Kirjoittaja Aihe: Hetken hengähdys (S | keväistä parisuhdearkea | Jani/Simo | shotti)  (Luettu 4232 kertaa)

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Nimi: Hetken hengähdys
Kirjoittaja: Walle

Ikäraja: S
Tyylilaji: draama hyppysellisellä fluffia

Paritus: Jani/Simo
Yhteenveto: ”No niin, työmyyrä”, Simo sanoi hymyillen, ”nyt pidät tauon.”

A/N: Syntymäpäiväficcitopikin innoittamana hyvää syntymäpäivää, Räntsäke! :) Kirjoitin sinulle tällaista melko kevyttä ja yleisvireeltään positiivista originaalislashia. Tai ainakin yritin pitää yleisvireen positiivisena. Toivottavasti tästä on jotain iloa.

Tällä tarinalla ei kai oikein ole muuta pointtia kuin ilahduttaa ja saada hyvälle mielelle. En ole aikoihin kirjoittanut mitään raapaletta pidempää enkä juuri ehtinyt editoida enkä hioa tätä shottia, joten teksti saattaapi tökkiä aika tavalla. Arvostan kovasti, jos joku siitä huolimatta tämän sepustuksen päätyy lukemaan, ja ilahdun valtavasti myös ihan kaikenlaisesta palautteesta. Vielen Dank! ♥

// Janista ja Simosta voi lukea lisää raapalesarjoissa Kun kevääksi kääntyy, S, ja Huh hellettä (ja hellyyttä), K-11.




Jani haukotteli – jälleen kerran. Hänestä tuntui, että hänen leukansa repeäisivät ennen pitkää. Kello oli viisi iltapäivällä, ja hän oli kumonnut jo ainakin kolme kahvikupillista siinä toivossa, että kofeiini selättäisi hänen väsymyksensä. Silti haukotukset seurasivat toisiaan ja Jani sai todella keskittyä, jotta sai katseensa kohdistettua tekstiin niin, ettei kaikki näkynyt sumuisena ja hämärärajaisena. Katse harhaili yhtenään pois koepapereista eikä suostunut pysymään oikealla rivillä. Kofeiini ei ilmeisesti pystynyt aivan kaikkeen – ei ainakaan pitämään virkeänä lukio-opettajaa, joka oli korjannut saksan ja ruotsin kokeita ja esseitä viimeiset kuusi tuntia ja joka oli nukkunut edellisenä yönä liian vähän, koska oli edellisiltanakin korjannut kokeita ja lisäksi suunnitellut seuraavan viikon ryhmänohjaajatunteja, opettajapalaverin esityslistaa ja kevätjuhlapuhetta. Osa kokeista oli hänen omiaan, osa taas hänen kollegansa joka oli sairastunut ja pyytänyt häntä auttamaan koesuman selvittämisessä.

Jani hieroi takaraivoaan nyrkkinsä syrjällä. Päätä jomotti, mikä hankaloitti keskittymistä entisestään. Hän rypisti otsaansa tuijottaessaan juuri korjaamaansa kohtaa. Mitä hän oli ajatellut punakynätessään sanan Seeerfahrung? Totta kai siinä piti olla kolme e-kirjainta peräkkäin, sehän oli yhdyssana sanoista See ja Erfahrung. Jani rypisti uudelleen otsaansa korjatessaan mokansa korjausteipillä. Merenkäyntikokemus? Millaisia sanoja Marja oikein opetti keskipitkän saksan kakkoskurssilaisilleen?

Dürch dick und dünn – oikein. Im Voraus – oikein. Gleichzeitig

Jani säpsähti kuullessaan liukuoven työntyvän auki. Simo kurkisti ovenraosta makuuhuoneeseen, jonka työpöydän ääreen Jani oli linnoittautunut paperinivaskoidensa, kansioidensa ja kynäarsenaalinsa kanssa.

”No niin, työmyyrä”, Simo sanoi hymyillen, ”nyt pidät tauon.”

Jani kohotti kulmiaan Simolle, katsoi sitten pöytää, jonka pinta-alasta ei ollut varmaan neliösenttimetriäkään vapaana, ja levitti käsiään. ”En mä voi, mulla on vielä Marjan kurssikokeet ja mun omat sanakokeet ja osa –”

”Kulta”, Simo keskeytti, työnsi liukuovea enemmän auki ja astui sisään. Hän roikotti pientä X Files -reppuaan olallaan. ”Sun pitää tehdä välillä jotain muuta. Mä olen kuunnellut sun haukottelua viimeiset kaksi tuntia, enkä aio kuunnella yhtään enempää. Sä kohta simahdat siihen, jos jatkat samaan malliin. Sitä paitsi”, Simo hymyili, ja sinisissä silmissä tuikahti tuttu aavistus viekkautta, ”kahvi on loppu.”

”Siksikö sulla on reppu?” Jani kysyi toiveikkaana, vaikka oli aika varma siitä, että vastaus olisi kieltävä. ”Sä aiot lähteä kauppaan?”

”Ei, vaan mä aion viedä sut yhteen paikkaan pitämään sitä taukoa.”

Simo asteli Janin viereen, laski kätensä tämän hartialle ja puristi kevyesti. Jani huokaisi, laski kynän kädestään ja sulki silmänsä. Väsymys poltteli suljettujen luomien takana, ja verkkokalvoilla vilisti kokonainen käsialojen ja punakynämerkintöjen kirjo. Kun hän avasi silmänsä, Simon hymy oli valahtanut vakavuuteen.

