Kirjoittaja Aihe: Ensilumi 8/8 VALMIS!, K-11  (Luettu 11409 kertaa)

Kevytmelankolia

  • Vieras
Vs: Ensilumi 5/?
« Vastaus #20 : 07.04.2008 18:31:36 »
Nici: Ihmiset on ihmisiä ja hölmöilee joskus. ;) Mutta ihanaa että kelpaa.<3
Dionysos: Hyvä kuulla ettei kyllästy. Toivon vaan ettei tää oo liian angstikas. :o

A/N: Noniin, ja uutta osaa pukkaa. Olen tänään vähän angstinen itsekin, joten ehkä tämän luvun surumielinen tunnelmointi pääsee oikeuksiinsa miullakin. :D (vaikka oon läpilukenut tän niin monta kertaa että pystyisin varmaan puhua palpattamaan kaiken ulkomuistista..)

Helmikuu 2006

Mika
Joku sanoi joskus, ettei saa luovuttaa. Mä en muista, oliko se isä, pappa vai joku kaveri, mutta sen mä muistan että sanoja oli miespuolinen. Mä tuijotan tylsänä valkokangasta fysiikan tunnilla ennen koulun loppumista siltä päivältä. Meidän olisi tarkoitus katsoa videota ydinfysiikasta, mutta mun ajatus harhailee. Ja pahasti.

Takarivissä istujia ei huomata niin helposti, joten mä uskaltaudun laskemaan pään käsien varaan pulpetille, tuijotellen tyhjää paikkaa viereisessä pulpetissa. Se on ollut tyhjänä jo kauan, eikä kukaan ole tullut istumaan siihen vaikka jakso vaihtui joskus aikaa sitten.

Mua väsyttää. Öisin mun päänsisäinen kanava lähettää nonstoppina kauhuelokuvia, vaikka mä haluaisin vaihteeksi katsoa jotain muuta. Viime yönä mä näin taas unia joissa tunnistamattomat hahmot puhui tuttujen äänillä ja sen jälkeen varsinainen kauhuleffa alkoi. Mä heräsin jälleen kerran, puristaen peiton kulmaa hampaissa etten huutaisi ääneen. Sen jälkeen mä en uskaltanut enää nukahtaa vaan laskin seinässä olevia koloja pari tuntia kunnes kello oli tarpeeksi ylösnousua ajatellen.

Fysiikantunti loppuu, mutta jokin asia säikäyttää mut. Opettaja nimittäin pyytää mua jäämään luokkaan hetkeksi, sillä kuulemma on asiaa.

”Onko sinulla Mika kaikki hyvin?” Mun mieli ei hetkeen ymmärrä kysymystä, sitten mä punastun ja mumisen:
”On joo. Kuinka niin?”
”No kun sinä näytät vähän väliä niin.. Masentuneelta.”

Henkeä ahdistaa, mä tahdon pois. Pois kirkkaista valoista, pois opettajan tutkivien silmien alta. Niinpä mä teen typerimmän mahdollisen teon, lähden sanomatta mitään, juoksen karkuun sanan varsinaisessa merkityksessä. Opettaja jää katsomaan mun perään, mun kurkkua kuristaa ja jokin puristaa mun rintakehää kasaan.

Mä en katso eteeni, juoksen vain. Käytävä toisensa jälkeen, mä en kykene muistamaan mistä pääsee ulos, luokkien ovien numerot vilistää ohi. Kaikki on niin hirveän merkityksetöntä. Jostain syystä mä en kykene pysähtymään. Turta tunne pysyy paikallaan sumeassa liikkeessä.

Sitten mä törmään johonkin. Sillä jollain on vaaleat sekaiset hiukset ja vihreät silmät ja se katsoo mua huolestuneena. Joonas.
Mikä tuuri, törmätä siihen koulun loputtua kun juoksen mitään näkemättä pitkin käytäviä yrittäen päästä pakoon omaa päätäni. Jos mä en olisi niin apaattinen, mä voisin nauraa tilanteen surrealistisille piirteille.

Mä huomaan pysähtyneeni kuin seinään vaikka vain hetki sitten mä vannoin juoksevani loputtomiin, Joonas mittailee mua katseellaan. Vaaleiden hiuksien osittain peittämälle otsalle ilmestyy huoliryppy, mä tuijotan sitä tajuamatta mitään.

”Mika?”

Joonas
Ensimmäinen sana, joka mun mieleen putkahtaa, on eksynyt. Mika näyttää lähes hukkuneelta. Katse harhailee pitkin mun kasvoja, kohdistumatta oikein mihinkään, silmät ovat jossain syvällä ja niissä on lähes vauhko ilme. Ja se on taas laihtunut, mä näen korkeat poskipäät, kalpean ihon, ja mun sisälle sattuu.

Sitten yhtäkkiä Mikan katse tarkentuu, se katsoo mua kunnolla silmiin pitkästä aikaa. Ääni mun pään sisällä mutisee jotain melodramaattisesta käytäväkohtauksesta, mutta mä hiljennän sen väkivaltaisesti. Jos Mikalla on asiaa, niin mä kuuntelen. Jos ei ole, niin mä pysyn tässä silti niin kauan kuin sekin pysyy. Mulla on ikävä sen rauhallista puhetta. Jos totta puhutaan, mä kaipaan sitä ihan liikaa, etenkin kun ottaa huomioon että mä itse jätin sen.

Tai no, miten sen nyt ottaa. Elämä on hyvin pitkälti tulkinnanvaraista.

Mika laskee katseensa, sen kädet puristuvat nyrkkiin ja koko olemus kertoo… Niin mitä? Osittain se näyttää siltä, että tahtoisi mahdollisimman pian kauas pois tästä hetkestä, mutta jokin sen katseessa häiritsee tätä kuvaa. Pienenpieni ilme jossain syvällä, tai ehkä koko sen turvaton olemus.

Mika tuntuu sylissä juuri siltä miltä ennenkin. Vasta kun mä tunnen sen hiusten kutittavan mun poskea, mä ymmärrän mitä mä teen. Mä otin ratkaisevan askeleen ja kiersin kädet Mikan ympärille. Se ei tee mitään, on vain siinä, jännittyneenä. Miksi mä teen näin? Paitsi että mä satutan itseäni tällä, mä tiedän hämmentäväni Mikaa.

Kuluu muutama hiljainen sekunti enkä mä saa revittyä itseäni irti hetkestä. Sitten Mika huokaa hiljaa ja nojaa muhun ihan vähän. Se riittää sillä hetkellä, mun kasvoille ilmestyy pieni typerä hymy.

Mika
Mitä se tarkoittaa? Joonas on siinä niin tuttuna ja rakkaana, etten mä voi vastustella, vaan nojaan siihen. Lämmin ja tuttu tuoksu on taas mun lähellä, se tuntuu liian hyvältä.
Mä teen väärin. Vilman kuva välähtää mielessä, ei näin saa tehdä, mutta mä en kykene keskittymään siihen kun Joonas tiukentaa otettaan. Ihan kuin se ei tahtoisi päästää ollenkaan irti.

Vasta kun mä tunnen Joonaksen huulet otsallani mun mielen täyttää kauhu. En voi, en pysty, mä pelkään liikaa. Ehkä Joonas jättää taas jos uskallan uskoa, sitten sattuu vielä enemmän.

Mä juoksen taas pakoon, riuhdottuani itseni ensin irti lämmöstä, josta en olisi missään nimessä tahtonut lähteä. Mä tunnen, että kyyneleet alkavat valua ennen kuin mä ehdin pakoon Joonaksen ihmettelevää katsetta. Mä juoksen niin kovaa kuin pystyn, kulman taakse ja vessaan piiloon. Mä suljen oven ihan hiljaa enkä sytytä valoja, ja kuulen kun Joonas juoksee ohi. Mä jään vessaan yksin, pimeä muuttuu hämäräksi silmien tottuessa, mutta mä en huomaa sitä. Mun koko itsekuri menee siihen, etten ala hakata päätäni seinään, samalla kun en saa itkua loppumaan tai hengitystä rauhoittumaan. Voi luoja miten sitä osaakin sotkea asiansa ihan yrittämättä.

Joonas
Yhtäkkiä Mika riuhtaisee itsensä irti, liian nopeasti, että mä ehtisin reagoida mitenkään. Ensin mä luulen, että se ei tahdo olla mun lähellä, mutta sitten mä näen millainen ilme sen kasvoilla on. Se on niin kauhistunut että mä näen jonkin olevan tosi pahasti pielessä. Mikan poskille vierähtää kyyneliä, mutta se yrittää peittää itkun juoksemalla pakoon.

