Kirjoittaja Aihe: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)  (Luettu 14674 kertaa)

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: Lentäjän tytär (K-11, 13. luku 29.11.!)
« Vastaus #40 : 14.12.2016 18:01:18 »
Minäkin näytän naamaani lyhyesti täällä. On pitänyt kirjoittaa kommentti jo ikuisuus sitten, muttah...

Luvun alku oli hyvä, pidin siitä miten Lena nautti Jamesin seurasta ja tarkkaili tämän piirteitä ja eleitä kun tämä puhui - mutta voi Era! hän todella ärsyttävä hahmo, mutta silti noin ei saisi tehdä toisen selän takana. Ihmettelen miksei James vain jätä häntä, ainakaan ei syyllistyisi tuollaiseen puoli-pettämiseen. :( Varsinkin kun Era ei vaikuta yhtään arvostavan Jamesin harrastusta - kun kutsuukin sitä typeräksi pakkomielteeksi, mikä on muuten todella inhottavasti sanottu.
Aaaahh, bongaan Scorbusta taustalta! Lisää ihmissuhdesotkua ;D
Sitten, superdraamaa: loukkaantuminen! Tuli aika puun takaa, mutta kyllähän siitä sitten selvittiin. Onneksi James saa edes valmentaa joukkuetta ja toivottavasti Lily pääsee nyt näyttämään kyntensä (ja jos pääsee niin ei pyörry luudalle kesken pelin tjs.)

Pidän edelleen tosi paljon pienistä yksityiskohdista (rakastuin kikattavaan purkkiin! <3) ja seurailen aktiivisemmin kuin kommentoin.
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Lentäjän tytär (K-11, 14. luku 18.12.!)
« Vastaus #41 : 18.12.2016 21:59:34 »
Chuva: Voi, kiitos paljon kommentistasi!! Era säälitti vähän minuakin, mikä oli lähinnä ärsyttävää :D Boolin terästys oli juurikin 17-vuotiaan innokkaan mielen arviointivirhe, heh, ehdottoman typerää siis. Kiva kuulla, että pidit luvusta, tästä sitten seuraava :)

Jippu: Kiitos hurjasti että kommentoit taas!  Kiva kuulla, että tarina vielä uppoaa. Ja voi, ikävä kuulla että tarinankerronta petti lopussa. Yritin luoda sekasortoista tunnelmaa, jossa kukaan ei oikein tiedä mitä tapahtuu ja tilanne selviää vasta jälkikäteen, mutta selvästi epäonnistuin jos kohtaus jäi epäselväksi. Yritän tsempata jatkossa :)

nominal: Kiitos kommentista! :) Hyvä jos kuukauden tauko ei karkota lukijoita, heh, itsestäni se tuntuu ikuisuudelta. Hauskaa, että Era-James-Lena-kuvio tuntuu aidolta - kyllä se rupee vähän soppa olemaankin :D


Isfet
:, kiva kuulla, että lukenut tätä ja kiitos paljon, että kommentoit (kommentit ne aina vaan piristää ja tsemppaa jatkamaan). Ja fiilistelen sun Scorbus-bongailua, haha. :)

A/N: No niin, tästä sitten uutta lukua, toivottavasti pidätte siitä!



14. Peli

 
Otteluun Luihuista vastaan oli joulukuun alussa. James vietti marraskuun kaksi ensimmäistä viikkoa niin mustassa masennuksessa, ettei Lena millään uskaltanut lähestyä poikaa. Välillä hän kuuli tämän mutisevan oleskeluhuoneessa Oliverille lauseita kuten ”Ei, ei, Eltonilla ei ole maalintekosilmää”, ”Trevors? TREVORS? Et voi olla tosissasi”, ja ”Ei, ei, ei, ihan sama kuinka hyvännäköinen hän on, se yksinkertaisesti käy – se tyttö ei erota luudan etupäätä takapäästä”.
 
Stressi ja huoli olivat painaneet Jamesin hartiat omituisen kumaraan. Silmien alle ilmestyivät mustat varjot. Oli raskasta katsoa sitä sivusta, mutta huomattavasti raskaampaa oli kestää Eran jatkuvaa valitusta tilanteesta.
 
”Tai siis”, Era tiistai-iltana ennen illallista, ”en suoraan sanottuna enää tiedä mitä tehdä!”

”Ymmärrän”, Jo sanoi myötätuntoinen ilme kasvoillaan.

”James vain murjottaa ja murjottaa ja itkee ja mököttää. Voitko kuvitella, on siinäkin meillä aikuinen ihminen.”

”Minun käy sääliksi sinua”, Jo sanoi.

”Suoraan sanottuna, en tiedä kauanko jaksan tätä enää”, Era sanoi ja tutkaili itseään peilistä. ”Alan uskoa, että meillä ei ole kovinkaan paljon yhteistä.”

”Era”, Jo sanoi, ”sinä olit koko kuudennen vuoden ihastunut James Potteriin. En ole nähnyt ikinä niin järjestelmällistä metsästystä.”

Era huokaisi. ”Mutta hän on niin – mahdottoman – äh, hän ei ole sellainen kuin kuvittelin.”
 
Lena laski Tylypahkan taistelu toiset kasvot – Kotitontun tarina –kirjan käsistään ja vilkaisi Karenia viereisellä sängyllä. Tytön naamalla oli inhoava ilme, mutta hän ei sanonut mitään.
 
”James ei suostu viemään minua tapaamaan hänen vanhempiaan joululomalla”, Era sanoi. ”’Nyt ei ole oikea aika’, niin hän sanoo, ja alkaa puhua naurettavista huispausongelmistaan. Voin vannoa, että hän on käynyt vaihtoehdot läpi lukemattomia kertoja! ’Entäs Elton? Ei, hän ei osaa pelata jahtaajaa. Jos laittaisin Eltonin pitäjäksi ja – ei. Jos Lena – ei.’”
 
Era heitti Lenaan vihaisen katseen. ”Mikä tässä nyt mättää? Otatte sinne jonkun lentämään sillä typerällä tikulla ja sillä selvä.”
 
”No ei se ihan niin mene”, Lena mutisi ja käänsi katseensa takaisin kirjaan. ”Tarvitaan joku, jolla on paitsi pelikokemusta, myös hyvä fysiikka ja mahdollisuus pärjätä Luihuisen hirviöjahtaajia vastaan.”
 
”En ymmärrä miksi tästäkin pitää nostaa niin iso melu”, Era sanoi. ”Se on vain yksi peli.”
 
Lena paukautti kirjan kiinni.
 
”Se on huispausta, Era, huispausta! Se on paljon enemmän kuin peli!”
 
”Hillitse itsesi, tyttökulta”, Era sanoi kasvoillaan niin halveksuva ilme, että Lenan käsi teki äkkinäisen liikkeen kohti taikasauvaa. Era kääntyi takaisin juttelemaan Jo’lle. ”Jos James jatkaa tätä, minulla ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin luopua näin epähedelmällisestä suhteesta.”
 
”Voi Era. Mieti vielä”, Jo sanoi.

”Niin… elättelen vielä toivoa, että pääsisin Pottereiden uudenvuodenillallisille”, Era sanoi hitaasti. ”Ehkäpä minun kannattaisi jaksaa vielä sinne asti.”
 
”Ole jo hiljaa!”
 
”Anteeksi kuinka?”

Sekä Era että Jo käännähtivät katsomaan häntä. Karen vingahti sängyllään, ja sitten tuli aivan hiljaista. Lena hengitti aika raskaasti, kuin kovien huispaustreenien jälkeen.
 
”Sinä olet sietämättömin ja pinnallisin ihminen johon olen ikinä törmännyt”, Lena ei tiennyt mistä viha tuli, kai hän oli kasvattanut sitä sisällään jo hyvänaikaa. Miten hän oli jaksanutkaan kuunnella Eran typeryyksiä tähän asti? ”Miten kehtaat edes sanoa tuollaista ääneen?”
 
”Millaista?” Eran ääni oli hyytävä. Karen ja Jo olivat jähmettyneet paikoilleen ja tuijottivat heitä suu auki.
 
”’Jos olen Jamesin kanssa vielä uudenvuodenillallisille asti, jotta voin mahdollisimman hyvin imeä irti kaiken hyödyn’”, Lena matki, säikähti itsekin pilkallista äänensävyään, mutta tunsi samalla adrenaliinin virtaavan suonissaan ja kuukausien taakan valuvan harteilta.
 
”Voi Lena-kulta”, Era sanoi, otti askeleen lähemmäksi, näytit uhkaavammalta kuin rouva Brown oli ikinä näyttänyt, ”elämässä pitää osata tehdä järkeviä valintoja. Siirtoja. Jamesilläkin on omat syynsä olla minun kanssani, ja niistä suurin tuskin on mikään palava rakkaus.”
 
”Vai niin. Siinä tapauksessa voinkin varmaan mennä antamaan Jamesille pienen tiivistelmän hänen tyttöystävänsä mielenmaailmasta. Että hän voi paremmin suunnitella seuraavan siirtonsa ”, Lena hyppäsi sängyltä, hänen silmänsä leimusivat ja kädet tärisivät raivosta. ”Epäilen kovasti, että te ette selviä edes jouluun asti. Ehkä voit iskeä Pottereiden kotitontun ja keplotella itsesi sen avulla uudenvuodenillalliselle.”
 
Eran käsi kävi silmänräpäyksessä kaavuntaskussa, ja ennen kuin Lena ehti ottaa askeltakaan ovelle, taikasauva osoitti suoraan hänen rintaansa.
 
”Era”, Jo hengähti. Karen oli vitivalkoinen, puristi huuliaan yhteen.
 
”En usko, että olet menossa minnekään”, Era kuiskasi. Hän näytti hurjalta; silmät olivat laajentuneet eikä hän räpytellyt lainkaan, kaunis suu oli vääntynyt vihaiseen irveeseen. Ote sauvasta oli vakaa.
Lena hengitti sisään, ulos, punnitsi vaihtoehtoja. Loitsisiko Era hänet oikeasti? Makuusalin ilma oli latautunut – hetkeen kukaan heistä ei liikahtanutkaan. Lena istui hitaasti takaisin sängylleen. Era laski sauvansa, huohotti vähän ja pyyhkäisi hiussuortuvan otsaltaan.
 
”No – no niin”, hän lopulta sanoi hienoisesti värisevällä äänellä, ”Jo, lähtisimmekö syömään?”

Jo ei uskaltanut sanoa mitään tai edes katsoa Lenaan päin.
 
”Hyvä nähdä, että Noitain niksikerhon käytöskoulun opit eivät ole menneet aivan harakoille”, Karen sanoi hiljaa omasta nurkastaan. Era ei ollut kuulevinaan, siisti nopeasti kaapuaan.
 
”Katsokin, ettet sano Jamesille sanaakaan”, hän sanoi vielä Lenalle ja poistui huoneesta Jo perässään.
 
”Merlin”, Karen henkäisi kun tytöt olivat poistuneet. ”Oletko sinä kunnossa?”

Lena nyökkäsi, yritti hillitä käsiensä tärinää.

”Olen halunnut sanoa Eralle jotakin vuosia, mutta – ei ole ikinä ollut sopivaa tilannetta. Aikamoinen reaktio”, Karen sanoi ja siirtyi istumaan Lenan viereen. ”Oletko todella kunnossa?” hän varmisti nähdessään, että Lena vapisi.
 
”Jonkun pitäisi kertoa Jamesille millaisen – syöjättären kanssa hän seurustelee”, Lena sanoi ja tuijotti käsiään.
 
”Syöjättären?” Karen sanoi, ja jostakin järkytyksen alta puski pintaan hymy.
 
”Äh, äiti kutsuu muutamia tuttujaan syöjättäriksi”, Lena sanoi ja hymyili vaisusti takaisin.
 
”Minä luulen”, Karen sanoi hitaasti, ”että Jamesilla todella on paljon tärkeämpääkin tekemistä tällä hetkellä kuin puida hänen suhdettaan syöjätärtyttöystäväänsä. Ja sinun mukaasi minä en edes ymmärrä huispausta.”
 
”Niin”, Lena sanoi lannistuneena. ”Minä vain en – halua nähdä hänen kärsivän niin kovasti.”

Lena hieroi varovaisesti niskaansa, jota oli ilmeisesti jännittänyt koko välikohtauksen ajan. Hitaasti hänen pulssinsa palautui normaaliksi ja hän saattoi ajatella selkeämmin.
 
Karen katsoi Lenaa hetken sanomatta mitään ja huokaisi sitten. ”Miten sinä ratkaisisit huispauskriisin?”
 
”No, James voisi minun mielestäni unohtaa kokonaan Eltonin”, Lena sanoi. ”Elton on erinomainen etsijä, mutta häntä ei saa sovitettua tähän kokoonpanoon.”
 
”Kenet sitten ottaisit Jamesin tilalle?”
 
”Korvaisin Potterin Potterilla”, Lena sanoi. ”Lily lensi hyvin karsinnoissa ja olisi mielestäni ansainnut päästä joukkueeseen jo syksyllä. James pelkää siskonsa terveyden puolesta, eikä siksi edes harkitse häntä.”
 
”Onko Lily sairas?”
 
”On ollut”, Lena sanoi. ”En tiedä siitä sen enempää. Albus antoi ymmärtää, että Lilyn sairaus voisi uusiutua, mutta minusta on naurettavaa pitää häntä sen vuoksi poissa kentiltä. Uskon, että hän olisi hyvä lisä joukkueeseemme. Hänen silmissään on sellainen katse, Karen. Sellainen - hurja halu vain pelata.”
 