”Nyt hei”, Simo sanoi ja hieroi Janin yläselkää. ”Sun selkäkin on ihan juntturassa. Pitäisit tauon. Ei siinä mee kauaa.”

Jani tuijotti Vallilan oranssinsävyisiä kelohonkaverhoja, joiden takana kajasti epäilemättä kaunis kevätlauantai. Hän piti verhot suljettuina työskennellessään, jottei unohtuisi katselemaan kevättä riemuitsevien pikkulintujen lentelyä tai ohikulkijoita, joiden vaatteet vähenivät viikko viikolta ilman lämmetessä. Jani pudotti katseensa takaisin töihinsä. Hän todella halusi saada ne valmiiksi, mutta toisaalta hän tiesi, ettei tauon pitäminen ollut huono idea. He eivät muutenkaan juuri olleet viettäneet aikaa yhdessä sinä keväänä. Lukuvuoden viimeiset viikot olivat pitäneet Janin kiireisenä – sinä vuonna ehkä tavallistakin kiireisempänä, sillä hän oli ottanut vetovastuun myös Marjan kurssien viimeisistä tunneista ja kokeidentarkistuksesta.

Simo korjasi reppunsa asentoa, ja uusi hymy hiipi hänen suupieliinsä. ”No, miten on, herra vararehtori?”

Jani irvisti, mutta nousi sitten ylös ja noukki tyhjän kahvikuppinsa pöydältä. Siinä luki Ich bin Donaudampfschifffahrtsgesellschaftskapitänswitwe eli kutakuinkin Olen Tonavalla toimivan höyrylaivaliikenneyhtiön kapteenin leski. Simo oli ostanut sen Janille heidän opiskeluaikoinaan tietämättä, mitä teksti tarkoitti, mutta vakuuttuneena siitä, että sen täytyi olla oodi saksan kielelle ja sopia mitä mainioimmin saksalaista filologiaa pääaineenaan opiskelleelle Janille.

”Sait ylipuhuttua, mutta mun pitää ensin käydä kusella. Kahvinjuonnin ikävä sivuvaikutus.”

x

Ulkona toukokuu oli täydessä loistossaan. Taivas oli tasaisen vaaleansininen, ja aurinko paistoi hiljakseen riippuvien hattarapilvien lomasta. Iloisenkeltaiset leskenlehdet vilkuttelivat ojista ja tienpenkereiltä, ja koivut komeilivat jo kesäasuissaan. Oli enimmäkseen tyyntä, mutta välillä jostain pyyhkäisi hento tuulenviri sivelemään poskia ja pöyhäyttämään hiuksia.

Aurinkoinen lauantaipäivä oli ilmeisesti houkutellut muitakin nauttimaan ulkoilmasta, sillä he eivät suinkaan olleet ainoat ulkoilijat keskustan laitamilla. Liikkeellä oli koiranulkoiluttajia, lenkkeilijöitä, lapsia skeittilautoineen ja jäätelötötteröineen. Joillakin oli yllään shortsit tai kesämekko. Jani ei ihmetellyt sitä, sillä lämpömittari oli näyttänyt peräti kahdeksaatoista astetta. Hän itsekin oli pukenut caprimalliset housut ja kevyen pitkähihaisen.

Simo johdatti heidät poispäin keskustasta. Sielläpäin oli autoliikkeitä, luontoalueita ja iso K-Citymarket. Jani arveli, ettei Simo varmaankaan aikonut viedä häntä treffeille Cittarin kahvioon eikä liioin auto-ostoksille.

Työpöydälle odottamaan jääneet työt eivät poistuneet Janin mielestä samaa tahtia kuin tunkkainen sisäilma hänen keuhkoistaan, ja huomaamattaan hän alkoi käydä kevätjuhlapuhettaan läpi virke virkkeeltä. Hyvät opiskelijat, opettajat, perheenjäsenet – hänen olisi pakko keksiä vetävämpi aloitus. Kuulijathan nukahtaisivat, jos he aavistaisivat mitä hän aikoi sanoa jo ennen kuin hän päästäisi pihahdustakaan.

Jani hätkähti, kun Simo puhui: ”Mitä mietit?”

Jani vilkaisi Simoa ja tunsi syyllisyyden painavan hartioitaan aavistuksen. Hän pudisti päätään. ”En mitään tärkeää.”

Hän hengitti syvään ja pakotti puheen pois mielestään. Tauko, hän oli tauolla. Hän vilkaisi Simoa. Tämä heilutteli reppuaan käsissään, ja tämän kasvoja valaisi auringonvalon lisäksi pieni hymy. Joskus Jani mietti huvittuneena, oliko Simolle fyysisesti mahdotonta olla hymyilemättä pidempään kuin puoli minuuttia.

”Käännytään tästä”, Simo ilmoitti, viittasi kädellään oikealle ja nosti repun takaisin olalle. Hän johdatti Janin kävelytieltä pienelle, juurakkoiselle polulle, joka johti lehtimetsän siimekseen.

