Kirjoittaja Aihe: Hurmio, S, kesäfiilistelyä  (Luettu 1433 kertaa)

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Hurmio, S, kesäfiilistelyä
« : 29.07.2017 14:58:08 »
Nimi: Hurmio
Ikäraja: S
Kirjoittaja: Kaira
Genre: kesätunnelmointia, urheilutunnelmointia, ihastumistunnelmointia

A/N: Tällaista. Ei kai tässä mitään ihmeellistä, lyhyt ja tunnelmoiva originaaliteksi vain. Kaipailen sen pitkän kuuman kesän perään joka ei näköjään koskaan tule :D



Hurmio
 
Minä juoksen, ja rata vilkkuu silmissä kuin punainen matto, joka asetellaan huolella kunniavieraan kulkureitille.

 Juokseminen on kuin hukkumista.

”Venyttelitkö takareidet”, sinä huikkaat. Olet asettautunut katsomoon kahdelle riville niin kuin vain tietyllä tapaa omahyväiset ihmiset asettuisivat. Minä yritän olla katsomatta, mutta näen silti: makaat penkeillä kasvot kohti aurinkoa, kutittelet pitkillä säärilläsi taivasta. Varjoni lankeaa hetkeksi kasvoillesi. Kiihdytän vauhtia.

”Varovasti nyt.”

Hiki juoksee kanssani kilpaa, virtaa ohimoilta kaulalle ja selkärankaa pitkin housunresoriin, seisahtanut kesäilma pelmahtaa kasvoille kuin pellavalakana ulkokuivaustelineellä. Kurvissa juolavehnät nyökkäilevät, askeleeni nostattavat hienoista hiekkapölyä.

”Ihan ookoo aika”, sinä sanot klikattuasi sekuntikellon seisauksiin. Minä nojaan polviini ja puuskutan.

”Onko riittävän hyvä?”

Vilkaiset minua lipan alta.

”Ei.” 

”Helvetti!”

Penkki radan varrella on karheaa puuta, eikä pieni katos tarjoa varjoa nimeksikään. Sinä tulet viereeni istumaan, olkapää hipaisee olkapäätä. Ihokarvat nousevat pystyyn. 

”Istuminen vaikeuttaa palautumista.”

”Luuletko että minä en tiedä.”

”Niinpä niin. Jos minä olisin sinä, en istuisi nyt.”

”Jos sinä olisit minä, kisan voittaja olisi selvä, eikä olisi mitään mieltä jatkaa harjoittelua.”

Sinä tuhahdat ja virnistät samaan aikaan. 

Minun tekisi mieli sanoa se, mutta en sano.

Näin kuumana päivänä radalla saa olla yksin. Meidän ja muun maailman välissä on jykevä katsomo ja mäntymetsä. Meidän kahden välissä on neljä senttiä kuivaa heinäkuista ilmaa. Sinä istut niin kuin ukot istuvat saunassa, haarat levällään, kyynärpäät reisissä. Käännät lippiksen nurinpäin ja siristät tähytessäsi minua.

”Tähän tautiin on vain yksi resepti”, sanot vakavana. ”Vielä kerran, okei?”

Minä huokaisen ja nousen ylös, tikkuinen penkki raapii reisien ihoa. Ravistelen jalkoja auki, pumppaan pohkeita ja aina välillä tarkistan, missä katseesi lepää.

Asetun telineeseen, sormenpäät silittävät radan kumipintaa, suljen silmät, ilma väreilee, sinun läsnäolosi täyttää koko stadionin. Minä jännitän lihakset.

Juokseminen on hukkumista. Hapenpuute lihaksissa saa aikaan jomotusta ja väsymystä. Lihakset itkevät, hikkaavat hikeä, vaativat pysähtymistä, lepoa ja happea. Juoksija vastaa ei, teidän on pärjättävä ilman, sillä nyt ei ole vaihtoehtoa. Lihakset alkavat uhkailla, lähettävät kipusignaaleja aivoihin. Mielen on oltava vahvempi; sen on ruoskittava kehoa eteenpäin, luvattava lihaksille, että kun nyt jaksatte vielä yhden kierroksen, saatte lepoa. Älkää pettäkö minua nyt.
 

