Kirjoittaja Aihe: Sä huudat [S]  (Luettu 2931 kertaa)

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Sä huudat [S]
« : 04.12.2015 00:45:32 »
Kirjoittaja:4forever
Ikäraja: S
Genre: Drama, romance
A/N: Tarina pohjautuu Cheekin - Sä huudat kappaleeseen. En siis omista kyseisiä lyriikoita, joten kaikki kunnia hänelle. En olisi ikinä uskonut kirjoittavani mistään näin suositusta kappaleesta, mutta jo yli vuoden kestänyt kuiva kausi kirjoittamisen suhteen oli pakko saada poikki jollain. Tän parempaan en ennen tätä pysty!

”Tuu takas kotiin”, vilkkuu puhelimen näytöllä jo viidettäkymmenettä kertaa tämän päivän aikana. Et osaa antaa olla. En osaa antaa periksi.

Viime riidan jälkeen lähdin kotoa ovet paukkuen ja sillä tiellä taas oon. Ollaan molemmat liian jääräpäitä. Ei osata antaa periksi. Omaa mielipidettä on aina puolustettava, eikä toinen voi koskaan olla oikeassa. Välillä mietin, miten me edes päädyimme koskaan yhteen. Ei me taaskaan riidelty mistään suuresta. En vain kestänyt sitä kuinka suljet ovet niistä mennessäsi. Suutuin ja lähdin.

Tutustuimme netissä. Ihastuin sinuun oikopäätä ja kun tavattiin, rakastuin. Veit jalat alta. En pysynyt pystyssä. Se oli menoa kertaheitolla. Yksi aurinkoinen ilta istuttiin puistossa. Esittelin sulle käsilläkävelytaitojani ja kun pääsin taas oikein päin, nappasin sut syliin ja suutelin ujosti. Se oli ensimmäinen monista kokemistamme suudelmista.

Suhteemme on ollut yhtä ylä- ja alamäkeä. Riitoja ja hyviä hetkiä. Kaks viikkoo sitten olimme onnellisesti Rhodoksen lämmössä ja nyt tappelimme lumisessa Suomessa. Välillä ollaan liian onnellisia. Toisina päivinä itketään yhdessä.

Puhelin piippaa ja näyttöön syttyy valo.Olet kirjoittanut pitkän viestin. Annan itselleni periksi ja aloitan lukemaan tekstejä joita olet kirjoittanut. Viestisi oikein huutavat minua palaamaan kotiin. Viimeisimmässä viestissä kerrot kuinka olet ajatellut suhdettamme ja siitä miten rakastuit jo ensimmäisellä suudelmalla. Viesti päättyy lauseisiin. "Anna anteeksi. Tuu takas kotiin."

Mä kaipaan takas sun luo sinne missä mun hyvä on. Mun koti on siellä missä mun sydän on.

Soitan ovikelloa. Tulet avaamaan. Näen itkeneet kasvosi ja heittäydyn syliisi. Painan varovaisen suudelman suullesi niin kuin ensimmäisellä kerralla kun suudeltiin. Olen kotona!
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Sä huudat [S]
« Vastaus #1 : 04.12.2015 20:50:24 »
Tää on vaan jotenkin sillee, tuttua. Joidenkin ihmisten kanssa ei vaan millään tule toimeen, vaikka itse ymmärtäisi että jostain oven kiinni laittamisesta tai muusta yhä mitättömästä on ihan yhdentekevä kilahtaa, niin silti toisen tekemiset aina vaan ärsyttää.

Mutta miksei sitten voi erota? No, kun joku siinä toisessa sitten kuitenkin vaan vetoaa. Heti kun suuttumus laantuu, niin kaikki unohtuu ja haluaa toisen vaan takas.  Mut onks se sit niinku oikeaa rakkautta, vai pelkoa yksinjäämisestä? Ainakin tässä tarinassa osapuolet osaavat pyytää toisiltaan anteeksi, se nyt on ainain positiivinen piirre - mutta toisaalta, jos kuvio toistuu aina samanlaisena, pää punaisena vaahtoamisena, niin kannattasko asiaa silti vähän uudelleen miettiä?

Niin, siis, tästä tekstistä välittyi tunttu elämäntilanne. Ottaen huomioon, ettei tämä ole kovin pitkä niin porauduit nopeasti asian ytimeen. Läheisriippuvuutta vai rakkautta? Toisilleen sopimaton pari, vai vastakohdat jotka vetävät puoleensa? Tarina jättää jotenkin avoimeksi sen haluaako loppuratkaisun nähdä onnellisena, vai pelkästään resettinä, jonka jälkeen huutaminen vaan jatkuu.

Toisaalta, on olemassa sellasiakin parisuhteita, joissa vaan kinataan ja tapellaan ja silti se on ihan terve xD Onhan näitä nähty.