Jani piti katseensa maassa, jottei kompastuisi kiviin tai petollisiin ilmajuuriin, ja mietti, mikä Simon määränpää mahtoi olla. Polulta pääsi jonkin matkan päässä pururadalle, ja sen varrella oli ainakin kuntoratoja, koirapuisto ja viljelypalsta. Oliko Simo päättänyt ryhtyä kasvattamaan jotain viljelypalstalla? Se ei olisi ollut kovin yllättävää. Heidän piskuinen parvekkeensa oli jo täyttynyt orvokkilaatikoista, vaikka oli vielä vasta toukokuu. Simon puutarhanhoitoinnostus oli herännyt jo edelliskesänä, kun hän oli päättänyt aloittaa uuden harrastuksen ja istuttanut ruukkukaupalla basilikaa, tilliä ja ruohosipulia. Jani oli aluksi pyöritellyt silmiään puutarhahansikkaisiin ja esiliinaan sonnustautuneelle puolisolleen, mutta kun Simo lopulta oli pätkinyt ensimmäiset itse kasvattamansa ruohosipulinvarret kermaviilisalaattiin, Janin oli täytynyt myöntää, ettei se ollut hullumpi harrastus.

”Perillä ollaan”, Simo sanoi, kun polku leveni. Hän siirtyi toiseen laitaan niin, että Jani saattoi astua hänen vierelleen.

Vähän matkan päässä oli kulunut, säiden ja vuosien pieksämä puusilta, joka johti polun muutaman metrin levyisen joen yli. Jani rypisti otsaansa. Hän oli ylittänyt sillan monta kertaa, eikä hän koskaan ollut nähnyt siellä mitään erityistä. Joki oli paikoin lähes kokonaan pitkän, runsaan kasvillisuuden peittämä, ja sen ympärillä kasvoi molemmin puolin tiheää pajukkoa, joka ei juuri tarjonnut mieleenpainuvia näköaloja. Jani aikoi ihmetellä ääneen, muttei ehtinyt, sillä Simo tarttui häntä kädestä ja veti hänet sillalle.

”Shh”, Simo suhahti. ”Ollaan hiljaa, ettei ne pelästy.”

”Ne…?”

Samassa hän näki. Muutaman metrin päässä kasvillisuuden suojissa kyyhötti puolen tusinaa pikkuruista sorsanpoikasta emonsa kanssa. Niiden tummanruskean ja kellervän sekaiset untuvahöyhenet olivat pörröisiä, ja ne päästelivät hentoja piipityksiä.

Jani katsahti Simoon. Simo vilkaisi häntä hymyillen, painoi suudelman hänen otsalleen ja kiinnitti katseensa jälleen siihen luonnonihmeeseen.

”Eikö ole suloisia?”

”On”, Jani myönsi. ”Miten sä… Mistä sä tiesit? Mä en oo koskaan nähnyt täällä sorsia.”

”En mäkään ennen viime syksyä. Silloin täällä majaili sorsapari, ja ilmeisesti ne on tehneet vähän jälkikasvua, koska nuo pikkuiset kuoriutui eilen. Mä olen käynyt täällä melkein päivittäin tarkistamassa tilanteen.”

Simon sanat aiheuttivat Janissa omituisen liikahduksen. Kyllähän hän tiesi, että Simo lenkkeili, mutta kun hän ajatteli asiaa tarkemmin, hänellä ei ollut aavistustakaan, missä tämä tapasi samoilla ja mitä tämä retkillään kohtasi. Lenkkeilystäkin hän tiesi ehkä vain siksi, että sattui havahtumaan ulko-oven kolahduksiin saman katon alla asuessaan. Miten hyvin he oikeastaan olivat perillä toistensa päivittäisestä elämästä? Janista tuntui, etteivät sillä haavaa erityisen hyvin.

Hän karisti ajatuksen mielestään havaittuaan häivähdyksen huolta Simon katseessa.

”Missä se miessorsa nyt on?” Jani kysyi.

”Miessorsa”, Simo naurahti ja hipaisi Janin kylkeä. ”Sinisorsakoirailla on tapana jättää naaraat silloin, kun ne on saaneet munittua, ja lähteä keskenään muualle odottamaan sulkasatoa. Varmaan ne pykää bileet pystyyn jätkäporukalla, kun pakolliset suvunjatkamisvelvollisuudet on hoidettu.” Simo virnisti.

Janiakin hymyilytti. He hiljenivät katselemaan, kun emosorsa lipui pois piilosta ja lähti uimaan poispäin heistä, kenties kohti parempia piilopaikkoja. Poikaset seurasivat vanavedessä tiiviissä rykelmässä ja piipittivät minkä ehtivät. Janista tuntui uskomattomalta, että vasta kuoriutuneet poikaset näyttivät jo aivan linnuilta eivätkä limaisilta rääpäleiltä. Vielä uskomattomammalta tuntui se, että ne osasivat jo uida. Toisaalta olihan norsunpoikastenkin punnerrettava jaloilleen melkein heti syntymän jälkeen. Maailma oli raaka.

”Mä otin kameran mukaan”, Simo sanoi katsahtaen jalkojensa juureen asettamaansa reppua, ”mutta musta tuntuu, ettei näin etäältä oikein saa kuvia, ainakaan sellaisia joista tajuaisi, mitä ne esittää. Eikä sorsaäiti välttämättä arvostaisi, jos mä alkaisin räpsiä kuvia.”

