Kirjoittaja Aihe: Seuraavan sukupolven kelmi, S, Teddy, raapalesarja 3/?  (Luettu 2041 kertaa)

Kaste6

  • ***
  • Viestejä: 12
Ficin nimi: Seuraavan sukupolven kelmi
Kirjoittaja: Kaste6
Genre: draama
Ikäraja: S
Hahmot: Teddy + muita
Yhteenveto: ” 'Tämä kuului sinunkin isällesi ja olen varma että hän olisi halunnut sinun saavan sen. He kaikki olisivat halunneet.' ”
Vastuunvapaus: Hahmot  ja maailma ovat J.K.Rowlingin. Minä vain järjestelen palasia huvikseni uudestaan. En saa tekstistäni rahaa, enkä muuta palkkiota kuin hyvän mielen kirjoittamisesta.
A/N: Haa, päädyin kirjoittamaan raapalesarjaa kouluikäisestä Teddystä, kelmitwistillä tottakai. Mulla ei ole pienintäkään aavistusta siitä, kuinka monta osaa tähän ois tulossa, mutta kirjailen näitä lisää kun siltä tuntuu.

Aloitetaan kahdella ensimmäisellä.

Seuraavan sukupolven kelmi


Keskiviikko 31.8.2011
 
Viimeisenä iltana ennen Teddyn kolmannen Tylypahka-vuoden alkamista Potterit järjestävät perinteiset koulunalkajaisjuhlat, joilla hyvästellään tylypahkalaiset taas jouluun saakka.
Kesken illan Harry vetää Teddyn hetkeksi sivummalle juhlien vilskeestä.
Pojan näyttäessä hämmentyneeltä Harry kaivaa taskustaan kuluneen, taitellun pergamentin palan ja ojentaa sen Teddylle.
"Tämä kuului sinunkin isällesi ja olen varma, että hän olisi halunnut sinun saavan sen. He kaikki olisivat halunneet", Harry sanoo arvoituksellisesti ja iskee Teddylle hymyillen silmää.
"Pidä siitä hyvää huolta ja ole varovainen!" hän vielä ohjeistaa, taputtaa Teddyä olalle ja poistuu takaisin keittiöön, missä James ja Albus ovat taas alkaneet heitellä toisiaan jokamaunrakeilla.
Teddy jää eteiseen seisomaan pergamentinpala kädessään ja tuntee jännityksen väreilevän sormenpäissään, sillä hän on aika varma siitä, että on kuullut tarinoita pitelemästään esineestä.
 


Torstai 1.9.2011
 
Kolmasluokkalaisten Puuskupuh-poikien makuusalissa on pimeää ja uninen tuhina täyttää huoneen.
Teddyn sängystä, kiinni vedettyjen samettiverhojen läpi kajastaa kuitenkin valoa. Teddy istuu sängyllä valo taikasauvan kärjestä säteillen ja pitelee kädessään Harrylta saamaansa pergamentinpalaa.
"Vannon pyhästi, että minulla on vain pahat mielessäni", Teddy kuiskaa ääni jännityksestä väristen ja napauttaa pergamenttia sauvallaan.
Muste alkaa välittömästi levitä pergamentille keskeltä alkaen ja Teddyltä pääsee jännittynyt huokaus, kun kartan etusivu piirtyy esiin.
Herrat Kuutamo, Matohäntä, Anturajalka ja Sarvihaara ylpeinä esittävät: KELMIEN KARTTA.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2017 23:58:14 kirjoittanut Kaste6 »
"I tread the way and lose myself into a tale"

Picciduta

  • slytherin
  • ***
  • Viestejä: 106
  • se on omasta asenteest kii mite asiat elämäs ottaa
Vs: Seuraavan sukupolven kelmi, S, Teddy, raapalesarja
« Vastaus #1 : 04.08.2017 17:52:23 »
Heipä hei!

Etsiskelin tässä itselleni kevyttä luettavaa ja tämä sattui tuolta ensimmäisenä silmääni. Kelmit kun ovat lähellä sydäntäni, niin päätinpä sitten vilkaista, että millaista tarinaa täällä on.
Näin alkuun haluan sanoa, että ihan mahtava idea tällä raapalesarjalla. Ja muutenkin mukavaa, että tämä on juurikin raapalesarja, koska ne on sellaisia kevyitä ja helppolukuisia tekstejä. Itse olen aina henkilökohtaisesti myös pitänyt enemmän raapaleiden ja lyhyiden tekstejen kirjoittamisesta, kun ne vaan on niin mukavan tuntuisia itselle.

Mennään ensin vaikka siihen rakentavaan palautteeseen:
Ensimmäisen lauseen jouduin lukemaan pari kertaa uudelleen, kun en oikein aluksi tajunnut sitä. Se tuntui jotenkin monimutkaiselta, vaikka ihan oikein olikin kirjoitettu, mutta hitaasti luettuna asian kyllä sisäisti ihan hyvin. Teksti alkoi muutenkin jotenkin omaan makuuni hieman nopeasti, mutta se voi johtua siitä, että olen itse tottunut kuvailemaan enemmän. Tarinaan ei ehkä ihan heti päässyt mukaan kunnolla, kun jotenkin tuntui, että sinkoiltiin paikasta ja tapahtumasta toiseen. Senkin kyllä ymmärrän, sillä raapaleita kirjoittaessa joutuu ehkä hieman etenemään nopeasti, jotta kaiken saa mahtumaan.
Lainaus
joilla hyvästellään Tylypahkalaiset taas jouluun saakka.
Tummennettu sana kirjoitetaan pienellä, se on vähän kuin suomalaiset tai ruotsalaiset.
Lainaus
"Tämä kuului sinunkin isällesi ja olen varma että hän olisi halunnut sinun saavan sen. He kaikki olisivat halunneet." Harry sanoo arvoituksellisesti ja iskee Teddylle hymyillen silmää.
Kahden tummennetun sanan väliin voisi laittaa pilkun. Lisäksi halunneet sanan perästä voi ottaa tuon pisteen pois ja laittaa lainausmerkin taakse pilkun (...olisivat halunneet", Harry sanoo...).

