Kirjoittaja Aihe: Yhdeksännellä luokalla | S, kaihoa ja kaipuuta  (Luettu 1157 kertaa)

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 185
Ikäraja: S
Genre: kaihoa ja kaipuuta
Haasteet: Ficlet300 (102. Toukokuu)

A/N: Hain Yellow Filmille kesätöihin. En päässyt. Tässä tekeleeni, jollaista pyydettiin hakemuksen yhteyteen.





Yhdeksännellä luokalla



   ”Joka kerta kun tuutte taidemuseoon, muistakaa minua. Täällä mä olen kuviksenopettajana eniten elossa.”


 
   Vaikka yhdeksännen luokan kuvittelisi olevan hienoa aikaa – viimein pääsee pois peruskoulun kourista ja saa valita seuraavan oppilaitoksensa suhteellisen vapaasti – siinä on myös väkevää haikeuden tuntua. Tutut opettajat, iso kaveripiiri ja mukava koulurakennus saavat kaikki muuttua seuraavana syksynä, kun suuntaa toiselle asteelle ja osa jokapäiväisistä ystävistä lähtee muualle tekemään omaa juttuaan.

   Toukokuun lopun viikot ovat aurinkoisia ja kuumia, paljon enemmän kuin joskus muutamaa vuotta aiemmin. Kai sekin on muutoksen murtavaa voimaa, jonka kaikki meistä kokevat. Kun oppivelvollisuuden viimeisetkin uumenet on tongittu tunneilla, tutustuttu Suomen kirjallisuushistoriaan ja algebran perusteisiin, on kaikilla puhti lopussa. Opettajat päästävät ilakoimaan pesäpallon tai muiden pihapelien äärelle paahteeseen ja itse rupattelevat työasioita tai vastaavia, eiväthän ne meitä koskaan kiinnostaneet todella. Kun sitten istuskelee itse kivipaaden reunalla ja katselee parin kaverin lätkivän palloa pöytää pitkin, haluaisi vangita hetken kuplaan ja elää siinä ikuisesti. Niinä päivinä tietää, että kaikki tarpeellinen on jo tehty ja voi nauttia siitä vapaudesta, joka vuotaa kesäloman puolelta.