Kirjoittaja Aihe: Syypäänä silmät | S | H/D  (Luettu 3204 kertaa)

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Syypäänä silmät | S | H/D
« : 02.06.2016 17:16:13 »
Ficin nimi: Syypäänä silmät
Kirjoittaja: Inukii
Genre: Slash, draama
Ikäraja: Sallittu
Paritus: Harry/Draco
Yhteenveto: Draco miettii syitä tunteilleen Harrya kohtaan.
Vastuunvapaus: Rowling omistaa hahmot, minä mielikuvitukseni, jonka tuotosta tämäkin tarina on. En saa tästä mitään rahallista korvausta vaan kirjoitan omaksi ilokseni.
A/N: En olekaan hetkeen ficcejä kirjoitellut, mutta nyt sain inspiraation tällaiseen lyhyeen ficlettiin. Tulipas samalla suoritettua tuo Drarry haastekin!
Haasteet: Harry/Draco - kaikkien aikojen paritus ja Ficlet300 sanalla 195 hämmennys



Syypäänä silmät


Miksi hänellä piti olla vihreät silmät?

En olisi koskaan rakastunut häneen, jos ne olisivat ruskeat.

Tuo lause pyöri Dracon mielessä aivan liian usein. Olihan Pansyllakin vihreät silmät, joten siitä sen täytyi johtua Harrynkin osalta. Eihän hän oikeasti voisi ihastua poikaan. Ainakaan siihen ylimieliseen lurjukseen. Eihän?

Sitä paitsi, hän oli kuullut, että homoksi synnytään, eikä muututa. Että se ei ole valinta. Ja jos asia kerran on niin, ei hän olisi koskaan rakastanut Pansya. Toisaalta, vaikka hän ei sitä mielellään myöntänyt, oli heidän suhteensa aina tuntunut Dracosta jotenkin teennäiseltä. Väärältä.

Sen täytyi olla jokin ohimenevä vaihe. Hän ja Harryhan olivat kuin tuli ja jää. Hän oli luihuinen ja Harry rohkelikko. Hänellä ei ollut tarvetta esittää olevansa 'kaikkien aikojen sankari', toisin kuin Potterilla. Ja olihan hän ulkonäöllisestikin paljon paremman näköinen. Ja mikä parasta, hänestä pidettiin yksinkertaisesti hänen olemuksensa vuoksi, eikä siksi, että hänellä oli otsassaan ruma arpi ja menneisyydessään uskomatonta tuuria itse tiedät-kai-ketä vastaan.

Mutta siltikään hän ei voinut sulkea pojan kasvoja mielensä ulkopuolelle. Eikä hän voinut tehdä mitään perhosille vatsanpohjassaan, kun tuo käveli hänen ohitseen. Hän ei olisi halunnut myöntää sitä, mutta hänestä tuntui, että hän oli rakastunut Harryyn.

Ei heidän suhteestaan kuitenkaan tulisi koskaan mitään. Draco vaihtaisi ennemmin tupaansa Puuskupuhiin kuin tunnustaisi pitävänsä Potterista, eikä tuo kuitenkaan tunne samoin häntä kohtaan.

Hemmetin silmät. Tämä kaikki oli niiden syytä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2016 12:19:32 kirjoittanut inukii »
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 164
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #1 : 02.06.2016 17:35:15 »
Silmät, silmät. Mikä muukaan voisi olla syynä  ;)

Tää on hirmu suloinen! Draco raukka yrittää kovasti kieltää tunteitaan, vaikka jokainen tietää, että kyse on muustakin kuin silmistä. Jotenkin piristävää, että Draco kyseenalaistaa seksuaalisuuttaan. Nykytrendi tuntuu olevan, että kaikki hyväksyvät seksuaalisuutensa muitta mutkitta ja velhomaailmasta on tehty kovin vapaamielinen. Sinänsä tuo kuva täydellisestä maailmasta on ihana, mutta kiva välillä lukea jonkun vaihteeksi kieltävän seksuaalisuuttaan.

Lainaus
ja olihan Draco ulkonäöllisestikin paljon paremman näköinen

Ihanaa, ettei Draco ole sentään niin sekaisin Harrysta, että olisi unohtanut oman erinomaisuutensa :D Tämä on kyllä erittäin Dracomainen toteamus. Muutenkin Draco on tässä oma jääräpäinen itsensä.

Kiva ja hauska ficci, tästä tuli hyvälle tuulelle!

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #2 : 02.06.2016 18:16:39 »
Kiitos kommentista Kiirsu!

Mietinkin jonkin aikaa, miten saisin Dracon vaikuttamaan mahdollisimman paljon itseltään tässä, joten hyvä, jos onnistuin siinä. Kiva kuulla, että pidit ficistä!
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.

