Kirjoittaja Aihe: Kohtalotar / K-11 / Draama / Lisko, Severus, Lily, Teddy, Victoire  (Luettu 2479 kertaa)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Ficin nimi: Kohtalotar
Kirjoittaja: Rowena
Tyylilaji: Draama (ja hitunen angstia).
Ikäraja: K-11
Henkilöt: Kolme kohtalotarta (lisäksi Lisko Scamander, Lily Potter, Severus Kalkaros, Teddy ja Victoire Lupin)
Varoitukset: Puhutaan kuolemasta. On myös viittauksia Ihmeotukset-elokuvaan, mutta ficci ei kuitenkaan spoilaa sen tapahtumia.
Yhteenveto: Kreikan mytologian mukaan kolme naista, kohtalottaret, kehräävät, säilyttävät ja katkaisevat ihmisen elämänlangan.
Vastuunvapaus: Rowlingin maailmaa, ei minun!
A/N: Osallistuu Sataseen sanalla Henki.


KOHTALOTAR

Kehrääjän, Osan Suovan ja Torjumattoman työhuone oli näyttänyt samalta ihmiskunnan alkuhämäristä asti. Suurista ikkunoista tulvi laskemattoman auringon kirkasta valoa, pölyhiukkaset tanssivat lähes huomaamattomina ja kiviseen seinään louhitussa takassa paloi valkea. Ikkunaa vastapäinen seinä oli täynnä erivärisiä ohuita lankoja, jotka roikkuivat katosta. Huoneen keskellä oli suuri värttinä, jolla Kehrääjä kehräsi. Ikkunan edessä istui Osan Suova lankakori vierellään. Torjumaton seisoi lankaseinän ääressä rautaiset sakset kädessään.

Kohtalottaret olivat tehneet tätä työtä aina. Kehrääjä kehräsi ihmisten elämänlangan, Osan Suova määräsi elämänlangan tapahtumista ja Torjumaton päätti kuoleman hetken.

Torjumaton mietti usein, miksi hän oli saanut sen kaikkein ikävimmän työn.

”Katsokaa, Teddy ja Victoire Lupinin esikoisen elämänlanka!” Kehrääjä hykersi ja irrotti varovasti hopeisen elämänlangan värttinästään.

”Ihana hopea!” Osan Suova kiekaisi ja oli siinä siunaamassa Kehrääjän vieressä, ”anna tänne, minä tiedän tarkalleen, mitä tuollainen elämänlanka kaipaa.”

”Et pane mitään ikävää siihen. Osan Suova, kuulitko! Synnytys oli vaikea, anna tilanteen rauhoittua.”

”Juu-juu, pieni musta säie tuohon vain…”

”Osan Suova!”

Torjumaton ei välittänyt osallistua sisartensa väittelyyn. Sen sijaan hän seisoi yhä lankaseinän edessä rautaiset sakset kädessään. Yksi elämänlangoista alkoi käydä harvaksi ja harmaaksi. Torjumaton otti langanpään käteensä ja nosti katseensa ylös nähdäkseen, kenelle lanka kuului.

Newton Artemis Fido Scamander, 1897-

Lisko Scamander. Torjumaton huokasi ja sulki silmänsä. Saman tien hän oli jossakin aivan muualla kuin työhuoneessaan. Tässäkin huoneessa oli takka, mutta siihen yhtäläisyydet loppuivatkin. Huone oli pieni ja kodikas. Kaikkia seiniä peittivät kirjahyllyt, lattialla oli punainen itämainen matto ja kaappikello, kellotaulussaan nukkuva leijona, tikitti hiljaa. Takan edessä oli keinutuoli ja keinutuolissa nukkui vanha mies laikukas gäätä sylissään.

Torjumaton oli seurannut Lisko Scamanderin elämää mielenkiinnolla. Niin pitkää ja tapahtumarikasta elämää oli harva velho saanut osakseen, Osan Suova oli todellakin pistänyt parastaan. Lisko oli vieraillut melkein maailman jokaisessa kolkassa, kirjoittanut yhden velhomaailman myydyimmistä kirjoista, tehnyt mittavan uran ihmeotuksien parissa, saanut Merlinin ritarikunnan toisen luokan ansiomerkin, perustanut velhomaailmalle tuiki tärkeän ihmissusirekisterin, mennyt naimisiin rakastamansa naisen kanssa ja saanut nähdä lapsenlapsiensakin varttuvan. Mutta kaikella on määräaikansa. 119-vuotias Lisko näytti nukkuessaankin siltä, että oli jo valmis kohtaamaan uudenlaiset seikkailut. Kasvot olivat käyneet ryppyisiksi ja puinen kävelykeppi riippui keinutuolin käsinojasta.