Paljon kyllä positiivistakin tässä tekstissä oli. Sun kirjoitustyyli on mukava ja sellainen pehmeä, tykkään tosi paljon sun tavasta kertoa ja kuvailla asioita. Tässä oli myös hauskoja ja hyviä keksintöjä, esimerkiksi tuo Jamesin ja Albusin jokamaunrae-sota. Oli kyllä ilo lukea, koska kokonaisuudessaan tämä oli oikein kevyt ja hyvän fiiliksen tuova. Varmasti jään seurailemaan!

Kiittäen ja kumartaen, Picciduta

mut ei se haittaa, kaikki on hienosti nyt.
oon mä varmaan, oon joo varmaan
ennenkin selviytynyt.

Kaste6

  • ***
  • Viestejä: 12
Vs: Seuraavan sukupolven kelmi, S, Teddy, raapalesarja
« Vastaus #2 : 04.08.2017 20:34:47 »
Jei, mahtavaa, että tykkäsit ideasta ja kiitti myös rakentavasta palautteesta oikein paljosti, se oli tarpeellista ja oikein hyvää.

Ensimmäinen virke tuotti mullekin oikeasti päänvaivaa, kirjoitin tän ensin sijoittumaan Teddyn 13-syntymäpäiville ja siinä alkuperäinen rakenne toimi paremmin. Sitten tajusin, että Teddyn synttärit on huhtikuussa, eikä se olisi niitä viettämässä kotona, joten muutin alkutilannetta ja lauserakenne mutkistui.
Muutin sitä nyt kuitenkin niin, että se on mahdollisesti helppolukuisempi.

Kiitus myös kirjoitusvirheiden yms. korjaamisesta, nekin on nyt poistettu.

"I tread the way and lose myself into a tale"

Kaste6

  • ***
  • Viestejä: 12
Vs: Seuraavan sukupolven kelmi, S, Teddy, raapalesarja
« Vastaus #3 : 30.08.2017 23:35:41 »
A/N: Seuraavaa pukkaa, vihdoin. Kommentit on ihan hauskoja, jättäkää sellanen jos tykkäsitte :)

Torstai 1.9.2011

Teddy katselee pieniä kartalla liikkuvia pisteitä haltioituneena. Professori McGarmiva kuljeskelee vielä kansliassaan, varmaankin järjestellen alkavan lukuvuoden materiaaleja, Voro lakaisee Suurta salia alkajaispitojen jäljiltä ja Teddy itse näkyy liikkumattomana pisteenä kolmasluokkalaisten Puuskupuhien makuusalissa.
Kartta on äärettömän kiehtova ja Teddy voisi tuijottaa sitä ikuisuuksia.
Valtava haukotus kuitenkin repii tämän suupieliä ja palauttaa mieleen seuraavana aamuna alkavat oppitunnit. Ensimmäisenä on yrttitietoa, eikä Teddy halua todellakaan myöhästyä, sillä tunnin pitää hänen tuvanjohtajansa professori Verson uusi opetusharjoittelija, Neville Longbottom. Neville varmasti lähettäisi myöhästymisestä pöllön sekä Harrylle, että isoäidille, eikä Teddy halua sitäkään. Niinpä hän napauttaa karttaa sauvallaan samalla, kun mutisee "Ilkityö onnistui", sammuttaa valonsa ja työntää kartan tyynynsä alle musteen kadotessa pergamentilta yhtä nopeasti kuin oli ilmestynytkin.
Kohta Teddynkin sängystä kuuluu vain tasaista, unista tuhinaa.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2017 23:37:58 kirjoittanut Kaste6 »
"I tread the way and lose myself into a tale"

Picciduta

  • slytherin
  • ***
  • Viestejä: 106
  • se on omasta asenteest kii mite asiat elämäs ottaa
Vs: Seuraavan sukupolven kelmi, S, Teddy, raapalesarja 3/?
« Vastaus #4 : 10.12.2017 14:15:49 »
Anteeksi, etten ole aiemmin tullut kommentoimaan, vaikka jatkoa on tullut jo monia kuukausia sitten! :o

Tosiaan olipas jotenkin kiva pikku raapale tää viimeisin. Tosi kiva lukea, että tuo kartta on nyt siirtynyt sitten kolmannelle sukupolvelle eikä vain loju jossain laatikon pohjalla. Ties mitä uusi seikkaluja nää uudet nuoret sen avulla keksii! :D Ja toivottavasti seuraavassa raapaleessa kuullaan Nevillestä, koska noh, Neville on ihana. Teddy ei ilmeisesti tiedä, että Neville ja Harry tuntee toisensa, vai? Silti hauska toi kohta missä Teddy miettii tota myöhästymistä, vaikka en uskokaan että hyväsydäminen Neville lähettäisi kirjettä kotiin, varsinkaan kun kyseessä on Teddy. Tai mistäs sitä tietää. :D

Lainaus
Valtava haukotus kuitenkin repii tämän suupieliä

Tuo tummennettu kohta oli ainoa, mikä nyt jäi mun silmiin, vähän ehkä särähti. Paremmin voisi sopia hänen suupieliään. Mutta muuten tosi hyvin kirjoitettu, innolla jään odottelemaan jatkoa! :)

mut ei se haittaa, kaikki on hienosti nyt.
oon mä varmaan, oon joo varmaan
ennenkin selviytynyt.