”Aivan kuin olisin nähnyt sellaisen katseen jonkun silmissä joskus”, Karen sanoi ja oli pohtivinaan ankarasti.
 
”Hurjan halun vai?” Lena sanoi ja kohotti kulmiaan. ”Kerro toki lisää!”

Karen nauroi.

”Pitäisikö meidänkin lähteä syömään?” tyttö sanoi sitten ja vilkaisi kelloa. ”Toivottavasti emme joudu yllätyshyökkäysten kohteeksi matkalla Suureen saliin.”
 
”Mennään vain”, Lena huokaisi. ”Mutta, jos sinulle sopii, istutaan mahdollisimman kauas Syöjättärestä ja hänen uskollisesta varjostaan.”
 
”Hei, Jo on ihan kiva.”

”Niin on”, Lena sanoi, nousi ylös ja pysähtyi. ”Kivasta puheen ollen – kiitos.”
 
”Kiitos mistä?”
 
”Siitä – siitä, että olen tutustunut sinuun ja saanut tästä - oudosta koulusta näin hyvän ystävän”, Lena sanoi ja katsoi Karenia vakavana.
 
”Voi ei, onko tuo nyt sitä hurjaa halua?” Karen virnisti, eikä Lena voinut olla virnistämättä takaisin. Hän vilkaisi lähtiessään Eran sänkyä ja mietti, kannattaisiko piilottaa muutama sontapommi tyynyn alle. Tyttö olisi todentotta ansainnut sen.
 
*
 
”Lena, voisinko puhua kanssasi?” Jamesin ulkonäkö sai Lenan hätkähtämään. Poika oli valmentanut heidän harjoituksensa tavalliseen tapaan, mutta vasta läheltä Lena todella huomasi, miten rasittuneelta hän näytti. Taivas oli auennut harjoituksen aikana ja maa oli valkea ensilumesta. Lenaa palelsi ja hänellä oli nälkä, mutta jos James todella halusi puhua hänen kanssaan kahden kesken ensimmäistä kertaa Kurpitsajuhlien jälkeen, hän oli valmis vaikka jäätymään hengiltä.
 
”Totta kai”, hän sanoi ja yritti estää hampaitaan kalisemasta. Hän käveli Jamesin perässä katsomoon ja istuutui jäiselle puupenkille.
 
”Tiedätkö, sitä luulisi, että huispauskenttää ei voisi parannella mitenkään, että se olisi täydellinen sellaisenaan”, James sanoi, katseli tyhjää kenttää, istui hänkin, ”mutta täytyy sanoa, että kaipaan sitä Kurpitsajuhlien koristelua.”
 
”Se oli upea”, Lena sanoi.
 
”Muuten en kaipaa sitä iltaa ollenkaan”, James naurahti ilottomasti. ”Harvoin on elämässä mennyt niin pahasti penkinalle.”
 
”Joo, oli helkkarin typerää mennä pelleilemään sen boolin kanssa.” Lenan suoruus sai Jamesin hymähtämään.
 
”Ainakin se sai sinut tanssimaan.”
 
Kumpikaan ei ollut puhunut siitä lyhyestä hetkestä tanssilattialla. He olivat hetken hiljaa, Lena katseli sakenevaa lumipyryä ja hieroi kylmiä sormiaan yhteen.
 
”No, joka tapauksessa. Olen tehnyt päätöksen meidän joukkueen suhteen.”
 
”Oli jo aikakin”, Lena sanoi taas rehellisesti. ”Kenet valitsit?”
 
”Lilyn”, James sanoi, vilkaisi Lenaa nähdäkseen miten tyttö reagoi. ”Pelkään kamalasti, mitä äiti ja isä sanovat. Tai no. Äiti ehkä pystyy antamaan periksi. Mutta isällä on hurja pakkomielle ’pitää meidät turvassa’, kuten hän asian muotoilee. Hän varmaan lukitsisi Lilyn kotiin jos voisi.”
 
”Vanhemmat saattavat olla sellaisia.”

”Niinpä niin”, James sanoi. ”Juttelen Lilyn kanssa tänään. Hän liittyy toivottavasti harjoittelemaan kanssamme jo huomenna.”
 
”Milloin ajattelit kertoa vanhemmillenne?”
 
”Niin, tästä minun pitikin puhua”, James sanoi ja irvisti. ”Äiti tulee katsomaan peliä.”
 
”MITÄ?” Lena taisi näyttää aika kiihtyneeltä sillä James nauroi.

”Hän on perinteisesti tullut katsomaan jonkun pelin joka vuosi. Hän toimii Henkipään Harpyijoiden kykyjenetsijänä ja pyytää aina muutamaa lupaavaa pelaajaa joukkueen karsintoihin keväällä.”
 
Ginevra Potter meidän pelissämme? Katsomassa MINUN peliäni? Minä – GINEVRA POTTER, James, ymmärrätkö!”
 
”Joo, olemme etäisiä tuttuja”, James sanoi vähän kuivasti.
 
”Hyvänen aika! Minä olen AINA halunnut tavata hänet! Hän oli pienenä lempparini – no, hän tai Ruben Florent tai ehkä Winnie Wiekas – mutta joka tapauksessa –”
 
”Uskoisin, että sinä olet varmasti – mikäli minä yhtään äitini pelaajamakua tunnen – yksi niistä pelaajista, joihin hän tulee kiinnittämään huomiota, joten ajattelin, että on reilua antaa varoitus.”
 
”Minä – minä – kyllä vain, minä – ”, Lena änkytti, ”kiitos. Kiitos James. Kiitos.”
 
”Ole hyvä.”

Lena hengitti hetken ja selvitteli päätään, jossa lohikäärmemäinen ääni karjui ”GINNY POTTER! GINNY POTTER TULEE NÄKEMÄÄN SINUN PELISI”.
 
”Tämä siis tarkoittaa, ettei Lilyn peliä voi mitenkään salata heiltä”, hän sanoi sitten ääneen.
 
”Ei niin”, James huokaisi. ”Ajattelin kirjoittaa tästä etukäteen äidille – parempi niin kuin että hän tulisi peliin ja näkisi yhtäkkiä ainoan tyttärensä ottavan osumaa Luihuisen omituisen isokokoisilta jahtaajilta.”

”Ne ovat omituisen isokokoisia!” Lena sanoi. ”Mitä ihmettä niille oikein syötetään?”

He pohtivat hetken kumpi oli todennäköisempää, ahmintaloitsu vai liikakasvuliemi.
 
”Tietääkö Albus?” Lena kysyi sitten.

”Liikakasvuliemestä? Lena, se oli vitsailua, en usko, että –”

”Että Lily pelaa”, Lena pyöritti silmiään.
 
”Ei”, James rypisti otsaansa. ”Tämä osa peliä on aina niin omituista. Tai siis, hän on minun veljeni, mutta en vain voi paljastaa näin suurta asiaa vastustajajoukkueen lyöjälle.”
 
”Ymmärrän”, Lena sanoi. James kääntyi taas katsomaan häntä, yllättävää lempeyttä silmissään.
 
”Tiedätkö, Lena, luulen, että olet ainoa tyttö tässä maailmassa, joka sanoo ymmärtävänsä kuullessaan tuollaista.”

Lena oli otettu katseesta ja kehusta, mutta ei voinut hyväksyä sitä sellaisena. ”Älä sano noin. Se antaa ymmärtää, että tytöt eivät suhtautuisi urheiluun yhtä vakavasti tai olisi yhtä intohimoisia huispaajia.”
 
James mietti hetken ja sanoi sitten: ”Olet oikeassa. Anteeksi. Tarkoitin, että olet harvoja ihmisiä, jotka ymmärtävät minua.”
 
”Nyt oli parempi”, Lena sanoi. Yhtäkkiä hän muisti Eran ja tytön uhkaukset. Hänellä olisi tilaisuus kertoa Jamesille. Pojan ajatukset näyttivät kulkevan samaan suuntaan, sillä hän huokaisi taas.
 
”Era on ollut viime aikoina tavallista – hmm, mielipiteikkäämpi.”
 
”Olen huomannut”, Lena sanoi varovasti.
 
”Välillä toivon – välillä toivon, että –”, James etsi sanoja ja vaikeni sitten. ”Parempi lähteä sisälle. Täriset niin kovaa, että koko penkki heiluu.”
 
He nousivat, Lena halasi itseään lujasti pitääkseen edes jotakin lämpöä vartalossaan. James riisui talvitakkinsa ja antoi sen Lenalle.
 
”Oikein herrasmiesmäistä”, Lena sanoi leikkisästi, mutta sanat hukkuivat hampaiden kalinaan.
 
”Antaisin takkini säälistä vaikka Britannian karvaisimmalle peikolle, jos se tärisisi tuohon malliin”, James sanoi, eikä selvästi voinut vastustaa kiusausta vaan lisäsi: ”te näytätte melko samaltakin.”
 
”James Potter! Jos en haluaisi niin kovasti tehdä hyvää vaikutusta äitiisi, kiroaisin sinut tähän paikkaan.”
 
”Jos sihtisi on yhtä huono kirotessa kuin kaatoa heittäessä minulla ei ole mitään hätää.”
 
Lena pyöritti silmiään. ”Onneksi sinä sen sijaan heität paremmin kaatoa kuin noita letkauksia.”
 
Tuntui hyvältä kuulla Jamesin nauravan. Hän ei voinut kertoa Erasta, hän ei voinut, vaikka halusi niin kovin. He toivat mukanaan aimoannoksen lunta eteisaulaan ja joutuivat juoksemaan karkuun kärttyistä vahtimestaria. Portaikossa James kääntyi katsomaan häntä ja hymyili valloittavasti.
 
*
 
 
Tieto Lilyn valitsemisesta Rohkelikon jahtaajaksi levisi nopeasti. Tyttö itse näytti halkeavan onnesta ja hymyili ja säteili joka suuntaan. Lena näki ensimmäistä kertaa sitten kesän Lilylle tyypillisen tulisuuden ja iloisuuden. Mikä tytön sairaus sitten olikin, Lena oli varma, että huispaus oli siihen paras parannuskeino. Moni muu ei nähnyt jahtaajavalintaa yhtä positiivisessa valossa. Ilkeitä kuiskauksia ja katseita vaihdettiin: miten sattuikaan, että Rohkelikon huispauskapteeni hoitaa ensin itsellensä pelikiellon ja nostaa tilallensa joukkueeseen oman siskonsa ilman kunnollisia karsintoja?
 
James näytti saaneen osan mielenrauhastaan takaisin tehtyään päätöksen. Lily lensi huispausharjoituksissa hurjan hyvin, ja muu joukkue alkoi pikkuhiljaa uskoa taas voittomahdollisuuksiin. Varjot Jamesin silmien alla hälvenivät hieman, joskin hän ja Era ottivat tavaksi riidellä lähes joka ilta, mikä teki oleskeluhuoneesta hyvin kiusallisen paikan kaikille viattomille sivustakatsojille.
 
Lena syventyi täysin taikuudenhistorian tutkielmaan ja huispaukseen. Karen oli aluksi hämmästynyt löytäessään hänet joka ilta kirjastosta, mutta pikkuhiljaa siitä tuli tapa, ja muutaman viikon jälkeen ei ollut lainkaan poikkeuksellista opiskella puoleenyöhön. Karenin stressi kasvoi kasvamistaan, eikä Lena ihmetellyt, sillä tytön lukujärjestys oli todella kunnianhimoinen.
 
Viikko ennen ottelua Lena ja Karen olivat lukemassa, kunnes hyvin ärtyneen näköinen matami Prilli tuli pyytämään, että tytöt jatkaisivat opiskelua vaikkapa oleskeluhuoneessa, olihan kello jo yksitoista.
 
”Voidaanhan me ihan hyvin lähteä”, Karen totesi. ”Jamesin ja Eran riitakin on varmaan jo paketissa tähän aikaan.”
 
”Voisivatko ne vain jo erota”, Lena huokaisi.
 
”Sitähän sinä haluaisit”, Karen sanoi.
 
”Sitä haluavat kaikki, joita on kirottu toimivalla kuuloaistilla”, Lena sanoi. ”Eran äänihuulet työskentelevät todella tehokkaasti yläoktaavissa.”
 
”No joo”, Karen hymähti ja ahtoi muutaman muodonmuutoskirjan muutenkin ääriään myöten täynnä olevaan olkalaukkuun. ”Hyvää yötä, matami Prilli!”
 
He saivat vastaukseksi niin pahan mulkaisun, että oli aivan pakko nauraa.

 
Oleskeluhuone oli lähes tyhjä. Muutama viidesluokkalainen opiskeli nurkassa, ja lähellä tulisijaa istui Lily.
 
”Lily!” Lena huikkasi ja hymyili. Tyttö nosti katseensa ja hymyili vaisusti takaisin.
 
”Lena, minä taidan mennä jo ylös”, Karen sanoi ja nyökkäsi Lilylle. Lena meni istumaan viereiseen nojatuoliin. Satoi taas lunta, ja kinokset ikkunalaudalla peittivät jo osan näkyvyydestä.
 
”Onko kaikki hyvin?”
 
Lily huokasi. ”Olen aivan hermoraunio.”
 