”Silloin on hyvä lähteä, kun on ollut hyvä elämä”, Torjumaton mutisi ja nipisti jälleen silmänsä kiinni. Saman tien hän oli omassa työhuoneessaan. Kehrääjä ja Osan Suova olivat lopettaneet kinastelunsa ja keskittyivät töihinsä: Kehrääjä putsasi rukkiaan ja Osan Suova kieputti vauva Lupinin elämänlankaan mustaa säiettä.

Torjumaton loitsi itselleen tikapuut ja kiipesi katonrajaan. Huultaan purren hän otti valkoisen mekkonsa taskusta rautasakset ja leikkasi Lisko Scamanderin elämänlangan poikki. Lanka kieppui hetken ilmassa villisti ja putosi sitten elottomana maahan.

”Herra Scamander! Johan hänellä oli pitkä elämä! Ja silti muistan kuin eilisen päivän sen, kun kehräsin hänen lankansa”, Kehrääjä sanoi Torjumattoman astellessa alas tikkailta.

”Hänellä oli hieno elämä. Ei kuka tahansa velho olisi pystynyt ajamaan läpi taikaeläinten kokeellisen jalostuksen kieltoa, mutta minä tiesin, että hänestä olisi siihen”, Osan Suova sanoi ja liikuttui vähän.

Torjumaton poimi Liskon harmaakultaisen elämänlangan lattialta ja kieputti sen kerälle. Sitten hän heitti kerän takkaan. Liekit roihahtivat, ja kun tuli tasaantui, ei kerästä näkynyt enää jälkeäkään.

”Minä pidän nyt tauon”, Torjumaton sanoi ja odottamatta sisartensa vastausta harppoi puiselle ovelle. Ovi narahti ja päästi Torjumattoman suurelle parvekkeelle. Hento tuuli löi vasten Torjumattoman kasvoja ja leikki hänen mustilla hiuksillaan. Kevättuuli.

Kuolemaan ei vain ikinä totu. Ei, vaikka sitä näkisi päivittäin. Toki vanhan ihmisen kuoleman pystyi vielä jotenkin käsittämään, mutta lapset. Lyhyiden elämänlankojen poikkileikkaaminen oli tuskallisinta, mitä Torjumaton tiesi.

”Oletko kunnossa?” Torjumaton kuuli kysymyksen selkänsä takaa. Osan Suova oli seurannut häntä parvekkeelle.

”Olen. Tarvitsen vain hiukan etelätuulta.”

”Kukapa ei. Tuuli on kieltämättä varsin miellyttävä tänään.”

Torjumaton ja Osan Suova seisoivat pitkään vaiti ja katselivat allaan avautuvaan laaksoon. Oli ihanaa asua vuoristossa.

”Muistatko Lily Potterin?” Osan Suova kysyi yllättäen.

”Tietenkin”, Torjumaton hätkähti. Totta kai hän muisti Lily Potterin kuoleman. Se oli ollut yksi hirveämmistä hänen koskaan näkemistään kuolemista. Ja hän oli nähnyt kuolemaa paljon.

”Teddy ja Victoire Lupinin esikoisen elämänlanka tuntuu samanlaiselta kuin hänen lankansa.”

”Hyvässä vai pahassa?”

”En minä oikein tiedä. Mikä Lily Potterin elämässä lopulta oli hyvää ja mikä pahaa?”

”Muistatko Severus Kalkaroksen?” Torjumaton esitti vastakysymyksen.

”Voi Severus! En ole ankeampaa elämänlankaa nähnyt! Minua itketti usein sen ääressä. Mutta jotkut asiat vain ovat väistämättömiä.”

”Oliko hän koskaan onnellinen?”

”Severusko? Oli totta kai. Kaikki ovat onnellisia joskus. Vaikka minä olen epäreilu, minä en ole kohtuuton”, Osan Suova sanoi ja tuuli heilautti hänen punaiset hiuksensa hänen silmilleen.

”OSAN SUOVA! Heti tänne! Sinä olet pilannut vauva Lupinin langan!” kuului työhuoneesta Kehrääjän käskevä ääni. Osan Suova pyöräytti silmiään:

”Kehrääjä ottaa tämän homman aivan liian vakavasti. Ei elämä voi olla koko ajan onnea ja auvoa, vaikka hän miten tahtoisi.”