”Parempi”, sanot. Minä makaan kuumalla radalla tietoisena kiivaasti kohoilevasta rintakehästäni, pulssista, jonka voin maistaa suussa, verestä, joka kohisee ympäri kehoa kuin keväinen koski.

”Miksi me tehdään tätä?” kysyn puolitosissani heti kun hengitys on tasaantunut hieman.

Sinä kyykistyt viereeni ja tutkailet kasvojani. En osaa päättää oletko huvittunut vaiko lievästi huolestunut.

”Koska se tuntuu hyvältä.”

”Tuntuuko?”
 
”Kyllä sinä tiedät, että tuntuu. Ensin sen kuuluu tuntua pahalta. Sen jälkeen se taas tulee, niin kuin aina. Euforia. Hurmio.”

Minä katselen sinua, päivettyneitä kasvojasi, joita kehystää sininen taivas ja huojuvat männynlatvat. 

Ojennat käden ja autat minut pystyyn.

”Olisiko se siinä tältä päivältä? Kello on aika paljon ja taidat olla jo väsynyt.”
 
”Joo.” Epäröin hetken, pyyhin hikeä kaulalta. ”Pitäisikö käydä Hiitolanlahdella uimassa?”

Sinä hymyilet. ”Hyvä idea.”
 
*
 
Reitti on tuttu. Sora rusahtelee pyörien alla ja kimpoilee arvaamattomasti kaikkiin ilmansuuntiin. Kaartelet koko tien leveydellä, seisot polkimilla ja puhut tauotta. 

”Vieläkö Koljosen kioski on auki?” sinä kysyt.

Riippakoivun oksa läiskäisee minua kypärään. ”Ei. Se menee neljältä kiinni.”

”Harmi. Olisin voinut tarjota jätskin.”

Kätken hymyn yskäisyyn.

”No, kumpaan leiriin sinä kuulut? Mansikka vai suklaa?”

”Ei oikeastaan väliä.”

”Ei väliä? En usko. Kaikille sillä on väliä. Mansikka- vai suklaajäätelö?”

”Tykkään kaikesta”, sanon ja keskityn pysymään tiellä tiukassa kurvissa.
 
”Kaikesta? Kaikista maailman mauista? Höpö höpö.”

”No tuota… En erityisesti perusta rosmariinista. Mutta siitä ei taideta tehdä jäätelöä.”

”Ei”, sinä sanot, vaihdat vaihdetta. ”Rosmariinijäätelöstä en ole kuullut.”

 
Rannalla on lapsia, joten suuntaamme viereisille lättäkallioille. Ne ovat paahtuneet polttaviksi päiväkausia jatkuneessa helleaallossa. Sinä kysyt, onko outoa jättää sukat jalkaan, ja minä arvelen sen olevan kannattavaa, ellei halua rakkoja jalkapohjiin. Tervalepät kurottavat epätoivoisena oksiaan kohti järveä. Luonto on muuttunut läkähtyneen vihreäksi ja raskaaksi. 
Loikkaat muutamalla gasellinaskeleella järveen, pärske jää pisaroiksi poskilleni.
 
Riisun paidan ja shortsit, ja liu’un limaista kallionpintaa pitkin syvälle veteen. Muta jättää jäljen alusvaatteisiin, ja vihreää vesikasvustoa luikertelee varpaidenväliin. Odotat minua huvittuneen näköisenä.

Poljen ja kauhon itseäni eteenpäin. Iltaseitsemän aurinko pilkahtelee aaltojen kainaloissa ja sinun ihollasi. Ehdotan uimakilpailua ulpukoille, ja kuten aina, sinä otat haasteen vastaan, roihahdat kilpailusta ja voitat minut niukasti.
Löydän isohkon kiven kymmenen metrin päässä rannasta. Sinä sijoitat varpaasi minun varpaideni viereen. 

”Jonkun pitäisi tulla niittaamaan kaislat”, sanot, osoitat rannan suuntaan.
 