Sekunnin murto-osan mä seison kivettyneenä paikallani, kunnes lähden perään. Lattia tuntuu keinuvan ja yhden kulman jälkeen Mikaa ei näy missään. Se on voinut lähteä portaita alas tai ylös, mä päätän etsiä alhaalta.

Kun mä pääsen aulaan asti vahtimestari heittää mut ulos, huolimatta siitä, että mä yritän selittää mun ystävän olevan kanssa vielä sisällä koulussa. Vaksi ei usko mua vaan pistää oven lukkoon jättäen mut seisomaan pakkaseen, hakkaamaan ovea ja luettelemaan kaikkia tuntemiani kirosanoja putkeen.

Mä odotan koulun pihalla puoli tuntia, mutta Mikaa ei näy. Joko se on päässyt ulos jostain toisesta ovesta mun huomaamattani, tai sitten se on yhä koulussa. Lopulta, kun verenkierto mun varpaissa tuntuu lakkaavan kokonaan, mä luovutan ja lähden kävelemään kotiin. Mieli on apea, mä olen huolissani Mikasta.

Se tuntui niin kovin pieneltä ja laihalta siinä sylissä. Ihan kuin pieninkin tuulenvire olisi voinut pyyhkäistä sen olemattomiin.

Mika
Helmikuu saavuttaa vihdoin ja viimein päätepisteensä. Ei sillä sinällään ole mitään väliä, koulussa ei ole koeviikkoa eikä mitään, mutta mä tahdon jättää taakse sen kuukauden jolloin Joonas taas näki mut, jolloin mä muistin kaikki ne jutut jotka olen yrittänyt unohtaa ja revin auki vanhoja haavoja.

Vilmakin on huomannut. Miten mä en kykene suutelemaan ilman että muistan miltä se tuntui Joonaksen kanssa, en edes kunnolla pitämään kädestä. Kaikki mun energia menee siihen, että mä keskityn olemaan ajattelematta asiaa joka tuntuu pyörivän koko ajan päällimmäisenä mielessä. Vilma ihmettelee muutaman kerran ääneen, mikä mua vaivaa, onko jotain sattunut, mutta kyllästyy kun ei saa kunnollisia vastauksia.

Mulle on tullut tunne, että on väärin antaa Vilman yhä luulla että mä pidän siitä muuten kuin ystävänä. Se on tosi hauska ihminen ja kaikkea, mutta mä en vain kykene tuntemaan muuta kuin korkeintaan kaveruutta sitä kohtaan. Mä tiedän olevani tunnevammainen, mutta ei kai ihminen voi pakottaa itseään rakastamaan jotakuta?

Se on taas yksi niistä kerroista kun me istutaan kahvilassa, puhumatta tällä kertaa. Tiskin takana tuttu mummeli katsoo mua myötätuntoisesti, jopa se näkee, ettei kaikki ole hyvin mun ja Vilman välillä. Vilma tuijottelee kahvikuppinsa pohjaa, pyöritellen lusikkaa kädessään. Mun mahaa vihlaisee, ja sumeasti mä mietin koska söin viimeksi. Se on hassua, tavallaan on koko ajan nälkä, mutten saa syödyksi mitään. Ruoka maistuu eimiltään, kaikki tuntuu niin typerältä.

Vilma
Se katse, taas.

Mika on salaperäinen, se oli piirre johon mä ensin ihastuin. Ajan myötä mä tajusin, että sen salaperäisyys on liian perustavaa laatua, Mika harvoin kertoi miltä siitä oikeasti tuntuu. Sen sijaan se hymyili, kunnes mun teki mieli huutaa sille että lopettaisi. En mä tahdo että se esittää iloista jos se ei kerran ole iloinen, kyllä mä kestäisin huonotkin päivät. Jostain syystä Mika ei vaan sano mulle mitään. Se hymyilee vaan sitä sen kummallista hymyä ja näyttää masentuneelta kun luulee, etten mä huomaa.

”Mika kuule.. Mua on jo jonkin aikaa mietityttänyt yksi juttu.”
Siinä se, nyt mun on pakko sanoa miltä musta tuntuu. Mika kohottaa katseensa ja fokusoi muhun, mulle tulee hassu tunne kuin se vaatisi siltä suuria ponnisteluita. Ruskeissa silmissä on hirveän väsynyt ilme ja kasvot ovat kalpeat.

”Sä et koskaan kerro miltä susta tuntuu. Mä en jaksa sitä, että sä aina väität kaiken olevan kunnossa, vaikkei se selvästikään ole totta.”

Mikan ilme muuttuu varautuneeksi, kaakaomukia puristavat sormet naksahtavat kun se irrottaa kouristuksenomaisen otteensa. Hetken mä tuijotan tummatukkaista poikaa, se avaa suunsa kuin sanoakseen jotain, miettii hetken ja sulkee sen sitten. Mua suututtaa, vaikken mä oikein ymmärrä miksi.

”Voi herranisä. Mikset sä koskaan voi puhua kunnolla asioista, luuletko sä että mä en muka kestäisi sitä? Mitä?”

Mun temperamentti, josta mä olen kavereiden keskuudessa kuuluisa, puskee jälleen pintaan ja mä nousen ylös istuimeltani. Puiset tuolinjalat kirskahtavat lattiaan, mä nykäisen nopeasti takin päälleni ja lähden marssimaan kohti ovea, kohti alkuillan puolihämärää katua. Kun mä pääsen ovesta ulos, mä näen Mikan lähtevän perään. Siltikään mä en hidasta, jatkan vaan matkaani kiehuen pääni sisällä ja kiroillen hiljaa itsekseni. Todella naisellista jälleen, Vilma, välähtää mun mielessäni.

Vasta luja tömps jostain takaapäin havahduttaa mut.
Keskellä kävelykatua makaa tumma hahmo maassa. Ihmiset katsovat sitä ihmeissään. Mä tunnistan ruskeat hiukset, jotka karkaavat hatun alta ja multa pääsee huuto.

Mika on hirveän kalpea, eikä herää mun ravisteluun. Sormet kohmeessa mä yritän näppäillä kolmea tuttua numeroa puhelimeen, sille pitää saada apua. Ympärillä seisoo massana tummia ihmisiä, joiden äänet puurouttavat ilman hengityskelvottomaksi. Lopulta rauhallinen ääni vastaa, mun suuni änkyttää luuriin avunpyyntöjä.

Vasta ambulanssissa mä tajuan, että jollekin, ehkä Mikan perheelle, pitää soittaa. Sen kännykän muistista löytyy nimi, jonka perässä lukee I.C.E, In Case of Emergency. Hätätapauksen sattuessa. Sormet vapisten mä painan vihreää luuria, tuuttaava ääni kuuluu lujana ja selkeänä kaiken kaaoksen keskellä. Se saa mut rauhoittumaan vähän.

A/N: Haastan sinut kommentoimaan! ;D

Nici

  • Zabinin kotitonttu
  • ***
  • Viestejä: 500
  • Puusilmäkultakala
Vs: Ensilumi 6/?
« Vastaus #21 : 07.04.2008 20:55:34 »
Hui kamalaa. O_O

Ei tuollaiseen kohtaan saa jättää... Nyt minä taas pörrään levottomana täällä, kunnes ilmestyy seuraava osa. Äh, en saa edes itsestäni irti mitään järkevää, höpisen vain turhuuksia. Ehkä se johtuu siitä, että pääni on tyhjä ja olen tulossa kipeäksi. Okei, offaaminen loppuu nyt.

Sen voisin vielä mainita, että ainakin  osaat koukuttaa lukijasi. ; )
Kiitos jälleen, mutta pianpian jatkoa! ^.^


Nici
« Viimeksi muokattu: 07.04.2008 22:10:45 kirjoittanut Nici »


Blaise Zabini:  15/100
Ps. Voit haastaa minut yksärillä!

Hopeaprinssi

  • Vieras
Vs: Ensilumi 6/?
« Vastaus #22 : 07.04.2008 21:03:35 »
Aijaijaijaijai, jatkoa, ja vielä tuplana. Ai lav juu! :-*

Aivan mahtavan helppolukuista, kauniiden kielikuvien ja aivan oman tyylin värittämää tekstiä taas. Tätä on niin ihanaa lukea, kaikki tunteet, tässä tapauksessa hahmojen suunnaton kipu ja kaipuu välittyvät aivan suoraan lukijalle.