”Otteluunhan on vielä viikko”, Lena sanoi. ”Minä aloitan hermoilun perinteisesti vasta muutamaa iltaa ennen.”
 
”Niin”, Lily huokaisi ja pyöritti yhtä kuritonta suortuvaa sormensa ympärille. ”Äiti tulee kuulemma katsomaan.”
 
”Minä kuulin.”
 
”Hän ei tykkää hyvää siitä, että minä pelaan, mutta suostuu siihen pitkin hampain. En ole varma kertoiko hän edes isälle.”
 
”Minun äitini oli katsomassa viime peliä.”
 
”Ai, totta! Se ei mennyt ihan putkeen.”
 
”Ei. Ei todellakaan. Minullahan tässä olisi syytä jännittää viikonloppua.”
 
Lily katseli syvälle liekkeihin selvästi ahdistuneena. Sitten sanat tippuivat hänen suustaan hallitsemattomana ryöppynä: ”Entä jos pelaan todella huonosti? Entä jos – entä jos epäonnistun pahasti ja koko koulu nauraa? Tai entä jos tipun luudalta?” Tytön ääni vapisi hieman. Lena ymmärsi, että Lily oli miettinyt asiaa paljon. ”Entä jos tämä on ensimmäinen ja viimeinen tilaisuuteni näyttää mitä osaan?”
 
Lena mietti. Hän ei ollut tottunut ottamaan äidillisen lohduttajan roolia.
 
”Ensinnäkin – jos nolaat itsesi ja koko koulu nauraa, siihen ei kuole. Kokemusta on. Toisekseen – ”, Lena haki sanoja, ”sinä olet lentäjän tytär, Lily. Äitisi oli yksi aikamme parhaista huispaajista. Sinulla ei ole mitään hätää. Lentäminen on sinulla verissä. Kolmannekseen, jos tiput luudalta, saat kestää hyvin kivuliasta hoitoa ja, mikä vielä pahempaa, matami Pomfreyn piikittelyä. En voi suositella.”
 
Lily nosti päätään, ja Lena kauhistui huomatessaan, että tyttö itki. Merlin sentään, nyt mentiin todella kauas hänen mukavuusalueeltaan. Lena kurkotti taputtamaan tyttöä muutaman kerran selälle ja hymisemään epäselviä fraaseja. Lumimyrsky ikkunan takana voimistui, tuulen ulvonta sekoittui takkatulen ritinään.
 
”Kiitos”, Lily lopulta sanoi ja niiskautti.
 
”Sinun veljesi ei olisi valinnut sinua joukkueeseen, jos ei uskoisi että pystyt antamaan luihuisille kovaa turpaan”, Lena sanoi vakavasti. ”Usko pois, hän on saanut todella paljon kuittailua siitä, että nosti siskonsa tilalleen.”

 Lily hymyili yllättävän reippaasti. Kai se oli joku Pottereiden erityispiirre, käsittämätön reippaus.

”Olet oikeassa, James on kyllä saanut kärsiä ja se piristää minua kummasti.”
 
 
*
 
Otteluaamuna Lena heräsi aikaisin, kerrankin ennen kaikkia muita. Se, että Era oli pitänyt hänelle mykkäkoulua jo muutaman viikon ajan, oli taannut makuusaliin taivaallisen nukkumarauhan, mutta hyvänen aika, kuka nyt voisi nukkua pitkään pelipäivänä. Lena nousi, venytteli varpaansa ja sormensa huolella auki, pyöritti niskan ympäri. Tänään pelataan.

Aamupalalla koko joukkue istui yhdessä. Lily söi, mutta oli hyvin vaitonainen, eikä Lenankaan oikein tehnyt mieli jutella. Paahtoleipä takertui kurkkuun.

”Onneksi ei sada lunta”, Oliver sanoi ja tähysti kattoa silmät sirrissä.
Kukaan ei vastannut.

”Missä James oikein on?” kysyi Miles hetken päästä. Joukkue tähyili hetken ympäri Rohkelikon pöytää, mutta poikaa ei näkynyt missään.

”Ehkä häntä jännittää”, Jenkins sanoi.

”Meitä kaikkia jännittää”, Allison sanoi ja tuijotti pahoinvoivan näköisenä puuroaan.


James ilmestyi pukuhuoneeseen kaksikymmentä minuuttia ennen pelin alkua.

”Jo oli aikakin –” Oliver aloitti, mutta sulki välittömästi suunsa nähdessään pojan ilmeen. ”James – onko kaikki hyvin?”

Koko joukkue kääntyi katsomaan. Jamesin olemus oli sekainen ja väsynyt.

”Ei tässä mitään”, James sanoi välittömästi, yritti näyttää reippaammalta. ”No niin, pelipäivä! Oletteko valmiita?”

Lena katseli lumoutuneena Jamesin palopuhetta joukkueella. Pojan silmät paloivat, sanat tulivat suusta varmoina ja voimakkaina. James katsoi vuorotellen heitä kaikkia silmiin, iski välillä nyrkillä kämmeneensä korostaakseen tiettyjä sanoja, posket hehkuivat kiihkosta. Lena oli varma, että jokainen kuulija pukuhuoneessa lähtisi kentälle täysin vakuuttuneena siitä, että he voittaisivat pelin.

”Kapteenina tässä pelissä toimii Lena”, James lopetti puheenvuoronsa.

”Mi-mitä?” Lena hätkähti.

”Ääh, se on helppoa”, James sanoi. ”Käyt kättelemässä Morganin ennen peliä ja siinä se. Minun on pakko mennä katsomoon.” Kaikki kyllä huomasivat, miten kovasti asianlaita harmitti poikaa. ”Lykkyä tykö. Odotan, että pelin jälkeen saan onnitella joukkueellista voittajia. Minä uskon teihin.”

Pelaajat nyökkäsivät vakavina, osa kiitti Jamesia. He lähtivät kohti ovea. James käveli vielä nopeasti Lenan ja Lilyn luokse.

”Lily, olen varma, että tulet pelaamaan erinomaisesti. Äiti on henkilökunnankatsomossa, ja pyysi toimittamaan sinulle terveisensä. Älä pelkää.”

”En minä pelkää”, Lily sanoi ja nosti leukaansa. ”Nähdään pelin jälkeen, James.”
Tyttö seurasi muuta joukkuetta ulos.

”Lena”, James sanoi, ääni oli käheä. Pukuhuone oli tyhjä, muut pelaajat odottivat Lenaa kentänlaidalla. Vaikkei satanutkaan lunta, ulkona ulvoi hyytävä pakkastuuli, ja se rämisytti peltikattoa leikkisästi. ”Minä – minä ajattelin, että kapteenina pystyisit ottamaan isomman roolin joukkueessa ja äiti – ja äiti saattaisi huomata sinut vielä paremmin.”

”Kiitos”, Lena sanoi hiljaa. Hänen sydämensä sykähti omituisesti. ”James, mikä on?”

”Ei tässä mitään”, James sanoi ja nielaisi. ”Tai no – minä ja – minä ja Era… me vähän niin kuin – erottiin.”

”Ai”, Lena sanoi. Päässä humisi, eikä se johtunut pelistä. ”Olen pahoillani.”

”Se oli yllättävän helppoa”, James sanoi ja otti askeleen lähemmäksi. ”Ei siitä ikinä olisi voinut tulla mitään.”

”Ei – eikö? Tai siis, ei varmastikaan.” Miksi huispauskaavun kaulus kuristi niin sietämättömästi? James otti taas askeleen lähemmäksi. Lena tunsi omituista tarvetta peruuttaa, mutta seinä oli suoraan hänen takanaan, eikä hän päässyt minnekään. Eikä hän halunnutkaan päästä. James oli aivan lähellä. Hän saattoi haistaa Jamesin tutun, huumaavan tuoksun. Hän ei ollut varma, halusiko tämän tapahtuvan heti Jamesin ja Eran eron jälkeen, ja oli juuri sanomassa sen ääneen kun James avasi suunsa.

”Pelaa hyvin, Brown”, James sanoi aivan hiljaa, kumartui lähelle hänen kasvojaan, Lena näki pojan tummansiniset silmät ennen kuin sulki omansa. Jamesin suudelma oli kevyt ja nopea, hetkessä ohi. Poika hymyili hänelle, harppoi kohti ovea ja huikkasi vielä: ”Alahan mennä, Brown, ettei vain tule kiire!”

Lenan polvet tärisivät hieman. Hän hengitti syvään muutaman kerran, ja sitten hallitsematon hymy pakotti hänen suupielensä ylös.

*

Morgan tuijotit häntä aika intensiivisesti silmiin. Oli omituista seistä siinä pauhaavan stadionin keskellä, tuntea joukkuekaverit takana, nähdä vastustajat edessä, kuunnella toisella korvalla tuomarin tuttuja ohjeistuksia.

”Kapteenit, kätelkää.”

Morganin käsi oli todella iso, se hukutti Lenan käden lähes kokonaan puristukseensa. Ihan totta, mitä nämä luihuisjahtaajat oikein vetävät? Lena toivotti onnea, ja Morgan toivotti takaisin. Pillin vihellyksestä kummatkin joukkueet polkaisivat itsensä harmaalle talviselle taivaalle.

Lena veti keuhkot täyteen kylmää ilmaa. Selostaja alkoi välittömästi kuvailla tapahtumia, hän näki ohitseen sujahtavia punakultaisia ja vihreitä lentäjiä. Kaato oli Rohkelikolla, hyvä. Hän otti lisää korkeutta saadakseen paremman kokonaiskuvan tapahtumista.

Hän antoi katseensa kiertää stadionia. Lily teki hyvää hyökkäystyötä. Tyttö pelasi yllättävän saumattomasti yhteen Finneganin ja Jenkinsin kanssa, ja selostajakin joutui myöntämään, että huispaus taitaa kulkea Pottereilla verissä. Lena yritti erottaa Ginevra Potteria henkilökunnankatsomosta, mutta se oli mahdotonta.
Hän ei voinut olla hymyilemättä aloittaessaan ensimmäisen kierroksen stadionin ympäri. James oli suudellut häntä. Hän olisi voittamaton.

Peli kulki eteenpäin hyvin tasaisena. Sekä Rohkelikon että Luihuisen kannattajat saivat lähes vuorotellen aihetta juhlaan. Selostajalla päivitteli, ettei ole aikoihin nähnyt yhtä tiukkaa peliä koulusarjassa. Lena tiesi, että tiukka pistetilanne asetti enemmän paineita etsijälle: jos kumpikaan joukkue ei saanut kasvatettua tarvittavaa johtoa, peli ratkeaisi yksinomaan siepin tuomilla pisteillä. Hän näki Scorpius Malfoyn lentävän Puuskupuhin katsomon yllä. Pojan vaalea pää kääntyili järjestelmällisesti, ja Lena tiesi, että Malfoy tunsi myös kasvavat paineet niskassaan.

”Ja erinomainen ryhmy luihuisen lyöjältä Albus Potterilta”, selostaja sanoi. ”Mutta Finnegan väistää taitavasti ja siirtää kaadon Jenkinsille.”

Lena pohti, mitä James mahtoi ajatella pelistä. Jollekin muulle olisi saattanut olla vaikeaa valita puolta kun kaksi sisarusta pelasi vastakkain, mutta Lena tiesi, että James kannatti viimeiseen asti Rohkelikkoa – olkoonkin, ettei Albuksen henkilökohtainen menestys varmasti haitannut poikaa.

Kaato liikkui helposti jahtaajalta jahtaajalle. Vaikka Miles torjui parhaansa mukaan, luihuisten hyökkäys oli liian ovelaa. Kummakin joukkueen kannattajat saivat syytä hurraukseen lähes vuorotellen. Lena nautti jännityksestä, nautti lentämisestä, nautti pelistä. Minä osaan tämän, hän muistutti itselleen.

Kun tilanne oli 130-110 Luihuiselle, Lena alkoi toden teolla tuntea kihelmöintiä mahassaan. Yleisö huusi kannustuksia koko ajan vain kiihkeämmin – he halusivat ratkaisun pelille.  Lena tiesi, että tämä oli juuri niitä asioita, joista James oli häntä varoittanut: ei saanut tehdä hätiköityjä liikkeitä, vaikka peli olisikin tiukka. Hän yritti löytää sieppiä Korpinkynnen katsomon tornin luota, mutta turhaan.

”Hyvät naiset ja herrat, meillä on tänään todella säikky sieppi”, selostaja sanoi. ”Pallosta ei ole näkynyt vilaustakaan koko pelin aikana. Pelaajat alkavat silminnähden turhautua, ja tehän tiedätte mitä siitä seuraa – helppoja virheitä.”

Lena kiihdytti hieman luutaa, lensi aivan toiseen päähän. Malfoy piti häntä jatkuvasti silmällä, mutta jatkoi samalla omia etsintöjään. Poika lensi hyvin, Lenan täytyi myöntää se.

”Ja LILY POTTER TEKEE MAALIN! Olipa upea harhautus, tällaista ei ole – hetkinen – Lena Brown on havainnut siepin!”

Se oli aivan maanpinnan yläpuolella, mutta otti rauhallisesti korkeutta. Lena oli kääntänyt luutansa syöksyyn. Siepin liike teki sen lentoradasta hyvin vaikeasti arvioitavan. Oli todellinen riski, että hän lentäisi ohi. Hän kuuli, että Malfoy oli lähtenyt hänen peräänsä, mutta hänellä oli erinomainen etumatka. Pakkastuuli puri terävästi kiinni hänen korvanlehtiinsä, viima sai silmät vesittymään.