Sorsaemo ei vaikuttanut arvostavan heidän läsnäoloaankaan, sillä se johdatti poikaskatraansa tiheän kasvillisuusrykelmän taakse. Jos Jani ei olisi tiennyt, että siellä kyyhötti sorsa poikasineen, ei hän varmasti olisi huomannut mitään. Poikasten piipityskin kuului enää niin heikosti, ettei siihen olisi osannut kiinnittää huomiota, jos olisi ollut vain ohikulkumatkalla. Jani unohtui silti katsomaan lintujen perään, katsomaan vettä joka lainehti aavistuksen niiden jäljessä, ja hän havahtui vasta, kun Simo suikkasi uuden suukon hänen otsalleen.

”Lähdetäänkö?” Simo kysyi kestohymyään hymyillen. Hän oli nostanut repun jälleen olalleen.

Vaitonaisina he palasivat samaa reittiä. Jani kulki sillä kertaa edellä. Hämmentyneenä hän mietti, miksi hänellä oli niin outo olo. Tuntui jotenkin tyhjältä, aivan kuin kaikki hänen mielensä osaset olisivat yhtäkkiä asettuneet uomiinsa. Yksikään ajatus ei hyppinyt hätääntyneenä hänen tajunnassaan huomiota vaatien. Samassa hän tajusi, ettei ollut hetkeen ajatellut työasioita ollenkaan. Keskeneräiset työt olivat työpöydällä, siellä minne hän oli ne jättänytkin.

x

Oli melkein keskiyö, kun Jani lopulta sai viimeisenkin ruotsin esseen tarkistettua. Hän nojautui tuolin selkämystä vasten jäseniään venytellen. Hän oli siirtynyt aiemmin illalla makuuhuoneesta keittiönpöydän ääreen Simon mentyä nukkumaan. Heidän kaksionsa oli harmittavan pieni – työpöytä ei oikeastaan mahtunut muualle kuin makuuhuoneeseen.

Päätä särki särkylääkkeestä huolimatta, ja Jani oli niin väsynyt, että hänestä tuntui kuin hän velloisi jossakin toisessa todellisuudessa. Sunnuntaina hänen ei onneksi tarvitsisi tehdä muuta kuin laittaa ruokaa ja käydä salibandytreeneissä. Osapuilleen kaikki oli valmiina seuraavaa viikkoa varten: kokeet ja esseet tarkistettu, kokeidenpalautusajat varmistettu, palaverin esityslista hänen osaltaan kunnossa, juhlapuhe pientä viilausta vaille paketissa. Toki hänen pitäisi vielä harjoitella puhetta, mutta sen ehtisi tehdä viikollakin, sillä ohjelmassa olisi vain kokeidenpalautusta ja lukion ja yläasteen yhteinen luontoretki.

Jani kasasi tavaransa syrjemmälle, jotta Simo mahtuisi syömään pöydän ääreen aamulla, ja nousi mielessään vain yksi asia: nukkumaanmeno. Hän pakottautui käymään vessassa ja pesemään hampaansa, ja hän onnistui askareissaan torkahtamatta. Hän pesi kasvonsa juoksevan veden alla, ja kun hän suoristautui, peilistä tuijotti peseytymisestä huolimatta epäsiisti mies: hiukset hapsottivat, leuasta ja huulten yläpuolelta puski sänkeä, silmät punersivat. Hän huokaisi ja kuivasi kasvonsa.

Makuuhuoneen liukuovi oli kiinni, mutta sen alla olevasta raosta kajasti valoa. Jani rypisti otsaansa. Hänen käsittääkseen Simo oli mennyt jo aikaa sitten nukkumaan, koska tällä olisi seuraavana päivänä aamuvuoro. Simo oli töissä isossa päivystysröntgenissä, jonka hektisyydessä oli vaikea pärjätä univajeisena.

Jani työnsi oven raolleen ja sujahti sisään, ja Simo kohotti katseensa kirjastaan. Tämä makasi puoli-istuvassa asennossa peiton alla selkä tyynyihin tuettuna ja luki yölampun valossa. Jani heitti T-paidan yltään työtuolin selkämykselle ja kömpi Simon viereen. Mikään ei sillä hetkellä tuntunut yhtä kutsuvalta kuin pehmeä sänky, lempeästi valaistu makuuhuone ja Simon lämmin vartalo.

”Miten sä vielä valvot?” Jani mutisi ryömiessään peittonsa alle. Hän painoi päänsä tyynyyn ja laski käsivartensa lepäämään Simon rinnan päälle puolihalaavaan otteeseen.

Simo lykkäsi silmälasinsa päälaelle ja laski kirjan vatsansa päälle. Jani kurotti kaulaansa nähdäkseen kirjan kannen. Se oli Terry Pratchettin Equal Rites, sama kirja jonka hän oli lukenut jonkin aikaa sitten saksaksi.