Yhden virheen tässä huomasin, joka jäi silmää polttamaan.
Lainaus
Mä tuijottelen ajatuksissani ulos toisen kerroksen ikkunasta ulos.
Sanan "ulos" toisto. Otahan toinen pois, jooko?

Jotenkin niin surkeaa, oikeasti. Miksei ne puhu toisilleen? Tämä 5. luku oli ihanan hirveän masentava, tälläinen vähän niinkuin tapahtumaton välikappale, mutta silti niin kamalan tärkeä ja tällainen. Kertoo ihan kamalasti kuinka ne toisiaan kaipaa.
6. luku sitten. Rakastin tuota käytäväkohtausta. Pystyn näkemään tämän niin selvästi silmieni edessä, niin surullisensuloista, vatsaani kutitteli koko tämän kohtauksen. Olin oikeasti itkeä.
Ja tuo LOPPU! O____O
Argh, sanoettäsesoittiJoonaksellesano! En kestä, nyt taas masentelen seuraavan osan ilmestymiseen asti, en kestä jos Mikalle tapahtuu jotain vakavaa.

Komppaan Niciä, koukuttavaa, todella.

JAT-KO-A! <3 

Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
Vs: Ensilumi 6/?
« Vastaus #23 : 07.04.2008 21:32:00 »
O__O
Mikä loppu! Mikä loppu!
äääh! Tääonihanliinajännääjamäkuolen!!EIKÄÄ!! Tää on ihana!
Lisää! Tää jäi liian jännään kohtaan! Ilkeää!

O___O

Oon taas viel enemmän koukussa! Pakko saada jatkoa ja pian!  :o

Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche

Marsa

  • ***
  • Viestejä: 47
Vs: Ensilumi 6/?
« Vastaus #24 : 08.04.2008 21:50:41 »
Oi, tykkään tästä kirjotus tyylistä.
Tosin tää välillä vähän pomppii ajassa.
Mut tykkään tästä. Kunhan et jättäis tälläsiin kohtiin.
Kidutusta.
When you get what you want, but not what you need.

Kevytmelankolia

  • Vieras
Vs: Ensilumi 6/?
« Vastaus #25 : 08.04.2008 22:55:19 »
Nici: Cliffhangerit on mun tapa saada ihmiset lukemaan. ;) Anteeksi, olen vähän ilkeä. :D
Hopeaprinssi: Virhe korjattu, kiitos! Änd ai laav juu tuu, ihanaa jos tykkäät. :D
Dionysos: Tässäpä tulee jatkoa. ;) Mukava kuulla että maistuu.
Marsa: Kuten sanoit cliffhangerit on tapa koukuttaa ihmiset, hehee. ;D Ajassa pomppimista olen käyttänyt nimenomaan tyylikeinona ja jättääkseni lukijoille tulkinnanvaraa joistain jutuista.

A/N: Se olisi kuulkaas sitten toiseksi viimeinen osa Ensilumi-novellia. :o Mutta kuten sanoin, jatkoa tulee, toinen osa on valmiina odottamassa. ;) Keep on reading. :-*

Joonas
Mä havahdun puhelimen soittoääneen. Pimeässä ulkoilmassa se kuulostaa kovaääniseltä ja häiritsevältä, ja hetken ajan harkitsen jättäväni vastaamatta. Mä vilkaisen kuitenkin kuka soittaa ja jähmetyn paikoilleni. Mika? Miksi se mulle soittaisi?

”H-haloo?” Mä odotan sydän pamppaillen, kunnes ihan tuntematon tytön ääni vastaa.
”Hei, kenen kanssa mä puhun?”
Mä en edelleenkään muista olleeni kävelyllä, seison vain paikallani keskellä katua, suu auki roikkuen. Se on varmasti mielenkiintoinen näky.

”Täh, ai joo.. Mun nimi on Joonas, kuka siellä?”
”Mä olen Vilma, Mikan, öö, tyttöystävä. Mika pyörtyi, me ollaan ambulanssissa menossa sairaalaan. Sen puhelimessa oli sun nimen kohdalla teksti että soita tähän numeroon jos on hätätapaus. Kuka sä olet, sen veli?”

Tyttöystävä? Mika, pyörtyi? Ja teksti mun nimen kohdalla? Musta tuntuu, etten mä käsitä mitään.
Mielessä välähtää nopeasti muisto kesältä ja Helsingin reissulta, Mika nauroi linja-autossa asentaessaan sitä tekstiä puhelimeensa. ”Jos jotain vaikka sattuu," se sanoi ja hymyili. Siitä tuntuu olevan ikuisuus.

Mutta miksi se ei ole poistanut sitä?

”Ei, mä olen.. Kaveri. Mä voin soittaa sen porukoille ja tulen itse sinne sairaalaan ihan just. Onko Mika okei?” Viimeinen lause menee vähän puuroksi sillä mun hampaat alkavat kalista kylmyyden ja pelon yhteisvaikutuksesta. Se tyttö, Vilma, vastaa nopeasti, kuulostaen säikähtäneeltä.

”En mä tiedä, se on kamalan kalpea eikä vieläkään tajuissaan. Mua pelottaa.”

Puhelu katkeaa, mä tuijotan hetken tyhjää, kunnes sprinttaan supervauhtia lähimmälle bussipysäkille. Bussin tuloa odotellessa mä soitan Mikan vanhemmille, mutta kumpikaan ei vastaa. Niinpä mä jätän pari hengästynyttä viestiä niiden vastaajaan, pyydellen että soittaisivat heti kun pystyvät, että Mika on joutunut sairaalaan. Sen jälkeen mä jään suurin piirtein hyppimään tasajalkaa hermostuksesta, bussin saapuminen tuntuu kestävän ikuisuuden.

Onneksi kuutonen menee suoraan sairaalalle. Linkin ovet ehtivät hädin tuskin liukua sivuun kun mä ryntään ulos ja kohti ison valkoisen talon pääovia. Katulamput valaisevat pimeyttä, puhkovat reikiä mustaan talvi-iltaan. Oma hengitys kuulostaa raskaalta korvissa ja kengät takovat lumista asfalttia lähes rytmikkäästi. Jos mua ei pelottaisi niin paljoa, mä voisin jopa kerrankin nauttia juoksemisesta. Adrenaliini antaa lisäpuhtia väsyneille lihaksille.

Kestää ikuisuuden löytää oikea paikka. Mä en älyä ensin mennä poliklinikalle, vaan hortoilen pitkin valkeaa aulaa tyhmänä. Lopulta vastaanottotiskin takana istuva mies kysyy mitä mä etsin, mä änkytän Mikan nimen ja selitän tilanteen, mies ei tiedä asiasta mutta kehottaa mua suuntaamaan polille. Kiireelliset, mutta ei kovin vakavat tapaukset viedään kuulemma sinne. Mä kiitän ja jatkan matkaa kävellen nopeasti, en enää kehtaa juosta kuin susilauma kintereillä, koska käytävillä kaikuu.

Ensiapupoli on hiljainen aula täynnä penkkejä. Osalla penkeistä istuu ihmisiä, mutta kukaan ei näytä erityisen kärsivältä. He vain odottavat ja tuijottavat kun pelmahdan melkein lasioven läpi isoon huoneeseen. Hetken aikaa sompailen taas hoomoilasena pitkin ja poikin, kunnes huomaan vaaleatukkaisen tytön istuvan syrjemmässä, liikuteltavan sairaalasängyn vierellä.

”Oletko sä Vilma?”
Turha sitä on kysyä, sillä kuka muukaan täällä Mikan kanssa olisi? Ja Mikan mä tunnistaisin unissakin, vaikka se nyt makaakin sängyllä liikkumatta ja kalpeana. Sen ulkovaatteet on riisuttu, mutta muuten se näyttää tavalliselta, mä en onnistu spottaamaan ylimääräisiä letkuja tai mitään. Se näyttää taas nukkuvalta.

”Joo, moi. Sä ole varmaan Joonas? Hyvä kun edes joku tuli, täällä on kurjaa olla yksin.”
Vilma nyökäyttää päätään kohti Mikaa ja sanoo hiljaisella äänellä:
”Ne ei löytäneet siitä mitään vikaa, paitsi että sen verensokeri on tosi alhaalla. Ne sanoi pistävänsä sille tipan hetkeksi ja kun se herää, se voi lähteä kotiin, kunhan joku vain tulee hakemaan sen..” Mä kerron nopeasti, etten saanut Mikan vanhempia kiinni, Vilma nyökkää ja jää taas tuijottamaan Mikaa.