Tänään hän olisi voittamaton.


Hän lähestyi sieppiä, arvioi jatkuvasti välimatkaa ja korkeutta – hän ei voinut hidastaa nopeutta, Malfoy saisi hänet kiinni –

James oli suudellut häntä.

Lenan sormet kiertyivät pallon ympärille, hän tunsi Malfoyn käden haparoivan ilmaa hänen oikealla puolellaan. Hän ohjasi luudan nousuun ja heilutti palloa villisti kädessään. Matami Huiski vihelsi pilliin: peli oli päättynyt.

Peli oli päättynyt, ja hän oli napannut siepin. Peli oli päättynyt – he olivat voittaneet ilman Jamesia.

Joukkuekaverit muksahtelivat häneen enemmän tai vähemmän kivuliaasti, ja laskeutuivat yhtenä halausryöppynä alas. Lena tunsi niin suurenmoista onnea ja helpotusta, että olisi voinut suudella kaikkia saman tien. Hän pyyhki vapaalla kädellään poskiaan, jonne tuuli oli heittänyt kyyneleitä, piti toisella kädellään tiukasti kiinni siepistä, joka siritti lempeästi hänen sormiaan vasten. Hän oli tehnyt sen.

”Hei!” kuului kova huuto, kun he olivat päässeet maahan. Morgan lähestyi heitä ilkeä ilme kasvoillaan. Luihuiset olivat kokoontuneet yhteen, kaikilla oli luudanvarret kädessään.

”Brown häiritsi Malfoyta kiinniottotilanteessa”, Morgan sanoi ja nyökkäsi etsijäänsä päin. ”Vaadin uusintaa.”

”Mitä?” Rohkelikon joukkue irrottautui toisistaan, kaikkien kasvoilla oli tyrmistyneet ja vihaiset ilmeet.

”Ei pidä paikkaansa!”

”Lena, sano sille, että se ei ole totta!”

"Matami Huiski, eihän tämä voi näin mennä!"


”Hyvät katsojat, vaikuttaa, että pelissä on sattunut jokin hämmennys. Kapteenit ja tuomari keskustelevat asiasta.”

Joukkueet kerääntyivät vastakkain. Lena ei osannut sanoa mitään – hän oli niin vihainen, ettei mitkään sanat tulleet ulos hänen suustaan. Hän oli voittanut reilusti, kaikkihan sen näkivät. Hän oli tehnyt sen, mitä hänen oli täytynyt. Hän oli napannut siepin, hän oli tuonut voiton joukkueelleen. Kuinka he kehtasivat väittää muuta? Hän etsi katsellaan Albuksen. Poika katsoi häntä takaisin otsa hennossa rypyssä.

”Herra Malfoy, pitävätkö syytökset paikkaansa?” matami Huiski kysyi tiukasti.

Kaikki kääntyivät katsomaan vaaleaa poikaa, joka seisoi hieman syrjässä muista. Lena yritti tulkita pojan ilmettä, mutta ei saanut siitä selvää. Malfoy katsoi ensin maahan, sitten Lenaa, sitten Albusta –

”Ei. Brown voitti rehellisesti. Hän ei häirinnyt minua mitenkään.”

Rohkelikot puhkesivat hurraamaan. Selostaja julisti heidät voittajaksi. Kädet taputtivat Lenaa joka puolelta, hän halasi joukkuekavereitaan ja katsojia, jotka tulivat kentälle. Albus kätteli häntä myös, mutta hymy oli hieman väkinäinen – Lena ymmärsi sen, ja ajatteli, että myöhemmin he voisivat varmasti taas olla parempia kavereita. Huispaus oli huispausta.

James juoksi kentälle karjuen suoraa huutoa jotakin käsittämätöntä. Poika hyppäsi Oliverin selkään ja pörrötti hiuksia, halasi Lilyä lujaa ja pitkään, onnitteli kaikkia pelaajia, tuli Lenan luokse hymyillen. Lena ei ollut koskaan tuntenut oloaan paremmaksi, hän oli valmis heittäytymään Jamesin kaulaan, suutelemaan uudestaan tässä ja nyt. Mutta poika taputtikin häntä vain lujaa olkapäähän ja kuiskasi, että hänen äitinsä oli ollut oikein vaikuttunut. Pettymys valtasi tilaa Lenan onnelta, mutta sitten –

”Neiti Brown?”

Lena kääntyi katsomaan ja näki edessään punatukkaisen keski-ikäisen naisen, jolla oli päällään tyylikäs kaapu ja sininen hattu. Nainen hymyili hänelle ystävällisesti ja ojensi kättään käteltäväksi.

”Haluaisin onnitella sinua hyvästä pelistä. Olen Ginevra Potter, hauska tava –”

”Minä tiedän”, Lena henkäisi. ”Tai siis – ihailen teitä kovasti, rouva Potter, todella paljon, olette kaikkien aikojen suosikkini. No, te tai Wiekas, minä – todella hauska tavata!”

Rouva Potter hymyili - oli omituista nähdä tuttuja piirteitä naisessa, Jamesin hymy, Albuksen nenä, Lilyn hiukset - ja Lena punastui hieman. ”Olen oikein otettu. Koko joukkueenne pelasi hyvin. Jännitin hieman, kuinka tyttäreni Lily pärjäsi, mutta hänkään ei lentänyt hassummin.”

”Ei”, Lena sanoi. ”Lily on oikein – oikein loistava."

”No, joka tapauksessa”, rouva Potter sanoi ja veti hansikkaita käteensä, ”halusin vain ilmaista kuinka vaikuttunut olin sinun luontaisesta luudankäsittelytaidostasi ja pelivaistosta. Nyt päästän teidät takaisin juhlimaan. Näkemiin.”

Nainen siirtyi sivummalle juttelemaan Jamesin kanssa, ja Lena jäi tuijottamaan perään suu auki.

Ginevra Potter oli kehunut hänen lentoaan. Hän todella oli voittamaton.




-------------------------------------------------------------------------

A/N2: Nyt olisikin tämä fikki viimeistä lukua vaille valmis :) jännittää vähän.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2017 00:57:30 kirjoittanut Kaira »

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 909
Vs: Lentäjän tytär (K-11, 14. luku 18.12.!)
« Vastaus #42 : 19.12.2016 16:05:38 »
Aaaaa miten pitkä luku <3<3<3 Se vain jatkui ja jatkui ja tuli vaikka mitä tapahtumia ja jeeeeee! Mutta okei, tämän luettuani ymmärrän, miksi tämä ficci on loppusuoralla :D En silti malttaisi odottaa seuraavaa lukua - ja toisaalta toivon, että siinä kestää hetki, koska sitten tämä on ohi, nyyh. Mutta lupaan ja vannon että kirjoitan vikaan lukuun ihan kunnon kommentin koneella tällaisen puhelinräpellyksen sijaan!

Tämä oli ihan mahtava luku! Lenalla meni kerrankin loistavasti, mutta se ei mennyt överiksi. Tässä oli jotain hassuja kirjoitusvirheitä  mutta en varsinaisesti valita asiasta, koska eivät ne lukemista haitanneet. Lily ja Ginny olivat erityisen ihania! Ja awww rehellinen Malfoy :) Naureskelin kovasti Jamesille joka ei uskaltanut kertoa Albukselle Lilyn pelaavan. Hauskoja ristiriitoja!

Lopussa arvasin Jamesin eronneen.  Vihdoin! :D Erasta paljastuikin astetta pahempi kusipää. Toivottavasti Lena pääsee tai joutuu niihin uudenvuoden juhliin :D
Never regret something that once made you smile.

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Lentäjän tytär (K-11, 14. luku 18.12.!)
« Vastaus #43 : 23.02.2017 22:31:24 »
nominal: kiitos tosi paljon sulle taas kommentista, kiitos, että olet jaksanut kommentoida tätä niin aktiivisesti, se on merkinnyt mulle tosi paljon ja innoittanut jatkamaan <3 Tässäpä sitten viimeinen luku!

A/N: Tässä vähän häntä koipienvälissä palaan julkaisemaan viimeisen luvun kolme kuukautta myöhässä :D Nolottaa, tämä olisi pitänyt julkaista uutenavuotena, mutta tarinan lopettaminen olikin vaikeampaa kuin olen kuvitellut.

Iso kiitos kaikille, jotka äänestivät Lentäjän tyttärin vuoden HP-fikiksi, jaettu ykkössija todella potki jatkamaan tarinan loppuun. Kiitos <3 Tosiaan, tässä viimeinen luku, toivottavasti pidätte.


15. Alku



Rouva Brown ei kuulunut niihin ihmiseen, jotka jättivät joulun valmistelun viimetippaan.

Talo oli erinomaisessa kunnossa jo marraskuun lopulla. Ikkunoissa oli sievät joulukoristeet, puutarhan menninkäiset oli lumottu kantamaan pieniä valoja paksujen kaulojensa ympärillä, portaikossa luikerteli siisti köynnös ja jopa takkatuli paloi niin sovinnaisen kotoisasti, että se oli varmasti laitettu aisoihin taikakeinoin. Kaikkialla tuoksui hyvältä. Rouva Brown piti siitä huolen kulkemalla ympäri taloa nokka ja taikasauva pystyssä ja laittamalla Georgen siivoamaan huoneensa kahdesti. Pitkälle lomalle palannut herra Brown pyöritteli silmiään vaimonsa selän takana, mutta hymyili silti.

Vielä enemmän kuin joulua, rouva Brown odotti tietenkin tytärtään. Lena ei ollut vastannut kirjeisiin lähes kuukauteen, joten hänen oli pitänyt lähettää asiallisen huolestunut tiedustelu tytön terveydentilasta rehtori McGarmiwalle, joka oli vastannut koruttomaan sävyyn Lenan voivan hyvin.

En usein sano näin, Lavender, mutta voisitko, Merlinin tähden, yrittää relata vähän, luki kirjeen lopussa. George luki kirjeen hänen olkansa takaa ja nauroi häpeilemättä.

Rouva Brown heräsi hyvissä ajoin sinä päivänä, kun Lenan oli tarkoitus tupsahtaa heidän olohuoneeseensa. Hän hyräili tyytyväisesti laittaessaan lounasta, vielä pari tuntia ja tyttö saapuisi, edessä oli varmasti tunteellinen ja rakkaudentäyteinen jälleen tapaaminen – voi, mitäköhän kaikkea tyttö olikaan oppinut lukukauden aikana. Ainakin hän oli saanut erinomaisia ystäviä, sekin nuori Noitain niksikerhon jäsen, Era, oli mitä mainioin esimerkki hieman homssuiselle noidanalulle niin kuin, rouva Brownin sydäntä pakotti äkkinäisessä hellyydenpuuskassa, niin kuin hänen pieni kentaurinvasansa.

Koko perhe kerääntyi olohuoneeseen kello kymmentä vaille kaksi. George ja William keskustelivat Georgen työpaikasta, herra Brown istui tohvelit jalassa nojatuolissaan ja selaili tyynenä Päivän Profeettaa. Rouva Brown ihmetteli miehensä levollisuutta, imuroi olemattomia pölyhiukkasia sauvallaan verhoista ja pöyhi sohvatyynyjä.

Kun punertavat liekit sitten leimahtivat vihreiksi ja nuolivat kiihkeinä takkapesän nokisia seiniä, rouva Brownin oli pakko taputtaa käsiään yhteen silkasta innostuksesta. Pian takkaan ilmestyi pitkänhuiskea hahmo, liekit väistyivät ja siinä hän oli, pikku-Lena, vaaleat hiukset sotkuisella sykeröllä, ilme vakavana.

”Kultapieni”, rouva Brown kiljahti ja syöksyi kohti tytärtään. Herra Brown nousi hymyillen seisomaan. Lena antoi äitinsä halata, mutta ei hymyillyt eikä vastannut halaukseen. Kun rouva Brown viimein irrottautui, tyttö katsoi häntä kylmästi silmiin.

”Hyvänen aika, Lena, mikä on?”

”Sinä et ikinä kertonut minulle, että sodit Tylypahkan taistelussa.”

 Olisipa Lena valinnut ensisanoikseen melkein mitä tahansa muuta, se tuskin olisi aiheuttanut yhtä syvää järkytystä rouva Brownissa. Hän vilkaisi nopeasti aviomiestään, sitten taas tytärtään. Lena harppoi äitinsä ohi, tervehti veljiään, nosti matka-arkun kainaloon ja marssi suoraan yläkertaan.

”Mitä – mitä tapahtui, kulta?” rouva Brown kysyi pökertyneenä.


Lena pysyi huoneessaan koko iltapäivän. Rouva Brown kävi koputtelemassa ovelle säännöllisesti, välillä anelevasti, välillä vaativasti, kerran jopa varsin raivokkaasti.

”Lena! Tule ulos sieltä niin jutellaan.”

Lena ei vastannut.

”Onko jotakin muuta sattunut? ”rouva Brown yritti. Hän oli huolestunut ja loukkaantunut – tytön kanssa oli totta tosiaan mahdotonta tulla toimeen. Yöllä Lena hiipi portaita alas keittiöön hakemaan ruokaa. Rouva Brown valvoi ja kuuli askeleet, mutta ei halunnut mennä häiritsemään, ettei tyttö olisi paennut taas huoneeseensa syömättä. Tärkeimmät ensin.