”Mä en saanut unta”, Simo sanoi. ”Päätin sitten vähän lukea. Tosin olisi varmaan pitänyt valita jotain puuduttavampaa kuin Pratchett. Vaikka jokin niistä sun saksan kielenhuollon oppaista…”

Jani naurahti. ”Niistähän on puuduttavuus kaukana. Mä ainakin olen loputtoman kiinnostunut koheesiosta ja viittaussuhteista. Eikö muka ole mahtavaa, että saksassa voi sanoa ’huoneessa on lamppu ja pöytä, minä näen sen’ niin, että sen-pronominin muodosta selviää, näenkö mä lampun vai pöydän? ’Im Zimmer gibt es eine Lampe und einen Tisch.’ ’Ich sehe ihn’ , jos viitataan pöytään, ja ’ich sehe sie’, jos viitataan lamppuun. Äärimmäisen kätevää. Tosin ikävää siinä mielessä, että saksasta on sukupuolineutraalius kaukana…”

”Sinä ja sun viittaussuhteet”, Simo naurahti ja suukotti Janin poskea. ”Käypäs nukkumaan. Mäkin yritän.”

Simo pani kirjan ja silmälasit yöpöydälleen ja naksautti lampun pois päältä, ja samassa pimeys syleili heitä.

Jani kierähti selälleen ja tuijotti kattoa näkemättä sitä oikeastaan lainkaan. Kelohonkaverhojen takana olevat pimennysverhot eivät päästäneet huoneeseen edes katulamppujen kajoa. Hän tunsi ylimääräisen painon vatsanpohjassaan, epämääräisen huolen painon, ja samassa hänen mieleensä palasi ajatus, joka oli hiipinyt sinne, kun he olivat katselleet sorsia. Tiesikö hän, mitä Simolle kuului?

”Kuule”, hän sanoi hetken epäröityään. ”Onko… Tai siis… Onhan kaikki kunnossa? Töissä ja muutenkin?”

Kuului kahinaa, kun Simo kääntyi kyljelleen kasvot Janiin päin. ”Miten niin?”

”Ei kun… Mä vaan mietin. Kun sä oot vieläkin hereillä. Jos sulla vaikka on jotain mielen päällä. Ja…” Jani nielaisi ja mietti, miten muotoilisi ajatuksensa. ”No, mä en välttämättä huomaa, kun mä olen niin kiinni töissä.”

”No niin olet”, Simo myönsi, mutta hänen äänessään oli hymyn väriä. ”Sä olet yksi työmyyrä. Miten sä jaksat olla niin monessa mukana?”

Jani kohautti olkapäitään yhä kattoon tuijottaen. ”Mä tykkään olla monessa mukana. Tosin ehkä mä olisin tällä kertaa voinut sanoa ei Marjalle… Sen kurssikokeet oli kuuden sivun mittaiset ja niitä oli ties miten monta, sillä on valtava ryhmä. Vaikka kyllähän tää kohta hellittää. Ensi viikko on jo aika lepsu, ja sittenhän mulla alkaa loma.”

”Niin. Sen sä olet todellakin ansainnut.”

Jani vilkaisi Simoa ja mietti, miten puhe oli taas kääntynyt häneen itseensä. ”Niin kai. Mutta ei nyt puhuta musta – mitä sulle kuuluu?”

Simo kierähti takaisin selälleen ja oli hetken hiljaa ennen kuin vastasi. ”Ihan tavallista. Ehkä mua vähän jännittää ensi viikko, kun mulla alkaa se perehdytys tietokonetomografiaan. Tosin en mä tiedä, miksi, olenhan mä ollut TT:llä aiemminkin. Eri paikassa vaan.”

Jani tunsi piston jossakin sydänalassaan. Hän ei ollut muistanut koko perehdytystä, vaikka Simo oli puhunut siitä ennenkin.

”Kyllä mä luulen, että se menee ihan hyvin”, Simo jatkoi. ”Mä olen kuullut siitä perehdyttäjästä pelkkää hyvää. Se on melkein jo eläkeiässä ja sillä on vankka kokemus TT:stä, mutta kuulemma se ei yhtään katso nuorempia nenänvarttaan pitkin vaan on tosi innokas kuulemaan, mitä meille vähän uudempaa vuosikertaa oleville on koulussa opetettu. Se on myös TT:n opiskelijavastaava.”

Jania hymyilytti. Hän olisi melkein voinut panna päänsä pantiksi siitä, että Simo pärjäisi lopulta hienosti vaikka jännittikin etukäteen. Tämä piti ihmisistä ja tuli aina toimeen kaikkien kanssa, ja tämän hyväntuulisesta, sosiaalisesta ja huomaavaisesta persoonasta oli vaikea olla pitämättä. Jani uskoi, että Simo olisi hyvää pataa perehdyttäjänsä kanssa alta aikayksikön.

”Kuulostaa hyvältä”, Jani sanoi ja silitti Simon kättä, joka lepäsi tämän peiton päällä. ”Mä veikkaan, että sä pärjäät hienosti. Kohta sä olet siellä kuin vanha tekijä.”

Simo puristi Janin kättä ja naurahti. ”Toivottavasti. Mutta nyt tämä tulevaisuuden vanha tekijä lähtee höyhensaarille. Suosittelen samaa sulle, työmyyrä. Jutellaan huomenna lisää, jooko?”

Jani ynähti myöntävän vastauksen, ja he vaihtoivat pikaisen suudelman ja hyvänyöntoivotukset. Simo kääntyi kyljelleen poispäin Janista, mutta Jani jäi selinmakuulle. Hänen silmänsä olivat jo sen verran tottuneet pimeään, että hän erotti kattolampun ääriviivat. Jostain syystä ankara väsymys oli hellittänyt otettaan hieman. Se oli taittunut enemmän levollisuuteen. Hänestä tuntui omituisen hyvältä. Ehkä se johtui siitä, että he olivat pitkästä aikaa oikeasti jutelleet kuulumisistaan, vaikkakin vain unenpöpperöisen pikaisesti. Sitä olisi kai hyvä tehdä useamminkin.