Osan Suova lähti takaisin työhuoneeseen kuuntelemaan Kehrääjän päivittäistä saarnahetkeä. Torjumaton jäi parvekkeelle etelätuulen kanssa.

”Minä olen epäreilu, mutta en kohtuuton”, Torjumaton toisti sisarensa sanat.

Oliko elämässä tosiaankin olemassa kohtuullisuus? Vaikka elämä mursi lopulta kaiken ja kaikki, se ei kuitenkaan koskaan murtanut väärällä hetkellä?

Niinkö se oli?

Aqualiljo

  • ***
  • Viestejä: 6
En olekaan ennen lukenut ficcejä tällaiseen aiheeseen liittyen, mutta lopputulos on loistava! Syvällistä pohdintaa, kaunista kieltä ja tuttuja hahmoja.. Ei mitään valitettavaa, ja rakentavaa palautetta on hankala antaa, sillä en muuttaisi tästä mitään, eikä edes kirjoitusvirheitä näkynyt! <3
Suuret kiitokset ja kohtalottarista saa toki kirjoittaa lisää! :D

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Kiitos kommentista, Aqualiljo ^__^. Hauskaa, että pidit tästä! Ehkä kohtalottaret vilahtavat jossakin tekstissäni vastaisuudessakin, kuka tietää... No, Osan Suova tietää ;D.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Pidin todella paljon tästä ficistä. Siitä, miten tässä katseltiin tuttujen henkilöiden elämää sivusta, sen tuntien. Kuten me lukijatkin näemme vääjäämättömästi kirjan hahmojen elämän kuluvan ja eri sävyjen kiertyvän elämänlankaan, vaikka mieluiten tahtoisimmekin itse päättää tapahtumien kulusta. Tästä jäi se mielikuva, kuin kohtalottaret itsekin täyttäisivät vain ennalta määrättyä tehtäväänsä, pystymättä itse siihen suuremmin vaikuttamaan.

Kohtalottaret hahmoina ovat kiehtoneet minua siitä asti, kun luin niistä joskus ties milloin lapsena tai nuorena ensi kerran. Oli mielenkiintoista lukea tällainen ficci, joka pisti ajattelemaan heitä ja heidän tehtäväänsä. Muistan, että silloin muinoin minua mietitytti se, että luodessaan muiden ihmisten elämää ei heillä ollut käytännössä itsellään elämää ollenkaan. Siinä mielessä tuntui jotenkin puhdistavalta, rentouttavalta ajatella, että tässä heillä oli edes pieni hengähdystauko välissä. Olen kehrännyt värttinällä, ja voi että siinä puutuu ja kaikki lihakset jumittuvat, ellei osaa huolehtia ergonomiasta ja vahtia että on rentona.

Sitä en muistanutkaan, että kohtalottarilla oli suomenkieliset nimetkin. Jotenkin minusta erityisesti Osan Suova nimenä oli jotenkin niin lempeän vaikkakin väistämättömän kuuloinen. :)

Lainaus
Kaikki ovat onnellisia joskus. Vaikka minä olen epäreilu, minä en ole kohtuuton”, Osan Suova sanoi ja tuuli heilautti hänen punaiset hiuksensa hänen silmilleen.
Tästä lauseesta pidin tässä eniten. Se pysäytti, etenkin kun kyse oli Severuksesta.

Pidin siitä, että tämän tarinan pohjimmainen ajatus oli, että kaikella on aikansa, joka on sopiva. Kuulin tänään erään iäkkään ystävän poismenosta ja tunsin siitä haikeutta. Mutta aikansa kaikella, jos vaikka velhot sata vuotta saavuttavatkin, ihmisille vähempikin on usein liikaa. Joskus poismeno on kuin ansaittu lepo pitkän työpäivän jälkeen.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Fiorella, osanotto ystävän menetyksestä! Vaikka järjellä pystyy ymmärtämään, että vanhan ihmisen poisnukkuminen on luonnollista, suru on kuitenkin aina kuoleman koskettaessa suuri.