Juokseminen on hukkumista. Kun keho ei enää jaksa pidättää hengitystä, kun keuhkot ovat tyhjät ja lihakset eivät tottele käskyjä, on palattava pintaan haukkaamaan happea. Se on kuin refleksi: keho ikään kuin sanoo piiskaavalle mielelle, että okei, sinä olet selvästi sekaisin, minäpä otan ohjat takaisin omiin käsiini. Lopulta juoksijan on pysähdyttävä.

Minä katselen sinua vaivihkaa. Tunnen omituista kihelmöivää jännitystä pallean paikkeilla. 

”Äiti on pakottanut minut niittotöihin mökillä. Palkatta tietenkin, se on kai äitien oikeus. Oletko koskaan joutunut tekemään sitä?”

Pudistan päätäni. Vesi ylettää sinua rintakehään, valo luo omituisia heijastuksia olkapäidesi ihoon.

”Se on kamalaa. Upposin varmaan polvea myöten mutaan.”
 
Minä en jaksa enää. Lupaa kysymättä, refleksinomaisesti sanat nousevat huulilleni ja tipahtelevat niiltä kirpeinä, makeina, kuin kesän ensimmäiset vadelmat, rikkovat renkaita järvenpintaan, kaikuvat kallioilta ja havisuttavat haapoja.
Sinä katsot minua pitkään sanomatta mitään.

Ensin sen pitää tuntua kamalalta.

 Leviät hymyyn.

”Illa”, sinä sanot, otat minua ranteesta kiinni, kaadut taaksepäin vetäen minut mukanasi pois kiveltä aallon syliin, suloiseen, pehmeään veteen, joka muuttuu ilmaksi ja maidoksi ihoani vasten, ”minä kyllä tiedän.”

Hengitän aika raskaasti. 

Ehkäpä kaikki järven aallot syntyvät minun kurittomasta pulssistani. 
 

 

Wisteria

  • peilipallo
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Hurmio, S, kesäfiilistelyä
« Vastaus #1 : 30.07.2017 18:00:24 »
Ensinnäkin, hirmuisen suuret onnittelut turnajaisvoitosta <3 Kun lueskelin tätä tarinaa silloin ensimmäistä kertaa, olin ihan ihmeissäni ja myyty. Sun kirjoitustyylisi teki minuun jo ensimmäisten lauseiden kohdalla vaikutuksen. Kirjoitat ihastuttavan ilmeikkäästi ja vivahteikkaasti, ja tuolla oli niin monta kauniin runollista kohtaa, joihin vähän rakastuin. Kuinka juolavehnät nyökkäilevät, juoksurata on kuin punainen matto, joka asetellaan huolella kunniavieraan kulkureitille ja sanat tipahtelevat kirpeinä, makeina, kuin kesän ensimmäiset vadelmat. Lisäksi sun tekstisi tuntuu todella luontevalta ja mukavalta lukea, ja nautin runsaasta kuvailusta. Se luo tähän aivan ihanan tunnelman. Tykkään erityisesti juoksijan tuntemusten ilmeikkäästä kuvailusta, siitä, miltä lihaksissa tuntuu, kun niiden pitää venyä ihan äärimmilleen. Samaan aikaan tunnelmassa tuntuu myös se hurmio, se intensiivisyys ja toisaalta tuskaisuus, jonka kova fyysinen harjoittelu synnyttää. Ja vaikka hikoilu, puuskuttaminen ja raaka treeni ei olekaan äärettömän viehättävää, tässä tekstissä sekin tuntuu jotenkin romanttiselta. Siitä pidin. Oikeastaan kaikki tässä tekstissä toimii, tuntuu olevan oikeilla paikoillaan, poikkeuksellisen hiottua ja kokonaista. Vau.

Tykkään siitä, miten avoimiksi olet jättänyt hahmot. Minäkertoja ja puhuminen sinästä toimii hyvin. Ei voi aivan tietää, kuka on kuka, onko tässä nyt ystävykset vai treenikaverit vai ehkä urheilija ja valmentaja. Kenties jotain siltä väliltä tai sitä kaikkea. Erityisesti tuon lopun dialogi ja maininnat muun muassa äidistä saavat kallistumaan kaveruuden suuntaan, mutta ehkäpä tämä nyt jää kivasti pieneksi mysteeriksi, tai voi lukijana kuvitella hieman omiaan. Muun avoimuuden ohella myös henkilöiden sukupuolet pysyvät kovin määrittelemättömissä, vain Illan nimi kertoo lopussa hieman, mikä on mielestäni kovin onnistunut ratkaisu. Kuitenkin tässä tuntuu olevan pääosassa tunnelma ja tunteet, eikä se, mitä kukin tarkalleen on, muuta kuin ihmisiä, joiden välillä on jotain.