Mä huomaan Vilman huolestuneen katseen ja yllätyksekseni tunnen oloni mustasukkaiseksi. Ja surulliseksi. Mika ei ole enää kuin nimi, niin mä yritän uskotella. Se vain käy koko ajan vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Mun on pakko yrittää keskittyä johonkin muuhun ennen kuin mun päässä naksahtaa ja mä teen jotain tyhmää.

Mä huomaan heti, että Mika on rikkonut lupauksen, jonka se keväällä mulle antoi. Se lupasi silloin, ettei jätä aterioita väliin, pitävänsä huolen että syö normaalisti. Sen sairaalloisen kalpea iho ja pyörtyilemiset kertovat kumminkin, että viime ateriasta on pitkä aika, ihan liian pitkä. Mutta toisaalta, mikä mä olen sitä moralisoimaan? Mä olin se, joka ensin mokasi. Eikä mun pitäisi siitä muutenkaan enää huolehtia. Sen asiat eivät kuulu mulle.

”Saanko mä kysyä yhtä asiaa?”
Vilman tasainen ääni rikkoo hiljaisuuden, joka oli vallinnut rikkumattomana sen jälkeen, kun hoitaja oli käynyt laittamassa Mikalle letkun käteen ja kysellyt huoltajista. Mä nyökkään ja jatkan sängynjalkojen tuijottamista. Vilma rykäisee ja miettii hetken. Vaalea hiussuortuva valahtaa silmille pipon alta ja se pyyhkäisee sen nopealla liikkeellä korvan taakse.

”Yleensähän hätätapauksen sattuessa – teksti laitetaan sellaisen henkilön kohdalle, joka on itselle tosi läheinen. Mutta mä en ole koskaan kuullutkaan Mikan puhuvan susta, mistä te siis oikein tunnette?”

O-ou. Mitä mä nyt muka vastaan? Totuus ei käy, ei missään nimessä. Jos Mika pitää Vilmasta nykyään (r-sana on kielletty, se tuntuu liian kurjalta), niin mulla ei ole mitään oikeutta rikkoa sen onnea. Vilma odottaa rauhassa, mutta katsoo mua vähän kummissaan kun vastaus antaa odottaa itseään niin kauan.

”Me.. Tuota.. Me oltiin hyviä ystäviä, mutta.. Meille tuli, no, riita.”
Mä potkaisen itseäni henkisellä tasolla, voisiko asiaa enää huonommin selittää. Vilma katsoo mua outo ilme kasvoillaan ja huokaa sitten. Muutama vaalea suortuva on purkautunut sen letistä ja roikkuu silmien edessä.

”Saanko mä olla vielä utelias?”
”Toki.”
”Puhuiko Mika koskaan sen omista tunteista kenellekään? Mulle se ei nimittäin puhu, ja mua ärsyttää se.”

Toinen tulenarka aihe. Toisaalta kysymys kummastuttaa mua, sillä meidän seurustelun Mika syytti aina mua siitä, että mä en puhunut mitään. Ja nyt se itsekö ei muka osaa kertoa päänsisäisestä elämästään? Omituista. Hetken aikaa mä pohdin mahdollisuutta että ufot ovat vallanneet planeetan, mutta karistan lopulta typerät ajatukset pois.

Vilma nojaa päätään käsiinsä, ja ennen kuin mä ehdin vastata, se jatkaa:
”Mä en ole varma jaksanko mä enää jatkaa tähän tapaan. Mika on mukava ihminen, mutta koko ajan niin varuillaan että se väsyttää.”

Mä jään miettimään sen sanoja, tajuamatta kumminkaan oikein mitään. Yhtäkkiä Mika liikahtaa sängyllä, me molemmat katsotaan sitä odottavina. Sen sumeat silmät aukenevat pieneksi hetkeksi, sitten se tuntuu vajoavan taas tiedottomuuteen. Vilma katsoo sitä hetken, ja kääntää sitten terävän katseen muhun. Mä tajuan tuijottavani Mikaa hyvin kumma ilme kasvoillani, jotain hymyn ja surullisen väliltä. Mä pyyhin ilmeen nopeasti pois ja nielaisen huomaamattomasti. Vilma on pelottavan hyvä lukemaan joitain ihmisiä.

Vilma
Joonaksen ilme Mikan liikahtaessa on kummallinen. Se näyttää ensivilkaisulta vain surulliselta, mutta samalla pieni hymy hiipii sen suupieliin. Mä en voi olla ajattelematta, että se näyttää juuri samalta kuin mä, kun Mika sai synkkyyspuuskiaan. Huolestuneelta ja samalla.. No, hellältä. Niin oudolta kuin sen sanominen tuntuukin tässä tilanteessa, mä en keksi parempaa tapaa ilmaista itseäni.

Joonas vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä, mutta mulla on vahva olo, että se salaa jotain. Jotain, joka selittäisi nämä oudot sattumukset, kuten miksi hätätilanne–teksti oli Joonaksen nimen perässä, miksi mä en ole koskaan ennen kuullutkaan siitä ja miksi se näyttää nyt noin omituiselta.

”Joonas, sä olet jättänyt jotain kertomatta. Mä näen sen.”
Vaaleatukkainen poika hätkähtää ja näyttää heti perään syylliseltä, vahvistaen mun epäilyksiäni. Se ei kohtaa mun katsetta, vaan jää näpräämään lapastaan synkkänä. Hetken aikaa mä katson kun tummansiniset villahahtuvat leijuvat kohti lattiaa, sitten mä jatkan hiljaa:

”Mä en tiedä rakastinko mä Mikaa silleen oikeasti missään vaiheessa, ehkä se oli vain ihastumista, mutta mä olen silti huolestunut. Mika ei syö, ei näytä nukkuvan juuri yhtään ja on koko ajan semmoisen perusapean oloinen vaikka väittää kaiken olevan hyvin. Tiedätkö sä tästä jotain?”

Joonas huokaa ja jatkaa lapasensa tappamista. Ilme sen kasvoilla on vaikea, se ilmiselvästi tietää jotain, muttei välttämättä tahdo kertoa sitä. Mä puren hampaat yhteen ja yritän pitää temperamentin aisoissa. Tässä ei nyt ole hyvä painostaa. Kuluu muutama hiljainen hetki.

Voi herran helvetti sentään.

”Joonas, Mika on ilmiselvästi masentunut. Etkö sä välitä yhtään?”
Loistavaa Vilma. Olet taas hienovarainen kuin raivaustraktori.

”Ai ettenkö välitä..?”
Joonaksen ääni on todella hiljainen ja ilmeetön, mutta ilme sen kasvoilla kertoo paljon enemmän. Kulmat kurtussa ja silmät kiinnittyneinä lattiaan, se näyttää hetken melekin vihaiselta. Ja samalla väsyneeltä.

”Mä ja Mika seurusteltiin yli puoli vuotta, kunnes mä mokasin. Mä olen viettänyt viimeiset kolme kuukautta yrittämällä unohtaa ja muuta paskaa, mutta huonolla menestyksellä. Älä tule sanomaan mulle etten mä välittäisi.”

Ensimmäinen mitä mä tunnen, on se, kun mun suu loksahtaa auki. Joonas vilkaisee mua, ja huokaa hyvin syvään. Mä suljen suuni äkkiä ja yritän olla reagoimatta muuten typerästi.

”Mä välitän ihan liikaa. Jos sä et kestä sitä niin voit lähteä. Mä jään tänne joka tapauksessa odottamaan Mikan porukoita.”

…Se selittää niin paljon asioita. Mikan ilmeet, eleet, ja sen, miten se joskus ollessaan meillä yötä heräsi hätkähtäen ja pelokkaana. Mun käy sitä sääliksi, mistä se onkaan mennyt läpi, ja mitä ilmeisimmin ihan yksin.

”No.. Hyvä että sä kerroit. Mä arvostan sitä, koska mä ajattelin jättää Mikan, mutten tiennyt, olisiko se selvinnyt siitä.”
”Mika tykkää susta, ei sun sitä tarvitse jättää.”