”Simo?” hän sanoi kotvan kuluttua, kun Simon hengitys oli jo alkanut muuttua raskaammaksi.

”Mmm?”

”Kiitos kun… kun veit mut sinne joelle. Se oli mukava yllätys. Ja se tuli ihan tarpeeseen.”

Simo kääntyi ja veti Janin uniseen halaukseen.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2018 16:26:56 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Tuhisija

  • Vieras
Kommenttikamppanjasta iltaa (yötä).

Tätä oli oikein mukava lukea! Tykkäsin paljon siun kirjoitustyylistä tässä (en ole muita tekstejäsi ikinä muistaakseni lukenutkaan), se oli erittäin selkeä ja soljui kivasti eteenpäin ja vei mukanaan ja kerrottiin juuri sopivasti kaikkea eikä liikaa tai liian vähän. Muutenkin Janin kertojaääni oli jokseenkin symppis. Hahmoistakin tässä sai kivan otteen, vaikka olikin vain shotti, mutta kyllähän tässä kävi hyvin selväksi pariskunnan keskenäiset erot. Toinen on oikea työmyyrä ja toinen vapaa-ajallaan rentoutuva röntgenhoitaja (oletan näin, koska en muutakaan röntgentyyppiä keksinyt). Toki opettajat eivät voi oikein muuta kuin korjata niitä kokeita koulun ulkopuolellakin, mutta Jani taisi olla nyt haukannut vähän turhan palan, kun oli ottanut toisenkin opettajan kokeita ja muita hoidettavaksi.

Mutta tässä tuli hienosti ilmi pariskunnan arki ja se, kuinka työ (ja muut jutut) voivat ujuttautua pariskunnan väliin niin, ettei sitä edes tajua, ettei tiedä, mitä toiselle todella kuuluu, vaikka toista näkeekin kotona ja nukkuu samassa sängyssä. Oli siis mukavaa, että Jani heräsi tähän tunteeseen, että hei, enhän mie nyt todella tiedäkään, mitä Simo puuhaa ja missä vapaa-ajallaan ja mitä sille todella kuuluu. Ja ihanaa kun Jani palasi siihen shotin lopulla ja päätti kysyä Simolta, että mitä tälle kuuluu, vaikka kuulumisten vaihto olikin lyhykäinen. Mutta toivottavasti ja ehkä miehet tekevät jonkinmoisen tavan siitä, että vaikka juttelevat iltaisin päivistään ja vaihtavat kuulumisia, jotteivät tipu kärryiltä toisten kuulumisten suhteen.

Sorsaperhe oli oikein awws, kiva että Simo vei Janin viettämään taukoa luonnon keskelle ja näytti sille kyseisen sorsaperheen. Lisäksi kauhistelin joitain noista saksan sanoja ja olin ihan apua mitä, koska en osaa melkein yhtään saksaa (lukiossa opiskelin hurjan yhden kurssin!), mutta kivoja nippelitietojuttuja tekstissä oli siitäkin kielestä (ja sorsista). Vaikken ymmärtänytkään mittään, niin silti jotenkin tuommoiset pienet jutut oli kiva piriste ja varmasti ovat vielä isompi ja kivempi piriste sellaiselle, joka ymmärtää :D

Mutta tykkäsin tästä hurjasti ja olen iloinen että nappasin tämän kamppanjasta. Kiitos paljon tästä! :''>

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Tuhisija, lämpimät kiitokset aivan ihanasta kommentista, ja tietysti myös siitä että nappasit tämän Kommenttikampanjasta. ♥ Kommenttisi ilahduttaa mua kovasti. On tosi kivaa lukea ajatuksiasi ja fiiliksiäsi tästä tekeleestä. Mielestäni yksi kivoimmista asioista, mitä näin kirjoittajana voi kuulla, on se että tarinaa on mukava lukea, joten olen tosi iloinen että viihdyit tämän parissa. :) Jee!

Olen samaa mieltä, Jani on tosiaan tainnut haukata vähän turhan isoja paloja työrintamalla. Ja joo, Simon aattelin olevan röntgenhoitaja, vaikkei sitä suoraan tekstissä mainitakaan. Oi, olen tosi iloinen jos nippelitiedot saksasta eivät häirinneet lukemista. Rakkaudesta saksaan niitä sinne ymppäsin... ;D

Kiitos vielä, arvostan kovasti kun jaoit ajatuksiasi tästä!


