Kirjoittaja Aihe: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka, oneshot  (Luettu 2930 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 129
  • Kurlun murlun
Ficin nimi: Epäluottamuslause
Kirjoittaja: Ayu
Fandom: Avatar, the last Airbender
Ikäraja: S
Genre: Draama
Päähenkilöt: Zuko & Sokka

Summary: Viileä aselepo näytti olevan paras mahdollinen kompromissi.

A/N: Niin paljon kuin pidänkin Zukon ja Sokkan keskinäisestä kaverisuhteesta, sain ohimennen päähäni kirjoittaa lyhyen pätkän pientä skismaa. :D Ficci sijoittuu sarjan kolmannelle kaudelle, jolloin Zuko pyrki liittymään mukaan Aangin joukkoon.



***



Zuko kertakaikkisesti vihasi tapaa, jolla Sokkan silmät vilkaisivat häntä kulmien alta ja kääntyivät sitten toisaalle kuin tämä ei edes olisi luonut häneen epäluulon kyllästämää katsettaan. Hänestä oli jo tarpeeksi lyttäävää, ettei avatarin tiimi nähnyt häntä täysivaltaisena jäsenenään, vaikka hän miten oli muutamana kuluneena päivänä pyrkinyt osoittamaan muuttuneensa ja taistelevansa todella oikealla puolella. Sisimmässään hän tiesi kylmäkiskoisuuden olevan täysin oikeutettua, muttei se siltikään parantanut hänen oloaan.

Iroh-setä olisi todennäköisimmin kehottanut häntä odottamaan ja antamaan heille aikaa sulatella päälaelleen kääntynyttä tilannetta. Hän kyllä teki parhaansa, mutta hieman alavireisellä menestyksellä.

Sokka oli kenties kaikista raivostuttavin. Zuko oli jo ennättänyt hiljaa mielessään valaa kiitollisuutta tämän puollettua hänen osallisuuttaan avatarin kouluttamiseen. Sokka oli lähestynyt asiaa tyynen objektiivisesti ja kuitannut tovereidensa ynseyden olankohautuksella. Sen pohjalta olisi voinut päätellä, että tämä olisi ollut edes hieman halukas tutustumaan häneen paremmin, mutta näköjään hän oli ollut väärässä pahan kerran. Katara sentään ei vaivautunut peittelemään tylyyttään, ja sekin olisi kelvannut hänelle paremmin kuin Sokkan harjoittama vähäeleinen halveksiva silmäily.

Ja hänen väitettiin olevan ristiriitainen tapaus.

Viileä aselepo näytti olevan paras mahdollinen kompromissi. Se ei silti riittänyt. Zuko oli niin pahuksen väsynyt siihen, että kaikki inhosivat häntä. Jos hänellä oli pienikin mahdollisuus omilla toimillaan ja sanoillaan korjata asia, hän oli halukas yrittämään. Sen lisäksi hän tunsi pakottavaa tarvetta sovintoon. Iroh-setä oli monesti sanonut, että laihakin sopu oli lihavaa riitaa parempi, mutta Zuko ei oikein osannut määrittää senhetkistä tilannetta kumpaankaan suuntaan. Hän itse näki sen luultavimmin laihana sopuna, mutta joku toinen olisi voinut olla päinvastaista mieltä.

Kävellessään Sokkan ohi hän saattoi melkein aavistaa, miten tämän olemus syyti kivisadetta hänen niskaansa, vaikka suu keskittyikin omenan rouskuttamiseen.

”Kuule, voinko kysyä jotain?” hän kakisti ulos pystymättä enää antaa asian olla.

Sokka kääntyi kannoillaan ja nojautui ylimielisesti suurta kivipaalua vasten. ”Taisit tehdä sen jo.”

”N-niin, hmm... Niin taisin.” Sellaista vastausta Zuko ei ollut osannut odottaa, ja hänen vastareaktiostaan tuli harvinaisen kömpelö.

Sokka nielaisi omenanpalan kuuluvasti. ”Menisitkö viimein asiaan?”

Penseästä äänensävystä oli liiankin helppo provosoitua, kun oli saanut kuunnella sellaista oman sisaruksensa taholta koko elämänsä ajan.

”Ääh, minä tulen hulluksi teidän kanssanne!” Zuko tulistui ennen kuin ehti kunnolla harkita sanojaan. ”Varsinkin sinun, mikä sinua vaivaa?” hän tivasi ja syyttävästi vielä osoitti sormellaan.

Hänen todella olisi pitänyt harjoitella asiansa esittämistä etukäteen.

”Hmm, monikin asia jos ollaan tarkkoja”, Sokka tokaisi välittämättä vähääkään hänen kiehumisestaan. ”Kuten vaikka se, että olemme keskellä sotaa, tai se, että moni rinnalla taistellut soturi viruu tätä nykyä vankilassa”, tämä tuumi sormillaan laskien. ”Ja ai niin, en luota sinuun tippaakaan ja oikeastaan ärsytät minua suunnattomasti.”

”Mitä minä sinulle olen tehnyt?” Zuko ehti ärähtää, kunnes tajusi kysymyksensä harvinaisen typeräksi. Näköjään se sai Sokkankin riemastumaan.