Fiore

  • Vieras
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #3 : 05.06.2016 17:56:06 »
Varoitan nyt jo etukäteen, että olen surkea kommentoimaan, (itseasiassa tämä on ensimmäinen kerta kun kommentoin johonkin ficiin) mutta enköhän selviä  :)

Tämä oli oikein kiva fici! Teksti oli sujuvaa ja helposti luettavaa ja piti mielenkiinnon yllä  ;)  Dracon ajatukset oli myös hyvin kuvattu ja sain hymähdellä huvittuneesti monissa kohdissa. Varsinkin tuo "En olisi koskaan rakastunut häneen, jos ne olisivat ruskeat" oli tosi koominen. Draco, Draco, Draco... Tuo loppu varsinkin oli jotenkin niin... suloinen.

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #4 : 05.06.2016 20:49:46 »
Kiitoksia palautteesta Fiore!

Kiva jos pidit ja ficci oli mielestäsi hauska. Ja et sinä mielestäni ole surkea kommentoimaan. Kaikki aloittavat jostain! :)
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.

Karma91

  • Sassmonster
  • ***
  • Viestejä: 415
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #5 : 05.06.2016 22:02:16 »
Oon huono kommentoimaan ficlettejä, koska haluaisin kirjoittaa pitkiä kommentteja ilman että lainaan koko tekstin, mutta tää oli niin kiva että päätin edes jonkinlaisen puumerkin jättää.

H/D on mulle sellainen paritus, että joko tykkään siitä tai en, riippuen pitkälti ficin kontekstista. Eniten tykkään nimenomaan tällaisista yksipuolisista (tai no voi Harry tuntea samoin, mutta sitä ei kerrota) tuntemuksista, koska koen ne realistisemmaksi kuin ficit jossa kaksikko seurustelee hyvissä tunnelmissa, ellei kyseessä sitten ole jatkis, jossa asiat selitetään pitkän kaavan kautta. Potterin silmät on hyvä syytösten kohde, kun ne kerää huomiota itse kultakin ihan canonissakin, vaikkakin toki Lily-vertausten kautta.

Tämä oli mukavaa luettavaa, joten kiitos siitä, ja anteeksi kommentin laaduttomuus.

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #6 : 05.06.2016 22:56:11 »
Kiitos kommentista BadKarmaGirl!

Fiilaan kyllä täysin tuon ficlettejen kommentoimisen kanssa, vaikka monesti kyllä koetankin jotain väsätä, jos hyvän ficin löydän. :D

Kiva kuulla, että pidit tästä ja vaivauduit kommentoimaankin, vaikka ficletti olikin! :)
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.

repa

  • ***
  • Viestejä: 551
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #7 : 06.06.2016 01:09:22 »
Mä luin tän jo aikaisemmin, mutten ehtinyt kommentoida mitään. Nyt tulin lukemaan tämän uudestaan, koska halusin ehdottomasti jättää kommentin.

Idea on ihana, ja mielestäni kuulostaa ihan loogiselta, että Draco yrittää selittää itselleen kaiken johtuvan vain silmistä. Koska eihän hän tietenkään Potterista pidä, silmistä se varmasti johtuu. Ei mitään sen kummempaa, eihän? :D

Musta on ihanaa, miten tartut aiheeseen epävarmuuden kautta. Draco yrittää kieltää tunteensa vaikka samalla tietää, ettei se todellakaan johdu ainoastaan silmistä. Hän on miettinyt selvästi tarkemminkin asiaa, ja yrittänyt selitellä olevansa hetero, koska Pansynkin kanssa on seurusteltu. Mutta sitten se ei kuitenkaan tuntunutkaan kovin kummoiselta. Harryn nähdessä lepattelee perhoset vatsassa eikä sitä arpinaamaa saa edes pois mielestä. Saattaa olla rakkauttakin ilmassa. Mutta silti, silmät ne on!

Ihan mahtavasti oot tavoittanut Dracon ajatuksen ja sen, miten hän yrittää itseltään kieltää tunteensa. Ja toki, kun ottaa vielä huomioon, että Harry on kuuluisa arven takia ja siksi, että on ollut tuuria, niin johan on kumma. Draco kun sattuu olemaan sekä loistotyyppi, että myöskin huomattavasti paremman näköinen! Mahtavaa kerrontaa, siis ihan huikeeta!