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Räntsäke

  • Vieras
Voi anteeksi tuhannesti, kun mulla on kestänyt ikä ja terveys tän tekstin lukemisessa! Ja näin upea tekele, kerta kaikkiaan. Mä luin tän johonki puoleen väliin joskus paljon aikasemmin, mut joku pakottava syy teki sen, et oli pakko jättää kesken, eikä sit muka tahtonu millään löytyä aikaa jatkaa tätä ennen ku nyt. Noo, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Olen erittäin kiitollinen tästä. ^^ Aivan ihanat nimet näillä miehillä ensinnäkin, tommoset ihan perus perus, mitä ei finissä juurikaan nää. Jo pelkästään nää nimet oli vikristäviä. : D

Ja aikuis-slashia! Fini tarvitsee lisää slashia oikeasti aikuisista miehistä, ovat vähän aliedustettuina täällä raukat. Toinen on opettaja ja toinen on töissä röndgenissä, oisko joku rändgenhoitaja? tai semmoinen. Mielenkiintoset ammatitiki vielä, ja aivan muutenki suloset hahmot. Simo ja sen innostus luontoon! Mä inspiroiduin heti tästä ja aloin miettiin, et puuttuukohan joltain mun slash-hahmolta harrastus. (Kyllä, lähes kaikilta... : D)

Tosi suloista, että se noin vei toisen työkiireiden keskeltä renotutumaan. Ja siis realististakin se, että arkikiireet vie ajan ja energian, eikä niin ehdi keskittyä siihen toiseen siinä vieressä. Mut parisuhde elää ja voi hyvin, kun tähän tosiasiaan havahdutaan oma-aloitteisesti ja sille sit tehdään jotain. Kaikesta huokui, et näillä menee ihanasti ja ne on suloinen pari. <3 Kirjoitathan enemmänkin näistä kahdesta?

Kiitti tästä vielä! ^^

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Räntsäke, elä huoli, ei haittaa kommentin viipyminen! Kivaa että nyt kuitenkin luit tämän loppuun ja kommentoit. Kiitos hirmusti ihanista sanoistasi, tulin niistä tosi iloiseksi. :)

Mä tykkään käyttää tällaisia tavallisia perusnimiä, kun hahmot on tuiki tavallisia suomalaisia. Ja mäkin tykkään lukea aikuisslashia, oi että! Välillä tosiaan tuntuu, että aikuiset on vähän aliedustettuja teinislashin jyllätessä. Ei teinislashissakaan mitään vikaa oo, mutta ite luen (ja kirjoitan) jostain syystä mieluiten juuri aikuisista.

Olen niin iloinen, että tykästyit hahmoihin. Minäkin taisin kirjoittaessani tykästyä, ja kutkuttaisi kyllä kirjoittaa heistä joskus lisääkin... Saas nähdä.

Kiitos paljon! ♥


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Zarroc

  • Epäilyttävä hirviö
  • ***
  • Viestejä: 1 380
Moit kommenttikampanjasta ja pahoittelut, että kommentissa meinasi kestää. Ei ole oikein ollut fiilistä lukea tai kirjoitella mitään, vaikka silloin tätä tekstiä valkatessa tuntuikin ihan kiinnostavalta.

Tämähän oli ihan hauska, sellainen normaali arkipala, jota sitten koristivat saksankielen monimuotoisuudet (<3 ah, siitä kielestä kirjoitetaan ihan liian vähän) sekä sorsat poikasineen. Juuri tuotahan se nuorilla tai vähän vanhemmillakin on, arki meinaan. Ollaan kiinni töissä, ei ehkä muisteta sitä kumppania aina huomioida ja sitten joskus tarvitaan vähän potkaisua siihen, että herätään siitä horroksesta.

Tosi paljon plussaa kuvailusta, oli oikein silmiä avartavaa ja melkein valokuvamaista, tykkäsin todella paljon. Tämä on varmasti monelle tylsä teksti, koska yhden päivän kuvaaminen ja ei tässä sinänsä tapahdu mitään ja minullekin olisi uponnut varmasti eri tavalla eri mielialassa ja ympäristössä. Mutta tekstinähän tässä ei ole mitään vikaa, on kielioppi kohdillaan ja siltä osin tunnelmakin pysyy sellaisena mukavan rauhallisena ja tasaisena.

Tykkäsin tästä kyllä, joskus sitä vain tarvitsee tällaisia perustekstejä, jotka ovat kaunokirjallisuuden kulmakiviä. :) kiitos paljon tämän kirjoittamisesta!

Zarroc

Sinä olet minun elämäni valo jonka takana on pimeys
Avasta kiitokset Ingridille & bannerista Vaniljelle.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Zarroc, kiitos kommentista, kiva että otit tämän kamppiksesta! :) Kiva että tykkäsit kuvailusta ja ettei lukeminen ollut ainakaan ylitsepääsemättömän puuduttavaa, vaikkei tämä mikään toimintaseikkailu olekaan. Tämän on tarkoitus olla juurikin pala kahden ihmisen jakamaa arkea, ei mitään erityistä, ja monelle tämä varmasti onkin siksi vähän tylsää luettavaa. Minä olen ehkä vähän hassu, kun tykkään lukea ja kirjoittaa ennen kaikkea tällaisia arkipaloja, joissa ei tapahdu kummempia vaan keskitytään hahmojen mielenmaisemiin ja suhteisiin pienten juttujen kautta. ;D
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016 11:04:46 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 185
Täältäkin tervehdys kommenttikampanjasta, vaikkakin edellisestä poiminnasta onkin jo hurjan pitkä aika! Keväinen teksti sopiikin hyvin näin keskelle talvea, kun odottaa vaan, että elämä palaisi taas kaiken pimeyden ja lumisuuden syrjäyttäen.