Joonas katsoo Mikaa, joka hengittää tasaisesti, ja huokaa surullisesti, jatkaen sitten puhumista:
”Mulla oli yksi mahdollisuus, mutta mä pilasin sen. Mä tekisin melkein mitä vaan, että voisin korjata sen mokan, mutta nyt taitaa olla liian myöhäistä.” Mä näen, että Joonaksen hartiat tärisevät, vaikka se ei itkekään. Mä puren huultani, tietämättä oikein mitä tällaisessa tilanteessa kuuluisi kaiken taiteen sääntöjen mukaan tehdä. Ei sitä joka päivä kumminkaan tapaa poikakaverinsa ex-poikakaveria..

Mika
Sumeaa. Mä yritän puhua, mutta mitään ei kuulu. Mua väsyttää uskomattoman paljon, mutta samalla mä olen levoton. Kuinka kauan mä olen nukkunut? Jostain hyvin kaukaa mä tunnen hetkellisen pistävän kivun kyynärvarressa.

Hetken verran mun silmät ovat auki, ne näkevät vaaleita värejä, mutta mikään ei oikein näytä miltään. Kaikki on hämärää ja mua huimaa. Jostain kaukaa kuuluu ääniä, joista ei saa juurikaan selvää.

”…jotain kertomatta…”
”Ai ettenkö väl…”
”…liikaa.”
”…ei sun sitä tarvitse jätt…”
”Mulla oli yksi mahdollisuus... ...tekisin melkein mitä vaan, että voisin korjata sen mokan, mutta nyt taitaa olla...”

Tuttuja ääniä, mutta aivot tuntuvat olevan puoliunessa tai kohmeessa tai muuten epäkunnossa. Mä en tunnista ääniä, ja ponnistelen että saisin silmät auki. Siihen menee hetki, sitten mä näen kirkkaita valoja ja vaaleat hiukset vihreän pipon alla.

”Vilma..?” Mun ääni kuulostaa karhealta ja kurkkua kuivaa. Tekee mieli vettä.

Vaaleahiuksinen tyttö pomppaa arviolta metrin ilmaan, sitten se hymyilee mulle.
”No heräsithän sä vihdoin.. Me alettiin jo huolestua.” Mä yritän hymyillä vähän, vaikka mietin jo enemmän sitä, mitä tapahtui. Mä muistan, miten lähdin Vilman perään kahvilasta, sitten ei mitään. Mun kasvoilla välähtää irvistys, taas pitää selitellä ihmisille miksi alkoi huimata. Se on niin hirveän alentavaa, eikä johda mihinkään.

Hetkinen. Miksi Vilma sanoi ”me”, kuka muu täällä muka on? Ajatus keskeytyy toiseen ääneen.

”Mika, onko kaikki okei?”
Ei. Voihyväluoja, ei.
Mitä tahansa muuta, mutta ei Joonasta.

Mä en jaksa ajatella mitä se tekee täällä, miten se tiesi tulla, miksi se tuli. Kurkku tuntuu yhtäkkiä olevan täynnä lasinsiruja, mä kieltäydyn katsomasta Joonakseen päinkään. Vilma katsoo mua kummissaan, ja mä tajuan näyttäneeni ilmeillä miten paljon muhun oikeasti sattuu.
Kunpa Joonas menisi pois.

”Mika kauanko sä olet ollut hereillä?”
”… En mä oikein tiedä. Ehkä pari minuuttia.” Jostain näkökentän ulkopuolelta kuuluu henkäys, mä kieltäydyn kuulemasta sitä. Mä vain varjelen sitä pientä osaa musta, sitä joka tuntuu vielä olevan elossa.

”Miksi sä näytät noin tuskaiselta, sattuuko suhun?” Mä pudistan päätäni ja nyökkään saman tien. Kyllä muhun sattuu. Siksi mä en katso Joonakseen, ettei sattuisi lisää. Jo hengittäminenkin tietoisena sen läsnäolosta tekee kipeää.

Vilma sanoi, etten mä osaa puhua. Tilanteen surrealismi laittaisi mut hymyilemään jos kaikki ei olisi näin vaikeaa. Ennen se oli Joonas joka ei puhunut, ja mä aina valitin siitä. Kai mä opin huonoille tavoille tai jotain. Silloin joskus sillä vaan ei ollut väliä.

”Mika.. Joonas kertoi mulle... Mitä teidän välillä oli.”
Jokin on pahasti pielessä.

A/N: Yarr, me wants yer comments! (Siihen asti viimonen osa on panttivankina. ;D)

Nici

  • Zabinin kotitonttu
  • ***
  • Viestejä: 500
  • Puusilmäkultakala
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #26 : 08.04.2008 23:21:45 »
Ei panttivankeja! : D

Muttaah, jälleen kerran ei voi kuin ihkuttaa tuota lukua. Yhden kirjoitusvirheen löysin, mutta nähtävästi taisit ehtiä korjaamaan ennen kuin sain kaivettua sen sieltä uudestaan, sillä en löytänyt - eli tokkopa minun täytyy siitä huomauttaa. ^.^

En osaa sanoa muuta kuin, että viimeistä osaa odottelen. Toisaalta en haluaisi tämän loppuvan... Yhyy.  Jotenkin tuntuu siltä, että ehkä Vilma ja Joonas saavat yhdessä Mikan käsittämään jotain? Vaikka että kuinka paljon Joonas välittää vieläkin?
Oi kyllä...
Okeiokei, minä lopetan tämän tyhjänpanttina hourailemisen ja hiivin kerrankin ajoissa nukkumaan. (Haha, ei onnistu)
Joten tack så mycket,

Nici


Blaise Zabini:  15/100
Ps. Voit haastaa minut yksärillä!

Marsa

  • ***
  • Viestejä: 47
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #27 : 08.04.2008 23:52:50 »
Ei panttivankeja. Se olis julmaa, hyvin julmaa.
Meinaako tää loppua ens osaan vai? Ja sitten noi jatko-osatko?
Toivottavasti.
En halua menettää näitä poikia.
Ne on ihania.

Viimeistä osaa odotellessa.
When you get what you want, but not what you need.

Hopeaprinssi

  • Vieras
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #28 : 09.04.2008 07:04:54 »
Voihanvoihanvoihan. Ei panttivankeja enää, eihän?  :(

Aivan ihana luku taas, niin suloista luettavaa että ihan sattuu. Nuo Mikan ajatukset tuossa lopussa oli jotenkin niin aitoja, juuri sellaisia mitä voisi kuvitella sen ajattelevan tässä tilanteessa, että tekee mieli kirkua, potkia Vilma pihalle, ja lukita pojat kahdestaan huoneeseen josta ne ei pääse ulos ennenkuin ovat selvittäneet asiat. Miksei ne puhu toisilleen? Argh, saisivat selvittää asiat mokomatkin ihanat.
Rakastan tätä, tosiaan.

Viimeinen osa?  ???
Voiei, ei saa. Argh, näitä poikia jää nii kova ikävä, että olisi parasta olla onnellinen loppu tai...

Joo, jatkoa.

Nyo

  • ***
  • Viestejä: 31
    • http://
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #29 : 09.04.2008 07:11:53 »
voi herttileija ny jatkoa tänne ;_____; !

urrrrrr meh heart this ficciiiii.

empä osaa tässä muuta sanoo ku et ihana ficci ja et ei perkule aioks jo en osaan lopettaa? ;;___;;
jatkoojatkoojatkoojatkoojatkoo thankiee :---------------------)
the less I do the more it makes no sense

Idmiryam

  • Vieras
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #30 : 09.04.2008 10:02:04 »
Vähän häiritsee nuo aikahypyt ja kertojan vaihdokset, mut onneks vaan vähän. Muutamia kirjoitusvirheitäkin bongasin, mut ei nekään oikein häirinny. Aika nopeesti tää on edenny, siitä papukaija merkin saat :)
Rakentavaa palautetta en nyt osaa antaa, mutta pyydän mitä nöyrimmin sitä vikan osan saapuvaksi mahdollisimman pian *kumartaa*

Werty

  • Vieras
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #31 : 09.04.2008 13:04:25 »
En oo ehtinyt noita muutamaa edellistä osaa kommentoimaan, mutta kommentoimpa nyt vaikka niitäkin.
Tää osa oli taas aivan ihana. Ja nuo muutama edellinenkin on ollu ihania, hirveän surullisia, mutta oon kuitenkin tykännyt niistäkin älyttömästi. Kuvailu on hyvää; molempien poikien (ja Vilman) tunteita ja ajatuksia on hyvin kuvailtu. Tykkään tässä tarinassa paljon siitäkin, kun tässä on kaikkien päähenkilöiden näkökulmasta kerrottu tapahtumia. Ensimmäisissä luvuissa siitä meni vielä vähän sekaisin, ku ite en ainakaan heti alussa muistanut kumpi pojista on kumpi.
Selitän taas kaikkea epäolennaista, sori. Mutta siis, tykkään tästä aivan älyttömästi, toivottavasti jatkoa (jota on muuten tähänkin asti tullut ihanan nopeaan tahtiin) tulee taas pian. :)

// Ja piti vielä mainita, että meinasin aamulla myöhästyä koulusta, ku huomasin että tähän oli tullu jatkoa ja oli pakko lukea se. :'D

Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #32 : 09.04.2008 19:54:22 »
Ilkeetä pitää viimoista osaa vankina!  :o Erittäin huonokäytöksistä!!! >:(
Tai... Siiiis epäkohteliastaaahhh!!!  ;D''

Tää oli hyvä osa taas ;D

Hauskoja noi vilman kommentit tuolla osittain, en jaksa lainailla kun se on liian vaivalloista  8)
...tai no ihan pakko!