Aamulla Lena ei vastannut äitinsä pyyntöihin tulla alakertaan. Iltapäivällä hän harppoi mielenosoituksellisesti ulos luudanvarren kanssa, eikä palannut lennoltaan kuin myöhään illalla. Herra Brown ja veljekset vaihtoivat merkitseviä katseita ja rouva Brown vuodatti muutaman vuolaan kyyneleen, mutta lopetti heti huomattuaan, ettei saanut sillä oikeastaan keneltäkään huomiota. Lena pysyi erossa perheestään kokonaiset kolme päivää.

Aatonaattona rouva Brown leipoi erityisen onnistuneen erän laulavia joulukeksejä. Kun edes ne eivät saaneet Lenaa ulos huoneestaan, George keräsi pienen lautasen kukkuralleen ja koputti siskonsa oveen.

”Lena-kiltti. Avaa.”

”Äh. Mene pois, George.”

”Minulla on täällä joulukeksejä.”

”Ihan sama.”

”Uunituoreita! Pari hymniä ja virttä, mutta muutama carol-keksikin.”

Lena avasi oven. George asteli sisään, pudisti pienesti hymyillen päätään siskonsa sotkuiselle huoneelle, laski keksilautasen pöydälle ja istuutui.

”Tiedätkö, äiti elättelee toivoa, että olisit jotenkin taikaiskusta muuttunut siistimmäksi Tylypahkassa.”

Lena tuhahti ja tunki kolme keksiä yhtä aikaa suuhun.

”Miten menee?” George kysyi sitten. ”Kuulin, että pelasit aika hyvin viimeisimmässä matsissa.”

”Joo”, Lena sanoi ja virnisti suu täynnä. ”Se oli ihan – voi Merlin, olisitpa ollut näkemässä.”

Lena intoutui käymään pelin huippuhetkiä läpi, huitoi toisella kädellä selityksen tahdissa ja lappoi toisella iloisesti kimittäviä keksejä suuhunsa.

”JA”, Lena lopetti tarinansa, ”Ginevra Potter näki kaiken JA kehui minun peliäni.”

Georgen katseesta paistoi aito ihailu. ”Kova mimmi.”

Lena iski veljelleen silmää. He alkoivat puhua Georgen töistä, ja Lena tajusi, miten paljon olikaan ikävöinyt veljiään. Olivathan he olleet hänen ainoita pysyviä ystäviään käytännössä koko lapsuuden ajan.

Kun keksilautanen oli tyhjä, muruset nuoltu ja kuumimmat keskustelunaiheet käyty läpi, George nousi seisomaan.

”Kuule Lena”, hän sanoi epäröivään sävyyn. ”En ole varma mitä olet kuullut äidistä, mutta olen ihan varma, että sinun tulisi jutella asiasta hänen kanssaan.”

”Älä viitsi”, Lena tuhahti. ”Jos tietäisit, mitä se on salannut meiltä –”


”Jos sinä tietäisit, millainen äiti on ollut koko syksyn, miettisit ehkä kahdesti mitä puhut”, Georgen äänensävy oli yllättävän tiukka. ”Hän on puhunut sinusta joka päivä. Joka päivä, Lena. Joka kerta ruokapöydässä olemme saaneet kuulla analyyseja siitä, mitä mieltä Lena olisi tästä ja tästä mausteesta. Aina kun sataa, äiti on pelännyt, että sinä vilustutat itsesi. Noitain Niksikerhossa äiti ei mistään muusta puhukaan kuin sinusta. Kuulisitpa ne kehut – minun tyttäreni, aikamme huippulupaus huispauksen saralla. Mistä ikinä onkin kyse, sinun täytyy jutella siitä äidin kanssa. Hän ei tarkoita pahaa. Hän rakastaa sinua.”

Lena oli hiljaa, poskia punoitti.

”En minä pahalla”, George sanoi lempeämmin, kuulosti taas omalta itseltään.

”Hyvä on. Minä puhun sille”, Lena sanoi, pukkasi veljeään kevyesti käsivarteen. He olivat hetken hiljaa.

”Mutta mistä sinä tiedät mitä Noitain Niksikerhossa on puhuttu?”

”No tuota”, George sanoi vältellen, ”kun sinä ja William olette olleet poissa, täällä on ollut välillä todella tylsää ja minä – olen, tuota, osallistunut välillä kokouksiin.”

”Merlin, George.”

”Minun taitaa todella olla aika muuttaa omilleni.”

”Todella.” Lena virnisti.


Kun George oli lähtenyt, Lena odotti jonkin aikaa sängyllään. Sydän pamppaili yllättävän kovaa. Hän tiesi äidin tulevan viimeisenä yläkertaan, joten hän lähti alas vasta kun kello löi puoli yksitoista. Portaissa hän törmäsi herra Browniin, joka nyökkäsi hänelle hymyillen ja kuiskasi ”Hyvä tyttö!”.

Rouva Brown istui keittiönpöydän ääressä keskittyneenä käsityöhön, edessään jäähtynyt teekuppi ja nenällään lukulasit. Keittiössä oli hiljaista, vain kello tikitti verkkaisesti seinällä.

”Hei.”

Rouva Brown laski käsityön pöydälle ja kääntyi katsomaan tytärtään.

”Hei. Otatko teetä?”

Rouva Brown oli hyvin rauhallinen. Se tuntui Lenasta kummalliselta.

”En”, hän vastasi, istui toiselle puolelle pöytää.

 Rouva Brown nosti käsityön taas syliinsä ja teki kolme pistoa ennen kuin puhui.

”Kuinka sinä voit, kulta?”

Lena katsoi äitiään. Vaaleat, hiljalleen harmaantuvat hiukset olivat siistillä nutturalla niskassa. Suupielissä oli muutamia ryppyjä, kulmakarvojen välissä yksi erityisen iso juopa – Lena epäili olevansa siitä itse päävastuussa. Äidin silmät olivat harmaat ja suuret, yllättävän vakavat. Milloin hän oli viimeksi katsonut äitiään oikein tarkasti?

”Minun piti tehdä tutkielma taikuudenhistoriassa.” Hän päätti mennä suoraan asiaan. Rouva Brown nyökkäsi. ”Sain aiheeksi toisen suuren velhosodan ja Tylypahkan taistelun. Ja sain tietää – sain tietää, että sinä olit mukana siinä.”

Rouva Brown katsoi tytärtään pitkään. Lena huomasi pidättävänsä henkeä.

”Niin olin”, rouva Brown sanoi huokaisten.

”Miksi – miksi sinä et ollut kertonut minulle siitä?”

”Aion kertoa – tietenkin.” Rouva Brown ompeli pari pistoa eteenpäin. Kello raksutti seinällä. "Oletko varma, ettet ota teetä?

”Olen. Miksi sitten et kertonut?”

”Kuinka kertoa lapselle sodasta? Ajattelin, että oppisit siitä itse, tekisit päätelmäsi – milloin minä olen ollut koulussa ja niin edespäin - ja kysyisit. Mutta Ranskassa ja muualla Euroopassa kouluissa ei käyty niin yksityiskohtaisesti läpi Britannian velhosodan vaiheita - et koskaan kysynyt.”

”Minulla oli oikeus tietää”, Lena sanoi. Poskilla tuntui väri. ”Sinun olisi pitänyt kertoa.”

”Tiedän”, rouva Brown sanoi, laski katseensa tyttärestään käsityöhön ja ompeli taas muutaman piston. He olivat hetken hiljaa.

”Mistä sinä sait tietää?” rouva Brown sitten kysyi rauhallisesti.

”Professori Longbottomilta. Ja luin kirjasta. Siellä oli kuva sinusta. Ja nimesi oli listalla - Tylypahkan taistelussa taistelleet”, Lena nielaisi.

”Oliko?” rouva Brown näytti hämmentyneeltä. ”Kuva minusta? Miksi – mitä – millainen kuva?”

”Sinä makasit maassa. Parvati-täti on kumartunut sinun yllesi.”

Rouva Brownin suupielet vääntyivät alaspäin. Lena epäröi.

”Kävikö sinulle – loukkaannuitko sinä siellä? Sodassa?”

Rouva Brown oli taas hiljaa ennen kuin vastasi. ”Ihmissuden hyökkäys. Fenrir Harmaaselkä, kamala peto.”

Keittiössä oli hetken aivan hiljaista. Lena ei pystynyt liikkumaan. ”Eiväthän – eiväthän britannialaiset ihmissudet hyökkää kenenkään kimppuun.”'

”Eivät niin”, rouva Brown sanoi. ”Eivät enää. Heitä koskevia lakeja on muutettu radikaalisti sodan jälkeen, he saavat helpommin apua ja lääkitystä, joiden avulla muodonmuutos on kivuton ja helppo. Nykyisen taikayhteistyöministerimme suosio perustuu pitkälti siihen, että hän ajoi niin uupumattomasti eräiden vähemmistöjen asemaa. Mutta silloin asiat olivat toisin, ja Voldemort käytti ihmissusia häikäilemättömästi hyväkseen sodassa.”

Rouva Brown ei katsonut Lenaa vaan ompeli nopeaan tahtiin.

”Hän hyökkäsi minun kimppuuni kesken taistelun. Iso, raaka, vahva mies, enemmän eläin kuin ihminen jopa ihmismuodossaan. Muistan jotakin – suurinta osaa en, ja siitä olen kiitollinen. Löin pääni kaatuessani ja olisin ollut mennyttä, jollei joku olisi onnistunut hätistämään Harmaaselkää pois kimpustani.”

”Puriko hän sinua?” Lenan ääni oli pelkkä kuiskaus.

”Puri”, rouva Brown sanoi. Hän huokaisi, laski käsityön pöydälle. Lena katseli järkyttyneenä, kun hänen äitinsä nousi seisomaan ja nosti paitansa helmaa. Alta paljastui pitkä himmeä arpi, joka kiemurteli ylävatsasta kyljelle asti.

”Minä olin onnekas – hän raateli minua ihmismuodossa ja sain hoitoa nopeasti liemimestarilta.”

”Olen – olen pahoillani.”

”Kiitos”, rouva Brown sanoi, laski paidanhelman takaisin alas ja istui pöydänääreen. ”Mutta ole pahoillasi niiden monien puolesta joille kävi paljon pahemmin kuin minulle.”

Lena katsoi naista edessään, eikä ollut tunnistaa omaa äitiään. Nainen oli surullinen ja vakava, sodasta kokenut noita – ei lainkaan se hössöttävä, pinnallinen olento, jolle hän oli saanut pyöritellä silmiään päivittäin seitsemäntoista vuoden ajan. Oli vaikeaa yrittää yhdistää nämä kaksi puolta samaan ihmiseen. Äiti katsoi hänen ohitseen otsa rypyssä, muistoihin vaipuneena.

”Asia on niin, Lena”, rouva Brown sanoi lopulta säröilevällä äänellä, ”että en osaa edes alkaa kuvailla sinulle, millaista sodassa oli. Olet varmasti saanut jonkinlaisen käsityksen kirjoista ja professoreiltasi. Ehkä joku vahvempi – parempi – noita pystyisi kertomaan kaiken. Minulle se oli pelkkää mustaa tyhjyyttä, jonka ajatteleminen valtaa mielen kokonaan ja jäädyttää kaiken hyvän elämästä. Sodan jälkeiset vuodet olivat minulle hyvin vaikeaa aikaa. Olin onnekas kun tapasin isänne.”

”Äiti –”

”Sinä et tiedä – onneksi – millaista on selvitä sodasta. En nukkunut kunnolla vuosiin. Jos nukahdinkin, heräsin monta kertaa painajaisiin – kammottaviin, paholaismaisiin painajaisiin. Herään yhä joskus, huudan ja isäsi joutuu rauhoittelemaan minua. Kaikki hyvä ja kaunis tuntui hävinneen ympäriltä. Kaikki tutut, ystävät ja rakkaat olivat käyneet läpi saman. Vaikka sota oli loppu, sitä ei pystynyt pakenemaan minnekään.”

Lena tuijotti äitiään järkyttyneenä. Hän itki.

”Tiedän, ettei se ole mikään syy olla puhumatta”, rouva Brown sanoi. ”Jokaisen vanhemman tehtävä on kertoa lapsilleen kaikki mahdollinen menneisyydestä ja virheistä, joita edelliset sukupolvet ovat tehneet. Mutta minä olen yrittänyt – sekä itseni että teidän vuoksi – tehdä elämästä hieman hilpeämmän, kevyemmän ja huolettomamman. Halusin, ettei teidän koskaan tarvitsisi elää sellaisen varjon kanssa.”

Lenan kurkkua kuristi.

”Joten minä pyydän anteeksi, kulta. Nyt sinulta ja huomenna veljiltäsi.”

Ulkona satoi lunta. Lena ei tiennyt, oliko selitys täysin tyydyttävä, mutta ei voinut olla enää vihainen äidilleen.
 Kun Lena halasi rouva Brownia, hän tunsi ensimmäistä kertaa aikoihin omituista rauhaa. Ehkä hän sittenkin voisi yrittää ymmärtää tätä omituista naista.

Rouva Brown silitti hänen poskeaan. ”Missä vaiheessa sinusta tuli näin iso?”

”Äiti”, Lena niiskutti, ”jos et ole huomannut, minä syön aivan kamalasti.”


