Kirjoittaja Aihe: Hobitti | Katastrofi keittiössä, S, modern AU  (Luettu 1562 kertaa)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Title: Katastrofi keittiössä
Author: LillaMyy
Rating: S
Fandom: Hobitti
Characters: Fíli,  Kíli, Dís, Dwalin, Thorin, Bilbo
Beta: Neiti Syksy
Genre: modern AU, family fluff, bad humour
Disclaimer: En omista hahmoja itse keksimiäni lukuun ottamatta, enkä väitä minkään ficcissäni tapahtuvan asian olevan totta. En saa tästä myöskään minkäänlaista rahallista korvausta.
Summary: Tämä on tarina siitä, kuinka Fíli tai Kíli Durinille ei ikinä pitäisi antaa sähkövatkainta käteen. Tai sen paremmin päästää heitä edes keittiöön, jos haluaa välttyä useamman tunnin siivouksilta.
Challenges: Kirjoitusterttu (Fandomsillisalaattiterttu: Hobitti modern AU) ja FF50 (16, perhe)
A/N: Kirjoitin tämän Finin joulukalenteriin, mutta ajattelin sitten julkaista tämän ihan erikseenkin joulun mentyä. En ole vielä kertaakaan elämässäni kokeillut kirjoittaa modernia Hobittia, joten tämän jälki on varmaan sitten sen mukaistakin. Toivottavasti joku kuitenkin edes pitää tästä eriskummallisuudesta. (:



Katastrofi keittiössä

Eräänä jouluna Dís Durin päätti kokeilla eräältä ystävättäreltään saamaansa reseptiä joulusuklaiden tekoon. Sillä kertaa nainen oli päättänyt myös pestata isoveljensä miesystävänsä (ja mitä mainioimman ruoanlaittajan) Bilbo Bagginsin avukseen keittiössä.

Pahaksi onneksi vain Dísin molemmat pojat kuulivat äitinsä tarvitsevan apua ja he päättivät liittyä joukkoon. Pahaksi onneksi, koska kenenkään ei ikinä pitäisi antaa Fíli tai Kíli Durinille sähkövatkainta käteen! Tai edes päästää heitä keittiön puolelle, jos se vain oli vältettävissä! Bilbo oli kuitenkin tietämättään yhtään paremmin jo luvannut pojille pääsyn keittiöön, joten Dísinkin oli vain elettävä asian kanssa.

Niinpä nelikko alkoikin etsiä kaapista tarvittavia aineksia.
”Luetko, Kíli, mitä siinä reseptissä sanotaan?” Dís kysyi ja nuorempi pojista kipitti kuuliaisesti lukemaan pöydällä lojuvaa liparetta.
”Kaksi munaa”, Kíli luki hihittäen hieman.
”Et varmasti saa minun omiani!” Fíli hihkaisi katsoessaan alaspäin kauhistuneena, ja sai pikkuveljensä hihittämään entistäkin enemmän. Dís ja Bilbo molemmat pyörittelivät silmiään veljeksille Bilbon hakiessa kananmunat jääkaapista.
”Tomusokeria, kaakaojauhetta, kookosrasvaa ja vaniljasokeria”, Kíli luki loputkin ainekset lipareelta kolmen muun kaivellessa niitä samalla kaapeista.
”Kookosrasva pitää vissiin sulattaa ensiksi”, Fíli totesi veljensä olan takaa kuikuiltuaan hetken reseptiä.
”Minä voin tehdä sen”, Bilbo ehdotti.
”Minä voin sitten vatkata ne kananmunat”, Kíli sanoi painottaen sanan alkuosaa, jottei Fíli pääsisi vääntämään siitä uudestaan vitsiä. Veljeksistä nuorempi metsästi sähkövatkaimen esille ja työnsi sen sitten kulhoon, jonne Fíli kippasi tomusokerit niin että pölähti. Kíli yski pölyn seassa, ja Dís pyöritteli silmiään. Estääkseen yhtään suuremman katastrofin syntyä (ainakin juuri sillä hetkellä) nainen päätti itse rikkoa kananmunat kulhoon. Fíli alkoi mitata tarvittavaa määrää kaakaojauhetta samalla kun Kíli alkoi vatkata kananmunia ja tomusokeria. Nuorempi ei ollut kuitenkaan vielä saanut kostoaan tomusokerin pöllyttämisestä kasvoilleen, joten hän vatkasi hetken aikaa kananmunia ihan normaalisti, mutta nosti sitten täydessä vauhdissa rullaavan sähkövatkaimen kulhosta niin että seosta roiskui ympäri keittiötä, ja hänen vieressään seisova Fíli sai täyslaidallisen puoliksi vatkattua munaa niskaansa. Dís huokaisi pitkään ja syvään ennen kuin komensi Kílin irti sähkövatkaimesta. Tämä mutristi alahuultaan, mutta sammutti kuitenkin vekottimen ja peruutti hieman. Kuitenkin ennen kuin Dís ehti pelastaa loppuja keittiöstä ja napata vatkainta, oli Fíli siepannut sen ja käynnistänyt sen. Loputkin puoliksi vatkatusta kananmunasta levisivät ympäri keittiötä, ja Kílin naama oli ihan tökötin peitossa. Veljekset nauroivat toisilleen mahat kippurassa, ja Dís komensi heidät molemmat suihkuun pesemään kananmunan jämät iholtaan.