”Et pelkästään minulle vaan meille kaikille! Niitä juttuja voisi miettiä oikein ajan kanssa vaikka nuotion ääressä.” Sokka alkoi menettää sarkastista naamiotaan todellisen suuttumuksen tieltä. ”Valitettavasti minulla on kiireitä eikä se edes kiinnosta, joten törmätään taas.”

”Hei, minä puhun sinulle! Et voi vain kääntää selkääsi!”

”Kuule, tee molemmille palvelus ja yritä säilyttää arvokkuutesi.”

Se osui jostain syystä harvinaisen arkaan paikkaan.

”Sinä olet takuulla viimeinen ihminen, jolla on varaa puhua kenellekään arvokkuudesta”, Zuko sanoi kylmästi.

Sokka katsahti häntä niin pisteliäästi, että heikkohermoisemmat olisivat säpsähtäneet.

”Hei, minulla on idea! Leikitään yhtä ajatusleikkiä”, tämä virkkoi sitten.

”Ajatusleikkiä?”

”Niin. Kuvitellaan, että sinä olet minä ja tämä omena on sinun pääsi”, Sokka sanoi hedelmää kohottaen. Sitten tämä haukkasi siitä palan suurieleisesti ja lampsi paikalta jättäen Zukon hölmistyneenä yksin seisoskelemaan.

Ilmeisesti häntä oli juuri karkean havainnollistavasti käsketty syömään päänsä.

« Viimeksi muokattu: 09.06.2021 02:04:22 kirjoittanut Maissinaksu »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Arion

  • ***
  • Viestejä: 622
  • Huffleclaw Bard
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka, ficlet
« Vastaus #1 : 09.08.2016 10:45:19 »
Ahaww - pienet kinat tuovat väriä parisuhteeseen, eikö se vai niin ollut? ; )

Lol, minä ja likainen mieleni - Sokka haluaa Zukon sisäänsä - hups sori xD Tuli vain mieleen viimeisestä kappaleesta.

Mutta hei - tää oli ihan suloinen ottaen huomioon, että tietää sinun oikeasti tykkäävän tästä parituksesta. ; )

Kiitos tästä lukukokemuksesta : )
"I think kids will read more good books than we can possibly produce " - Rick Riordan

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 129
  • Kurlun murlun
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka, ficlet
« Vastaus #2 : 13.08.2016 03:22:27 »
Kiitos kommentista, AraSebe! <3

Pienet riidanpoikaset piristävät ilman muuta ja niitä on hauska kirjoittaakin. xD Tässä ficissä en tiedä, onko kyse varsinaisesta parituksesta, mutta hyvälle mielikuvitukselle kaikki on mahdollista. Senkin lisäksi, että Zukkasta pidän, halusin kirjoittaa jotain omalla tavallaan realistisempaa juonen kannalta, vaikkei Sokka missään vaiheessa ollutkaan yhtä negatiivinen kuin Katara. Kaunaa saattaisi silti kenties olla takataskussa piilossa, hmm... :--D

- Ayu
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka
« Vastaus #3 : 18.08.2016 18:05:49 »
Ihanaa, tästäkin on täällä fikkejä! Harvemmin vierailen muissa fandomeissa kuin Pottereissa, mutta. Tämä oli hyvä. ;D

Näen mielessäni hahmot animoituna tekemään sitä mitä kirjoitat, täysin luontevasti ja asiaankuuluvasti (penseine äänensävyineen kaikkineen :D), ja se kertoo paljon. Teksti on siis sujuvaa ja soljuvaa. Onnittelut.

Nyt tunnustan saman tien lukeneeni kaikki muutkin kirjoittamasi pätkät tästä fandomista. Kommentoin niitäkin vielä! Joskus...
Zukko on kuitenkin mahtava paritus, kirjoita ihmeessä lisää siitäkin ;) :D
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 129
  • Kurlun murlun
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka
« Vastaus #4 : 18.08.2016 21:38:19 »
Kiitoksia, Isfet!

Jännästi sitä joskus löytää jotain kivaa ihan yllättäen, ja olen hyvkn mielissäni, että päätit kommentoida tätä tekstiä. Mielelläni kuulen mielipidettä muistakin! :D

Tämän fandomin kohdalla olen huomannut dialogin ja ylipäätään tarinankulun sujuvan yleensä mukavan näppärästi. Parasta on juuri kuulla päässään hahmojen puhetyyli ja äänensävy. xD Kiitän toistamiseen!