Tää oli tosi viihdyttävä, mutta ei sellaisella överillä tavalla vaan hyvin maltillisesti. Tykkäsin sun lähestymistavasta tosi paljon ja tämän inspiroimana oon nyt itsekin pohtinut paljon velhomaailman suhtautumista homouteen. Alan tulla siihen tulokseen, että se on aika samanlaista kuin jästeilläkin. Osa hyväksyy, osa ei. Ja jokainen olis varmaan mieluummin hetsku, jos sais päättää, koska jo homouden myöntäminen itselleen -kuten tässä ficissä näemme- on vaikeaa. Puhumattakaan, jos on mennyt ihastumaan ihan väärään henkilöön!

Kerronta oli enimmäkseen sujuvaa, muutamassa kohdassa tökkäs vähän. Mutta kun tarkemmin katselin, niin en nyt sitten tiedä, oliko ne niin töksähtäviä.

Lainaus
. Hän oli luihuinen ja Harry rohkelikko, hänellä ei ollut tarvetta esittää olevansa jokin 'kaikkien aikojen sankari' toisin kuin Potterilla ja olihan Draco ulkonäöllisestikin paljon paremman näköinen.
Tuon olisi voinut muotoilla ehkäpä vaikka; Hän oli luihuinen ja Harry rohkelikko. Hänellä ei ollut tarvetta esittää olevansa 'kaikkien aikojen sankari', toisin kuin Potterilla. Ja olihan hän.... 

Itse olisin siis tuossa kohtaa pätkinyt lausetta ja jättänyt yhden sanan pois. Noihan on kyllä myös ihan tyyliseikkoja. Mä oon varma, että mun tyyli ärsyttää monia. Eli vaikka olisin itse ehkä kirjoittanut eri tavalla, niin ei se tarkoita, että tuo olisi väärin. Aina on vaikeaa näistä sanoa mitään, kun ei sitten lopulta ookaan ihan varma, että onko sittenkään sitä mieltä, että lauseen ois voinu muotoilla "paremmin".

Toisaalta taas sitten ihania lausahduksia ja kohtia oli monia:

Lainaus
Miksi hänellä piti olla vihreät silmät?

En olisi koskaan rakastunut häneen, jos ne olisivat ruskeat.

Lainaus
Sen täytyi olla jokin ohimenevä vaihe.

Lainaus
. Ja mikä parasta, hänestä pidettiin yksinkertaisesti hänen olemuksensa vuoksi, eikä siksi, että hänellä oli otsassaan ruma arpi ja menneisyydessään uskomatonta tuuria itse tiedät-kai-ketä vastaan.

Lainaus
Hemmetin silmät. Tämä kaikki oli niiden syytä.

Oikeestaan melkein koko ficci oli ihanaa kohtaa, enkä viittinyt ihan kaikkea lainata tähän. :D Mutta kokonaisuudessaan tämä on siis aivan ihana. Oli tosiaan pakko oikein palata tänne kommentoimaan, koska jäi harmittamaan, etten viimeksi ehtinyt vaikka tämä jäi positiivisella tavalla mieleen! Kiitos kivasta lukukokemuksesta!

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #8 : 06.06.2016 12:17:45 »
Kiitos palautteesta repa!

Lainaus
Tuon olisi voinut muotoilla ehkäpä vaikka; Hän oli luihuinen ja Harry rohkelikko. Hänellä ei ollut tarvetta esittää olevansa 'kaikkien aikojen sankari', toisin kuin Potterilla. Ja olihan hän....

Tuo kuulostaa kyllä omaankin korvaani paremmalta ja taidan sen tuonne tekstiinkin noin muuttaa. Kiitoksia ehdotuksesta! :)

Mukava kuulla, että pidit tästä ja palasit vielä jälkikäteen kommentoimaankin, vaikka et aiemmin kerennytkään.
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • ***
  • Viestejä: 4 776
  • Not killing people is really hard.
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #9 : 06.06.2016 15:53:05 »
Uu, tää vaikutti niin mielenkiintoiselta, koska otsikko ja Drarry! Myöskin onnistuin lukemaan tuon alun kursivoidun lauseen tämän tekstin avatessani, ja jo se sai mielenkiinnon heräämään niin, että oli pakko lukea koko teksti loppuun.

Pidin siitä, miten tässä oli hyvin paljon juuri tuollaisia dracomaisia ajatuksia. Että ei hän voi oikeasti olla homo, että hän ei pidä Harrysta Harryn itsensä takia vaan siksi, että Harrylla on vihreät silmät. Koska Pansyllakin on. Että hän on liian erilainen Harryn kanssa ja osaltaan myös jollain tapaa parempi (juurikin paremman näköinen, kyllä, olen samaa mieltä). Tässä tulee niin hyvin ilmi se, kuinka Draco tuntuu oikeastaan olevan kateellinen Harrylle, vaikka ajatuksissaan naamioi sen tuollaiseksi, että hän on itse parempi ja Harry huonompi niiden ominaisuuksien vuoksi, joita hän itse tuntuu kadehtivan.