Jos tämä tarina olisi pidempi, niin ehkä toi tekstin keskittäminen olisi saattanut raskauttaa lukemista. Mutta ehkä se tässä tapauksessa sopi, kun tämä lause:
Lainaus
Mä kaipaan takas sun luo sinne missä mun hyvä on. Mun koti on siellä missä mun sydän on.
Painottuu jotenkin hyvin kun se on erillinen, keskellä lukualuetta oleva virke. Ja kauniskin.

Pähkinänkuoressa: Aito parisuhdilemma, johon on helppo samaistua. Kirkkailematta suoraa asiaan, silti kaunista kielenkäyttöä. Tykkäsin.

Kiitos,
T: jjb

 
Here comes the sun and I say
It's all right

4forever

  • ***
  • Viestejä: 131
  • What doesn´t kill u makes u stronger
Vs: Sä huudat [S]
« Vastaus #2 : 15.12.2015 21:05:45 »
Kiitos sinulle jjb kommentistasi!
« Viimeksi muokattu: 21.12.2015 00:20:58 kirjoittanut 4forever »
Life isn´t about waiting storm to pass.
It´s about dancing in the rain

Munis

  • ***
  • Viestejä: 832
  • Räpyläjalkainen, muniva toimintakone
Vs: Sä huudat [S]
« Vastaus #3 : 20.12.2015 22:30:57 »
Kommenttikampanjasta hei,
valitsin listauksesasi tän tekstin, koska tällä oli vain yksi kommentti.
Ihan ensimmäiseksi tuli mieleen, että teksti tuntui jotenkin todella henkilökohtaiselta. Hankala sanoa, johtuiko se puhekielisyydestä vai mistä, mutta jos et olisi kertonut tekstin pohjautuvan biisiin, olisin ehkä kuvitellut sen pohjautuvan omiin kokemuksiin. En tuota Cheekin biisiä tunne (muuta kuin Spotifyn mainoksessa soivan sä huudat -kohdan just) enkä halunnut lyriikoita lukeakaan, ettei se vaikuttaisi lukukokemukseen.

Tekstin alku on tosi vahva; se kiskaisee heti vähän synkkiin fiiliksiin ja herättää kysymyksen, mitä aiemmin on sattunut. Uteliaisuuden herättyä kerronta siirtyy riidan kuvaamisen kautta suhteen historiaan, josta kerrotaan lyhyessä pätkässä paljon asioita. Esimerkiksi käsilläkävely-virkkeestä tykkäsin tosi paljon; se herätti selkeitä, onnellisia mielikuvia. Pidin siitä, miten tekstissä tunnuttiin tanssivan veitsenterällä: välillä kaikki menee hyvin ja välillä huonosti, mutta homma on toistaiseksi pysynyt koossa. Tunnelma on kuitenkin jotenkin uhkaava koko tekstin ajan, mun mielestä myös lopussa, jossa kertoja toteaa olevansa taas kotona. En osaa nähdä, että se veitsenterällä taiteilu vielä tuohonkaan sopuun päättyisi.

Jotkut pienet pilkkuvirheet hieman pistivät silmään tekstistä, mutta toisaalta mietin, syntyiköhän tekstin henkilökohtainen ja aito vaikutelma osaltaan juuri niistä. Vaikea sanoa.
Pidin erityisesti siitä, että hahmojen nimet ja myös sukupuolet jäävät kokonaan auki! Joskus asioiden kertomatta jättäminen vähän häiritsee mua, mutta tässä se toimi tosi hyvin. Teksti tuntui henkilökohtaiselta, mutta samalla henkilöt voisivat olla ihan mikä tahansa pari, koska juten jossujb sanoi, niin onhan näitä tallaisia suhteita ja tilanteita. Vaikka teksti oli lyhyehkö, niin se kertoi silti todella paljon juuri tuon tilanteen tuttuuden vuoksi.

Muutin mieltäni, oli sittenkin pakko tarkistaa noista lyriikoista se, että onko kursivoitu virke sieltä. Hmm, mietin toisaalta, että on kivaa, että biisin sanat esitetään tavallaan kertojan ajatuksina, koska kyllähän ihmiset käsittelee omia ongelmiaan todella paljon esimerkiksi heille tärkeän musiikin avulla. Mutta toisaalta pohdin, toiko suora lainaus tekstiin lisäarvoa: sanotaanko lyriikkapätkässä mitään niin eeppisen hyvin, että se on kannattanut lainata eikä kirjoittaa itse omin sanoin jotain samankaltaista? Toivottavasti saat kiinni pointistani. Ja makuasioitahan nämä ovat tietysti; en mäkään osaa edes sanoa, olisinko tykännyt tästä enemmän, jos sama ajatus oli kerrottu muuten kuin biisiä lainaamalla. Olisi jännää, jos voisin lukea saman tekstin Cheekin musiikkia hyvin tuntevana.

Mutta lyhyesti: ei yhtään huono tapa katkaista pitkää kirjoittamisen kuivaa kautta!
I've been to London, seen seven wonders
I know to trip is just to fall