- Ayu
« Viimeksi muokattu: 18.08.2016 21:56:00 kirjoittanut Ayudara »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka
« Vastaus #5 : 30.10.2017 11:59:05 »
Voi eeeei, rakkaat poikani riitelemässä <//3 Ei sillä, etteikö myös tällaista olisi oiva lukea, varsinkin kun riita ei äitynyt liian henkilökohtaiseksi, vaan pysyi suhteellisen kepeänä (tällai lukijan näkökulmasta tietenkin). Zuko on hieman hupsu, mutta luonteelleen ominaisesti ymmärrettävän kärsimätön koko "tiimi Avatar hyväksyy minut porukkaansa" -jutun kanssa. Onhan se nyt ihan selkeää, että kun Zuko on vihdoin tajunnut, missä seisoo, eikä sen hyväksyminen ole ollut hälle itselleen helppoa, niin hän haluaa myös, että muutkin tajuaisivat, ettei hän ole enää sama ihminen kuin ennen. Mutta koska Zuko on ollut aikamoinen kusipää, niin ei Sokka ja kaverit tietenkään pysty hyväksymään sitä saman tien joukkoonsa.

Olen ihan iloinen, että Zukon pieni tunteidenpurkaus tässä kohdistui Sokkaan eikä kehenkään muuhun. Toisten kanssa lopputulema olisi ehkä saattanut olla toinen, varsinkin Kataran, joka olisi luultavasti potkinut Zukon kalliolta alas tai jotain vastaavaa :'D Minun pieni headcanon on, että Zuko on erityisen harmistunut Sokkan kylmästä kohtelusta, koska se on ~ihastunut~ ;-))

Kiiiiiitoksia taas, nämä sinun ATLA ficit antaa mulle elämää.

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 129
  • Kurlun murlun
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka
« Vastaus #6 : 30.10.2017 14:48:54 »
Iso kiitos jälleen, Avaruuspiraatti! <3

Tämä taitaa muuten olla yksi omia suosikkejani ATLA-ficcien osastolla... Muistan miten vaivattomasti tekstiä syntyi ja miten hupaisa fiilis koko ajan oli, vaikka tekstin aiheena onkin suunsoitto pienine nokitteluineen. Ikärajan puitteissa liian rumaksi asioita ei lunnollisestikaan voinut viedä, mutta toisaalta en näkisi, että sarjan tyyliinkään kuuluisivat molempiin suuntiin lentävät ärräpäät ja kunnon turpasauna. Sokka nyt ei ole taitajakaan, joten minkään sortin Agni Kaitakaan ei oikein kannata järjestää. Sokka pelaa enemmän verbaalisilla aseilla, joihin vastaaminen saattaa joskus olla hankalaa. xD

Katkeruudessa Sokka ei vedä vertoja Kataralle, joka ihan varmasti olisikin potkinut Zukon kalliolta, mutta syyt olla vihainen olivat aika oikeutettuja. Zukolla nyt on tapana räjähdellä pienistäkin asioista, mutta ehkä tuossa kohtaa sarjaa muuttumisenhalu oli jo niin suuri, että itsehillintä onnistui suurimmaksi osakseen, tai ainakin asiassa pysyttiin ilman eskaloitumista johinkin ihan kummiin sfääreihin. Ihastumismotiivi harmistua on tosi herttainen, äh ja voih. ;D Mutta onneksi kaikki tietää, että kyllä Sokkakin oikeasti Zukolle lämpeää...

- Ayu
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 513
Vs: ATLA: Epäluottamuslause, S, Zuko & Sokka, oneshot
« Vastaus #7 : 19.03.2023 18:08:18 »
Minulla on tässä meneillään vähän ATLA-kausi ja muistelin, että sinulla oli ficcejä fandomista, jotenka menin kaivelemaan. Minusta on toisaalta hyvin Sokkamaista ottaa Zuko vastaan kaikkein helpoiten, mutta sitten toisaalta olisin kaivannut vähän enemmän tällaista välienselvittelyä sarjaankin. Ja minusta tällainen pikkuisen passiivisaggressiivinen suhtautuminen Zukoon oli Sokkalta oikein sopivaa. Että yleensä hän on hyvin välitön, mutta Zukon suhteen se ei onnistu, koska heidän välilläänkin on tapahtunut niin paljon, että Sokka ei osaa suhtautua tähän kuten muihin vihollisiin, tai siis, entisiin vihollisiin. Tuollainen kyräilevä asenne oli erittäin sopiva reaktio Sokkalta ja sitten kun Zuko uskalsi yrittää selvittää heidän välejää, Sokka ei edes suostunut yrittämään.

Lainaus
”Kuule, voinko kysyä jotain?” hän kakisti ulos pystymättä enää antaa asian olla.

Sokka kääntyi kannoillaan ja nojautui ylimielisesti suurta kivipaalua vasten. ”Taisit tehdä sen jo.”

Ahhah, nauroin ääneen ja minusta oli niin hauskaa, että Zuko yritti pureutua kunnolla asian juureen ja olla suora, mutta tekikin itsestään vähän narrin heti ensimmäisessä lauseessa. Olisin halunnut hirveästi nähdä sen nuotiolla juttelemisen, mutta Sokkan halu ohittaa Zukon yritys jutella olankohautuksella oli myös tosi huvittavaa. Ja ahh tuo lopun syö pääsi kommentti ilman, että Sokka sanoi asiaa ääneen, ihan täydellistä. ;D Näissä kahdessa on kyllä mahdollisuuksia moneen riitelyyn ja naljailuun ja tämä oli todella viihdyttävä riitely. :D Kiitos tästä! ^^
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