Ja sitten kuitenkin Draco jossain sisimmässään tiedostaan, että ei se ehkä olekaan vain niiden silmien syytä, että hän on oikeasti rakastumassa Harryyn. Ja se, että hän saattaa sittenkin olla homo, kun suhde Pansyynkin tuntui niin teennäiseltä. Mutta silti koko juttu halutaan kieltää, koska ei se tulisi ikinä toimimaan, ja ei Harry varmasti edes tykkää Dracosta. Ah, jotenkin ihanan dracomaista koko tekstin ajan <3 Kaiken kruunaa vielä se, että lopuksi todetaan sitten kuitenkin kaiken olevan niiden silmien syytä.

Tykkäsin! Tää oli mukava pieni tunnelmapätkä Dracon ajatuksista ja tuntemuksista, hirveän kiva lukea joskus tällaistakin, ja varsinkin tällaisena tavallaan yksipuolisena, jossa Harryn ihastuksesta ei sanota juuta tai jaata. Kiitos!
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #10 : 06.06.2016 23:14:20 »
Kiitos sinullekin kommentista Lauchuo!

Draco on aina Draco ja paras kaikessa (ainakin omasta mielestään). Kiva, jos pidit tästä! :)
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 764
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #11 : 06.11.2017 12:28:52 »
Luen tosi vähän Drarrya, kun en ole oikein koskaan ymmärtänyt sen viehätystä, mutta tämä ficlet yllätti minut positiivisesti! Tällainen skenaario tuntuu oikeastaan ihan uskottavalta. Jos Draco vain muitta mutkitta haikailisi Harryn perään ja katselisi tätä vaaleanpunaisten lasien läpi, tilanne voisi tuntua vähän epärealistiselta canonin puitteissa, mutta tämän ficletin tarjoaman näkökulmaan pystyy kyllä hyvin asettumaan. Ficletin Draco vaikuttaa aivan omalta itseltään: hän on omanarvontuntoinen ja ylimielinen, eikä hän millään haluaisi uskoa sitä, että hänellä on lämpimiä tunteita Harrya tai ylipäätään ketään saman sukupuolen edustajaa kohtaan. Herää ajatus, että ehkäpä epävarmuus omasta itsestä ja omista tunteista onkin ratkaiseva tekijä, joka ruokkii Dracon ynseää suhtautumista ja käyttäytymistä Harrya kohtaan.

On myös hyvin ymmärrettävää ja samaistuttavaakin, että Draco pyrkii järkeilemään salaisia tunteitaan ja selittämään itelleen, mistä ne oikein johtuvat. Vaikka Draco jossain syvällä sisimmässään varmasti tietää, että rakastuminen tuskin johtuu pelkistä vihreistä silmistä, on johonkin selittävään yksityiskohtaan kuitenkin helppoa ja turvallista takertua. Dracon silmäsyyttely on huvittavaa, mutta samalla se on kovin samaistuttavaa, koska kukapa ei joskus olisi sysännyt jotakin jonkin ihan älyttömän asian syyksi.

Pidän tässä ficletissä kovasti siitä, miten Dracon epävarmuus linkittyy hänen vihamielisyyteensä Harrya kohtaan, kuten tässä ajatuksessa:
Ja mikä parasta, hänestä pidettiin yksinkertaisesti hänen olemuksensa vuoksi, eikä siksi, että hänellä oli otsassaan ruma arpi ja menneisyydessään uskomatonta tuuria itse tiedät-kai-ketä vastaan.
Kaikesta vakuuttelustaan huolimatta Draco taitaa olla hieman katkera, kenties kateellinenkin Harrylle, ja ehkä sen perimmäinen syy tosiaan piileekin Dracon omassa epävarmuudessa ja hänen salatuissa tunteissaan Harrya kohtaan. Mielenkiintoista ristiriitaisuutta, miten Draco toisaalta halveksuu ja toisaalta ihailee Harrya. Dracon ei varmaan ole mitenkään ihan helppo kamppailla tunteidensa kanssa.

Kiitokset tästä ajatuksia herättävästä tekstistä! :) -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

inukii

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Syypäänä silmät | S | H/D
« Vastaus #12 : 08.11.2017 18:42:51 »
Kiitos kommentista Waulish! :) En kyllä todellakaan muista, mitä oon ajatellut tätä kirjoittaessa, mutta itse oon myös aina pitänyt Drarrya epärealistisena, vaikka se kuuluukin lempiparituksiini. Luullakseni oon hakenut tällä jotain realistisuutta noiden kahden suhteeseen, joten kiva kuulla, jos olen siinä onnistunut.
Maybe it's not about the happy ending. Maybe it's about the story.