*

”Will? Will? Voitko kuvitella, George antoi minulle joululahjaksi pilailukirskuristajan, jonka voi ’piilottaa pahaa-aavistamattoman kaverin vessanpönttöön – tekee jokaisesta vessareissusta seikkailun’?”

”Ole onnellinen”, Will vastasi portaiden yläpäästä. ”Minä sain kuorsauksenestopulveria. Maria on tietysti valittanut, se ovela nainen.” Willin ilme muuttui yllättävän lempeäksi tyttöystävän nimen kohdalla.

”Tulkaa aamupalle sieltä”, äidin kiekaisi keittiöstä kuin jouluinen ylipirteä kukko.

Isä kaatoi heille kaikille teetä ja paistoi pannukakkuja. Äiti istui pöydän päässä ja luki äänen Profeetasta julkisuuden henkilöiden joulutoivotuksia. Heidän joulunsa oli mennyt aina suunnilleen samalla tavalla riippumatta siitä, missä he milloinkin asuivat. Lena katseli perhettään onnellisena ja yritti nykiä pyjamanhousujen lahkeita kylmien varpaiden yli. Kukaan ei torunut hänen laittaessaan pannukakkujen päälle aivan liikaa siirappia.

Aamupäivä oli ihana ja rauhallinen. Äiti soitti Selestina Taigoria valmiina väittelemään kumoon kenet tahansa, jolla oli laulajasta poikkipuolista sanottavaa.

”Selestina vain paranee iän myötä”, hän sanoi ja keinutteli päätään puolelta toiselle musiikin tahdissa. Lena käpertyi nojatuoliin lukemaan kirjaa.

”Onko sinulla ikävä ystäviäsi, Lena-kulta?” isä kysyi viereisestä nojatuolista.

”Ei”, Lena sanoi, eikä ollut ihan varma puhuiko totta. Ei hän ystäviään ikävöinyt. Hän oli luvannut lähettää Karenille paljon kirjeitä loman aikana. Eikä hän saisi ajatella Jamesia, ei nyt, ei jouluna. ”Me sovimme näkevämme uutena vuotena.”

”Sepä mukavaa”, isä sanoi ja käänsi sivua.

Nyt kun James oli kerran päässyt hänen mieleensä, Lenan oli huomattavasti vaikeampi keskittyä kirjaansa. Huispausottelun jälkeen hän oli puhunut pojan kanssa vain kerran. James oli ollut välttelevä ja etäinen, sanonut haluavansa olla yksin ja tarvitsevansa aikaa ajatella. Lena oli itkenyt katkerasti Karenin olkaa vasten, ja vannonut sitten, ettei uhraisi enää ajatustakaan James Potterille. Viimeiset viikot Tylypahkassa kuluivat syyslukukauden lopputenttien merkeissä, ja viimeisenä koulupäivänä hän oli ehtinyt vain nopeasti hyvästellä ystävänsä ennen lähtöä.  Ei, hänen oli yritettävä unohtaa poika kerta kaikkiaan.

Selistina Taigorin laulu kantautui hänen korviinsa:

Sinä lemmenjuoman lailla mut huumasit
Minut tällaisena tahdot, tuumasit,
Oi, sinä velho tummasilmäinen,
varastit nuoren tytön sydämen!


”Voi pyhä Kirke”, Lena mutisi kirjalleen.



Seuraavana päivänä Lena keskittyi näyttämään Georgelle taivaanmerkit velhoshakissa, kun äiti huhuili häntä.

”Lena?”

”Typerä siirto, Georgie, etkö nähnyt ratsuani?”

”Lena?”

”Voisitko olla selostamatta peliä ääneen?” George sanoi ärtyneesti.

”LENA, voisitko vastata?”

”No mitä?” Lena huusi takaisin.

”Sinulle tuli pöllö!” äiti huusi.

”Keneltä? Kareniltako?”

”Voisitko mennä keittiöön käymään tämän keskustelun loppuun”, Will pyysi kärsivän näköisenä.

Lena jätti vastentahtoisesti pelin kesken – kunhan oli ensin ohjeistanut nappuloitaan puremaan Georgea jos tämä yritti siirtää niitä hänen poissaollessaan - ja meni keittiöön äitinsä luokse.

”Tuossa”, äiti osoitti pöydälle, jossa odotti kirjekuori, johon oli kirjoitettu huolettomalla käsialalla ”neiti Brown”. Lena avasi kirjeen.

Moi, Brown!

Ensinnäkin, hyvää joulua!

Toisekseen, tuntuupa helkkarin oudolta kirjoittaa sinulle. Mistä aloittaisinkaan – on niin paljon sanottavaa ja kysyttävää! Oletko lentänyt joululomalla? Olethan pitänyt sitä räväkkää rusettia? Kuuluuko teidän perheenne niihin hiippareihin, jotka syövät joulupöydässä hevoskotkanlihaa? Miten professori Binns saa korjattua kokeet pystymättä käyttämään aineellista sulkakynää?

Ja ennen kaikkea: meidän vanhemmat eivät järjestäkään tänä vuonna kuuluisia uudenvuodenillallisiaan, vaan lähtevät ulos kavereidensa kanssa juhlimaan. Tiedän – minunkin on vaikea kuvitella sitä. Joka tapauksessa, minä, Al ja Lily saimme erinomaisen idean heti luvattuamme isälle, ettemme käytä tilaisuutta hyväksemme ja järjestä uudenvuodenbileitä: aiomme nimitäin käyttää tilaisuuden hyväksemme ja järjestää uudenvuodenbileet! Tai no, pienimuotoiset illanistujaiset vain, porukat ovat yhä aika vihaisia siitä kurpitsajuhlavälikohtauksesta. Mutta joka tapauksessa, me kaikki kolme haluaisimme sinut mukaan.
Nähtäisiinkö siis uudenvuodenaattona meillä?

Parhain terveisin,

James,
kavereiden kesken Sir Fletkumato

PS. Pahoittelut tuosta, Lily on oma eloisa itsensä jaHEI LENA, IHANAA NÄHDÄ SINUT KOHTA! OLET PARAS! HALAUKSIA MINULTA JA SIR FLETKUMADOLTA! -Lily



”Keneltä se on, Lena?” äiti kysyi hymyillen.

”Minä – tuota – ei keneltäkään.” Miksi hänen täytyi punastua? Miksi?

”Lena!” äidin silmiin syttyi häkellyttävä innostus. ”Onko se joltakin pojalta?”

”Ei!”

”Thomas! Thomas, Lena sai joulukirjeen joltakin pojalta!”

”Sepä riemastuttavaa, kulta”, kuului isän ääni työhuoneesta.

”Kuka se on?”

”Ei kukaan”, Lena sanoi ja perääntyi. Jokin äidin olemuksessa kuitenkin kieli, ettei hän voinut voittaa tätä taistelua. ”No – se on Jamesilta. Ja hänen sisariltaan.”

”Jamesilta”, äiti maisteli nimeä hyväksyvästi. ”Keneltä Jamesilta?”

”James Potterilta”, Lena luovutti.

”JAMES POTTERILTA”, äiti kiljui kurkku suorana. ”Thomas, se kirje on Potterien pojalta!”

”Äiti kiltti”, Lena pyysi.

”Voi Lena, miten ihana uutinen, kultaseni! Potterit ovat erinomainen perhe, kyllähän sinä sen tiedät! Voi, minähän tietenkin tunsin Harry Potterin, olimme oikein hyviä ystäviä kouluaikoina, läheisiä, katsos, hyvin samanhenkisiä, ja hänen vaimonsa, Ginevra, hänkin oli oikein mukava – vai että James Potter – hyvänen aika – mitä hän tahtoo?”

”Hän pyysi minut luokseen uutenavuotena.”

”Niinkö?” äiti näytti siltä, että saattaisi minä hetkenä hyvänsä räjähtää silkasta innostuksesta. ”Treffeille?”

”Ei”, Lena sanoi ja punastui taas. ”Juhliin. He pitävät pienet juhlat ystävilleen.”

”Miksi sinä et kertonut ystävystyneesi Potterien lasten kanssa?”

”No – minulla on ollut liian kiire opiskelujen kanssa”, Lena sanoi hyvin epävakuuttuneeksi. Äiti tuhahti ja alkoi suunnitella mitä Lena voisi laittaa päällensä juhlia varten.

Lena kiipesi omaan portaat ylös omaan huoneeseensa ja istui sängylle. Kirje sai hänen kätensä kihelmöimään – se todella oli Jamesilta, James oli kirjoittanut sen, kutsunut hänet luokseen. Mitä hän tekisi? Mahassa tuntui tuttua hulmahtelua, jonka Lena oli yrittänyt tukahduttaa huispausottelun jälkeen. Hän istui sängyllä lukemassa kirjettä uudestaan ja uudestaan, kunnes koputus ovelle keskeytti hänen ajatuksensa.

”Kuule, oletko sinä tulossa enää takaisin pelaamaan?” Georgen ärtynyt pää pilkisti esiin ovenraosta. ”Sinun kuningattaresi puri minua erittäin kipeästi nimettömään.”

*

Lena hengitti pari kertaa syvään peilin edessä. Hiukset olivat miten olivat, niille hän ei osannut tehdä mitään. Hän punasi huulensa, mutta pyyhki värin turhautuneena kämmenselkäänsä. Hänellä oli ihan kivat vaatteet, mutta koska ulkona oli niin kylmä, hänen täytyi vetää suuri valkoinen villapaita kaiken muun ylle.

”Ihan sama”, Lena ajatteli. ”Kaverimielessähän sinne mennään. Sitä paitsi”, hän muistutti itseään, ”James on nähnyt sinut mutaisena ja hikisenä useammin kuin suurin osa ihmisistä.”

Äiti yritti kovasti näyttää siltä, ettei ollut odottanut koko iltaa portaiden alapäässä sitä, että Lena olisi valmis lähtemään. Hän oli pyyhkivinään pölyä hallin muotokuvista ja kohotti toiveikkaana katseensa kuullessaan tyttärensä tulevan portaita alas.

”Sinä näytät oikein sievältä, Lena”, hän sanoi lämpimästi, tarkasteli tytärtään päästä varpaisiin. ”Jos saisin antaa muutaman vinkin –”

”Ei”, Lena sanoi varmasti. ”Onko teillä suunnitelmia illaksi?”

”Will lähtee jonnekin Marian kanssa, Georgilla on omat juhlat ja minä ja isäsi vietämme romanttista iltaa kahdestaan.”

”Kuulostaa kivalta”, Lena sanoi ja irvisti tiedolle vain aivan vähän.

”Osaatko nyt varmasti ilmiintyä Pottereille? Kurssista on niin pitkä aika, etkä ole päässyt harjoittelemaan Tylypahkassa.”

”Osaan varmasti”, Lena sanoi ja kummankin yllätykseksi suikkasi nopean suukon äitinsä poskelle.

”Oletko varma, ettet haluaisi minun hieman laittavan hiuksiasi”, äiti yritti vielä, mutta Lena pudisti päätään, toivotti heille mukavaa iltaa ja pyyhälsi ulos ovesta määrätietoisin askelin.

Rouva Brown huokaisi. Silloin kun Lea ei ollut aivan mahdoton, hän oli kerrassaan käsittämätön.

Paras tytär mitä kuvitella saattoi.

Rouva Brown hyräili itsekseen ja lähti etsimään keittiönkaapeista hienoa hehkusimapulloa, jota oli säästänyt iltaa varten.

*

Pottereiden talo oli todella iso. Lena seisoi kynnyksellä ulko-oven edessä ja odotti hermostuneena jonkun tulevan avaamaan. Kynnykselle oli sytytetty taikatuli, joka valaisi pimeää, lumista pihamaata.

Ovi aukesi.
 
”Hei Lena.”

”Hei!”

Se oli James. Lenan sydän aloitti tutun säälittävän rallinsa, poika hymyili hänelle ja viittasi tulemaan sisään.

”Vau. Kiva koti”, Lena sanoi riisuessaan talvikaapuaan. He olivat tulleet suureen ja arvokkaaseen halliin, jonka sienillä oli paljon tauluja ja kuvia sukulaisista.

”Kiitos”, James sanoi, otti Lenan takin ja ripusti sen henkariin. ”Yllättävän kodikas ollakseen näin iso.”

He olivat hetken hiljaa. James tuijotti häntä sen näköisenä kuin haluaisi sanoa jotakin, mutta sanoja ei tullut.

”Muut ovat takkahuoneessa”, hän lopulta puuskahti. ”Meitä ei ole paljon, mutta eiköhän tästä hauskaa tule. Pelaillaan, syödään ja sen sellaista – jästit ovat perinteisesti järjestäneet hienon ilotulituksen kylässä, sitä voisi mennä katsomaan keskiyöllä.”

”Kuulostaa hyvältä”, Lena sanoi.

Takkahuoneessa hänen kimppuunsa hyökkäsin Karen, Lily ja Albus. Lena tervehti muita vieraita –ihmisiä heidän joukkueestaan, joitakin luihuisia, Hugo ja Rose, Oliver ja muutama, joita Lena ei tunnistanut. Eraa ja Jo’ta ei näkynyt, ja se oli oikeastaan helpotus. Hän halasi Karenia oikein pitkään.

He aloittivat pelaamalla peliä, joka oli tuttu vain Pottereilla ja Weasleyn lapsille. Peliin sisältyi arvoituksia, tehtäviä ja totuuksia, ja lopputuloksena pelaajat nolasivat itsensä täysin muiden kipristellessä naurusta. Lena ollut hetkeen nähnyt mitään yhtä hauskaa kuin Oliverin imitaatio rehtori McGarmiwasta suu täynnä räänmakuisia jokamaunrakeita.

Sitten he söivät. Pottereiden talon hieno ruokasali oli jätetty omaan arvoonsa, ja Albus kattoi heille piknikin olohuoneen lattialle. Lena jutteli ja nauroi, ja aina silloin tällöin hänen katseensa karkasi Jamesiin – ja James katsoi takaisin. Sormissa ja poskilla kihelmöi, ja vaikka Lena yritti keskittyä keskusteluun Karenin kanssa, hänen suupielensä nykivät ylös typerästi aivan väärissä kohdissa.

Joku laittoi musiikkia soimaan – oli ihanaa kuulla pitkästä aikaa jotakin muuta kuin Selistina Taigoria - ihmiset hörppivät kermakaljaa ja tunnelma oli todella kodikas. Lena tanssi hieman naurattaakseen ystäviään, ja koviten nauroi James.

”Hei”, Lily huikkasi, kun kello alkoi lähestyä puoltayötä. ”Hyvää vanhaa vuotta kaikille!”

Vieraat vastasivat hurraten ja pullojaan kilistelleen.

”Ajattelimme mennä katsomaan jästien ilotulituksia läheiselle mäelle, josta näkee komeasti kylän yli. Pitäisi alkaa tehdä pikkuhiljaa lähtöä, jotta ehdimme tulituksen alkuun.”

Ihmiset nyökkäilivät ja alkoivat etsiä takkejaan.

”James”, Oliver ilmestyi kuin tyhjästä Lenan, Karenin ja Jamesin luokse. ”Onko sinulla vielä tallella se tuliviskipullo?”

”Miksi kaikki päättyy aina teidän kanssanne tuliviskiin?” Karen kysyi.

”Hyvä kysymys, josta keskustelun mieluummin terapeutin vastaanotolla”, Oliver sanoi.

”En tiedä”, James sanoi mietteliään näköisenä. ”Voisin käydä katsomassa, löytyisikö vanhempien kaapista jotakin.”

Oliver nyökkäsi hyväksyvästi. ”Minä menen jo edeltä.”

Lena oli seuraamassa Oliveria, mutta James laski käden hänen olalleen.

”Lena – tuota – olisitko halunnut auttaa minua etsimään?”

Karen vilkaisi nopeasti Lenasta Jamesiin ja takaisin, huikkaisi sitten ”Hoi Oliver, odota minua!” ja pinkaisi pojan perään.

Lena seurasi kuin sumussa, kuinka muut vieraat keräsivät tavaransa ja valuivat yksitellen pihalle. James johdatti hänet keittiöön.

”Kaunis keittiö”, Lena sanoi kun ei keksinyt muutakaan.

”Kiitos”, James sanoi ja vilkaisi välinpitämättömänä ympärilleen. ”Isä on kova kokkaamaan.”

”No, mistä sitä pulloa oli tarkoitus etsiä?”

”Niin, hmm”, James sanoi. ”Vanhemmilla on viinikellari, mutta siellä kaikki on niin kallista ja monin vartioloitsuin suojattua, että itse Dumbledorekaan ei olisi saanut pöllittyä sieltä pulloa. Sen sijaan satun tietämään”, poika hymyili ovelasti, ”että he piilottelevat muutamaa tuliviskipulloa ruokakomerossa.”

”Eivätkö he huomaa, jos otat pullon?”

”Nääh”, James sanoi ja avasi ruokakomeron oven. ”Täysi-ikäisiähän tässä sitä paitsi ollaan.”

Lena naurahti ja seurasi poikaa komeroon. He alkoivat tutkia lukuisia hyllyjä. Lena kuikuili hillopurkkirivien taakse ja tarkisti jauhopussin sisältä.

”Jos minä hoitaisin ylähyllyt pitkänä ihmisenä”, James ehdotti.

”Anteeksi nyt vain, mutta minä olen pitkä”, Lena sanoi.

”Ehdottomasti oletkin”, James myönsi auliisti, ”esimerkiksi professori Lipetitiin verrattuna.”

”Hei!” Lena käännähti muka-loukkaantuneena poikaan päin. Yhtäkkiä avara ruokakomero ei tuntunutkaan niin isolta – kun he olivat vastakkain, he seisoivat lähes kiinni toisissaan.

James jähmettyi paikalleen ja tuijotti häntä. Lena nielaisi. Komeron ovi oli lähes kiinni, mutta hiljaisuudesta päätellen muut vieraat olivat jo löytäneet tiensä ulos talosta. Lena ei pystynyt katsomaan poikaa aivan suoraan silmiin vaan räpytteli, laski katseensa toffeehyytelöpurnukkaan häntä vastapäätä.

”Lena”, James sanoi matalasti. Lena tunsi pojan nojaavan lähemmäksi.

”James, minä en tiedä –”

”Mitä sinä et tiedä?”

”Onko tämä hyvä ajatus. Kun Era ja kaikki –”

”Luuletko että minä välitän tippaakaan Erasta?”

Lena nosti katseensa. ”Etkö?”

”En. Minulla on ollut joku ihan muu tyttö mielessä jo jonkin aikaa.”

”Kuka?” Lenan ääni oli pelkkä kuiskaus.

”No”, James sanoi, kumartui lähemmäksi, ”Lihava Leidi on näyttänyt todella kuumalta viimeisimmän retusoinnin jälkeen.”

”Niinkö?” Lena sanoi. ”Minä voin kysyä häneltä, tapaileeko hän ketään tällä hetkellä.”

”Kiitos, Brown.”

James Potter suuteli Lena Brownia siinä paikassa, Pottereiden kartanomaisen talon hämärässä ruokakomerossa. Lena vastasi suudelmaan, kietoi kädet pojat niskaan, nousi varpailleen ylettääkseen paremmin. Se oli ihana suudelma – ensiksi varovainen, kömpelö, sitten parempi ja parempi, James painoi hänet vasten hyllyä, jossakin kaatui purkki, mutta he eivät välittäneet. Lena hengitti pojan huumaavaa ominaistuoksua, joka muistutti häntä lentämisestä, kesästä, omenoista ja naurusta, James silitti hänen niskaansa varovaisesti. Koko maailma oli hiljaa, koko maailma keskittyi sillä hetkellä juuri heihin. Lena painoi koko vartalonsa Jamesin vartaloa vasten. Pojan suusta päästä hellyttävä pieni ynähdys.

Jos Lena olisi tiennyt kuinka monta kertaa hän tulisi vielä suutelemaan James Potteria, hän olisi ehkä ollut maltillisempi. Jos hän olisi tiennyt suutelevansa Jamesia koko seuraavan päivän ja melkein jokaisena päivänä lomaan asti, jos hän olisi tiennyt suutelevansa Jamesia lukuisia kertoja Rohkelikon oleskeluhuoneessa tulevana lukukautena, suutelevansa ennen huispausharjoituksia ja heidän voittaessaan huispausmestaruuden kaikkien hurratessa ympärillä - jos hän olisi tiennyt suutelevansa Jamesia valmistujaispäivänä, kesällä pihapeleissä, suutelevansa ennen Henkipään Harpyijoiden koelentoa ja saadessaan tiedon joukkueeseen pääsystä – niin, hän olisi ehkä malttanut jättää heidän ensisuudelmansa lyhyemmäksi. Mutta koska kaikki se oli vielä edessä, eikä Lenalla ollut mitään muuta kuin se hetki ruokakomerossa, hän suuteli kuin viimeistä päivää, ja James suuteli takaisin. James oli kaikkialla, nauruna hänen korvassaan, hipaisuna kaulalla, silityksenä vyötäröllä.

Minä arvasin! Minä arvasin, että totta kai ne kirotut ipanat järjestävät pippalot heti kun silmä välttää!”

Ääni eteishallista sai heidät vetäytymään erilleen.

”Voi helvetti”, James kuiskasi ja puristi silmänsä kiinni.

”No, Ginny, jos ollaan ihan rehellisiä, eikö me oltaisi aikanaan tehty ihan samalla tavalla”, vastasi miesääni.

”No totta kai olisimme”, nainen vastasi, ”mutta Harry, meidän velvollisuutemme vanhempina on laittaa heidät loppuiäkseen kotiarestiin.”

Kuului naureskelua.

Sinun vanhempasi palasivat”, Lena kuiskasi Jamesille, joka nyökkäsi kädet yhä hänen ympärillään.

”Heidän piti tulla vasta aamulla”, James kuiskasi takaisin.

”Minneköhän juhlakansa on piiloutunut?” kysyi Ginny, tällä kertaa ääni kuului lähempää: he olivat tulossa keittiöön.

”Varmaan lähtivät katsomaan ilotulituksia”, Harry sanoi. He kuulivat useiden jalkaparien saapuvan keittiöön ja istuutuvan pöydän ääreen. ”Saisiko olla tilkka tuliviskiä, Ron, Hermione, Neville, Luna?”

”Totta kai, siksihän tänne tultiin!”

James loi Lenaan anteeksipyytävän katseen. Ovi aukesi, keittiön valokiila osui heihin.

”Kas vain”, ystävällisen näköinen mustatukkainen mies sanoi. ”Kultaseni, löysin esikoisemme. Hän on kietoutunut johonkin viehättävään nuoreen neitiin.”

Keittiöstä kuului naurua.

”Niinkö?” Ginny sanoi ja tuli katsomaan. ”Kappas vain. Hauska tavata jälleen, Lena.”

Lena ja James astuivat nolostuneina ulos komerosta. Lena katsoi Jamesia, jonka hiukset olivat sekaisin ja posket punaiset ja tiesi itse näyttävänsä vähintään yhtä syylliseltä.

”Oikein hauska tavata, rouva Potter”, hän sanoi ja yritti hymyillä anteeksipyytävästi.

”Tässä on mieheni, Harry Potter”, Ginny sanoi, ja Harry Potter ojensi kätensä. ”Tässä on Lena Brown. Hän ihastutti minua tässä taannoin erinomaisilla lentotaidoillaan.”

”Niinkö? Sepä erinomaista”, Harry sanoi ja hymyili. ”Tosin, taitavat huispaajat ovat aina ihastuttaneet sinua.”

”Samat sanat”, Ginny tuhahti miehelleen ja vilkaisi sitten Jamesia. ”Itseasiassa taitaa olla sukuvika. Selitäpäs nyt, James Sirius Potter, miten minä näen täällä ilmiselvät juhlan jäljet, vaikka me erikseen kielsimme teitä järjestämästä pippaloita.”

”Puolustukseksemme voin sanoa”, James sanoi vakavalla naamalla, ”että emme uskoneet teidän saavan koskaan tietää.”

Harry Potterin suupielet nykivät, mutta hän piilotti sen taitavasti yskäisyyn.

 ”Lisäksi nämä ovat olleet hyvin vastuulliset juhlat, äiti, olemme pelailleet ja jutelleet, eikä kukaan alaikäinen ole juonut tippaakaan alkoholia.”

”Rentoutukaa, Ginny, Harry, nyt on uudenvuodenaatto ja he ovat nuoria”, sanoi punatukkainen mies.

”Lena, tässä on Ron ja Hermione Granger-Weasley, professori Longobottomin sinä tunnetkin, ja tässä on neiti Lovekiva.”

Lena kätteli kaikkia hyväntuulisia ja vitsailevia aikuisia yksitellen.

”Brown, vai?” Hermione Granger-Weasley sanoi kurtistaen kulmiaan.

”Juu, äitini on Lavender Brown, hän kuulemma tunsi teidät kouluaikoina.”

Punatukkainen mies tyrskähti, mutta vaikeni nähtyään vaimonsa katseen.

”Voi, tottakai me Lavederin tunsimme”, sanoi Hermione ja hymyili. ”Toivon, että hän voi hyvin?”

Lena nyökkäsi.

”No”, Harry sanoi, kaivoi tuliviskipullon ruokakomeron ylimmäiseltä hyllyltä esiin, ”minä luulen, että tänään ei ole oikea hetki kurinpalautukselle, mutta näistä juhlista keskustellaan vielä huomenna. Kaadanko kaikille?”

Lena katseli mykistyneenä, kuinka kuuluisa Harry Potter tarjoili huoneelliselle menestyneitä noitia ja velhoja tuliviskiä, unohtamatta häntä ja Jamesia. He kohottivat maljan vanhalle vuodelle, joivat ja naureskelivat. Lena ei osannut kuin tuijottaa: he olivat selvästi hyviä ystäviä. Hän huomasi toivovansa, että voisi itse viettää samanlaisia iltoja ystäviensä kanssa sitten joskus tulevaisuudessa.

”No, lähtisimmekö mekin katsomaan ilotulituksia?” Ginny ehdotti sitten. ”Haluan nähdä niiden riiviöiden ilmeet kun äiti ja isä pamahtavat paikalle pilaamaan vuoden parhaan suuteluhetken.”

”Minusta näyttää, että myöhästyimme juuri vuoden parhaasta suuteluhetkestä”, Neville sanoi ja vilkaisi Lenaa ja Jamesia. James virnisti professorille.

”Eiköhän mennä”, Harry sanoi, mutta kaatoi kaikille vielä toiset naukut.

”Olenko koskaan kertonut sinulle, James, että Ron-enollasi on komea puhpallero tatuoituna –”

”Höpö höpö, James, Lena, älkää uskoko sanaakaan.”



Kun he kävelivät lumeen kaiverrettua pientä polkua pitkin kohti kukkalanlakea, James otti Lenaa kädestä kiinni. Kun ensimmäiset raketit värittivät mustaa yötaivasta, jokainen nosti taikasauvansa ilmaan ja toivotti hyvää uutta vuotta.

Lena antoi suukon Jamesin poskelle. Alkoi sataa lunta, James hymyili hänelle. Sydän hakkasi kuin rumpu. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A/N2: Siinä se sitten on, Lenan tarina kirjoitettuna! Apua, tässähän melkein herkistyy, ensimmäinen pitkä ficci jonka kirjoitan alusta loppuun (okei, oon viimeksi kirjoittanut pitkiä ficcejä 11-vuotiaana). Lisäksi juuri tää ficci herätti mun rakkauden ficcaamiseen jälleen. Ja siis olihan tätä hauska kirjoittaa, vaikka välillä pitikin vähän repiä hiuksia :D

Haaveilen kommenteista, jos joku seurasi ficin loppuun asti! :) Kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille<3
« Viimeksi muokattu: 26.02.2017 14:16:01 kirjoittanut Kaira »

Lyra

  • ***
  • Viestejä: 1 984
Vs: Lentäjän tytär (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #44 : 23.02.2017 23:26:04 »
Aws,  en nyt osaa oikeen sanoa muuta kuin,  että seurasin alusta asti tätä.  Ja rakastuin.

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 909
Vs: Lentäjän tytär (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #45 : 26.02.2017 14:06:10 »
Aaaaaaaaaaaaa!! <3

Miksi ihmeessä mä menin lupaamaan kunnon kommenttia, kun olen vain ?!?!? !!! äääää!!! <333

Noh, ensinnäkin: tämä olisi kyllä pitänyt julkaista uutena vuotena :( :( Ei siis muuten, mutta kun tässä oli niin vahva joulu- ja uusivuositunnelma ja ää! Tosin tunnelma oli kyllä niin vahva, ettei haitannut lukea näin helmikuussa, mutta pitihän mun jostain saada valittaa ;D

Toiseksi: mahtava epiloginkiertotemppu!

Lainaus
Jos hän olisi tiennyt suutelevansa Jamesia koko seuraavan päivän ja melkein jokaisena päivänä lomaan asti, jos hän olisi tiennyt suutelevansa Jamesia lukuisia kertoja Rohkelikon oleskeluhuoneessa tulevana lukukautena, suutelevansa ennen huispausharjoituksia ja heidän voittaessaan huispausmestaruuden kaikkien hurratessa ympärillä - jos hän olisi tiennyt suutelevansa Jamesia valmistujaispäivänä, kesällä pihapeleissä, suutelevansa ennen Henkipään Harpyijoiden koelentoa ja saadessaan tiedon joukkueeseen pääsystä – niin, hän olisi ehkä malttanut jättää heidän ensisuudelmansa lyhyemmäksi.

En tietty tiedä yhtään, tarkoititko sitä niin vai oliko se muuten vain ovelasti kirjoitettu kohta, mutta siis tämä oli niiin fiksusti kirjoitettu! Tämä sopi siihen kohtaan täydellisesti, ja oli ihanasti muotoiltu, ja lisäksi tässä sai Lenan elämään aivan ihanan pikakelausvilkaisun. Ja tietysti samalla paljastettiin se, että kyllä, James ja Lena päätyivät yhteen ja olivat ainakin jonkin aikaa yhdessä.

Ylivoimaisesti parasta tässä luvussa oli kuitenkin loppu, tuo viimeinen kohtaus, kun Harry ja kumppanit tulivat paikalle. Ei sillä, että muussakaan luvussa olisi ollut mitään vikaa, mutta käkätin kuin mielipuoli, kun se oli vain niiin ihanaa :D Harryn ja Ginnyn kommentit ja Jamesin vastaukset ja kaikki <3 Pari lempparia:

Lainaus
”Kas vain”, ystävällisen näköinen mustatukkainen mies sanoi. ”Kultaseni, löysin esikoisemme. Hän on kietoutunut johonkin viehättävään nuoreen neitiin.”
Hajosin niiiiin pahasti tälle ja sille, että Harry ei kuitenkaan tuntunut oikeasti olevan millänsäkään :D

Lainaus
”Puolustukseksemme voin sanoa”, James sanoi vakavalla naamalla, ”että emme uskoneet teidän saavan koskaan tietää.”
Tämäkin, ai että :D :D Lisäksi Potterin perheen välit vaikuttivat kerta kaikkiaan ihanilta! Harry ja Ginny vaikuttivat tosi paljon itseltään, koska hekin aina kiersivät kaikkia mahdollisia sääntöjä, ja eivät selvästi tosissaan odottaneet lapsiltaan mitään muuta. Ja voi elämä se huispaajakeskustelu, mua naurattaa kun vain muistelenkin sitä ;D ;D

Öäöää, mulla ei oikein ole muuta sanottavaa, mutta tuntuu väärältä lopettaa tämä kommentti, koska se tarkoittaa että sitten munkin osalta tämä ficci on oikeasti loppu (tosin ainahan sen voi lukea uudestaan!). Mutta no, kiitos miljoonasti tästä koko ficistä! Tämä oli kokonaisuutena tosi eheä, missään välissä ei menty liikaa sivuraiteille, mutta oli ihanaa että tämä oli kuitenkin näin pitkä. Et varmaan (toivottavasti) ylläty, kun myönnän äänestäneeni tätä vuoden ficiksi, ja olin ihan superiloinen, kun tämä pääsi ansaitusti ykkössijalle!
Never regret something that once made you smile.

Professori_Huuhaa

  • ***
  • Viestejä: 185
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #46 : 01.04.2017 18:36:32 »
Tää tarina on ihan mahtava!

Se mikä häiritsee, on se, että jokainen nimi Potter->Potta, myös taivutettuna -super rasittavaa😂 samoin on myös muita kirjoitusvirheitä ja typoja. Tossa kohtaa kun.James ja Lena tanssii on vähän hassua nimittää niiden tanssikohtaa tanssilattiaks ku just todettiin ettei sellasta oo :D

Mut kiitos, toivottavasti jatkuu pian!


Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #47 : 01.04.2017 19:14:33 »
Lyra, kiitos paljon kommentista, ihanaa kuulla, että luit ja tykkäsit! <3

nominal, kiitos! <3 Tästä ja äänestämisestä ja muista kommenteista, vitsit siitä saa motivaatioo kirjoittaa kun joku on niin ihana, että jaksaa kommentoida :) Ja tosiaan, tiesin alusta alkaen, että haluan kirjoittaa vain yhdestä lukukaudesta, mutta halusin jotenkin ovelasti sujauttaa sekaan sen, mitä lähitulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Olisihan se ollut vähän raskasta, jos puolen vuoden jahkailun ja jaarittelun jälkeen kaikki ois päätynyt yhteen suudelmaan, hehe. Kiitos vielä!

Professori_Huuhaa, kiitos kommentistasi! :) Jatkoahan tälle ei enää ole tulossa, mutta kivaa, että tarina miellytti. Mahdolliset kirjoitusvirheet myönnän auliisti (pieni huolimattomuus oikolukuvaiheessa on helmasyntini), mutta kaikista Potta Arpinaama -jutuista syytän vain ja ainoastaa Finin mainiota apirillipäiväjekkua ;)

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #48 : 02.04.2017 21:53:44 »
Ryömin tänne nyt pieneksi ja harmittomaksi tekeytyneenä, suurta syyllisyyttä tuntien. Minun IHAN OIKEASTI piti kommentoida tätä heti kun viimeinen luku ilmestyi, mutta olin tuhma enkä tehnyt. Sitten aioin kommentoida kun on aikaa pureutua tekstiin, noin niin kuin hyvitykseksi, mutta nyt on jo huhtikuu! Hupsista.

Ja nyt huomaan ettei minulla ole oikeastaan mitään järkevää sanottavaa. Viimeinen luku oli niin suloinen kun voi vaan odottaakin, ja oli tavallaan surullista että tämänkin täytyi loppua. Mutta toisaalta pidemoi olisi varmaankin ollut liikaa, draamaa ja tuoreen parin ongelmia olisi pitänyt laittaa enemmän. Hyvä näin, söpösti.

Ihanaa, että Lena sai puhuttua äitinsä kanssa! Ehkä he molemmat nyt ymmärtävät toisiaan paremmin - tai sitten on vain turha odottaa liikoja ja palata maan pinnalle. Anyways, kivaa.

Siten The Paritus. Hymyilin ensinnäkin koko kirjeen ajan, tässä melkein nauroin;

Lainaus
Ja ennen kaikkea: meidän vanhemmat eivät järjestäkään tänä vuonna kuuluisia uudenvuodenillallisiaan, vaan lähtevät ulos kavereidensa kanssa juhlimaan. Tiedän – minunkin on vaikea kuvitella sitä. Joka tapauksessa, minä, Al ja Lily saimme erinomaisen idean heti luvattuamme isälle, ettemme käytä tilaisuutta hyväksemme ja järjestä uudenvuodenbileitä: aiomme nimitäin käyttää tilaisuuden hyväksemme ja järjestää uudenvuodenbileet!

koska tuo kuulostaa vaan niin tyypilliseltä!  ;D

Lainaus
”Puolustukseksemme voin sanoa”, James sanoi vakavalla naamalla, ”että emme uskoneet teidän saavan koskaan tietää.”

Hajosin.  ;D Koko odottamaton vanhempien kotiinpaluu oli timanttinen  :D

Lainaus
”No”, Harry sanoi, kaivoi tuliviskipullon ruokakomeron ylimmäiseltä hyllyltä esiin, ”minä luulen, että tänään ei ole oikea hetki kurinpalautukselle, mutta näistä juhlista keskustellaan vielä huomenna. Kaadanko kaikille?”

Oi voi, ihanaa!  :D

Kiitos tästä, olet jaksanut puurtaa ihailtavasti tämän parissa! <3 Ykkössijakin oli muuten ihan ansaittu, hyvä ettei omakaan ääneni mennyt hukkaan  ;)
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Professori_Huuhaa

  • ***
  • Viestejä: 185
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #49 : 09.04.2017 01:48:58 »
Lyra, kiitos paljon kommentista, ihanaa kuulla, että luit ja tykkäsit! <3

nominal, kiitos! <3 Tästä ja äänestämisestä ja muista kommenteista, vitsit siitä saa motivaatioo kirjoittaa kun joku on niin ihana, että jaksaa kommentoida :) Ja tosiaan, tiesin alusta alkaen, että haluan kirjoittaa vain yhdestä lukukaudesta, mutta halusin jotenkin ovelasti sujauttaa sekaan sen, mitä lähitulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Olisihan se ollut vähän raskasta, jos puolen vuoden jahkailun ja jaarittelun jälkeen kaikki ois päätynyt yhteen suudelmaan, hehe. Kiitos vielä!

Professori_Huuhaa, kiitos kommentistasi! :) Jatkoahan tälle ei enää ole tulossa, mutta kivaa, että tarina miellytti. Mahdolliset kirjoitusvirheet myönnän auliisti (pieni huolimattomuus oikolukuvaiheessa on helmasyntini), mutta kaikista Potta Arpinaama -jutuista syytän vain ja ainoastaa Finin mainiota apirillipäiväjekkua ;)

En ees tajunnu et toi aprillipila olis mahdollinen :D ei olis pitäny lukea tätä helmeä aprillipäivänä... Ja meni ohi ettei tälle muka ole tulossa jatkoa, mä vaadin että on! Vaikka jotain oneshotteja... olis ihanaa!

Jaycee McSlay

  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #50 : 16.04.2017 23:29:09 »
Voitko kirjottaa tähän jatko osan??? Oon koko tän päivä yrittäny ettii jotain yhtä hyvää ficcii mut en löydä ja en enää tiiä mitä teen elämälläni:(

Linsku

  • Vieras
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #51 : 24.06.2017 20:51:06 »
Minun olisi varmaan aiemmin pitänyt kirjoittaa jotain kehumis viestiä tästä. ;D Mutta kirjoitan sen nyt. Olen lukenut tämän ehkä pari päivää ennenkuin liityin tänne.
Lentäjän tytär on sujuvasti kirjoitettu, hauska ja siinä on hyvä juoni. Ymmärsin lähes jokaista hahmoa ja heidän tekojaan.
Luulin itse että kirjoittaisin tästä kommentista pidemmän mutta erehdyin. No ehkä näistä parista lauseesta saa mielipiteeni selville ;D
PS Olisi ihanaa jos tähän saisi jatkoo

Kaira

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Lentäjän tytär | K11 (VALMIS 23.2.!)
« Vastaus #52 : 23.10.2017 18:51:09 »
Oijoi, näin nolosti myöhässä tulen vielä kiittämään kommenteista!

Kiitos tuhannesti, Isfet, ihanasta kommentista ja siitä, että olet viihtynyt ficin parissa ja siitä, että olet sitä vielä äänestänytkin! <3

Jaycee McSlay, kiitos, olenpa otettu että pidit ficistä noin paljon! :) Jatkoa tälle tuskin tulee, ellen nyt ihan vielä jossakin vaiheessa sekoa ja innostu.

Linsku voi kiitos paljon kommentista! Ihanaa, että tykkäsit :)