Lainaus
Ei sitä joka päivä kumminkaan tapaa poikakaverinsa ex-poikakaveria..
Toi oli aika repsahdus kohta! hehe! Hauskaa mulla ;D

Mutta päästä se viaton jatko-osa vapaaksi...  ;)
Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche

Kevytmelankolia

  • Vieras
Vs: Ensilumi 7/8
« Vastaus #33 : 11.04.2008 15:09:03 »
Nici: Tässä se nyt tulee, ekan kappaleen vika osa. :) Toivottavasti maistuu! <3
aispe: Kiitsa, jatkoa tulee nyt.
Marsa: Ei vielä hätää, jatko-osan postailen myös tänne. Mutta tämä kyllä on ekan kappaleen (Ensilumi siis) viimeinen osa. Sniif.
Hopeaprinssi: Jatkoa seuraa tämän osankin jälkeen eli ei huolta. ;) Mikasta tuli puolivahingossa vähän tommoi lässynlää, mutta katsoin sitä sormien läpi, laiska kun olen. ;D
Nyo: Kiitos. :D Ja ei, en ole lopettamassa, tämä Ensilumi on vasta koko stoorin ensimmäinen osa. :)
Idmiryam: Hehe, kertojavaihdokset oli keino tuoda tarinaan kaikkien osapuolten näkökulmat ja aikahypyt saivat ainakin itselleni tunteen, ettei koko elämä tapadu yhdessä hetkessä. Toivottavasti jaksat lukea myös jatko-osat. :)
Werty: Ekaksi, otan tuon bussijutun äärimmäisen kohteliaisuutena, itse asiassa hajosin nauramaan keskellä koulun it-luokkaa sun kommentin luettuani. ;D Ja joo, kuten tuossa sanoinkin jo, kertojavaihdoksilla tämä oli itselle helpompaa kirjoittaa, koska kun hahmot oppi tuntemaan niin oli helppoa kuvitella miten mikäkin reagoi eri tilanteissa. :)
Dionysos: Vähän nyt piti pitkittää, ihan teidän kiusaksi. ;) Kiitos kehuista, jatko-osaa tosiaan seuraa lähiaikoina. Viaton (?) jatko-osa tulee tässä. :D

A/N: Wow, ihmiset! Kiitos kaikille kommenteista, uskomatonta että näin moni piti tästä (plus luki, yli 400 kertaa luettu jos nyt oikein muistan! Pieni pääni meni ihan pyörälle niin isoista luvuista. :o). Tämä on viimeinen osa ensimmäistä kappaletta, Ensilumi kohtaa päätöksensä. Mutta pois valitus ja murhe, toinen osa nimeltään Takatalvi nimittäin saapuu Finiin lähiaikoina. ;D Käväisen vaikkapa linkittämässä sen tännekin, kunhan nyt saan sen tietoavaruuteen asti. Mutta juu, pitemmittä puheitta...

Joonas
On surullista huomata, ettei Mika tahdo katsoakaan muhun päin. Se keskittyy Vilmaan, joka näyttää samaan aikaan iloiselta ja apealta. Multa vaatii suunnatonta tahdonvoimaa olla juoksematta pakoon tai vaihtoehtoisesti olla koskettamatta Mikaa. Kumpikin vaihtoehto tuntuu poissuljetulta. Niinpä mä vain tuijotan johonkin kauas. Jos nyt ihan totta puhun, mä olen ihan lukossa, ei ole mitään mihin voisi tarrata, etten ajautuisi tuntemattomaan.

”Mika.. Joonas kertoi mulle.”
Vilma puhuu, sanat valuvat mun ohitseni. Kestää hetken, ennen kuin mä tajuan mitä se juuri sanoi. Mä käännyn katsomaan sitä kauhuissani, sen piti olla salaisuus. Mä en tahdo että se kaikki alkaa alusta. Tai no tahdon, ja paljon, mutta silti. Asiat ovat niin hirveän monimutkaisia. Vilma kuitenkin vain hymyilee ensin mulle ja katsoo sitten Mikaa, joka on sulkenut silmänsä tiukasti ja puristaa käsiään nyrkkeihin. Ilme kalpeilla kasvoilla on puhtaan torjuva.

”Mä lähden nyt. Yrittäkää selvittää asianne.”

Hyvin pitkän minuutin ajan mä tuijotan suu auki Vilman perään samalla kun mun aivot lyö täysiä tyhjäkäynnillä. En mä osaa selvittää asioita, en mä osaa puhua, tunnustaa, pyytää kunnolla anteeksi. En.

Ehkä nyt on jo kulunut liikaa aikaa, kenties me ollaan jo unohdettu kaikki se mitä meillä joskus oli. Ja silti mä en pysty juoksemaan pakoon ja jättämään kaikkea tähän, en, kerta mä tulin jo näinkin pitkälle. Hassua, ennen se oli Mika, joka saarnasi luovuttamisen typeryydestä ja mä olin joka välissä valmis heittämään hanskat tiskiin.

Mika ei avaa silmiään kun mä istun polvilleni lattialle, nojaten kädet sängyn laitaan. Se vain käpertyy kauemmas, koko sen olemus huutaa mene pois.

”Mika, kuuntele.” Ei mitään.
”Mä en missään vaiheessa tahtonut sun luota pois.” Silmäripset värähtävät, ilme kasvoilla tiukkenee.

Hetken verran mä punnitsen sanoja, miettien miten paljon pystyn sanomaan. Lopulta mun kieli pyöräyttää ilman varoitusta sen kaikkein mahdottomimman vaihtoehdon ilmoille:

”Anteeksi. Anteeksi että mä mokasin.” Tiukat nyrkit aukenevat yhtäkkiä. Kasvot katoavat käsien taakse. Syvältä kurkusta karkaa nyyhkäisy.

”Mä en missään vaiheessa tahtonut pois sun luota.”
Mä en voi estää itseäni vaan hipaisen Mikan kylmää poskea sormenpäillä, hyvin kevyesti. Tai niin mun oli tarkoitus, mutta mä vain huomaan jääväni silittämään sen poskea. Rintaa puristaa. Ei kai vielä ole liian myöhäistä, eihän?

Mika
Mä muistan yhden asian selkeämmin kuin muut. Se on oikeastaan ainoa muisto koko loppusyksyltä ja talvelta, mistä mä pystyn sanomaan satavarmasti, että se on totta. Kaikki muu on jotenkin sumeaa.

Mä muistan palelleeni koko ajan. Ja etenkin mun kädet ovat olleet kuin ikiroudassa. Niinpä mä tunnen, että kaikki huolella kasatut suojamuurit kaatuvat kun Joonaksen lämpimät sormet löytävät tiensä mun poskelle. Ennen kuin mä ehdin estämään itseäni, mä avaan silmät ja tartun sen käteen. Mua palelee hirveästi ja mä pelkään Joonaksen lähtevän.

”Hei, älä mene pois.” Mun ääni on hölmö nyyhkäys, mutta Joonas näyttää iloiselta.
”En mä mene, en nyt.”
”Mutta ikinä.”
”Sitä mä en voi luvata.”
”Mä.. Mä en tahdo jäädä yksin.”
”Et sä ole yksin, hassu.”