Janin ja Simon arki on kovin samastuttavaa ja löydän ainakin Janista hurjasti itseäni, kun olen tämmöistä "kahmin kaikkee tekemistä" -tyyppinen ihminen myös. Siksi ite tarvisin - tai oikeastaan, varmaan jokainen tarvisi - Simon kaltaisen tyypin vierelleen, joka tajuaa repiä pois hommien äärestä välillä rentoutumaan ja hengähtämään. Sorsanpoikaset sopivat täydellisesti rinnastumaan Janiin, joka on puhkeamaisillaan stressikuorensa sisältä. Tykkäsin tässä kohtaa erityisesti siitä, kuinka Jani tajuaa itsekin sen, että koko ajan häsläämällä ja paikasta toiseen juoksemalla ei osaa välttämättä huomata pieniä ja lempeitä yksityiskohtia, jotka on pysähtyneenäkin hankala huomata. Onneksi Simo lintutietämyksellään ja rennommalla luonteellaan kompensoi tätä. Juuri tuosta sorsakohtauksesta löytyi myös suosikkilainaukseni:
Lainaus
Varmaan ne pykää bileet pystyyn jätkäporukalla, kun pakolliset suvunjatkamisvelvollisuudet on hoidettu.
Visioin vaan tän "sorsajätkäporukan" jytäämässä jossain sorsadiskossa, ja se pakottaa kyllä virneen naamalle. :D Ihana heitto Simolta!

Ja kieltenopiskelijana tietty ihastuin tämän alkupuolella esiintyvään saksan kielikylpyyn, kun kuvailet Jania tarkistamassa noita kokeita. (Asiasta kukkaruukkuun, onkohan Jani mahtanut opiskella samalla saksan laitoksella kuin Kaksi kavaljeeria -tekstin Janne? :p) Huvituin erityisesti hänen pohdinnoistaan merenkäyntikokemuksen suhteen. Yleisesti muutenkin pidin ton ekan "osan" fiiliksestä, joka tiivistyy esimerkiksi kivasti tähän:
Lainaus
Simo kurkisti ovenraosta makuuhuoneeseen, jonka työpöydän ääreen Jani oli linnoittautunut paperinivaskoidensa, kansioidensa ja kynäarsenaalinsa kanssa.
Yhtenäinen kuvallisuus linnoittautumisesta ja arsenaalista tuovat kohtaukseen hauskan sävyn - ikään kuin Jani kohtaisi taistelukentällä koevyöryt sotavihollisena. Tykkään siitä, että sävyllisesti koevyöryn tuleminen lukijan niskaan myös tarkkoine yksityiskohtineen ekassa "osassa" tasoittuu lintubongailun ja makuuhuonekeskustelujen myötä tekstin edetessä. Heti alkuun Jani nostetaan kerronnan keskelle, mutta pariskunnan tasapainoisuus korostuu sitten tuolla lopussa, kun Simokin kertoo TT-tilanteestaan ja lopulta kaksikko sitten halailee ennen nukahtamista.

Äh, tämä oli vaan kaikkiaan niin hyvän mielen teksti! Ajatukset ja huomiot pomppivat nyt vähän sinne tänne, mutta toivottavasti saat kuitenkin tästä kommentista jotain irti - mä ainakin sain hurjasti irti sun kivasta tekstistä. Muistaakseni sulla taisikin olla vuositavoitteissa Huh hellettä (ja hellyyttä) -sarjan valmiiksi kirjoittaminen, joten kivaa, pääsee lukemaan lisää tästä parista. :3 Kiitokset! <3

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 821
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Ronen, tosi jännää oli saada kommentti tällaiseen vanhaan tekstiin! Tai no vanhaan ja vanhaan, mutta tuntuu ainakin kuin siitä olisi ikuisuus, kun minä tämän kirjoitin. Tämä on muutaman vuoden kirjoitustauon jälkeen kyhätty, ja tämän myötä löysin hiljalleen uudestaan palon kirjoittamista kohtaan, joten tämä on tavallaan aika merkityksellinen teksti meikälle. Onpa hauskaa, että se tarjosi sinulle jotain vielä näin myöhemminkin! :) Minäkin sain tosi paljon irti kommentistasi, ja päädyin myös lukemaan tämän tarinan pitkästä aikaa uudestaan ja yllättymään, että tällaistakin on joskus tullut kirjoiteltua. Sorsajätkien bileetkin olin kokonaan unohtanut, haha!

Jokaisen elämässä olisi kieltämättä hyvä olla Simon kaltainen tyyppi, joka ottaa elämän vähän rennommin ja osaa päätellä, milloin on hengähdystauon paikka. Mukavaa että tarinasta välittyi myös tämän pariskunnan tasapainoisuus. Janilla on tosiaan taipumusta vähän liialliseenkin suorituskeskeisyyteen, mutta onneksi hän on myös kiinnostunut Simon asioista, vaikkei aina omien kiireidensä keskellä oikein muistakaan pysyä niistä kartalla. Ja onneksi Simo puolestaan osaa ottaa lunkisti, vaikka Jani välillä uppoutuukin omiin hommiinsa.

Haa, kivaa että saksan kielikylvystä oli iloa. ;D Kuka tietää, ehkäpä Jani ja Janne ovatkin opiskelleet samalla kielten laitoksella!

Kiitoksia kovasti! :-* Kivaa jos lukeminen sai hyvälle mielelle, koska se tämän tarinan tarkoitus taisi ollakin.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2019 08:24:19 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day