54:24 »
Löysin tämän, kun kaivelin listaustasi arpajaisia varten, mutta siihen oli pakko valita vain yksi ficci, joten pistin tämän talteen. Oi miten iloinen olen, että pistinkin talteen. Tämä oli nerokas ja hauska ja upea katsaus perustajien elämään. Vannoutuneena puuskupuhina tykkäsin, että Helga oli kertojana ja hänen silmin kaikkea älyttömyyttä oli hauska seurata. Oikein jäin hinkumaan lisää ficcejä perustajista, koska olit niin hyvin lyhyeen pätkään koonnut erinomaisia yksityiskohtia heistä, mistä tahdon lukea lisää ja pidemmin.

Näytit niin helposti perustajien paljon väleistä, joissa tuntui olevan paljon historiaa, hellyyttä ja naljailua. Lähtien Salazarin peräpukamista, joita sitten Godrickin olisi pitänyt katsoa Rowenan haluun opetella tarpeetonta muinaishepreaa näpäytyksenä Salazarille. Minusta oli söpöä, että Godrick ja Salazar olivat tässä edelleen ystäviä ja kävivät metsällä, kun tärkein asia, mikä heistä tiedetään on, että heidän välinsä rikkoutuivat lopullisesti. Helga tuntui todelliselta puuskupuhilta, kun arkaili kysyä Rowenalta suhteesta Godrickiin, mutta silti tehnyt sen, samoin kuin miten hän ymmärsi olla lopussa puuttumatta asiaan. Hänestä huokui ymmätäväisyys ja porukan liima ja minusta tuntui, että ilman häntä koko idea koulusta olisi kaatunut muiden liian suuriin persooniin. Aivan ihanaa, miten olit osannut tuoda Helgassa esiin mikä minusta on puuskupuhin ydintä. <3

Oli tosi hauskaa, miten nämä perustajat tuntuivat vielä ihan nuorukaisilta. En nyt muista onko kerrottu, minkä ikäisiä he ovat olleet koulua perustaessa, mutta minä tykkäsin, että he eivät olleet mitään jumalasta seuraavia yliolentoja vaan ihan ihmisiä, jotka olivat kyllä taitavia taikojia, mutta jotka tekivät virheitä, hölmöilivät, kiroilivat ja kiistelivät toistensa kanssa. Tuollainen nuoren aikuisen fiilis oli esim Godrickin yllytyksessä laittaa Salazar kutittamaan nukkuvaa lohikäärmettä. Ja siitä puheen ollen, en olisi voinut kuvitella, että tuolla tunnuslauseella on oikeasti jokin tarina, mistä se on syntynyt. Minusta se on aina tuntunut vain joltain lausahdukselta, jonka perustajat keksivät muuten vain, mutta yhdistettynä näihin toheloiviin hahmoihin, se käy niin hyvin järkeen, että lauseen syntytarina on tällainen. ;D Kehtaavatkohan koskaan kertoa, mistä se kehkeytyi?

Dialogissa oli niin paljon kaikkea loistavia keksintöjä ja sadattelussa kuului myös aika, että ollaan oikeasti vuodessa 998. Helgan ajatuksissa oli myös niin mehukkaita yksityiskohtia, ihan heti ensimmäinen lause veti jo mukaansa, enkä osaa valita suosikkiani. Rowenan suuhun sopi hyvin lennokaat kiroilut muinaisheprean lisäksi ja Salazarin ja Godrickin väittelu oli hellyyttävää, siinä todella tuntui olevan kaksi läheistä ystävää kiistelemässä.

Kiitos hirveästi näistä nauruista! ^^
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 014
Vs: Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä (S, perustajat)
« Vastaus #14 : 20.08.2022 15:51:48 »
Meldis, hauskaa, että palasit lukemaan tämän 😊. Ja kiitos paljon kommentista, oli kivaa  päästä lukemaan ajatuksia, joita tää teksti sussa herätti 😊. Ja aivan erityisesti ilahduin, kun sanoit, että tässä on tavoitettu Puuskupuhin ydin 😊. Mä kans aattelen, että ilman sovittelevaa Helgaa tää porukka ei ikinä olis onnistunut taikakouluhankkeessaan.

Kiitos vielä ja lämmintä loppukesää ❤️!