Seuraava asia, minkä mä tajuan, on Joonas ihan lähellä mua. Se makaa mun vieressä sängyllä, mä hautaan kasvoni sen kaulaan. Mua ei enää palele, ei ainakaan niin paljoa. Itse asiassa, mun olo on parempi kuin hyvin pitkään aikaan. Vähän ajan päästä mä kuulen kun Joonas hymähtää, mä kysyn mikä sitä huvittaa.
”Tämä kaikki oli vaan niin hirveän omituista.”

Joonas
Päivän toiseksi hankalimmaksi asiaksi osoittautui lopulta selittäminen Mikan vanhemmille miksi me maattiin vierekkäin siinä sängyllä. Ne tulivat polille ihan yllättäen ja kysyivät mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu. Mä ajattelin jo ruveta sepittämään naama paloauton värisenä jotain tarinaa, kun Mika sanoi jotain mikä yllätti mut.

”Me ollaan.. Niin kuin, yhdessä.”
Oikeasti, sen äidin ja isän ilmeet olivat ihan näkemisen arvoiset. Ne eivät osanneet päättää näyttääkö järkyttyneiltä Mikan sanojen suhteen vai huolestuneilta sen pyörtymisestä, enkä mäkään varmaan ihan normaalinoloinen ollut. Joka tapauksessa ne päättivät jättää uusimman uutisen sikseen hetkeksi ja keskittyivät nalkuttamaan Mikalle syömisestä koko matkan kotiin. Mä pääsin samalla kyydillä ja kun mä olin astumassa ulos autosta oman talon kohdalla, Mika tarrasi mun käteen ja mumisi niin hiljaa, etteivät sen vanhemmat kuulleet:
”Mä haluan nähdä sut huomenna. Mä tulen teille, okei?”
”Tietysti. Monelta?”
”Aamupäivällä.”

Ei siis kouluun huomenna. Hyvä homma.

***

Aamulla mä havahdun hitaasti horroksenomaisesta unesta ja makaan sängyssä pitkään heräämisenkin jälkeen. Ulkona sataa lunta vaakasuoraan ja tuuli ulvahtelee vihaisesti talon räystäillä. Hetkeen mä en edes muista mitä eilen tapahtui, ihmettelen vain miksi mun olo on kerrankin lähes iloinen heti herätessä. Sitten mä muistan Mikan olevan tulossa ja nousen aamupalalle. Kello on puoli yksitoista.

Vartin yli yksitoista ovelta kuuluu koputus. Mä jätän sanomalehden rauhaan ja menen avaamaan oven. Jostain syystä mua hermostuttaa, sydän pomppii epätahdissa ja kurkkua kuivaa. Eteisen peilistä katsoo takaisin poika, jonka hiukset sojottavat joka suuntaan ja jonka kasvoilla on hämmästynyt jänis autonvaloissa – ilme.

Samalla kun litistän hiuksia kämmenellä, mä avaan oven. Sen takaa paljastuu Mika, joka näyttää siltä että olisi juuri ryöminyt lumilingon läpi. Lunta pyryttää hirveästi ja tuntuu että sade vain sakenee koko ajan. Muutama hiutale laskeutuu mun naamalle tuulen puhaltaessa lunta sisäänkin.

Mika hymyilee pienesti kun mä päästän sen sisään. Se on yhä kalpea ja jotenkin hiljaisen oloinen. Lumi näyttää oudon vaalealta sen hiuksia vasten, mun tekee kauheasti mieli silittää niitä. Jokin estää mua, ehkä se on Mikan outo ilme tai yleisen jännittynyt ilmapiiri. Mä odotan vaiti että se saa ulkovaatteensa pois, sitten me jäädään seisomaan siihen vaivautuneina. Mä yritän kuumeisesti keksiä jotain sanottavaa. Ei meillä ennen ollut kiusaantuneita hiljaisuuksia, miksi nyt?

Mika katselee naulakkoa, sen ilme on taas eksynyt. Mä huomaan ihmetyksekseni, että mun suupieli nousee hymyyn, se on ihan samanlainen kuin ennenkin, hirveän ujo tietyissä tilanteissa. Niinpä mä astun sen lähelle ja halaan sitä.

”Halusitko sä puhua jostain?” Mika ei varsinaisesti vastaa halaukseen, muttei jäykisty tai rimpuile pois tai mitään, nojaa vain vähän vastaan. Mä päästän sen irti ja koetan tavoittaa sen katsetta, joka parhaillaan seikkailee matossa.

”Joo. Tai siis..” Mika nostaa katseensa ja näyttää katuvalta.
”Mä haluaisin pyytää anteeksi, koska mä toimin aika hemmetin typerästi.” Mä huitaisen kädelläni. Taas Mika ottaa kaikki syyt marttyyrimaisesti itselleen.
”En mä usko että pelkästään sinussa oli vikaa. Mun olisi pitänyt kertoa mikä se ongelma silloin oli.”
Mika kohauttaa olkapäitään ja jää taas hiljaisuuteen. Mä katson sitä hetken, odotan, mutta se vain tuijottelee surkeana jalkoihinsa. Mä kestän sitä noin puoli minuuttia, sitten hermot viimeinkin loppuvat.

”Tästä ei tule mitään jos kumpikaan ei sano mitään. Mikset sä enää puhu, Mika?” Mä tiedän kuulostavani syyttävältä, mutta toivon mukaan mun äänensävy kertoo Mikalle että mä olen myös huolissani.

”No.. Viimeksi, kun mä vielä puhuin.. Sä tahdoit lopulta lopettaa.”
Voi ei, ei näin, ei todellakaan! Mika on käsittänyt ihan väärin.

Mä hieron ohimoitani, yrittäen löytää oikeita sanoja että voisin selittää. Mä en missään vaiheessa tahtonut lopettaa, en sitten yhtään. Mä tahdoin suojella. Ja näin siinä sitten kävi. Mika on masentunut ja mä yritän estää aivojani lentämästä pihalle omin neuvoin.

Mika seisoo paikoilleen naulittuna, odottaen yhä että mä sanoisin jotain. Mä avaan suuni ja suljen sen uudelleen, en mä edelleenkään osaa tätä tunteista puhutaan -juttua.

”Mutta sitten sä olisit tullut takaisin, ja mä.. En huolinut.” Mikan ääni on kuristunut. Se katsoo mua ja lisää vielä:
”Mä voin sanoa että mua on kaduttanut se ehkä enemmän kuin mikään muu, koskaan.”
Mä hymähdän ja liikahdan sen lähelle, kiedon kädet vyötärölle. Mun poski painautuu sen takaraivoa vasten. Hiukset kutittavat tutusti.

”No, huolisitko sä mut nyt takaisin?” mä kuiskaan Mikan korvaan hiljaa. Mä hymyilen samalla kun se nyökkää.
”Mutta yhdellä ehdolla.”
Oho. Tämä kuulostaa pahalta.
”Että säkin puhut. Mä en tahdo että se on koko ajan yksin mun hommani.”
”Mä lupaan yrittää.”
Hassu poika. Mutta ehkä mä juuri siksi kaipasin sitä niin paljon.

Maaliskuu 2006

Mika
Jostain ihmeen syystä Joonas on tahtonut lähteä kävelylle, vaikka lunta sataa ihan liikaa että kukaan järkevä ihminen lähtisi ulos. Ja vielä oudompi on se seikka, että mä olen mukana. Yleensä maaliskuussa ei kai tupruta lunta ihan näin sakeasti, mutta nyt sitä sitten tulee, vaikka kaikki odottavat jo kevättä. Talvi antaa viimeisiä iskuja kuolinkamppailussaan.

Me istutaan kiipeilytelineen päällä ja katsellaan hämärtyvää iltaa, sen verran mitä lumipyryn seasta näkyy. Lähin katulamppu pitää sirisevää ääntä, Joonas keikkuu lumisten köysien varassa. Mä istun kaiteen reunalla ja nauran kun Joonaksen hattu putoaa maahan. Joonas heittää mua lumiköntillä, mä kiipeän alas telineeltä ja pyörittelen kunnon lumipallon. Se kopsahtaa tolppaan, ohittaen Joonaksen takaraivon usealla kymmenellä sentillä. Mä olen aina ollut surkea heittämään lumipalloja.

Joonaksen lumipaakku osuu mun otsaan, kylmää lunta menee pipon alle, se kastelee hiukset. Joonas nauraa ja heittää uuden lumipallon. Mä sukellan sen alta pois ja kaapaisen lisää lunta lapasiini.

Kymmenen minuuttia myöhemmin me kävellään kohti kotia pimeässä. Vaikka on kylmä ja hengitys huuruaa ilmassa, mua ei palele. Joonaksen käsi lämmittää mun vasenta kättäni, ja muutenkin mulla on lähes normaali olo. Tuntuu että tässä kaikessa on vähän enemmän järkeä, tai jos ei sitäkään niin ainakin mä jaksan edelleen etsiä sitä kaiken tarkoitusta.

”Uskotko sä että on olemassa kahta samanlaista lumihiutaletta?”
”No en. Kuinka niin?”
”No kun niitä on niin kamalasti, miten ne voi kaikki muka olla erilaisia?”
”Höh, no ovathan kaikki ihmisetkin erilaisia.”
”Lumihiutaleita on silti enemmän.”
”Ehkä se juttu tarkoittaa vain sitä, ettei samana talvena tule kahta samanlaista hiutaletta?”
”Joopajoo.”

Joonas
Mä herään yöllä siihen, että Mika on vienyt kaiken peiton ja että mua palelee. Ikkunasta tulee hieman katulampun valoa huoneeseen, mä erotan pimeässä Mikan kasvonpiirteet. Sen kulmat ovat vähän kurtussa ja se näyttää siltä, että näkee jotain epämukavaa unta. Mä katselen nukkuvia kasvoja hetken, kunnes Mika avaa silmänsä. Ne ovat uniset ja sumeat, näyttää että poika on yhä enemmän unessa kuin hereillä.

”Mitä..? Pitääkö herätä?” Mä hymyilen itsekseni.
”Nuku vaan.”
”Ai, okei..”
Mika painautuu unissaan mua vasten ja kietoo kätensä mun ympäri. Mä hymyilen pimeää vasten ja suljen silmäni.

A/N: Kommentterna? ;) Uskallanko postailla jatkoa..?

Dionysos

  • ***
  • Viestejä: 431
Vs: Ensilumi 8/8 VALMIS!
« Vastaus #34 : 11.04.2008 18:20:30 »
We need the jatko :D

Tähän ei nyt paljoa osaa sanoa, jotenkin tuntui että tää meni nopeemmin kuin nuo muut, ja miten nuo Vilman kaa? Siitäkään ei sanottu, toisaalta voi arvata mutta  :P

Tää oli mukava osa taas 8D

Ja nyt vaan sitä jatkolaista ;)
Inn gjennom min sjel den sorte angst river

På de mosegrodde steiner de seg viser
Når nattemørket har senket seg over
Ekkoene... fra deres grufulle jamring
Endeløst... du kan høre


//Palasiksi revitty Dionysos on lupaus elämästä....-Friedrich Nietzche

Hopeaprinssi

  • Vieras
Vs: Ensilumi 8/8 VALMIS!
« Vastaus #35 : 11.04.2008 18:49:06 »
Whoa.

Kiitos taas kun tuli jatkoa tähän näin nopeasti, olen kyttäilyt sitä tässä taas monta kertaa päivässä, ja olin räjähtää kun huomasin että olit päivittänyt.

Tämä oli tosissaan vähän erilainen osa kuin nuo muut. Jollain tavalla hieman vakava tai jotain, mutta päästiinhän siihen päämäärään kumminkin lopulta. Aws, tajusihan ne loppujen lopuksi että toisilleen kuuluvat, piste. Kiinnostaa hirmuisesti tietää miten tästä eteenpäin.
Ehkä olisin kumminkin kaivannut hieman enemmän fluffya, tälläinen söpisteöijä kun olen, mutta kyllä tämä näinkin toimi.

Awwpurrnam, non niin suloisia n__n

Jatko. Tänne. Nyt.

Werty

  • Vieras
Vs: Ensilumi 8/8 VALMIS!
« Vastaus #36 : 11.04.2008 19:21:07 »
Oioi, ihana loppu. Mää arvasin että ne lopulta palaa yhteen, ei tää olis voinut loppua mitenkään muuten. n__n Tämä osa tuntui menevän jotenkin nopeammin kuin nuo muut, mutta kuitenkin tää oli hyvä näin. Tykkäsin tästäkin paljon, tuo loppu oli hirveän suloinen. n__n

Jatkoa? ;D

Nici

  • Zabinin kotitonttu
  • ***
  • Viestejä: 500
  • Puusilmäkultakala
Vs: Ensilumi 8/8 VALMIS!
« Vastaus #37 : 11.04.2008 23:42:32 »
Awww.
Olen ihan hukassa nyt, kun tämä ensimmäinen osio päättyi. Haluan heti toisen! : D
Enkä osaa edes sanoa mitään muuta kuin "jatkoa"! Eli siis se Takatalvi -osio, danke schön. ; )
Äkkiä lisää tätä tänne seikkailemaan, bittiavaruuteen, julmaan netin maailmaan. ;p
Kiitos lukukokemuksesta. Joonas ja Mika vain ovat niin suloisia. ^.^


Nici


Blaise Zabini:  15/100
Ps. Voit haastaa minut yksärillä!

Amnesiac

  • ***
  • Viestejä: 235
    • tumblr
Vs: Ensilumi 8/8 VALMIS!
« Vastaus #38 : 12.04.2008 00:48:11 »
Tää on niin ihana, suloinen, söpö, kaunis.<3 Öhhöö, eli luin sen sun H/D ficin "Koska sinä olit siellä" ja sen jälkeen halutti lukea vielä joku novelli, joten eksyin tänne etsimään jotain kivaa luettavaa. Noh, tuolta muiden joukosta pomppas sitten silmille sinun nickkisi ja avasin tämän, mutta en kerennyt kuin vasta aloittamaan kolmatta osaa, kun piti jo lopettaa. Maanantain fysiikan tunti kului kans tätä lukiessa, mutta sen jälkeen mulla ei taas ole oikeastaan ollut aikaa jatkaa tän lukemista paitsi nyt sain sen vihdoin luettua kokonaan ja tykkäsin ihan älyttömän paljon! Njaa, kuvailu ainakin oli tosi hyvää ja tarkkaa.

Hahmot on tosi ihania, varsinkin tietysti nää kaks, Mika ja Joonas, mutta yllättävän paljon mä tykkään myös Vilmasta. Tavallisesti mä olisin valmis vähintäänkin murhaamaan naispuolisen hahmon, joka olisi seurustellut tällaisessa tilanteessa toisen päähenkilön kanssa, mutta en tässä. Ihanaa, että se hyväksyy noi kaks tolleen ja antos niitten selvittää asiat keskenään, eikä ollu semmone ämmä niinku nuo yleensä.: D
Lopetus oli kans tosi söpö.^^ Nuo kaks sopii niin hyvin yhteen<3

Mutta siis, mä en taaskaan saa tän järkevämpää kommenttia aikaiseksi.8'D Kunhan nyt vaan laitat sen jatko-osan tänne ja nopee niin hyvä juttu.^.^
Minä en unohda sinua koskaan, vaikka en muistaisi omaa nimeäni.

Kevytmelankolia

  • Vieras
Vs: Ensilumi 8/8 VALMIS!
« Vastaus #39 : 14.04.2008 21:40:40 »
Dionysos: Se on kirjoitettu niinkuin itse parhaaksi näin, ja minusta sen kuului mennä juuri tuolla tavalla. The jatko löytyy ylläolevasta linkistä! ;)
Hopeaprinssi: Hehee, itsekin oon ihan totaalinen fluffyfriikki, mutta tavoitteena oli kirjoittaa mahdollisimman realistinen tarina, joten.. Nojaa, en minä tiedä. Ehkä voisin kirjoittaa joskus spin off:in tästä, joka olisi vähän erilainen. ;D
Werty: Kiitosta, jatkoa löytyy tuosta yläpuolella olevasta linkistä.
Nici: Kiitos ja ole hyvä itsellesi, oot ollut varmaan uskollisimpia kommentoijia. :D Nojoo, Takatalvi on eksynyt bittiavaruuteen, toivottavasti eksyt lukemaan! :D
Amnesiac: Tack så mycket. :) Poijjaat on miusta itsestänikin söpöjä, realistisuudesta en jaksa enää mennä vannomaan kun olen niitä pyöritellyt niin kauan päässä että hohhoijaa.. :D Mutta siis, kiitos lukemisesta ja kommentista. Jatko-osa löytyy tuosta ylhäällä olevasta linkistä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2008 15:29:40 kirjoittanut Kevytmelankolia »