Kuuma kesä taisi todella jäädä tältä kesältä ehkä vain haaveeksi, mutta onneksi sitä voi haikailla kesäisten tekstien parissa. Kiitos <3
​det mørke vi har gør himlen klar, et andet sted

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Hurmio, S, kesäfiilistelyä
« Vastaus #2 : 31.07.2017 19:53:18 »
Tässä on hauska kertojatyyli. Yleensä minä-sinä-kerronnasta tulee tosi kornia ja kulunutta, mutta tässä tekstissä se toimii. Sen avulla sukupuolikin jää aivan toispuoleikseksi asiaksi ja lukija saa itse kuvitella, ketkä tässä nyt ovat, jos ylipäänsä haluaa.

Lainaus
Hiki juoksee kanssani kilpaa - -.
Oon ihan hulluna personifikointeihin, ja niitähän tästä tekstistä löytyi! ♥ Ihania.

En ymmärrä rääkkiurheilun päälle, joten en päässyt tähän tilanteeseen sisään varsinkin, kun minusta heinäkuun helteillä urheileminen on pelkkää kidutusta. Urheilu-osuus jätti minut siis aika kylmäksi, mutta pidin lopusta. Se oli aika salaperäinen ja monitulkintainen, ja lukija sai siinäkin vähän itse päätellä, että mitä tässä nyt tapahtuu ja keille. Tykkäsin tuosta kutkuttavasta lopetuksesta, jossa Illa sanoo jotain, mutta siinä saa taas vähän tulkita, että mitä se nyt oli. Tosi kiva lopetus - vähemmän on enemmän. (:


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 071
Vs: Hurmio, S, kesäfiilistelyä
« Vastaus #3 : 10.08.2017 19:38:30 »
Tämän kehollisuuus on hyvin säväyttävää, toki, kun teemana on urheilu, mutta silti! Nautin kovin siitä, miten kielellistit sen rasituksen ja kuntoilun tuskan, mikä tässä näkyy. Kivaa, että tunteet sinää kohtaa kuvattiin samoin. Tässä pääsi ihan kunnolla kertojan nahkoihin. Kiitän!

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Hurmio, S, kesäfiilistelyä
« Vastaus #4 : 22.10.2017 22:22:56 »
Wisteria, oi mikä kommentti! <3 Ihana kuulla, että rääkkiurheilun romantisointi onnistui! Turnajaisten aihe oli musta aika viehättävä taiteellinen haaste, sillä urheilu ei ainakaan minulla herätä kovin suuria taiteellisia tunteita ja inspiraatioita, vaikka muita intohimoja se kieltämättä herättääkin. Olipas tää tosiaan ilahduttava kommentti, oon palannut sen pariin monta kertaa. Kiitos paljon! :)

Kiitos paljon kommentista, Arte !! :) Minä-sinä-kerronta on kyllä kamalan vaarallista, ja mietin monta kertaa käytänkö sitä tässä, mutta kiva kuulla että toteutus oli suhteellisen onnistuntut. Yritin häivyttää sukupuolia tarkoituksella ja antaa hypoteettisille lukijoille mahdollisuuden tulkita hahmojen sukupuolta omien mieltymyksiensä ja mielikuviensa mukaan - oli ihan hauskaa kokeilla sellaista. Ja hyvänen aika, lukaisin tämän nyt pienen ajan jälkeen uudestaan ja kylläpäs joukkoon oli tosiaan lipsahtanut personifikointi poikineen :D Ihanaa kun kommentoit, kiitos!

Hurjasti kiitoksia, Sokerisiipi! Ihanaa, että luit ja jätit kommentin, se piristää aina niin kamalasti :)