Kirjoittaja Aihe: Jokaisesta joku välittää, S  (Luettu 1593 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 063
Jokaisesta joku välittää, S
« : 15.12.2016 17:41:39 »
Nimi: Jokaisesta joku välittää
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: S
Tyylilaji: draama
Varoitukset: tahallisia kielioppirikkeitä, kuten pieniä alkukirjaimia, puuttuvia pilkkuja ja katkeilevia lauseita
Haaste: Yhtyeen tuotanto II Samuli Putron kappaleella Jokaisesta joku välittää

A/N: En aivan odottanut, että tämä kappale inspiroisi tänne suuntaan, mutta lopputulos miellyttää. Teknillisesti olin vähän kokeilevampi kuin yleensä. Hieman dramatiikkaa on myös mukana.


Jokaisesta joku välittää

Tänään on vain paha päivä, ei hätää, et ole tehnyt mitään väärin. Ihan oikeasti pikkujuttu, ethän sä edes–

pitelen päätäni, hengitän
rauhoitu rauhoitu rauhoitu
tunteet nousevat, ne eivät pysy sisälläni. se on menoa. milloin siitä tuli tällaista? sotkua, ajatuspätkiä ja pelkkää tunnetta jossain syvällä täällä tuolla kaikkialla. minussa. sisällä. en yletä sinne.

Yksi paska päivä, ja huomenna kaikki voi olla jo toisin, mutta mitä siitä? Ei minua kiinnosta huominen. Tahdon muutoksen hetinyt. Kaivakaa tämä paska sisältäni ja pankaa tilalle jotain sellaista, josta en saisi päänsärkyä tai hengenahdistusta.

Kun joku sanoo jotain kivaa, itken, koska se on liian paljon hyvää, jota en ansaitse.

vaikka kyllähän minä… ehkä joskus ansaitsin?

En kykene. Onko se anteeksiantamatonta? Tekeekö se minusta huonon?

Kyllä, sanoo paha päässäni. Minun pitää kääntyä pois, sulkea korvat, silmät ja paeta sitä, joka kuluttaa minut loppuun.

olet hyvä, tärkeä ja ihana, sanoo äiti, sisko ja paras ystävä. älä huolehdi, älä murehdi. kukaan ei rankaise sinua.

He tarttuvat tarmokkain käsin Ahdistukseen, jonka riivattu käskyläinen sydämeni on. He kampeavat sen otteen minusta ja ajavat sen portaiden alle. Siellä se kääriytyy lapsuuslelujeni ympärille ja nyyhkii. Se on rauhaton ja avuton, mutta mikään ei helpota sen oloa, joten annamme sen olla.

Tänään on parempi päivä.


« Viimeksi muokattu: 18.12.2016 00:35:19 kirjoittanut Sokerisiipi »

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 166
Vs: Jokaisesta joku välittää, S
« Vastaus #1 : 11.01.2017 01:54:45 »
Uuu minä tykkään kovasti tästä kokeilevuudesta! Kokeilevuus erityisesti tekstin rakenteen kanssa on kiinnostavaa ja tämä teksti pysyy kuitenkin tosi hyvin kasassa rakenteensa suhteen, joten tämä toimii! Lisäksi tässä tulee kivasti olotilan sekavuus ja ristiriitaiset tunteet esiin näiden tehokeinojen kautta. Missään välissä ei kuitenkaan mennä liialliseen sekavuuteen ja tämä pysyy nättinä pakettina.

Sun melankoliatekstit vetää aina mua puoleensa, koska nämä on niin helposti samaistuttavia. Niin oli tämäkin. Tykkään paljon siitä, kuinka tässä ollaan aivan romahtamispisteessä ja parempaa oloa ei jaksa odottaa enää hetkeäkään, eikä edes ajatus paremmasta huomisesta pysty lohduttamaan. Sitä romahdusta ei kuitenkaan koskaan tule tai ainakin se on hyvin pehmustettu. Jotenkin tässä on tosi kiva draaman kaari, koska se tavallaan katkeaa ennen kuin ehtii kunnolla alkaa.

Toiveikkuus on tässä tosi ihanaa. Harvoin angstitekstit loppuvat onnelliset, mutta tässä on kuitenkin aika toiveikas sävy lopussa. Vaikka tänään ei ehkä ole parempi päivä ja ahditus on läsnä, ei sen kanssa tarvitse kamppailla yksin. Apu on lähellä ja se on paljon se.

Lainaus
Siellä se kääriytyy lapsuuslelujeni ympärille ja nyyhkii.

Tämä on erityisen ihana kohta! Jäin miettimään, että miksi ahditus kääriytyy lelujen ympärille. Hakeeko se sieltä helpotusta vai viekö mukanaan myös ne onnelliset lapsuusmuistot. Tai ehkä se tekee molempia. Joka tapauksessa todella kauniisti sanottu!

Lainaus
olet hyvä, tärkeä ja ihana, sanoo äiti, sisko ja paras ystävä. älä huolehdi, älä murehdi. kukaan ei rankaise sinua.

Aww :3 Kunpa sanoisivat minullekin noin :<

Tykkäsin tästä tekstistä tosi paljon. Osaat pukea tällaiset arkiset (tai ainakin mulle tämä on arkea) tunteet todella kauniisti sanoiksi. Välillä tuntuu, että olen itsekin yrittänyt selittää samaa asiaa, mutta en ole osannut sanoa sitä näin hyvin :'D Sun tekstit vaan aina kolahtaa tosi hyvin :3 Kiitos tästä, oli taas erittäin kaunista <3

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 063
Vs: Jokaisesta joku välittää, S
« Vastaus #2 : 06.07.2017 17:56:59 »
Kiirsu: Jee, mahtavaa, että kokeilevuus iski! Se on aina vähän riski, että tykkääkö kukaan muu, jos alkaa kokeilla uusia juttuja, mutta välillä pitää kokeilla! Oi, todella imartelevaa, että tähän pystyy samaistumaan. Nämä melankoliatekstit heijastelevat kuitenkin merkittävästi omaa elämää/omaa tunnekokemusta. Tässä romahdusta ei tosiaan tule, kun läheisten tuki pelastaa, ja se on kyllä totta, että onnelliset loput angstiteksteissä ei ole mikään normi. Voi Kiirsu, en ole (ainakaan tietääkseni :'D) äitisi tai siskosi (paitsi ehkä henkisesti!), mutta tahdon sanoa, että sinä olet upea, tärkeä ja hyvä juuri tuollaisena kuin olet ♥︎ Ihanaa, että pidit tästä ja kiitos valtavasti kommentista! <3