Samalla kun Kíli työnsi veljensä vaatteineen päivineen suoraan suihkun alle ja avasi hanan, Dís ja Bilbo yrittivät pelastaa keittiötä hävityksen keskeltä. Läpimärkä ja ryvettynyt Fíli nappasi suihkun käteensä ja suuntasi sen suoraan päin nauravaa veljeään. Kílin nauru loppui kuin seinään ja hän alkoi sen sijaan karjua kun kylmä vesi kasteli hänet läpimäräksi. Kauhea meteli herätti myös Thorinin ja Dwalin Durinin huomion, ja mieskaksikko kurkisti ovensuusta juuri parahiksi saadakseen oman annoksen kylmää vettä, kun Kíli oli napannut toisen suihkun käteensä ja aloittanut vesisodan isoveljensä kanssa. Dwalinin vaivalla vääntämä Mohawk lässähti kuin mikäkin pannukakku, ja miehen naama venähti, sillä siinä meni usean tunnin työ hukkaan (taas!).
”Nyt riittää pojat!” Thorin karjaisi ovelta vain saadakseen aimo annoksen kylmää vettä suoraan suuhunsa. Hän pärski pärskimistään samalla kun Dwalin katsoi parhaaksi poistua paikalta ennen kuin veljekset huomaisivat hänetkin ovensuussa. Thorin jäi siis yksin lopettamaan Fílin ja Kílin välistä vesisotaa.

Dwalin käveli keittiöön ja löysi sieltä Dísin ja Bilbon viimeistelemässä siivousurakkaansa.
”Ette sitten tehneetkään niitä joulusuklaita?” hän kysyi, ja Dís katsoi miestään kulmiensa alta.
”Yritimme kyllä, mutta Fíli ja Kíli saivat sähkövatkaimen käteensä…” Bilbo aloitti.
”…ja yritämme juuri siivota sen katastrofin jälkiä”, Dís lopetti juuri kun Thorin raahasi sisarenpoikiaan korvista keittiöön.
”Mitä ihmettä nämä kaksi tekivät suihkussa vesisotasilla?” hän karjaisi sisarelleen, joka vilkaisi poikiaan huokaisten syvään.
”Minulla ei ole harmainta aavistustakaan. Lähetin heidät pesulle, mutta se oli ilmeisesti erittäin huono idea”, Dís vastasi.
”Eikä ollut muuten ainoa huono idea tälle päivää”, Bilbo totesi ja hän, Dís, Dwalin ja Thorin alkoivat nauraa samalla kun Fíli ja Kíli yrittivät irrottautua enonsa otteesta.

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

chitaur

  • Lukuholisti
  • ***
  • Viestejä: 227
Vs: Hobitti | Katastrofi keittiössä, S, modern AU
« Vastaus #1 : 01.01.2016 19:31:16 »
En ole ennen lukenut ficcejä tästä fandomista, saati alkuperäistä Hobitti-trilogiaa, kokemukseni rajoittuvat ensimmäisen elokuvan näkemiseen. Sen vuoksi en ole aivan oikea henkilö kommentoimaan tätä tekstiä, mutta yrittänyttä ei laiteta!

Onneksi tekstistä saa heti hyvin nopeasti kiinni sen, ketkä ovat ketäkin, hahmojen rooli ja tärkeimmät piirteet paljastuvat tekstissä niin, etten tuntenut olevani täysin pihalla vaikka vain Bilbon nimen tunnistinkin. Toki hahmojen suhteet ja taustat jäivät yhä hiukan unholaan, mutta niitä ei olekaan tarkoitus selittää ficeissä (yleensä kunn fandom ei ole kommentoijalle ihan vieras). Ficci oli ainakin minulle sellainen hyvän mielen ficlet, piristys pimeään iltaan.