Ihana huomata, että tämä ficci on herättänyt sinussa noin paljon ajatuksia! Kohtalottaret ovat minuakin kiehtoneet pienestä pitäen ja olen myös miettinyt tuota, että heillä itsellään ei ole elämää lainkaan. Siksi oli pakko kirjoittaa heille pieni kahvitauko parvekkeelle :). Osan Suova miellyttää nimenä minuakin, muut kaksi ovat paljon vaisumpia. Minuakin yllätti, että ne ylipäänsä on suomennettu! Yritin ensin kirjoittaa kreikkalaisilla nimillä, mutta taivutuksissa tuli ongelmia, vaikka oon klassista kreikkaa opiskellut :'D.

Kiitos ihanasta kommentista  :-*! Ja oi vitsi, olisi kiva päästä joskus kokeilemaan kehräämistä!


Neiti Syksy

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 750
Vitsit oli kyllä kiinnostava! Minua on nämä kohtalottaret kiinnostanut aina siitä asti, kun nämä olivat Supernaturalissa yhdessä jaksossa. En kyllä itseasiassa tiennyt, että näillä on myös suomenkieliset nimet mutta nimet olivatkin oikein kivoja. :>

Tässä oli jotain sellaista rauhallisuutta ja seesteisyyttä. Työ on puuduttavaa ja jokaisen elämä kutoutuu nimenomaan niistä pienistä langoista. Kauhean filosofinenkin teksti: itse aloin vain ajattelemaan Kohtalottarien työtä näin muutenkin. Millä perustein jonkun elämä päättyy heti syntyessä ja miksi on olemassa pahoja ihmisiä - kaikki kun on näiden töiden yksi summa. Mutta oli hauskaa päästä kurkistamaan tuttujen henkilöhahmojen elämään tällein "ruudun toiselta puolelta". Varsinkin Newtin elämä oli kivaisan kuuloinen, missähän välissä Kohtalottaret ehtivät seuraamaan muiden elämää? :D

Mutta tykkäsin tästä todella kovasti. Koen itse Kohtalottaret lohduttavina ja oli aivan mahtavaa saada tästä myös teksti. :> Kiittelinköhän nyt tarpeeksi? :D

- Syksy

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Neiti Syksy, kiitos kommentista!

Vitsi, mun pitäis kyllä antaa tuolle Supernaturalille mahdollisuus! Siinä tuntuu olevan niin paljon minua kiinnostavia asioita, Leviathan esimerkiksi :D. (Ja ilmeisesti siinä on niitä vieläpä monta...)

Kiva, että pidit tästä ficistä! Ja että herätti ajatuksiakin.

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 841
  • 🇺🇦
Tämäpä on jo vanhempi ficci, mutta avasinpa silti kommenttilehden. (Oikeastaan mun tekisi mieli nostaa myös joitakin vieläkin vanhempia ficcejäsi, mutta en tiedä pelästytkö vai ilahdutko..?) Tyhjyys iski, kun sain Perustaja-ficcisi luettua, mutta täällä Lily/Severus-listalla on näköjään aivan yhtä ihania tarinoita, joten jatkan iltapalahetkiäni näiden parissa vielä tovin.

Tämän ficin ajattelin ensin kertovan velhobändi Kohtalottarista, mutta kolme elämänkohtalotarta oli vielä parempaa! Miten satumainen, kohtalonomainen ja silti arkisen sympaattinen tunnelma! Pidin erityisesti siitä, miten punoit eri aikatasoja yhteen ajattomien kohtalotar-hahmojen avulla (samaa teemaa luin myös kauniista, mutta ikivanhasta ficistäsi Tammi). Mitenköhän pikku-Lupinin nyt käy, kun hänen langastaan tulee Lily ja Severus mieleen? (*kommentin kirjoittaja koettaa olla itkemättä*)

Kiitän Osan Suovaa, että hän antoi osaksesi kirjoittaa tämän ja kaikki muut kauniit tarinat!

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Marieophelia, kiitos kommentista <3! Mua ilahduttaa tosi paljon kommentit myös näihin vanhempiin teksteihin. Hauskaa, että oot löytänyt Lily/Severuksen pariin :). Ja hauskaa, että muistutit Tammesta! En ole itse tainnut avata sitä kymmeneen vuoteen, enkä muista siitä kuin sen idean puusta, jonka perustajat istuttavat ja joka tuhannen vuoden päästä kaadetaan. Huh, hurjaa huomata näin konkreettisesti, miten kauan olen Finissä pyörinyt (vaikka väliin onkin mahtunut joitakin taukovuosia). Mutta todella kivaa, että vanhat tekstini ilahduttavat yhä :).

Kiitos vielä!