(Olikohan tässä kommentissa joku pointtikin? Ei luultavasti, joten en vastaa kommentin lyhyydestä ja epäjohdonmukaisuudesta.)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Hobitti | Katastrofi keittiössä, S, modern AU
« Vastaus #2 : 02.01.2016 21:23:06 »
chitaur: Kiitoksia kommentista, kiva, että joku vähän vähemmän fandomia tunteva on eksynyt lukemaan (ja kommentoimaan) tätä! (: Alkuperäinen Hobitti-kirja on siis vain yksi yksittäinen, elokuvia siitä tehtiin kyllä se kolme, mutta alkuperäisteos on yksittäinen... Olen kuitenkin iloinen, että pysyit tässä edes joten kuten kärryillä, vaikka aivan kaikki ei ehkä mennytkään ihan perille asti. (: Tämän oli tarkoituskin olla tällainen pieni iloittelu-pätkä, joten tykkään siitä, että tämä piristi iltaasi, sillä kommenttisi piristi mun iltaani! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Hobitti | Katastrofi keittiössä, S, modern AU
« Vastaus #3 : 07.01.2016 16:40:12 »
Olen hiukan ehkä jo myöhässä kommenttikampanjointini kanssa, anteeksi siitä. Aina kun saa valita itse mitä lukee, niin minulla menee hirveän kauan, että osaan päättää että mitä varsinaisesti ottaisin... mutta koska Hobitti on yksi suosikkifandomeistani, niin miksi ei? Ja tässä oli Dís, joka oli ehkä näkyvin syy sille miksi valitsin juuru tämän! Pikkupoikiensa äitiä ei koskaan ole ficeissä liikaa.

Olisi ehkä minun pitänyt alkutiedoista lukea jotenkin paremmin, että kyseessä oli moderni AU :D Siinä vaiheessa kun tuli sähkövatkaimet kuvioihin niin olin hetken että anteeks mitä xD No, tästä yli päästyäni, niin lukukokemus oli ihastuttavan höpsö. Tosin Dísiltä ja Bilbolta Fílin ja Kílin mukaan ottaminen edustaa harvinaisen huonoa harkintakykyä, ei siitä mitään tule  :D

Sitä mä ehkä henkilökohtaisesti mietin miksi käytit Bilbon sukunimestä englanninkielistä versiota, etkä Reppulia? EI se nyt sikäli mitään häirinnyt, vähän ehkä omituinen valinta kun ficci on suomeksi noin muuten. Samaa olisin ehkä voinut sanoa sananasta "mohawk". Ei siinä toki mitenkään epäselväksi jäänyt minkälaisesta kampauksesta oli kyse, mutta ehkä suomenkielisissä teksteissä yleensä puhutaan vaan irokeesistä? Mutta tiedä sitten, en nyt sillä tavalla varsinaisesti kritisoi, kunhan vaan omaan korvaan kuulosti jännältä valinnalta. Että sikäli mikäli.

Mutta muutenhän tämä oli tämmöinen hyvin herttainen slice-of-life pätkä. Ei niinkään suurta tarinaa tai mitään, vaan tämmöstä söpöä peeloilua. Filistä ja Kilistä häröilemässä sitä lukis vaikka kuinka paljon, evat niin lutuisia pieniä hurrikaaneja. Kuinkakohan vanhoja lienivät tässä tarinassa? Jotenkin itse Dwalinin tukasta päätellen ajattelin että lapsia  :D

Ei mutta kiitos tästä, ja pahoitteluni vielä kerran siitä että meni kommentointiian aika kauan.

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Hobitti | Katastrofi keittiössä, S, modern AU
« Vastaus #4 : 07.01.2016 16:49:34 »
jossujb: Kiitoksia, ei haittaa yhtään jos vaikka menikin vähän aikarajan ylitse, koska kuitenkin kävit kommentoimassa! (: Dís on paras, joten hän on loistava syy valita luettava ficcinsä! :D Hahah, voin kuvitella, kuinka meni puurot ja vellit sekaisin, kun yhtäkkiä Keski-Maahan poksahtikin sähkövatkain, mutta Dís ja Bilbo tekivät kyllä varsin suuren mokauksen, kun päästivät urpot veljekset keittiön puolelle! :D Enkunkielisten nimitysten käyttöä perustelen sillä, että olen itse lukiessani tottunut siihen, että moderneissa Hobitti-ficceissä Bilbon sukunimi on juurikin Baggins eikä Reppuli, vaikka teksti olisikin muutoin suomeksi ja mohawkin kohdalla tuli oikosulku, että mitä se on suomeksi. x) Toinen siis oli tietoinen ratkaisu ja toinen puolivahinko. :D Joskus on ihan hauska kirjoitella tällaista hömppääkin, ei sitä aina tarvitse tapahtua maailmaa mullistavia asioita. Poikien iäksi heittäisin ehkä jotain 7 ja 12 väliltä kenties, riippuu vähän siitäkin, että haluaako säilyttää veljesten viiden vuoden ikäeron vai ei. Kiitoksia kommentista, kiva että tykkäsit tästä! ((:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid